Sajólád Község Önkormányzat 14/2013. /XI.20./ rendelete

A szociális gondoskodás és ellátás valamint a gyermekvédelem helyi szabályairól

Hatályos: 2013. 11. 21- 2015. 02. 27

SAJÓLÁD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK

Sajólád községi Önkormányzat Képviselő-testületének

14/2013. /XI.20/ rendelete

A szociális gondoskodás és ellátás valamint a gyermekvédelem helyi szabályairól

Sajólád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk  /2/ bekezdésében,  a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi  III. Tv, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Tv.-ben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 13.§. /1/ bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. fejezet

Általános rendelkezések

1.§.

/1/ A rendelet hatálya kiterjed – ha magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – Sajólád közigazgatási területén lakcímmel rendelkező

a/ magyar állampolgárokra

b/ bevándoroltakra és letelepedettekre,

c/ hontalanokra

d/ a magyar hatóság által menekültként  vagy oltalmazottként elismert személyekre.

/2/ A rendelet hatálya kiterjed továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben /a továbbiakban: Szt/ 3.§. /2/-/3/ bekezdésében foglalt, Sajólád közigazgatási területén élő személyekre.

Eljárási rendelkezések

2.§.

/1/ Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében – ha rendelet eltérően nem rendelkezik – az Egészségügyi és Szociális Bizottság /továbbiakban: Bizottság/ jár el.

/3/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság  dönt:

  • Szt 43/B.§. szerinti ápolási díjról
  • Önkormányzati segélyről
  • Étkezési díj kedvezmény vagy mentesség
  • Személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokról és térítési díjairól
  • Ivóvíz-szennyvíz bekötés támogatásokról
  • Méltányossági közgyógyellátás

     -     Pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön folyósításáról

A Képviselőtestület dönt:

- Szociális alapú telekjuttatásokról.

3.§.

/1/ Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti igényt Sajóládi Polgármesteri Hivatalban szóban, vagy írásban lehet előterjeszteni. Az igény elbírálásához a kérelmező köteles a saját és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó személyi adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és azt az erre vonatkozó igazolásokkal becsatolni.

/2/ A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat, ezek különösen:

  • a munkáltató által kiadott kereseti igazolás, a kérelem benyújtását megelőző hónap

nettó jövedelméről

  • rendszeres pénzellátásokról, az azt megalapozó határozattal, vagy a kifizetésről szóló 3 hónapnál nem régebbi szelvénnyel /pl nyugdíjszelvény/
  • egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozattal, vagy kifizetési bizonylattal, igazolással, szerződéssel
  • mezőgazdasági jövedelmekből származó jövedelmi igazolás
  • adóbevallás, vagy annak hiteles másolata

Egyedülálló kérelmező esetében igazolni kell továbbá:

  • a válás tényét, anyakönyvi kivonatra történő bejegyzéssel vagy válóperi végzéssel
  • külön /azaz más címen/ lakás tényét: az új lakcímre vonatkozó büntetőjogi felelősséggel tett nyilatkozattal.
  • Amennyiben a kérelmező aktív korú és rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik csatolni kell az illetékes munkaügyi központ igazolását, a munkanélküliség tényének regisztrálásáról.
  • Ha a családban, illetve háztartásban a külön jogszabályban meghatározott tanköteles koron túli, nappali tagozatos képzésben részesülő gyermek, fiatal felnőtt él, a tanulmányok folytatását minden esetben iskolalátogatási bizonyítvánnyal /igazolással/ kell igazolni.

/3/ A jogosultság elbírálásakor a jövedelem számítására az Szt 10.§. /2/-/5/ bekezdése az irányadó.

/4/ Az iratokat az ügyfél a kérelem benyújtásától számított 15 napon belül köteles benyújtani.

/5/ Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetők.

/6/ Az ellátást kérelmezőt fel kell hívni arra, hogy a havi jövedelmére vonatkozó adatok az adóhatóságtól kért adatszolgáltatás, valamint szakértő igénybevételével ellenőrizhető.

/7/ Amennyiben kétség merül fel - a kérelmező életvitele alapján, - hogy a jövedelemnyilatkozat valósághű tartalma tekintetében, elő lehet írni a kérelmező felé, az általa lakott lakás- illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtását.

/8/ Ha a pénzbeli és természetben nyújtott  ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes.

/9/ A támogatások kifizetése:

      a/ az átmeneti, önkormányzati segély esetén házipénztárból

      b/ egyéb pénzbeli ellátások esetén a kérelmező által megadott lakossági folyószámlára

          utalással minden hónap 5. napjáig.

A jogosultatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

4.§.

/1/ Az Szt 17.§-ában, illetve a Gyvt.133.§-ában foglaltak szerint a jogosulatlanul igénybevett ellátást és annak kamatait vissza kell fizetni, a visszafizetést méltányosságból részben vagy egészben akkor engedheti el a Képviselő-testület, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.

/2/ A megtérítés abban az esetben veszélyezteti súlyosan a kötelezett megélhetését, ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.

/Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlanul igénybevételének időtartama.

II. fejezet

A szociális ellátás rendszere

Aktív korúak ellátása

5.§.

/1/ Az aktív korúak ellátást a rászorulók részére a Szt 33.§-37/B. §-a szabályozza.

/2/ Az aktív korúak ellátásában részesülő személy az ellátás folyósításának feltételeként köteles együttműködni:

a/ az önkormányzattal

b/ a Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal /3572 Sajólád, Dózsa gy.u.74.sz./

/3/ Az együttműködési kötelezettségről, feltételeiről a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

Az a személy akinek rendszeres szociális segélyre való jogosultságát megállapították a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követően 15 napon belül köteles jelentkezni az együttműködésre kijelölt intézménynél.

/4/ Az együttműködés keretében az aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles

a/ nyilvántartásba vetetni magát,

b/ az álláskeresési megállapodásról, illetve a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodni.

c/ teljesíteni az álláskeresési és beilleszkedést segítő programban foglaltakat

d/ az ellátásokra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttműködni.

6.§.

/1/ A megyei munkaügyi központtal történő együttműködés keretében a támogatott köteles álláskeresőként kérni a nyilvántartásba vételét és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködni.

/2/ Az önkormányzattal való együttműködési kötelezettség esetén a támogatásban részesülő köteles:

a/ adatainak megváltoztatását bejelenteni,

b/ a támogatásra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttműködni

c/ a számára felajánlott munkát elfogadni.

/3/ A segélyezett együttműködési kötelezettség megszegi, ha:

a/ elmulasztja az együttműködésre kijelölt intézménynél a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban előírt határidőn belül nyilvántartásba vetetni magát.

b/ a felajánlott munkát nem fogadja el

c/ a közfoglalkoztatás ideje alatt, a munkáltató munkaviszonyát rendkívüli felmondással szünteti meg, mert

  • munkahelyén nem munkavégzésre alkalmas állapotban jelent meg
  • a számára meghatározott feladatok elvégzését megtagadta,
  • a munkavégzéshez rendelkezésére bocsátott gépeket, eszközöket, szerszámokat szándékosan megrongálta
  • a munkavédelmi és munkabiztonsági előírásokat nem tartotta be
  • másokat a munkavégzés megtagadására lázít, a munka megtagadására szervezkedik
  • amennyiben 3 esetben az alábbi előírásokat megszegi

a munkaidő alatt munkahelyét engedély nélkül elhagyja

a napi munkaidőt valamilyen oknál fogva nem tartja be /késve érkezik, a munkaidő letelte előtt távozik munkahelyéről

munkavégzésre nem jelenik meg és távolmaradását 24 órán belül nem igazolja.

7.§.

/1/ A családsegítő szolgálattal való együttműködés keretében a családsegítő szolgálat kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot és arról írásbeli megállapodást köt a segélyezettel.

/2/ A megállapodás tartalmazza, különösen:

     a/ az együttműködési program személyre meghatározott tartalmát,

     b/ a programon való részvétel gyakoriságát

     c/ azokat az eseteket, körülményeket, melyek miatt a megállapodás nem teljesítése

         az együttműködési kötelezettség megszegését jelentik.

/3/ Az ellátásban részesülő együttműködési kötelezettségét megszegi, ha:

     a/ a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem teljesíti, s a

      mulasztást 2 munkanapon belül elfogadhatóan nem igazolja.

/4/ A családsegítő szolgálat írásban értesíti a sajóládi Polgármesteri Hivatalt, ha a

      segélyezett a megállapodásban foglaltakat nem teljesíti.

/5/ A beilleszkedést segítő programok típusai:

     a/ egyéni mentális állapotfelmérés,

     b/ átfogó információgyűjtés és álláskeresési tanácsadás

     c/ egyéni képességfejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozások,

       tanácsadások, illetőleg a munkavégzésre felkészítő programok.

8.§.

/1/ Az aktív korúak ellátására jogosult személy – Az Szt 33.§.-ában foglaltakon felül – a jogosultság egyéb feltételeként köteles a lakókörnyezete rendben tartására az alábbiak szerint:

a/ a lakáshoz tartozó udvar, kert tisztaságának biztosítása, az ott található szemét rendszeres eltávolítása

b/ Az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése

c/ Az ingatlan előtti járda rendben tartása, szemét.- és gyommentesítése

d/ a lakás folyamatos takarítása, tisztán tartása, belső rendjének, higiéniájának fenntartása

e/ az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése

f/ az állattartása vonatkozó szabályok betartása.

/2/ A kérelmező köteles az /1/ bekezdések foglaltaknak megfelelő állapotot az ellátására való jogosultság időtartama alatt fenntartani.

/3/ A jogosultság feltételeként az /1/ bekezdésben meghatározott szabályok betartását az Önkormányzat,  Polgármesteri Hivatal, a Nemzetiségi Önkormányzat, a Családsegítő Szolgálat ellenőrzi.

Lakásfenntartási támogatás

9.§.

/1/ A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság – az Szt 38.§-ban foglaltakon túl – egyéb feltételeként köteles a lakókörnyezete rendben tartására az alábbiak szerint:

a/ a lakáshoz tartozó udvar, kert tisztaságának biztosítása, az ott található szemét eltávolítása

b/ az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése

c/ az ingatlan előtti járda rendben tartása, szemét- és gyommentesítése

d/ a lakás folyamatos takarítása, tisztán tartása, belső rendjének, higiéniájának fenntartása,

e/ az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése

f/ állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.

/2/ A kérelmező köteles az /1/ bekezdésben foglaltaknak megfelelő állatott az ellátásra való jogosultság időtartama alatt fenntartani.

/3/ Aki az /1/ bekezdésben foglalt kötelezettségének – felszólítást követő 15 napon belül - nem tesz eleget a kérelmet el kell utasítani, illetve a megállapított támgoatást meg kell szüntetni.

/4/ A jogosultság feltételeként az /1/ bekezdésben meghatározott szabályok betartását a Polgármesteri Hivatal ellenőrzi.

/5/ A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság esetén a támogatás a kérelem benyújtásának hónapjában első naptól, megszűnés esetén a megszűnés hónapjában egész havi támogatás illeti meg a kérelmet benyújtót.

/6/ A lakásfenntartási költségeket, a támogatást igénylő nevére kiállított számlával, az albérleti díjat a bérleti szerződéssel, a lakáshitel kölcsönt pénzintézeti igazolásokkal, a lakás nagyságának alapterületét és minőségét a használatbavételi engedély bemutatásával kell igazolni. Amennyiben a használatbavételi engedélyt a kérelmező nem tudja bemutatni, nyilatkoztatni kell a fentiekre, melyet a hivatal dolgozói ellenőriznek.

/7/ Költségeken a helyi lakásfenntartási támogatások esetében lakbért, vagy albérleti díjat, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletét, a csatorna használati díjat, villanyáram, víz- és gázfogyasztás, valamint tüzelőanyag költségeket kell érteni.

A számlákat a kérelem benyújtását megelőző egy évre vonatkozóan kell benyújtani.

/4/ A szükséges jövedelemigazolások és a lakásfenntartási költségekről szóló számlák beszerzése, illetve a kérelemhez csatolása a kérelmező feladata.

/8/ Nem részesíthető lakásfenntartási támogatásban az, aki

     a/ lakáshasznosításból származó jövedelemmel rendelkezik

,

     b/ jövedelemviszonyairól, személyi adatairól, illetve lakhatási körülményeiről

     valótlan, vagy hiányos adatot közöl és hiánypótlásra történő felhívásnak nem tesz

     eleget a megjelölt határidőre.

/9/ Megszűnik a jogosultság:

     a/ ha a meghatározott feltételek valamelyike nem áll fenn,

     b/ ha a lakás értékesítése, cseréje vagy bérleti szerződés felbontásra kerül és a

     kérelmező kiköltözik a lakásból.

Átmeneti segély

10.§.

/1/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt állapíthat meg.

/2/ Az átmeneti segély egy alkalomra szóló összege legalább 3.000,-ft, de az alábbi indokokra való tekintettel legfeljebb az öregségi nyugdíjminimum összegének a háromszorosa lehet:

a/ nyugdíjazás esetén az ellátatlanság idejére

b/ gyógyászati segédeszköz beszerzésére, gyógykezelésre, eseti magas gyógyszerköltségre, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,

c/ tartós /egy hónapot meghaladó/ táppénzes állomány, kórházi gyógykezelés esetén

d/ elemi kár, balesetén esetén

e/ egyedülálló, ellátatlan személy részére

f/ egyéb rendkívüli ok bekövetkezése esetén

/3/ Átmeneti segély természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátást kell megállapítani, ha

a/ a kérelem erre irányul, vagy

b/ az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.

/4/ A természetben nyújtott átmeneti segély formája lehet élelmiszercsomag, vagy élelmiszervásárlási utalvány /Erzsébet-utalvány/ .

/5/ Sürgős szükség esetén, ha az igénylő körülményei indokolják az azonnali segítséget –a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

11.§.

/1/ Amennyiben a 10.§./2/ bekezdésben foglalt feltételek fennállnak, az átmeneti segély pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt kerül rendkívüli élethelyzetbe, s az összeg a gyógykezeléshez, a mindennapi életvitelhez szükség eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges.

/2/ Az /1/ bekezdés szerinti kamatmentes kölcsön összege legfeljebb 100.000 ft lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 24 hónap.

/3/ A kölcsön megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell a visszafizetés időtartamáról és feltételeiről.

/4/ A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat, valamint fel kell tüntetni a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit.

12.§.

/1/ Temetési segélyre jogosult az eltemettető, ha

a/ a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszerese, vagy

b/ egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő személy és egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosa.

/2/ A temetési segélyt a temetés napját követő 30 napon belül lehet igényelni.

/3/ A temetési segély megállapítása  a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 167.000,-ft.

/4/ A temetési segély a /3/ bekezdés szerinti összeg 15 %-a.

Ivóvíz-szennyvíz bekötési támogatás

13.§.

/1/ Ivóvíz-szennyvíz bekötési támogatásban azok a lakó-ingatlan tulajdonosok részesülhetnek, akiknek

a/ a családjában az egy főre jutó jövedelem az érvényben lévő öregségi nyugdíjminimum összegét nem haladja meg

b/ a beköltés költségét számlával igazolják, szennyvíz bekötés esetén a regisztrációs díj befizetését és a csatlakozó idom költségét igazolják.

/2/ A támogatás összege ingatlanonként:

a/ ivóvíz bekötés esetén a számlával igazolt nettó bekötési díj 80 %-a, maximum 40.000,-ft

b/ szennyvíz bekötés esetén a regisztrációs díj és a csatlakozó idom együttes igazolt költségének 80 %-a.

/3/ Ez a támogatási forma az újonnan épült, e rendelet hatályba lépését követően használatba vett lakásokra nem vonatkozik.

Szociális alapu telekigénylés

14.§.

/1/ Azok a családok részesülhetne k szociális telek juttatásbank, akiknek:

a/ a családban az egy főre jutó jövedelmük nem haladja meg a mindenkor érvényben lévő öregségi nyugdíj összegének 150 %-át

b/ 3 éves beépítési kötelezettséget és 5 éves elidegenítési tilalom bejegyzését vállalják.

/2/ A szociális támogatással megvásárolható telkek helye:

a/ Kinizsi utca

b/ Hunyadi utca

A közművesített telkek négyzetméterenkénti árát 1.200,-ft /azaz Egyezerkettőszáz forint/ összegben határozza meg, melyből – figyelembe véve az igénylő anyagi, szociális körülményeit – a Képviselő-testület maximum 50 % kedvezményt adhat.

/3/ A szociális alapu telekjuttatásról a Képviselő-testület dönt.

Közgyógyellátás

15.§.

/1/ Méltányosságból közgyógyellátásra jogosult:

a/ Az az egyedül élő személy, akinek havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 210 %-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátásának a költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.

b/ az a kérelmező akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.

Adósságkezelési szolgáltatás

16.§.

/1/ Az adósságkezelési tanácsadást a családgondozó végzi.

/2/ Az adósságkezelési szolgáltatásra jogosult

a/ akinek az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum

          - egyedül élő esetén a 250 %-át

          - kétszemélyes háztartás esetén a 200 %-át,

    - három- vagy többszemélyes háztartás esetén a 150%-át,

b/ az a haszonélvező, bérlő, albérlő, akinek használatában, illetve az a tulajdonos, akinek a tulajdonában lévő lakás alapterülete nem haladja meg

                - két személyig 65 m2

                - minden további személy esetén személyenként 20 m2.

            c/ akinek az adóssága meghaladja az ötvenezer forintot, és akinek a /3/ bekezdésben

             meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása  legalább hat havi vagy

                 - a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták.

            d/ aki a támogatás iránti kérelem benyújtásakor vállalja, hogy tartozása 50 %-át

            saját maga a hitelfolyósító intézet, illetve a közüzemi szolgáltató részére egyösszegben

            vagy havi részletekben megfizeti és vállalja, hogy részt vesz a családsegítő szolgálat

            adósságkezelési tanácsadásán.

             e/ az adósságkezelési szolgáltatás a lakás minőségétül függetlenül megállapítható a

             fenti feltételek fennállása esetén.

             /3/ A fentiek alkalmazása során adósságnak minősül a lakhatósági költségek körébe

             tartozó

                   - közüzemi díjtartozás /vezetékes gáz, áram, víz- és csatornadíj tartozás

                   - hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló hátralék.

             /4/ Az adósságkezelési szolgáltatás időtartama legfeljebb 18 hónap, amely indokolt

                esetben egy alkalom 6 hónappal meghosszabbítható.

               /5/ Az adósság csökkentési támogatás mértéke nem haladhatja meg az

               Adósságkezelés körébe bevont adósság 75 %-át, és összege legfeljebb

               kettőszázezer forint lehet. A támogatás egy összegben vagy havi részletekben

               nyújtható az adó vállalásától függően.

               /6/ Az adósságcsökkentés jogcímén támogatott személy részére az adósság-

               Kezelés időtartamára az önkormányzat alanyi jogon lakásfenntartási támogatást

               Nyújt az e rendeletben szabályozott feltételekkel.

               /7/ Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható és a kifizetett

               Összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult

               a/ az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy

               b/ az általa vállalt adósságtörlesztés háromhavi részletét nem teljesíti, illetőleg

               c/ az adósságkezelési szolgáltatás igénybevételének időtartama alatt a

               lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének három

               hónapig nem tesz eleget.

               /8/ Az adósságcsökkentési támogatás a /7/ bekezdésben foglaltak szerinti

               Megszüntetésétől számított 24 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.

               /9/ Azon család vagy személy, aki adósságkezelési szolgáltatásban részesült és

               Az adott adósságtípusra teljes összege kiegyenlítésre került a szolgáltató felé

               Ugyanazon adósságtípusra vonatkozó adósságkezelési szolgáltatásban a

               Kiegyenlítést követő 12 hónapon belül ismételten nem részesülhet.

17.§.

/1/ Az adósságcsökkentési támogatásra vonatkozó kérelmet évente két alkalommal

  • április 1-15 között
  • október 1-15 között lehet benyújtani.

/2/A kérelemhez mellékelni kell:

- A közös háztartásban élőknek a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelem igazolását,

-a lakásra fordított havi kiadásokról szóló igazolások, számlák,

-lakástulajdon esetén tulajdoni lap másolatát, bérleti szerződés esetén szerződés másolatot, -hiteltartozás, közüzemi hátralék legalább hat havi hátralék összegéről, keletkezésének okáról szóló /30 napnál nem régebbi/ igazolások, kérelmező nyilatkozatát,

- vállalja az önrész megfizetését.

- az adósságkezelési tanácsadást folytató szervtől igazolás a kérelmező kapcsolatfelvételéről, és az együttműködésről szóló megállapodás

- hitelintézettel fennálló tartozás esetén hozzájárulást a banktitok feloldásához

- hozzájárulás a személyes adatok kezeléséhez.

/2/ Adósságkezelési támogatási ügyekben az Egészségügyi és Szociális bizottság dönt.

/3/ Az adósságkezelési tanácsadó elvégzi a teljes adósság-felmérést, a fizetőképesség vizsgálatát és elkészíti az egyéni tervet.

/4/ Az adósságkezelési tanácsadó köteles a Polgármesteri Hivatalt negyedévente tájékoztatni a támogatott tanácsadáson való részvételéről.

/5/ A támogatásban részesített személlyel a döntést követően az önkormányzat 10 munkanapon belül Támogatási Megállapodást köt. Amennyiben a támogatásra jogosult személy az értesítés ellenére 10 munkanapon belül meg jelenik meg a Megállapodás megkötésére úgy a támogatásra való jogosultsága megszűnik.

/6/ A támogatottal a Megállapodás aláírására az önkormányzat nevében a polgármester jogosult.

/7/ Az adósságkezelési szolgáltatásra jogosult adós a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását, annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül  köteles a Polgármesteri Hivatalban – írásban – bejelenteni.

Szociális alapszolgáltatások

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások és igénybevételének módja

18.§.

 Sajólád község Önkormányzata a szociális rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az alábbi alapszolgáltatást működteti:

a/ étkeztetés

b/ házi segítségnyújtás

c/ családsegítés

d/ támogató szolgáltatás

A Szociális Kerekasztal

19.§.

/1/ Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerek asztalt hozott létre, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának folyamatos figyelemmel kisérésére.

/2/ A helyi szociálpolitikai kerek asztal évente legalább egy alkalommal ülést tart,tagjai az önkormányzat működési területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői, a helyi civil szervezetek vezetői, háziorvos, házi gyermekorvos, védőnők, iskolaigazgató, óvodavezető.

/3/ A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes az igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik, de hivatalból is kezdeményezhető az ellátásra szoruló érdekében.

Szociális étkezés

20.§.

/1/ Szociális étkeztetés keretében azoknak a rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezésről kell gondoskodni, akik önmaguk, illetve eltartottjuk részére azt tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a/ akik betöltötték a 70. életévüket

b/ Munkaképességüket legalább 67 %-ban elvesztették,

c/ Legalább 3 hét kórházban tartózkodás után gyógyulásig

d/ Pszichiátriai betegségük miatt rászorultak

e/ Szenvedélybetegségük, illetve hajléktalanságuk miatt rászorultak.

/2/ A rászorultságot orvosi igazolással, személyi igazolvánnyal, illetve hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában tartózkodási helyként Sajólád község közigazgatási területet jelölte meg.

/3/ Az étkezés igénybevételének módja:

  • a jogosult az ételt maga elszállítja
  • a hivatal gondoskodik – a háziorvos javaslata alapján – az étel házhoz szállításáról.

/4 /szociális étkezés/a 9/1999. /XI.24./ SzCsM. rendeletben meghatározott formanyomtatványon a Polgármesteri Hivatalban kell benyújtani.

A szociális étkezés térítési díját az 1.sz. melléklet tartalmazza.

A kérelem elbírálása az Egészségügyi és Szociális Bizottság feladata

/5/ A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha:

a/ az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt.

b/ az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan /legalább egy hónapig/ nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki.

c/ az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza.

d/ az ellátott a részére megállapított  térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.

Házi segítségnyújtás

21.§.

Az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás által működtetett Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekvédelmi Intézmény  - Módszertani Központ /3530 Miskolc, Arany János u. 37. sz./útján látja el.

Az intézmény térítési díját a 2.sz. melléklet tartalmazza.

Családsegítés

22.§.

Az önkormányzat a családsegítés szociális szolgáltatatást a Sajólád-Sajópetri-Ónod Szociális Társulás által működtetett Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /3572 Sajólád, Dózsa Gy.u.74./ útján látja el.

Térítési díjak

23.§.

/1/ A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások térítési díja – a jövedelemvizsgálat, illetve a gondozási szükséglet alapján a Képviselő-testület e rendelet mellékletében került meghatározásra.

/2/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság a térítési díjból kedvezményt vagy mentességet adhat

  • annak az egyedülállónak, illetve családnak aki jövedelemmel nem rendelkezik és vagyona nincs
  • elemi kárt szenvedett
  • egészségben hirtelen állapotrosszabbodás következett be
  • családi körülményeiben olyan változás állott be /pl. tartós betegség, fogyatékos hozzátartozó, halálesetű/ amely miatt az ellátott a térítési díjat nem, vagy nem teljes mértékben tudja megfizetni.

/3/ Térítési díj kedvezmény vagy mentesség legfeljebb 6 hónapig adható.

A család ellátását és gazdálkodását segítő szociális támogatások

24.§.

/1/A földprogramban az alábbi feltételekkel lehet részt venni.

a/ A szociális földprogramban az a személy vehet részt, akinek  és a vele együtt élő közeli hozzátartozók egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj kétszeresét.

b/ Akik rendszeres szociális ellátásban részesülnek, vagy legalábbis megfelelnek a feltételeknek, elsősorban munkanélküliek, önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került személyek, családok.

/2/ Művelési támogatás esetén a támogatás mértéke:

a/ Ahol az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem éri el a támogatás mértéke 80 %.

b/ ahol az egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum legkisebb összegének 150 %-át nem éri el a támogatás mértéke 60 %,

c/ ahol az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150-200 %-a között van, a támogatás mértéke 50 %.

/3/ Vetőmag támogatás mértéke háztartásonként és alkalmanként

a/ konyhakerti vetőmagvakra 1000 – 5000 ,-ft közötti összeg

b/ szántóföldi növények vetőmagjára 5000 – 10.000 ft közötti összeg.

/4/ A művelési és vetőmag támogatás összege háztartásonként együttesen nem haladhatja meg a 20.000 ft/év összeget, vagy ennek megfelelő értéket.

/5/ A szociális földprogramból való kizárás:

  • szociális ellátási jogosultsága megszűnik
  • környezetvédelmi, agrárgazdálkodási szabályok megszegése esetén önkéntes kilépéssel
  • önkormányzatnál köztartozása áll fenn
  • művelési költség hátraléka keletkezett és felszólítás ellenére nem rendezte
  • szerződésben vállalt kötelezettségét megszegi

/6/ a/A Művelési és vetőmag támogatás pénzbeli és természetbeni formában, vagy mindkét forma együttes alkalmazásával is adható.

b/ A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás a szociális földprogram keretén belül a pénzbeli ellátás mellett, természetbeni ellátás formában is biztosítható.

Ezek lehetnek: - földhasználati lehetőség

                    - mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások

                    - munkaeszközök

                    - szaktanácsadás, szakképzés

                    - mezőgazdasági szolgáltatás

/7/ A szociális földprogramban való részvételről az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt.

/8/ A támogatási igényt az Egészségügyi és Szociális Bizottság által – a helyben szokásos módon – meghirdetett időpontban , az erre rendszeresített nyomtatványon lehet beadni a Polgármesteri Hivatalba.

A kérelemhez szükséges csatolni a havi jövedelemre vonatkozó igazolást, valamint nyilatkozatot arról, hogy a kapott támogatást rendeltetésszerűen használja fel.

/9/ A támogatott kötelezettsége:

  • Az önkormányzat által biztosított földterület rendeltetésszerű hasznosítása, jó gazda gondosságával történő megművelése, a termés betakarítása.
  • A vetőmag támogatás esetén a szaporítóanyagot elvetni, a növényi kultúrát ápolni, gondozni, betakarítani.
  • Az igényelt díjköteles mezőgazdasági szolgáltatást az önkormányzat költségvetési számlájára megadott határidőre befizetni.

/10/ A támogatott kötelezettségeinek megszegésével járó következmények:

a/ Az aktuális mezőgazdasági munkák végzésének ismételt írásbeli felszólítás ellenére történő elmulasztása a következő évben a földprogramból való kizárásáról jár, jogosultság esetén is.

b/ Ha a támogatott a földhasználatot másnak átengedi és vetőmag, vagy művelési támogatásban részesült függetlenül attól, hogy pénzbeli, vagy természetbeni támogatást kapott

kötelezhető a támogatás visszafizetésére.

c/ A fölhasználat átruházása a szociális földprogramból való kizárással jár.

III. fejezet

A gyermekvédelem rendszere

A gyermekvédelmi ellátások formái, eljárási kérdések

25.§.

/1/ A gyermekek védelme érdekében Sajólád Község Önkormányzata pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatást biztosít az alábbiak szerint:

a/ pénzbeli és természetbeni ellátások: - rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

                                                              - óvodáztatási támogatás

b/ személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

                                                               - gyermekjóléti szolgálat

                                                               - gyermekek napközbeni ellátása érdekében

                                                                  működtetett óvodai ellátás

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, óvodáztatási támogatás

26.§.

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és óvodáztatási támogatás  szabályait az  1977. évi XXXI. Tv. 19.§-20/C.§ tartalmazza.

Gyermekjóléti szolgáltatás

27.§.

Az 1997. évi XXXI. Tv. 39.§-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatás Sajólád község Önkormányzata Sajólád-Sajópetri-Ónod Szociális Társulás által működtetett Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /3572 Sajólád, Dózsa Gy.u.74./ útján látja el.

Gyermekek napközbeni ellátása

28.§.

Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátásáról a sajóládi Gyöngyszem Óvoda /3572 Sajólád, Petőfi u.2.sz./ intézményén keresztül gondoskodik.

Gyermekétkeztetés

29.§

Az óvodai ellátás étkezési díjait a rendelet 3.sz. melléklete tartalmazza.

 

IV.fejezet

Záró rendelkezések

30.§.

/1/ A rendelet  - /2 / bekezdés kivételével - kihirdetését követő napon lép hatályba, a folyamatban lévő ügyekben e rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

/2/ A rendelet 10-11-12.§.-ának elnevezése 2014. I.1-től Önkormányzati segély elnevezésre változik.

/3/ A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 8/2008./V.28./ rendelet, a 3/2009./II.18./ rendelet, az 5/2011 /III.23./rendelet, a 7/2011. /III.23./ rendelet, 11/2011. /VI.24./ rendelet, a 13/2011. /IV.24./ rendelet, a 6/2012. /III.21./ rendelet, a 4/2013. /III.20./ rendelet és a 7/2013. /IV.24./ rendelet hatályát veszti.

 

Kissné Klusóczki Katalin                                                       Pozbai Zoltán

             Jegyző                                                                    polgármester

Mellékletek