Sajókeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 27

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz

Részletes indoklás

1-5§, 1-8 melléklet

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Sajókeresztúr Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

I.

BEVEZETŐ

Sajókeresztúr Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. május 12 -én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

Sajókeresztúr lakosainak száma 2020. január 1-jén 1520 fő volt.

Az önkormányzat 2020-ban felhalmozásra és felújításra 96 894 464 Ft-ot fordított. A felhalmozási jellegű kiadásoknál csak néhány beruházás:

Magyar Falu Program keretében – munkagépek, kisgépek vásárlására került sor- (kistraktor utánfutóval és kiegészítőkkel, fűkaszák)

Térfigyelő kamerarendszer kiépítése

Óvoda vizesblokk felújítása

Útfelújítások valósultak meg

Óvoda -Tornaterem energetikai felújítása

Mini Bölcsőde fejlesztése .

A fejlesztések egy része áthúzódik 2021-re

A beszámolási időszakban hitelfelvételre nem került sor, nem volt szükséges.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 261 148 539
Ft volt. Bevételként 863 242 634 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 612 871 214 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 511 519 959,- Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 232 011 938 Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 122 410 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 122 410 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú nincs.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1 486 571 468 Ft, mely 24,75 %-kal 294 897 983 Ft-tal nőtt az előző évhez képest.

.

Az immateriális javak állománya 824468 Ft-tal, csökkent a 2020. december 31-i terv szerinti értékcsökkenési leírás miatt.

A tárgyi eszközök állománya 44 021 428 Ft. növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.

A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változott értéke 5 307 000,-Ft

Az önkormányzat intézményei és a Polgármesteri Hivatalnál az érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) kimutatták.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatása folyamatos.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben Magyar Falu Program keretében, - fűnyíró traktorok beszerzésére, - térfigyelő kamerarendszer kiépítésére,- útfelújításokra került sor. Elkezdődött az -Óvoda -tornaterem energetikai felújítása, - Bölcsőde kiépítésére került sor, mely beruházások kapcsán, modern és korszerű körülmények között vehetik igénybe gyermekeink az óvodai és bölcsődei szolgáltatást.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.