Sáta község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2015 (IX.14.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályozásáról
Hatályos: 2015. 12. 06- 2016. 12. 22Sáta község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2015 (IX.14.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályozásáról
2015-12-06-tól 2016-12-22-ig
Sáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pont ba)-bb) alpontjában, a 26. §-ban, a 32. § (3) bekezdésében, a 37/A. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés a) pontjában, a 115. § (3) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 148. § (5) bekezdésében és a 151. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Általános eljárási szabályok
1. §
(1) A ellátások igénylésekor a kérelmező köteles minden ellátási formában a kérelméhez mellékelni a saját, továbbá a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozói jövedelmére vonatkozó igazolást.
(2) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás igénylésekor a kérelmező köteles a kérelméhez mellékelni a kérelem nyomtatvány melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.
(3) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításának, továbbá a települési támogatásra való jogosultság megállapításának és folyósításának feltétele a kérelmező és családja lakókörnyezetének rendezettsége, továbbá az, hogy a kérelmezőnek és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozójának Sáta Község Önkormányzatának Adóhatósága felé lejárt esedékességű fizetési kötelezettsége nincs.
(4) A rendezett lakókörnyezet biztosítása érdekében a kérelmező vagy jogosult kötelessége:
a) az általa életvitelszerűen lakott ingatlan udvarán rendelkezzen egy darab rendeltetésszerűen használt szeméttároló edénnyel, továbbá gondoskodjon
b) a lakáshoz tartozó udvar rendben tartásáról, különös tekintettel az ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert és udvar tisztántartásáról, gaz-, valamint rágcsálómentesítéséről, az allergén növények irtásáról,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) , a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének tisztán tartásáról, szemét és gyommentesítéséről, téli időszakban síkosság mentesítéséről,
e) az ingatlanon található épület/ház külső karbantartásáról, a szükséges állagmegóvási munkálatok elvégzéséről,
f) a házban található helyiségek, az udvaron található, megfelelően megépített, zárt illemhely tisztán, emberi tartózkodásra alkalmas állapotban tartásáról, higiéniai követelményeknek megfelelően,
g) a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását, továbbá utcaképbe illő,
h) a ház körüli víz elvezetését szolgáló árokrendszer tiszta és a csapadékvíz lefolyása akadálymentes
(5) A (4) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítését a határozat meghozatala előtt az ügyintézési határidő betartásával, illetve a megállapítást követően negyedévente az Alpolgármester és a Pénzügyi Bizottság két tagja a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat bevonásával helyszíni szemle lefolytatása során ellenőrzi, s környezettanulmányt készít.
(6) Amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a kérelmező, illetve az ellátásra jogosult a (4) bekezdés szerinti feltételeket nem teljesítette, az aljegyző az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével legalább ötnapos határidő kitűzésével felszólítja a szükséges munkálatok elvégzésére.
(7) Amennyiben a kérelmező, illetve az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére nem tesz eleget a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására való vonatkozó előírásoknak, úgy a kérelmet el kell utasítani, illetve az ellátást a hónap utolsó napjával meg kell szüntetni.
(8) A jogosultság feltételeként előírt szabályok folyamatos betartását a polgármester ellenőrzi! A polgármester jogosult az Alpolgármester és a Pénzügyi Bizottság által elkészített környezettanulmányt bármely kérelmező esetében felülvizsgálni helyszíni szemle során.
(9) A gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásához igényelt rendkívüli települési támogatásra való jogosultság iránti kérelem a tárgyév augusztus hó 15. napjától szeptember 15. napjáig nyújtható be. A határidő jogvesztő.
(10) Az ügyfél kérelmére a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátások pénzegyenértékének visszafizetésére részletfizetés engedélyezhető.
2. Hatásköri rendelkezések
2. §
(1) A Képviselő-testület az őt megillető önkormányzati hatósági jogkör gyakorlását e rendeletben meghatározott támogatásokra az alábbiak szerint engedi át:
a) Polgármester átruházott hatáskörei:
aa) települési támogatás
ab) települési rendkívüli támogatás
ac) szociális étkeztetés
(2) A képviselő-testület a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt.) meghatározott gyermekjóléti alapellátást a Sátai Napközi Otthonos Óvoda útján biztosítja.
(3) A hatáskör gyakorlója köteles a támogatások megállapításánál az elfogadott éves költségvetésben biztosított kereteken belül gazdálkodni, az év közbeni átcsoportosításokat szükség esetén a képviselő-testület elé terjeszteni, illetve azt kezdeményezni.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója a féléves és éves költségvetési beszámoló keretében beszámolási kötelezettséggel tartozik a Képviselő-testületnek.
II. Fejezet
SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI ELLÁTÁSOKRA VONATKOZÓ EGYÉB RENDELKEZÉSEK
3. Szociális és gyermekvédelmi ellátások
3.§
(1) Az Önkormányzat a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyben biztosított formáit az alábbiakban állapítja meg:
a) Pénzbeli szociális és gyermekvédelmi ellátás
b) Szociális alapszolgáltatások:
ba) szociális étkeztetés
bb) házi segítségnyújtás
c) Személyes gondoskodás keretében nyújtott alapellátások:
ca) gyermekek napközbeni ellátása óvodai ellátás, továbbá az iskolaotthonos foglalkozás keretében nyújtott szervezett intézményi étkeztetés keretében.
4. Települési támogatás
4. §
(1) Települési támogatás az alábbi jogcímeken állapítható meg
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
b) a gyógyszerkiadások viseléséhez
(2) A települési támogatásra való jogosultságot a jogosultsági feltételek fennállása esetén a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától hat hónap időtartamra.
(3) A települési támogatásra jogosult részére a támogatás összegét - a kérelemhez csatolt nyilatkozata alapján - vagy házipénztárból történő kifizetéssel, vagy átutalással, havonta a tárgyhót követő hónap 5. napjáig kell kifizetni, illetve átutalni.
5.§
Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás
(1) Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatás – az e rendeletben előírt jogosultsági feltételek fennállása esetén – akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában a kérelem benyújtását megelőző egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 150 %-át nem haladja meg, és a kérelmező családjában a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások összege a család nettó összjövedelmének a 20 %-át eléri, és a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazása során a a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadás a kérelem benyújtását megelőző három havi
a) vízdíj
b) csatornaszolgáltatás díja, vagy nem közművel összegyűjtött települési folyékony hulladék elszállításának díja
c) villamos energia szolgáltatás igénybevételének díja
d) a lakás fűtésével kapcsolatosan felmerülő díj
e) hulladékszállítási közszolgáltatási díj
egy havi átlaga.
(3) A (2) bekezdés a) – d) pontjában megjelölt rendszeres kiadások meglétét a kérelmezőnek a megfizetésére vonatkozó dokumentumokkal (számla + befizetésre vonatkozó postai feladóvevény, vagy átutalás bizonylata) kell igazolnia.
(4) E jogcímen települési támogatás nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelmező lakásfenntartási támogatásban részesül.
Gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás
(1) Gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatás abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltsége a kérelmező családjának a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelmének a 10 %-át meghaladja és a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazása során a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltsége a kérelem benyújtását megelőző három havi, háziorvos által igazolt gyógyszerköltség egy havi átlaga.
(3) E jogcímen települési támogatás nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelmező közgyógyellátásra jogosult.
6. §
Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás mértéke
(1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás havi összege a kérelmező által igazolt lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadás egy havi átlagának 30 %-a, azonban nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás összegét száz forintra felfelé kerekítve kell megállapítani.
7. §
Gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás mértéke
(1) A gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás havi összege a kérelmező által igazolt rendszeres gyógyszerköltség egy havi átlagának 30 %-a, azonban nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás összegét száz forintra felfelé kerekítve kell megállapítani.
8. §
Települési rendkívüli támogatás
(1) Települési rendkívüli támogatás az alábbi jogcímeken állapítható meg:
a) temetési költségek viseléséhez történő hozzájárulásként,
b) gyógyszer kiadás mérséklésér
c) elemi kár elhárításához,
d) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartására,
e) gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásához,
(2) Az (1) bekezdés b) – e) pontjában meghatározott települési rendkívüli támogatás annak a személynek adható, ahol az egy főre jutó havi jövedelem család esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át nem haladja meg. Az (1) bekezdésben meghatározott települési rendkívüli támogatás az egyéb jogosultsági feltételek fennállása esetén is csak akkor állapítható meg, ha a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(3) A települési rendkívüli támogatás évente alkalmanként, vagy időszakosan nyújtható az alábbiak szerint:
a) alkalmanként nyújtható az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként. A kérelmezőnek a kérelméhez mellékelnie kell az eredeti halotti anyakönyvi kivonatot, továbbá a nevére kiállított eredeti temetési számlát. A temetésre nyújtott önkormányzati segély összege – a kérelmező jövedelmi viszonyaitól függetlenül - 15.000.-forint.
b) Évente egy alkalommal nyújtható a gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásának támogatására legalább 5.000.-forint tanulónként. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni az érvényes iskolalátogatási igazolást. A támogatásra való jogosultság nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelem benyújtásának időpontjában a gyermek, továbbá a fiatal felnőtt rendszeres gyermekvédelmi támogatásra jogosult.
c) Eseti jelleggel nyújtható:
ca) Várandós anya gyermekének megtartására. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni a várandóság tényének igazolására vonatkozó szülész-nőgyógyász szakorvos igazolását,
cb) Gyógyszerkiadás mérséklésére. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni a kérelem benyújtását megelőző havi gyógyszerköltségre vonatkozó háziorvosi igazolást. A támogatás összege az igazolt gyógyszerköltség 50 %-a.
(4) A temetési segély megállapításánál a helyben szokásos temetési költség összege 120.000.-forint.
(5) A települési rendkívüli támogatás kifizetése házipénztárból történik.
(6) A települési rendkívüli támogatás megállapításáról rendelkező határozatban előírható a támogatás összegének felhasználására vonatkozó elszámolási kötelezettség. Ennek előírása esetén a támogatásban részesülőnek a támogatás kifizetését követő 15 napon belül a nevére kiállított számlákat kell benyújtania, melyről a támogatást megállapító ügyintéző másolatot készít és ellenőrzi a felhasználás jogszerűségét.
III. Fejezet
SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK
10. Szociális alapszolgáltatások igénybevételének
eljárási szabályai
9. §
(1) A szociális alapszolgáltatások térítési díj ellenében vehetők igénybe. A szociális étkeztetés iránti kérelmet írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki megállapodást köt az ellátást igénylővel, megállapítja a térítési díjat. A térítési díjat az élelmezésvezető szedi be az ellátottaktól az e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak alapján.
10. §
(1) A szociális étkeztetést elsődlegesen azoknak a szociálisan rászorult személyeknek kell biztosítani, akik a 62. életévüket betöltötték, vagy munkaképesség csökkenésük mértéke az 50 %-ot eléri, vagy hajléktalanok, vagy szenvedélybetegek, vagy fogyatékosak, vagy pszichiátriai betegségben szenvednek. A rászorultságot a kérelmezőnek igazolnia kell.
(2) Az étkezésért fizetendő térítési díj áfa nélküli összegét a rendelet 1. számú melléklete határozza meg.
(3) A házi segítségnyújtás szociális alapellátási formát az Önkormányzat az Ózd Kistérség Többcélú Társulás székhely önkormányzata által fenntartott intézmény útján biztosítja.
11. Gyermekek napközbeni ellátása
11. §.
(1) Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását az óvodáskorú gyermekek vonatkozásában az Önkormányzat fenntartásában lévő Napközi Otthonos Óvodában, az általános iskolai tanulók vonatkozásában pedig a Dédestapolcsányi Általános Iskolában biztosítja, ahol a gyermekek nappali felügyelete, gondozása, nevelése, foglalkoztatása és étkeztetése megoldott.
(2) A Napközi Otthonos Óvodában fizetendő térítési díj összegét a rendelet 2. számú melléklete határozza meg.
IV. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
12. §
(1) A rendelet 1. melléklete tartalmazza a szociális étkezés térítési díjának megállapítását.
(2) A rendelet 2. melléklete tartalmazza a Napközi Otthonos Óvodában biztosított szervezett intézményi étkeztetés térítési díjának megállapítását.
(3) A rendelet 3. melléklete tartalmazza a „Kérelem települési rendkívüli támogatás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány garnitúrát.
(4) A rendelet 4. melléklete tartalmazza a „Kérelem települési támogatás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány garnitúrát.
13. §
(1) E rendelet 2015. október hó 1. napjával lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2015.(II.27.) számú önkormányzati rendelete.
Szalmás Zsoltné sk. Antal Mária sk.
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetésre került 2015. szeptember hó 14-én.
Sáta, 2015. szeptember hó 14.
Antal Mária sk.
jegyző
Sáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pont ba)-bb) alpontjában, a 26. §-ban, a 32. § (3) bekezdésében, a 37/A. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés a) pontjában, a 115. § (3) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 148. § (5) bekezdésében és a 151. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Általános eljárási szabályok
1. §
(1) A ellátások igénylésekor a kérelmező köteles minden ellátási formában a kérelméhez mellékelni a saját, továbbá a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozói jövedelmére vonatkozó igazolást.
(2) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás igénylésekor a kérelmező köteles a kérelméhez mellékelni a kérelem nyomtatvány melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.
(3) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításának, továbbá a települési támogatásra való jogosultság megállapításának és folyósításának feltétele a kérelmező és családja lakókörnyezetének rendezettsége, továbbá az, hogy a kérelmezőnek és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozójának Sáta Község Önkormányzatának Adóhatósága felé lejárt esedékességű fizetési kötelezettsége nincs.
(4) A rendezett lakókörnyezet biztosítása érdekében a kérelmező vagy jogosult kötelessége:
a) az általa életvitelszerűen lakott ingatlan udvarán rendelkezzen egy darab rendeltetésszerűen használt szeméttároló edénnyel, továbbá gondoskodjon
b) a lakáshoz tartozó udvar rendben tartásáról, különös tekintettel az ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert és udvar tisztántartásáról, gaz-, valamint rágcsálómentesítéséről, az allergén növények irtásáról,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) , a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének tisztán tartásáról, szemét és gyommentesítéséről, téli időszakban síkosság mentesítéséről,
e) az ingatlanon található épület/ház külső karbantartásáról, a szükséges állagmegóvási munkálatok elvégzéséről,
f) a házban található helyiségek, az udvaron található, megfelelően megépített, zárt illemhely tisztán, emberi tartózkodásra alkalmas állapotban tartásáról, higiéniai követelményeknek megfelelően,
g) a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását, továbbá utcaképbe illő,
h) a ház körüli víz elvezetését szolgáló árokrendszer tiszta és a csapadékvíz lefolyása akadálymentes
(5) A (4) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítését a határozat meghozatala előtt az ügyintézési határidő betartásával, illetve a megállapítást követően negyedévente az Alpolgármester és a Pénzügyi Bizottság két tagja a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat bevonásával helyszíni szemle lefolytatása során ellenőrzi, s környezettanulmányt készít.
(6) Amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a kérelmező, illetve az ellátásra jogosult a (4) bekezdés szerinti feltételeket nem teljesítette, az aljegyző az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével legalább ötnapos határidő kitűzésével felszólítja a szükséges munkálatok elvégzésére.
(7) Amennyiben a kérelmező, illetve az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére nem tesz eleget a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására való vonatkozó előírásoknak, úgy a kérelmet el kell utasítani, illetve az ellátást a hónap utolsó napjával meg kell szüntetni.
(8) A jogosultság feltételeként előírt szabályok folyamatos betartását a polgármester ellenőrzi! A polgármester jogosult az Alpolgármester és a Pénzügyi Bizottság által elkészített környezettanulmányt bármely kérelmező esetében felülvizsgálni helyszíni szemle során.
(9) A gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásához igényelt rendkívüli települési támogatásra való jogosultság iránti kérelem a tárgyév augusztus hó 15. napjától szeptember 15. napjáig nyújtható be. A határidő jogvesztő.
(10) Az ügyfél kérelmére a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátások pénzegyenértékének visszafizetésére részletfizetés engedélyezhető.
2. Hatásköri rendelkezések
2. §
(1) A Képviselő-testület az őt megillető önkormányzati hatósági jogkör gyakorlását e rendeletben meghatározott támogatásokra az alábbiak szerint engedi át:
a) Polgármester átruházott hatáskörei:
aa) települési támogatás
ab) települési rendkívüli támogatás
ac) szociális étkeztetés
(2) A képviselő-testület a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt.) meghatározott gyermekjóléti alapellátást a Sátai Napközi Otthonos Óvoda útján biztosítja.
(3) A hatáskör gyakorlója köteles a támogatások megállapításánál az elfogadott éves költségvetésben biztosított kereteken belül gazdálkodni, az év közbeni átcsoportosításokat szükség esetén a képviselő-testület elé terjeszteni, illetve azt kezdeményezni.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója a féléves és éves költségvetési beszámoló keretében beszámolási kötelezettséggel tartozik a Képviselő-testületnek.
II. Fejezet
SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI ELLÁTÁSOKRA VONATKOZÓ EGYÉB RENDELKEZÉSEK
3. Szociális és gyermekvédelmi ellátások
3.§
(1) Az Önkormányzat a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyben biztosított formáit az alábbiakban állapítja meg:
a) Pénzbeli szociális és gyermekvédelmi ellátás
b) Szociális alapszolgáltatások:
ba) szociális étkeztetés
bb) házi segítségnyújtás
c) Személyes gondoskodás keretében nyújtott alapellátások:
ca) gyermekek napközbeni ellátása óvodai ellátás, továbbá az iskolaotthonos foglalkozás keretében nyújtott szervezett intézményi étkeztetés keretében.
4. Települési támogatás
4. §
(1) Települési támogatás az alábbi jogcímeken állapítható meg
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
b) a gyógyszerkiadások viseléséhez
(2) A települési támogatásra való jogosultságot a jogosultsági feltételek fennállása esetén a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától hat hónap időtartamra.
(3) A települési támogatásra jogosult részére a támogatás összegét - a kérelemhez csatolt nyilatkozata alapján - vagy házipénztárból történő kifizetéssel, vagy átutalással, havonta a tárgyhót követő hónap 5. napjáig kell kifizetni, illetve átutalni.
5.§
Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás
(1) Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatás – az e rendeletben előírt jogosultsági feltételek fennállása esetén – akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában a kérelem benyújtását megelőző egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 150 %-át nem haladja meg, és a kérelmező családjában a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások összege a család nettó összjövedelmének a 20 %-át eléri, és a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(2)[1] Az (1) bekezdés alkalmazása során a a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadás a kérelem benyújtását megelőző hat havi
a) vízdíj
b) csatornaszolgáltatás díja, vagy nem közművel összegyűjtött települési folyékony hulladék elszállításának díja
c) villamos energia szolgáltatás igénybevételének díja
d) a lakás fűtésével kapcsolatosan felmerülő díj
e) hulladékszállítási közszolgáltatási díj
egy havi átlaga.
(3) A (2) bekezdés a) – d) pontjában megjelölt rendszeres kiadások meglétét a kérelmezőnek a megfizetésére vonatkozó dokumentumokkal (számla + befizetésre vonatkozó postai feladóvevény, vagy átutalás bizonylata) kell igazolnia.
(4) E jogcímen települési támogatás nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelmező lakásfenntartási támogatásban részesül.
Gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás
(1) Gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatás abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltsége a kérelmező családjának a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelmének a 10 %-át meghaladja és a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazása során a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltsége a kérelem benyújtását megelőző három havi, háziorvos által igazolt gyógyszerköltség egy havi átlaga.
(3) E jogcímen települési támogatás nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelmező közgyógyellátásra jogosult.
6. §
Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás mértéke
(1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás havi összege a kérelmező által igazolt lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadás egy havi átlagának 30 %-a, azonban nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás összegét száz forintra felfelé kerekítve kell megállapítani.
7. §
Gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás mértéke
(1) A gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás havi összege a kérelmező által igazolt rendszeres gyógyszerköltség egy havi átlagának 30 %-a, azonban nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás összegét száz forintra felfelé kerekítve kell megállapítani.
8. §
Települési rendkívüli támogatás
(1) Települési rendkívüli támogatás az alábbi jogcímeken állapítható meg:
a) temetési költségek viseléséhez történő hozzájárulásként,
b) gyógyszer kiadás mérséklésér
c) elemi kár elhárításához,
d) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartására,
e) gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásához,
(2) Az (1) bekezdés b) – e) pontjában meghatározott települési rendkívüli támogatás annak a személynek adható, ahol az egy főre jutó havi jövedelem család esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át nem haladja meg. Az (1) bekezdésben meghatározott települési rendkívüli támogatás az egyéb jogosultsági feltételek fennállása esetén is csak akkor állapítható meg, ha a kérelmező és családtagjai a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
(3) A települési rendkívüli támogatás évente alkalmanként, vagy időszakosan nyújtható az alábbiak szerint:
a) alkalmanként nyújtható az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként. A kérelmezőnek a kérelméhez mellékelnie kell az eredeti halotti anyakönyvi kivonatot, továbbá a nevére kiállított eredeti temetési számlát. A temetésre nyújtott önkormányzati segély összege – a kérelmező jövedelmi viszonyaitól függetlenül - 15.000.-forint.
b) Évente egy alkalommal nyújtható a gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásának támogatására legalább 5.000.-forint tanulónként. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni az érvényes iskolalátogatási igazolást. A támogatásra való jogosultság nem állapítható meg abban az esetben, ha a kérelem benyújtásának időpontjában a gyermek, továbbá a fiatal felnőtt rendszeres gyermekvédelmi támogatásra jogosult.
c) Eseti jelleggel nyújtható:
ca) Várandós anya gyermekének megtartására. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni a várandóság tényének igazolására vonatkozó szülész-nőgyógyász szakorvos igazolását,
cb) Gyógyszerkiadás mérséklésére. A támogatás igényléséhez a kérelmező köteles csatolni a kérelem benyújtását megelőző havi gyógyszerköltségre vonatkozó háziorvosi igazolást. A támogatás összege az igazolt gyógyszerköltség 50 %-a.
(4) A temetési segély megállapításánál a helyben szokásos temetési költség összege 120.000.-forint.
(5) A települési rendkívüli támogatás kifizetése házipénztárból történik.
(6) A települési rendkívüli támogatás megállapításáról rendelkező határozatban előírható a támogatás összegének felhasználására vonatkozó elszámolási kötelezettség. Ennek előírása esetén a támogatásban részesülőnek a támogatás kifizetését követő 15 napon belül a nevére kiállított számlákat kell benyújtania, melyről a támogatást megállapító ügyintéző másolatot készít és ellenőrzi a felhasználás jogszerűségét.
III. Fejezet
SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK
10. Szociális alapszolgáltatások igénybevételének
eljárási szabályai
9. §
(1) A szociális alapszolgáltatások térítési díj ellenében vehetők igénybe. A szociális étkeztetés iránti kérelmet írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki megállapodást köt az ellátást igénylővel, megállapítja a térítési díjat. A térítési díjat az élelmezésvezető szedi be az ellátottaktól az e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak alapján.
10. §
(1) A szociális étkeztetést elsődlegesen azoknak a szociálisan rászorult személyeknek kell biztosítani, akik a 62. életévüket betöltötték, vagy munkaképesség csökkenésük mértéke az 50 %-ot eléri, vagy hajléktalanok, vagy szenvedélybetegek, vagy fogyatékosak, vagy pszichiátriai betegségben szenvednek. A rászorultságot a kérelmezőnek igazolnia kell.
(2) Az étkezésért fizetendő térítési díj áfa nélküli összegét a rendelet 1. számú melléklete határozza meg.
(3) A házi segítségnyújtás szociális alapellátási formát az Önkormányzat az Ózd Kistérség Többcélú Társulás székhely önkormányzata által fenntartott intézmény útján biztosítja.
11. Gyermekek napközbeni ellátása
11. §.
(1) Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását az óvodáskorú gyermekek vonatkozásában az Önkormányzat fenntartásában lévő Napközi Otthonos Óvodában, az általános iskolai tanulók vonatkozásában pedig a Dédestapolcsányi Általános Iskolában biztosítja, ahol a gyermekek nappali felügyelete, gondozása, nevelése, foglalkoztatása és étkeztetése megoldott.
(2) A Napközi Otthonos Óvodában fizetendő térítési díj összegét a rendelet 2. számú melléklete határozza meg.
IV. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
12. §
(1) A rendelet 1. melléklete tartalmazza a szociális étkezés térítési díjának megállapítását.
(2) A rendelet 2. melléklete tartalmazza a Napközi Otthonos Óvodában biztosított szervezett intézményi étkeztetés térítési díjának megállapítását.
(3) A rendelet 3. melléklete tartalmazza a „Kérelem települési rendkívüli támogatás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány garnitúrát.
(4) A rendelet 4. melléklete tartalmazza a „Kérelem települési támogatás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány garnitúrát.
13. §
(1) E rendelet 2015. október hó 1. napjával lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2015.(II.27.) számú önkormányzati rendelete.
Módosította a 14/2015. (XII.05.) önk. rend. 1. §-a. Hatályos 2015. dec. 06-tól.