Sajólád Község Önkormányzat 14/2013. /XI.20./ rendelete
A szociális gondoskodás és ellátás valamint a gyermekvédelem helyi szabályairól
Hatályos: 2013. 11. 21- 2015. 02. 27Sajólád Község Önkormányzat 14/2013. /XI.20./ rendelete
A szociális gondoskodás és ellátás valamint a gyermekvédelem helyi szabályairól
2013-11-21-tól 2015-02-28-ig
SAJÓLÁD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK
Sajólád községi Önkormányzat Képviselő-testületének
14/2013. /XI.20/ rendelete
A szociális gondoskodás és ellátás valamint a gyermekvédelem helyi szabályairól
Sajólád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk /2/ bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. Tv, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Tv.-ben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 13.§. /1/ bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
I. fejezet
Általános rendelkezések
1.§.
/1/ A rendelet hatálya kiterjed – ha magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – Sajólád közigazgatási területén lakcímmel rendelkező
a/ magyar állampolgárokra
b/ bevándoroltakra és letelepedettekre,
c/ hontalanokra
d/ a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.
/2/ A rendelet hatálya kiterjed továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben /a továbbiakban: Szt/ 3.§. /2/-/3/ bekezdésében foglalt, Sajólád közigazgatási területén élő személyekre.
Eljárási rendelkezések
2.§.
/1/ Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében – ha rendelet eltérően nem rendelkezik – az Egészségügyi és Szociális Bizottság /továbbiakban: Bizottság/ jár el.
/3/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt:
- Szt 43/B.§. szerinti ápolási díjról
- Önkormányzati segélyről
- Étkezési díj kedvezmény vagy mentesség
- Személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokról és térítési díjairól
- Ivóvíz-szennyvíz bekötés támogatásokról
- Méltányossági közgyógyellátás
- Pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön folyósításáról
A Képviselőtestület dönt:
- Szociális alapú telekjuttatásokról.
3.§.
/1/ Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti igényt Sajóládi Polgármesteri Hivatalban szóban, vagy írásban lehet előterjeszteni. Az igény elbírálásához a kérelmező köteles a saját és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó személyi adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és azt az erre vonatkozó igazolásokkal becsatolni.
/2/ A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat, ezek különösen:
- a munkáltató által kiadott kereseti igazolás, a kérelem benyújtását megelőző hónap
nettó jövedelméről
- rendszeres pénzellátásokról, az azt megalapozó határozattal, vagy a kifizetésről szóló 3 hónapnál nem régebbi szelvénnyel /pl nyugdíjszelvény/
- egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozattal, vagy kifizetési bizonylattal, igazolással, szerződéssel
- mezőgazdasági jövedelmekből származó jövedelmi igazolás
- adóbevallás, vagy annak hiteles másolata
Egyedülálló kérelmező esetében igazolni kell továbbá:
- a válás tényét, anyakönyvi kivonatra történő bejegyzéssel vagy válóperi végzéssel
- külön /azaz más címen/ lakás tényét: az új lakcímre vonatkozó büntetőjogi felelősséggel tett nyilatkozattal.
- Amennyiben a kérelmező aktív korú és rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik csatolni kell az illetékes munkaügyi központ igazolását, a munkanélküliség tényének regisztrálásáról.
- Ha a családban, illetve háztartásban a külön jogszabályban meghatározott tanköteles koron túli, nappali tagozatos képzésben részesülő gyermek, fiatal felnőtt él, a tanulmányok folytatását minden esetben iskolalátogatási bizonyítvánnyal /igazolással/ kell igazolni.
/3/ A jogosultság elbírálásakor a jövedelem számítására az Szt 10.§. /2/-/5/ bekezdése az irányadó.
/4/ Az iratokat az ügyfél a kérelem benyújtásától számított 15 napon belül köteles benyújtani.
/5/ Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetők.
/6/ Az ellátást kérelmezőt fel kell hívni arra, hogy a havi jövedelmére vonatkozó adatok az adóhatóságtól kért adatszolgáltatás, valamint szakértő igénybevételével ellenőrizhető.
/7/ Amennyiben kétség merül fel - a kérelmező életvitele alapján, - hogy a jövedelemnyilatkozat valósághű tartalma tekintetében, elő lehet írni a kérelmező felé, az általa lakott lakás- illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtását.
/8/ Ha a pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes.
/9/ A támogatások kifizetése:
a/ az átmeneti, önkormányzati segély esetén házipénztárból
b/ egyéb pénzbeli ellátások esetén a kérelmező által megadott lakossági folyószámlára
utalással minden hónap 5. napjáig.
A jogosultatlanul igénybevett ellátás visszatérítése
4.§.
/1/ Az Szt 17.§-ában, illetve a Gyvt.133.§-ában foglaltak szerint a jogosulatlanul igénybevett ellátást és annak kamatait vissza kell fizetni, a visszafizetést méltányosságból részben vagy egészben akkor engedheti el a Képviselő-testület, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.
/2/ A megtérítés abban az esetben veszélyezteti súlyosan a kötelezett megélhetését, ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.
/Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlanul igénybevételének időtartama.
II. fejezet
A szociális ellátás rendszere
Aktív korúak ellátása
5.§.
/1/ Az aktív korúak ellátást a rászorulók részére a Szt 33.§-37/B. §-a szabályozza.
/2/ Az aktív korúak ellátásában részesülő személy az ellátás folyósításának feltételeként köteles együttműködni:
a/ az önkormányzattal
b/ a Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal /3572 Sajólád, Dózsa gy.u.74.sz./
/3/ Az együttműködési kötelezettségről, feltételeiről a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.
Az a személy akinek rendszeres szociális segélyre való jogosultságát megállapították a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követően 15 napon belül köteles jelentkezni az együttműködésre kijelölt intézménynél.
/4/ Az együttműködés keretében az aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles
a/ nyilvántartásba vetetni magát,
b/ az álláskeresési megállapodásról, illetve a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodni.
c/ teljesíteni az álláskeresési és beilleszkedést segítő programban foglaltakat
d/ az ellátásokra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttműködni.
6.§.
/1/ A megyei munkaügyi központtal történő együttműködés keretében a támogatott köteles álláskeresőként kérni a nyilvántartásba vételét és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködni.
/2/ Az önkormányzattal való együttműködési kötelezettség esetén a támogatásban részesülő köteles:
a/ adatainak megváltoztatását bejelenteni,
b/ a támogatásra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttműködni
c/ a számára felajánlott munkát elfogadni.
/3/ A segélyezett együttműködési kötelezettség megszegi, ha:
a/ elmulasztja az együttműködésre kijelölt intézménynél a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban előírt határidőn belül nyilvántartásba vetetni magát.
b/ a felajánlott munkát nem fogadja el
c/ a közfoglalkoztatás ideje alatt, a munkáltató munkaviszonyát rendkívüli felmondással szünteti meg, mert
- munkahelyén nem munkavégzésre alkalmas állapotban jelent meg
- a számára meghatározott feladatok elvégzését megtagadta,
- a munkavégzéshez rendelkezésére bocsátott gépeket, eszközöket, szerszámokat szándékosan megrongálta
- a munkavédelmi és munkabiztonsági előírásokat nem tartotta be
- másokat a munkavégzés megtagadására lázít, a munka megtagadására szervezkedik
- amennyiben 3 esetben az alábbi előírásokat megszegi
a munkaidő alatt munkahelyét engedély nélkül elhagyja
a napi munkaidőt valamilyen oknál fogva nem tartja be /késve érkezik, a munkaidő letelte előtt távozik munkahelyéről
munkavégzésre nem jelenik meg és távolmaradását 24 órán belül nem igazolja.
7.§.
/1/ A családsegítő szolgálattal való együttműködés keretében a családsegítő szolgálat kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot és arról írásbeli megállapodást köt a segélyezettel.
/2/ A megállapodás tartalmazza, különösen:
a/ az együttműködési program személyre meghatározott tartalmát,
b/ a programon való részvétel gyakoriságát
c/ azokat az eseteket, körülményeket, melyek miatt a megállapodás nem teljesítése
az együttműködési kötelezettség megszegését jelentik.
/3/ Az ellátásban részesülő együttműködési kötelezettségét megszegi, ha:
a/ a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem teljesíti, s a
mulasztást 2 munkanapon belül elfogadhatóan nem igazolja.
/4/ A családsegítő szolgálat írásban értesíti a sajóládi Polgármesteri Hivatalt, ha a
segélyezett a megállapodásban foglaltakat nem teljesíti.
/5/ A beilleszkedést segítő programok típusai:
a/ egyéni mentális állapotfelmérés,
b/ átfogó információgyűjtés és álláskeresési tanácsadás
c/ egyéni képességfejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozások,
tanácsadások, illetőleg a munkavégzésre felkészítő programok.
8.§.
/1/ Az aktív korúak ellátására jogosult személy – Az Szt 33.§.-ában foglaltakon felül – a jogosultság egyéb feltételeként köteles a lakókörnyezete rendben tartására az alábbiak szerint:
a/ a lakáshoz tartozó udvar, kert tisztaságának biztosítása, az ott található szemét rendszeres eltávolítása
b/ Az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése
c/ Az ingatlan előtti járda rendben tartása, szemét.- és gyommentesítése
d/ a lakás folyamatos takarítása, tisztán tartása, belső rendjének, higiéniájának fenntartása
e/ az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése
f/ az állattartása vonatkozó szabályok betartása.
/2/ A kérelmező köteles az /1/ bekezdések foglaltaknak megfelelő állapotot az ellátására való jogosultság időtartama alatt fenntartani.
/3/ A jogosultság feltételeként az /1/ bekezdésben meghatározott szabályok betartását az Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal, a Nemzetiségi Önkormányzat, a Családsegítő Szolgálat ellenőrzi.
Lakásfenntartási támogatás
9.§.
/1/ A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság – az Szt 38.§-ban foglaltakon túl – egyéb feltételeként köteles a lakókörnyezete rendben tartására az alábbiak szerint:
a/ a lakáshoz tartozó udvar, kert tisztaságának biztosítása, az ott található szemét eltávolítása
b/ az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése
c/ az ingatlan előtti járda rendben tartása, szemét- és gyommentesítése
d/ a lakás folyamatos takarítása, tisztán tartása, belső rendjének, higiéniájának fenntartása,
e/ az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése
f/ állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
/2/ A kérelmező köteles az /1/ bekezdésben foglaltaknak megfelelő állatott az ellátásra való jogosultság időtartama alatt fenntartani.
/3/ Aki az /1/ bekezdésben foglalt kötelezettségének – felszólítást követő 15 napon belül - nem tesz eleget a kérelmet el kell utasítani, illetve a megállapított támgoatást meg kell szüntetni.
/4/ A jogosultság feltételeként az /1/ bekezdésben meghatározott szabályok betartását a Polgármesteri Hivatal ellenőrzi.
/5/ A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság esetén a támogatás a kérelem benyújtásának hónapjában első naptól, megszűnés esetén a megszűnés hónapjában egész havi támogatás illeti meg a kérelmet benyújtót.
/6/ A lakásfenntartási költségeket, a támogatást igénylő nevére kiállított számlával, az albérleti díjat a bérleti szerződéssel, a lakáshitel kölcsönt pénzintézeti igazolásokkal, a lakás nagyságának alapterületét és minőségét a használatbavételi engedély bemutatásával kell igazolni. Amennyiben a használatbavételi engedélyt a kérelmező nem tudja bemutatni, nyilatkoztatni kell a fentiekre, melyet a hivatal dolgozói ellenőriznek.
/7/ Költségeken a helyi lakásfenntartási támogatások esetében lakbért, vagy albérleti díjat, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletét, a csatorna használati díjat, villanyáram, víz- és gázfogyasztás, valamint tüzelőanyag költségeket kell érteni.
A számlákat a kérelem benyújtását megelőző egy évre vonatkozóan kell benyújtani.
/4/ A szükséges jövedelemigazolások és a lakásfenntartási költségekről szóló számlák beszerzése, illetve a kérelemhez csatolása a kérelmező feladata.
/8/ Nem részesíthető lakásfenntartási támogatásban az, aki
a/ lakáshasznosításból származó jövedelemmel rendelkezik
,
b/ jövedelemviszonyairól, személyi adatairól, illetve lakhatási körülményeiről
valótlan, vagy hiányos adatot közöl és hiánypótlásra történő felhívásnak nem tesz
eleget a megjelölt határidőre.
/9/ Megszűnik a jogosultság:
a/ ha a meghatározott feltételek valamelyike nem áll fenn,
b/ ha a lakás értékesítése, cseréje vagy bérleti szerződés felbontásra kerül és a
kérelmező kiköltözik a lakásból.
Átmeneti segély
10.§.
/1/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt állapíthat meg.
/2/ Az átmeneti segély egy alkalomra szóló összege legalább 3.000,-ft, de az alábbi indokokra való tekintettel legfeljebb az öregségi nyugdíjminimum összegének a háromszorosa lehet:
a/ nyugdíjazás esetén az ellátatlanság idejére
b/ gyógyászati segédeszköz beszerzésére, gyógykezelésre, eseti magas gyógyszerköltségre, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,
c/ tartós /egy hónapot meghaladó/ táppénzes állomány, kórházi gyógykezelés esetén
d/ elemi kár, balesetén esetén
e/ egyedülálló, ellátatlan személy részére
f/ egyéb rendkívüli ok bekövetkezése esetén
/3/ Átmeneti segély természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátást kell megállapítani, ha
a/ a kérelem erre irányul, vagy
b/ az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.
/4/ A természetben nyújtott átmeneti segély formája lehet élelmiszercsomag, vagy élelmiszervásárlási utalvány /Erzsébet-utalvány/ .
/5/ Sürgős szükség esetén, ha az igénylő körülményei indokolják az azonnali segítséget –a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.
11.§.
/1/ Amennyiben a 10.§./2/ bekezdésben foglalt feltételek fennállnak, az átmeneti segély pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt kerül rendkívüli élethelyzetbe, s az összeg a gyógykezeléshez, a mindennapi életvitelhez szükség eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges.
/2/ Az /1/ bekezdés szerinti kamatmentes kölcsön összege legfeljebb 100.000 ft lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 24 hónap.
/3/ A kölcsön megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell a visszafizetés időtartamáról és feltételeiről.
/4/ A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat, valamint fel kell tüntetni a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit.
12.§.
/1/ Temetési segélyre jogosult az eltemettető, ha
a/ a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszerese, vagy
b/ egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő személy és egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosa.
/2/ A temetési segélyt a temetés napját követő 30 napon belül lehet igényelni.
/3/ A temetési segély megállapítása a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 167.000,-ft.
/4/ A temetési segély a /3/ bekezdés szerinti összeg 15 %-a.
Ivóvíz-szennyvíz bekötési támogatás
13.§.
/1/ Ivóvíz-szennyvíz bekötési támogatásban azok a lakó-ingatlan tulajdonosok részesülhetnek, akiknek
a/ a családjában az egy főre jutó jövedelem az érvényben lévő öregségi nyugdíjminimum összegét nem haladja meg
b/ a beköltés költségét számlával igazolják, szennyvíz bekötés esetén a regisztrációs díj befizetését és a csatlakozó idom költségét igazolják.
/2/ A támogatás összege ingatlanonként:
a/ ivóvíz bekötés esetén a számlával igazolt nettó bekötési díj 80 %-a, maximum 40.000,-ft
b/ szennyvíz bekötés esetén a regisztrációs díj és a csatlakozó idom együttes igazolt költségének 80 %-a.
/3/ Ez a támogatási forma az újonnan épült, e rendelet hatályba lépését követően használatba vett lakásokra nem vonatkozik.
Szociális alapu telekigénylés
14.§.
/1/ Azok a családok részesülhetne k szociális telek juttatásbank, akiknek:
a/ a családban az egy főre jutó jövedelmük nem haladja meg a mindenkor érvényben lévő öregségi nyugdíj összegének 150 %-át
b/ 3 éves beépítési kötelezettséget és 5 éves elidegenítési tilalom bejegyzését vállalják.
/2/ A szociális támogatással megvásárolható telkek helye:
a/ Kinizsi utca
b/ Hunyadi utca
A közművesített telkek négyzetméterenkénti árát 1.200,-ft /azaz Egyezerkettőszáz forint/ összegben határozza meg, melyből – figyelembe véve az igénylő anyagi, szociális körülményeit – a Képviselő-testület maximum 50 % kedvezményt adhat.
/3/ A szociális alapu telekjuttatásról a Képviselő-testület dönt.
Közgyógyellátás
15.§.
/1/ Méltányosságból közgyógyellátásra jogosult:
a/ Az az egyedül élő személy, akinek havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 210 %-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátásának a költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.
b/ az a kérelmező akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.
Adósságkezelési szolgáltatás
16.§.
/1/ Az adósságkezelési tanácsadást a családgondozó végzi.
/2/ Az adósságkezelési szolgáltatásra jogosult
a/ akinek az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum
- egyedül élő esetén a 250 %-át
- kétszemélyes háztartás esetén a 200 %-át,
- három- vagy többszemélyes háztartás esetén a 150%-át,
b/ az a haszonélvező, bérlő, albérlő, akinek használatában, illetve az a tulajdonos, akinek a tulajdonában lévő lakás alapterülete nem haladja meg
- két személyig 65 m2
- minden további személy esetén személyenként 20 m2.
c/ akinek az adóssága meghaladja az ötvenezer forintot, és akinek a /3/ bekezdésben
meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása legalább hat havi vagy
- a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták.
d/ aki a támogatás iránti kérelem benyújtásakor vállalja, hogy tartozása 50 %-át
saját maga a hitelfolyósító intézet, illetve a közüzemi szolgáltató részére egyösszegben
vagy havi részletekben megfizeti és vállalja, hogy részt vesz a családsegítő szolgálat
adósságkezelési tanácsadásán.
e/ az adósságkezelési szolgáltatás a lakás minőségétül függetlenül megállapítható a
fenti feltételek fennállása esetén.
/3/ A fentiek alkalmazása során adósságnak minősül a lakhatósági költségek körébe
tartozó
- közüzemi díjtartozás /vezetékes gáz, áram, víz- és csatornadíj tartozás
- hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló hátralék.
/4/ Az adósságkezelési szolgáltatás időtartama legfeljebb 18 hónap, amely indokolt
esetben egy alkalom 6 hónappal meghosszabbítható.
/5/ Az adósság csökkentési támogatás mértéke nem haladhatja meg az
Adósságkezelés körébe bevont adósság 75 %-át, és összege legfeljebb
kettőszázezer forint lehet. A támogatás egy összegben vagy havi részletekben
nyújtható az adó vállalásától függően.
/6/ Az adósságcsökkentés jogcímén támogatott személy részére az adósság-
Kezelés időtartamára az önkormányzat alanyi jogon lakásfenntartási támogatást
Nyújt az e rendeletben szabályozott feltételekkel.
/7/ Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható és a kifizetett
Összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult
a/ az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy
b/ az általa vállalt adósságtörlesztés háromhavi részletét nem teljesíti, illetőleg
c/ az adósságkezelési szolgáltatás igénybevételének időtartama alatt a
lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének három
hónapig nem tesz eleget.
/8/ Az adósságcsökkentési támogatás a /7/ bekezdésben foglaltak szerinti
Megszüntetésétől számított 24 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.
/9/ Azon család vagy személy, aki adósságkezelési szolgáltatásban részesült és
Az adott adósságtípusra teljes összege kiegyenlítésre került a szolgáltató felé
Ugyanazon adósságtípusra vonatkozó adósságkezelési szolgáltatásban a
Kiegyenlítést követő 12 hónapon belül ismételten nem részesülhet.
17.§.
/1/ Az adósságcsökkentési támogatásra vonatkozó kérelmet évente két alkalommal
- április 1-15 között
- október 1-15 között lehet benyújtani.
/2/A kérelemhez mellékelni kell:
- A közös háztartásban élőknek a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelem igazolását,
-a lakásra fordított havi kiadásokról szóló igazolások, számlák,
-lakástulajdon esetén tulajdoni lap másolatát, bérleti szerződés esetén szerződés másolatot, -hiteltartozás, közüzemi hátralék legalább hat havi hátralék összegéről, keletkezésének okáról szóló /30 napnál nem régebbi/ igazolások, kérelmező nyilatkozatát,
- vállalja az önrész megfizetését.
- az adósságkezelési tanácsadást folytató szervtől igazolás a kérelmező kapcsolatfelvételéről, és az együttműködésről szóló megállapodás
- hitelintézettel fennálló tartozás esetén hozzájárulást a banktitok feloldásához
- hozzájárulás a személyes adatok kezeléséhez.
/2/ Adósságkezelési támogatási ügyekben az Egészségügyi és Szociális bizottság dönt.
/3/ Az adósságkezelési tanácsadó elvégzi a teljes adósság-felmérést, a fizetőképesség vizsgálatát és elkészíti az egyéni tervet.
/4/ Az adósságkezelési tanácsadó köteles a Polgármesteri Hivatalt negyedévente tájékoztatni a támogatott tanácsadáson való részvételéről.
/5/ A támogatásban részesített személlyel a döntést követően az önkormányzat 10 munkanapon belül Támogatási Megállapodást köt. Amennyiben a támogatásra jogosult személy az értesítés ellenére 10 munkanapon belül meg jelenik meg a Megállapodás megkötésére úgy a támogatásra való jogosultsága megszűnik.
/6/ A támogatottal a Megállapodás aláírására az önkormányzat nevében a polgármester jogosult.
/7/ Az adósságkezelési szolgáltatásra jogosult adós a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását, annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles a Polgármesteri Hivatalban – írásban – bejelenteni.
Szociális alapszolgáltatások
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások és igénybevételének módja
18.§.
Sajólád község Önkormányzata a szociális rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az alábbi alapszolgáltatást működteti:
a/ étkeztetés
b/ házi segítségnyújtás
c/ családsegítés
d/ támogató szolgáltatás
A Szociális Kerekasztal
19.§.
/1/ Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerek asztalt hozott létre, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának folyamatos figyelemmel kisérésére.
/2/ A helyi szociálpolitikai kerek asztal évente legalább egy alkalommal ülést tart,tagjai az önkormányzat működési területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői, a helyi civil szervezetek vezetői, háziorvos, házi gyermekorvos, védőnők, iskolaigazgató, óvodavezető.
/3/ A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes az igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik, de hivatalból is kezdeményezhető az ellátásra szoruló érdekében.
Szociális étkezés
20.§.
/1/ Szociális étkeztetés keretében azoknak a rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezésről kell gondoskodni, akik önmaguk, illetve eltartottjuk részére azt tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a/ akik betöltötték a 70. életévüket
b/ Munkaképességüket legalább 67 %-ban elvesztették,
c/ Legalább 3 hét kórházban tartózkodás után gyógyulásig
d/ Pszichiátriai betegségük miatt rászorultak
e/ Szenvedélybetegségük, illetve hajléktalanságuk miatt rászorultak.
/2/ A rászorultságot orvosi igazolással, személyi igazolvánnyal, illetve hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában tartózkodási helyként Sajólád község közigazgatási területet jelölte meg.
/3/ Az étkezés igénybevételének módja:
- a jogosult az ételt maga elszállítja
- a hivatal gondoskodik – a háziorvos javaslata alapján – az étel házhoz szállításáról.
/4 /szociális étkezés/a 9/1999. /XI.24./ SzCsM. rendeletben meghatározott formanyomtatványon a Polgármesteri Hivatalban kell benyújtani.
A szociális étkezés térítési díját az 1.sz. melléklet tartalmazza.
A kérelem elbírálása az Egészségügyi és Szociális Bizottság feladata
/5/ A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha:
a/ az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt.
b/ az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan /legalább egy hónapig/ nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki.
c/ az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza.
d/ az ellátott a részére megállapított térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.
Házi segítségnyújtás
21.§.
Az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás által működtetett Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekvédelmi Intézmény - Módszertani Központ /3530 Miskolc, Arany János u. 37. sz./útján látja el.
Az intézmény térítési díját a 2.sz. melléklet tartalmazza.
Családsegítés
22.§.
Az önkormányzat a családsegítés szociális szolgáltatatást a Sajólád-Sajópetri-Ónod Szociális Társulás által működtetett Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /3572 Sajólád, Dózsa Gy.u.74./ útján látja el.
Térítési díjak
23.§.
/1/ A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások térítési díja – a jövedelemvizsgálat, illetve a gondozási szükséglet alapján a Képviselő-testület e rendelet mellékletében került meghatározásra.
/2/ Az Egészségügyi és Szociális Bizottság a térítési díjból kedvezményt vagy mentességet adhat
- annak az egyedülállónak, illetve családnak aki jövedelemmel nem rendelkezik és vagyona nincs
- elemi kárt szenvedett
- egészségben hirtelen állapotrosszabbodás következett be
- családi körülményeiben olyan változás állott be /pl. tartós betegség, fogyatékos hozzátartozó, halálesetű/ amely miatt az ellátott a térítési díjat nem, vagy nem teljes mértékben tudja megfizetni.
/3/ Térítési díj kedvezmény vagy mentesség legfeljebb 6 hónapig adható.
A család ellátását és gazdálkodását segítő szociális támogatások
24.§.
/1/A földprogramban az alábbi feltételekkel lehet részt venni.
a/ A szociális földprogramban az a személy vehet részt, akinek és a vele együtt élő közeli hozzátartozók egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj kétszeresét.
b/ Akik rendszeres szociális ellátásban részesülnek, vagy legalábbis megfelelnek a feltételeknek, elsősorban munkanélküliek, önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került személyek, családok.
/2/ Művelési támogatás esetén a támogatás mértéke:
a/ Ahol az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem éri el a támogatás mértéke 80 %.
b/ ahol az egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum legkisebb összegének 150 %-át nem éri el a támogatás mértéke 60 %,
c/ ahol az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150-200 %-a között van, a támogatás mértéke 50 %.
/3/ Vetőmag támogatás mértéke háztartásonként és alkalmanként
a/ konyhakerti vetőmagvakra 1000 – 5000 ,-ft közötti összeg
b/ szántóföldi növények vetőmagjára 5000 – 10.000 ft közötti összeg.
/4/ A művelési és vetőmag támogatás összege háztartásonként együttesen nem haladhatja meg a 20.000 ft/év összeget, vagy ennek megfelelő értéket.
/5/ A szociális földprogramból való kizárás:
- szociális ellátási jogosultsága megszűnik
- környezetvédelmi, agrárgazdálkodási szabályok megszegése esetén önkéntes kilépéssel
- önkormányzatnál köztartozása áll fenn
- művelési költség hátraléka keletkezett és felszólítás ellenére nem rendezte
- szerződésben vállalt kötelezettségét megszegi
/6/ a/A Művelési és vetőmag támogatás pénzbeli és természetbeni formában, vagy mindkét forma együttes alkalmazásával is adható.
b/ A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás a szociális földprogram keretén belül a pénzbeli ellátás mellett, természetbeni ellátás formában is biztosítható.
Ezek lehetnek: - földhasználati lehetőség
- mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások
- munkaeszközök
- szaktanácsadás, szakképzés
- mezőgazdasági szolgáltatás
/7/ A szociális földprogramban való részvételről az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt.
/8/ A támogatási igényt az Egészségügyi és Szociális Bizottság által – a helyben szokásos módon – meghirdetett időpontban , az erre rendszeresített nyomtatványon lehet beadni a Polgármesteri Hivatalba.
A kérelemhez szükséges csatolni a havi jövedelemre vonatkozó igazolást, valamint nyilatkozatot arról, hogy a kapott támogatást rendeltetésszerűen használja fel.
/9/ A támogatott kötelezettsége:
- Az önkormányzat által biztosított földterület rendeltetésszerű hasznosítása, jó gazda gondosságával történő megművelése, a termés betakarítása.
- A vetőmag támogatás esetén a szaporítóanyagot elvetni, a növényi kultúrát ápolni, gondozni, betakarítani.
- Az igényelt díjköteles mezőgazdasági szolgáltatást az önkormányzat költségvetési számlájára megadott határidőre befizetni.
/10/ A támogatott kötelezettségeinek megszegésével járó következmények:
a/ Az aktuális mezőgazdasági munkák végzésének ismételt írásbeli felszólítás ellenére történő elmulasztása a következő évben a földprogramból való kizárásáról jár, jogosultság esetén is.
b/ Ha a támogatott a földhasználatot másnak átengedi és vetőmag, vagy művelési támogatásban részesült függetlenül attól, hogy pénzbeli, vagy természetbeni támogatást kapott
kötelezhető a támogatás visszafizetésére.
c/ A fölhasználat átruházása a szociális földprogramból való kizárással jár.
III. fejezet
A gyermekvédelem rendszere
A gyermekvédelmi ellátások formái, eljárási kérdések
25.§.
/1/ A gyermekek védelme érdekében Sajólád Község Önkormányzata pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatást biztosít az alábbiak szerint:
a/ pénzbeli és természetbeni ellátások: - rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
- óvodáztatási támogatás
b/ személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgálat
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében
működtetett óvodai ellátás
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, óvodáztatási támogatás
26.§.
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és óvodáztatási támogatás szabályait az 1977. évi XXXI. Tv. 19.§-20/C.§ tartalmazza.
Gyermekjóléti szolgáltatás
27.§.
Az 1997. évi XXXI. Tv. 39.§-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatás Sajólád község Önkormányzata Sajólád-Sajópetri-Ónod Szociális Társulás által működtetett Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /3572 Sajólád, Dózsa Gy.u.74./ útján látja el.
Gyermekek napközbeni ellátása
28.§.
Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátásáról a sajóládi Gyöngyszem Óvoda /3572 Sajólád, Petőfi u.2.sz./ intézményén keresztül gondoskodik.
Gyermekétkeztetés
29.§
Az óvodai ellátás étkezési díjait a rendelet 3.sz. melléklete tartalmazza.
IV.fejezet
Záró rendelkezések
30.§.
/1/ A rendelet - /2 / bekezdés kivételével - kihirdetését követő napon lép hatályba, a folyamatban lévő ügyekben e rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
/2/ A rendelet 10-11-12.§.-ának elnevezése 2014. I.1-től Önkormányzati segély elnevezésre változik.
/3/ A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 8/2008./V.28./ rendelet, a 3/2009./II.18./ rendelet, az 5/2011 /III.23./rendelet, a 7/2011. /III.23./ rendelet, 11/2011. /VI.24./ rendelet, a 13/2011. /IV.24./ rendelet, a 6/2012. /III.21./ rendelet, a 4/2013. /III.20./ rendelet és a 7/2013. /IV.24./ rendelet hatályát veszti.
Kissné Klusóczki Katalin Pozbai Zoltán
Jegyző polgármester