Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2016.(VI.24.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló 11/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2016. 06. 25- 2016. 06. 25Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2016.(VI.24.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló 11/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról
2016-06-25-tól 2016-06-26-ig
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének
11/2013. (VI.27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól
(egységes szerkezetben a 24/2013. (XI.27.), 16/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelettel)
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6) pontjában, az 5. § (2) bekezdés c) pontjában, a 11. § (16) bekezdésében, a 13.§ (1) bekezdésében, a 18.§ (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 97. § (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109.§ (4) bekezdésében és 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2013. (II.25.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 1. b pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottság véleményének kikérésével Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107.§-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. A rendelet hatálya
1. §
- E rendelet hatálya kiterjed Sajószentpéter Városi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) vagyonának teljes körére, amely a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvt.) 1. § (2) bekezdése alapján nemzeti vagyon.
- E rendelet szabályait
- az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására, elidegenítésére,
- Sajószentpéter Városi Önkormányzat közterületeinek használatára vonatkozóan,
- a bankszámlán lévő pénzre, csekkre és bankbetétekre vonatkozóan,
- a koncessziós és közbeszerzési eljárások lebonyolítása során,
- Sajószentpéter Városi Önkormányzat más rendeletének eltérő rendelkezése esetén
nem kell alkalmazni.
- Önkormányzati rendeletnek kell szabályoznia
- az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletét valamint elidegenítését,
- a közterületek használatát.
II. Az Önkormányzat vagyona
2. §
- Az önkormányzat tulajdonában álló vagyon forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes törzsvagyonból és a törzsvagyon körébe nem tartozó, forgalomképesnek minősülő üzleti vagyonból áll azzal, hogy mind a törzsvagyon, mind az üzleti vagyon az Nvt. 1. § (2) bekezdése alapján nemzeti vagyonba tartozó vagyonelemekből tevődik össze.
- A törzsvagyon körébe az Nvt. 5.§ (2)-(4) bekezdése által meghatározott vagyonelemek tartoznak.
- Az egyes vagyonelemek forgalomképesség szerinti besorolásának megváltoztatására (átminősítés) jelen Rendelet módosításával a Képviselő-testület jogosult.
Az Önkormányzat törzsvagyona
3. §
- A korlátozottan forgalomképes törzsvagyonba tartoznak - a jogszabályban meghatározottakon túl - a nem önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokon (földrészleteken) szolgalmi joggal létesített közüzemi ivóvíz, szennyvíz, csapadékcsatornák és műtárgyaik.A korlátozottan forgalomképes ingatlanvagyon részletes kimutatását az 1. melléklet tartalmazza.
- A forgalomképtelennek besorolt önkormányzati vagyontárgy elidegenítése és megterhelése kapcsán az Nvt. előírásait kell alkalmazni.
- A korlátozottan forgalomképesnek besorolt önkormányzati vagyontárgyak esetében a vagyon elidegenítésének, megterhelésének, vállalkozásba, gazdasági társaságba vitelének, egyéb hasznásításának (bérbeadás) feltételeit az Nvt. vagy jelen rendelet határozza meg.
Az Önkormányzat üzleti vagyona
4. §
- Az üzleti vagyon az Önkormányzat vagyonának azon része, amely nem tartozik a törzsvagyonba.
- Az önkormányzat vagyona megjelenik részvény, üzletrész, esetleg vagyoni betét formájában, ezek részletezését a 2. melléklet tartalmazza.
III. Vagyonkimutatás, vagyonnyilvántartás
5. §
- Az Nvt. 10 § (1) bekezdésében meghatározott feladat ellátása érdekében, az államháztartásról szóló törvény és az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló kormányrendelet alapján a forgalomképtelen és a korlátozottan forgalomképes törzsvagyonról, valamint az üzleti vagyonról vagyonnyilvántartást kell vezetni.
- A vagyonnyilvántartás részeként elektronikus térinformatikai rendszert kell működtetni.
- Az éves zárszámadáshoz a vagyonállapotról vagyonkimutatást kell készíteni. A vagyonkimutatás az Önkormányzat tulajdonában – a költségvetési év zárónapján – meglévő vagyon kimutatása, melynek célja a vagyontárgyak számbavétele értékben és mennyiségben.
- [1]A vagyonkimutatát az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm.rendlet (a továbbiakban: Áhsz) 30. §-ában foglaltak szerint kell elkészíteni.
- [2]
Vagyonleltár
6. §
- [3]Az Önkormányzat és költségvetési szervei, amennyiben megfelelnek a számvitelről szóló 2000. évi C. tv. 69. § (3) bekezdésében foglalt feltételeknek, az ott leírtak szerinti leltárt legalább 3 évente kötelesek elvégezni.
- A vagyonleltár az önkormányzati vagyont törzsvagyon (ezen belül forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyon), valamint forgalomképes üzleti vagyon bontásban, az egyes vagyoncsoportokon belül
- az ingatlanokat és a vagyoni értékű jogokat tételesen,
- az ingó vagyontárgyakat vagyonkezelőnként összesített mérleg szerinti értéken
- a részesedéseket a számviteli törvény előírásainak megfelelően veszi számba.
Vagyongazdálkodási terv
7. §
- Az Nvt. 9. § (1) bekezdésében meghatározott közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási terv elkészítéséről a Polgármester gondoskodik, és a Képviselő-testület hagyja jóvá.
- A közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervet kétévente felül kell vizsgálni.
Vagyonértékelés
8. §
- A forgalomképes üzleti ingatlanok esetében az Önkormányzat nem él az értékhelyesbítés módszerével.
- Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy értékesítésére, ingyenes átruházása, vagy egyéb módon történő hasznosítására és megterhelésére, valamint bármely idegen vagyontárgy megszerzésére irányuló döntést megelőzően a vagyontárgy értékét a 9. § (7) bekezdésében foglaltak figyelembevételével:
- ingatlanvagyon esetén az Önkormányzat által megbízott 2 ingatlanforgalmi értékbecslő által készített 3 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés értékének számtani átlaga,
- ingó vagyon esetén a piaci érték,
- tagsági jogot megtestesítő értékpapír esetén ha az
- Budapesti Értéktőzsdén jegyzett, vagy forgalmazott kategóriában szerepel, úgy a tőzsdei árfolyamon,
- a tőzsdén kívüli másodlagos értékpapírpiacon forgalmazott értékpapír, úgy az értékpapír-kereskedők által a sajtóban közzétett vételi árfolyam,
- egyéb társasági részesedés, úgy 6 hónapnál nem régebbi üzleti értékelés,
- Budapesti Értéktőzsdén jegyzett, vagy forgalmazott kategóriában szerepel, úgy a tőzsdei árfolyamon,
- befektetési jegyek esetén a tőkepiaci jogszabályok által meghatározott előírások
figyelembe vételével a tulajdonosi jogok gyakorlója határozza meg.
IV. A tulajdonosi jogok gyakorlása
9. §
- Az Önkormányzatot – eltérő törvényi rendelkezések hiányában – megilletik mindazok a jogok, és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, vagy terhelik.
- A tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület gyakorolja, ezt a jogát e rendeletben átruházhatja bizottságaira vagy a polgármesterre.
- A Képviselő-testület az önkormányzati vagyon kezelésével vagyonkezelési szerződéssel – e rendelet keretei között – vagyonkezelő szervet bízhat meg az Nvt.-ben megállapítottak figyelembevételével.
- Az Önkormányzat törzsvagyona feletti tulajdonosi jogok gyakorlója a Képviselő-testület.
- Az üzleti vagyon tekintetében a tulajdonosi jogokat – a (6) bekezdés szerinti eltérésekkel
- legfeljebb 100 ezer forintig terjedő vagyonügyletben a polgármester,
- 100 ezer forintot meghaladó vagyonügyletben a Képviselő-testület,
- az üzleti vagyon vállakozásba vitelével kapcsolatosan, összeghatártól függetlenül a Képviselő-testület gyakorloja.
- Mezőgazdasági területek értékesítése esetén a tulajdonosi jogokat
- 500 ezer forintig terjedő vagyonügyletben a polgármester,
- 500 ezer forintot meghaladó vagyonügyletben a Képviselő-testület gyakorolja.
- A mezőgazdasági (zártkerti) ingatlanok aranykoronánkénti eladási árát művelési áganként a Rendelet 3. melléklete tartalmazza. A zártkerti ingatlanok eladási ára évente a KSH által közzétett hivatalos infláció mértékével növekszik.
- Az Önkormányzat közigazgatási területén más tulajdonát képező ingatlanok esetében elővásárlási jog érvényesítéséről a Képviselő-testület dönt.
- Az Önkormányzat a gazdasági társaságokról szóló törvény és az Nvt. rendelkezései szerint, a Képviselő-testület döntése alapján gazdasági társaságot alapíthat vagy gazdasági társaság tagjává válhat, más jogszabályok alapján civil szervezetekben vehet részt.
- Az Önkormányzat gazdasági társaságban és nonprofit gazdasági társaságban meglévő részesedésének vonatkozásában a társaság tagjait megillető jogokat a Képviselő-testület gyakorolja. Az Önkormányzat egyszemélyes gazdasági társaságában és nonprofit gazdasági társaságában az ügyvezetőt, az igazgatóság és a felügyelő bizottság tagjait a Képviselő-testület választja. A munkaszerződéssel vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal rendelkező ügyvezető tekintetében az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlója a polgármester.
- A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Önkormányzat értékpapír kibocsátásával kapcsolatos minden döntés meghozatala.
[4]9/A. §
- Az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanon közművek, létesítmények, nyomvonalak, építmények, al- és felépítmények létesítése, bővítése vagy áthelyezése esetén az Önkormányzatot kártalanítás illeti meg.
- Az Önkormányzat nem érvényesít kártalanítási igényt a tulajdonjog korlátozása miatt a közterület (1) bekezdésben meghatározott igénybevétele miatt, ha az ingatlan megterhelése nem jár a közterület funkciójának közvetlen akadályoztatásával.
- A kártalanítás összegéről szakértő által készített szakvélemény alapján az Önkormányzat és az adott közmű tulajdonosa külön megállapodást köt.
V. Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes átengedése és megszerzése
10. §
- Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni az Ntv. Előírásainak betartása mellett csak a tulajdonosi jogokat gyakorló döntése alapján az Nvt. 13. §-ának, valamint az Önkormányzat, továbbá a lakosság érdekeinek figyelembe vételével lehet.
- Idegen vagyon tulajdonjogának, használatának bármely okból történő ingyenes vagy kedvezményes megszerzésénél a tulajdonosi jogok gyakorlására vonatkozó szabályok az irányadók.
VI. Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek vállalkozási tevékenysége
11. §
- Az Önkormányzat költségvetési szervei vállalkozási tevékenységeinek körét, gazdasági tartalmát és működési körét az intézmény alapító okirata rögzíti.
- Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet folytathat az Nvt. előírásainak betartásával.
- Az Önkormányzat forgalomképtelen vagyona vállalkozásba nem vihető be.
- Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyonából a középületek, a műemlék épületek, a védett természeti értékek, a muzeális emlékek nem vihetők be vállakozásba.
- Az önkormányzat üzleti vagyona vállakozásba vihető.
VII. Az önkormányzati vagyon hasznosítása
12. §
- A vagyon elidegenítését vagy hasznosítását a Képviselő-testület hatáskörrel rendelkező bizottsága, a képviselő, a Polgármester és a Jegyző kezdeményezheti.
- A 25 millió forint forgalmi értéket meghaladó önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba- vagy bérbeadása, más módon történő hasznosítása – az e Rendeletben foglaltak kivételével – csak nyilvános (indokolt esetben zártkörű) versenyeztetés útján – a kiírt pályázat feltételeinek megfelelően – a legjobb ajánlattevő részére történhet.
- A nyilvános versenyeztetés mellőzhető az Ntv-ben meghatározott esetekre. A versenyeztetés mellőzéséről a Képviselő-testület dönt.
- Az Önkormányzat a pályázaton részt vevőkről szükség szerint információkat és referenciákat szerez be.
- Az értékesítendő vagyonra vonatkozó pályázatot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláin és a www.sajoszentpeter.hu honlapon is közzé kell tenni.
- A vagyontárgy értékesítése és hasznosítása esetén a hasznosításra való kijelöléshez vagy a végső döntés meghozatalához a tulajdonosi jogok gyakorlójának jóváhagyása szükséges.
- A versenyeztetésre vonatkozó részletes szabályokat jelen rendelet 4. melléklete tartalmazza.
VIII. A vagyongazdálkodás ellenőrzése
13. §
A Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottság a vagyon változását (növekedés, csökkenés), alakulását az éves beszámoló keretében értékeli, a változást előidéző okokat vizsgálja és szükség szerint javaslatokat készít a Képviselő-testület részére.
IX. Eljárás a tulajdonos képviseletében
14. §
- A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy, vagy megbízottja a tulajdonosi jogok gyakorlása körében önállóan gyakorolja a vagyontárgyat érintő hatósági eljárásban a tulajdonost illető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél (peres fél) jogát.
- A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy megbízottja gyakorolja az osztatlan közös tulajdon esetében a tulajdonostársat, társasház és lakásszövetkezet esetében a külön tulajdoni illetőség tulajdonosát illető jogokat, teljesíti a tulajdonos kötelezettségeit.
- A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy a vagyontárgy használatával bérletével összefüggésben gyakorolja a használatba adó vagy a használatba vevő jogait és kötelezettségeit.
X. Az önkormányzati követelések (kivéve adókövetelések) törlése, elengedése és mérséklése, valamint részletfizetési kedvezmény biztosítása
15. §
- [5]Az önkormányzati követelések törlésére kerül sor, amennyiben az Áhsz. 1. § (1) bekezdés 1. pontja szerint a követelés behajthatatlannak minősül.
- A követelés elengedhető vagy mérsékelhető az (1) bekezdésben foglaltakon kívül
a) csődegyezség(i), felszámolási eljárásban történő hitelezői egyezség, beleértve a kényszeregyezséget is vagy az eljáró bíróság által jóváhagyott perbeli egyezség,
b) kamatkövetelés esetén.
- A Képviselő-testület figyelemmel a méltányolható körülményekre a szerződésbe foglalt részletfizetést vagy fizetési haladékot engedélyezhet. A döntés meghozatalakor a döntéshozónak a kapcsolódó kamatfizetési kötelezettségekről is rendelkeznie kell.
- [6]A (2) - (4) bekezdések szerinti döntések meghozatalára a Képviselő-testület jogosult.
- [7]Amennyiben a költségvetési szerv vezetője az (1) bekezdés szerinti behajthatatlanság tényét állapítja meg, arról évente, a zárszámadás keretében tájékoztatja a képviselő-testületet.
XI. Az önkormányzati vagyon értékesítési szerződéseinek kezelése, nyilvántartása
16. §
- Az önkormányzati vagyon elidegenítéséről, megterheléséről, hasznosításáról, kezeléséről, továbbá ezek módosításáról kötött szerződésekről a Polgármesteri Hivatalban egységes nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás felfektetéséről és folyamatos vezetéséről a Jegyző gondoskodik. A nyilvántartás mellett el kell helyezni a szerződés aláírt szövegét is.
- A nyilvántartás részére meg kell küldeni az önkormányzati vagyon elidegenítéséről, megterheléséről, és hasznosításáról kötött szerződéseket megszüntető megállapodásokat és bírósági ítéleteket is.
- A nyilvántartásba fel kell venni és el kell helyezni azokat a szerződéseket, amelyeket a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlőivel jöttek létre.
- A nyilvántartásba az (1)-(3) bekezdés értelemszerű alkalmazásával e rendelet hatályba lépését megelőzően kötött szerződéseket is el kell helyezni abban az esetben, ha a szerződés alapján az Önkormányzatnak vagy a vele szerződő félnek még teljesítési kötelezettsége áll fenn.
- Az Önkormányzat képviseletében aláíró személy a dokumentumot az aláírást követő 5 napon belül köteles eredeti példányban, illetve általa hitelesített másolatban megküldeni a nyilvántartás részére. A dokumentumokhoz csatolni kell a Képviselő-testület vagy az illetékes bizottság által hozott határozatokat is.
- Ha a szerződés létrejötte vagy hatályba lépése harmadik személy hozzájárulásától, vagy hatóság engedélyétől függ, a hozzájárulást és engedélyt annak kézhezvételétől számított 5 napon belül meg kell küldeni a nyilvántartás részére.
- A nyilvántartás nyilvános, a benne foglaltak közérdekű adatoknak minősülnek, amelyek tartalmáról az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben foglaltaknak megfelelően szolgáltatható ki adat.
Záró rendelkezések
17. §
- Ez a rendelet a kihirdetését követő negyedik napon lép hatályba.
- Hatályát veszti az Önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontrágyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló 19/2004. (VI.21.) rendelet.
Sajószentpéter, 2013. június 20.
Dr. Márton Kinga jegyző távollétében: | Dr. Faragó Péter polgármester |
Dr. Guláné Bacsó Krisztina
aljegyző
Kihirdetési záradék:
Jelen rendeletet 2013. június 27. napján kihirdettem.
Dr. Márton Kinga jegyző
távollétében:
Dr. Guláné Bacsó Krisztina
aljegyző
A 11/2013 (VI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete
Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes ingatlan vagyona
- Művelődési, oktatási és sport és egyéb intézmények épületei, középületek, a hozzátartozó tételekkel együtt:
- Sajószentpéteri Központi Napközi Otthonos Óvoda Harica u. 3 440/002 hrsz.
- Semmelweis Utcai Tagóvoda Semmelweis u. 6. 1719/003 hrsz.
- Móra Ferenc Utcai Tagóvoda Móra F. u. 1. 186/009 hrsz.
- Sajószentpéteri Központi Általános Iskola Kossuth L. út 195. 1705 hrsz.
- Hunyadi Mátyás Tagiskola Vörösmarty u. 1. 902 hrsz.
- Móra Ferenc Tagiskola Móra F. u. 1. 186/009 hrsz.
- Petőfi Sándor Művelődési Ház (kultúrház) Sport u. 32/1. 931 hrsz.
- Sportközpont (sporttelep) Sport u. 32/2. 931 hrsz.
- Városi Könyvtár Bem J. u. 15. 632 hrsz.
- Tájház Kálvin tér 41. 2166 hrsz.
- Lévay Emlékház Kálvin tér 43. 2167 hrsz.
- Dusnok Közösségi Ház Katalin út 2784/1 hrsz.
- Rendezvények Háza Hunyadi u. 11. 2238 hrsz.
- Városgondnokság Kálvin tér 35. 2511 hrsz.
- [8]Városgondnokság telephelye Gedely u. 1. 2513 hrsz.
- Egészségügyi, szociális intézmények épületei, építményei, a hozzátartozó tételekkel együtt:
- Gyógyító-Megelőző Intézmény Kossuth L. út 200. 523/1 hrsz.
- Területi Szociális Központ és Bölcsőde Kossuth L. út 40. 1691. hrsz.
- Középületek és építményei a hozzátartozó tételekkel együtt:
- Polgármesteri Hivatal Kálvin tér 4-6. 2215 hrsz.
- Polgármesteri Hivatal Kálvin tér 31-33. 2509/1 hrsz.
A 11/2013 (VI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklete
Kiegészítés e Rendelet 11. § (6) bekezdéséhez
Az önkormányzat tulajdonát képező részesedések, értékpapírok névértéken
- [9]Részvények
ÉMÁSZ Zrt. 34.160.000 Ft
ÉRV Zrt. 28.500 Ft
- Részesedések
SAJÓ Televízió Nonprofit Kft. 3.330.000 Ft
- készpénz: 1.500.000 Ft
- apport 1.830.000 Ft
(Sajószentpéter, Kossuth út 193. hrsz:1705-ú ingatlan 50 %-a)
Sajószentpéter Közétkeztetési Nonprofit Kft. 3.000.000 Ft
- 100 %-os tulajdoni hányad
A 11/2013 (VI.27.) önkormányzati rendelet [10]3. melléklete
A Képviselő-testület a rendelet 9. § (6) bekezdése alapján az önkormányzati tulajdonú mezőgazdasági besorolású (zártkerti) ingatlanok induló licitárát művelési áganként az alábbi összegben határozza meg:
- Gyep, rét, legelő: 50.000.-Ft/AK
- Szántó: 60.000.-Ft/AK
- Kert, szőlő, gyümölcsös: 80.000.-Ft/AK.
[11]A 11/2013 (VI.27.) önkormányzati rendelet 4. melléklete
VERSENYEZTETÉSI SZABÁLYZAT
a Sajószentpéter Városi Önkormányzatának Képviselő-testülete tulajdonában álló vagyon elidegenítésére és hasznosítására
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati rendeletének (továbbiakban: rendelet) hatálya alá tartozó vagyont érintő versenytárgyalások lebonyolításának szabályait (továbbiakban: szabályzat) a következők szerint határozza meg.
Első rész
Általános rendelkezések
A szabályzat célja és hatálya
- Ezen szabályzat célja, hogy biztosítsa az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyon leghatékonyabb formában történő elidegenítését és hasznosítását szolgáló szerződések létrejöttét, valamint ennek keretében a pályázók számára azonos és egyenlő feltételek garantálásával a verseny tisztaságának védelmét.
- A versenyeztetés megvalósítható licit (árverés) és pályáztatás útján.
Alapelvek
- Az esélyegyenlőség elve
A kiíró a pályázati felhívásban valamennyi ajánlattevő számára egyenlő esélyt köteles biztosítani az ajánlat megtételéhez szükséges információhoz jutás és a pályázat során alkalmazott versenyfeltételek tekintetében. A kiíró a pályázat tartalmát úgy köteles meghatározni, hogy annak alapján az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek, és a szabályszerűen, időben benyújtott pályázati ajánlatok összehasonlíthatók legyenek.
- A nyilvánosság elve
- A pályázati eljárás során a kiíró köteles a pályázatban résztvevők számára teljes nyilvánosságot biztosítani (honlap, hirdetőtáblák).
- Minden ajánlattevőnek joga van a kiíró által rendelkezésre bocsátott valamennyi információhoz hozzáférni. Ennek keretében a pályázó számára hozzáférhetővé kell tenni minden olyan adatot, amely nem sért üzleti titkot, és amely az üzleti életben szokásos és szükséges ahhoz, hogy a pályázónak lehetősége nyíljék megalapozott ajánlattételre.
- A verseny tisztaságának elve
- A kiíró a pályázati felhívás közzététele után, illetve zártkörű (meghívásos) pályázat kiírása esetén azt követően, hogy a felhívást a pályázatra meghívottakkal közölték, a meghirdetett pályázati feltételeket köteles tiszteletben tartani, és biztosítani a pályázat kiírásával, értékelésével kapcsolatos döntési folyamat tisztaságát.
- A pályázó a pályázati kiírás átvételétől köteles a pályázati eljárás ezen rendeletben szabályozott előírásait betartani.
- A rendelkezés elve
- A kiíró a pályázati felhívás közzététele után, illetve zártkörű (meghívásos) pályázat kiírása esetén azt követően, hogy a felhívást a pályázatra meghívottakkal közölték, a meghirdetett pályázati feltételeket tiszteletben tartja, az előre nyilvánosságra hozott pályázati eljárási rendet köteles megtartani, és a pályázat kiírásával, továbbá értékelésével kapcsolatos döntési folyamat tisztaságát biztosítani.
- Az e szabályzatban biztosított jogokat azok rendeltetésével összhangban és a jóhiszeműség követelményének megfelelően kell gyakorolni.
- Értelmező rendelkezések
A szabályzat alkalmazásában az alábbi fogalmakat a következő értelemben kell alkalmazni:
- Kiíró (ajánlatkérő): a Képviselő-testület. A Képviselő-testület felhatalmazása alapján kiíró lehet a polgármester.
- Ajánlattevő (pályázó): bármely belföldi vagy külföldi természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet.
- Önkormányzati vagyon: az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 11/2013. (VI.27.) rendeletet hatálya alá tartozó vagyon.
- Nyilvános ajánlatkérés: az önkormányzati vagyon (vagyonrész) értékesítésére és hasznosítására pályázati kiírás közzétételével történő felhívás, amelyet a Képviselő-testület egyedi döntése alapján a megyei lapban is - lehetséges vásárlók egyedileg előre meg nem határozott köre részére - tesznek közzé.
- Zártkörű (meghívásos) pályázat: a vagyon (vagyonrész) értékesítésére és hasznosítására vonatkozó ajánlattételre oly módon történő felhívás, hogy a pályázatra kizárólag a kiíró által meghívottak nyújthatnak be pályázatot.
- Egyfordulós pályázat: az olyan pályázat, amelynek kiírása során a pályázati felhívásban az összes pályázati feltétel rögzítésre kerül, a pályázatok benyújtására minden, a pályázati feltételeknek megfelelő pályázó jogosult.
- Többfordulós pályázat: az a pályázat, melynek első fordulóján érvényes ajánlatot tett pályázók közül a kiíró kiválasztja a következő forduló résztvevőit.
- Pályázati felhívás: a pályázati kiírás legfontosabb elemeit tartalmazza.
Második rész
- A pályázat típusai
- A pályázat nyilvános vagy zártkörű lehet.
- A pályázatok nyilvánosak, kivéve, ha a Képviselő-testület zártkörű (meghívásos) pályázat kiírásáról dönt.
- Zártkörű pályázat akkor írható ki, ha a pályázat tárgyául szolgáló vagyon jellege, jelentősége, valamint az annak leghatékonyabb hasznosításával, értékesítésével kapcsolatos feladatok megoldása, a pályázaton előre meghatározott, vagy a projekt iránt már érdeklődő befektetők, illetőleg társasági partnerek részvételét teszi szükségessé.
- A pályázat kiírása
- A pályázat kiírásáról a Képviselő-testület dönt.
- A nyilvános pályázati felhívást legalább az Önkormányzat hirdetőtábláin és a www.sajoszentpeter.hu honlapon kell meghirdetni.
- A zártkörű pályázatról a kiíró az érintett ajánlattevőket egyidejűleg és közvetlenül értesíti.
- Zártkörű pályáztatás esetén legalább 3 pályázónak kell megküldeni a részletes kiírást oly időpontban, hogy a pályázatok benyújtására legalább 15 nap álljon a pályázók rendelkezésére. Zártkörű pályázat esetén az ajánlatkérés tényét az Önkormányzat hirdetőtábláin és a www.sajoszentpeter.hu honlapon kell nyilvánosságra hozni.
- A pályázati felhívás tartalma
- A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:
- a pályázatot kiíró megnevezését, székhelyét,
- a pályázat célját, jellegét (nyílt vagy zártkörű),
- a pályázattal értékesítendő, hasznosítandó vagyon megnevezését és szükség szerint annak értékét (névértékét),
- az ajánlatok benyújtásának helyét, módját és pontos idejét,
- az ajánlati kötöttség tartalmát (az értékesítés, hasznosítás feltételeit, a fizetési feltételeket, a hatósági követelményi rendszert, a kötelezettség teljesítésének garancia- és szankciórendszerét),
- a pályázatra vonatkozó kérdések feltevésének, az esetleges további információszerzés helyének megjelölését,
- a megtekintés helyét, módját, idejét és esetleges költségét,
- a pályázati biztosítékok megjelölését, rendelkezésre bocsátásának határidejét és módját,
- a kiíró azon jogának fenntartását, hogy érvényes ajánlatok esetén is a pályázatokat eredménytelennek minősítse, és egyik ajánlattevővel se kössön szerződést, és ezzel egyidejűleg új pályázat kiírására legyen lehetősége.
- A részletes kiírás és eljárás tartalmazza:
- a forgalomképes vagyon adatait,
- a pályázati biztosíték megjelölését,
- az ajánlatok elbírálásának menetét:
- az ajánlatok felbontásának helyét és időpontját, amennyiben a pályázatok felbontása a nyilvánosság kizárásával zajlik, úgy erre külön utalni kell,
- az ajánlatok elbírálására vonatkozó időtartamot,
- pályázatok elbírálására jogosult megnevezését,
- az eredményhirdetés módját, helyét és várható idejét.
- minden egyéb adatot, amelyek a vagyon további hasznosításának kívánatos irányára, módjára és egyéb feltételeire vonatkozik, és amely szükséges a megalapozott ajánlat készítéséhez.
- A pályázati felhívásban, illetve a részletes pályázati kiírásban előírható, hogy az ajánlattevőnek ajánlata benyújtásakor szerződéstervezetet is csatolnia kell, vagy a megküldött szerződéstervezet elfogadásáról kell nyilatkoznia.
- Pályázat kezelése
- A kiíró a pályázati felhívásban a részletes pályázati kiírás átadását meghatározott mértékű térítési díj megfizetéséhez kötheti.
- A pályázó a pályázat eredményének közzétételéig köteles titokban tartani ajánlata tartalmát.
- A benyújtott pályázatokat legalább a pályázat lezárásáig titkosan kell kezelni.
- Pályázati biztosíték
- A pályázaton való részvétel pályázati biztosíték adásához is köthető, melyet az ajánlat megküldésével egyidejűleg vagy a kiíró által a pályázati felhívásban meghatározott időpontig és módon kell a kiíró rendelkezésére bocsátani.
- A pályázati biztosítékot a pályázati felhívás visszavonása, az ajánlatok érvénytelenségének megállapítása, valamint a pályázatok elbírálása után - a 12.3 bekezdésben foglalt kivételektől eltekintve - vissza kell adni. A biztosíték csak készpénz lehet. A biztosíték összegét a kiíró határozza meg, ezt a pályázati felhívásban teszi közzé.
- Nem jár vissza a pályázati biztosíték, ha a pályázati kiírás szerint az a megkötött szerződést biztosító mellékkötelezettséggé alakul át, továbbá akkor sem, ha az ajánlattevő az ajánlati kötöttség időtartama alatt ajánlatát visszavonta, vagy a szerződés megkötése neki felróható vagy az ő érdekkörében felmerült más okból hiúsult meg.
Harmadik rész
- Ajánlati kötöttség, az eltérés joga
- A pályázó az ajánlatához a pályázati kiírásban meghatározott időpontig kötve van.
- A pályázó ajánlati kötöttsége akkor kezdődik, amikor az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő lejárt.
- A pályázó az ajánlati kötöttség ideje alatt ajánlatát csak akkor módosíthatja, ha erre a pályázati kiírás lehetőséget biztosít, és még abban az esetben, ha a kiíró a pályázót - határidő kitűzésével - módosításra hívja fel.
- A pályázati felhívás visszavonása, kizárás a pályázatból
- A kiíró a pályázati felhívást az ajánlatok benyújtására megjelölt időpontig visszavonhatja. A visszavonásra a közzétételnél irányadó szabályokat kell alkalmazni.
- A pályázati felhívás visszavonása esetén - ha a részletes pályázati kiírás rendelkezésre bocsátása ellenérték fejében történt - a kiíró a dokumentumok visszaszolgáltatása ellenében köteles a pályázónak az ellenértéket visszafizetni.
- Ha az ajánlattevő, vagy az érdekkörében álló más személy a pályázat titkosságát megsértette, a pályázó kizárható az eljárásból.
- A pályázati kiírásban vagy részletes pályázati kiírásban közölt feltételek nem teljesítése, vagy nem megfelelő teljesítése, továbbá az adatszolgáltatási, illetve az ajánlattevőt az eljárási rend alapján terhelő egyéb kötelezettség súlyos megszegése a pályázatból történő kizárást vonhatja maga után.
- Az ajánlattevő nem igényelhet térítést a kiírótól az ajánlata kidolgozásáért, és az ajánlattétellel kapcsolatosan más jogcímen sem terjeszthet elő követelést.
- A pályázati ajánlat
- Az ajánlattevők ajánlataikat a pályázati felhívásban meghatározott módon kötelesek benyújtani.
- A pályázatra benyújtott ajánlatnak tartalmaznia kell az ajánlattevő részletes és jogilag kötelező erejű nyilatkozatát, különösen:
- a pályázati felhívásban foglalt feltételek elfogadására,
- az általa vállalt szolgáltatásokra és kötelezettségekre,
- a vételár vagy ellenszolgáltatás összegére,
- az ajánlati kötöttségre vonatkozóan,
- egyéb, a kiíró által meghatározott kötelezettségvállalásra.
- Ha a pályázat biztosítékadási kötelezettséget ír elő, az ajánlat csak akkor érvényes, ha az ajánlattevő igazolja, - vagy kétséget kizáróan igazolható, - hogy a kiírásban megjelölt összegű pályázati biztosítékot az ott megjelölt formában és módon a kiíró vagy az általa megjelölt személy rendelkezésére bocsátotta, illetve igazolja a pályázati biztosíték összegének letételét.
- Az ajánlattevő a benyújtásra nyitva álló határidő lejártáig az ajánlatát bármikor visszavonhatja.
- Az ajánlattevő az ajánlatában közölt egyes adatoknak az elbírálása utáni nyilvánosságra hozatalát- amennyiben az jogszabályba nem ütköző- megtilthatja.
Negyedik rész
A pályázati anyagok beérkezése, felbontása
- A pályázatok beérkezése során az átvevő - a kiíró képviselője - az átvétel pontos időpontját rávezeti a pályázatot tartalmazó zárt borítékra, és egyúttal igazolja az átvétel tényét.
- Az ajánlati dokumentumok beérkezésük sorrendjében kapnak sorszámot.
- A határidőben beérkezett pályázatok felbontásán a kiíró képviselője, az ajánlattevők, illetve meghatalmazottjaik, valamint a Bíráló Bizottság vehet részt.
- A 3 tagú Bíráló Bizottság tagjait a Képviselő-testület jelöli ki.
- Az ajánlatok nyilvános bontásakor a jelenlévőkkel ismertetni kell az ajánlattevők nevét, székhelyét, az ajánlatok lényeges tartalmát azon adatok kivételével, melyek nyilvánosságra hozatalát az ajánlattevő megtiltotta. Az ajánlatok felbontásáról és ismertetéséről jegyzőkönyvet kell felvenni.
- A Bíráló Bizottság - ha nem vesz részt az eljárásban a kiíró, illetve képviselője - feladata:
- tanúsítja a beérkezett pályázatok szabályos felbontását,
- ellenőrzi, hogy az ajánlatok megfelelnek-e a kiírásban rögzített alaki, formai követelményeknek,
- rögzíti az ajánlatok darabszámát,
- rögzíti a pályázat felbontásakor ismertetett óvásokat, kifogásokat, észrevételeket,
- megállapítja az ajánlatok érvényességét vagy érvénytelenségét.
- Azok az ajánlattevők, akiknek a pályázatát érvénytelenítették, a pályázati eljárás további szakaszában nem vehetnek részt.
- A kiíró képviselője annak érdekében, hogy a pályázatok értékelése és összehasonlítása jobban elvégezhető legyen, az ajánlatok felbontása után felvilágosítást kérhet a pályázótól, ezeket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
- Érvénytelen az ajánlat, ha nem felel meg a pályázati felhívásban, a jogszabályokban, valamint az e rendeletben foglalt feltételeknek.
- A pályázatok értékelése
- Az érvényes pályázati ajánlatokat a Képviselő-testület, vagy általa felhatalmazott személy illetve testület bírálja el.
- A bírálót a kiíró a pályázat kiírásáról szóló döntéssel egyidejűleg jelöli ki.
- Az ajánlatok elbírálásában résztvevő személyeket és az általuk felkért szakértőket titoktartási kötelezettség terheli.
- Ha a kiírás másként nem rendelkezik, az ajánlatokat 30 napon belül kell elbírálni.
- Az ajánlatok elbírálása során az összességében legkedvezőbb feltételeket kínáló, megalapozott ajánlat mellett kell dönteni.
- A pályázat értékelésében (elbírálásában, eredményének megállapításában) résztvevő személy nem lehet:
- az ajánlatot benyújtó pályázó - Ptk szerinti - közeli hozzátartozója,
- az ajánlatot benyújtó pályázó alkalmazottja,
- az ajánlatot benyújtó pályázó más szerződéses jogviszony keretében foglalkoztatott munkatársa, megbízottja,
- az ajánlatot benyújtó pályázó tulajdonosa (résztulajdonosa), vagy tagja, vezető tisztségviselője, amennyiben a pályázó jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság,
- az, aki vezető tisztségviselője vagy tulajdonosa (résztulajdonosa) olyan jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságnak, melynek az ajánlatot benyújtó pályázó, vagy a pályázó tulajdonában (résztulajdonában) álló jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság tulajdonosa (résztulajdonosa) vagy tagja, továbbá vezető tisztségviselője.
- A pályázat értékelésében (elbírálásában) résztvevő köteles haladéktalanul bejelenteni, ha vele szemben bármely összeférhetetlenségi ok áll fenn. Ezen rendelkezéseket a pályázatok értékelésében (elbírálásában) részt vevő valamennyi személyre megfelelően alkalmazni kell.
- A pályázatok elbírálása
- Az elbírálásra jogosult dönt arról, hogy a pályázat eredményes volt-e, vagy nem.
- Eredménytelen a pályázat, ha:
- a kitűzött időpontig egyetlen ajánlat sem érkezett,
- a beérkezett ajánlatok egyike sem felelt meg a pályázati felhívás követelményeinek, vagy más, a pályázatra vonatkozó előírásnak,
- kétfordulós pályázat esetén a második fordulón egyetlen ajánlattevő sem jelent meg, illetve a második fordulóra meghívott egyetlen pályázó sem tett olyan értékelhető ajánlatot, amely megfelelt volna a pályázati kiírásban foglalt követelményeknek,
- a kiíró valamely ajánlattevőnek a pályázat tisztaságához fűződő, vagy a többi pályázó érdekeit egyébként súlyosan sértő cselekménye miatt a pályázat érvénytelenítése mellett dönt,
- a kiíró élt azon jogával, hogy új pályázat kiírását rendelje el.
- A kiíró az egyfordulós pályázatnál a pályázatok elbírálását követően valamennyi ajánlatot tett személyt ajánlataik módosítására hívhatja fel akkor, ha a pályázatok azonosak.
- Kétfordulós pályázat
- Kétfordulós pályázat esetén a kiíró ajánlataik módosítására felhívja az első forduló valamennyi résztvevőjét, vagy az általa meghatározott számú legjobbnak minősített ajánlattevőt, a pályázati kiírásban foglaltak szerint.
- A kiíró ezt követően dönt az ajánlatok végső sorrendjéről.
- Pályázat eredményének kihirdetése
- A kiíró az ajánlatok elbírálására vonatkozó döntését a pályázati kiírásban meghatározott időpontban és módon kihirdeti.
- Zártkörű pályázati eljárás esetén a döntést a pályázatban résztvevőkkel közvetlenül ismertetni kell.
- A szerződéskötés
- Csak azzal a pályázóval köthető szerződés (kivéve 21.3.pontban foglaltakat), aki a pályázatot megnyerte.
- A szerződést a pályázat eredményének kihirdetése után a lehető legrövidebb időn belül meg kell kötni. A szerződést úgy kell megkötni, hogy a pályázat nyertesének az ajánlati kötöttsége még fennálljon.
- Ha a pályázat nyertesével a szerződés megkötése meghiúsulna, vagy a szerződés aláírása után a nyertes a szerződést nem teljesíti, és ezért a kiíró a szerződéstől elállt, úgy a kiíró jogosult a soron következővel szerződést kötni, vagy új pályázatot kiírni.
- A nyertes pályázóval megkötött szerződés után az értékesített ingatlant (ingóságot) a készletnyilvántartásból és a vagyonkataszterből ki kell vezetni.
Ötödik rész
- Licit (árverés)
- Az önkormányzat rendeleteiben meghatározott tulajdonosi jogokat gyakorló szerv dönthet úgy, hogy – a rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén – az ingatlant vagy ingóságot licit (árverés) útján értékesíti, hasznosítja.
- A döntéssel egyidejűleg meg kell jelölni:
- az árverést levezető szervet vagy személyt, (a kiíró az árverés lebonyolítására más szervet vagy személyt is megbízhat),
- a licit lépcsőt,
- a kikiáltási árat, egyéb ellenértéket és fizetési feltételeket.
- A licit (árverés) kiírása
- Az árverést felhívás közzétételével kell kitűzni, amelyben fel kell tüntetni:
- Az árverést felhívás közzétételével kell kitűzni, amelyben fel kell tüntetni:
- az ingatlan esetében annak megnevezését, címét, fekvését, hrsz-át, alapterületét, közművesítettségét, egyéb fontosabb adatait,
- az ingóság esetében annak fontosabb adatait (műszaki állapot, stb.)
- az árverésen való részvétel feltételeit (pályázati biztosíték összege, megfizetésének ideje, módja),
- az ingatlan vagy ingóság megtekintési lehetőségét,
- az árverés helyét, idejét,
- a licitlépcső összegét,
- a kikiáltási árat, egyéb ellenértéket és fizetési feltételeket.
- A felhívást legalább a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláin, Sajószentpéter Város honlapján, valamint a képviselő-testület egyedi döntése alapján megyei lapban, országos lapban is közzé kell tenni.
- A licit (árverés) lefolytatása
- A levezető ellenőrzi az árverésen megjelentek körét és a részvétel jogosultságát.
- Az árverésen az vehet részt, aki a felhívásban megjelölt időben és helyen jelentkezett és nyilatkozik arról, hogy legalább a kikiáltási ár erejéig rendelkezik a felhívásban szereplő ellenértékkel, az ott megjelölt módon és időben a pályázati biztosítékot befizette.
- Árverezni személyesen vagy meghatalmazott útján lehet.
- A levezető ismerteti az árverés szabályait és a kikiáltott ingatlan vagy ingóság fontosabb adatait.
- A levezető közli az árverés megkezdését és a kikiáltási árat.
- Az árverésen az érvényes jelentkezést benyújtottak mindvégig részt vehetnek és ajánlatot tehetnek.
- Az árverés nyertese az, aki a legmagasabb összegű ajánlatot elsőként teszi meg.
- A levezető kihirdeti az árverés végeredményét.
- A sikertelen résztvevőknek a befizetett pályázati biztosíték összege visszafizetésre kerül az árveréstől számított 30 napon belül.
- A jelenléti ívet a licittárgyalás valamennyi résztvevője köteles aláírni.
- Szerződéskötés
- A nyertes ajánlattevő az árverés napjától, illetve ha telekkialakítása szükséges, akkor a Földhivatali bejegyzéstől, engedélyezéstől számított 15 napon belül köteles a szerződést megkötni, adás-vétel esetén a vételár egyidejű megfizetése mellett. Amennyiben a nyertes fél a vételárat banki kölcsön útján kívánja megfizetni, úgy az adás-vételi szerződés megkötésére 15 nap, míg a vételár megfizetésére 60 nap áll rendelkezésre.
- Amennyiben 15 napon belül
aszerződés a nyertesnek felróható okból nem kerül megkötésre, vagy értékesítés esetén a vételárat a megadott határidőre nem fizeti meg, úgy a második legmagasabb ajánlatot tevő lép a nyertes helyébe, illetve vele köthető meg a szerződés az általa tett ajánlatnak megfelelően.
- Amennyiben mindkét, az előző pont szerinti ajánlattevő visszalép, úgy az ingatlant vagy ingóságot újra meg kell hirdetni, a licitet (árvetést) meg kell ismételni.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) Ör. 1. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Hatályon kívül helyezte 16/2016. (VI.24.) Ör. 8. § (2) bekezdés Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) Ör. 2. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Kiegészítette a 16/2016. (VI.24.) Ör. 3. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) 4. § (1) bekezdése Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) 4. § (1) bekezdése Hatályos: 2016.06.25.
Kiegészítette a 16/2016. (VI.24.) Ör. 4. § (2) bekezdése Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) Ör. 5. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) 6. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 16/2016. (VI.24.) 7. §-a Hatályos: 2016.06.25.
Módosította a 24/2013.(XI.27.) Ör. 1. §-a Hatályos: 2013. november 28.