Tiszakarád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 02- 2025. 04. 28Tiszakarád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Tiszakarád Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §. (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdés, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában 32. § (1) bekezdés b) pontjában, ugyanezen § (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdéseiben, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, és 132. § (4) bekezdés g) pontjába, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 18. §. (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza - a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével – Tiszakarád községben, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.
2. A rendelet hatálya
2. § A rendelet hatálya kiterjed Tiszakarád község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) 3. § (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.
3. Értelmező rendelkezések
3. § (1) E rendelet alkalmazásában:
a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
b) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja, a Szoc. tv 4 §. d) pontja
c) természetbeni támogatás: olyan támogatás, amellyel az önkormányzat anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével nyújt segítséget.
(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szoc. tv. 4. §(1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.
4. Az ellátások formái
4. § A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
5. Hatásköri szabályok
5. § (1) A Képviselő-testület jelen rendelet 10. §-a, és a 11. §-a, alapján biztosítható támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörit a polgármesterre ruházza át.
(2) A polgármester hatáskörébe tartozik a köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.
6. Települési támogatás
Rendszeres lakásfenntartás
6 .§
háztartásban együtt élők száma |
rendszeres lakásfenntartás összege |
1 fő |
4 000.- Ft |
2 fő |
5 000.- Ft |
3 fő |
5 500.- Ft |
4 fő |
6 000.- Ft |
5 fő vagy annál több |
7 000.- Ft. |
7. § (1) A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként vizsgálni kell, hogy a kérelmező lakókörnyezete rendezett, tiszta legyen az alábbi feltételek szerint:
7/A. § (1) Az önkormányzat költségvetésének függvényében évente lakcímenként települési támogatás keretében egyszeri pénzbeli támogatást nyújthat.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellátás megállapítására abban az esetben kerülhet sor, ha az az önkormányzat éves költségvetése erre fedezettel rendelkezik. A támogatásra fordítható összeget az önkormányzat külön képviselő-testületi határozattal határozza meg.
(3) Támogatásban részesíthető az a háztartás, ahol az 1 főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének tízszeresét nem haladja meg.
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás
8. § (l) Ösztöndíj állapítható meg a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj Pályázat feltételének megfelelő és pályázatát határidőben beadó azon pályázónak, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.9
(2) Az ösztöndíj időtartama felsőoktatási hallgatók részére 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév. A felsőoktatási hallgatók által elnyert ösztöndíj csak abban az esetben kerülhet folyósításra, ha az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a pályázó beiratkozott hallgatója a felsőoktatási intézménynek.
(3) Az ösztöndíj időtartama felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok részére 3 x 10 hónap, azaz 6 egymást követő tanulmányi félév. Felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok által elnyert ösztöndíj csak abban az esetben folyósítható, ha a pályázó a pályázat elbírálását követő tanévre felsőoktatási intézménybe felvételt nyer és tanulmányait ténylegesen megkezdi és az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt beiratkozott hallgatója a felsőoktatási intézménynek.
(4) Az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – szünetel azokra a tanulmányi félévekre, amelyekre az ösztöndíjas nem iratkozik be. Nem minősül szünetelésnek, ha a pályázó az elbírálást követő tanévre nem nyer felvételt, vagy nem iratkozik be a felsőoktatási intézménybe.
(5) A felsőfokú intézményekbe jelentkezők („B” típusú pályázók) szociális rászorultságát a hivatal évente egyszer – szeptember 30-ig – köteles felülvizsgálni.
(6) A megállapítható önkormányzati ösztöndíjrész pályázónkénti összege szociális helyzetétől függően minimum 5.000,- Ft/hó.10;11
9. § (1) A megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha a „B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenként felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,a támogatásban részesített „A” vagy „B” típusú pályázó elköltözik a települési önkormányzat illetékességi területéről.
(2) Amennyiben a felsőoktatási hallgató számára megítélt ösztöndíj utólag megvonásra kerül, mert a hallgató az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a felsőoktatási intézményben nem államilag finanszírozott nappali képzésben vesz részt, a 21. § (l) bekezdése szerint döntési hatáskörrel rendelkező szerv – a szociális és családi körülmények figyelembevételével – dönthet úgy, hogy a már korábban megítélt támogatást szociális segélyként tovább folyósítja.
(3) A pályázónak a kitöltött pályázati űrlaphoz csatolni kell a vele közös háztartásban élő hozzátartozók:
a) munkáltató által kiállított jövedelemigazolását,
b) nyugdíjáról, vagy egyéb nyugdíjszerű jövedelméről szóló igazolást,
c) tartásdíj összegéről szóló igazolást,
munkanélküli esetén az ellátásról szóló igazolást, amennyiben ellátásban nem részesül, úgy a Munkaügyi Központ igazolását ezen tényről.
Időskorú személyek támogatása12
10. §
7. Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) Rendkívüli települési támogatás a Szoc. tv. 45. § (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.
(2) A Szoc. tv. 45. § (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen
a) elemi kár elszenvedése,
b) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
12. § (1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(4) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a.
(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.
(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 20 %-a.13
13. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át.
(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át
a) elemi kárt szenvedett,
b) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértés követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
14. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 150 %-át és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg
a) családjában az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át,
b) egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
(2) Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás, amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.
(3) A helyben elismert legolcsóbb temetési költség 200.000.- forint.14
8. Köztemetés
15. § (1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoc. tv. 48 §-a tartalmazza.
(2) A polgármester kérelemre, a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoc. tv. 48. § (3) bekezdés b) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik
Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai
16. § (1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan a Tiszakarádi Polgármesteri Hivatalhoz lehet benyújtani.15
(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.
(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.
(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.
(5) A havi rendszerességgel biztosított települési támogatás iránt benyújtott kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmére vonatkozó igazolásokat, valamint a 63/2006 (III.27.) Korm. rendelet. 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.
17. § A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen
a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,
b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,
c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,
d) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényéről, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.
18. § Annak igazolására, hogy a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik
a) tulajdoni lap,
b) bérleti szerződés másolata.
Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok
19. § (1) A Képviselő-testület, és a polgármester a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoc. tv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.
(2) A Tiszakarádi Polgármesteri Hivatal valamint a Bodrogközi TcKT által fenntartott Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.16
(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.
20. § (1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától a tárgyév december 31. napjáig kell megállapítani.17
(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.
21. § (1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.
(2) A települési támogatás folyósítása banki átutalással, vagy házi pénztári kifizetéssel történik.18
Ellenőrzés, felülvizsgálat
22. § (1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoc. tv.-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoc. tv. 17. §-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.
Lakásfenntartásra biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei
23. § (1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell
a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,
b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását valamint
SZOCIÁLIS KEREKASZTAL
24. § (1) A képviselő-testület a szociálpolitikai döntések szakmai véleményezése, értékelése, elemzése céljából Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre.
(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal évente egy ülést tart.
(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:
a) Szociális-, Egészségügyi-, Ifjúságvédelmi Bizottság elnöke,
b) Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője
c) a Polgármesteri Hivatal Szociális ügyeket ellátó munkatársai
e) a Családsegítő Szolgálat vezetője,
f) AMK igazgatója
(4) A Szociálpolitikai Kerekasztalt a Szociális-, Egészségügyi-, Ifjúságvédelmi Bizottság elnöke vezeti.
25. § (1) Ezen rendelet 2015. március 2. napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2015 március 1. kell alkalmazni.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 16/2013 (XII.20.) számú önkormányzati rendelet.
(3) Ezen rendelet az állampolgárok szélesebb körét érinti, ezért annak hiteles szövegét az önkormányzat hivatalos lapjában, valamint internetes honlapján is közzé kell tenni.
Módosította a 9/2019.(XI.20.) önkormányzati rendelet 1.§-a; hatályos: 2019.11.20-tól.
Módosította a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 1.§-a; hatályos: 2015.12.16-tól.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 2.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Hatályon kívül helyezte a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5.§-a; hatályos: 2015.12.16-tól.
Hatályon kívül helyezte a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5.§-a; hatályos: 2015.12.16-tól.
Hatályon kívül helyezte a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5.§-a; hatályos: 2015.12.16-tól.
Beiktatta a 9/2019.(XI.20.) önkormányzati rendelet 2.§-a; hatályos: 2019.11.20-tól.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 3.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Módosította a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2.§-a; hatályos 2015.12.16-tól.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 4.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Módosította a 2/2021.(IV.01.) önkormányzati rendelet 1.§-a; hatályos: 2021.04.01-től.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 5.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Módosította a 2/2019.(IV.30.) önkormányzati rendelet 6.§-a; hatályos: 2019.04.30-tól.
Módosította a 2/2021.(IV.01.) önkormányzati rendelet 2.§-a; hatályos 2021.04.01-től.
Módosította a 2/2021.(IV.01.) önkormányzati rendelet 3.§-a; hatályos 2021.04.01-től.
Módosította a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 3.§-a; hatályos 2015.12.16-tól.
Módosította a 13/2015.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4.§-a; hatályos 2015.12.16-tól.