Domaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2019. 11. 23- 2020. 04. 15

Domaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

2019.11.23.

Domaháza Község Önkormányzat Képviselő-testület a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b. pontjában 26. §-ban, 32. § (3) bekezdésében 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontjában és a 134/E. § -ban, kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet célja

1. § A rendelt célja, hogy Domaháza Község Önkormányzat közigazgatási területén élők szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének folyósításának és ellenőrzésének szabályait.

A rendelet hatálya

2. § A rendelet kiterjed Domaháza község közigazgatási területén élő és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 3. § (1) –(2) bekezdésében a 3. §. (3) bekezdés a. pontjában, valamint a 7. § (1) bekezdésében felsorolt személyekre.

A rendeletben szabályozott ellátási formák és az eljáró hatóság

3. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászoruló személyek, családok részére települési támogatást biztosít az e rendeletében meghatározottak szerint.

(2)1 Szociális rászorultságtól függő és egyéb támogatások formái:

a) lakhatási támogatás

b) rendkívüli települési támogatás

c) temetési támogatás

d) tanévkezdéshez kapcsolódó támogatás

e) időkorúak támogatása

f) karácsonyhoz kapcsolódó támogatás

g) házasságkötéshez kapcsolódó támogatás

h) gyermekszületéshez kapcsolódó támogatás

(3) A lakhatási támogatás kizárólag természetbeni formában nyújtható.

(4) A rendszeres ellátás havi összege személyenként nem lehet magasabb az Szt. 45. § (7) bekezdésben foglaltaknál.

(5) A 3. § (2) bekezdés c. pontjában meghatározott szociális feladat és hatásköröket a polgármester gyakorolja.

Általános eljárási rendelkezések

4. § (1)2 Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása – kivétel e rendelet d)-f) pontok és az Szt. 45. § (5) bekezdés szerintiek - kérelemre történik, az e célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez csatolni kell az egyes ellátásokra való jogosultság megállapításához a kérelem nyomtatványon felsorolt igazolásokat.

(2) A kérelem benyújtására az ellátás igénylője, annak törvényes képviselője vagy meghatalmazottja jogosult.

(3) A támogatás megállapítása szempontjából a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

(4) A házastársak akkor tekinthetők külön élőknek, ha lakcímük különböző.

(5) A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából az eljáró hatóság ügyintézője környezettanulmányt végezhet.

(6) A jövedelem számításánál irányadó időszak, az igazolás módja, valamint a jövedelemszámítása tekintetében az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

(7) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében megkereshető:

a) az állami adóhatóság,

b) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervezet,

c) az igazolást kiállító szervezet,

d) a munkáltató.

5. § (1) A hatáskör címzettje az ellátás felhasználásának ellenőrzése céljából a felhasználást igazoló dokumentumok bemutatására kötelezetheti a jogosultat.

(2) A rendszeres ellátásokat utólag minden hónap 5-ig kell folyósítani, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 5 napon belül kell kifizetni.

(3) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:

a) a jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy a jogosultságot kizáró körülmény következett be,

b) a jogosult azt kéri,

c) a jogosult meghalt,

d) az e rendeletben meghatározott egyéb esetekben.

(4) A megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapja utolsó napja.

(5) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátások esetében az Szt 17. § alapján kell eljárni. Ha a hatáskör címzettje az ellátás megtérítését rendeli el a megtérítés összegét és kamatát méltányosságból elengedheti, csökkentheti vagy részletfizetést engedélyezhet.

(6) A jogosultsági feltételekhez az Szt. 4. §-át kell alkalmazni.

Lakhatási támogatás

6. §

1. Lakhatási támogatás állapítható meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, ha az érintett ingatlanban az egy főre eső lakás alapterület eléri a 6 négyzetmétert.
2. A lakhatási támogatást kizárólag a szemétszállítás díjához, víz- és csatorna díjhoz, az villanyáram fogyasztás, a gázfogyasztás, illetve a tüzelőanyag költségeihez nyújtható. A támogatandó költségek meghatározásánál a szemétszállítási díj és a víz- és csatorna díj elsőbbséget élvez.
3. Nem jogosult a lakhatási támogatásra a kérelmező, ha az érintett ingatlannál semmilyen közüzemi szolgáltatást nem vesz igénybe.
4. A lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
5. A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(6) Ha a háztartás
a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
c) ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(7) A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy nézetméterre jutó elismert havi költség 450,- Ft.
(8) Az elismert lakásnagyság
a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,
de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(9) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege
a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,
de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint és nem lehet több mint 6.000 forint. A támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
(10) A TM kiszámítása a következő módon történik:

TM = 0,3 -

J - 0,5 NYM ------------------- NYM

× 0,15,

ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.
(11) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani, ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Lakhatási támogatás eljárási rendje, egyéb jogosultsági feltétele

7. § (1)3 A rendszeres ellátás iránti kérelmet legkorábban az ellátásra való jogosultság időtartamának lejárta előtti hónap 20-ig lehet benyújtani.

(2) A támogatást az egyéb jogosultsági feltételek fennállásának ellenőrzését, illetve a feltárt rendezetlenségi okok megszüntetését követő hónaptól lehet megállapítani.

(3) A lakhatási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja lakókörnyezete rendezettségének biztosítása:

a) a lakáshoz tartozó udvar rendben tartása, tisztántartása, különös tekintettel az esetleges ott található szemét és lom eltávolítására,
b) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése, gondozása,
c) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) és a csapadékvíz elvezető ároknak tisztántartása, szemét-és gyommentesítése,
d) az ingatlan területén lévő külső illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres
takarítása, fertőtlenítése,
e) az ingatlan rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
f) az általa lakott ingatlanhoz tartozó szeméttároló edény rendeltetésszerű használata,
g) az ingatlanról a gyalogjárdára és az út fölé hajló ágak nyesése annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedés zavartalansága biztosított legyen.
(4) A kérelmező köteles az (3) bekezdésben felsoroltakat a jogosultság megállapítását követően is megtartani.
(5) A jogosultság feltételeként az (3) bekezdésben foglaltakat, a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyintézője és a képviselő-testület ellenőrzi.
(6) Amennyiben az ellenőrzés a rendezettségi feltételek hiányát állapítja meg 15 nap határidővel a kérelem benyújtóját, illetve az ellátás jogosultját felhívja, hogy a hiányosságokat szüntesse meg az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével.
(7) Amennyiben a lakhatási támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület a (3) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakhatási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatási támogatás iránti kérelmet.

Rendkívüli települési támogatás

8. §

1. A képviselő-testület önhibáján kívül, létfenntartását veszélyeztető rendkívül élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatás állapítható meg feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.
2. A rendkívüli települési támogatás különösen az Szt. 45. § (4) bekezdése szerinti indokokra való tekintettel állapítható meg.
3. Az igénylő és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára a települési rendkívüli támogatás összege – a temetésre és vis-maior esetre adott támogatás kivételével - az adott naptári évben nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át.
4. A települési rendkívüli támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a közös háztartásban élők jövedelemigazolását, és a rendkívüli települési támogatás indokoltságáról szóló igazolást. Hitelt érdemlő igazolásként fogadható el:
a) betegség esetén a gyógykezelést alátámasztó háziorvosi, vagy kórházi igazolás, zárójelentés, műtétre történő előjegyzést igazoló irat,
b) gyógyszersegély esetén gyógyszerköltséget alátámasztó orvosi igazolás, országos egészségbiztosítási pénztár orvosi vénye
c) elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készítet kimutatás,
d) lakás állagának megóvása, közműbekötés esetén az illetékes I. fokú építésügyi hatóság igazolása, annak szükségességéről, esetenként az előre látható összegszerűségről
d) válsághelyzetben lévő várandós anya részére nyújtott segély esetén a terhes gondozásról szóló igazolás
e) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz nyújtott segély esetén a nevelésbe vételt igazoló irat,
f) a gyermek fogadásának előkészítéséhez nyújtott támogatás esetén a terhesség fennálltát, és a szülés várható időpontját igazoló irat.
g)szükség esetén csatolni kell a többletkiadás, illetve a bevételcsökkenés mértékét igazoló számlákat, illetve egyéb iratokat is.
5. Rendkívüli vis-maior esetben (súlyos természeti csapás, vagy a települést érintő károk: földrengés, árvíz, belvíz, robbanás, tűzeset, tűzvész) a rendkívüli települési támogatás akkor is megállapítható ha a családban az egy főre eső jövedelem meghaladja a rendeletben előírt jövedelemhatárt. A rendkívüli vis-maior esetben a döntést hozó megállapíthat a (3) bekezdésben megjelöltnél magasabb összegű - maximum az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének ötszörös mértékű – rendkívüli települési támogatást

Temetési támogatás

9. § (1)45 A polgármester az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként temetési támogatást állapíthat meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről Domaházán gondoskodott, és családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 600 %-át nem haladja meg.

(2)6 A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege: 10.000,- Ft. A megállapított segély összegét, vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

(3) A temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást a halálesetet követő 30 napon belül lehet igényelni. A kérelemhez mellékelni kell a közös háztartásban élők jövedelemigazolását, valamint az elhalt halotti anyakönyvi kivonatának és a temetési számlának a másolatát.

(4) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 80.000,- Ft.

Tanévkezdéshez kapcsolódó támogatás

9/A. §78

Időkorúak támogatása

9/B. §910

Karácsonyhoz kapcsolódó támogatás

9/C. §1112 (1) Karácsonyhoz kapcsolódó támogatásban részesül jövedelemvizsgálat nélkül a településen állandó lakóhellyel rendelkező és a településen működő oktatási intézménybe járó óvodás és alsó tagozatos általános gyermek mikuláscsomag és szaloncukor formájában

(2) A mikuláscsomag értéke maximum személyenként 1.500,- Ft.

(3) A szaloncukor értéke maximum intézményenként 15.000,- Ft.

(4) Karácsonyhoz kapcsolódó támogatásban részesül jövedelemvizsgálat nélkül a településenállandó lakóhellyel rendelkező

a) 65 éven felüliek: 40.000,- Ft értékben

b) 70-80 év közöttiek: 60.000.-Ft értékben

c) 80 éven felüliek: 80.000.-Ft értékben

Házasságkötéshez kapcsolódó támogatás

9/D. §1314

Gyermekszületéshez kapcsolódó támogatás

9/E. §1516

Köztemetés

10. § Domaháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a köztemetést az Szt. 48. §-ában megfogalmazottak szerint biztosítja.

Személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások

A szolgáltatások formái

11. § Az Szt.-ben felsorolt szociális alapszolgáltatást az Ózd Kistérség Többcélú Társulás által fenntartott intézmények útján biztosítja az önkormányzat.

Záró rendelkezések

12. §

1. Jelen rendelet 2015. március 1-ével lép hatályba.
2. Hatályát veszti Domaháza Község Önkormányzat Képviselő-testület 7/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény helyi végrehajtásáról.
1

A 3. § (2) bekezdése a 7/2015. (IX.24.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (1) bekezdése a 7/2015. (IX.24.) önkormányzati rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 7. § (1) bekezdése a 10/2016. (VIII.26.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 9. § (1) bekezdése a 8/2017. (VI.23.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 9. § (1) bekezdése a 10/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 9. § (2) bekezdése a 10/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 9/A. §-t a 10/2016. (VIII.26.) önkormányzati rendelet 2. §-a hatályon kívül helyezte.

9

A 9/B. §-t a 10/2016. (VIII.26.) önkormányzati rendelet 3. §-a hatályon kívül helyezte.

12

A 9/C. §-t a 10/2019. (XI.22.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

14

A 9/D. §-t az 9/2018. (IX.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte.

16

A 9/E. §-t az 5/2016. (II.13.) önkormányzati rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte.