Gesztely Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019(X.25.)önkormányzati rendelete

Gesztely Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 05. 14- 2025. 11. 24

Gesztely Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019(X.25..)önkormányzati rendelete

Gesztely Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.05.14.

Gesztely Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, valamint a 143. § (4) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Gesztely Község Önkormányzat

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3715 Gesztely, Szabadság tér 2.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése: Gesztely Község Önkormányzat Képviselő-testülete

(4) A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Polgármesteri Hivatal Székhelye: 3715 Gesztely, Szabadság tér. 2.

A Képviselő-testület működése A Képviselő-testület ülései

2. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülésezik.

(3) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések várható időpontját.

b) az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját.

A Képviselő-testületi ülések összehívása

3. § A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.

4. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a Képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

f) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.

g) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(3) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a) képviselőknek,

b) jegyzőnek, aljegyzőnek,

c) nem állandó meghívottaknak:

ca) előterjesztőknek,

cb) akiket az ülés összehívója megjelöl,

cc) intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor,

cd) szakértőnek.

5. § (1) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede vagy a képviselő-testület bizottsága indítványozza, az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

(2) A polgármester indokolt esetben összehívhat rendkívüli képviselő-testületi ülést.

(3) A meghívót a napirendek írásos anyagaival együtt legalább az ülés megkezdése előtt 2 nappal kell elektronikus formában kézbesíteni. Indokolt esetben a meghívó és a napirendek írásos anyaga a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt is kiosztható. Rendkívüli esetben a meghívás rövidebb úton is történhet (pl.: telefon, e-mail stb.).

(4) A képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül szóbeli meghívással is sor kerülhet.

6. § A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) jegyzőt,

b) előterjesztőt,

c) szakértőt,

d) nemzetiségi önkormányzat elnökét.

7. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése és az önkormányzati hirdetőtáblára, valamint a közösségi hirdetőtáblákra.

A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok

8. § (1) A polgármester feladata:

a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

e) tárgyalt napirendként:

ea) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

eb) vita összefoglalása,

ec) indítványok szavazásra való feltevése,

ed) határozati javaslatok szavaztatása,

ee) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

ef) a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése.

f) a rend fenntartása,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,

c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,

d) amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.

(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.

A döntéshozatali eljárásról, szavazás módjáról A határozatképesség megállapítása

9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 7 fő.

(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

10. § (1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.

A Képviselő-testület döntései

11. § (1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.

(2) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(3) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.

(4) A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.

(5) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.

(6) Minősített többség szükséges a Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a) helyi népszavazás kiírásához,

b) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,

c) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,

d) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.

(7) Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alkalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1.000.-Ft.

Önkormányzati határozat

12. § (1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) Nem kell számozott határozattal ellátni az intézmények szakmai beszámolóit.

(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

13. § (1) A Képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik: Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/évszám (hó, nap.) Határozata.

(2) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

Önkormányzati rendelet

14. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) polgármester,

b) képviselő,

c) képviselő-testület bizottsága,

d) jegyző

(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(4) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

15. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése: Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/év (hó, nap) Önkormányzati rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.

(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

A jegyzőkönyv

16. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet 15 napon belül aláírásokkal, pecséttel ellátva a Nemzeti Jogszabálytár felületére fel kell tölteni, melyért a jegyző a felelős.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) előterjesztéseket,

d) illetve a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.

(3) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.

(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.

(5) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(6) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.

A képviselők névsora

17. § A települési képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.

A képviselők tiszteletdíja

18. § (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult.

(2)2 A települési képviselők tiszteletdíja havonta 25.000.-Ft

(3) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.

(4) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.

(5) Indokolt a távolmaradás:

a) betegség miatt,

b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,

c) halaszthatatlan családi esemény miatt.

(6) A távolmaradás „igazolt” vagy „igazolatlan” tényét a jelenléti íven és a jegyzőkönyvben is rögzíteni kell.

(7) Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíja 100 %-ban megvonásra kerül.

(8) Az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.

(9) A (7)-(8) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik.

(10) A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgynegyedévet követően kerül sor a tárgynegyedévet követő hó 20-ig.

(11) A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.

(12) A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:

a) mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,

b) az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.

A Képviselő-testület bizottságai A bizottságok létrehozása

19. § A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.

A bizottságok működése

20. § (1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze.

(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztéssel egyidejűleg.

(3) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vesz:

a) jegyző

b) nemzetiségi önkormányzat elnöke.

(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:

a) képviselők,

b) bizottság által meghívott személyek.

(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(7) A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Nemzeti Jogszabálytár felületén felterjeszteni a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.(8) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Képviselő-testület hivatala látja el.

A Képviselő-testület állandó bizottságai

21. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre.

(2)3 A Bizottságok feladatai: Pénzügyi Bizottság feladatai:

a) javaslatot tehet az önkormányzat törvényes működésének ellenőrzésére és közreműködhet is az ellenőrzésben

b) az önkormányzati fejlesztési feladatok rangsorolása és előkészítési, hatástanulmányok készítése, véleményezése

c) környezetvédelmi feladatok meghatározása, megvalósításukra javaslattétel

d) pénzügyi, fejlesztési és környezetvédelmi tárgykörökben pályázati lehetőségek keresése véleményezése

e) a pénzügyi bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél

ea) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, háromnegyed éves tájékoztatást, éves beszámoló tervezeteit,

eb) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,- csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

ec) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését,

ed) javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére, jutalmazására.

Ügyrendi Bizottság feladatai:

f) a képviselő-testület tagjait terhelő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nyilvántartja, ellenőrzi és az ezzel összefüggő kezdeményezéseket vizsgálja

g) a képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést vizsgálja

h) az önkormányzati intézmények dolgozóinak magatartásával kapcsoltban felmerülő etikai észrevételek kivizsgálása

(3) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

(4)4 Szociális Bizottság átruházott feladata: az eseti települési támogatások megállapítása

(5)5 A bizottság egyéb feladatai:

a) segíti a szociálpolitikai célok megvalósulását,

b) támogat minden olyan elképzelést, ügyet, amely a községben élők szociális, egészségügyi helyzetét javítja, illetve elősegíti ezen célok megvalósulását,

c) együttműködik a nemzetiségi önkormányzattal, az egyházakkal, karitatív szervezetekkel, és a településen működő civil szervezetekkel a feladatkörébe tartozó tevékenységek kapcsán.

d) a Szociálpolitikai Kerekasztal tagja a bizottság elnöke,

e) az esélyegyenlőség megsértésével kapcsolatos panaszok elbírálója a bizottság.

(6)6 A Szociális Bizottság 3 fő önkormányzati képviselőből áll.

A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai

22. § (1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

a) meghatározott időre, vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.

(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.

(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

a) dönt a bizottság elnevezéséről,

b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,

c) határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,

d) határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.

(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.

A polgármester, alpolgármester, jegyző A polgármester

23. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A képviselő-testület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlására a polgármestert hatalmazza fel:

a) a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírására;

b) a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadás, a szerződés aláírása;

c) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszűntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása;

d) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres, vagy nemperes eljárás megindítása;

e) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése, feltéve, hogy e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti felhasználhatóságában

f) a polgármester jogosult az 500.000.-Ft egyedi értéket el nem érő követelés elengedésére.

g) a polgármester eljár a közterület használatáról szóló rendeletben meghatározott hatáskörben, a közterület használatra engedélyt a rendeletben meghatározott feltételek mellett a polgármester ad.

h) a polgármester eljár a szociális ellátásokról szóló hatályos helyi önkormányzati rendeletben meghatározott feladatok ellátásában

(3) A képviselő-testület a törvény alapján a polgármestert megillető önkormányzati hatósági jogkör: (megállapítás, felülvizsgálat, megvonás) gyakorlását (rendkívüli települési támogatás, temetési segély, lakhatási támogatás, óvodai, iskola, napközi-otthonos térítési díj mérséklése, elengedése, szociális étkeztetésre való jogosultság megállapítása

24. § A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

a) döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,

b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,

c) a képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással és nem járhat műszaki tartalom csökkenésével az önkormányzat részéről.

Az alpolgármester

25. §7 (1) A képviselő-testület a képviselő-testületi tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el

A jegyző

26. § (1) A jegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, aki rendelkezik a jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel, és akinek a munkaköri leírásában szerepel.

(2) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint a jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.

A Képviselő-testület hivatala

27. §8 (1) A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást. A hivatal által ellátandó feladatok kormányzati funkció szerinti felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzat 2. melléklete a jelen rendelet 1. melléklete szerint módosul.

Közmeghallgatás

28. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 7 nappal.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.

(4) Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

Nemzetiségi Önkormányzat

29. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzatokkal.

(2) Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget Gesztely, Szabadság tér 2. sz. alatti önkormányzati épületben közmeghallgatáshoz, fórumaihoz. A Képviselő-testület biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket. A Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző vagy az aljegyző és a hivatal témafelelősei részt vesznek.

(3) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a hivatalon keresztül látja el.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a hivatal biztosítja.

(5) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX, törvényben (a továbbiakban: Njtv,) előírtak szerint köteles a nemzetiségi önkormányzat kezdeményezései, javaslatai tárgyában történő döntéshozatal iránt intézkedni. A kezdeményezés, javaslat kézhezvételét követő képviselő-testületi ülésen a kezdeményezést, javaslatot napirendre tűzi. A döntésről írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzat elnökét és képviselő-testületét.

(6) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik. A polgármester köteles tájékoztatni a nemzetiségi önkormányzatot véleményezési, egyetértési jogának gyakorlásáról, úgy, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésére joga gyakorlásához. A tájékoztatást írásban kell eljuttatni a nemzetiségi önkormányzat elnökéhez.

(7) Az együttműködési megállapodást az 1. melléklet tartalmazza.

Társulás

30. § (1) Gesztely Község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:

a) 13

b) Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása,

c) Sajó-Bódva völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás,

d) Körömi Agglomeráció Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás.

(2) A Társulási Tanácsok ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén feladatát a képviselő-testület kijelölő határozata alapján az alpolgármester látja el.

(3) A Képviselő-testület által az (1) bekezdésben meghatározott Társulások Tanácsára átruházott hatáskörök:

a) Körömi Agglomeráció Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás

aa) polgári jog szabályainak megfelelően megbízást ad, szerződést köt a projekt tervezésével, megvalósíthatóságával kapcsolatos feladatok ellátása érdekében,

ab) megbízást ad, a polgári jog szabályainak megfelelően szerződést köt a projekttel kapcsolatos pályázati anyagok dokumentációjának az elkészítésére, dönt a pályázat benyújtásáról,

ac) dönt a projekt megvalósításával kapcsolatosan elnyert pályázatok igénybevételével összefüggő támogatási szerződések megkötéséről,

ad) dönt, és a polgári jog szabályainak megfelelően szerződést köt a projekt beruházásával kapcsolatos beruházási, kivitelezési, műszaki-ellenőri, finanszírozási, fedezetbiztosítási megállapodásokkal összefüggésben,

ae) projekt megvalósulását követően dönt annak üzemeltetésével, bérbeadásával kapcsolatos szerződésekről, a hatályos jogszabályoknak megfelelően,

af) szervezi a Társult Önkormányzatok együttműködését, a társulási szerződésben meghatározott mértékben beszámol a Társulás tagjainak,

ag) azon esetekben, ahol a törvény kötelezővé teszi, a Társulás nevében kiírja, és lebonyolítja a projekt megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárásokat,

ah) szervezi és megvalósítja a Társulással összefüggésben keletkezett költségvetési, adóelszámolási kötelezettségből fakadó feladatokat.

Együttműködés a civil szervezetekkel

31. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel (társulásaival), amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására törekednek.

(2) Az önszerveződő közösségeket, civil szervezeteket és egyesületeket - a tevékenységi körük szerinti napirend tárgyalásakor - tanácskozási joggal a képviselő-testületi ülésre meg kell hívni.

1. függelék az 1. melléklethez a 7/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelethez a 7/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelethez9

2. függelék az 1. melléklethez a 7/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelethez a 7/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelethez10

1

A bevezető a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 18. § (2) bekezdése a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 21. § (2) bekezdése a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 21. § (4) bekezdését a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

5

A 21. § (5) bekezdését a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

6

A 21. § (6) bekezdését a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

7

A 25. § a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

8

A 27. § a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 1. melléklet 1. függeléket a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 13.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

10

Az 1. melléklet 2. függeléket a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 13.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

11

A 2. melléklet a Gesztely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 13.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.