Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 05. 06Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól
2015-03-01-tól 2015-05-06-ig
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének
3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésének g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,
a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (X.22.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 2. b) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Jogi és Ügyrendi Bizottság, valamint
a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (X.22.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 3. d) pontjában biztosított jogkörében eljáró Szociális, Kulturális, Sport és Köznevelési Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed Sajószentpéter Város közigazgatási területén életvitelszerűen élő – ott bejelentett lakóhellyel rendelkező - a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében megjelölt személyekre és a hajléktalanokra.
2. Eljárási rendelkezések
2. §
- E rendeletben alkalmazott fogalmak értelmezésére a Szt. 4. § rendelkezései az irányadók.
- A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmet postai úton, vagy a Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal) Igazgatási Osztályának ügyfélszolgálati irodáján lehet előterjeszteni.
- A települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
- A kérelem nyomtatvány beszerezhető a Hivatal ügyfélszolgálatán, valamint letölthető az önkormányzat honlapjáról (www.sajoszentpeter.hu).
- A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles – az igényelt támogatástól függően – a családjában, vagy háztartásában élő személyek adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat, igazolásokat becsatolni.
Köteles továbbá a kérelem nyomtatványon felsorolt igazolásokat – illetve ezek hivatalból történő beszerzéseihez szükséges hozzájárulásokat – mellékelni.
- A rendeletben szabályozott ellátások esetében a jövedelem számításának és igazolásának módjára a Szt. 10. §. (2) - (5) bekezdésében foglaltak az irányadók.
- A jogosultsági feltételek fennállását, a rokkantságot, a fogyatékosságot, munkanélküliséget, az önkormányzattól vagy szociális intézményektől igénybevett ellátást, közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a Hivatalnál, valamint az önkormányzat intézményeinél vezetett nyilvántartások adatainak felhasználásával kell igazolni.
- A rendeletben szabályozott ellátásokra vonatkozó döntés előkészítése során – a 10. §-ban meghatározott ellátás, továbbá a 9. § (7) bekezdésében meghatározott esetek kivételével - a tényállás tisztázása érdekében a döntést előkészítő szervnek a kérelemben megjelölt lakcímen környezettanulmányt kell készítenie.
- Ha a hatáskör gyakorlója a kérelemhez mellékelt jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, akkor az Szt. 10. § (6) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
- A környezettanulmány az elkészítésétől számított 6 hónapig érvényes.
3. §
- A támogatás megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.
- A házastársak akkor tekinthetők különállónak, ha a lakcímük különböző.
- A rendelet alapján támogatásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyai, családi állapota, lakhelye) megváltozását, annak bekövetkeztét követő 15 napon belül köteles a Hivatalba bejelenteni.
4. §
- A kérelmezőt – a fűtési támogatás kivételével - a havi rendszerességgel folyósított települési támogatások a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illetik meg.
- A fűtési támogatás kezdő időpontja október hó első napja. Amennyiben a kérelem ezt követően kerül benyújtásra, úgy a kezdő időpont a benyújtás hónapjának első napja.
- A fűtési támogatás minden év október 01. napjától március 31. napjáig terjedő időtartamra, a lakásfenntartási támogatás egy év időtartamra kerül megállapításra.
- Ha a jogosultság az ellátás folyósításának időtartama alatt szűnik meg, a megszűnés hónapjában a támogatást teljes összegben kell folyósítani.
- Az ellátásra való jogosultság ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultság időtartama alatt, annak megszűnése hónapjában is benyújtható. Ebben az esetben az új jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.
5. §
- A hatáskört gyakorló képviselő-testületi szerv döntése alapján a rendkívüli települési támogatásban részesülő személy kötelezhető a pénzbeli juttatás felhasználásáról történő elszámolásra, melynek alapja számla, vagy nyugta lehet.
- Kérelmező életét, egészségét, megélhetését, vagy lakhatását súlyosan veszélyeztető, rendkívüli helyzet esetén rendkívüli települési támogatás megállapításáról a Polgármester dönthet azzal, hogy döntéséről a soron következő ülésén tájékoztatja a Szociális, Kulturális, Sport és Köznevelési Bizottságot.
- Amennyiben a kérelem hiányos, az előírt mellékleteket a kérelmező a Hivatal felszólítására nyolc napon belül pótolhatja.
6. §
- Az e rendeletben megállapított ellátások folyósítása
a) a kérelmező lakcímére utalással,
b) a kérelmező bankszámlájára utalással,
c) az érintett szolgáltató számlájára utalással, vagy
d) házipénztárból
történhet.
- A folyósítás módjáról a támogatás megállapítását elrendelő határozatban rendelkezni kell.
- A havi rendszerességgel adott szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani. Az eseti ellátások folyósítása hó közben történő kifizetéssel is történhet.
- A jogosult a jogerős határozatból eredő igényét a kifizetés esedékességétől számított hat hónapon belül érvényesítheti.
- Ezen rendelet alapján megállapított támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a Szt. 17. §. rendelkezései az irányadók.
- Jogerős pénzbeli és természetbeni juttatás pénzegyenértékének és kamatának visszafizetési kötelezettsége esetén – amennyiben a visszafizetés elrendelése a kötelezett és családja megélhetését súlyosan veszélyeztetné – a visszafizetés összege méltányosságból részletekben fizethető meg.
- A megélhetés súlyos veszélyeztetettsége akkor áll fenn, ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 250%-át.
- A rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az ellátásra való jogosultságra, a jogosultat érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
II. fejezet
Pénzbeli és természetbeni települési támogatások
1. Az ellátások formái
7. §
- Szociális rászorultság esetén a jogosult részére az e rendeletben foglalt feltételek szerint:
- rendkívüli települési támogatás,
- temetési támogatás
- gyógyszertámogatás,
- lakhatást segítő települési támogatás,
- adósságcsökkentési támogatás nyújtható.
2. Rendkívüli települési támogatás
8. §
- Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendeletben meghatározottak szerint.
- Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azt a személyt indokolt részesíteni,
- aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy
- akit alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadás terhel
ba) 15 napot meghaladó tartós betegség, baleset, orvosi kezelés, várandósság, vagy
bb) valamilyen előre nem látható esemény, önhibáján kívül bekövetkezett elemi kár elhárítása, vagy
bc) gyermek fogadásának előkészítése, bölcsődei elhelyezése, óvodai, iskolai nevelése miatt, vagy
bd) aki a nyugdíj, járadék, álláskeresési támogatás, vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósításáig terjedő időszakig ellátás nélkül van.
9. §
- Rendkívüli települési támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül álló esetén 200 %-át nem haladhatja meg.
- A rendkívüli települési támogatás eseti jelleggel, illetve évente maximum négy hónapig folyamatosan adható.
- A rendkívüli települési támogatás minimális összege alkalmanként 2.000.-Ft-nál kevesebb nem lehet, de nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
- Az egy naptári éven belül megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át.
- Nem részesülhet folyamatosan nyújtott rendkívüli települési támogatásban az az aktív korú személy, aki munkahely keresése céljából a Munkaügyi Központtal nem működik együtt, illetve akit a Munkaügyi Központ az ügyfélnek felróható okból törölt az álláskeresők nyilvántartásából, továbbá jövedelemmel, vagy vagyonnal rendelkezik.
- A hatáskört gyakorló képviselő-testületi szerv az e paragrafusban rögzített feltételektől rendkívüli, indokolt esetben eltérhet.
- Rendkívüli, indokolt élethelyzet különösen
- a családot ért elemi kár bekövetkezése,
- öt napot meghaladó kórházi kezelés, vagy
- családi tragédia bekövetkezése.
- A rendkívüli élethelyzetet az élethelyzet jellegének megfelelően dokumentummal kell igazolni.
3. Temetési támogatás
10. §
- Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként temetési támogatás annak a kérelmezőnek állapítható meg, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 250%-át.
- Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként temetési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
- A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége megegyezik a köztemetési szolgáltatásra kötött megállapodásban szereplő hamvasztásos temetés költségének összegével.
- A támogatás mértéke a (3) bekezdésben meghatározott összeg
- 40%-a, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, egyedülálló esetén a 150%-át,
- 30%-a, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 101-150%-a, egyedülálló esetén a 151-200%-a között van,
- 20%-a, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 151-200%-a, egyedülálló esetén a 201-250%-a között van.
- Nem állapítható meg támogatás, ha a temetési számla keltétől hat hónap eltelt.
4. Gyógyszertámogatás
11. §
- Gyógyszertámogatás adható a szociálisan rászoruló személy részére egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében.
- Gyógyszertámogatásra jogosult a kérelmező, ha az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg:
- az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és krónikus, hosszantartó betegségére tekintettel háziorvos vagy szakorvos által vényre felírt havi gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 20 %-át,
- egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és krónikus, hosszantartó betegségére tekintettel háziorvos vagy szakorvos által vényre felírt havi gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 20 %-át, továbbá
ha a Szt. 50. § (1) – (2) bekezdése alapján közgyógyellátásra nem jogosult.
- A támogatás évente legfeljebb négy alkalommal adható.
- A támogatás összege esetenként maximum 10.000.-Ft lehet.
III. Fejezet
Természetben nyújtott települési támogatások
1. Lakhatási támogatás
12. §
- A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként
- lakásfenntartási támogatás, vagy
- fűtési támogatás nyújtható.
- A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartás részére a háztartás tagjai által lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
- A lakhatási támogatás a villanyáram, a víz- és csatornadíj, a gázfogyasztás, a lakásbérleti díj, a közös költség, illetve tüzelőanyag költségeinek viseléséhez állapítható meg.
- A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá.
- Lakhatási támogatásra jogosult
- az a személy, aki egyszemélyes háztartásban él, ha a havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, továbbá
- az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és a
- háztartás tagjai egyikének sincs az Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyona, továbbá
- a kérelmező által tulajdonosként bérlőként haszonélvezőként, szívességi lakáshasználóként lakott lakás alapterülete – komfortfokozattól függetlenül – nem haladja meg a 100 m2-t, vagy személyenként a 25 m2 nagyságot.
- A lakásnagyság meghatározása során a lakás alapterületét hitelt érdemlően igazolni kell. Az (5) bekezdés d) pontja szerinti számításnál a kérelmezőre nézve kedvezőbb szabályt kell alkalmazni.
- Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és jogosultak számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
13. §
- A lakásfenntartási támogatás 3000.- Ft/hó, a fűtési támogatás 6.000.-Ft/hó összegben kerülhet megállapításra.
- Készpénzben csak akkor folyósítható havi rendszerességgel lakhatási támogatás, ha a természetbeni forma valamilyen okból – így különösen, ha a kérelmező nem lakás céljára szolgáló helyiségben lakik, illetve semmilyen szolgáltatóval nem áll szerződéses jogviszonyban – nem realizálható.
- Adósságcsökkentési támogatás
14. §
- Sajószentpéter Városi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) települési támogatást biztosít – adósságcsökkentési támogatás formájában – azon szociálisan rászoruló család vagy személy részére, aki az e rendeletben foglalt feltételeknek megfelel. A támogatás célja az eladósodott háztartások fizetési képességének helyreállítása, de nem alkalmas a fizetésképtelen háztartások adósságának teljes tehermentesítésére, és a fizetési készséget nem mutató háztartások támogatására.
- E rendelet alkalmazása során adósságnak minősül:
- vezetékes gázdíj tartozás
- áramdíj tartozás
- víz- és csatornahasználati díj tartozás
- szemétszállítási díj tartozás
- közös költség hátralék
- lakbérhátralék
- a Sajószentpéteri Városgondnokságnál nyilvántartott közkifolyó és kéményseprési díjtartozás.
15. §
- Adósságcsökkentési támogatásban részesíthető az a személy (továbbiakban adós):
- akinek az adóssága meghaladja az ötvenezer forintot, és akinek a 14. § (2) bekezdésében meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása legalább 6 havi, vagy a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták, továbbá
- akinek háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 250 %-át, és sem a kérelmező, sem a vele egy háztartásban élő személy nem rendelkezik a Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal, és
- aki a lakásban tulajdonosként, résztulajdonosként, bérlőként, haszonélvezőként, szívességi lakáshasználóként lakik, és
- vállalja az adósság és az önkormányzat által megállapított adósságcsökkentési támogatás különbözetének megfizetését, továbbá az adósságkezelési tanácsadáson való részvételt.
- Nem részesülhet adósságcsökkentési támogatásban az adós aki:
- lakása egészét vagy egy részét bérbe, albérletbe adja, használatra átengedte, nem lakás céljára használja, vagy egyéb módon hasznosítja,
- lakására tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződést kötött,
- önkényesen elfoglalt lakásban lakik,
- nem rendelkezik érvényes lakásbérleti szerződéssel,
16. §
- A kezelhető adósság együttes összege 266.666.- Ft.
- Az adósság csökkentési támogatás mértéke nem haladhatja meg az adósság 75 %-át, és összege legfeljebb 200.000.- Ft lehet.
- A támogatás nyújtható egy összegben, vagy havi részletekben az adós vállalásától függően. A támogatás a 14.§ (2) bekezdés szerinti adósságot nyilvántartó gazdálkodó szervezetek számlájára kerül átutalásra.
- Az adós által fizetendő önrész a kezelt adósság 25 %-a, amely – az adós vállalásától függően – teljesíthető egy összegben, vagy maximum 6 havi részletben, mely indokolt esetben egy alkalommal 3 hónappal meghosszabbítható.
- Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható, ha az adós:
- az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy
- az általa vállalt önrész, vagy adósságtörlesztés havi részletének befizetését határidőre nem teljesíti, illetőleg
- az adósságcsökkentési támogatás igénybevételének időtartama alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének nem tesz eleget.
- Az adósságcsökkentési támogatás (5) bekezdésben foglaltak szerinti megszüntetésétől számított 48 hónapon belül ismételten nem állapítható meg
.
- Ugyanazon személy vagy háztartásának tagja az adósságcsökkentési támogatás lezárásától - ide nem értve az (5) bekezdés szerinti megszüntetést - számított 24 hónapon belül nem részesülhet adósságkezelési szolgáltatásban.
17. §
- Az adósságkezelési tanácsadást az önkormányzat a Sajószentpéteri Területi Szociális Központ és Bölcsőde útján biztosítja.
- A tanácsadó feladatai:
- az adósság rendezésének feltételeiről az adóssal írásos megállapodást köt,
- az adósságcsökkentési támogatás időtartama alatt az adóssal kapcsolatot tart és legalább havonta egy alkalommal személyes találkozás útján figyelemmel kíséri az adósságkezelési megállapodásban foglaltak betartását,
- szükség esetén kezdeményezi az adósságcsökkentési támogatásra vonatkozó döntés módosítását.
- Az adósságkezelési tanácsadás ideje alatt az adós együttműködik a tanácsadóval. Az együttműködés során az adós köteles:
- aktívan részt venni a döntés végrehajtásában, hozzájárulni az adósságára vonatkozó adatok és információk tanácsadó általi megismeréséhez és nyilvántartásához,
- az adósságcsökkentési támogatás megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő 10 napon belül megállapodást kötni az adósságkezelési tanácsadóval, továbbá a fizetési kötelezettség teljesítésére vonatkozó szerződést az adott szolgáltatóval, szolgáltatókkal, és
- havonta legalább egy alkalommal a tanácsadóval személyesen találkozni, és őt az adósságkezelési megállapodásban foglaltak végrehajtásáról tájékoztatni, valamint
- az adósságtörlesztés befizetését a megadott határidőre teljesíteni és azt igazolni, továbbá
- az adósságcsökkentési támogatás igénybevételét követően – legalább 6 hónapig - havonta rendszeresen eleget tenni az adósságkezelési körbe bevont aktuális fizetési kötelezettségeinek, és azt igazolni az adósságkezelési tanácsadónak.
- Az adósságcsökkentési támogatás eljárási szabályai
18. §
- A kérelemben az adós köteles nyilatkozni a lakáshasználat jogcíméről. Köteles csatolni a szolgáltató(k) igazolását az adósság mértékéről, a keletkezés idejéről és időtartamáról, az e rendeletben szabályozottaknak megfelelő jövedelem és egyéb igazolásokat, nyilatkozatokat.
- Az éves elszámoló számlában kimutatott adósságot legalább hat havi elmaradásnak kell tekintetni.
- Az Önkormányzat a szolgáltatókkal keret-megállapodást köt. A keret-megállapodásnak tartalmaznia kell:
- a szolgáltató szerv hozzájárulását a fizetés halasztásához,
- a szolgáltató szerv által vállalt kedvezményeket.
19. §
- A határozatnak tartalmaznia kell:
- a támogatásba bevont adósság összegét,
- az adósságcsökkentési támogatás összegét és havi összegét, a folyósítás módját,
- kötelezést az adósságkezelési tanácsadás igénybevételére és arra, hogy a határozat jogerőre emelkedésétől számított 10 napon belül az adós az adósságkezelési tanácsadóval adósságkezelési megállapodást kössön,
- tájékoztatást a mulasztások jogkövetkezményeiről.
IV. Fejezet
Köztemetés
20. §
- Közköltségen történő eltemetés során a helyben szokásos legolcsóbb szertartás szerint kell eljárni.
- A köztemetés költségeinek megtérítése érdekében a Szt-ben biztosított lehetőségek szerinti intézkedést meg kell tenni.
- A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti.
- Különös méltánylást érdemlő körülménynek kell tekinteni, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
V. Fejezet
Szociális kerekasztal
21. §
- Az Önkormányzat szociális kerekasztalt hoz létre, melynek feladata a szolgáltatás szervezési koncepcióban meghatározott feladatok végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.
- A Szociális Kerekasztal létszáma 11 fő, tagjai:
- Szociális, Kulturális, Sport és Köznevelési Bizottság
- Sajószentpéteri Idősek Otthona
- Területi Szociális Központ és Bölcsőde
- Sajószentpéteri Gyógyító-Megelőző Intézmény Védőnői Szolgálat
- Magyar Vöröskereszt Sajószentpéteri Szervezete
- Oltalom Nyugdíjas Egyesület
- Mozgáskorlátozottak Sajószentpéter Városi Közhasznú Egyesülete
- a városban működő lengyel, német, roma nemzetiségi önkormányzatok
- Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztály
képviselője.
22. §
- A Szociális Kerekasztal a szakmai érdekegyeztetés helyi fóruma, melynek elnöke a Szociális, Kulturális, Sport és Köznevelési Bizottság elnöke.
- A Szociális Kerekasztal legalább évente egy alkalommal ülést tart, tagjai határozzák meg működésének rendjét, az üléseket a Szociális Kerekasztal elnöke hívja össze.
- A Szociális Kerekasztal működése során az ügyviteli feladatokat a Hivatal Igazgatási Osztálya látja el.
VI. Fejezet
Hatásköri és egyéb eljárási szabályok
23. §
- A Képviselő-testület rendeletben szabályozott rendkívüli települési támogatás, gyógyszertámogatás, és az adósságcsökkentési támogatás ügyekkel kapcsolatos hatásköreit a Képviselő-testület Szociális, Kulturális, Sport és Köznevelési Bizottsága látja el.
- A Képviselő-testület lakhatási támogatással kapcsolatos hatásköreit a Jegyző látja el.
- A polgármester hatáskörébe tartozik a köztemetéssel kapcsolatos ügyek elbírálása.
- A rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmeknek kizárólag az önkormányzat költségvetésében biztosított keretösszeg rendelkezésre állásáig lehet helyt adni.
Záró rendelkezések
24. §
- A rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően indult ügyekben kell alkalmazni.
- Hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 11/2011. (V.20.) önkormányzati rendelet.
- A rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő méltányos közgyógyellátás megállapítása iránti ügyekben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 11/2011. (V.20.) önkormányzati rendelet 2015. február 28. napján hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni.
- Nem állapítható meg lakhatási támogatás annak a kérelmezőnek, akinek 2015. március 1-jén normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultsága fennáll, a jogosultság fennállásának időtartama alatt.
Sajószentpéter, 2015. február 26.
Jegyző távollétében:
Dr. Guláné Bacsó Krisztina Dr. Faragó Péter
aljegyző polgármester
Kihirdetési záradék:
Ezen rendeletet 2015. február 27. napján kihirdettem.
Sajószentpéter, 2015. február 27.
Jegyző távollétében
Dr. Guláné Bacsó Krisztina
aljegyző
A 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet melléklete
KÉRELEM
A települési támogatás megállapításához
I. Személyi adatok
A kérelmező személyére vonatkozó adatok:
Neve:.......................................................................................................................................................
Születési neve:.........................................................................................................................................
Anyja neve: ............................................................................................................................................
Születési helye, ideje (év, hó, nap):........................................................................................................
Lakóhelye: .............................................................................................................................................
Tartózkodási helye: ...............................................................................................................................
Társadalombiztosítási Azonosító Jele:...................................................................................................
Állampolgársága: ..................................................................................................................................
Telefonszám:..........................................................................................................................................
E-mail cím ............................................................................................................................................ |
Munkahely és a foglalkozás megnevezése: …………………………………………………............ |
Családi állapot: ₒegyedülálló, ₒházastársával/élettársával együtt élő. |
A kérelmezővel azonos lakcímen élők száma összesen: .................. fő
A kérelmezővel azonos lakcímen élőkre vonatkozó adatok:
Neve | Születési idő | Rokoni kapcsolat | Foglalkozás | |
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. | ||||
5. | ||||
6. |
A lakásban tartózkodás jogcíme: ....................................................................................................
A lakás nagysága: ................... m2
III. Jövedelmi adatok
A kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élő személyek havi jövedelme forintban: | ||||||||
A | B | C | ||||||
A jövedelem típusa | Kérelmező | A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek | ||||||
1. | Munkaviszonyból és más foglalkoztatási | |||||||
2. | Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó | |||||||
3. | Táppénz, gyermekgondozási támogatások | |||||||
4. | Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások | |||||||
5. | Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások | |||||||
6. | Egyéb jövedelem | |||||||
7. | Összes jövedelem | |||||||
IV. A kérelmező és a vele egy háztartásban élő vagyoni viszonyai
1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat):
tulajdonos neve:…………………………….. címe: .................................... város/község ................................út/utca .................... hsz. alapterülete: ............. m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
Haszonélvezeti joggal terhelt: igen nem (a megfelelő aláhúzandó)
2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat):
tulajdonos neve:…………………………….. címe: .................................... város/község ................................út/utca .................... hsz. alapterülete: ............. m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.):
tulajdonos neve:…………………………….. címe: .................................... város/község ................................út/utca .................... hsz. alapterülete: ............. m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat):
tulajdonos neve:…………………………………. megnevezése: ............................................... címe: .................................... város/község ................................út/utca .................... hsz. alapterülete: ............. m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
Egyéb vagyontárgyak
Gépjármű: '
a) tulajdonos neve:………………………………………… személygépkocsi: ......................................... típus ............................. rendszám
a szerzés ideje, valamint a gyártás éve: .............................................................
Becsült forgalmi érték:** .......................................... Ft
b) tulajdonos neve:……………………………………………….tehergépjármű, autóbusz, motorkerékpár, vízi- vagy egyéb jármű: ........................................ típus .......................... rendszám
a szerzés ideje, valamint a gyártás éve: .............................................................
Becsült forgalmi érték:** .......................................... Ft
Megjegyzés:
Ha a kérelmező vagy családtagja bármely vagyontárgyból egynél többel rendelkezik, akkor a vagyonnyilatkozat megfelelő pontját a vagyontárgyak számával egyezően kell kitölteni. Amennyiben a vagyonnyilatkozatban feltüntetett vagyon nem a Magyarország területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.
* Becsült forgalmi értékként az ingatlannak a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni. | |||||||||||||||||
** Becsült forgalmi értékként a jármű kora és állapota szerinti értékét kell feltüntetni. | |||||||||||||||||
V. Nyilatkozat az igényelni kívánt települési támogatás formájáról
- Rendkívüli települési támogatás megállapítását kérem az alábbi indok alapján:
- létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondok,
- tartós betegség, baleset, orvosi kezelés, várandósság,
- elemi kár elhárítása,
- gyermek fogadásának előkészítése, óvodai iskolai nevelés miatti többletkiadás,
- nyugdíj, járadék, álláskeresési támogatás vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósításáig terjedő ellátatlanság
- Temetési támogatás megállapítását kérem.
- Gyógyszertámogatás megállapítását kérem.
- Lakhatást segítő települési támogatáson belül
- lakásfenntartási támogatás
- villanyáram
- vízszolgáltatás
- gázszolgáltatás
- lakásbérleti díj
- közös költség
- fűtési támogatás megállapítását kérem.
- Adósságcsökkentési támogatás megállapítását az alábbi adósság rendezéséhez kérem
- vezetékes gázdíj tartozás
- áramdíj tartozás
- víz- és csatornahasználati díj
- szemétszállítási díj tartozás
- közös költség hátralék
- lakbérhátralék
- a Sajószentpéteri Városgondnokságnál nyilvántartott közkifolyó és kéményseprési díjtartozás
Az adósságkezelési 25%-os önrész megfizetését egy összegben / havi részletekben, egymást követő ……… hónapon belül vállalom. (Megfelelő aláhúzandó)
Tudomásul veszem, hogy
- a szociális hatáskört gyakorló szerv - az állami adóhatóság útján - ellenőrizheti a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát,
- köteles vagyok a feltüntetett adatokban bekövetkezett változást 15 napon belül bejelenteni az eljáró hatóságnak,
- hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Nyilatkozom, hogy
- az eljárás megindításáról szóló értesítést nem kérem.
- Kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.
Kelt: .......... év .............................. hó ............ nap
................................................
kérelmező aláírása
Indokolás
Az Országgyűlés 2014. december 15-i ülésnapján fogadta el Magyarország központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvényt. A törvény egyebek mellett módosítja a Szt-t, melynek következtében 2015. március 1. napjától átalakul a szociális ellátások rendszere.
A Szt. a jövőben csak a kötelező ellátási formákra vonatkozóan tartalmaz rendelkezéseket, így a törvényből kikerülnek a lakásfenntartási támogatás, adósságkezelési szolgáltatás, a méltányos közgyógyellátásra vonatkozó rendelkezések.
A képviselő-testület települési támogatást és rendkívüli települési támogatást nyújt, melynek szabályait 2015. február 28. napjáig kell rendeletben szabályoznia.
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól szóló rendelet megalkotására a Szt., valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény felhatalmazó rendelkezéseinek a figyelembe vételével került sor.
Részletes indokolás
1. §
A rendelet hatályára vonatkozó rendelkezést tartalmaz.
2 – 6. §
Eljárási rendelkezéseket fogalmaz meg.
7. §
Az ellátások formáit határozza meg.
8 – 10. §
A rendkívüli települési támogatásra vonatkozó szabályokat határozza meg.
11. §
A gyógyszertámogatásra vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
12 – 13. §
A lakhatási támogatás szabályairól rendelkezik.
14 – 19. §
Az adósságcsökkentési támogatás jogosultsági feltételeit, eljárási szabályait határozza meg.
20. §
A közköltségen történő eltemetés szabályairól rendelkezik.
21. §
A Szociális Kerekasztalra vonatkozó rendelkezéseket határoz meg.
23 – 24. §
Záró rendelkezéseket tartalmaz.
Sajószentpéter, 2015. február 18.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT EREDMÉNYÉRŐL
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján az alábbiakról tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet.
Rendelet-tervezet címe: | Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének ……../2015.(…..) önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól | |||||||
Rendelet-tervezet valamennyi jelentős hatása, különösen: A rendelet tervezet megalkotása törvényi kötelezettség | ||||||||
Társadalmi hatás: | Gazdasági, költségvetési hatás: | Környezeti következményei: | Egészségi következménye: | Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: | ||||
A rendelet megalkotásával az önkormányzat a helyi viszonyokhoz igazodó, a település lakosainak szociális helyzetét figyelembe vevő, hatékony, célzott támogatási rendszert alakíthat ki. | A kiadások a korábbi évek tényleges kiadásai alapján kerültek megtervezésre. | A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatása nincs. | Egészségügyi következménye nincs. | Adminisztratív terhekben változás nem következik be. | ||||
A rendelet megalkotása szükséges: A jogszabályváltozás miatt szükséges. | ||||||||
A rendelet megalkotásának elmaradása esetén várható következmények: Elmaradása törvényességi felhívást eredményezhet. | ||||||||
A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek: | ||||||||
Személyi: | Szervezeti | Tárgyi: | Pénzügyi: | |||||
rendelkezésre áll | rendelkezésre áll | rendelkezésre áll | rendelkezésre áll | |||||