Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 02- 2023. 09. 29

Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.02.02.

Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2016. (X. 31.) önkormányzati rendelet 3. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi, Szociális és Oktatási Bizottság és Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság véleményének kikérésével, továbbá figyelembe véve a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság írásos véleményét a 2023. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, az Arlói Polgármesteri Hivatalra (továbbiakban: Hivatal) és Arló Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat 2023. évi költségvetését

a) 899 227 133 Ft költségvetési bevétellel

b) 929 693 000 Ft költségvetési kiadással

c) - 30 465 867 Ft költségvetési egyenleggel [a)-b)]

d) + 27 139 567 Ft - c)-ből működési többlet

e) - 27 139 567 Ft - c)-ből felhalmozási hiány

f) 52 619 150 Ft finanszírozási bevétellel

g) 22 153 283 Ft finanszírozási kiadással

h) 30 465 867 Ft finanszírozási egyenleggel [f)-g)]

i) a bevételek és kiadások főösszegét 951 846 283 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évek költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(5) A felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében a Képviselő-testület az előző évek költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat 2023. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

e) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

f) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

g) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások Önkormányzati, továbbá intézményenkénti megoszlását, az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát intézményenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. mellékletek szerint határozza meg.

h) Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról tartalmi elemeit a 10. melléklet tartalmazza.

i) A 2023. évi általános működés és ágazati feladatok támogatását jogcímenként a 11. melléklet tartalmazza.

j) A 2023. évben céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 12. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat a kiadások között általános és céltartalékot nem állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(2) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 12 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(3) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(4) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 5-ei állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 25-ig a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik külön Képviselő-testületi döntés alapján.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a 2. § (2) és 2. § (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500 ezer Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.

(3) A 2. § (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2023. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szervek a költségvetésük kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre, azonban az nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt. Az intézmény alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(5) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – az Önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

6. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 14/2018. (I.26.) és a 15/2018. (I.26.) határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(4) A Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a „GY§GY” Perfekt Audit Kft. útján gondoskodik.

8. Záró és vegyes rendelkezések

8. § Ez a rendelet 2023. február 2-án lép hatályba.