TISZAKARÁD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 16 / 2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01

Tiszakarád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 32. § (3) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A § (1)-(3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 45. §-ban, 46. §-ban, 62. § (2) bekezdésében, 92. §-ában és 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. FEJEZET 

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya

1. §

     

(1)A rendelet hatálya - magasabb rendű jogszabály eltérő rendelkezése hiányában -  kiterjed Tiszakarád Község illetékességi területén életvitelszerűen lakó és ott lakcímmel rendelkező  magyar állampolgárokra, az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándoroltakra, bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre. Valamint a munkavállalók szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkeznek.

(2)Átmeneti segély, étkezés és szállás biztosításának tekintetében a rendelet hatálya kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.

    

Hatásköri szabályok

2. §


(1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül a 8. §, 9. § és 10. §-ban foglalt ellátások iránti kérelmek elbírálása a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester hatáskörébe tartozik.

(2) A polgármester döntése ellen a képviselő-testülethez fellebbezés nyújtható be.


Eljárási rendelkezések

3. §


(1)  A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmeket a Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal) lehet benyújtani az arra jogszabályban előírt formanyomtatványon.


(2) A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

                                                                 

(3) Elvált szülők esetén a saját háztartásban tartást a kiskorú elhelyezését is rendező jogerős bírósági határozattal kell bizonyítani.


(4) A jövedelem igazolásához felhasználható bizonyítékok:

a)a havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző 1 havi nettó átlagkeresetről kiadott munkáltatói igazolás,

b)álláskeresési ellátást  megállapító határozat,

c)a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvénye,

d)vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolása,

e)egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozat a havi átlagos nettó jövedelemről.


(5) A hivatal ügyintézője a beérkezett kérelmeket döntésre előkészíti, a támogatásra való jogosultság fennállását folyamatosan figyelemmel kíséri és szükség esetén javaslatot tesz a támogatás megszüntetésére.


(6) A tényállás tisztázása érdekében a hatáskör gyakorlója környezettanulmányt készíthet, illetve készíttethet. Amennyiben az ügyfél a  környezettanulmány elkészítését nem teszi  lehetővé és emiatt a tényállás nem kellően tisztázott, úgy a hatáskör gyakorlója a rendelkezésre álló adatok alapján dönt,vagy az eljárást megszünteti. Erről az ügyfelet tájékoztatni kell.


II. Fejezet

SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ

PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK


FOGLALKOZTATÁST HELYETTESÍTŐ TÁMOGATÁS

4. §


(1) A jegyző foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultságot állapít meg annak az aktív korúak ellátásra jogosult személynek, aki az Szt. 33.§-ában foglaltakon túl teljesíti a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételeket az alábbiak szerint:

a)az ingatlan tulajdonosa, kezelője, tartós használója illetőleg haszonélvezője köteles az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edény elhelyezésére és rendeltetésszerű használatára

b)a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolításra,

c)az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használatára, művelésére,

d)a lakás rendeltetésszerű használata, folyamatos tisztán tartása, takarítása,vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,

e)az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,

f)a lakásban vagy az udvaron köteles illemhelyet létesíteni.


(2)  A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.


(3) Amennyiben az ellenőrzés alapján megállapítható, hogy az ingatlan állapota nem felel meg az (1)-(2) bekezdésben foglaltaknak, úgy a jegyző 8 napos határidő tűzésével felszólítja a kérelmezőt vagy a jogosultat a lakókörnyezet rendezésére.


RENDSZERES SZOCIÁLIS SEGÉLY

5. §


(1) A rendszeres szociális segély megállapításának feltétele, hogy a jogosult a Bodrogközi Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Szolgáltató Központ Kistérségi Családsegítő és  Gyermekjóléti  Szolgálatával (telephely: 3971 Tiszakarád József A. u. 15., a továbbiakban: az Önkormányzat által kijelölt szerv)  való együttműködési kötelezettséget nyilatkozatban vállalja.


(2) Az együttműködés keretében:

a)az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézményével nyilvántartásba véteti magát,

b)a beilleszkedését segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre kijelölt szervvel,

c)teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat, mely kiterjedhet

  • egyéni képességeket fejlesztő foglalkozáson
  • munkatanácsadáson, munkába állást elősegítő, élethelyzet javító,problémamegoldó programokon
  • önsegítő csoportfoglalkozásokon,
  • életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozáson,
  •  a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő, különösen az általános iskolai végzettség, az első szakképesítés megszerzésére irányuló oktatásban, képzésben történő részvételre.

d) az együttműködésre kijelölt szervvel az általuk megjelölt rendszerességgel kapcsolatot tart.


(3) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézményének munkatársa – amennyiben az aktív korúak ellátására jogosult személy nem tartja meg az együttműködés eljárási szabályait, a szolgálatnál nem jelenik meg az előírt határidőre, nem teljesíti a beilleszkedést elősegítő programban foglaltakat – 3 napon belül megkeresi a jogosultat és megvizsgálja a  mulasztás okát.


(4) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy amennyiben önhibájából nem tesz eleget   kötelezettségének, az akadályoztatás megszűnését követő 8 napon belül azt igazolni köteles és az akadály elhárulását követően köteles megkezdeni, illetve folytatni az  együttműködést.


(5) Amennyiben az aktív korúak ellátására jogosult személy  kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget  az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézménye 8 napon belül jelzi a jogosultságot megállapító szervnek az együttműködés  létrejöttének elmaradását, illetve megszegését.    

                                

(6) Az aktív korúak ellátására jogosult személy az ellátás folyósításának időtartama alatt az  Szt. 37/A.§.-ában és a jelen rendelet 9.§. (3) bekezdésében foglaltak szerint együttműködni      köteles, azaz

a)a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül megjelenik az együttműködésre kijelölt szervnél,

b)a megjelenést követő 60 napon belül írásban megállapodást köt a beilleszkedést segítő programról,

c)az együttműködési megállapodásban foglaltakat megtartja,

d)legalább 3 havonta felkeresi az együttműködésre kijelölt szervet.



LAKÁSFENNTARTÁSI TÁMOGATÁS

6. §


A normatív lakásfenntartási támogatásra vonatkozó törvényi rendelkezéseket az önkormányzat változtatás nélkül alkalmazza.



ADÓSSÁGKEZELÉSI ÉS ADÓSSÁGRENDEZÉSI TÁMOGATÁS

7. §


Adósságkezelési és adósságrendezési támogatást az önkormányzat nem állapít meg.



ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY

8. §


(1)Önkormányzati segély azoknak a személyeknek, családoknak állapítható meg, akik a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdenek.

(2)Önkormányzati segélyre azon személy vagy család jogosult, ahol az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének

a) egyedül élő esetén                              150 %-át

b) két vagy annál több fő esetén             130 %-át.

(3)Kivételes esetben, amennyiben a kérelmező

a)egyedül élő,

b)tartósan beteg vagy fogyatékos személy,

c)legalább két gyermekét egyedül nevelő,

d)a családjában minimum két fogyatékos, illetve halmozottan fogyatékos személyt ápoló,

e)elemi kárt szenvedett

úgy a (2) bekezdésben meghatározott jövedelmi értékhatártól eltérően önkormányzati segélyre jogosult akkor is, ha családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén  200 %-át.

(4)Önkormányzati segély pénzben és természetben egyaránt nyújtható.

(5)Az önkormányzati segély maximális mértéke a (4) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-a.

a)kamatmentes kölcsön formájában maximum 50.000 Ft legfeljebb 10 havi törlesztéssel,

b)vissza nem térítendő támogatásként krízishelyzetben maximum 500.000 Ft összegben.

(6)Ugyanaz a személy egy naptári éven belül legfeljebb 4 alkalommal részesülhet önkormányzati segélyben, melynek együttes összege éves szinten nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.


9. §

  1.  Önkormányzati segély elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként is kérhető, a temetést követő 3 hónapon belül.

(2)A temetési költségekre tekintettel igényelt önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-a.

(3)A képviselő-testület a helyben szokásos temetés költségét 60.000 Ft-ban állapítja meg.



BURSA HUNGARICA ÖSZTÖNDÍJ TÁMOGATÁS

10. §


(l) Ösztöndíj állapítható meg a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati  Ösztöndíj Pályázat feltételének megfelelő és pályázatát határidőben beadó azon pályázónak, akinek a   családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj    mindenkori legkisebb összegének 200 %-át. Az egy főre eső jövedelem megállapításánál az  51/2007. (III.26.) Korm. rendelet alapján kell eljárni.


(2) Az ösztöndíj időtartama felsőoktatási hallgatók részére 10 hónap, azaz két egymást követő  tanulmányi félév. A felsőoktatási hallgatók által elnyert ösztöndíj csak abban az esetben kerülhet folyósításra, ha az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a pályázó beiratkozott hallgatója a felsőoktatási intézménynek.


(3) Az ösztöndíj időtartama felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok részére 3 x  10 hónap, azaz 6 egymást követő tanulmányi  félév. Felsőoktatási tanulmányokat kezdeni  kívánó fiatalok által elnyert ösztöndíj csak abban az esetben folyósítható, ha a pályázó a pályázat elbírálását követő tanévre felsőoktatási intézménybe felvételt nyer és tanulmányait ténylegesen megkezdi és az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt beiratkozott hallgatója a  felsőoktatási intézménynek.


(4) Az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – szünetel azokra a tanulmányi félévekre, amelyekre az ösztöndíjas nem iratkozik be. Nem minősül szünetelésnek, ha a pályázó az elbírálást követő tanévre nem nyer felvételt, vagy nem iratkozik be a felsőoktatási intézménybe.


(5) A felsőfokú intézményekbe jelentkezők („B” típusú pályázók) szociális rászorultságát a  hivatal  évente egyszer – szeptember 30-ig – köteles felülvizsgálni.


(6) A megállapítható önkormányzati ösztöndíjrész pályázónkénti összege szociális helyzetétől függően minimum l.000,- Ft/hó.


11. §

(1) A  megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül a visszavonásról hozott határozat  meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha a „B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenként felülvizsgálatánál nem  működik együtt az önkormányzattal,a támogatásban részesített „A” vagy „B” típusú pályázó elköltözik a települési önkormányzat illetékességi területéről.


(2) Amennyiben a felsőoktatási hallgató számára megítélt ösztöndíj utólag  megvonásra kerül, mert a hallgató az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a felsőoktatási intézményben  nem államilag finanszírozott nappali képzésben vesz részt, a 21. § (l) bekezdése szerint döntési hatáskörrel rendelkező szerv – a szociális és családi körülmények figyelembevételével – dönthet úgy, hogy a   már korábban megítélt támogatást szociális segélyként tovább folyósítja.


(3) A pályázónak a kitöltött  pályázati űrlaphoz csatolni kell a vele közös  háztartásban élő hozzátartozók:

a)munkáltató által kiállított jövedelemigazolását,

b)nyugdíjáról, vagy egyéb nyugdíjszerű jövedelméről szóló igazolást,

c)tartásdíj összegéről szóló igazolást,

d)munkanélküli esetén az ellátásról szóló igazolást, amennyiben ellátásban nem részesül,  úgy a Munkaügyi Központ igazolását ezen tényről.



KÖZTEMETÉS

19. §


A köztemetésre vonatkozó törvényi rendelkezéseket az önkormányzat változtatás nélkül alkalmazza.


SZOCIÁLIS KEREKASZTAL

20. §


(1) A Szociális Kerekasztal feladata:

  1. részt vesz a szolgáltatás-tervezési koncepció kialakításában
  2. folyamatosan figyelemmel kíséri a koncepcióban meghatározott feladatok végrehajtását
  3. véleményezi a közfoglalkoztatási tervet, figyelemmel kíséri annak végrehajtását.


(2) A kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.


(3) A kerekasztal tagjai:

  1. Tiszakarád Községi Önkormányzat Szociális-, egészségügyi-, ifjúságvédelmi Bizottságának elnöke
  2. háziorvosok,
  3. védőnők
  4. Gyermekjóléti és Családsegítő szolgálat családgondozója

(4) A kerekasztal vezetője: Tiszakarád Község Önkormányzatának polgármestere



ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


22. §


(1) E rendelet 2014. január 01. napján lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 1/2011.(I.18.) önkormányzati rendelet és annak összes módosítása.

                              

Tiszakarád, 2013. december 19.




Dr. Szepesy Krisztina sk.

jegyző

Ungvári József sk.

polgármester




Záradék:

E rendelet kihirdetve 2013. december 20-án.