Hollóháza Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2020(VIII.11.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Hatályos: 2020. 12. 01- 2021. 09. 30

Hollóháza Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2020(VIII.11.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

2020.12.01.

Hollóháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdés, 25. §.(3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában 32. § (1) bekezdés b.) pontjában, ugyanezen §. (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdéseiben, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében és 132. §.(4) bekezdés g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjába meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza - a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével - Hollóháza községben, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed Hollóháza község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,

b) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja,

c) tartósan beteg: akinek részére krónikus betegségére tekintettel legalább 2 féle rendszeres gyógyszer szedése lett előírva és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel, vagy emelt családi pótlékban részesül és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel,

d) súlyosan fogyatékos az, aki a Szoctv 41. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelel.

(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szoctv. 4 .§ (1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.

4. Az ellátások formái

4. §

1. A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli ellátásokat állapíthatja meg:
a. rendkívüli települési támogatás
b. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjtámogatás
c. Születési támogatás
1. A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
a. támogatás
b. rendkívüli települési támogatás
c. köztemetés.

5. Hatásköri szabályok

5. § (1) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a

1. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj elbírálása, felülvizsgálata, visszavonása, megtérítésére való kötelezése,
2. köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.
3. rendkívüli települési támogatás
megállapítása, megszüntetése, felülvizsgálata, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás visszatérítésére való kötelezés továbbá a megtérítés és a kamat összegének a méltányosságból való elengedése, csökkentése, illetve részletekben történő visszafizettetése.
(2) A polgármester hatáskörébe tartozik a születési támogatás megállapítása.
II. Fejezet

AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

1. Rendkívüli települési támogatás

6. § (1) Rendkívüli települési támogatás a Szoctv. 45 § (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.

(2) A Szoctv. 45 §. (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen

a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázása,

b) közgyógyellátásra nem jogosult gyermek akut megbetegedéséből adódó gyógyszereinek kiváltása,

c) amennyiben a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápolnak,

d) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,

e) elemi kár,

f) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

7. § (1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(3) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 60 %-a.

(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.

(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 15 %-a. A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költsége 170.000,- Ft.

8. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetében 350 %-át.

(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedül élő esetében 450 %-át

a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermeke beiskolázására, vagy

b) ha a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápol, vagy

c) elemi kárt szenvedett,

d) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

(3) Beiskolázásra nyújtott rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg, ha a gyermek tankötelezettség teljesítésének elmulasztása miatt gyermekvédelmi hatósági intézkedés alatt áll.

(4) Rendkívüli települési támogatás évente legfeljebb négyszer adható ugyanazon személynek (családnak).

(5) Amennyiben az önkormányzat sikeresen szerepel a szociális tűzifavásárláshoz kapcsolódó pályázaton a Képviselő-testület határozattal dönt a támogatás odaítéléséről. A vissza nem térítendő természetbeni támogatás, a Hollóháza község közigazgatási területén életvitelszerűen lakó és ott lakcímmel rendelkező személynek állapítható meg. A támogatás megítélésekor a szociális igazgatásról szóló törvény szerinti

a) aktív korúak ellátására,

b) időskorúak járadékára,

c) adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra,

d) lakásfenntartási támogatásra jogosultakat

e) továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő családokat

előnyben kell részesíteni.

(6) A támogatottak részére háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa adható. A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Amennyiben egy ingatlanra több kérelem érkezik be az elbírálás a kérelem beérkezési sorrendjében történik. Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben amelyben életvitelszerűen senki nem él, a támogatás nem kérhető.

9. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 120 %-át és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

a) családjában az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600%-át,

b) egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 650%.

(2) Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás,

a) annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi CLX törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült,

b) amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.

(3) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a 15. § szerinti jövedelemigazolást.

(4) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a halotti anyakönyvi kivonatra, valamint a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

2. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

10. § (1) A „Bursa Hungarica”Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében ösztöndíj állapítható meg annak a pályázatát határidőben benyújtó és a benyújtás időpontjában Hollóháza községben bejelentett lakóhellyel rendelkező pályázónak, aki megfelel a „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerre vonatkozó Általános Szerződési Feltételekben meghatározott előírásoknak és e rendelet szabályai szerint szociális rászorultsága megállapítható.

(2) Az ösztöndíjra való jogosultság megállapítása szempontjából szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a pályázót, akinél az egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át. Amennyiben a gyermeket egyedülálló szülő, vagy más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a pályázóval egy háztartásában igazoltan tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy van, a szociális rászorultság akkor állapítható meg, ha a háztartás egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át.

(3) Előnyben részesül a fenti feltételeknek megfelelő azon pályázó:

a) akinél a vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át,

b) árva, vagy félárva,

c) akinek szülei elváltak, vagy különváltan élnek,

d) akinek családjában munkanélküli van,

e) aki tartós beteg, vagy fogyatékossággal élő, illetve családjában tartósan beteg, vagy rokkant személy van,

f) aki gyermeket nevel,

g) akinek családjában lévő eltartottak száma három, vagy annál több.

(4) A képviselő-testület egyedi méltánylást érintő esetekben eltekinthet a rendelet 10. §. (2) pontban megállapított jövedelmi határokról.

11. § (1) Az ösztöndíj időtartamát és az egyéb feltételeket a mindenkori pályázati felhívás tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.

(2) A felsőoktatási intézménybe jelentkezők szociális rászorultságát a Képviselő-testület évente egyszer köteles felülvizsgálni.

(3) Az önkormányzat által folyósított ösztöndíj havi összege a pályázó általános szociális helyzetétől függően 1.000-5.000,-Ft összegig terjedhet. Az ösztöndíjtámogatás összegének megállapításánál a 12 § (3) bekezdésben foglalt feltételeket kell figyelembe venni.

(4) Az önkormányzat által megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül, a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha

a) a “B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenkénti felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,

b) a támogatásban részesített “A” vagy “B” típusú pályázó elköltözik Pálháza önkormányzat illetékességi területéről.

(5) Az ösztöndíj elnyerésére beadott pályázatok elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.

12. § (1) A pályázónak a saját és vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről szóló igazoláson túl a szociális rászorultság igazolására csatolni kell:

a) amennyiben a szülők elváltak, jogerős bírósági ítélet másolatát,

b) több eltartott esetén iskola-, óvodalátogatási igazolásokat,

c) amennyiben a pályázó árva, félárva halotti anyakönyvi kivonat másolatát, árvaellátást megállapító határozatot,

d) amennyiben gyermeket nevel, születési anyakönyvi kivonatot,

e) állami gondozott, gyámolt esetén gyámhivatal határozatát, bíróság ítéletét,

f) igazolást tartós betegségről, határozatot rokkantság, fogyatékosság megállapításáról,

g) munkanélküliség esetén a Munkaügyi Központ igazolását,

h)vállalkozó esetén Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolást előző évi jövedelméről.

(2) Az a pályázó, aki családban nevelkedett és a pályázat benyújtását megelőző egy éven belül lakcímet és családi státuszt változtatott, köteles csatolni a szülők jövedelméről szóló igazolásokat abban az esetben is, ha nyilatkozatuk szerint külön háztartásban élnek. A szociális rászorultság megállapítása a becsatolt igazolások figyelembe vételével történik.

3. Köztemetés

13. § (1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoctv. 48 §-a tartalmazza.

(2) A polgármester javaslatára a Képviselő-testület a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoctv. 48. § (3) bekezdés b.) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik

a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
b) 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

5. Születési támogatás

14. § (1) A születési támogatás a gyermek születésekor, a gyermek otthoni gondozásához nyújtott egyösszegű támogatás.

(2) A születési támogatásra jogosult a gyermekét saját háztartásában nevelő szülő, törvényes képviselő amennyiben:

a.) legalább az egyik szülő, törvényes képviselő a gyermek születésekor és az azt megelőző 12 hónapban megszakítás nélkül Hollóháza község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és
b.) a gyermek Hollóháza község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(3) A születési támogatás gyermekenkénti összege 20 000,- Ft.
(4) A Születési támogatás megállapításánál a jövedelmet nem kell vizsgálni.
(5) A születési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a születési anyakönyvi kivonat másolatát, a gyermek és a szülő, törvényes képviselő Személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány (Lakcímkártya) másolatát, valamint a kérelmező nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a gyermeket saját háztartásában neveli. A támogatást ugyanazon gyermek után kizárólag egy alkalommal lehet igényelni.
(6) A születési támogatás iránti kérelmet a gyermek törvényes képviselője a Polgármesteri Hivatalban rendszeresített nyomtatványon a gyermek születését követően számított 6 hónapon belül nyújthatja be.
(7) A születési támogatás iránti ügyekben benyújtott kérelmek elbírálása a Polgármester hatáskörébe tartozik
III. Fejezet

ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai

15. § (1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan a Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal Hollóházi Kirendeltségéhez lehet benyújtani.

(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.

(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.

16. § A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen

a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,

b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,

c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,

d) a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényéről, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.

17. § (1) Annak igazolására, hogy

a) a szülő gyermekét egyedül neveli, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló jogerős bírósági ítélet, gyermektartásdíj c) pont szerinti igazolása,

b) a kérelmező háztartásában gyámhatóság által ideiglenesen elhelyezett, vagy gyámrendelés alapján eltartott gyermek él, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott jogerős bírósági és gyámhatósági határozat,

c) gyermektartásdíjban részesül, a gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet, bíróság által jóváhagyott egyezség, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat, vagy amennyiben - a tartásdíj fizetésére kötelezett nem fizet - végrehajtásról, illetve állam általi megelőlegezésről szóló igazolás,

d) a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik hiteles tulajdoni lap, bérleti szerződés másolata,

e) a kérelmező által lakott lakás mely évben épült, hiteles tulajdoni lap, vagy építéshatósági szakvélemény

csatolása szükséges.

(2) Havi rendszerességgel szedett gyógyszernek minősülnek a terápiás jelleggel valamint szakorvosi javaslatra rendelt gyógyszerek, különösen a krónikus betegségre tekintettel felírt gyógyszerek.

Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok

18. § (1) A Képviselő-testület a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoctv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.

(2) A Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal Hollóházai Kirendeltsége, valamint a Családsegítő Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.

(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.

19. § A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.

20. § (1) A települési támogatás folyósítása postai úton, banki átutalással, vagy házi pénztári kifizetéssel történik.

(2) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjtámogatás önkormányzati részének utalása és az ösztöndíj folyósítása az Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint történik.

Ellenőrzés, felülvizsgálat

21. § (1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított segély/támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.

(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoctv-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoctv. 17. §-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

22. § (1) Ezen rendelet 2020. május 1. napján lép hatályba, azzal, hogy a hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is ezen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a települési támogatásról és az önkormányzat által nyújtandó egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.17.) önkormányzati rendelet, valamint a szociális célú tüzelőanyag támogatás helyi szabályairól szóló 7/2019.(IX.19.) önkormányzati rendelet.

(3) Ezen rendelet az állampolgárok szélesebb körét érinti, ezért annak hiteles szövegét az önkormányzat hivatalos lapjában, valamint internetes honlapján is közzé kell tenni.