Harsány Község Önkormányzat Képviselő-testületének
6/2000.(III.30.) önkormányzati rendelete a gyermekvédelem helyi rendszeréről
Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 12. 31Harsány Község Önkormányzat Képviselő-testületének
6/2000.(III.30.) önkormányzati rendelete a gyermekvédelem helyi rendszeréről
2015-01-01-tól 2015-12-31-ig
Harsány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (2) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
A rendelet célja
1.§
E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén az 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) – a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és a gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Kormányrendeletben (a továbbiakban: Gyr.) , a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Kormányrendeletben foglaltakkal összhangban – megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.
A rendelet hatálya
2.§
- A rendelet hatálya kiterjed a Harsány község területén tartózkodó
- magyar állampolgárságú,
- az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt,
- a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre, törvényes képviselőikre.
- E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Harsány község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermekek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
A gyermekek védelmének rendszere
3.§
- A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
- A képviselő-testület a rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást.
- A gyermekek védelmét a képviselő-testület a következő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:
a) Pénzbeli és természetbeni ellátások:
aa)[1]
ab) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
- Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
ba) gyermekjóléti szolgáltatás,
bb) gyermekek napközbeni ellátása.
Eljárási rendelkezések
4.§
- Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására irányuló kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő polgármesteri hivatalnál (továbbiakban: hivatal) terjesztheti elő.
- Az (1) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény (természetes személy), illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.
- A támogatás megállapításáról, kifizetésének módjáról, összegének és formájának megváltoztatásáról, továbbá a támogatás megszüntetéséről határozatban kell rendelkezni. A határozatban fel kell hívni a kérelmezőt, hogy az ellátásra való jogosultságát érintő lényeges körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az eljáró szervet.
- A támogatás felhasználására elszámolási kötelezettség írható elő, illetve kötelezhető a kérelmező hogy azt meghatározott célra fordítsa. A támogatás vegyes formában (megosztva, pénzben és természetben) is folyósítható.
5.§
- „E rendeletben foglalt ellátások megállapítása első fokon Harsány Község Önkormányzat Polgármesterének a feladata.”[2]
- „A Képviselő-testület gyakorolhat, ha a kérelmező létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, de a rendelet 8.§ (1), (2) és (5) bekezdésében foglaltak alapján támogatásban nem részesülhetne.”
- A Gyvt. 19.§-ában, illetve e rendelet 6.§ (1) bekezdésében szabályozott rendszeres támogatási ügyekben környezettanulmányt akkor kell készíteni, ha kétség merül fel a kérelmezők által becsatolt iratok és igazolások valóságtartalma tekintetében.
III.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
10.§
- Az önkormányzat a Gyvt. 15.§ (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően az alábbi személyes gondoskodást nyújtja:
- gyermekjóléti szolgálatot,
- gyermekek napközbeni ellátását
ba) napközi otthonos óvodában,
bb) iskolai napközi otthonban,
c) gyermekek étkeztetését a b) ponton túl
ca) menza (ebéd)
cb) háromszori étkezés (tízórai, ebéd, uzsonna) keretében biztosítja.
- Az önkormányzat a közigazgatási területén élő ellátásra jogosultak részére a gyermekjóléti alapellátásokat a fenntartásában lévő intézményekben biztosítja.
11.§
- A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az e rendelet
- 10.§ (1) bekezdés a) pontjában és a 13.§ (1) bekezdésében meghatározott esetben a hivatalnál,
- 10.§ (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott esetben az ellátást nyújtó intézmény vezetőjénél (továbbiakban: intézményvezető) nyújtható be.
- A személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevételét a 10.§ (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott ellátások esetében az intézményvezető intézkedése alapozza meg.
- Az intézményvezető döntése ellen jogszabályban foglalt esetekben a jegyzőhöz más esetekben a bizottsághoz lehet fellebbezni.
12.§
- Ha e rendelet másképpen nem rendelkezik a személyes gondoskodásért – kivéve a gyermekjóléti szolgálatot – térítési díjat kell fizetni.
- A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások térítési díját (továbbiakban: intézményi térítési díj) az Önkormányzat képviselő-testülete évente két alkalommal állapíthatja meg, meg.[6]
„(2/A) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások normája és az intézményi térítési díjak az alábbiakban kerülnek megállapításra:[7]
Intézményi ellátástípus | Nettó nyersanyagnorma (Ft) | ÁFA (Ft) | Térítési díj (Ft) |
Óvoda | 282 | 76 | 358 |
Iskola tízórai ebéd uzsonna | 338 | 91 | 429 |
Iskola tízórai, ebéd | 270 | 73 | 343 |
Iskola ebéd | 220 | 59 | 279 |
- Az ellátás igénybe vételéért fizetendő térítési díj összegéről (továbbiakban: személyi térítési díj) – melyet a Gyvt. 148.§ (5) bekezdésének alkalmazásával állapít meg – az intézményvezető értesíti a fizetésre kötelezettet, lekésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül.
- A személyi térítési díjat az intézményvezető évente két alkalommal felülvizsgálja és ha szükséges, kezdeményezi a képviselő-testületnél annak változtatását.
- A személyi térítési díjat az igénybevétel napjától havonta előre, tárgyhónap 10. napjáig kell megfizetni.
- Ha a fizetésre kötelezett a térítési díj összegét vitatja, az intézményvezető értesítésének kézhezvételétől számított 8 napon belül a bizottsághoz fordulhat, mely határozattal dönt a személyi térítési díj mértékéről.
13.§
- Az önkormányzat a Gyvt. 148.§ (7) bekezdése alapján további térítési díj kedvezményt állapíthat meg a gyermek egyéni rászorultsága alapján. Különösen indokolt kedvezményben részesíteni azt akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj összegének 100 %-át nem haladja meg.
- Az (1) bekezdésben meghatározott kedvezményt a kérelem benyújtásának napjától azon tanév végéig kell megállapítani.
Gyermekjóléti szolgálat
14.§
- A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal és az oktatási intézménnyel együttműködve.
- A szolgálat feladatai különösen:
- a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,
- a gyermekek jogairól a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás, az ezekhez való hozzájutás segítése,
- a védelembe vett gyermekek gondozási, nevelési tervének elkészítése,
- a helyettes szülői hálózat szervezése,
- a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladati ellátásának segítése,
- az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának folyamatos figyelemmel kísérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata.
- A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
A gyermekek napközbeni ellátása
15.§
- Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
- A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban az olyan gyermekek számra kell biztosítani:
- akinek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
- akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel,
- akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelne, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban vagy ápolási díjban részesül,
- akiről a szülője, gondozója szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.
- A gyermekek napközbeni ellátásnak intézményi formái: Óvoda, általános iskolai napközi.
Záró rendelkezések
16.§
(1) E rendelet 2000. április 01. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.
(2)E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. törvény, továbbá a 133/1997. (VII.29.) és a 149/1997. (IX.10.) Kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
- E rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti:
- a módosított 6/1997. (V.08.) sz. Ök rendelet „Rendszeres gyermekvédelmi támogatás” Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás”, alcímei az 59.§, 60.§, 61.§ 62.§, a 69 §-ból a „gyermekek napközbeni ellátása” szövegrész
- a 15/1997. (XI.24.) sz. Ök. rendelet 6.§-a
- a módosított 3/1996. (III.28.) sz.Ök. rendelet 2.§ (3) bek. a.a), a.b), a.c) pontjai.
Kelt: Harsány, 2000. március 28.
Papp Dezső Kántor János
polgármester jegyző
Melléklet Harsány Község Önkormányzatának 6/2000. (III.30.) sz. Ök. Rendeletéhez[8]
Egységes szerkezetben a 30/23014.(XII.31.) önkormányzati rendelettel.
Szabó Gergely dr. Kántor János
polgármester jegyző
hatályon kívül helyezve: 2/2006. (II.01.)
módosítva a 24/2012. (X.15.) rendelettel
hatályon kívül helyezve: 2/2006. (II.01.)
hatályon kívül helyezve: 2/2006. (II.01.)
hatályon kívül helyezve: 22/2013. (XII.17.) rendelettel
Módosítva: 12/2013. (VII.10.) rendelettel
Módosítva: 30/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelettel
Hatályon kívül helyezve: 12/2013. (VII.10.) rendelettel