Pálháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (IV.16.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2018. 11. 11- 2020. 09. 01Pálháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (IV.16.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2018-11-11-tól 2020-09-01-ig
Pálháza Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
1. Általános rendelkezések
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Pálháza Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3994 Pálháza, Dózsa György út 151.
(3) Az önkormányzat internetes honlapja: www.palhaza.hu
(4) Az önkormányzat e-mail címe: palhaza.hiv@gmail.com
(5) Az önkormányzat
a)adószáma: 15726236-2-05
b)bankszámlaszáma: 54600322-11014997-00000000
c)statisztikai számjele: 15726236-8411-321-05
d)törzskönyvi azonosító száma: 726236
(6) Az önkormányzat közigazgatási területe: Pálháza város közigazgatási területe
2. Az önkormányzat jelképei
2. §
(1)Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét. Az önkormányzat jelképei használatának rendjét a képviselő-testület önálló rendeletben állapítja meg.
(2)Az önkormányzat címere: Az önkormányzat címere: álló, háromszögű pajzs ezüst mezejében vörös pajzsfő. A vörös mezőben középütt lebegő helyzetű nyolcágú arany csillag, melyet jobbról arany apostoli kettős kereszt, balról arany görög katolikus hármas kereszt kísér. Az ezüst mezőben alul hármas halom, zöld mezejében lebegő helyzetű, egymáson keresztbe tett kalapács és ék arannyal. A hármas halom felett a középső halom kontúrvonalából növekvő helyzetben jobbra fordult vörös szarvas, amint mellső lábaival gyökeres zöld fenyőfát tart. A pajzsot két oldalról egy-egy szárukon alul keresztbetett és hét-hét arany makkterméssel ékített zöld tölgyfaág kíséri. A címer alatt lebegő, hármas tagolású íves arany szalagon feketével nagybetűs PÁLHÁZA felirat. A településnév előtt és után egy-egy díszpont.
(3)Pálháza város lobogója: a lobogó álló téglalap alakú 2:1 méretarányú fehér textillap aljában arany, felette zöld vízszintes pólyával. Egy pólyaszélesség a lobogó hosszának 1/10 része. A színes címer a feliratos szalaggal a lobogó hosszanti szimmetriatengelyén, annak felülről mért 1/3-os osztásvonalán helyezkedik el. A lobogó kétoldalas.
(4)Pálháza város zászlaja: a zászló a lobogó 90 fokkal történő elforgatásával jön létre. A feliratos, szalag nélküli színes címer szimmetriatengelye a zászló hosszának rúdtól mért 1/3-os osztásvonalával esik egybe. A zászló kétoldalas.
(5)Az önkormányzat pecsétje: Az önkormányzat hivatalos, kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Pálháza Város Önkormányzata 3994 Pálháza, Dózsa Gy. út 151.
(6)A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse. A település lakossága a nemzeti ünnepeken túl minden év július utolsó szombatján megünnepli a település várossá nyilvánításának napját.
(7)Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet, pálházáért emlékérmet és egyéb elismeréseket, díjakat adományoz. A díszpolgári cím és a pálházáért emlékérem adományozására vonatkozó szabályokat önálló önkormányzat rendelet tartalmazza.
II. Fejezet
3. Az önkormányzat feladata, hatásköre
3. §
(1)Az önkormányzat által ellátott feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13.§ (1) bekezdése valamint az egyéb ágazati jogszabályok rögzítik.
(2)Az önkormányzat által ellátott feladatokat kormányzati funkciók szerinti bontásban az 1. melléklet tartalmazza.
(3)Az önkormányzat által önként vállalt feladatokat az 2. melléklet tartalmazza.
(4)A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. §-a, átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) A 3.§-ban meghatározottakon túl a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik
a) a képviselő-testület hatáskörébe utalt választás és kinevezés alkalmával az alapilletmény meghatározása,
b) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,
c) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.
III. Fejezet
4. A képviselő-testület működése
5. §
(1) A képviselő- testület tagjai a polgármester és a képviselők.
(2) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. A képviselő- testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
5. A képviselő-testület ülései
6. §
(1)A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik. Az üléseket lehetőleg hétfői napra kell összehívni.
(2)Az Mötv. 44. § 2. mondata szabályozza a képviselő-testületi ülés kötelező összehívásának eseteit, módját, időpontját.
6. A képviselő-testület üléseinek összehívása és vezetése
7. §
(1)A képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze és vezeti.
(2)Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester akadályoztatva van, e hatáskörét a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester gyakorolja.
(3)A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatás esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti annak ülését.
(4)Tartós akadályoztatásnak minősül a 10 munkanapot meghaladó betegség, a 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság, vagy egyéb eljárás miatt a tisztségből való felfüggesztés időtartama.
8. §
(1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart illetve zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. §-ban meghatározott esetekben.
(3)A testületi ülésen jelen lévő érintett a zárt ülés elrendelésére vonatkozó kérelmét szóban is, míg a testületi ülésről távol maradó érintett kizárólag írásban teheti meg, melyet a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
9. §
(1)A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2)A meghívónak tartalmaznia kell
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a javasolt napirendeket,
- a napirendek előadóit,
- a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3)A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt legalább 5 nappal ki kell küldeni.
(4)A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
- a képviselőknek,
- a jegyzőnek,
- a településen működő nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek,
- azon szerveknek, személyeknek, akiknek tevékenységét a tárgyalt napirend érinti,
- a nem állandó meghívottaknak,
ea) az előterjesztőknek és
eb) akiket az ülés összehívója megjelöl.
(5)A képviselő-testület ülésének időpontjáról, napirendjéről legalább 5 nappal az ülés időpontja előtt a Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal) a város honlapján való közzététel útján értesíti a lakosságot.
10. §
(1)A képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket írásban kell elkészíteni és a döntési javaslattal együtt a meghívóhoz csatolni kell.
(2)Egyszerűbb döntést igénylő ügyekben írásbeli előterjesztést nem kell készíteni. Ilyen esetekben a meghívóhoz csak a döntési javaslatot kell mellékelni.
(3)Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a döntési javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
7. Rendkívüli ülés
11.§
(1)Rendkívüli ülés összehívása estén bármilyen értesítési mód (telefon, fax, e-mail, személyes meghívás) igénybe vehető, az írásbeliségtől el lehet tekinteni.
(2)A rendkívüli ülés összehívásának indítványozásakor meg kell jelölni sürgősség okát, az ülés napirendjét, helyét, időpontját.
(3)Rendkívüli ülés esetében biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülésének időpontjáról, napirendjéről legalább az ülés időpontját megelőző napon a meghívottakat és a lakosságot értesíteni kell. A lakosságot a város honlapján történő közzététel útján kell értesíteni.
8. Sürgősségi indítvány
12. §
(1)A polgármester, a bizottságok, képviselők valamint a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi indítványt indokolni kell.
(2)A sürgősségi indítványt legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 12 óráig a polgármesternél lehet benyújtani.
(3)A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
9. A képviselő-testület ülésének vezetéséhez kapcsolódó feladatok, jogkörök
13. §
(1)Az ülést a polgármester vagy a 7. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott személy (a továbbiakban: ülést vezető) vezeti, annak napirendjére javaslatot tesz. Az ülés napirendjét a képviselő-testület határozza meg és fogadja el.
(2)Az ülést vezető feladatai, jogkörei:
- az ülés megnyitása, berekesztése, félbeszakítása, szünet elrendelése,
- határozatképesség megállapítása,
- javaslat a kiküldött napirendre, a napirend módosítása, a napirend elfogadtatása,
- az ülés levezetése, a szó megadása vagy annak megtagadása,
- a napirend tárgyalásának levezetése,
- az esetleges vita összefoglalása,
- a szavazás elrendelése,
- a szavazás eredményének megállapítása.
14. §
(1)Az ülés rendjének fenntartásáért az ülés vezetője felelős.
(2)Az ülést vezető:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
- rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
- figyelmezteti azt az ülésen jelen lévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén az ülés helyének elhagyására is kötelezi.
- amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülést vezető az ülést határozott időre félbeszakítja.
10. Vita, szavazás
15. §
(1)A napirendi pontok tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő, a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke, valamint a jegyző jogosult.
(2)A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előterjesztő köteles választ adni.
(3)A képviselő-testület tagjainak hozzászólási rendjét az ülés vezetője határozza meg.
16. §
(4)A vita során a napirendtől eltérni nem lehet.
(5)A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a képviselő-testület a polgármester javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja.
(6)A vita lezárása után, a döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
11. Kérdés
17. §
(1)Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozás.
(2)A kérdésre a megkérdezett a képviselő-testület ülésén azonnal vagy az azt követő 15 napon belül írásban köteles válaszolni. Az írásos választ a képviselő-testület valamennyi tagjának meg kell küldeni.
12. Interpelláció
18. §
(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a Képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez, jegyzőhöz az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével kapcsolatosan.
(2) Az interpellációt a polgármesternél az ülés előtt 15 nappal írásban kell benyújtani.
(3) Amennyiben az interpellációt a (2) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.
(4) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először az interpellációt kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását. A válaszadásra kötelezett a vizsgálat eredményéről a képviselő testületet soron következő ülésén tájékoztatni köteles.
13. Döntéshozatal
19.§
(1)A képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2)Az ülés vezetője az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti döntési javaslatról.
20. §
(1)A képviselő-testület határozatképességéhez a képviselők több mint felének jelenléte szükséges.
(2)Ha az ülés határozatképtelen, az ülést vezető az ülést bezárja. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
21. §
(1)A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(2)Közeli hozzátartozónak minősül a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér.
(3)A képviselő a személyes érintettséget köteles bejelenteni.
(4)A kizárásról a képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület minősített szótöbbséggel dönt.
(5)Ha a képviselő a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, figyelmeztetésben részesül.
22. §
(1) A képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg.
(2) Minősített többség - a megválasztott települési képviselők több mint felének „igen” szavazata – szükséges az Mötv-ben meghatározott esetekben, továbbá
- önkormányzati vagyonnal való rendelkezésnél,
- testületi hatáskörök átruházása esetén.
23. §
A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
24. §
(1)A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(2)A képviselő-testület eseti jelleggel határoz a szavazás titkosságáról, és a szavazatszámláló bizottság felállításáról. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(3)A titkos szavazás eredményéről készített jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
(4) A szavazatok összeszámlálásáról az eseti jelleggel felállított szavazatszámláló bizottság elnöke gondoskodik.
25. §
(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni:
a) az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglalt esetben,
b) ha azt a polgármester vagy valamely bizottság elnöke kezdeményezi.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző olvassa a testületi-tagok nevét és a jelenlévő igen/nem, illetve tartózkodom, bemondásával szavaz.
14. Rendelet, határozat
26. §
(1)A képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése valamint az ágazati jogszabályok felhatalmazó rendelkezése alapján önkormányzati rendeletet alkot.
(2)A rendelet alkotását a polgármester, a települési képviselő, a képviselő-testület bizottsága, a nemzetiségi önkormányzat elnöke és a jegyző kezdeményezheti.
(3)A rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a közös hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
(4)A rendelet hiteles szövegének megszerkesztése, a rendelet hatályosságának biztosítása a jegyző feladata.
27. §
(1)A rendeletet valamint a képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat honlapján történő közzététel útján kell kihirdetni.
(2)A hatályos rendeletek a jegyzői titkárságon is megtekinthetők, azokba bárki betekinthet.
(3)Az önkormányzati rendeleteket szükség szerint felül kell vizsgálni, az elavult rendelkezéseket hatályon kívül kell helyezni.
28. §
(1) A testületi határozatokról és rendeletekről a közös hivatal évenkénti nyilvántartást vezet.
(2) A határozatokat a testületi ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a végre hajtásért felelős személynek.
15. Jegyzőkönyv
29. §
(1)A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakat.
(2)A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(3)A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:
- meghívót
- a jelenléti ívet,
30. §
(1)A jegyzőkönyv elkészítéséről és a kormányhivatalnak való megküldésről a jegyző gondoskodik az Mötv. 52. § (2) bekezdése szerint.
(2)A jegyzőkönyvek kormányhivatal részére történő megküldése a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül történik.
16. Közmeghallgatás
31. §
(1)A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2)A közmeghallgatás időpontját, témáját legalább 5 nappal a közmeghallgatás időpontja előtt a képújságban és a település honlapján történő közzététel útján kell a lakosság tudomására hozni.
(3)A közmeghallgatáson a közérdekű kérdések, javaslatok meghallgatása mellett a polgármester tájékoztatást ad a közérdekű és aktuális várospolitikai kérdésekről, ezen belül az önkormányzat vagyoni helyzetéről.
(4)A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban választ kell adni.
IV. Fejezet
17. A képviselő jogállása
32. §
(1)A települési képviselő jogaira és kötelezettségeire az Mötv. 32. §-ban foglalt rendelkezések irányadóak.
(2)Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjának, költségtérítésnek megállapítására vonatkozó szabályokat önálló önkormányzati rendelet tartalmazza.
(3)Az önkormányzati képviselő tiszteletdíja egy havi időtartamra 25 %-kal csökken, ha a a Képviselő-testületi ülést előkészítő azon bizottsági ülésen, melynek tagja, nem vesz részt és hiányzásának okát a tiszteletdíj kifizetését megelőző 8. napig nem igazolja.
(4)Az önkormányzati képviselő tiszteletdíja két havi időtartamra 25 %-kal csökken, ha a képviselő a testületi ülésen nem vesz részt, és hiányzásának okát a tiszteletdíj kifizetését megelőző 8. napig nem igazolja.
(5)Nem minősül igazolatlan hiányzásnak, ha a képviselő
a) táppénzes állományban van
b) hozzátartozója temetése miatt van távol,
- a polgármester által igazolt önkormányzati érdekből van távol,
- egyéb méltánylást igénylő esetekben marad távol, melyet a polgármester utólag igazol.
18. Vagyonnyilatkozat
33. §
(1)A képviselő az Mötv. 39. § (1) bekezdése alapján, a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) 4. § d.) pontjára figyelemmel vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
(2)A képviselő megválasztásától, majd azt követően minden év január 1-jétől számított harminc napon belül köteles vagyonnyilatkozatot tenni az Mötv. 2. melléklete szerinti adattartalommal.
(3)A képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
(4)A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja (a továbbiakban: külsős tag) vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének a megválasztását követő harminc napon belül, majd azt követően kétévenként, az esedékesség évében június 30-ig köteles eleget tenni a Vnytv. melléklete szerinti adattartalommal.
(5)A külsős tag vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a Vnytv. 2. § b.) pontja szerinti hozzátartozójának vagyonnyilatkozatát. A külsős tag és hozzátartozójának vagyonnyilatkozata nem nyilvános.
(6)A külsős tag vagyonnyilatkozatának őrzéséért a jegyző felel.
V. Fejezet
19. A képviselő-testület bizottságai
34. §
(1)A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében Pénzügyi bizottságot és Szociális bizottságot hoz létre.
(2)A bizottságok tagjainak száma 5 fő (3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő-testületi tag)
(3)A bizottságok egymással mellérendeltségi viszonyban állnak.
(4)A képviselő-testület bizottságait és tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
20. A bizottságok feladatai
35. §
(1)A Pénzügyi Bizottság az Mötv. 120. § foglalt feladatokon túl megtárgyalja és véleményezi
- a pénzügyi tárgyú javaslatokat,
- az önkormányzat gazdálkodását, vagyonát érintő ügyrendi javaslatokat,
- dönt az összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyekben,
- ellátja a 33. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
(2) A Szociális Bizottság feladatai
- átruházott hatáskörben dönt a települési támogatás iránti kérelmekben,
- előzetesen állást foglal a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális és egészségügyi tárgyú kérdésekben,
- megtárgyalja és véleményezi a szociális ellátással, koncepcióval kapcsolatos előterjesztéseket,
- véleményezi a szociális és egészségügyi ellátást szabályozó rendeletek megalkotását, módosítását.
- közreműködik az önkormányzat által elnyert segély- és élelmiszercsomagok, valamint természetbeni juttatások elosztásában.
36. §
A képviselő- testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő- testület által történő elfogadásáig tart.
37. §
(1)A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság elnökének akadályoztatása és a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a korelnök hívja össze.
(2)Az üléseket a bizottság elnöke vezeti. Amennyiben az ülést más hívta össze, úgy az összehívó köteles az ülést vezetni.
(3)A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A bizottság zárt üléseire a képviselő-testület zárt üléseire vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(4)A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
38. §
(1) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá.
(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a közös hivatal látja el.
(3) A bizottság döntéseiről a jegyző évenkénti nyilvántartást vezet.
(4) A bizottság ciklusonként egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek a bizottság tevékenységéről. A beszámoló előterjesztésének elkészítéséről a bizottság elnökének kell gondoskodnia.
VI. Fejezet
21. A polgármester
39. §
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármesternek joga van e tisztségéről a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával lemondani, amelyet az alpolgármesternek, ennek hiányában a Pénzügyi Bizottság elnökének juttat el.
(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét a (2) bekezdésben meghatározott személynek.
40. §
(1)A polgármester felett a munkáltatói jogokat a Képviselő-testület gyakorolja.
(2)A polgármester az Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túl az alábbi feladatokat látja el:
- segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
- összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
- képviseli az önkormányzatot,
- kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
- az önkormányzat rendeleteit, határozatait, a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel együtt aláírja,
- nyilatkozik a sajtónak.
22. Az alpolgármester
41. §
(1)A képviselő-testület a tagjai közül – a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2)Az alpolgármester az általa ellátott feladatokról legalább félévente, vagy szükség szerint beszámol a polgármesternek.
23. Polgármester, alpolgármester helyettesítése
42. §
(1)A polgármester akadályoztatása esetén, vagy ha a polgármesteri tisztség ideiglenesen nincs betöltve, helyettesítésére az alpolgármester jogosult.
(2)Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályozva vannak tisztségük ellátásában, a képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozó feladatokat a Pénzügyi Bizottság elnöke gyakorolja.
24. A jegyző
43. §
(1)A jegyzőt a polgármester nevezi ki az Mötv. 82. § (1) bekezdése és 83. § b)-c) pontja alapján.
(2)A jegyző az Mtv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívül
- gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
- ellátja az önkormányzat képviselő-testülete, valamint a bizottságok működésének szervezési, ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- a munkatervben foglaltak szerint tájékoztatja a testületet a közös hivatal munkájáról,
- kezdeményezheti rendelet megalkotását,
- végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat.
25. Az aljegyző
44. §
A polgármester – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – határozatlan időre aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
45. §
A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról – legfeljebb hat hónap időtartamra – a közös hivatal kirendeltségének vezetője gondoskodik.
VII. Fejezet
26. A közös hivatal
46. §
(1)A képviselő- testület az önkormányzat működésével, az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.
(2)A közös hivatal szervezeti felépítését az 3. függelék, munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét a 4. függelék tartalmazza.
(3)A jegyző felelős a közös hivatal költségvetési szervként való működéséből fakadó szabályozási kötelezettség teljesítéséért. A közös hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a közös hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei határozattal fogadják el.
(4)A közös hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni a hivatal ügyfélfogadási rendjét.
27. Nemzetiségi önkormányzatok
47. §
(1) Az önkormányzat együttműködik a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében a településen működő, közvetlen választással létrehozott szlovák és ruszin nemzetiségi önkormányzattal (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat).
(2) A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés keretében a polgármester szükség szerint egyeztető megbeszélést kezdeményez a nemzetiségi önkormányzat elnökével.
(3) Az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat működési feltételeit a következő módon:
- a közös hivatalban a nemzetiségi önkormányzat munkáját a jegyző által erre kijelölt ügyintéző segíti,
- az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat üléseinek összehívásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását (gépelés, sokszorosítás, postázás stb.),
- az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat ülésének megtartásához a közös hivatalban helyiséget biztosít,
- a közös hivatal, mint a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve ellátja a gazdálkodási feladatokat.
(4) A (3) bekezdés a)-d) pontokban foglaltak részletes meghatározására az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat által kötött megállapodásban kerül sor. A megállapodást szükség szerint, de évente legalább egyszer felül kell vizsgálni.
(5) A nemzetiségi önkormányzat elnöke az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezheti a képviselő-testület eljárását, valamint ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, a képviselő-testület részére javaslatot tehet.
(6) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve a tájékoztatás megadása iránt intézkedni.
(7) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik.
(8) A (7) bekezdés szerinti véleményezési, egyetértési jog gyakorlására a véleményezési, egyetértési jog jogosultjának az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos, jogvesztő határidő áll rendelkezésére.
(9) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és véleménynyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a nemzetiségi önkormányzat elnöke a polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a képviselő-testületet az előterjesztő tájékoztatja.
28. Társulások, nemzetközi kapcsolatok
48. §
(1)A képviselő-testület az egészségügyi, szociális és gyermekjóléti alapellátási, óvodai nevelési, területfejlesztési valamint hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatainak ellátását önkormányzati társulás formájában biztosítja, melynek részletes szabályait társulási megállapodások rögzítik.
(2)Az önkormányzat társulásait és a társulások által ellátott feladatokat a 3. melléklet tartalmazza.
(3)Az önkormányzat képviselő-testülete által létrehozott társulások megalakulásának, megszűnésének, szervezetének és működésének főbb szabályait az Mötv. IV. fejezet 87-95. §-i tartalmazzák.
49. §
(1) Testvér települési kapcsolatok kialakításáról és feltételeiről a Képviselő-testület dönt.
(2) Nemzetközi kapcsolatok kialakítása céljából külföldi partnerrel a polgármester, illetve az általa megbízott személy jogosult tárgyalni.
29. Helyi népszavazás
50. §
A képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról önálló rendeletet alkot.
30. Az önkormányzat vagyona
51. §
(1)Az önkormányzat törzsvagyonát, ezen belül a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal, az üzleti vagyonnal való gazdálkodás előírásait, és a tulajdonosi jogok gyakorlásának módját önálló önkormányzati rendelet állapítja meg.
(2)Az önkormányzati tulajdonba tartozó vagyonelemekről a jegyző önkormányzati vagyon-nyilvántartást vezet.
VIII. Fejezet
31. Az önkormányzat gazdálkodása
52.§
(1)Az önkormányzat gazdálkodására az államháztartási törvényben, végrehajtási rendeletében foglaltak és az Mötv. 111-116. §-i irányadóak.
(2)Az önkormányzat feladatfinanszírozási rendszerére az Mötv. 117-118. §-i irányadóak.
32. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
53. §
A Pénzügyi Bizottságnak az önkormányzat belső kontrollrendszerével kapcsolatos feladatait az Mötv. 120. §-a tartalmazza.
54. §
(1) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzéséről a jegyző gondoskodik a vonatkozó jogszabályok szerint folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés és belső ellenőrzés útján.
(2) Az éves ellenőrzési tervet a képviselő-testület hagyja jóvá az előző év december 31-ig.
33. Záró rendelkezések
55. §
(1)Ez a rendelet 2018. április 17.-én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Pálháza Város Önkormányzat képviselő-testületének 13/2014. (XI.17.) önkormányzati rendelete.
Szebeni Endre Csató Szabolcs
polgármester jegyző
Záradék: Ezt a rendeletet 2018. április 16.-án kihirdettem.
Csató Szabolcs
jegyző
1. melléklet a 11/2018. (XI.8.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti bontásban
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások
013320 Köztemető –fenntartás és működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodási feladatok
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
064010 Közvilágítás
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
082042 Könvvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése
082044 Könyvtári szolgáltatások
105020 Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
082092 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
2. melléklet a /2018. (IV.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat önként vállalt feladatai
- Non-profit (civil) szervezetek és egyesületek támogatása
- Egyházak támogatása
- Sportszervezetek támogatása
- Kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása
- Elismerő címek, kitüntetések adományozása
- Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás
- Települési támogatás nyújtása
3. melléklet a /2018. (IV.) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
1. A Hegyközi Területfejlesztési és Alapellátási Társulásra átruházott hatáskörök:
A társulás gondoskodik
a) az egészségügyi alapellátási feladatok (háziorvosi, fogorvosi, védőnői, iskola-egészségügyi feladatok és a központi háziorvosi ügyelet) megszervezéséről és fenntartásáról,
b) a szociális és gyermekjóléti alapellátási feladatok (idősek és szenvedélybetegek nappali ellátása, szociális- és gyermekétkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás) ellátásáról,
c) az óvodai nevelés és bölcsődei ellátás fenntartásáról és működtetéséről,
d) a területfejlesztési feladatok ellátásáról.
2. Az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
A társulás ellátja az Mötv. 13. § 9. pontjában meghatározott hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatokat.
3. A Szociális Bizottságra átruházott hatáskörök:
A Szociális Bizottság dönt a települési támogatás iránti kérelmekben.
1. függelék a /2018. (IV.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület tagjai
- Szebeni Endre polgármester
- Moravszki József alpolgármester
- Betónia Béla képviselő
- Dr. Kárpát György Artúrné képviselő
- Gali Roland képviselő
- Hörcsik Balázs képviselő
- Palágyi Tibor Attila képviselő
2. függelék a /2018. (IV.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület bizottságai és tagjainak névsora
Pénzügyi Bizottság
Gali Roland elnök
Betónia Béla tag
Palágyi Tibor Attila tag
Szász Attiláné tag
Horváth Zoltán tag
Szociális Bizottság
Hörcsik Balázs elnök
Dr. Kárpát György Artúrné tag
Gali Roland tag
Lukács Gabriella tag
Szuetta István Józsefné tag
3. függelék a /2018. (IV.) önkormányzati rendelethez
A Közös Hivatal munkarendje, ügyfélfogadási rendje
Munkarend:
Pálháza székhelyen:
Hétfő-Csütörtök: 7.30-16.00
Péntek: 07.30-13.30
Füzérkomlós kirendeltségen:
Hétfő-Csütörtök: 07.15-15.45
Péntek: 07.15-13.15
Ügyfélfogadás:
Pálháza székhelyen:
Hétfő: Nincs ügyfélfogadás
Kedd: 8.00-12.00 óráig
Szerda: 8.00-16.00 óráig
Csütörtök: 8.00-12.00 óráig
Péntek: Nincs ügyfélfogadás
Pénztári órák: kedd: 10.00-12.00 óráig
csütörtök: 10.00-12.00 óráig
Füzérkomlós kirendeltségen:
Hétfő: 13.00-15.00 óráig
Kedd: 08.00-12.00 óráig
Szerda: 08.00-12.00; 13.00-15.00 óráig
Csütörtök: 08.00-12.00 óráig
Péntek: Nincs ügyfélfogadás
Pénztári órák: szerda: 08.00-12.00 óráig
csütörtök: 08.00-12.00 óráig
A tisztségviselők ügyfélfogadási rendje:
Jegyző:
Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal
3994 Pálháza, Dózsa Gy. út 151.
kedd: 14.00 - 16.00 óráig
Kirendeltség-vezető (a kirendeltség településein):
Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzérkomlósi Kirendeltsége
3997 Füzérkomlós Dr. Molnár út 20.:
Hétfő 13.00-14.00 óráig
Bózsva Községi Önkormányzat
3994 Bózsva, Dózsa Gy. út 21.
Csütörtök: 14.30-15.30 óráig
Nyíri Községi Önkormányzat
3995 Nyíri, Dózsa Gy. u. 2.
Kedd: 14.30-15.30 óráig