Harsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2014. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 10. 23- 2020. 07. 06

Harsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2014. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2019.10.23.

Harsány Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat:

a) hivatalos megnevezése: Harsány Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

b) székhelye: 3555 Harsány Kossuth Lajos utca 67.

c) telephelyei

ca) Helyi Termelői Piac 3555 Harsány Hunyadi János utca 1.

cb) Egészségügyi Centrum 3555 Harsány Kossuth Lajos utca 45.

cc)

cd) Sópince 3555 Harsány hrsz: 841/1-2

ce) Harsányi Egészségshop 3555 Harsány hrsz: 841/1-2

cf) Közösségi Ház 3555 Harsány Hunyadi János utca 4.

d) bélyegzője: sorszámozott, a bélyegző közepén az ország hivatalos címere, alul a megye megnevezése, felül Harsány Község Önkormányzata

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei:

a) címer kerektalpú pajzs kék mezejében a pajzsfőben könyökben meghajlított, szőlőfürtöt tartó levágott kar lebeg. Alatta V alakban egymást keresztező két lebegő pálmaág fogja közre az ugyancsak lebegő ötágú nyitott koronát. A címerkép motívumai arany színűek.

b) zászló: sárga színű, alsó és felső szélén egy-egy keskenyebb kék sávval. A sárga szélesebb mezőben látható a címer.

(2) A zászlót a községháza épületén belül kell elhelyezni és ünnepségek alkalmával kell használni.

(3) A község jelképeinek felhasználását a polgármester engedélyezheti.

3. § A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat az Önkormányzat rendeletben szabályozza.

2. Feladat és hatáskörök

4. § (1) Az Önkormányzat által ellátott alapfeladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 3.függelék tartalmazza.

(2) A képviselő-testület által átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza

5. § (1) A képviselő testület önként vállalt feladatai:

a) civil szerveződések támogatása,

b) közösségi és verseny sport támogatása,

c) községi újság időszakos megjelentetése,

d)

e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

f) helyi elismerő címek, kitüntetések adományozása,

g)

h) sópince fenntartása.

(2) Az önkormányzat az általa önként vállalt feladatok felvállalása előtt előkészítő eljárást folytat le, amelynek során ki kell tűzni az elérhető, megvalósítandó célokat, a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottságot véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester, illetve alpolgármester folytatja le.

(3) Az önként vállalt feladat megvalósítása nem veszélyeztetheti a törvényben meghatározott kötelező feladat- és hatáskörök ellátását.

(4) A képviselő testület az általa önként vállalt feladatok ellátására az éves költségvetésben biztosít fedezetet.

(5) Az önkormányzat vállalkozói tevékenységet végez melynek keretében fenntartja a „Harsányi Egészségshop” megnevezésű üzletet,

3. A képviselő-testület ülései

6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(3) A képviselő-testület szükség szerint de évente legalább 10 alkalommal ülésezik.

(4) A képviselő-testület összehívásáról, annak vezetéséről a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság elnöke gondoskodik.

7. § (1) A képviselő-testület rendes, szükség szerint rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.

(2) A képviselő-testület munkáját éves munkaterv alapján végzi.

(3) A munkatervet – a polgármester előterjesztése nyomán - a képviselő-testület az előző év december hónapjában fogadja el. A munkatervtől indokolt esetben el lehet térni, ennek okát a meghívóban közölni kell vagy a polgármester a napirendi pontok elfogadása előtt tájékoztatja a képviselő-testületet.

(4) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:

a) valamennyi képviselő-testületi tagtól

b) a képviselő-testület bizottságától

c) jegyzőtől

d) akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottság/ok javaslatára indokoltnak tart.

(5) A munkaterv javaslatát a jegyző állítja össze.

(6) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét, az előterjesztés módját (írásbeli, szóbeli) és az előterjesztő megnevezését,

b) az előterjesztés elkészítésének határidejét,

c) a bizottság/ok/nak a megjelölését, ha az előterjesztést előzetesen a bizottság/ok/nak kell megvitatnia,

d) a közmeghallgatás időpontját

e) azon meghívott/ak nevét, akit a képviselő-testület az ülésre meg kíván hívni.

4. Képviselő-testület rendes ülésének összehívása

8. § (1) Az elnök az ülés meghívóját, valamint az előterjesztéseket a képviselők részére a munkaterv szerinti ülés előtt legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén 1 nappal az ülés előtt kézbesíti.

(2) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját, a tervezett napirendeket, a napirendek előterjesztőit, utalást az előterjesztés szóbeli jellegére. A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni. A képviselők részére – a meghívón kívül - papír alapú képviselő-testületi anyag nem kerül kézbesítésre.

(4) A polgármester a képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívottként hívja meg:

a) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

b) az egyes napirendek előterjesztőit csak az adott napirendhez,

c) akit indokoltnak tart, valamint akiket a képviselő-testület és annak bizottsága indokoltnak tart és meghívásáról egyszerű többséggel dönt

(5) Tanácskozási joggal lehet meghívni a testület ülésére a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal vezetőjét, az országgyűlési képviselőt a tárgyalandó téma jellegére és fontosságára tekintettel, valamint a helyi egyházak és társadalmi szervezetek képviselőjét az önkormányzat intézményeinek vezetőit, a képviselő-testület bizottsága/i/ nem képviselő tagjait.

5. A nyilvánosság biztosítása

9. § A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendi pontjairól és az ahhoz tartozó előterjesztésről a lakosságot a képviselő-testület tagjainak küldött meghívóval egy időben a Polgármesteri Hivatal hirdető tábláján kifüggesztett meghívóval, valamint a www.harsany.hu honlapon való megjelenítéssel értesíti. A honlapon az előterjesztéseket is közzé kell tenni.

6. Rendkívüli ülés

10. § (1) A polgármester indokolt esetben összehívhat rendkívüli képviselő-testületi ülést.

(2) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede vagy a képviselő-testület bizottsága indítványozza, az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

(3) A rendkívüli ülések számát a képviselő-testület nem korlátozza.

7. Lakossági fórum (Falugyűlés)

11. § (1) A lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében lakossági fórumot (falugyűlést) lehet szervezni.

(2) A polgármesteri hivatal dolgozója a lakossági fórumokról emlékeztetőt készít, amely tartalmazza a fontosabb megállapításokat, észrevételeket és a kisebbségi véleményeket.

(3) A polgármester a lakossági fórumokon elhangzottakról a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

8. Közmeghallgatás

12. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatást tart a munkatervben meghatározottak alapján.

(2) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni Az ülés vezetésére a képviselő-testület ülésére és a jegyzőkönyv vezetésére vonatkozó szabályok érvényesek.

(3) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

(4) A közmeghallgatás helyéről, idejéről tájékoztatni kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább 6 nappal.

(5) A közmeghallgatáson és fórumon felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, ennek akadálya esetén az ülést követő 8 napon belül írásban kell választ adni.

9. Előterjesztések

13. § Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) bizottsági elnök,

d) képviselők,

e) jegyző,

f) önkormányzati intézmények vezetői,

g) akiket a képviselő-testület felkér, illetve kötelez.

14. § (1) A képviselő-testület vagy a bizottság elé kerülő előterjesztés lehet:

a) az éves munkatervben előirányzott napirendi pontból vagy aktuális feladatból következő, érdemi döntést igénylő javaslat,

b) tájékoztató vagy beszámoló jellegű anyag.

(2) Az érdemi döntést igénylő javaslat irányulhat:

a) önkormányzati rendelet megalkotására,

b) határozat meghozatalára.

(3) Csak írásos előterjesztés készíthető a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyekben.

(4) Az előterjesztés döntési javaslatot is tartalmaz (rendelet-tervezet vagy határozati javaslat).

(5) A határozati javaslat tartalmazza a végrehajtási határidő és a végrehajtásért felelős személy megnevezését. Pontonként meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyeket. Felelősként megjelölt személy: a polgármester, a bizottság elnöke, a jegyző, valamint intézményvezető lehet.

(6) Amennyiben az önkormányzat vagyonával való rendelkezés esetén, vagy az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor tartani lehet attól, hogy a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené, a napirend előterjesztője - a polgármester egyetértésével - az előterjesztés végén indokolt javaslatot tehet a zárt ülés tartására.

10. Az előterjesztés benyújtása

15. § (1) A képviselő-testületi előterjesztések a polgármesternél írásban nyújthatók be úgy, hogy az lehetőleg a munkaterv szerinti ülést megelőző tizedik napon megérkezzen.

(2) Az előterjesztést - annak fejrészén - a képviselő-testületnek kell címezni az ülés időpontjának, a napirendi pont tárgyának és számának megjelölésével.

(3) Amennyiben a polgármester, illetve a jegyző nem maga készíti az előterjesztést, aláíróként a nevükben a tényleges kidolgozó szerepel.

(4) A testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket minden esetben előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából.

11. A képviselő-testület ülésének vezetése

16. § (1) Az ülést az ülést vezető nyitja meg, majd ezt követően tájékoztatja a képviselő-testületet a távollévőkről és a távollét okáról, majd megállapítja a határozatképességet, amelyet az egész ülés tartama alatt folyamatosan ellenőriz. Határozatképesség esetén javaslatot tesz az ülés napirendjére.

(2) Minden jelenlevő köteles a tanácskozás rendjét tiszteletben tartani és a részére kijelölt helyen tartózkodni. 18 éven aluli személyek a képviselő-testületi ülésén csak az ülést vezető egyedi engedélye alapján vehetnek részt.

(3) Bármely képviselő javaslatára a polgármester vagy a képviselő-testület 10 perc időtartamú tárgyalási szünetet rendelhet el.

(4) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülést vezető feladata. Az ülést vezető:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, valamint aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ;

b) megvonja a szót a hozzászólótól, ha a második felszólítás is eredménytelen volt, akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra;

c) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;

d) ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, és a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz arról, hogy az érintett személy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson.

(5) Az (4) bekezdés d) pontja képviselővel szemben nem alkalmazható. A polgármester azonban kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt jegyzőkönyvben rója meg. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(6) A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasítja a nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat. Ismétlődő rendzavarás esetén, vagy ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülés vezetője az ülést határozott időre félbeszakíthatja, illetve bezárhatja.

(7) Az ülést vezetőnek a rendfenntartás érdekében tett - e rendeletben szabályozott - intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

12. A felszólalások típusai

17. § A képviselő-testületi ülésen elhangzó felszólalások típusai:

a) a napirendhez kapcsolódó kérdés és hozzászólás,

b) kérdés,

c) személyes megjegyzés,

d) közérdekű bejelentés, javaslat, kérdés.

13. Napirendek megtárgyalásának szabályai

18. § (1) Az ülést vezető minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, de javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.

(2) Napirendenként elsőként a napirendi pont előterjesztője, vagy előadója ismerteti a szóbeli előterjesztést, illetve az írásbeli előterjesztést kiegészítheti.

(3) A napirendhez a képviselők jelentkezésük sorrendjében szólhatnak hozzá. A hozzászólások időtartama legfeljebb öt perc.

(4) Ugyanazon napirend keretében ismételt felszólalás két alkalommal két-két perc időtartamban történhet. Az időkeret túllépése miatt a levezető elnök a hozzászólótól a szót megvonhatja.

(5) Ha a napirendhez már több felszólaló nincs, a polgármester lehetőséget ad az előadónak - legfeljebb 3 perc időtartamban - az elhangzottak véleményezésére, majd a vitát lezárja.

(6) A polgármester a vita lezárását követően összefoglalja az elhangzottakat.

(7) A képviselő-testület jogszabálysértő döntése, működése esetén a jegyző jelzéssel él.

14. Személyes megjegyzés

19. § A vita lezárása után – legfeljebb 2 perc időtartamban - „személyes megjegyzést” tehet az, aki a vitában ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértést kívánja eloszlatni.

15. Döntéshozatal szabályai

20. § (1) Az ülés vezetője az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.

(2)

21. § (1) A szavazás általában nyílt szavazással, kézfeltartással történik.

(2) Ha a szavazás eredménye felől az ülésen kétség merül fel, a szavazást a jegyző, a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára meg kell ismételni.

(3) A szavazás után a polgármester kihirdeti a határozatot.

22. § Minősített többség - a megválasztott települési képviselők több mint felének szavazata - szükséges Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban. Mötv.) 50. §-ban foglaltakon túl

a) titkos szavazás elrendeléséhez,

b) név szerinti szavazás elrendeléséhez,

c) képviselő-testület hatáskörének átruházásához,

d) hitelfelvételhez, önkormányzati vagyon értékesítéséhez, megterheléséhez,

e) helyi népszavazás kiírásához.

23. § A képviselő-testület az Mötv-ben foglaltakon túl esetenként dönthet név szerinti szavazásról, ha az eldöntendő téma súlya vagy jellege ezt indokolja. Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik „igen” „nem” vagy „tartózkodom” szavaznak. Név szerinti szavazást indokoltan a polgármester, a jegyző vagy bármely képviselő kezdeményezhet. Nem lehet név szerinti szavazást tartani az Mötv.-ben meghatározott kérdésekben.

24. § (1) Titkos szavazást lehet tartani mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést kell tartani, illetve zárt ülés tartható. A titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik települési képviselő. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A szavazás lebonyolítására a képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ nyílt szavazással. Javaslattételre – ide értve az elnök személyét is - az ülés vezetője jogosult.

(3) A titkos szavazás lebonyolítása külön helyiségben, urna igénybevételével, borítékba helyezett szavazólapokkal történik. A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket és a szavazás eredményét.

(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a testületnek jelentést tesz.

16. Személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei

25. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv 49. § (l) bekezdés szerinti személyes érintettség bejelentési kötelezettségének a döntéshozatalt megelőzően nem tesz eleget és az ülésen az elnök tudomására jut, figyelmezteti az érintett képviselőt a mulasztás pótlására.

(2) Amennyiben a személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztása a döntéshozatalt követően válik ismertté, az elnök a tudomásra jutást követő 3 munkanapon belül felkéri a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottságot az eljárás lefolytatására.

(3) A pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság 8 munkanapon belül meghallgatja az érintett képviselőt, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be, a meghallgatásról jegyzőkönyvet készít.

(4) A képviselő-testület következő ülésén a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság jegyzőkönyve, megállapítása alapján dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott döntést fenntartja, vagy az előterjesztést újra megtárgyalja.

17. Az önkormányzati döntések

26. § A képviselő-testület döntése:

a) önkormányzati rendelet,

b) határozat.

18. A rendeletalkotás

27. § (1) A rendelet alkotását (módosítását, hatályon kívül helyezését) kezdeményezheti

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző.

(2) A képviselő és a bizottság az indítványt a polgármesterhez nyújtják be. A polgármesternek, vagy a jegyzőnek az indítványt közvetlenül a képviselő-testülethez kell előterjeszteniük.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(4) A rendeletalkotást kezdeményező előterjesztés rendelet-tervezetből és indokolásból áll.

28. § (1) A rendelet kihirdetése az önkormányzat hirdetőtábláján történik a rendeletben meghatározott napon. A kifüggesztés időtartama 30 nap. A hirdetmény tartalmazza a rendelet teljes szövegét.

(2) A rendeletre fel kell jegyezni a közszemlére tétel és levétel napját.

29. § (1) A rendeletek hatályosulását a jegyző és a bizottság is figyelemmel kíséri és szükség esetén intézkedést kezdeményeznek.

(2) A rendeletek hatályosulásáról a képviselő-testületet, annak esetenkénti döntései szerint tájékoztatni kell.

19. Határozathozatal

30. § (1) Határozat meghozatalát kezdeményezheti

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző.

(2) A képviselő és a bizottság az indítványt a polgármesterhez nyújtja be. A polgármesternek vagy a jegyzőnek az indítványt közvetlenül a képviselő-testülethez kell előterjesztenie.

(3) A határozati javaslat szakmai előkészítése a jegyző feladata.

31. § (1) Az ülést vezető az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy először elhangzásuk sorrendjében a módosító javaslatokról kell dönteni.

(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét, ha a testület indokoltnak tartja a végrehajtásról való beszámolás idejét, továbbá a végrehajtásért felelős megnevezését.

(3) Az elfogadott határozat szövegét az ülés vezetője kihirdeti.

20. Kérdések

32. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben – szóban egy, írásban több – kérdést intézhet, melyet a képviselő a képviselő-testület ülésén maximum 3 percben ismertethet.

(2) A kérdést az ülést megelőző nap 12.00 óráig a polgármesternél kell írásban leadni.

(3) A képviselő-testület ülésén a kérdés ismertetését követően arra érdemi választ kell adni. Amennyiben az ügy bonyolultsága indokolja, úgy a válasz legkésőbb 30 napon belül írásban is megadható. Ebben az esetben a képviselő-testület soron következő ülésén mind a kérdést, mind az írásban megadott választ ismertetni kell.

(4) A válasz elfogadásáról a kérdés feltevője nem nyilatkozik, a képviselő-testület pedig nem dönt. A képviselői kérdés tárgyalása során vitának nincs helye.

21. A képviselő-testület üléséinek jegyzőkönyvezése

33. § (1) A képviselő-testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyvet annak mellékleteivel össze kell fűzni oly módon, hogy abból lapok roncsolás nélkül ne legyenek kivehetők.

(3) A jegyzőkönyvet a jegyző kezeli, melyet évente be kell köttetni.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl

a) a távol-maradt képviselők nevét és a távolmaradás okát, ha azt a képviselő előre bejelentette,

b) napirendi pontonként az előadók nevét,

c) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,

d) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket, az adott válaszokat,

e) a képviselő kérésére véleményének rövid rögzítését,

f) a határozat szószerinti szövegét, a végrehajtásért felelős nevét a végrehajtás határidejét,

g) név szerinti szavazás esetén a szavazatot nevenként.

(5) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és két a képviselő-testület tagjai közül az ülés megkezdésekor választott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá. Az ügydöntő határozatokról a jegyzőkönyv elkészülte után kivonatot kell készíteni és megküldeni a döntésben érdekeltek részére.

(6) A képviselő-testület nyilvános üléseinek jegyzőkönyve és dokumentumai a községházán megtekinthetők. A zárt ülés anyagát csak a képviselők és az egyébként az azon részvételre jogosítottak részére szabad hozzáférhetővé tenni.

(7) A zárt ülésen hozott határozatról a polgármester adhat tájékoztatást.

(8) Hatósági ügyben hozott döntésről alakszerű határozatot kell kiadni az ügyfél számára.

(9) A képviselő-testület döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet.

22. Összeférhetetlenség

34. § Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat ellátó bizottság: a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság.

23. A települési képviselő vagyonnyilatkozata

35. § Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozatát a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság tartja nyilván és ellenőrzi. A települési képviselő vagyonnyilatkozatát a polgármesteri hivatalban a hatósági ügyintézőnek adja át.

24. A képviselők díjazása, költségtérítése

36. § A képviselő-testület képviselőnek tiszteletdíjat nem állapít meg.

25. A képviselő-testület bizottságai, a bizottság jogállása, megválasztása

37. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot hozza létre a megjelölt - képviselők és nem képviselő tagok – összetétellel: Pénzügyi Bizottság, tagjainak száma: 3+2 fő ( A bizottság tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.)

(2) A bizottság feladatkörét az 1. melléklet tartalmazza.

(3) A 2. melléklet tartalmazza azoknak az előterjesztéseknek körét, amelyet a bizottság nyújt be. A 3. melléklet tartalmazza azoknak az előterjesztéseknek a körét, amely bizottság állásfoglalásával nyújthatók be.

38. § (1) A bizottság szükség szerint tart ülést. A bizottság ülésére meg kell hívni mindazokat, akiknek részvételét a bizottság elnöke szükségesnek tart.

(2) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Akadályoztatás esetén az elnök teendőit az általa megbízott képviselő veszi át. A bizottság munkájába szakértőt is bevonhat.

39. § (1) A képviselő-testület ideiglenes bizottság létrehozásáról is dönthet - a polgármester javaslatára - megválasztja a bizottság elnökét, meghatározza bizottság feladat és hatáskörét.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(3) A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerinti, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.

26. A polgármester

40. § (1) A polgármester illetményét, költségtérítését a képviselő-testület a jogszabály keretei között határozza meg.

(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el, aki felelős az önkormányzat egészének működéséért.

(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetében a pénzügyi bizottság feladatait ellátó bizottság elnökének.

41. § Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat.

42. § A képviselő-testület nem határoz meg olyan önkormányzati ügyet, melyben a polgármester két ülés között döntést hozhat.

27. Alpolgármester

43. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester tiszteletdíját, költségtérítését a képviselő-testület a jogszabály keretei között határozza meg.

28. A jegyző

44. § A jegyzői állás betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatokat az igazgatási ügyintéző látja.

29. A képviselő-testület hivatala

45. § A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Harsányi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal).

30. Társulások

46. § Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében a törvény keretei között szabadon társulhat így szükség esetén társulásba léphet más önkormányzatokkal. Az önkormányzat társulásainak felsorolását a 4. függelék tartalmazza.

31. Együttműködés a civil szervezetekkel és a nemzetiségi önkormányzattal

47. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel (társulásaival), amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására törekednek.

(2) Az önkormányzat illetékességi területén belül működő önszerveződő közösségeket, civil szervezeteket és egyesületeket - a tevékenységi körük szerinti napirend tárgyalásakor - tanácskozási joggal a képviselő-testületi ülésre meg kell hívni.

48. § (1) A Képviselő-testület a rendelkezésére álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül – a Harsányi Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:

a) ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat az üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget a Harsány Kossuth Lajos utca 67. alatti épületében, illetve közmeghallgatásaihoz, fórumaihoz rendezvényeihez a Hunyadi János utca 4. szám alatti közösségi házban. A teremhasználatot minden hónapban előre kell egyeztetnie az elnöknek a közösségi ház vezetésével megbízott személlyel, vagy a jegyzővel

b) a polgármesteri hivatalon keresztül biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket.

(2) Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a helyi önkormányzat képviseletében és megbízásából a jegyző részt vesz és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.

(3) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein szükség szerint a Polgármesteri Hivatal témafelelősei részt vesznek.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási,iratkezelési feladatokat a jegyző a Polgármesteri Hivatal ügyintézőin keresztül biztosítja.

(5) A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a jegyző a Polgármesteri Hivatal ügyintézőin keresztül biztosítja.

49. § (1) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njt.) meghatározottak szerint javaslattal, kezdeményezéssel élhet. A javaslatot, kezdeményezést, az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtani.

(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési, és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni.

32. Az önkormányzat gazdálkodása

50. § (1) Az önkormányzat éves költségvetés alapján gazdálkodik.

(2) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(3) A helyi adók megállapításának szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(4) A belső ellenőrzési feladatok elvégzést a jegyző megbízási szerződés alapján külső szolgáltatóval látja el.

33. Záró rendelkezések

51. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Harsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/1995. (VIII.12.) számú önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 5/1999. (V.07.), 12/2001. (X.26.), 19/2001. (XII.29.), 7/2002. VII.05.) és a 9/2002. (XI.08.) 16/2002. (XII.16.), 8/2003. (V.15.), 19/2003. (XII.01.), 5/2007. (III.01.), 9/2008. (V.30.), 8/2010. (X.13.) önkormányzati rendelet.

Szabó Gergely polgármester dr. Kántor János jegyző

1. melléklet a 28/2014. (XII.31. ) önkormányzati rendelethez

A PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG FEALADATKÖRE

1. A bizottság a helyi önkormányzatnál és intézményeinél

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyon növekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

c) vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését; (Mötv. 120. § (1) bekezdés)

2. Feladatkörébe tartozik a költségvetési és helyi adó tárgyú rendelettervezetek véleményezése.

3. Javaslatot tehet a polgármester jutalmazására, december végéig.

4. Kivizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeit.

5. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők, és nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatát.

6. A képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.

1. függelék a 28/2014. (XII.31.) .önkormányzati rendelethez

Szabó Gergely polgármester H, Kossuth u. 20.
Bihari Lajosné alpolgármester H, Kossuth u. 10.
Hegedűs Krisztián János képviselő H, Petőfi u. 16.
Kelemen Imre képviselő H, Móricz Zs. u. 12.
Papp Árpád képviselő H, Móricz Zs. u. 2.
Pusztai Tamás képviselő H, József A. u. 22.
Szilvási Mária képviselő H, József A. u. 15.

2. melléklet a 28/2014. (XII.31. ) önkormányzati rendelethez

AZON ELŐTERJESZTÉSEK KÖRE, AMELYEKET A PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG NYÚJT BE

1. A polgármester jutalmának megállapítása.

2. Képviselők tiszteletdíjának, juttatásainak megállapítása.

3. Képviselői összeférhetetlenség, méltatlanság kivizsgálásáról szóló előterjesztés.

4. A képviselői vagyon-nyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás megindítása.

5. A képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.

2. függelék a 28/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelethez

Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság
- Szilvási Mária elnök
- Hegedűs Krisztián János biz.tag
- Pusztai Tamás biz.tag
- Kelemen László biz.tag Harsány, Kossuth u. 90.
- Szabó Roland biz.tag Harsány, Kossuth u. 37.

3. melléklet a 28/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelethez

AZON ELŐTERJESZTÉSEK KÖRE, AMELYEKET A PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG ÁLLÁSFOGLALÁSÁVAL NYÚJTHATÓK BE

1. Az önkormányzat gazdasági programja.

2. Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelettervezet.

3. Az önkormányzat költségvetési rendeletének megállapítása.

4. A költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló.

5. A rendezési program megállapítására, a rendezési tervek jóváhagyására, illetőleg a belterületi határvonal megállapítására vonatkozó előterjesztések.

6. Helyi adók módosítására irányuló előterjesztések.

3. függelék a 28/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat által ellátott alapfeladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolása
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
045120 Út, autópálya építése
045130 Híd, alagút építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047120 Piac üzemeltetése
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés
083030 Egyéb kiadói tevékenység
084070 A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai
szolgáltatások fejlesztése, működtetése
102050 Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok
104042 Gyermekjóléti szolgáltatások
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
107054 Családsegítés
042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
082094 Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

4. melléklet a 28/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelethez

HARSÁNY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE ÁLTAL ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK

1. POLGÁRMESTER

1. Dönt a szociális rendelet szerint hatáskörébe utalt segélyezési és egyéb szociális ellátási ügyekben.

2. Tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon megterhelésével nem járó ügyekben.

3. Méltányosságból csökkentheti, elengedheti a hatáskörébe utalt és jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátások visszatérítését és a kamat összegét, vagy részletfizetést engedélyezhet.

4. Dönt a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben meghatározott közútkezelői feladatok ügyében.

5. Engedélyezi a község jelképeinek (zászló, címer) használatát.

2. JEGYZŐ

1. A közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 17/2014. (VII. 25.) önkormányzati rendelet alapján a közösségi együttélés alapvető szabályainak elmulasztásával, megszegésével kapcsolatos elsőfokú hatáskör gyakorlása.

2. Dönt a szociális rendelet szerint hatáskörébe utalt ügyekben.

3. A közterületek elnevezéséről és a házszám-megállapítás szabályairól 19/2014. (IX.08.) önkormányzati rendelet szerint megállapítja a korábban házszámmal nem rendelkező ingatlanok házszámát.

3. TÁRSULÁSOK

Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása- A szociális ellátások keretében a Szociális Gondozási Központ útján a házi segítségnyújtás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.

4. függelék a 28/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat társulásai

1. Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása

3562 Onga, Rózsa u. 18.

2. Miskolc Környéki Önkormányzat Társulás

3525 Miskolc, Városház tér 8.

3. Emődi Agglomeráció Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás

3432 Emőd, Kossuth tér 1.