Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátásról szóló 2/2015. (II. 15.) rendelet

a szociális ellátásról szóló rendelete

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 09. 20

Általános rendelkezések


A rendelet célja

1. §


(1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.

(2) A képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult

családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

(3) A szociális segítséget, ellátást minden olyan esetben, amikor az lehetséges, az egész család támogatására kell felhasználni és előnyben kell részesíteni azokat a szociális ellátási formákat, amelyek a család szerepét erősítik.


(4) A szociális segítség megítélése során az érintett egyének és családok esetében alkalmazni kell az egyéni felelősség elvét.

Hatásköri szabályok és értelmező rendelkezések

2. §


Az Szt.-ben valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint, Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet (továbbiakban: SZMSZ) alapján átruházott hatáskörében a polgármester dönt a települési és rendkívüli települési támogatás megállapításáról.


(1) A rendelet hatálya - ettől eltérő rendelkezés hiányában - kiterjed Gesztely község közigazgatási területén életvitelszerűen élő és bejelentett lakcímmel rendelkező személyekre az Sztv. 3. §-ában foglaltak alapján.

Eljárási rendelkezések

3. §


A települési támogatásra való jogosultság megállapításához a jövedelem számítás szabályára a mindenkor hatályos szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló törvény idevonatkozó rendelkezései az irányadók.


(1) E rendelet alkalmazásában - ettől eltérő rendelkezés hiányában -

a) a jövedelem, a vagyon, a család, a közeli hozzátartozó, az egyedülélő, a háztartás, a keresőtevékenység, az aktív korú fogalmának meghatározására a mindenkor hatályos Szt. ide vonatkozó rendelkezései az irányadók;

b) gyermek: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 2:10. § (1) bekezdése szerinti kiskorú;

c) természetbeni ellátás: olyan támogatás, amellyel az önkormányzat anyagi javak

biztosításával, szolgáltatások kifizetésével nyújt segítséget;

d) elemi kár: időjárással összefüggésbe hozható esemény - különösen árvíz, belvíz, szélvihar, felhőszakadás stb. - hatására, valamint tűzeset miatt bekövetkező kár;(2) E rendelet alkalmazásában nem minősülnek jövedelemnek az e rendeletben szabályozott szociális ellátások.

(2) Az e rendeletben szabályozott ellátások irányi igényeket az erre rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani. Az eljárás – indokolt esetben – hivatalból is indítható.

(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.

(6) A havi rendszerességgel biztosított települési támogatás iránt benyújtott kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmére vonatkozó igazolásokat, valamint a 63/2006 (III.27.) Korm. rendelet. 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.

(7) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.

(8) A települési támogatás folyósítása banki átutalással vagy házi pénztári kifizetéssel történik.

(9) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.

Települési támogatás formái

4. §


Települési támogatás:

a.) rendkívüli települési támogatás

b.) lakhatási támogatás

c.) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás

d.) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulás.

e.) halmozottan hátrányos helyzetű családban lévő gyermekek támogatása

Rendkívüli települési támogatás

5. §


(1) A polgármester, mint első fokon eljáró hatóság az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére, akik mindent megtesznek azért, hogy lakókörnyezetük rendezett legyen.

(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, elsősorban

a.) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be vagy

b.) elemi kár vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett,

c.) nagyobb összegű, váratlan vagy előre nem látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni (temetés, egészségügyi beavatkozás, gyógyszerbeszerzés),

d.) gyermek nevelésével, gondozásával, egészséges fejlődésének biztosításával kapcsolódó kiadásai keletkeztek, melyhez a családgondozó ajánlása is szükséges.

(3) Az (2) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás összege nem haladhatja meg családonként az 50.000 Ft-ot.

(4) Az (2) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás, elsősorban Erzsébet utalvány formájában is nyújtható.

(5) Az (2) bekezdésének b.) pontja esetén jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható a rendkívüli települési támogatás, - a keletkezett kár nagyságától függően - melynek összege legfeljebb 100.000 Ft.

(6) Rendkívüli települési támogatás nyújtható évi egyszeri alkalommal a 60. életévét betöltött Gesztely községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkező lakosnak. A támogatás mértéke 3.000 Ft.

(7) Az (2) bekezdés c.) pontja alapján rendkívüli települési támogatásként is nyújtható. A támogatás visszafizetéséről határozatban kell rendelkezni, a visszafizetés maximum 6 havi részletben történhet.

(8) Az (2) bekezdés b.) pontjában meghatározott esetben rendkívüli települési támogatás ugyanazon lakásra és ugyanazon elemi kárra tekintettel egy alkalommal állapítható meg.

(9) Az (2) bekezdés d.) pontja alapján megállapított támogatás a családgondozó részére kerül kifizetésre, amely összeg felhasználását utólag számlák becsatolásával igazolja.

(10) Csak kivételes méltánylást érdemlő esetben részesülhet rendkívüli települési támogatásban az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az (2) bekezdésben előírt jövedelemhatárt.

Lakhatási támogatás

6. §



(1) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, a kérelem benyújtásának hónapjától támogatás nyújtható azon személy/ek részére, aki/nek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 280 %-át, és akinek esetében környezettanulmány megállapítást nyer, hogy a lakása és a lakókörnyezete rendezett és vagyonnal nem rendelkezik.

(3) A lakhatáshoz nyújtható támogatás mértéke ingatlanonként (lakásonként) 5.000.-Ft havonta, melyet egy évre kell megállapítani.

(4) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(5) Nem állapítható meg e rendelet alapján szabályozott lakásfenntartási támogatás annak a személynek, akinek a Szoc. tv. 2015. február 28. napján hatályos 38. § (2) és (7) bekezdésében foglaltak alapján megállapított lakásfenntartási támogatásra való jogosultsága fennáll.

(6)Vagyon és háztartás meghatározására a Sztv. idevonatkozó rendelkezései az

irányadóak.

(7) A lakókörnyezetét abban az esetben kell rendezettnek tekintetni, ha

a.) a fűfélék magassága nem haladhatja meg a 15 cm-t

b.) a gyomnövények mennyisége a hasznosítható terület 15%-nál nem foglal el több területet és magassága nem haladja meg a 15 cm-t,

c.) nincs a heti hulladékszállításra szerződött edény (60/120 literes kuka) egyszeres űrtartalmának több- felhalmozott- háztartási hulladék az udvaron sem szétszórt, sem felhalmozott állapotban,

d.) a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek tisztasága is megfelelő-nincs nyoma rágcsálóknak és légyinváziónak,nem folyik szét az udvaron a trágyalé,

e.) a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását és a kisgyerekek járdára vagy utcára kiszaladását és a település rendezettségét mutatja,

f.) a tüzelőnek való rendezett formában felhalmozva és nem szétszórva található,

g.) a ház előtti csatornarendszer tiszta, nincs teledobálva szeméttel, a csapadékvíz lefolyását építési törmelék, föld és növények sem akadályozzák,

h.) a ház előtti növényzet nem akadályozza a forgalmat és a kilátást az útestre,

i.) a művelésre alkalmas a nem parkosított földterületen zöldség, gyümölcs vagy az állatok takarmányozására szánt növényeket termesztenek.

(8) Amennyiben a kérelmező által életvitelszerűen lakott ingatlan nem felel meg a 6.§ (7) bekezdésében meghatározott feltételeknek, akkor ez esetben a kérelmezőnek a feltételek teljesítésének megfelelő, de legalább 5 napos határidőt kell kitűzni és az elvégzendő feladatokra felszólítani. A határidő leteltét követően helyszíni ellenőrzést kell tartani.

(9) A helyszíni ellenőrzésre a polgármester által kijelölt személy jogosult a kérelem benyújtásakor és folyamatosan.

(10) Amennyiben a kérelmező háztartásánál 3 havi szemétszállítási díj hátralék áll fenn és azt kétszeri felszólítás ellenére sem egyenlíti ki, úgy a támogatásból negyedévente levonásra kerül.

(11) A támogatásból levonásra kerül a közkúthasználati díj abban az esetben, ha a háztartásban lévők kétszeri felszólítás ellenére sem fizetik meg.

Elhunyt személy eltemettetési költségéhez való hozzájárulás

7. §


(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására jogosult az a kérelmező, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének négyszeresét, egyedülálló esetén annak ötszörösét.

(2) A 7. § (1) bekezdésében megbízott támogatás összege 20.000 Ft.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatásra az a személy jogosult, akinek a nevére a temetési költségről szóló számlát kiállították és Gesztely községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkezik.

(4) Gesztely községben a köztemetés hamvasztásos úton történik az Újharangodon lévő

krematóriumban.

(5) A temetési költséghez való hozzájárulás esetén a kérelem benyújtásának határideje a

haláleset bekövetkeztét követő 60 nap.

Gyermekek családban történő gondozásának költségéhez való hozzájárulás

8. §


(1) Települési támogatás nyújtható annak a szülőnek vagy gyámnak, aki a gesztelyi

köznevelési intézménybe (óvodába, iskolába) járó gyermekre való tekintettel családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át a gyermek(ek) családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulásként a tanköteles gyermekek tanszer, tankönyv ellátásának támogatására, illetve az óvodai nevelési évben a tisztasági felszerelésre illetve ruházatra. A halmozottan hátrányo helyzetű gyermek az iskolai év kezdetekor természetben kapják meg a támogatást a gyermekjóléti szolgálat közreműködésével.

(2) Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás iránti kérelem a tárgy év július és augusztus hónapban nyújtható be. Kötelező melléklete a tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállásra vonatkozó igazolás.

(3) A támogatás összege maximum gyermekenként 10.000.-Ft.

(4) Amennyiben a szülő a gyermekét nem az óvodai év kezdetén (szeptemberben) íratja be az óvodába, úgy a támogatás összege maximum 5.000.-Ft.

Halmozottan hátrányos helyzetű családban lévő gyermekek támogatása


9. §


(1) Települési támogatás juttatható annak a szülőnek vagy gyámnak, akinek óvodás korú gyermeke tekintetében a halmozottan hátrányos helyzet fennállását igazolja.

(2) A 8.§ (5) bekezdése iránti kérelem tárgyév július és augusztus hónapban nyújtható be nevelési évenként.

(3) A 8.§ (5) bekezdés szerinti támogatás összege gyermekenként maximum 10.000.-Ft, mely természetbeni formában nyújtható, elsősorban váltóruha, váltócipő, tisztasági csomag, óvodai nevelést szolgáló felszerelésekre. A természetbeni támogatást az önkormányzat a gyermekjóléti szolgálat és az óvoda közreműködésével biztosítja.

(4) A kérelem kötelező melléklete

a.) első óvodai nevelési év kezdetekor az óvodai jogviszony fennállására vonatkozó igazolás.

b.) minden további nevelési év kezdetekor a rendszeres óvodába járásra vonatkozó igazolás csatolása az előző nevelési évre vonatkozóan.

(5) Rendszeres óvodába járásnak minősül, ha

a.) a gyermek az óvodai nyitvatartási napokon legalább 6 órát az óvodában tartózkodik

b.) az igazolt és igazolatlanul mulasztott napok száma együttesen nem haladhatja meg a munkanapokra eső óvodai nevelési napok 21%-át, azzal, hogy a mulasztásból 10 napot július – augusztus hónapokban a 25% megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni.

(6) A mulasztást igazoltnak kell tekinteni,

a.) a szülő előzetesen bejelentette az óvónőnek, hogy gyermekét nem viszi el az óvodába,

b.) a gyermek beteg volt, és azt a házirendben meghatározottak szerint igazolja,

c.) a gyermek hatósági intézkedés vagy egyéb alapos indok miatt nem tudott kötelezettségének eleget tenni.

Szociális gondoskodás

10. §



(1) Gesztely község Önkormányzata a szociálisan rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében a következő alapszolgáltatásokat működteti a Gesztely és Társult Települések Szociális-, Gyermekvédelmi és Óvodai Társulása útján:

a) tanyagondnoki ellátás

b) étkeztetés

c) házi segítségnyújtás

d) családsegítés

e) nappali ellátás

f) fogyatékosok nappali ellátása

g) gyermekjóléti szolgáltatás

(2) A Támogató szolgáltatást az Onga és Társult Települések Szociális-, és Gyermekjóléti Társulása keretében működteti az Önkormányzat.

11. §


(1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Az egyes támogatások igénybevétele iránti kérelmet a Gesztelyi Gondozási Központ (3715 Gesztely, Petőfi u. 44.) vezetőjéhez kell benyújtani.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. rendelet 3. §-ában foglaltak szerint történik.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához – szükség szerint - csatolni kell:

a) jövedelem igazolást

b) a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot

c) orvosi igazolást az egészségügyi állapotáról

d) házi segítségnyújtás esetében az intézményvezető elvégzi illetve elvégezteti az Sztv. 63. § (4) bekezdésben foglaltak szerinti gondozási szükséglet vizsgálatát.

12. §



(1) Az étkezésre vonatkozó rendelkezéseket az Sztv. 62. § (1) bekezdésében leírtaknak megfelelően kell alkalmazni.

Étkezésre jogosultak az Sztv.-ben leírtak azzal, hogy

* életkora miatt rászoruló az a személy, aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte,

* egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgáskorlátozottsága, krónikus, akut vagy egyéb betegsége miatt a házi- vagy

szakorvosi igazolás alapján önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud,

* fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg – gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes és a családgondozó javasolja,

* hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni, aki az Sztv. 6. §-a alapján hajléktalannak minősül.


(2) Az étkezésért járó személyi térítési díjat - számla alapján - a Gesztelyi Gondozási Központba kell minden hónapban befizetni.


(3) Ingyenes ellátásban kell részesíteni azt az ellátottat, aki az Sztv. 114. § (3) bekezdés a) pontjában leírtaknak megfelel.

13. §


(1) A nappali ellátást az Sztv. 65/F § (1) bekezdés a) - c) pontjában meghatározott személyek vehetik igénybe.


(2) A Gesztelyi Gondozási Központ a Szervezeti és Működési Szabályzatban rögzített módon és formában az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el a nappali ellátás feladatait.


(3) A Gesztelyi Gondozási Központ nappali ellátás keretében biztosítja az idősek és fogyatékosok nappali ellátását.


(4) Fogyatékos nappali ellátásában az ellátott 3 hónap próbaidővel vehető fel, melynek kritériuma, hogy az ellátott önmagát el tudja látni (nem igényel állandó orvosi ellátást és állandó ápolást), valamint magatartása és viselkedése feleljen meg az erkölcsi normáknak és a Házirendet tartsa be.

14. §


(1) Az ellátások igénybevétele kérelemre történik, melyhez a 11. § (3) bekezdésében leírtak a mellékletek.


(2) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál az Sztv. 116. §-ban leírtakat kell figyelembe venni, amit a Gesztelyi Gondozási Központ vezetője állapít meg az Intézményi térítési díjak figyelembe vételével.


(3) A személyes gondoskodás megszűnik:


* ha arról a gondozott lemond,

* ha a jogosultról az arra köteles vagy más személy gondoskodik,

* az igénybevétel feltételei már nem állnak fenn,

* a jogosult halálával,

* a jogosult 30 napig nem veszi igénybe és nem részesül kórházi ellátásban,

* a jogosult a Társulásban lévő önkormányzatok területén már életvitelszerűen nem tartózkodik, illetve lakcímét megszűntette

* valamint a Szt. 102. §-aiban foglaltak alapján.


(4) A szociális étkezés, idősek nappali és fogyatékos személyek nappali ellátásának intézményi térítési díjának mértékét az 1. számú függelék tartalmazza.

15. §


A térítési díj csökkentése vagy elengedése a polgármester hatásköre. Abban az esetben kerülhet rá sor, ha a jogosult jövedelmi viszonyaiban önhibáján kívül lényeges rosszabbodás következett be.

16. §


(1) A Képviselő-testület a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére létrehozta a Szociálpolitikai Kerekasztalt.


(2) A helyi Szociálpolitikai Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.


(3) A Kerekasztal tagjainak nevét, az általuk képviselt szervezetek, intézmények megnevezését az 1. számú melléklet tartalmazza.

Záró rendelkezés

17. §


(1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, a rendelet 14. § (4) bekezdése 2015. április 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet kihirdetésével a szociális ellátásról szóló 19/2013. (XII. 31.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.


Gesztely, 2015. február 10.




Jenei Lászlóné Simon István

jegyző polgármester



Kihirdetve: 2015. február 28.

Mellékletek