Bánhorváti Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (IV. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása
az avar és kerti hulladékok nyílttéri égetéséről szóló 3/2021. (III. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 04. 16 10:58az avar és kerti hulladékok nyílttéri égetéséről szóló 3/2021. (III. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
Általános indokolás
A veszélyhelyzet ideje alatt alkalmazandó, levegőminőséggel összefüggő szabályokról szóló 549/2020. (XII. 2.) Korm. rendelet 1. §-a szerint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény rendelkezéseitől eltérően 2021. január 1-jétől a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletszerinti veszélyhelyzet megszűnéséig a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozik a háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó egyes sajátos, az avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó szabályok rendelettel történő megállapítása.
Bánhorváti Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felé lakossági igény mutatkozott arra vonatkozóan, hogy a kommunális szemétszállítással nem megoldható avar és kerti hulladék helyben történő lakossági kezelése érdekében jelöljön ki időpontokat az égetésre vonatkozóan. A Kvt. alapján az avar és kerti hulladékok (tehát kizárólag a természetes anyagok) égetését a Képviselő-testület csak helyi rendeletben engedheti meg, ennek hiányában a bármely anyagnak a szabadban történő égetése tilos.
Tehát a rendelet alkotásával a Képviselő-testület lehetővé teszi a kertekben keletkező, természetes anyagok elégetését, ideiglenesen a veszélyhelyzet végéig.
az avar és kerti hulladékok nyílttéri égetésérő szóló önkormányzati rendelet
előzetes hatásvizsgálata
A 2011. január 1-jétől hatályos, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. §-a szerint:
A jogszabály előkészítője – a jogszabályban feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit.
A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
Bánhorváti Községi Önkormányzatának az avar és kerti hulladékok nyílttéri égetésérő szóló rendeletében foglaltak várható hatásai – a Jat 17. § (2) bekezdésében foglalt elvárások tükrében – az alábbiak szerint összegezhetők:
1. A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatása
A jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai
aa.) A társadalmi hatásai: az avar és kerti hulladék égetésével a lakosság könnyebben megszabadulhat a felesleges avartól és más természetes eredetű kerti hulladékától, amelyet a kommunális hulladékgyűjtőbe helyezéssel nem tudna elszállítani az ingatlanáról.
A Tervezet gazdasági, költségvetési hatásai:
A rendeletnek ilyen hatásai nincsenek.
ab.) A jogszabály környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadása esetén az égetésre kijelölt időszakban a levegő környezeti terhelése megnő.
ac.) A jogszabály adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendelet az adminisztratív terheket nem növeli.
1. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvt.) 48. § (4) bekezdés b) pontja ad felhatalmazást a jogalkotásra, melynek elmaradása esetén minden kültéri égetési tevékenység jogellenes volna.
1. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet elfogadása esetén az új rendelet alkalmazása a jelenlegi szabályozáshoz képest többlet személyi feltételt nem igényel.
Bánhorváti, 2021. március 25.
Dr. Szécsi Ottó sk.
jegyző