Tiszakarád Község Képviselő testületének 4/2019 (V.31.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 1/2018. (III.12.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2019. 05. 31

(egységes szerkezetben az 4/2019. (V.31.) önkormányzati rendelete)


Tiszakarád Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:


A rendelet hatálya


  1. § Az önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) hatálya Tiszakarád Önkor­mányzatára, (a továbbiakban: Önkormányzat) Tiszakarád Önkormányzatának Képvi­selő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), az ÁMK és a Közös Önkormányzati Hivatalra terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden az (1) bekezdés szerinti szervezet által nyújtott támogatásban részesülőre.


Az önkormányzat 2018. évi költségvetése


  1. §  A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetésének

módosított költségvetési bevételét

784.420.000.-Forintban

módosított költségvetési kiadását

816.599.108.- Forintban

állapítja meg.


3. § (1) Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését, kiadási előirányzatait az 1. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat 2018. évi állami támogatásainak jogcímenkénti alakulását a 2. számú melléklet tartalmazza.

(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, összevontan, mérlegszerűen a 4. 5. számú melléklet tartalmazza.


A költségvetési kiadások


4. § (1) A kiadások forrását biztosító bevételi főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat


Összeg (Ft)

Megnevezés

229 668 736

Önkormányzat működési támogatásai

446 934 660

Működési célú támogatások ÁH-on belül

78 207 000

Felhalmozási célú támogatás ÁH-on belül

23 480 000

Közhatalmi bevételek

5 644 967

Működési bevételek

0

Felhalmozási bevételek

39 837 637

Finanszírozási bevételek


jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

                                                                                                                        

(2) A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat


Összeg (Ft)

Megnevezés

220 109 250

Személyi juttatások

27 897 000

Munkaadót terhelő járulékok

244 039 872

Dologi kiadások

41 456 500

Ellátottak pénzbeli juttatása

10 294 086

Egyéb működési célú kiadások

95 853 000

Felújítások

12 581 400

Beruházások

5 000 000

Egyéb felhalmozási kiadások

166 541 892

Finanszírozási kiadások


jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.


(3) Az önkormányzat kiadásaiból:

a) kötelező feladatok kiadása:                               823 773 000 Ft

b) önként vállalt feladatok kiadásai:                               -

c) állami(államigazgatási) feladatok kiadásai               -

(4) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait feladatonként a 6.-7. számú mellékletek tartalmazzák.


5. § Az önkormányzat, a közös hivatal és az ÁMK költségvetését feladatonként – kötelező, önként vállalt és állami feladatok szerinti bontásban – a 8. számú melléklet tartalmazza.


6. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 4.-5. számú mellékletek tartalmazzák.


7. § A képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 9. számú melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


8. § (1) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 10. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását lejárat és eszközök szerinti bontásban a 11. számú melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat által átadott pénzeszközök, támogatásértékű kiadások összegét a 12. számú melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat által adott közvetett támogatások előirányzatát a 13. számú melléklet tartalmazza.

(5) A képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. számú melléklet szerint, a likviditási ütemtervét a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátási tervét a képviselő-testület a 16. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) Az önkormányzat bevételi és kiadási tervét a 2018-2021. időszakra a 17. számú melléklet szerint hagyja jóvá.


9. § A Képviselő-testület a 2018. évi költségvetés egyensúlyát hitelfelvétel nélkül biztosítja.


 Közös Önkormányzati Hivatal


10. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal kiadási és bevételi előirányzatait a 3.2.b. számú melléklet tartalmazza az alábbiak szerint:

a) A kiadások forrását biztosító bevételi főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat

Összeg (Ft)

Megnevezés

127

Működési bevételek

44 848 000

Finanszírozási bevételek

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

  1. A közös önkormányzati hivatal engedélyezett létszáma: 9 fő, melyből 1 fő jegyző, 7 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.
  1. A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat

Összeg (Ft)

Megnevezés

32 287 483

Személyi juttatások

6 208 456

Munkaadót terhelő járulékok

6 411 261

Dologi kiadások

136 800

Beruházások

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

 (2) A Közös Önkormányzati Hivatal 2018. évi cafeteria juttatási 200 000 forint/fő, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.


ÁMK


11. § (1) A kiadások forrását biztosító bevételi főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat


Összeg (Ft)

Megnevezés

484 510

Működési bevételek

113 839 490

Finanszírozási bevételek


   jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

(2) A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat


Összeg (Ft)

Megnevezés

46 631 774

Személyi juttatások

9 257 920

Munkaadót terhelő járulékok

58 075 942

Dologi kiadások

358 364

Beruházások


jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

A költségvetési létszámkeret


12. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát 209 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) hagyja jóvá, ebből:

  1. intézményen kívüli önkormányzati átlagos statisztikai állományi létszám: 7 fő: 

1 fő polgármester, 2 fő közfoglalkoztatási irányító, 1 fő gondnok, 2 fő Biztos Kezdet Gyerekház, 1 fő védőnő.

  1. a Közös Önkormányzati Hivatal átlagos statisztikai állományi létszáma: 9 fő, melyből 1 fő jegyző, 7 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.
  2. az ÁMK átlagos statisztikai állományi létszáma: 13 fő, melyből 1 fő intézményvezető, 1 fő intézményvezető helyettes, 7 fő óvodapedagógus, 4 fő dajka.
  3. a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 180 fő.


                                                                                         

(2) A képviselő-testület az intézményen kívüli foglalkoztatottak és közalkalmazottak számára – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – 200.000 Ft/fő összegű cafeteria juttatást biztosít, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.


Az előirányzatok módosításának szabályai


13.§ (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott bevételi, kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja az alábbi kivételekkel:

  1. év közben engedélyezett, célhoz kötött támogatásértékű bevételek, átvett pénzeszközök, pénzmaradvány bevételei tekintetében;
  2. az Önkormányzat költségvetésben tervezett kiadások önkormányzati és intézményi költségvetések közötti átcsoportosítás tekintetében.

(2) A költségvetési szervek kiadási előirányzatán belül – a működési és a felhalmozási előirányzatok között - az irányító szervi hatáskörben hajtható végre átcsoportosítás.

(3) Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézményei az e rendeletben jóváhagyott bevételi előirányzatokat meghaladóan képződő többletbevételek terhére a bevételi és kiadási előirányzatai főösszegét saját hatáskörben nem módosíthatják.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat és az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról – az első negyedév kivételével – negyedévet követő 60 napon belül, az utolsó negyedévről az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.

(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(6) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.

(7) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból céltartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű forrásból származó, nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű, a tervezettet meghaladóan képződő felhalmozási bevételből felhalmozási célú céltartalékot kell képezni, illetve a felhalmozási célú hitelt kell csökkenteni.


A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok


14.§ (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveinek vezetőit a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére és a költségvetés végrehajtására.

(3) A költségvetési szervek a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott, írásba foglalt és iktatott előirányzat módosításról 30 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.

(5) Az eredeti előirányzaton felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi pénzmaradványból, valamint felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet fordítható.

(6) Az intézmények forrásaik növelése és szakmai feladatellátásuk javítása érdekében a (7) bekezdésben foglaltak figyelembevételével jogosultak pályázatok benyújtására, amennyiben a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek megfelelnek.

(7) A költségvetési szerv pályázatának benyújtását megelőzően köteles a képviselő-testület engedélyét kérni, amennyiben a pályázat

  1. utólagos finanszírozású, és a költségvetési szerv az önkormányzattól igényli a kiadások megelőlegezésének finanszírozását, vagy
  2. megvalósításához saját erő szükséges, vagy 
  3. megvalósítása az alapító okiratában nem szereplő többletfeladatot jelent, vagy
  4. az intézmény által használt ingatlan átalakítását, felújítását célozza, vagy
  5. megvalósítása olyan működési kiadás-többletet jelent, mely a pályázat megvalósítása alatt, vagy a pályázat lezárását követően költségvetési támogatási igényt eredményez, vagy
  6. Európai Uniós forrás elnyerését célozza.  

15. § (1) Alapítványt és közérdekű kötelezettségvállalást az intézmény csak a Képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak az önkormányzat előzetes döntése alapján szerezhet.

(2) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, kamatozó betétben történő elhelyezéséről a jegyző egyetértésével a polgármester dönt.

(3) Az intézmény vezetője felelős azért, hogy a foglalkoztatottak részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása az intézményi feladatellátást ne veszélyeztesse.

(4) Az intézmény vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért. Továbbá a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működtetéséért.

(5) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolását az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) számú Kormány rendelet 52-60. §-ban foglaltak alapján kell elvégezni.

(6) A választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.

(7) Az intézmények hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, pénzeszközeikből csak tárgyévi lejáratú, államilag garantált értékpapírt vásárolhatnak.

(8) Az intézmények bankszámlájukat a KORONA TAKARÉK Takarékszövetkezet Fiókjában kötelesek vezetni. Átmenetileg szabad pénzeszközeiket tárgyévi lejáratú betétként leköthetik. A lekötésről és értékpapír vásárlásról a polgármestert az intézkedéssel egyidőben tájékoztatni kell.

(9) A felújítási és felhalmozási feladatok teljesítésére a források rendelkezésre állására figyelemmel vállalható kötelezettség.

(10) A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy általa jóváhagyott, utófinanszírozású pályázatok esetében az intézmények részére a kiadások üteméhez igazodóan kölcsön kerüljön utalásra, melyet a pályázati támogatás megérkezését követően vissza kell utalni.


16.§ A  Mötv. 111. § (4) bekezdése szerint az önkormányzat 2018. évre működési hiányt nem tervez.


  1. § (1) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
  1. Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi művele­tek lebonyolítását 5 millió forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
  2. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásá­ról a képviselő-testület határozatban dönt.


18.§ (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az Áht. 57. § -ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően a 2018. évi normatív, normatív kötött felhasználású támogatások alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, lemondjon az igényelt támogatásról.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a 2017. évi tervezett és a ténylegesen igénybe vehető normatív támogatás, normatív kötött felhasználású támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő, visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse.


19.§ A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:

  1. személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetés, fizetési előleg, költségtérítés.
  2. elszámolásra kiadott összegek,
  3. készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés,
  4. reprezentációs kiadások,
  5. kiküldetési kiadások,
  6. kisösszegű szolgáltatási kiadások,
  7. társadalom- és szociálpolitikai juttatások.


A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése


20. § (1) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatok elkészítéséről, karbantartásáról gondoskodni, melyért a költségvetési szerv vezetője felel.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(3) Az önkormányzat a saját, valamint intézményeinek belső ellenőrzéséről a Bodrogközi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.


Záró és egyéb rendelkezések


21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.

  1. A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről, - bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése - szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


Tiszakarád. 2018. március 12.


Karászi Zoltán                                                           Oleár Zoltán

                                            polgármester                                                                  jegyző


A rendelet kihirdetésének napja: 2018. március 12.

Oleár Zoltán

          jegyző