Borsodnádasd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 6/2014 (III.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 05. 01

Borsodnádasd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.05.01.
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 6/2014 (III.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 115. § (1) bekezdése alapján a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díjait (a továbbiakban: intézményi térítési díj) tárgyév április 1-ig kell a Képviselő-testületnek megállapítani.
Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.
Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható. Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni, ilyen esetben az önköltség számítása során a közös költségelemeket a szolgáltatásonkénti közvetlen költségek arányában kell megosztani.
A fizetendő térítési díj összegét az intézményvezető állapítja meg konkrét összegben és arról az ellátást igénylőt a megállapodás megkötése előtt írásban tájékoztatja, figyelembe véve a szolgáltatást igénybe vevő rendszeres jövedelmét, illetve, az Szt. vonatkozó szabályait, mely szerint a térítési díj nem haladhatja meg a szociálisan rászorult személy rendszeres havi jövedelmének 30 %-át étkeztetés, 25 %-át házi segítségnyújtás , 30 %-át ha házi segítségnyújtás mellett étkeztetést is biztosítanak, estében.
A Kormányrendelet előírja, hogy az intézményi térítési díjat és a személyi térítési díjat az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítési szabályokról szóló 2008. évi III. törvény 2. §-ának megfelelő módon kerekítve kell meghatározni.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993.(II.17.) Korm.rendelet értelmében (továbbiakban Kormányrendelet) étkeztetés esetében differenciált intézményi térítési díjat kell megállapítani aszerint, hogy az ételt az igénybe vevők a helyszínen fogyasztják el, vagy az igénybevétel helyére szállítják.
Az intézményi térítési díjat és a személyi térítési díjat étkeztetés esetén ellátási napra, házi segítségnyújtás esetén gondozási órára vetítve kell meghatározni.
2024. évre az intézményi térítési díjak meghatározása - az eddigi gyakorlatot követve - a szolgáltatási önköltség és az állami támogatás figyelembevételével került meghatározásra a 2024. évi bérek, a 2023. évi tényadatok, ill. a 2024. évre előre jelzett 5,2 %-os infláció számításával.
Mindez a szociális étkeztetés esetében az étkeztetésre lekönyvelt költségek és a 15 fő bérének előző évi adagszámok (összes adagszám:93.793, ebből szociális étkeztetés:27.517-29%) arányában történő felosztását jelenti.
Házi segítségnyújtás esetében az állami támogatás továbbra is differenciáltan került megállapításra, a szolgáltatáson belül kialakított két tevékenységi körnek megfelelően:
A szociális segítés - amelyhez az alacsony szükséglet kielégítését szolgáló, szakképzettség nélkül is ellátható tevékenységek tartoznak – normatívája 25.000 Ft/fő/év
A személyi gondozás - amelynek keretében intenzív szükségletet kielégítő gondozási tevékenységek és az ápolói kompetenciának megfelelő ápolási feladatok végezhetők –normatív támogatása 537.000 Ft/fő/év
Állami támogatást személyi gondozás esetében 38 fő Ft után igényeltünk, 20.406.000 Ft összegben.
Szociális segítés esetében állami támogatást nem igényeltünk, mivel nincs olyan ellátottunk, aki ezt a szolgáltatási tevékenységet igényelné.
Az intézményi térítési díjak megállapításánál mindkét tevékenységi kör esetében egyforma összeg került megállapításra, mivel –habár a jogszabályok lehetőséget adnak a szociális segítés esetén közfoglalkoztatottak foglalkoztatására, - megfelelő közfoglalkoztatott munkaerő hiányában, az intézményben közalkalmazottként foglalkoztatott munkavállalók látnák el a szociális segítés feladatát is.
Házi segítségnyújtás esetében a rászoruló, idős emberek részére évek óta térítésmentesen biztosítjuk a szolgáltatást. Mivel a gondozottjaink többsége 80 év feletti, egyedül él, vagy beteg házastársával és gyakran családi támasz nélkül, az előterjesztés továbbra sem tesz javaslatot térítési díj megállapítására.
Szociális étkeztetés esetében a központi költségvetési támogatás 79.610 Ft/fő/év. A 79.610 Ft-os állami támogatást figyelembe véve az egy napra jutó állami támogatás összege 318 Ft.
2024. évre 105 fő után igényeltünk állami támogatást, melynek összege:8.359.050 Ft
2023.évben az ellátottak 18.714.170 Ft térítési díjat fizettek meg az önkormányzat részére.
Az utóbbi években megnövekedett élelmiszer árak, rezsiköltségek, benzinár emelkedés, infláció és bérköltségek szükségessé teszi a további díjemelést.
A fent említett okok miatt szociális étkeztetés esetében az előterjesztés az infláció mértékével megegyezően, 5,2%-os térítési díjemelésre tesz javaslatot, jövedelemtől függően.
Ez az emelés havonta 500 Ft-900 Ft többletkiadást jelentene az idősek részére. Nagyobb mértékű emelés esetén fennáll annak a veszélye, hogy tovább csökken az étkeztetést igénybe vevők száma, ami jellemző tendencia az utóbbi években. Az szociális étkezők létszáma sajnos a Covid ideje alatt, illetve idős koruk miatt, azóta is folyamatos csökken.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről,
valamint a fizetendő térítési díjakról szóló önkormányzati rendelet módosításáról
1./ A rendelet-tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása
A rendelet-tervezet társadalmi hatása a szociálisan rászoruló személyek étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés szabályainak meghatározása, gazdasági és költségvetési hatása az ellátási formák térítési díjainak meghatározása.
2./ A rendelet-tervezet környezeti és egészségi hatása
A rendelet-tervezetnek környezeti hatása nincs, egészségi hatása a szociálisan és egészségügyileg rászoruló személyek életkörülményeinek javítása.
3./ A rendelet-tervezet adminisztratív terheket befolyásoló hatása
Jelen rendelet-tervezet a szociális ágazat adminisztratív terheit növeli.
4./ A jogszabály megalkotásának szükségessége
A rendelet megalkotását indokolja, hogy Borsodnádasd Város Önkormányzata az étkeztetést, a házi segítségnyújtást és a családsegítést a Borsodnádasdi Szociális Alapszolgáltatási Központ által biztosítja, mely ellátási formák helyi szabályait önkormányzati rendeletben szükséges megállapítani.
5./ A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek
A jogszabály alkalmazásához a személyi, pénzügyi, tárgyi, szervezeti feltételei rendelkezésre állnak.