Tiszakarád Község Képviselő testületének 1/2019 (III.18.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 03. 18Tiszakarád Község Képviselő testületének 1/2019 (III.18.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
2019-03-18-tól
Tiszakarád Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
- §
(1) Az önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) hatálya Tiszakarád Önkormányzatára, (a továbbiakban: Önkormányzat) Tiszakarád Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), a Tiszakarádi Általános Művelődési Központra (ÁMK) és a Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatalra (Közös Hivatal) terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden az (1) bekezdés szerinti szervezet által nyújtott támogatásban részesülőre.
Az önkormányzat 2019. évi költségvetése
- §
A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetésének
- bevételi főösszegét 977 806 000 Ft-ban
- kiadási főösszegét 977 806 000 Ft-ban
állapítja meg az alábbi részletezés szerint:
tárgyévi működési célú bevételek összege: 908 287 495 Ft
tárgyévi működési célú kiadások összege: 902 130 000 Ft
tárgyévi tőkejellegű bevételek összege: 69 518 505 Ft
tárgyévi tőkejellegű kiadások összege: 75 676 000 Ft
3. §
(1) Az önkormányzat 2019. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését, kiadási előirányzatait az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat 2019. évi állami támogatásainak jogcímenkénti alakulását a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, összevontan, mérlegszerűen a 4. 5. számú melléklet tartalmazza.
A költségvetési kiadások
4. §
(1) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá:
Működési kiadások előirányzata összesen: 901 316 000 Ft,
Ebből:
- személyi jellegű kiadások: 165 547 000 Ft,
- munkaadókat terhelő járulékok: 20 194 000 Ft,
- dologi és folyó kiadások: 497 398 000 Ft,
- szociálpolitikai juttatások: 47 783 000 Ft,
- támogatásértékű kiadások, pénzeszköz
átadások 5 350 000 Ft,
- irányítás alá tartozó költségvetési szervek
támogatása 165 044 000 Ft.
(2) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen 75 676 000 Ft.
A felújítási és felhalmozási kiadásokból:
- a felújítás előirányzata: 69 676 000 Ft,
- a beruházási kiadások előirányzata: 6 000 000 Ft,
(3) Az önkormányzat kiadásaiból:
a) kötelező feladatok kiadása: 976 992 000 Ft
b) önként vállalt feladatok kiadásai: -
c) állami(államigazgatási) feladatok kiadásai -
(4) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait feladatonként a 6.-7. számú mellékletek tartalmazzák.
5. §
Az önkormányzat, a Közös Hivatal és az ÁMK költségvetését feladatonként – kötelező, önként vállalt és állami feladatok szerinti bontásban – a 8. számú melléklet tartalmazza.
6. §
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 4.-5. számú mellékletek tartalmazzák.
7. §
A képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 9. számú melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
8. §
(1) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 10. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását lejárat és eszközök szerinti bontásban a 11. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat által átadott pénzeszközök, támogatásértékű kiadások összegét a 12. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat által adott közvetett támogatások előirányzatát a 13. számú melléklet tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. számú melléklet szerint, a likviditási ütemtervét a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátási tervét a képviselő-testület a 16. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Az önkormányzat bevételi és kiadási tervét a 2019-2022. időszakra a 17. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
9. §
A Képviselő-testület a 2019. évi költségvetés egyensúlyát hitelfelvétel nélkül biztosítja.
Közös Önkormányzati Hivatal
10.§
(1) A Közös Önkormányzati Hivatal kiadási és bevételi előirányzatait a 3.2.b. számú melléklet tartalmazza az alábbiak szerint:
a) A működési kiadások előirányzata összesen 55 761 000 Ft, melyből
aa) személyi jellegű kiadások : 40 910 000 Ft
ab) munkaadókat terhelő járulékok: 7 778 000 Ft
ac) dologi kiadások: 7 073 000 Ft)
b) A közös önkormányzati hivatal engedélyezett létszáma: 9 fő, melyből 1 fő jegyző, 7 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.
c) A közös önkormányzati hivatal bevétele:
- állami támogatás és működési bevétel: 44 008 489 Ft
- intézmény finanszírozás: 11 576 600 Ft
- előző évi pénzmaradvány: 175 911 Ft
(2) A képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltak alapján - az illetményalapot 46.380.-Ft-ban állapítja meg.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal 2019. évi cafetéria juttatása 200 000 forint/fő, amely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.
ÁMK
11. §
(1) Az ÁMK kiadási és bevételi előirányzatait a képviselő-testület a 3.2.a. számú melléklet szerint hagyja jóvá. A működési kiadások előirányzata összesen 110 097 000 Ft, melyből
- személyi jellegű kiadások: 51 555 000 Ft;
- munkaadókat terhelő járulékok: 9 692 000 Ft;
- dologi kiadások: 48 850 000 Ft.
(2) ÁMK bevételei:
a) állami támogatás: 92 495 422 Ft
b) Tiszakarád Önkormányzatának támogatása: 16 963 578 Ft
c) Működési bevétel 571 863 Ft
d) pénzmaradvány 66 137 Ft
A költségvetési létszámkeret
12. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát 153 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) hagyja jóvá, ebből:
- intézményen kívüli önkormányzati átlagos statisztikai állományi létszám: 7 fő:
1 fő polgármester, 2 fő gépkocsivezető-karbantartó, 1 fő gondnok, 2 fő Biztos Kezdet Gyerekház, 1 fő védőnő.
- a Közös Önkormányzati Hivatal átlagos statisztikai állományi létszáma: 9 fő, melyből 1 fő jegyző, 7 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.
- az ÁMK átlagos statisztikai állományi létszáma: 14 fő, melyből 1 fő intézményvezető, 1 fő intézményvezető helyettes, 7 fő óvodapedagógus, 1 fő pedagógiai-asszisztens, 4 fő dajka.
- a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 123 fő.
(2) A képviselő-testület az intézményen kívüli foglalkoztatottak és közalkalmazottak számára – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – 200.000 Ft/fő összegű cafeteria juttatást biztosít, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.
Az előirányzatok módosításának szabályai
13. §
(1) A Képviselő-testület a jóváhagyott bevételi, kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja az alábbi kivételekkel:
- év közben engedélyezett, célhoz kötött támogatásértékű bevételek, átvett pénzeszközök, pénzmaradvány bevételei tekintetében;
- az Önkormányzat költségvetésben tervezett kiadások önkormányzati és intézményi költségvetések közötti átcsoportosítás tekintetében.
(2) A költségvetési szervek kiadási előirányzatán belül – a működési és a felhalmozási előirányzatok között - az irányító szervi hatáskörben hajtható végre átcsoportosítás.
(3) Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézményei az e rendeletben jóváhagyott bevételi előirányzatokat meghaladóan képződő többletbevételek terhére a bevételi és kiadási előirányzatai főösszegét saját hatáskörben nem módosíthatják.
(4) A Képviselő-testület az önkormányzat és az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról – az első negyedév kivételével – negyedévet követő 60 napon belül, az utolsó negyedévről az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.
(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
(6) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.
(7) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból céltartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű forrásból származó, nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű, a tervezettet meghaladóan képződő felhalmozási bevételből felhalmozási célú céltartalékot kell képezni, illetve a felhalmozási célú hitelt kell csökkenteni.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
14.§
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveinek vezetőit a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére és a költségvetés végrehajtására.
(3) A költségvetési szervek a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(4) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott, írásba foglalt és iktatott előirányzat módosításról 30 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.
(5) Az eredeti előirányzaton felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi pénzmaradványból, valamint felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet fordítható.
(6) Az intézmények forrásaik növelése és szakmai feladatellátásuk javítása érdekében a (7) bekezdésben foglaltak figyelembevételével jogosultak pályázatok benyújtására, amennyiben a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek megfelelnek.
(7) A költségvetési szerv pályázatának benyújtását megelőzően köteles a képviselő-testület engedélyét kérni, amennyiben a pályázat
- utólagos finanszírozású, és a költségvetési szerv az önkormányzattól igényli a kiadások megelőlegezésének finanszírozását, vagy
- megvalósításához saját erő szükséges, vagy
- megvalósítása az alapító okiratában nem szereplő többletfeladatot jelent, vagy
- az intézmény által használt ingatlan átalakítását, felújítását célozza, vagy
- megvalósítása olyan működési kiadás-többletet jelent, mely a pályázat megvalósítása alatt, vagy a pályázat lezárását követően költségvetési támogatási igényt eredményez, vagy
- Európai Uniós forrás elnyerését célozza.
15. §
(1) Alapítványt és közérdekű kötelezettségvállalást az intézmény csak a Képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak az önkormányzat előzetes döntése alapján szerezhet.
(2) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, kamatozó betétben történő elhelyezéséről a jegyző egyetértésével a polgármester dönt.
(3) Az intézmény vezetője felelős azért, hogy a foglalkoztatottak részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása az intézményi feladatellátást ne veszélyeztesse.
(4) Az intézmény vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért. Továbbá a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működtetéséért.
(5) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolását az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) számú Kormány rendelet 52-60. §-ban foglaltak alapján kell elvégezni.
(6) A választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.
(7) Az intézmények hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, pénzeszközeikből csak tárgyévi lejáratú, államilag garantált értékpapírt vásárolhatnak.
(8) Az intézmények bankszámlájukat a KORONA TAKARÉK Takarékszövetkezet Fiókjában kötelesek vezetni. Átmenetileg szabad pénzeszközeiket tárgyévi lejáratú betétként leköthetik. A lekötésről és értékpapír vásárlásról a polgármestert az intézkedéssel egyidőben tájékoztatni kell.
(9) A felújítási és felhalmozási feladatok teljesítésére a források rendelkezésre állására figyelemmel vállalható kötelezettség.
(10) A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy általa jóváhagyott, utófinanszírozású pályázatok esetében az intézmények részére a kiadások üteméhez igazodóan kölcsön kerüljön utalásra, melyet a pályázati támogatás megérkezését követően vissza kell utalni.
16. §
A Mötv. 111. § (4) bekezdése szerint az önkormányzat 2019. évre működési hiányt nem tervez.
- §
- Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
- Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 5 millió forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.
- §
(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az Áht. 57. § -ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően a 2019. évi normatív, normatív kötött felhasználású támogatások alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, lemondjon az igényelt támogatásról.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a 2018. évi tervezett és a ténylegesen igénybe vehető normatív támogatás, normatív kötött felhasználású támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő, visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse.
- §
A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:
- személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetés, fizetési előleg, költségtérítés.
- elszámolásra kiadott összegek,
- készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés,
- reprezentációs kiadások,
- kiküldetési kiadások,
- kisösszegű szolgáltatási kiadások,
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
20. §
(1) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatok elkészítéséről, karbantartásáról gondoskodni, melyért a költségvetési szerv vezetője felel.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(3) Az önkormányzat a saját, valamint intézményeinek belső ellenőrzéséről a Bodrogközi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.
Záró és egyéb rendelkezések
21. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2019. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről, - bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése - szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
Tiszakarád. 2019. március 8.
Karászi Zoltán sk. Oleár Zoltán sk.
polgármester jegyző
Zárádék:
A rendelet kihirdetésének napja: 2019. március 18.
Oleár Zoltán
jegyző