Kenézlő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 14- 2025. 07. 17Kenézlő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetés, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.
[2] A 2025. évi költségvetés célja, hogy a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához a tervezett bevételek fedezzék a felmerülő kiadásokat, és biztosítsák a költségvetés tartós egyensúlyát.
[3] Kenézlő Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését:
a) 491 433 862 Ft Költségvetési bevétellel
b) 507 411 123 Ft Költségvetési kiadással
c) 24 785 627 Ft Finanszírozási bevétellel
d) 8 808 366 Ft Finanszírozási kiadással
e) 516 219 489 Ft Bevételek összesennel
f) 516 219 489 Ft Kiadás összesennel
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. és az 5. melléklet részletezi.
(4) A költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 2. és a 3. mellékletek részletezik.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év működési és felhalmozási célú költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(3) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként nemleges tartalommal a 7. melléklet szerint részletezi.
(4) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az Önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást nemleges tartalommal a 8. melléklet szerint fogadja el.
(5) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, kötelező és önként vállalt feladatonként a 9–13. mellékletek szerint határozza meg.
(6) A 2025. évi céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 15. melléklet tartalmazza.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.
(3) Amennyiben a költségvetési szervek 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.
(4) Amennyiben a (3) bekezdésben meghatározott tartozás állomány eléri a költségvetési szerv eredeti előirányzatának 8 %-át, a 14. mellékletében foglalt adatlapon a költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.
(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(6) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközének banki betétként történő lekötéséről összeghatár nélkül a Polgármester dönt és ezen döntéséről a következő ülésen tájékoztatni köteles a Képviselő-testületet.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5.000 E Ft összeghatárig - mely esetenként a 2.000 E Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a Polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a Képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a Polgármester félévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(4) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével– negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(5) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szerv vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.
(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(3) A Kenézlői Óvoda és Konyha, mint költségvetési szerv (a továbbiakban: költségvetési szerv) az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival a Képviselő-testület által elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(4) A Közös Hivatal által a költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a költségvetési szerv érdekében használ fel.
(5) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében a részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(6) A Közös Önkormányzati Hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a Jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.
(7) Az Önkormányzat a Közös Hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 46 380 Ft-ban állapítja meg.
(8) Az Önkormányzat a Polgármester és a Közös Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére nettó 200 000 Ft cafeteria juttatást biztosít.
(9) Az Önkormányzat számla és bérkifizetései elsősorban átutalással teljesítendőek.
(10) Készpénzes kifizetés esetei:
a) bérjellegű kifizetések
aa) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,
ab) eseti megbízási díj,
b) belföldi kiküldetéseknél útiköltség térítések,
c) települési támogatások kifizetése,
d) utólagos elszámolással 500 000,- Ft alatti egyszeri kiadások, egyéb készletvásárlások, díjak,
e) Önkormányzat rendezvényeivel összefüggő kiadások, maximum 500 000,- Ft erejéig,
f) reprezentációs kifizetések,
g) kis összegű szolgáltatások készpénzben történő teljesítése 500 000,- Ft erejéig.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás szervezésében gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a Jegyző köteles gondoskodni.
8. Vegyes rendelkezés
8. § Kenézlő Község Önkormányzatának gazdálkodására, a költségvetés végrehajtására, a beszámolás rendjére – jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben – a 2025. évi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az ezekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletben előírtak az irányadók.
9. Záró rendelkezések
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
10. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.