3/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2011. 04. 02- 2014. 11. 303/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2011-04-02-tól 2014-12-01-ig
Szerkesztés...
Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról[1]
(egységes szerkezetben)
Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§ ( 1 ) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Legyesbénye Község Önkormányzata ( a továbbiakban : Önkormányzat )
Az önkormányzat székhelye:
3904. Legyesbénye, Rákóczi út. 82.
( 2 ) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:
Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testülete ( a továbbiakban: Képviselő-testület )
A Képviselő-testület székhelye:
3904. Legyesbénye, Rákóczi út. 82.
( 3 ) A Képviselő-testület bizottsága elnevezése:
Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális és Ügyrendi Bizottsága ( a továbbiakban: Szociális és Ügyrendi Bizottság )
Székhelye: 3904. Legyesbénye, Rákóczi út.82
( 4 )[2] A Képviselő-testület hivatalának elnevezése:
Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
Székhelye: 3903. Bekecs, Honvéd utca 54.
Kirendeltsége: Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltsége (a továbbiakban:
Kirendeltség)
3904. Legyesbénye, Rákóczi út 82.
( 5 ) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.legyesbenye.hu
( 6 ) [3] A jegyző megnevezése: Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője. Székhelye: 3903. Bekecs, Honvéd utca 54.
II.
Az önkormányzat feladat –és hatáskörei
2.§
( 1 ) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat-és hatásköreit:
- temetési segély megállapítása
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
- átmeneti segély rendkívüli méltánylást érdemlő esetekben ( természeti csapás, kórházi ápolás, baleset, tartós táppénz)
( 2 ) A Képviselő-testület a Szociális és Ügyrendi bizottságra ruházza a következő feladat
és hatásköreit:
- átmeneti segély megállapítása
- [4]
c) a szoc. Tv. 43/b §-ban meghatározott ápolási díj megállapítása
( 3 ) A Képviselő-testület a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra ruházza a következő
feladat-és hatásköreit:
- belső ellenőrzés
- családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
- házi segítségnyújtás
- támogató szolgáltatás
- építésügyi igazgatás
III.
A Képviselő-testület működése
3.§
( 1 ) Az alakuló ülés napirendje :
- ünnepélyes megnyitó, a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről
- az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele (esküt kiveszi: a korelnök ), megbízólevelek átadása a HVB elnökétől
- a polgármesteri program ismertetése
- [5]
- bizottság/ok megválasztása
- alpolgármester választása titkos szavazással, alpolgármester eskütétele
( 2 )
( 3 ) Az alpolgármester titkos választását az erre az alakalomra megválasztott szavazat
Számláló bizottság végzi.
( 4 ) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, melyet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.
4.§
( 1 )[6] A Képviselő-testület a munkatervben meghatározott ütemezés szerint legalább 6 ülést
tart.
( 2 ) A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, a Képviselő-testület esetenként
dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.
( 3 )[7] A képviselő-testület az üléseinek nyilvánosságát úgy biztosítja, hogy a lakosságot a képviselő-testület üléséről a polgármester az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal tájékoztatja a meghívó kifüggesztésével az önkormányzat hirdető tábláján.
IV.
Ülések tervezése, előkészítése
5.§
( 1 ) A képviselő-testület üléseit a munkaterv szerint tartja
( 2 ) A munkatervre javaslatot tehetnek:
- polgármester
- jegyző
- települési képviselők
- bizottság (ok ) tagjai
( 3 ) A képviselő-testület munkatervét minden év január 31-ig a polgármester terjeszti
elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.
( 4 ) A munkaterv tartalmazza:
- a képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét
- a tervezett napirendet véleményező bizottság (ok) megjelölését
6.§
A képviselő-testület ülésére a képviselőkön, a tisztségviselőkön és a jegyzőn kívül
tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a napirend előadóját, amennyiben nem kötelezően meghívott
- akiknek meghívása jogszabály szerint kötelező
- [8] a polgárőrség, az önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő napirendekhez.
- [9] a járási hivatal vezetőjét a feladatkörét érintő napirendhez
V.
Az előterjesztések
7.§
( 1 ) Előterjesztésnek minősül:
- határozat
- rendelet-tervezet
- beszámoló
- tájékoztató
( 2 ) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
- polgármester
- alpolgármester
- bármely képviselő
- témakör szerinti illetékes bizottság
- jegyző
( 3 ) A képviselő-testület ülésére előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban kerül
benyújtásra.
( 4 ) A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban
kerül sor.
( 5 ) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt
előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
VI.
A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
8.§
( 1 ) A képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt
helyettesítő alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben
a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a
székhelyen kívül máshová is összehívható.
( 2 ) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós
akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a szociális és ügyrendi bizottság
elnöke hívja össze és vezeti.
( 3 ) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül, melyre indítványt a
polgármesternél kell előterjeszteni, megjelölve ennek indokát, javasolt napirendjét és
az ülés helyét. Rendkívüli ülést kezdeményezhet: képviselők, alpolgármester, szociális
és ügyrendi bizottság, jegyző.
( 4 ) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése formális meghívó
nélkül, telefonon is összehívható.
9.§
( 1 ) A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy ezt az
érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal kézhez kapják.
( 2 ) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 3 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni.
A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a
képviselők számára.
10.§
Az ülésvezető jogkörei:
- megállapítja ( figyelemmel kíséri ) az ülés határozatképességét, megnyitja (bezárja)az
ülést
- javaslatot tesz az ülés napirendjére
- előterjeszti majd tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
- lezárja a napirendi pontok tárgyalását
- lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
- hozzászóláskor megadja, megtagadja, megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében
- figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, melynek eredménytelensége esetén megvonja a szót
- biztosítja az ülés zavartalan rendjét
11.§
( 1 ) A képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
- polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről
- a rendelet kiadását/ alkotását igénylő napirendi pontok
- a határozathozatalt igénylő napirendi pontok
- határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok
( 2 ) A képviselő-testület az ( 1 ) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől
eltérhet, a döntést nem kell határozatba foglalni.
( 3 ) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
- az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez
- jogszabály által meghatározott esetben a könyvvizsgáló ismertetheti véleményét
- az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét
- az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések
- vita az előterjesztéssel kapcsolatban
- módosító javaslatok megtétele
- döntés a módosító javaslatokról
- döntés az eredeti előterjesztésben és a módosításokban szereplő döntési javaslatról
VII.
A döntéshozatali eljárás
12. §
( 1 ) A képviselő-testület
- rendeletet alkot
- határozatot hoz
( 2 ) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozott határozat nélkül
dönt:
- a napirend meghatározásáról
- ügyrendi kérdésekről
- a képviselő felvilágosítás kéréséről
- a kérdésre adott válasz elfogadásáról
( 3 ) A képviselő-testület határozatainak számozását évente 1-től kezdődően
újrakezdi.
A határozatok számozása folyamatos, melyre pozitív egész arab számokat
kell alkalmazni.
( 4 ) A határozat megjelölése:
A Magyar Közlöny kiadásáról ,valamint a jogszabály kihirdetése során
történő és a közjogi szervezetszabályzó eszköz közzététele során történő
megjelöléséről szóló 32/2010.(XII..31.) KIM rendelet 13. §-a alapján .
( 5 ) A képviselő-testület hatósági határozataira az Ötv-ben foglalt eltérésekkel
A közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló ( továbbiakban: Ket )
rendelkezéseit kell alkalmazni.
13.§
Rendeletalkotás
( 1 ) Rendelet alkotását a polgármester, képviselő, a képviselő-testület bizottsága ,
Civil szervezet képviselője, jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél
( 2 ) Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be,
azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendjére javaslatába
felvenni.
( 3 ) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik a tárgy
szerinti illetékes bizottság közreműködésével, és véleményezésre megküldi
az ágazati jogszabály szerint az egyeztetésbe kötelezően bevonandó
szerveknek, személyeknek.
( 4 )[10] A képviselő-testület által megalkotott önkormányzati rendeletet az
önkormányzat hirdetőtábláján 30 napra történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
( 5 ) A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a határozatok megküldéséről,
közléséről, valamint a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos
karbantartásáról a jegyző gondoskodik.
14.§
A döntéshozatal módja:
( 1 ) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg, mely nem
ismételheti meg az előterjesztést, annak új információkat kell tartalmazni.
( 2 ) Az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
( 3 ) Az ülésvezető a napirendi pont tárgyalása, vitája lezárása után először a
módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
( 4 ) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése
előtt. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel
határoz.
( 5 ) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden
képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ ( igen, nem,
tartózkodom ) a névsorban rögzíti.
A szavazás végén a képviselő a szavazatát az aláírásával hitelesíti.
( 6 ) A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg.
(7)[11] A jegyző részre a polgármester - a döntésekről történő szavazás előtt - biztosítja a jogszabálysértő döntésekre, működésre irányuló jelzés megtételének lehetőségét.
(8)[12] A nyílt szavazás módja: a képviselők kézfelemeléssel szavaznak a döntési javaslatról.
(9) [13]A képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének elmulasztása esetén, a szavazatát a döntésnél figyelmen kívül kell hagyni.
VIII.
A jegyzőkönyv
15.§
( 1 ) A képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 eredeti példányban készül.
( 2 ) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv és mellékletei az állampolgárok és
képviselők számára megtekinthetők a Polgármesteri Hivatalban munkaidőben.
( 3)[14] A jegyzőkönyv tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. § (1) bekezdésén kívül az alábbiakat:
a) a jegyzőkönyv hitelesítők nevét,
b) a távolmaradó képviselők nevét,
c) napirendi pontonként az előadók nevét, a kérdéseket és az azokra adott választ
d) az ülés bezárására vonatkozó utalást,
( 4 ) [15]
( 5 ) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet két képviselő hitelesíti .
IX.
A képviselő-testület bizottságai
16.§
( 1 ) Szociális és Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselőből és 2 fő nem képviselő tagból áll,
mely ellátja:
- polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatának kezelését és nyilvántartását
- eljár polgármesteri, alpolgármesteri és képviselői összeférhetetlenségi ügyben
- átmeneti segély megállapítás
- [16]
- A szoc. Tv. 43/b § - ban meghatározott ápolási díj
- [17]véleményezi az önkormányzat költségvetési koncepcióját, költségvetését, zárszámadását, félévi pénzügyi beszámolóját, ¾ éves pénzügyi tájékoztatóját
- javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére
( 2 ) A bizottsági tagok névsorát a 2. Függelék tartalmazza.
( 3) A képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is
létrehozhat.
(4) [18]A bizottság elnökének akadályoztatása esetén helyettesítéséről a bizottság esetenként
dönt.
X.
A képviselők jogai és kötelezettségei
17.§
( 1 ) A települési képviselők névsorát az 1. Függelék tartalmazza.
( 2 ) A települési képviselők fogadó-órát tartanak minden hónap utolsó szerdáján
a község könyvtárában. Időpontja: 13.00 – 15. 00 h-ig
18.§.
A polgármester
( 1 ) Jogállása: főállású polgármester
( 2 ) Fogadóórát tart: minden hónap első hétfő
19.§
Az alpolgármester
( 1 ) A képviselő-testület l fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
( 2 ) Fogadónap: minden hónap utolsó hétfő
20.§[19] (1) A jegyző a képviselő-testület üléseinek előkészítése során:
a) előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) gondoskodik a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő a Közös Hivatalban dolgozó köztisztviselő bízható meg. Amennyiben a Közös Hivatalnál megfelelő végzettségű köztisztviselő nincs, akkor másik település jegyzőjét kell a helyettesítés céljából megbízni, az ok felmerülésétől számított legfeljebb 6 hónapi időtartamra.
21.§
A Közös Önkormányzati Hivatal
( 1 ) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv
( 2 ) Külön Szervezeti és Működési Szabályzattal rendelkezik, melyet a képviselő
testület hagy jóvá
( 3 ) Egységes szervezetet képez, nincsenek külön szervezeti egységei
( 4 )[20] A Közös Önkormányzati Hivatal[21] ügyfélfogadási rendje Legyesbénye településen:
Hétfő 8. 00 órától 12.00 óráig
Szerda 8.00 órától 16.00 óráig
Péntek 8.00 órától 12.00 óráig
22.§
Az önkormányzat gazdálkodása
( 1 ) A képviselő-testület a költségvetését 2 fordulóban fogadja el:
- egyeztetések intézményvezetőkkel, tárgyalások a költségvetést meglapozó
intézkedések megtételére
- költségvetési rendelet-tervezet elfogadás
23.§
Záró rendelkezések
( 1 ) Ez a rendelet 2011. április 2. napján lép hatályba
( 2 ) Hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályairól szóló 7/1999 ( IV.29) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 8/2001 (X.27.), a 7/2002 (XI.01.), a 9/2006 ( X.06.) és a 8/2010 ( X.11.) önkormányzati rendeletek .
Hlivják László sk. Péterné Ferencz Zsuzsanna sk.
polgármester jegyző
[1] Kihirdetve: 2011. április 1. Hatályos: 2011. április 2.
[2] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2013. április 1-től.
[3] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2013. április 1-től.
[4] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.
[5] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.
[6] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos: 2013. április 1-től.
[7] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése. . Hatályos: 2013. április 1-től.
[8] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 4. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[9] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 4. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[10] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 5. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[11] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 6. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[12] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 6. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[14] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 7. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[15] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.
[16] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.
[17] Hatályon kívül helyezte: 11/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. szeptember 21-től.
[18] Beiktatta: 11/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 1. § Hatályos: 2013. szeptember 21-től.
[20] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 9. § . Hatályos: 2013. április 1-től.
[21] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati rendelet 10. § . Hatályos: 2013. április 1-től.