Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2017.(V.2.) önkormányzati rendeletének indokolása
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 05. 05Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Általános indokolás
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a 17/2014. (X. 22.) önkormányzati rendeletével fogadta el Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát, amelyet ezt követően több alkalommal módosított.
A Képviselő-testület a 48/2017. (III. 23.) határozatával a jogszabályváltozásokkal összhangban elfogadta Sajószentpéter Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatát. Erre tekintettel a Pénzügyi, Fejlesztési és Közbeszerzési Bizottságnak a Szervezeti és Működési Szabályzatban rögzített közbeszerzéssel kapcsolatos feladatainak megszüntetése és a bizottság elnevezésének megváltoztatása indokolt és szükséges.
A Szervezeti és Működési Szabályzatban kell rendelkezni a nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségéről.
A fentiekre tekintettel, valamint az időközben bekövetkezett jogszabályváltozásokra is figyelemmel, indokolt új Szervezeti és Működési Szabályzat elfogadása.
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
Az általános rendelkezések között az önkormányzat alapvető adatai kerültek rögzítésre.
A 4. §-hoz és az 5. §-hoz
Az önkormányzat feladat-és hatáskörére vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 6. §-hoz és a 7. §-hoz
A képviselő-testület létszámát rögzíti, valamint az alakuló ülésre vonatkozó szabályokat tartalmazza.
A 8. §-hoz
Itt kerültek meghatározásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok.
A 9. §-hoz
A munkaterv elkészítésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
A 10. §-hoz
A képviselő-testület ülésére szóló meghívóra vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 11–15. §-hoz
Az előterjesztések benyújtására vonatkozó részletes szabályokat tartalmazza.
A 16. §-hoz
A képviselő-testület ülésének rendjére vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 17. §-hoz és a 18. §-hoz
A rendelet részletesen meghatározza a tanácskozás rendjét, és az ülés vezetése során ellátandó feladatokat, a képviselő-testület határozatképességének feltételeit, továbbá a napirendi javaslat előterjesztésének és elfogadásának rendjét.
A 19. §-hoz és a 20. §-hoz
A napirendek tárgyalásakor a vita vezetésére vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 21. §-hoz
A képviselői kérdésre és interpellációra vonatkozó szabályokat rögzíti.
A 22. §-hoz
A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során alkalmazható rendelkezéseket tartalmaz.
A 23–25. §-hoz
Itt kerültek rögzítésre a döntéshozatali módok, a nyílt szavazás (ezen belül nem név szerinti, illetve név szerinti szavazás) és a titkos szavazás.
A 26–29. §-hoz
A rendelet meghatározza azok körét, akik rendeletalkotást kezdeményezhetnek, rendelet-tervezetet készíthetnek, valamint a társadalmi egyeztetés szabályait, rögzíti továbbá a képviselő-testület rendeleteinek és határozatainak jelölését.
A 30. §-hoz és a 31. §-hoz
A jegyzőkönyv készítésének részletes szabályait tartalmazza.
A 32. §-hoz
A közmeghallgatásra és a lakossági fórumra vonatkozó szabályokat rögzíti.
A 33. §-hoz
A rendelet a Mötv. rendelkezéseivel összhangban rögzíti a képviselő-testületi tagok főbb jogait és kötelezettségeit, és szankciókat állapít meg a kötelezettségeit megszegő képviselővel szemben.
A 34–37. §-hoz
A rendelet rögzíti, hogy a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának szervezése és ellenőrzése érdekében, meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottság hozható létre.
Meghatározza az állandó bizottságokat és azok létszámát, valamint rögzíti az állandó bizottságok feladatait.
Rendelkezéseket tartalmaz a bizottság ülésének összehívására, az ülés megtartására, a bizottsági ülésen hozott határozatok megjelölésére.
A bizottságok nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 38. §-hoz és a 39 §-hoz
A rendelet meghatározza az önkormányzat választott vezetőjének, a polgármesternek a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatos feladatait, valamint a hivatallal összefüggő főbb jogosítványait.
A rendeletben foglaltak szerint a polgármester munkakörét az új polgármester, alpolgármester hiányában , illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnökének kell átvennie, aki a polgármester, illetve alpolgármester hiányában , illetve tartós akadályoztatásuk esetén a testületi ülés összehívására is jogosult.
Az önkormányzatnál a szabályozás szerint egy alpolgármester főállásban látja el feladatát.
A 40. §-hoz
A rendelet rögzíti a jegyző feladatait.
A jegyzőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti.
A 41. §-hoz és a 42. §-hoz
A rendelet meghatározza a polgármesteri hivatal elnevezését, valamint szervezeti egységeit, és rögzíti, hogy a polgármesteri hivatal a képviselő-testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik.
A 43. §-hoz
A képviselő-testület által kötött társulási megállapodások jegyzékét a 3. függelék tartalmazza.
A 44. §-hoz
A gazdasági program elkészítéséről a polgármesternek kell gondoskodnia. Az önkormányzat költségvetéséről, annak végrehajtásáról, valamint a vagyonáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
A 45. §-hoz
A rendelet rögzíti a településen működő nemzetiségi önkormányzatokat, amelyekkel a települési önkormányzat együttműködését külön megállapodás rögzíti.
A 46 §-hoz
Külön rendelet szabályozza a feltételeit, eljárásrendjét.
A 47. §-hoz
Hatályba léptető, átmeneti valamint hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.