3/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2011. 04. 02- 2014. 11. 30

Szerkesztés...

Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról[1]

                                               (egységes szerkezetben)


Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1)  bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1)  bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I.


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1.§ ( 1 ) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

             Legyesbénye Község Önkormányzata ( a továbbiakban : Önkormányzat )

         

            Az önkormányzat székhelye:

            3904. Legyesbénye, Rákóczi út. 82.


     ( 2 ) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:

 Legyesbénye  Község Önkormányzata Képviselő-testülete ( a továbbiakban:         Képviselő-testület )


A Képviselő-testület székhelye:

3904. Legyesbénye, Rákóczi út. 82.


   ( 3 )  A Képviselő-testület bizottsága elnevezése:

Legyesbénye Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális és Ügyrendi Bizottsága ( a továbbiakban: Szociális és Ügyrendi Bizottság )

Székhelye: 3904. Legyesbénye, Rákóczi út.82


( 4 )[2] A Képviselő-testület hivatalának elnevezése:

     Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)

     Székhelye: 3903. Bekecs, Honvéd utca 54.

     Kirendeltsége: Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltsége (a továbbiakban:

     Kirendeltség)

     3904. Legyesbénye, Rákóczi út 82.


  ( 5 )   Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.legyesbenye.hu


  ( 6 ) [3] A jegyző megnevezése: Bekecsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője. Székhelye: 3903. Bekecs, Honvéd utca 54.




II.


Az önkormányzat feladat –és hatáskörei


2.§

      ( 1 ) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat-és hatásköreit:

  1. temetési segély megállapítása
  2. rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
  3.  átmeneti segély rendkívüli méltánylást érdemlő esetekben ( természeti csapás, kórházi ápolás, baleset, tartós táppénz)


   ( 2 )  A Képviselő-testület a Szociális és Ügyrendi bizottságra ruházza a következő feladat

            és hatásköreit:

  1. átmeneti segély megállapítása
  2. [4]

c)  a szoc. Tv. 43/b §-ban meghatározott ápolási díj megállapítása

        

   ( 3 ) A Képviselő-testület a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra ruházza a következő

           feladat-és hatásköreit:

  1. belső ellenőrzés
  2. családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás
  3. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
  4. házi segítségnyújtás
  5. támogató szolgáltatás
  6. építésügyi igazgatás


III.


A Képviselő-testület működése


3.§


     ( 1 ) Az alakuló ülés napirendje :

  1. ünnepélyes megnyitó, a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről
  2. az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele  (esküt kiveszi: a korelnök ), megbízólevelek átadása a HVB elnökétől
  3. a polgármesteri program ismertetése
  4. [5]
  5. bizottság/ok megválasztása
  6. alpolgármester választása titkos szavazással, alpolgármester eskütétele


   ( 2 )  


  ( 3 )    Az alpolgármester titkos választását az erre az alakalomra megválasztott  szavazat

             Számláló bizottság végzi.


   ( 4 )   Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv       készül, melyet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.  


4.§


     ( 1 )[6] A Képviselő-testület a munkatervben meghatározott ütemezés szerint legalább 6 ülést

            tart.



     ( 2 ) A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, a Képviselő-testület esetenként

            dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.


     ( 3 )[7] A képviselő-testület az üléseinek nyilvánosságát úgy biztosítja, hogy a lakosságot a képviselő-testület üléséről a polgármester az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal tájékoztatja a meghívó kifüggesztésével az önkormányzat hirdető tábláján.


IV.


Ülések tervezése, előkészítése


5.§


      ( 1 ) A képviselő-testület üléseit a munkaterv szerint tartja


      ( 2 ) A munkatervre javaslatot tehetnek:

  1. polgármester
  2. jegyző
  3. települési képviselők
  4. bizottság (ok ) tagjai


     ( 3 ) A képviselő-testület munkatervét minden év január 31-ig a polgármester terjeszti

            elő, melyet  a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.


     ( 4 )  A munkaterv tartalmazza:

  1. a képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét
  2. a tervezett napirendet véleményező bizottság (ok) megjelölését


6.§ 


        A képviselő-testület ülésére  a képviselőkön, a tisztségviselőkön és a jegyzőn kívül


       tanácskozási joggal meg kell hívni:

  1. a napirend előadóját, amennyiben nem kötelezően meghívott
  2. akiknek meghívása jogszabály szerint kötelező
  3. [8] a polgárőrség, az önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő napirendekhez.
  4. [9] a járási hivatal vezetőjét a feladatkörét érintő napirendhez


V.

Az előterjesztések


7.§

      ( 1 ) Előterjesztésnek minősül:

  1. határozat
  2. rendelet-tervezet
  3. beszámoló
  4. tájékoztató


      ( 2 ) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

  1. polgármester
  2. alpolgármester
  3. bármely képviselő
  4. témakör szerinti illetékes bizottság
  5. jegyző


      ( 3 )  A képviselő-testület ülésére előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban kerül

               benyújtásra.

     

      ( 4 ) A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban

              kerül sor.


      ( 5 ) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt

              előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


     


VI.

A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése


8.§


     ( 1 ) A képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt

            helyettesítő alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben

            a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a

            székhelyen kívül máshová is összehívható.


    ( 2 ) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós

           akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a szociális és ügyrendi bizottság

           elnöke hívja össze és vezeti.


    ( 3 ) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül, melyre indítványt a

           polgármesternél kell előterjeszteni, megjelölve ennek indokát, javasolt napirendjét és

           az ülés helyét. Rendkívüli ülést kezdeményezhet: képviselők, alpolgármester, szociális

           és ügyrendi bizottság, jegyző.


    ( 4 ) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése formális meghívó

           nélkül, telefonon is összehívható.

9.§


     ( 1 ) A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy ezt az

            érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal kézhez kapják.


     ( 2 ) A határozatképtelenség miatt elmaradt  ülést 3 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni.

            A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a

            képviselők számára.


10.§


     Az ülésvezető jogkörei:

  1. megállapítja ( figyelemmel kíséri ) az ülés határozatképességét, megnyitja (bezárja)az

ülést

  1. javaslatot tesz az ülés napirendjére
  2. előterjeszti majd tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
  3. lezárja a napirendi pontok tárgyalását
  4. lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
  5. hozzászóláskor megadja, megtagadja, megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében
  6. figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, melynek eredménytelensége esetén megvonja a szót
  7. biztosítja az ülés zavartalan rendjét


11.§


     ( 1 ) A képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről
  2. a rendelet kiadását/ alkotását igénylő napirendi pontok
  3. a határozathozatalt igénylő napirendi pontok
  4. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok


      ( 2 ) A képviselő-testület az ( 1 ) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől

             eltérhet, a döntést nem kell határozatba foglalni.


      ( 3 ) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez
  2. jogszabály által meghatározott esetben a könyvvizsgáló ismertetheti véleményét
  3. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét
  4. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések
  5. vita az előterjesztéssel kapcsolatban
  6. módosító javaslatok megtétele
  7. döntés a módosító javaslatokról
  8. döntés az eredeti előterjesztésben és a módosításokban szereplő döntési javaslatról



VII.

A döntéshozatali eljárás



12. §

           ( 1 ) A képviselő-testület

  1. rendeletet alkot
  2. határozatot hoz


( 2 ) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozott határozat nélkül

       dönt:

  1. a napirend meghatározásáról
  2. ügyrendi kérdésekről
  3. a képviselő felvilágosítás kéréséről
  4. a kérdésre adott válasz elfogadásáról

         

                       ( 3 ) A képviselő-testület határozatainak számozását évente  1-től kezdődően

                              újrakezdi.

                              A határozatok számozása folyamatos, melyre pozitív egész arab számokat

                              kell alkalmazni.

                

                       ( 4 ) A határozat megjelölése: 

                               A Magyar Közlöny kiadásáról ,valamint a    jogszabály kihirdetése során     

                               történő és a közjogi szervezetszabályzó  eszköz  közzététele során történő   

                               megjelöléséről szóló 32/2010.(XII..31.) KIM  rendelet  13. §-a alapján .


                       ( 5 ) A képviselő-testület hatósági határozataira az Ötv-ben foglalt eltérésekkel

                              A közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló ( továbbiakban: Ket )

                              rendelkezéseit kell alkalmazni.                       

                             

13.§

        Rendeletalkotás


                ( 1 ) Rendelet alkotását a  polgármester, képviselő, a képviselő-testület  bizottsága ,

                        Civil szervezet képviselője, jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél                      


                 ( 2 ) Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be,

                        azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendjére javaslatába

                        felvenni.


                 ( 3 ) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik a tárgy

                         szerinti illetékes bizottság közreműködésével, és véleményezésre megküldi

                        az ágazati jogszabály szerint az egyeztetésbe kötelezően bevonandó

                        szerveknek, személyeknek.


                 ( 4 )[10] A képviselő-testület által megalkotott önkormányzati rendeletet az

                         önkormányzat hirdetőtábláján 30 napra történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.


                 ( 5 ) A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a határozatok megküldéséről,

                         közléséről, valamint a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos

                         karbantartásáról a jegyző gondoskodik.


14.§

         A döntéshozatal módja:


           ( 1 ) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg, mely nem

                  ismételheti meg az előterjesztést, annak új információkat kell tartalmazni.


           ( 2 ) Az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.


           ( 3 ) Az ülésvezető a napirendi pont tárgyalása, vitája lezárása után először a

                  módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.          


         ( 4 )  Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése

                  előtt. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel

                  határoz.                 


        ( 5 ) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden

               képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ ( igen, nem,

               tartózkodom ) a névsorban rögzíti.

               A szavazás végén a képviselő a szavazatát az aláírásával hitelesíti.


       ( 6 ) A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg.

             

(7)[11] A jegyző részre a polgármester - a döntésekről történő szavazás előtt - biztosítja a jogszabálysértő döntésekre, működésre irányuló jelzés megtételének lehetőségét.


(8)[12] A nyílt szavazás módja: a képviselők kézfelemeléssel szavaznak a döntési javaslatról.


(9) [13]A képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének elmulasztása esetén, a szavazatát a döntésnél figyelmen kívül kell hagyni.


VIII.

A jegyzőkönyv



15.§

          ( 1 ) A képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2  eredeti példányban készül.


           ( 2 ) A  nyílt ülésről  készült jegyzőkönyv és mellékletei az állampolgárok és

                  képviselők számára megtekinthetők a Polgármesteri Hivatalban munkaidőben.


 ( 3)[14] A jegyzőkönyv tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. § (1) bekezdésén kívül az alábbiakat:

a)  a jegyzőkönyv hitelesítők nevét,

b) a távolmaradó képviselők nevét,

c) napirendi pontonként az előadók nevét, a kérdéseket és az azokra adott választ

d) az ülés bezárására vonatkozó utalást,

                         

       

           ( 4 ) [15]


         ( 5 ) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet két képviselő hitelesíti .  

                 



IX.

A képviselő-testület bizottságai


16.§


       ( 1 ) Szociális és Ügyrendi Bizottság  3 fő  képviselőből és 2 fő nem képviselő tagból áll,

               mely ellátja:


  1. polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatának kezelését és nyilvántartását
  2. eljár polgármesteri, alpolgármesteri és képviselői összeférhetetlenségi ügyben
  3. átmeneti segély megállapítás
  4. [16]
  5. A szoc. Tv. 43/b § - ban meghatározott ápolási díj
  6. [17]véleményezi az önkormányzat költségvetési koncepcióját, költségvetését, zárszámadását, félévi pénzügyi beszámolóját, ¾ éves pénzügyi tájékoztatóját
  7. javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére


      ( 2 )  A bizottsági tagok névsorát a 2. Függelék tartalmazza.


     ( 3) A képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is

            létrehozhat.

  

    (4) [18]A bizottság elnökének akadályoztatása esetén helyettesítéséről a bizottság esetenként

             dönt.

X.

A képviselők jogai és kötelezettségei


17.§

     ( 1 ) A települési képviselők névsorát az 1. Függelék tartalmazza.


     ( 2 ) A települési képviselők fogadó-órát tartanak minden hónap utolsó szerdáján

            a község könyvtárában. Időpontja: 13.00 – 15. 00 h-ig


 18.§.

        A polgármester

           

             ( 1 ) Jogállása: főállású polgármester


             ( 2 ) Fogadóórát tart: minden hónap első hétfő


19.§


        Az alpolgármester


            ( 1 ) A képviselő-testület l fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

           

            ( 2 ) Fogadónap: minden hónap utolsó hétfő

20.§[19]  (1) A jegyző a képviselő-testület üléseinek előkészítése során:

a) előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) gondoskodik a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő a Közös  Hivatalban dolgozó köztisztviselő bízható meg.  Amennyiben a Közös Hivatalnál megfelelő végzettségű köztisztviselő nincs, akkor másik település jegyzőjét kell a helyettesítés céljából megbízni, az ok felmerülésétől számított legfeljebb 6 hónapi időtartamra.

       



21.§

          A Közös Önkormányzati Hivatal


           ( 1 ) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv


           ( 2 ) Külön Szervezeti és Működési Szabályzattal rendelkezik, melyet a képviselő

                  testület hagy jóvá


           ( 3 ) Egységes szervezetet képez, nincsenek külön szervezeti egységei


           ( 4 )[20] A Közös Önkormányzati Hivatal[21] ügyfélfogadási rendje Legyesbénye településen:

Hétfő 8. 00 órától 12.00 óráig

Szerda 8.00 órától 16.00 óráig

Péntek 8.00 órától 12.00 óráig

22.§

         Az önkormányzat gazdálkodása


         ( 1 ) A képviselő-testület a költségvetését  2 fordulóban fogadja el:

  1. egyeztetések intézményvezetőkkel, tárgyalások a költségvetést meglapozó

intézkedések megtételére

  1. költségvetési rendelet-tervezet elfogadás


23.§


       Záró rendelkezések

    

           ( 1 ) Ez a rendelet 2011. április 2. napján lép hatályba


( 2 ) Hatályát veszti a képviselő-testület   szervezeti és működési szabályairól szóló  7/1999 ( IV.29) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító  8/2001 (X.27.), a 7/2002 (XI.01.), a 9/2006 ( X.06.) és a 8/2010 ( X.11.)  önkormányzati rendeletek .                






                  Hlivják László  sk.                                          Péterné Ferencz Zsuzsanna sk.

                   polgármester                                                               jegyző









                      




[1] Kihirdetve: 2011. április 1. Hatályos: 2011. április 2.

[2] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 1. §-a. Hatályos: 2013. április 1-től.

[3] Kiegészítette:  8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 2. §-a. Hatályos: 2013. április 1-től.


[4] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.


[5] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.


[6] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos: 2013. április 1-től.


[7] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 3. § (2) bekezdése. . Hatályos: 2013. április 1-től.


[8] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 4. §  . Hatályos: 2013. április 1-től.


[9] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 4. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[10] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 5. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[11] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 6. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[12] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 6. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[13] Kiegészítette: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 6. § . Hatályos: 2013. április 1-től.



[14] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 7. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[15] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.


[16] Hatályon kívül helyezte: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 10. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. április 1-től.


[17] Hatályon kívül helyezte: 11/2013. (IX.20.) önkormányzati  rendelet 2. § (2) bekezdés . Hatálytalan: 2013. szeptember 21-től.



[18] Beiktatta: 11/2013. (IX.20.) önkormányzati  rendelet 1. § Hatályos: 2013. szeptember 21-től.


[19] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 8. § . Hatályos: 2013. április 1-től.



[20] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 9. § . Hatályos: 2013. április 1-től.


[21] Módosította: 8/2013. (V.15.) önkormányzati  rendelet 10. § . Hatályos: 2013. április 1-től.