Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2009. (III. 2.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről

Hatályos: 2009. 03. 02- 2009. 06. 01

Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2009. (III. 2.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről

2009.03.02.

Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 91. § (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 65. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a 2009. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

(2) E rendelet rendelkezéseit a települési kisebbségi önkormányzat vonatkozásában a kisebbségi önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló 1/2009. (I.30.) számú határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.

A költségvetés címrendje

2. § (1) Az államháztartásról szóló törvény 67. § (3) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzat költségvetésének címrendjét a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szerve a Polgármesteri Hivatal külön alkot egy címet, és a Polgármesteri Hivatalhoz tartozó részben önálló jogkörű költségvetési intézményei, a Széchenyi István Általános Iskola, a Napsugár Konyha-Étterem, az Összevont Óvodák, a Szent Erzsébet Gyermekjóléti Szolgálat és Gondozási Központ, valamint a Tájház és Könyvtár külön-külön alkotnak egy-egy alcímet. A címrendet a költségvetési rendelet 13/1., 13/1.a., 13/1.b., 13/1.c., 13/1.d., 13/1.e számú mellékletei tartalmazzák.

A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2009. évi költségvetését

808 989 E Ft

bevétellel

890 826 E Ft

kiadással

81 837 E Ft

forráshiánnyal

állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésében megállapított bevételek forrásonkénti, kiadások jogcímenkénti megoszlását mérlegszerűen önkormányzati szinten, a rendelet 1. számú melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat - tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen önkormányzati szinten a 2/a. és 2/b. számú melléklet szerint állapítja meg a képviselő-testület.
(4) A kisebbségi önkormányzatok bevételeit, kiadásait elkülönítetten tartalmazó mérleget a 3/a. számú melléklet szerint hagyja jóvá a képviselő-testület.
(5) A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként a képviselő-testület a 4. számú melléklet alapján hagyja jóvá.

4. § A képviselő-testület az Önkormányzat 2009. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások feladatonkénti részletezését az 5. számú melléklet szerint.

(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadások célonkénti ütemezését a 6. számú melléklet szerint.

(3) A polgármesteri hivatal költségvetésének feladatonkénti megoszlását a rendelet 7. számú melléklete szerint.

(4) A több éves kihatással járó kötelezettségek (feladatok) előirányzatait éves bontásban a 8. számú melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(5) Az önkormányzat által nyújtott hitelek és kölcsönök állományát lejárat és eszközök bontásban a 9. számú melléklete szerint.

(6) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 10. számú melléklet szerint.

(7) Az önkormányzat által adott céljellegű támogatásokat a 11. számú melléklet szerint.

(8) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósult projektekhez való hozzájárulást a 12. számú melléklet szerint.

(9) A 3. § (2) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások címenkénti megoszlását, és a statisztikai átlagos állományi létszámot költségvetési szervenként, feladatonként a 13/1., 13/1.a., 13/1.b., 13/1.c., 13/1.d.., 13/1.e számú mellékletek szerint.

(10) A 3. § (4) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások címenkénti megoszlását, és a statisztikai átlagos állományi létszámot kisebbségi önkormányzatonként, a 13/4.a. számú melléklet szerint.

(11) A költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések ismeretében a 14. számú mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

(12) A képviselőtestület az önkormányzat 2009. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(13) Az önkormányzat általános és céltartalékot nem képez.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

6. § Amennyiben a Polgármesteri Hivatal 30 napot elérő, vagy meghaladó elismert tartozás-állománya további 30 napig fennáll, és mértékét tekintve a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át eléri, de legfeljebb a 89 083 millió Ft-ot, akkor önkormányzati biztos kirendelésének kezdeményezésére kerül sor. A kezdeményezésre fenti esetben a pénzügyi bizottság, a polgármester közvetlenül, a jegyző a polgármesteren keresztül, valamint a megbízott könyvvizsgáló jogosult.

7. § A polgármester e rendelet 16. számú mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében - nemleges adat esetén is - havonta a tárgyhó 5-ei állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 25-éig a pénzügyi bizottság részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

8. § (1) A 3. § (1) bekezdésében kimutatott forráshiány fedezetének megteremtése érdekében a képviselő-testület elrendeli, hogy a polgármesteri hivatal készítse elő az önhibáján kívül hátrányos helyzetbe jutott önkormányzati kiegészítő támogatás benyújtásához szükséges igénybejelentést, és elő kell készíteni a pénzintézethez benyújtandó hitelkérelmet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedések megtételéről és a támogatási igény kimunkálásáról, valamint a hitelkérelem és határidőben történő benyújtásáról a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

9. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát az SZMSZ-ben szabályozta.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2009. december 31-ig gyakorolható.

(3) Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján, félévente dönt.

10. § (1) A polgármesteri hivatal e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szerv a többletbevétele terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhat kötelezettséget.

(3) A többletbevétel terhére, a felhalmozási jellegű kiadási előirányzatát saját hatáskörben nem emelheti fel, csak a testület jóváhagyását követően.

(4) A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változtatásról 30 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.

(5) A részben önálló gazdálkodási jogkörű Széchenyi István Általános Iskola saját intézményi bevételei fölött előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkezik.

11. § (1) Az önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szerv köteles saját hatáskörben kialakított számviteli rendjét - a jegyző által meghatározott módon - számviteli politikájában és számlarendjében rögzíteni.

(2) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatot a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a polgármestert terheli.

(3) A költségvetési évről, december 31-ei fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – kétévenként kell leltározni.

12. § (1) A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(2) A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan gazdálkodó költségvetési szerv saját és a hozzá tartozó részben önálló intézmény tekintetében is köteles betartani.

13. § A polgármesteri hivatal, az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

14. § (1) A költségvetés végrehajtását a polgármesteri hivatal köteles ellenőrizni, az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester, továbbá a Pénzügyi Bizottság elnöke a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni a saját és a hozzá tartozó részben önálló költségvetési szerv belső ellenőrzésének megszervezéséről.

Záró és vegyes rendelkezések

15. § (1) Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2009. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti: a 2008. évi költségvetésről szóló 9/2008. (IIII. 3.), és az azt módosító 13/2008. (VI. 2.), a 16/2008. (VIII. 18.) és a 20/2008. (XII. 1.) rendeletek.