Tolcsva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról, a szociális alapszolgáltatásokról és a gyermekek védelméről

Hatályos: 2025. 11. 01

Tolcsva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról, a szociális alapszolgáltatásokról és a gyermekek védelméről

2025.11.01.

[1] Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete fontos feladatának tartja a szociálisan rászorulók segítését különböző támogatások biztosításával. A szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza Tolcsva településen a pénzben és természetben nyújtható támogatásokat, igénybevételük szabályait, valamint a támogatások jogosultsági feltételeit. A biztosított ellátások meghatározását és azok igénybevételének feltételeit önkormányzati rendeletben szabályozza.

[2] Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdés c) pontjában, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában, 132. § (4) bekezdés d), g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Tolcsva község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4. §-ában meghatározott személyekre.

(2) Az Szt.-ben meghatározott feltételek szerint a rendelet hatálya a Tolcsva község területén tartózkodó hajléktalanokra, valamint a Szt. 7. § (1) bekezdése szerinti rászorulókra is kiterjed.

(3) A rendelet az alábbi szociális ellátásokat és szociális alapszolgáltatásokat (a továbbiakban együtt: ellátások) szabályozza:

a) gyógyszer kiváltási támogatás,

b) rendkívüli települési támogatás,

c) temetési támogatás,

d) köztemetés,

e) étkeztetés,

f) házi segítségnyújtás,

g) családsegítés,

h) nappali ellátás.

(4) A rendelet alkalmazásában a jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás fogalmak alatt a Szt. 4. §-ában meghatározott fogalmakat kell érteni.

(5) A közeli hozzátartozó fogalmát az Szt. 4. § (1) bekezdés d) pontja szabályozza.

2. Eljárási szabályok

2. § (1) A Képviselő-testület a Településfejlesztési és Szociális Bizottságra átruházza:

a) a gyógyszer kiváltási támogatásra,

b) a rendkívüli települési támogatásra,

c) a temetési támogatásra,

d) a köztemetésre

való jogosultság megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört.

(2) Az ellátások iránti kérelmeket a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén (a továbbiakban: hivatal) kell benyújtani.

(3) Az ellátások iránti kérelmet a hivatal által közzétett, formanyomtatványon kell benyújtani. A formanyomtatvány a rendelet 1. melléklete. A kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező nevét,

b) a kérelmező születési helyét, idejét,

c) a kérelmező anyja leánykori nevét,

d) a kérelmező lakóhelyét, tartózkodási helyét,

e) a kérelmezővel egy háztartásban élő személyeknek az előbbiekben felsorolt adatait,

f) a kérelmező Társadalombiztosítási azonosító jelét,

g) az igényelt ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

3. § (1) A rendeletben meghatározott esetben a kérelmező a kérelem benyújtásakor a 2. mellékletében foglalt vagyonnyilatkozat útján köteles nyilatkozni saját és közös háztartásban élő családtagjai vagyoni viszonyairól (a továbbiakban: vagyonnyilatkozat). Vagyontárgy lízingelése esetén a vagyonnyilatkozathoz mellékelni kell a lízingszerződést is.

(2) Amennyiben a hivatal a vagyonnyilatkozatban foglaltakat vitatja és a vagyontárgy forgalmi értékének meghatározása céljából szakértőt vonhat be az eljárásba, a kérelmező a szakértői vizsgálat során köteles közreműködni.

4. § (1) Amennyiben a rendelet a szociális ellátásra való jogosultságot jövedelemhatárhoz köti, a kérelmező köteles saját, és a közös háztartásban élő családtagjai jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és azokat igazolni.

(2) Az önkormányzat szabályozási hatáskörébe tartozó ellátások esetében a jövedelemszámításnál irányadó időszak – ha jogszabály másképpen nem rendelkezik – a havonta rendszeresen mérhető jövedelmek esetében a kérelem benyújtását megelőző egy hónap, egyéb jövedelmek esetében a kérelem benyújtását megelőző egy év.

(3) Jövedelemigazolásként az alábbi iratokat kell csatolni:

a) alkalmazásban állók esetében a munkáltató által kiadott jövedelemigazolást,

b) a társadalombiztosítási, és a rendszeres pénzellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónap utalási szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámlakivonatot,

c) vállalkozásból származó jövedelem esetében az illetékes állami adóhatóság által kiadott jövedelemigazolást,

d) munkanélküli ellátás esetében az illetékes szerv ellátást megállapító határozatát, vagy a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt,

e) tartásdíj esetében a bíróság határozatát,

f) ösztöndíj esetében a közép- vagy felsőoktatási intézmény által kiállított igazolást, bankszámlakivonatot, vagy a kifizető igazolását (a továbbiakban az a) - f) pontok együttesen: jövedelemigazolás).

(4) Jövedelemmel nem rendelkezők esetében a kérelemhez csatolni kell a Sárospataki Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya igazolását arról, hogy a kérelmező vagy nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül.

(5) A rendelet által szabályozott egyéb jogosultsági feltételt okirattal kell igazolni. Ilyen okirat különösen a személyi igazolvány, lakcímkártya, hatósági döntés, bírósági határozat, iskolalátogatási igazolás, közműszámla, háziorvosi igazolás.

(6) A rendeletben szabályozott szociális ellátásra nem jogosult az, aki a 3. § (1) bekezdés alapján az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal rendelkezik.

5. § (1) A kérelmező által benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a hivatal az adatot nyilvántartó közigazgatási szerv, és gazdálkodó szervezet megkeresése útján ellenőrizheti, és környezettanulmányt készíthet.

(2) Amennyiben a környezettanulmány megállapítása szerint vélelmezhető, hogy a vagyonnyilatkozatban, vagy jövedelemnyilatkozatban foglaltak nem felelnek meg a valóságnak, a hivatal a Szt. 10. § (6) bekezdésének megfelelően jár el. Ennek során a jövedelemnyilatkozatban foglaltak tartalmát az (1) bekezdésben foglaltak szerint ellenőrizheti, és felhívhatja a kérelmezőt arra, hogy a kérelem átvételét követő 8 napon belül nyújtsa be az általa lakott lakás, vagy saját és a közös háztartásban élő családtagjai tulajdonában álló vagyonnak, a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapra vonatkozó fenntartási költségeit igazoló dokumentumokat. A 3 hónapra vonatkozó költségeknek ki kell számolni az átlagát (továbbiakban: igazolt fenntartási költségek).

(3) Abban az esetben, ha az igazolt fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelmet úgy kell vélelmezni, hogy az igazolt fenntartási költségekhez hozzá kell adni a kérelmező és közös háztartásban élő családtagjai számának és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a szorzatát. A vélelmezett jövedelem mértéke nem lehet kevesebb, mint a jövedelemnyilatkozatban megjelölt összeg.

6. § (1) A szociális ellátások folyósítása a kérelmező részére készpénzben pénztári kifizetéssel történik.

(2) Az ellátás indokolt esetben az arra rászoruló személy részére a családsegítő közreműködésével is adható, aki a felhasználást a kifizetést követő 15 napon belül igazolni köteles.

7. § A Szt.-ben, az annak végrehajtására kiadott más jogszabályokban és e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy ezen jogszabályok megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, és az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevő személy az Szt. 17. §-ában meghatározottak szerint kötelezni kell a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére.

I. Fejezet

Szociális ellátások, szociális alapszolgáltatások

3. Gyógyszer kiváltási támogatás

8. § (1) A bizottság a gyógyszerkiadások viseléséhez gyógyszer kiváltási támogatást nyújt.

(2) Gyógyszer kiváltási támogatásra jogosult az a településen életvitelszerűen élő személy, akinek a közös háztartásában élő családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350 %-át, egyedül élő esetében a 400 %-át nem haladja meg és a gyógyító ellátásának költsége a szociális vetítési alap összegének 10 %-át meghaladja.

(3) A kérelemhez mellékelni kell a háziorvos és a gyógyszerész együttes igazolását, az igazolás a rendelet 3. melléklete.

(4) A háziorvos és a gyógyszerész igazolása alapján kell megállapítani a kérelmező gyógyító ellátásának költségét.

(5) A gyógyszer kiváltási támogatás mértéke a gyógyító ellátás költsége, de legfeljebb 15.000, -Ft, a gyógyszer kiváltási támogatás legfeljebb egy hónapban egyszer és évente négyszer nyújtható.

(6) Amennyiben a kérelmező a Szt. 50. § (1) vagy (2) bekezdése szerint jogosult gyógyszer kiváltási támogatásra, a jelen paragrafus (1) bekezdése alapján gyógyszer kiváltási támogatásra való jogosultság nem állapítható meg.

4. Rendkívüli települési támogatás

9. § (1) A bizottság eseti jelleggel rendkívüli települési támogatást állapít meg azon személy részére a 20. § (3) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került; feltéve, hogy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300%-át, egyedül élő esetében a 400%-át.

(2) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező:

a) váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés miatt jelentős jövedelem-kiesést szenved, vagy

b) válsághelyzetben lévő várandós anya, aki a támogatást gyermekének megtartása érdekében igényli, vagy

c) a rendkívüli települési támogatást iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz igényli, vagy

d) létfenntartása, megélhetése valamilyen előre nem látható esemény, elemi kár miatt – önhibáján kívül – veszélyeztetve van, jövedelem-kiesése, váratlan többlet-kiadása keletkezik.

(3) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemben a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a kérelem indokául szolgáló tényről, rendkívüli körülményről, az őt ért anyagi veszteségről, jövedelem–kiesésről.

(4) A (1) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatás esetében a

a) a rendkívüli települési támogatás esetenként megállapítható legmagasabb összege a szociális vetítési alap összege,

b) egy kérelmező egy évben maximum a szociális vetítési alap összegére jogosult.

5. Temetési támogatás

10. § (1) A bizottság azon személy részére, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, feltéve, hogy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500 %-át, egyedül élő esetében a 600 %–át, eseti jelleggel temetési támogatást nyújt.

(2) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez a kérelmezőnek csatolnia kell az eltemetett személy halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a nevére szóló és a temetés költségeit igazoló számlát.

(3) A temetési támogatás összege 50.000, -Ft.

6. Köztemetés

11. § (1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szt. 48. §-a tartalmazza.

(2) A bizottság az eltemettetésre köteles személynek a köztemetés költségeinek megtérítését 18 havi részletben engedélyezi, valamint a megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy közös háztartásban élő családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap összegének 200%-át, egyedül élő esetében a 250%-át.

7. Étkeztetés

12. § (1) Az étkeztetés keretében a Szt. vonatkozó rendelkezésében meghatározott szociálisan rászorult személyekről kell az önkormányzatnak gondoskodnia.

(2) A szociálisan rászorultak körében, ingyenes étkeztetésre jogosultak:

a) hajléktalan személyek, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg és az étkeztetés hiánya veszélyezteti az életét,

b) a háziorvos által kiadott igazolás alapján az egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, szenvedélybetegségük, pszichiátriai betegségük miatt érintett személyek, akik nem képesek biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést.

(3) A térítési díj az adott tárgyhónapot követő hónapban, utólag fizetendő.

8. Házi segítségnyújtás

13. § (1) Nem jogosult házi segítségnyújtásra az a személy;

a) akire tekintettel a hozzátartozója ápolási díjban részesül,

b) akinek ellátását tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződésben vállalták.

(2) Átmenetileg házi segítségnyújtásban részesíthetők az (1) bekezdésben megjelölt személyek is, ha a kötelezett a vállalását bármely oknál fogva nem teljesíti.

(3) A házi segítségnyújtás térítésmentes.

9. Családsegítés

14. § (1) Családsegítés keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

(2) A családsegítés keretében biztosítani kell:

a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,

c) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, vagy konfliktusok megoldásának elősegítését,

d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósság terhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, vagy egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő meditációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

10. Nappali ellátás

15. § (1) A nappali ellátást nyújtó Idősek Klubja a hajléktalan személyek és elsősorban a saját otthonukban élő, 18. életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a Szt. vonatkozó rendelkezéseiben meghatározott szolgáltatások igénybevételére.

(2) A nappali ellátás térítésmentes.

II. Fejezet

Gyermekek védelme

11. Gyermekjóléti alapellátások

16. § A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, és a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.

17. § (1) A Képviselő-testület ingyenes intézményi gyermekétkeztetést biztosít a Tolcsván állandó lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező gyermek részére, aki a Tolcsvai Óvoda és Mini Bölcsődében bölcsődei ellátásban vagy óvodai nevelésben részesül, vagy a Tolcsvai Általános Iskolában 1-8. évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban vesz részt.

(2) A bizottság a szülő, törvényes képviselő kérelmére szünidei gyermekétkeztetést biztosít a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek részére, ha a szülő, törvényes képviselő vállalja a térítési díj megfizetését.

(3) A bizottság a szülő, törvényes képviselő által a (2) bekezdésben megfizetett térítési díj összegéig a szülőt, törvényes képviselőt rendkívüli települési támogatásban részesíti, ha a gyermek olyan családban él, amelyben az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 600 %-át.

(4) A Képviselő-testület a szünidei gyermekétkeztetést keretében déli meleg főétkeztetést biztosít.

(5) Amennyiben a kérelmező egymást követő két napon át nem gondoskodik az étel átvételéről, a szünidei gyermekétkeztetés megszűnik.

12. Gyermekjóléti szolgáltatás

18. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás szervezési, szolgálati és gondozási feladatokat lát el az önkormányzattal, az intézmények vezetőivel és gyermekvédelmi felelőseivel, a háziorvossal, a rendőrséggel és a védőnői szolgálattal együttműködve.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

19. § Hatályát veszti a szociális ellátásokról, a szociális alapszolgáltatásokról és a gyermekek védelméről szóló 6/2021. (VII. 30.) önkormányzati rendelet.

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.