Sajókeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (IV. 4.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól
Hatályos: 2025. 05. 05Sajókeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (IV. 4.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól
[1] A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés engedélyezésének szabályairól szóló rendelet célja, hogy szabályozza és lehetővé tegye a házasságkötést olyan körülmények között, amikor az nem a hivatali helyiségben vagy a szokásos munkaidőn belül történik. A rendelet célja a házasságkötés rugalmasságának növelése, hogy a házasulók számára kényelmesebb és személyre szabottabb lehetőséget biztosítson, figyelembe véve a különböző élethelyzeteket és kívánságokat.
[2] Sajókeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Sajókeresztúr Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötésre.
A házasságkötés engedélyezésének szabályai
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) Hivatali munkaidő: Sajókeresztúri Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő.
b) Hivatali helyiség: Sajókeresztúr Község Önkormányzata által rendelkezésre bocsájtott, az anyakönyvi esemény lebonyolítására kijelölt Kultúrház, 3791 Sajókeresztúr Rákóczi utca 75. szám alatt található önkormányzat épülete.
3. § (1) A házasság hivatali helyiségen vagy a hivatali munkaidőn kívüli megkötésének engedélyezése iránti eljárás kérelemre indul.
(2) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötés engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett házasságkötésekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli házasságkötés nem veszélyeztetheti.
(3) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötés akkor engedélyezhető, ha a házasságkötés jogszabályban előírt feltételei biztosítottak; valamint a helyiség méltó, alkalmas a házasságkötés megrendezésére.
A házasságkötési többletszolgáltatás díja
4. § (1) A házasságkötés alapszolgáltatásként díjmentes. A többletszolgáltatásért díjat kell fizetni.
(2) A házasságkötés hivatali helyiségen és munkaidőn kívül történő lebonyolításának díja 32.000 Ft.
(3) A házasságkötés hivatali helyiségen kívül, de munkaidőben történő lebonyolításának díja 20.000 Ft.
(4) A házasságkötés hivatali helyiségben, de munkaidőn kívül történő lebonyolításának díja 20.000 Ft.
(5) Rendkívüli körülmény esetén, különös tekintettel a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében a lakáson lebonyolított házasságkötés díjmentes.
(6) A (2) – (4) bekezdésekben meghatározott díjakat a kérelem benyújtásával egyidejűleg a Sajókeresztúri Közös Önkormányzati Hivatal MBH Bank Nyrt-nél vezetett 50453063-10024656-00000000 számú bankszámlájára kell befizetni. A befizetést a befizetés módjától függően bizonylattal igazolni kell. A kérelem elutasítása esetén a befizetett díjat kérelmező részére 8 napon belül vissza kell fizetni.
Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértéke
5. § A munkaidőn kívüli házasságkötés lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt a 4. § (2) bekezdés alapján fizetett összegből eseményenként bruttó 25.000.- Ft, a 4. § (3)-(4) bekezdése alapján fizetett összegből bruttó 15 000 Ft díjazás illeti meg.
Záró rendelkezések
6. § Ez a rendelet 2025. május 5-én lép hatályba.
7. § Hatályát veszti a Sajókeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének a hivatali munkaidőn, valamint a hivatali helységen kívül tartandó házasságkötések és családi események engedélyezésének eljárásáról és a fizetendő díjazásról szóló 3/2017.(IV.20.) önkormányzati rendelete