Mád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Mád Község Önkormányzata képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2025. 02. 15- 2025. 02. 15

Mád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Mád Község Önkormányzata képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

2025.02.15.

[1] Mád Község Önkormányzata Képviselő-testülete működésének részletes szabályainak, a helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteinek az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, továbbá a közös önkormányzati hivatal létrehozásából adódó szervezeti változások rögzítése céljából új Szervezeti és Működési Szabályzat megalkotását tartja szükségesnek.

[2] Mád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló, 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye: Mád Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat), 3909 Mád, Rákóczi utca 50.

(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése, székhelye: Mád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület), 3909 Mád, Rákóczi utca 50.

(3) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése, székhelye: Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal), székhelye: 3900 Szerencs, Rákóczi út 89., telephely: 3909 Mád, Rákóczi utca 50.

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.mad.info.hu

Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Az önkormányzat jelképei a címer, a zászló és pecsét.

(2) Mád címere pajzs alakú, melyet szőlőlevelek és indák foglalnak keretbe. Középen keresztelő Szent János látható, bal kezében keresztet, jobb kezében egy serleget tart és egy sziklán álló angyalt kínál belőle. Az önkormányzat címerének színes grafikáját az 1. melléklete tartalmazza.

(3) A zászló piros és kék színből áll, középen a fent leírt címerrel.

(4) Az önkormányzat pecsétje:

a) körbélyegző: Mád Község Önkormányzata három cm átmérőjű körbélyegzőt használ Mád Község Önkormányzata felirattal, középen a Magyarország hivatalos címerével.

b) fejbélyegző felirata: Mád Község Önkormányzata 3909 Mád, Rákóczi utca 50.

(5) A Képviselő-testület által alapított elismerő címekről és kitüntetésekről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

Az önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők

3. § Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek felsorolását az 2. melléklet tartalmazza.

A Képviselő-testület működése

4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 6 fő.

(2) A Képviselő-testületi ülések típusai:

a) alakuló ülés,

b) munkaterv szerinti (továbbiakban: rendes ülés),

c) munkaterven kívüli (továbbiakban: rendkívüli ülés),

d) együttes ülés Szerencs Város Önkormányzat képviselő-testületével,

e) közmeghallgatás

Az alakuló ülés

5. § Az alakuló ülés napirendi pontjai különösen:

a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredményéről,

b) képviselők eskütétele,

c) polgármester eskütétele,

d) alpolgármester megválasztása,

e) alpolgármester eskütétele,

f) bizottságok elnökének és tagjainak megválasztása,

g) külső bizottsági tagok eskütétele,

h) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása,

i) alpolgármester illetményének vagy tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása.

Rendes ülés és munkaterv

6. § (1) A Képviselő-testület évenként 8 rendes ülést tart munkanapokon a Munkatervben meghatározott időpontokban. A Képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülés általában hétfői napon 15,00 órakor kezdődik

(2) A munkatervet a Képviselő-testület legkésőbb a tárgyévet megelőző év decemberében fogadja el.

(3) A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(4) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:

a) a Pénzügyi Bizottságtól

b) a jegyzőtől.

c) A véleményeket, javaslatokat a munkatervhez a polgármesternél lehet benyújtani

(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések várható időpontját,

b) a napirendek címét,

c) a közmeghallgatás időpontját,

d) negyedéves pénzügyi elszámolás időpontját.

A rendkívüli ülés

7. § (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben a munkatervben foglaltakon kívüli, testületi döntést igénylő témában a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja a képviselő-testület ülését.

(2) A rendkívüli ülésen kizárólag azok a napirendi pontok tárgyalhatók, melyeket az összehívásra vonatkozó indítvány és a (annak alapján elkészített) meghívó tartalmaz.

Együttes ülés

8. § Szerencs Város Önkormányzat Képviselő-testülete Mád Község Önkormányzat Képviselő-testületével, a Hivatal munkájával kapcsolatos ügyekben együttes testületi ülést tarthatnak.

9. § (1) Az együttes ülést Szerencs Város Polgármestere hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén Mád Község Polgármestere, a két polgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén Szerencs Város Alpolgármestere vezeti.

(2) Az együttes ülés akkor határozatképes, ha a résztvevő önkormányzatok képviselő-testületének mindegyike külön-külön határozatképes.

(3) Amennyiben az együttes ülés határozatképtelen vagy határozatképtelenné válik, akkor az ülést 5 napon belül újból össze kell hívni.

10. § (1) A határozati javaslatot és a rendelettervezetet az ülés vezetője külön-külön bocsátja szavazásra és arról a testületek külön-külön szavaznak.

(2) Az együttes ülésről készült jegyzőkönyvet a polgármesterek és a jegyző írja alá.

(3) A jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni és mind a két önkormányzatnak meg kell küldeni.

(4) Az ülés menetére, a határozati javaslat tárgyalására és a döntés meghozatalára, valamint az e pontban nem szabályozott egyéb kérdésekre vonatkozóan a rendes ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.

Közmeghallgatás és lakossági fórum

11. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében foglalt időpontban évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői legfeljebb 2 óra időtartamban, egyenként 10 percben felszólalhatnak, a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melynek során gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak.

(4) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, vagy a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi önszerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - lakossági fórumot hívhat össze. A résztvevők közvetlenül a döntéshozók előtt fejthetik ki álláspontjukat az előterjesztésről. Összehívására, a meghívandók körére vonatkozó szabályokat az közmeghallgatással azonos módon kell alkalmazni, azzal, hogy a lakossági fórum nem testületi ülés, arról elegendő a résztvevő önkormányzati tisztviselők nevét, a tárgyalt témakört, a felszólalók nevét és az elhangzó felszólalások lényegét tartalmazó feljegyzést készíteni, melyet a polgármester, a jegyző és a feljegyzés készítője ír alá.

A képviselő-testületi ülés összehívása, meghívója

12. § (1) A képviselő-testület ülését az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirendi pontok címét és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívóban jelezni kell a napirendi pont zárt ülés keretében történő tárgyalására vonatkozó jogszabályi kötelezettséget vagy előterjesztői, összehívói javaslatot. A tárgyalandó napirendi pontok előterjesztései a meghívó mellékletét képezik.

(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a testületi ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) A képviselő-testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket elektronikusan kell kézbesíteni úgy, hogy azt a meghívottak legalább 3, rendkívüli ülés esetén lehetőleg 1 nappal az ülés napja előtt megkapják.

(4) Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon, illetve testületi ülésen szóban) – akár aznapra – is össze lehet hívni.

(5) A Hivatal a Képviselő-testület elé terjesztést (a képviselő-testületi tagoknak történő megküldést) követően haladéktalanul gondoskodik arról, hogy a Képviselő-testület nyilvános ülésének meghívója az önkormányzat hivatalos honlapján (www.mad.info.hu) közzétételre kerüljenek.

(6) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a települési önkormányzati képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) kirendeltség vezetőt,

d) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,

e) a napirendi pontok előadóit,

f) akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottságok javaslata alapján indokoltnak tart.

(7) A polgármester a Képviselő-testület ülésére a mádi székhelyű társadalmi szervezetek vezetőit – az őket érintő kérdésben – tanácskozási joggal meghívhatja.

Előterjesztések

13. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főszabály szerint írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre – legkésőbb az ülés előtt egy órával jelezve annak szándékát – indokolt esetben kerülhet sor.

(2) Rendeletalkotásról, intézményalapításról, megszüntetéséről, átszervezéséről, továbbá személyi ügyben csak írásbeli előterjesztés alapján hozható döntés. Az ilyen tárgyú előterjesztésekhez módosító javaslat is kizárólag írásban nyújtható be, legkésőbb a testületi ülés tervezett időpontja előtt egy nappal.

(3) A Képviselő-testület elé előterjesztést a polgármester, a képviselők, a jegyző, a képviselő-testületi bizottságai és azok elnökei, a nemzetiségi önkormányzatok és az önkormányzati intézmények nyújthatnak be.

(4) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, ennek hiányában azt a képviselő-testületi ülésen az elnök, vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti.

(5) A képviselő-testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket – a Képviselő-testületen és a Hivatalon kívülről érkező tájékoztatók kivételével – előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából. A jegyző jelzi az előterjesztésen végzett törvényességi ellenőrzés során észlelt jogszabálysértést, továbbá az ülésen a tárgyalás során bármikor jelezheti a Képviselő-testületnek, ha a döntéshozatal során, vagy a meghozott döntésben jogszabálysértés észlel. Észrevételét a testületi ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

A képviselő-testület ülésének nyilvánossága

14. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a nyilvánosságot a község hivatalos honlapján történő közzététellel kell értesíteni.

(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja.

(3) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

(4) A Képviselő-testület a nyilvánosság teljes körű biztosítása érdekében gondoskodik a nyilvános testületi üléseken videofelvétel készítéséről és annak a település honlapján történő elérhetőségéről.

Határozatképesség

15. § (1) A polgármester az ülés megnyitásakor megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, s kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.

(2) Ha a Képviselő-testület határozatképtelen, vagy a tárgyalás során bármikor azzá válik, a polgármester szünetet rendelhet el, melynek során kísérletet tesz a határozatképesség biztosítására, helyreállítására.

(3) Ha a testületi ülés a helyreállítási kísérlet ellenére is határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén a képviselő-testületi ülés rövid úton, a testületi ülésen szóban is összehívható, a testületi tagok többségének megfelelő, 5 napon belüli új időpontra, az eredeti meghívóban szereplő napirendi pontokkal. Amennyiben az ülés megtartására csak a munkaterv szerint soron következő ülésnapon, vagy egyébként is megtartásra kerülő rendkívüli ülésen kerül sor, azon előbb a határozatképesség hiánya miatt elmaradt napirendi pontokat kell megtárgyalni.

Napirend elfogadása és tárgyalása

16. § (1) A határozatképesség megállapítását és testületi ülés megnyitását követően a polgármester javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítőjének személyére, a képviselők névsor szerinti rendjében. Amennyiben a névsorban következő képviselő az adott ülésen nincs jelen, vagy jelzi, hogy az ülésről távoznia kell, továbbá, ha valamely témában érintettsége merül fel, a sorban következőre kell javaslatot tenni.

(2) Ezt követően a polgármester ismerteti a napirend tervezetét, melynek során ő maga, vagy a képviselő-testületi tagok kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, felvételét, vagy a meghívóban közölt sorrend megváltoztatását. Ilyen módosító indítvány esetén először a módosított napirendről kell szavazni. A napirendről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Az ülésen kiosztott anyag tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben kerülhet sor a polgármester, vagy előterjesztő indokolt javaslata alapján, a jegyző törvényességi véleményével, amennyiben a Képviselő-testület a napirendre vételt megszavazza.

A tanácskozás rendje

17. § (1) A polgármester a napirendi pontok szerinti sorrendben megadja a szót az előterjesztőnek, aki az írásos előterjesztést legfeljebb 5 perc időtartamban összefoglalja, szükség esetén szóbeli kiegészítést tesz. Ezt követően a képviselő-testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, kifejthetik véleményüket, észrevételt tehetnek, módosító indítvánnyal élhetnek, személyenként legfeljebb 5 perc időtartamban. A kérdésekre, észrevételekre az előterjesztő, szükség esetén a polgármester, vagy a jegyző - a napirendi pont lezárása előtt – válaszol.

(2) Az előterjesztő – a polgármester engedélyével - a válaszok megadásánál igénybe veheti a tanácskozási joggal nem rendelkező, az előterjesztésben érintett vagy annak készítésében közreműködő személyek, szakértők segítségét is.

(3) Az ülésen megjelent meghívottaknak a polgármester, a tárgyhoz tartozó kérdésben hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ebben az esetben sem lehet 5 percnél hosszabb.

18. § (1) Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni

(2) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani.

(3) Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő, a polgármester egyetért, és a jegyzőnek sincs törvényességi aggálya, vagy a módosító javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell.

19. § (1) A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni. Véleményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(2) A vita lezárását megelőzően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, és legkésőbb ekkor nyilatkozik az elhangzott kiegészítések és módosító javaslatok elfogadásáról.

(3) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen ismerteti.

(4) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során, a vita lezárásáig bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirendi pont érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának általános rendjétől, formájától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára, vagy a vita lezárására, továbbá a napirendi pont levételére, elhalasztására vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön alakszerű határozat meghozatala nélkül szavaz.

20. § (1) A polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik, vagy a hozzászólási lehetőségét minden képviselő kimerítette, és az észrevételek, felvetések mindegyike megválaszolásra került.

(2) A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve.

(3) Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan elfogadási mód, és olyan szavazati arány szükséges, amilyen az előterjesztés szerinti döntés elfogadásához kell.

21. § (1) Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármelyik képviselő kérhet engedélyt a felszólalás tárgyának megjelölésével.

(2) Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb öt percig tarthat.

(4) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.

22. § (1) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megjegyzést tesz, eltért a tárgytól, vagy a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet túllépi

b) rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít vagy az ülés munkáját zavarja

(2) Amennyiben a tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás történik, az ülést a Képviselő-testület a polgármester javaslatára határozott időre félbeszakíthatja. Az ily módon félbeszakított ülés csak a polgármester összehívására folytatódhat.

23. § (1) A munkatervben szereplő napirendi pontokon kívül a meghívó lehetőséget adhat más témák, közügyek megtárgyalására – Indítványok, javaslatok címszó alatt.

(2) Az indítványok, javaslatok pont alatt döntést igénylő további előterjesztések, felvetések, javaslatok terjeszthetők a Képviselő-testület elé.

(3) Az előterjesztett napirendhez nem kapcsolódó felszólalásokra – így különösen a közérdeklődésre számot tartó tájékoztatásokra, közérdekű felvetésekre is az indítványok, javaslatok napirend körében van lehetőség. Az itt elhangzó, beterjesztett javaslatokról a Képviselő-testület döntéshozatal nélkül tárgyalhat.

Személyes érintettség

24. § (1) A döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő a napirendi pont tárgyalása kezdetén köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelen lévőnek kell tekinteni.

(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a Képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága hatáskörébe tartozik.

(3) A Pénzügyi Bizottság személyes érintettségi ügyben folytatott eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(4) A Pénzügyi Bizottság személyes érintettségi eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben-hatályban tartásáról.

Összeférhetetlenségi eljárás

25. § (1) Az önkormányzati képviselőre, valamint a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagjára az Mötv. 36. § és 40. §-ba foglalt összeférhetetlenségi előírások alkalmazandók.

(2) Az önkormányzati képviselő az Mötv. 37. §-ban foglalt kötelezettsége teljesítése során szükségessé váló, a törvényben előírt módon kiállított nyilatkozatát a képviselő-testület Pénzügyi Bizottságnak adja át.

(3) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a képviselő-testület Pénzügyi Bizottságnak adja át kivizsgálásra. A Pénzügyi Bizottság a vizsgálat eredményét – törvény eltérő rendelkezése hiányában – döntés céljából a képviselő-testület elé terjeszti. a képviselő-testület az Mötv. 37. § (2) bekezdése szerint eljárva határozatot hoz az összeférhetetlenségi ügyben.

A döntések meghozatala

26. § (1) A Képviselő-testület a döntési javaslatról a polgármester által feltett „igen”, „nem”, „tartózkodom” kérdésre kézfeltartással szavazhat

(2) Szavazni csak személyesen, jelenlét útján lehet. A szavazat indoklására nincs lehetőség.

27. § (1) A döntési javaslatot a polgármester bocsátja szavazásra. Egy előterjesztésről csak egy döntés hozható. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy az igennel vagy nemmel megválaszolható legyen.

(2) A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni – elegendő csupán arra utalni –, ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, és ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

(3) Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.

(4) Ha bármely képviselő a szavazást követően azonnal jelzi, hogy tévesen szavazott, a jegyzőkönyvben a helyesbített szavazatot kell rögzíteni, vagy a polgármester megismételtetheti a szavazást.

28. § (1) A Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

29. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása szavazólapon, szavazó urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket a Pénzügyi Bizottság a jegyző közreműködésével látja el.

(2) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, a szavazás eredményét azonban ülés jegyzőkönyvének is tartalmaznia kell.

Képviselő-testület döntései

30. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása és a zárszó után rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) A jegyző – az Mötv. 53. § (1) bekezdés k) pontjában foglaltak alapján – köteles jelezni a képviselő-testületnek, ha döntésük vagy működésük jogszabálysértő.

(3) A polgármester a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét rendeleti javaslatokat és határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító javaslatokról, majd az előterjesztésben szereplő rendeleti javaslatról, határozati javaslatról dönt a testület.

Rendeletalkotás

31. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző,

e) a települési kisebbségi önkormányzat elnöke,

f) a civil szervezet képviselője.

(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a rendelet tárgya szerint illetékes képviselő-testületi bizottságok és a hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) Az előterjesztők által előkészített önkormányzati rendelet-tervezeteket és azok indoklását (továbbiakban: rendelet-tervezet), természetes személyek, nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek véleményezhetik (továbbiakban: társadalmi egyeztetés).

(4) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:

a) A költségvetésről és a költségvetés módosításáról, valamint a költségvetés végrehajtásáról, az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv adatszolgáltatásáról, az általa elismert tartozásállományról, valamint az önkormányzati biztos kirendeléséről, az önkormányzat követeléseinek lemondásáról, mérsékléséről, elengedéséről, átütemezéséről, részletfizetés engedélyezéséről, részletfizetés felfüggesztéséről, részletfizetés átütemezéséről, továbbá az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokról szóló rendeletek tervezeteit.

b) A helyi adóról, más fizetési kötelezettségekről és az önkormányzati támogatásokról szóló rendeletek tervezeteit,

c) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet tervezeteit,

d) Polgármester döntése szerint, azt a rendelet-tervezetet, melynek sürgős elfogadásához, kiemelkedő közérdek fűződik

(5) A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet-tervezetről az (1) bekezdésben meghatározott személyek és szervezetek a honlapon megadott elektronikus levélcímen keresztül nyilváníthatnak véleményt. A vélemények elküldésére a képviselő-testületi ülést megelőző második nap 16.00 óráig van lehetőség.

(6) Nem kell figyelembe venni az elkésett, közerkölcsöt sértő, névtelenül, vagy nyilvánvalóan álnéven beérkezett véleményeket, valamint azokat, melyek nem kapcsolódnak a rendelet-tervezet szabályozási tárgykörébe.

(7) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összefoglaló tájékoztatást ad a rendelet-tervezet képviselő-testületi tárgyalása során. A beérkezett véleményekkel kapcsolatban az előterjesztőnek válaszadási kötelezettsége nincs.

(8) Az Önkormányzat a beérkezett véleményeket, a véleményező nevét és elektronikus levélcímét e rendelet végrehajtása érdekében kezelheti. A véleményező adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást az adatkezelés tekintetében megadottnak kell tekinteni. E tényre és a véleményező adatait érintő adatkezelés szabályaira a vélemény megadása előtt a véleményező figyelmét fel kell hívni. A beérkezett véleményeket, valamint a véleményező nevét és elektronikus levélcímét legkésőbb a rendelet hatályba lépésétől számított – amennyiben a rendelet ezen időn belül nem lépett hatályba, úgy a vélemény beérkezését követő – három hónapon belül törölni kell.

(9) A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.

(10) Rendeletalkotás esetén a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(11) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.

(12) A rendeletek jelölése a következő formában történik: Mád Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év/hó/nap önkormányzati rendelete.

(13) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

(14) A rendelet-nyilvántartás formái:

a) rendelet-nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével,

b) rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben,

(15) A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

(16) Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetésének minősül a Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatal Mádi Kirendeltségének hirdetőtáblájára történő kihelyezése.

(17) A jegyző a rendeleteket, és az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetményeket a Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatal Mádi Kirendeltségének hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel egy időben megjelenteti az önkormányzat hivatalos honlapján (www.mad.info.hu).

Önkormányzati határozatok

32. § (1) A képviselő-testület számozott határozatai

a) normatív határozatok

b) egyedi határozatok.

(2) A képviselő-testület az (5) bekezdésben meghatározott számozott határozat nélkül, de a testületi ülés jegyzőkönyvében történő rögzítéssel dönt:

a) a napirend elfogadásáról, előterjesztés napirendre vételéről,

b) ügyrendi kérdésekről,

c) név szerinti szavazás és titkos szavazás elrendeléséről.

(3) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(4) A Képviselő-testület határozatainak nyilvántartását a jegyző vezeti.

(5) A határozatokat a Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, vagy szervnek.

(6) Azokban az esetekben, amikor az előterjesztés (beszámoló) elfogadása mellett további feladat nincs meghatározva, nem kell sem a végrehajtásért felelős személyt, sem a végrehajtási határidőt feltüntetni.

A jegyzőkönyv

33. § (1) A Képviselő-testület üléséről a tanácskozás lényegét tartalmazó írott jegyzőkönyv készül.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:

a) az ülésről távol maradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távol maradó bizottsági tagok nevét,

b) a tárgyalt napirendi pontok előadóinak nevét,

c) az ülésen történt fontosabb eseményeket

(4) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) jelenléti ív,

c) írásos előterjesztések, és azok mellékletei

d) írásban benyújtott indítványok, kérdések, hozzászólások,

e) jegyző írásos észrevételei,

f) név szerinti szavazásról készült névsor,

g) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.

(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről, őrzéséről, a Kormányhivatalhoz történő felterjesztéséről, továbbá a nyilvános testületi ülés jegyzőkönyvének a település hivatalos honlapján történő közzétételről a jegyző gondoskodik.

34. § (1) A zárt ülés hangfelvétele külön kerül rögzítésre, melyet csak a zárt ülésen részt venni jogosultak hallgathatnak meg.

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni - a jegyzőkönyvre vonatkozó előírások megtartásával –, melyet elkülönítetten kell kezelni. Betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.

A polgármester

35. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester illetményére, juttatásaira a Pénzügyi Bizottság elnöke tesz javaslatot.

36. § (1) A polgármester az Mötv-ben meghatározottakon túl felelős:

a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,

b) a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezéséért, tevékenységével hozzájárul Mád település fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához, a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért (tanácskozási jog nélkül),

c) a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért.

(2) A polgármester a testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséért, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról a testület tájékoztatásáért.

37. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköröket:

1. temetési segéllyel, köztemetésekkel kapcsolatos döntések

2. közterület használati engedély iránt benyújtott kérelmek elbírálása

3. az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata szerinti feladatok ellátása (közbeszerzési eljárások során ajánlatkérő nevében eljáró)

4. az Önkormányzat beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzések során a megrendelő vagy ajánlatkérő nevében eljáró és döntésre jogosult,

5. Mád Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és hatáskörök.

6. Az Önkormányzat éves költségvetési rendeletében meghatározott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás joga

7. az önkormányzat tulajdonát képező vagyontárgyakkal kapcsolatos tulajdonosi jogokat gyakorolja az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben megállapított körben,

8. közútkezelői feladatok ellátása során kezelői hozzájárulást ad útcsatlakozás létesítéséhez, közút nem közlekedési célú igénybevételéhez a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően,

9. önkormányzati helyiségek bérleti, használati, térítési díjának közérdekből történő eseti elengedéséről való döntés,

10. dönt az éves költségvetési rendeletben meghatározott céltartalék a célnak megfelelő felhasználásáról,

11. a költségvetési előirányzat erejéig dönt a törzsvagyon körébe tartozó vagyontárgyak pótlására, létesítésére, gyarapítására irányuló szerződések megkötéséről,

12. dönt az üzleti vagyon körébe tartozó vagyontárgy megszerzéséről bruttó 3 millió forint értékhatárig,

13. dönt az átszervezés vagy feladatváltozás miatt feleslegessé vált ingó vagyontárgy hasznosításáról,

14. peres- és peren kívüli eljárásokban, bruttó 3 millió forint összeghatárig, az önkormányzatot megillető követelések tekintetében dönt a részletfizetés vagy a fizetési halasztás engedélyezése iránti kérelmekről,

15. dönt az önkormányzati költségvetési szerv kezelésében lévő tárgyi eszköz pótlási kötelezettséggel történő értékesítéséhez, selejtezéséhez szükséges hozzájárulás megadásáról bruttó 3 millió forintot el nem érő egyedi nyilvántartási érték esetén,

16. dönt az önkormányzati tulajdonú lakásban történő átmeneti elhelyezésről az azonnali megoldást igénylő, az életet, testi épséget közvetlenül veszélyeztető helyzetben,

17. tulajdonosi hozzájárulás megadása,

18. lakás és helyiség esetében építési ügyekben tulajdonosi hozzájárulás megadása,

19. közterület használat engedély kiadásával, visszavonásával kapcsolatos ügyek,

20. a településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárás lefolytatása.

(2) A polgármester dönthet a Képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan ügyekben, amelyek nem tartoznak a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe. Ezen döntéseiről a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni köteles.

24.Az alpolgármester

38. § (1) A Képviselő-testület a saját tagjai közül a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.

(3) Az alpolgármester társadalmi megbízásban látja el feladatát.

(4) Az alpolgármester javadalmazására, juttatásaira a polgármester tesz javaslatot.

A települési képviselő

39. § (1) Az önkormányzati képviselő, amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, csak a képviselő-testület döntésének megfelelő, vagy a polgármesterrel egyeztetett álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.

(2) A képviselőt önkormányzati ügyben a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a polgármesteri hivatal osztályvezetői munkaidőben kötelesek fogadni, és a képviselői munkája ellátásához szükséges segítséget, tájékoztatást megadni.

(3) A képviselői munkáját a Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatal Mádi Kirendeltsége segíti. Ennek keretében jogosult a Kirendeltség helyiségeit, eszközeit térítésmentesen igénybe venni.

A képviselő-testület bizottságai

40. § (1) A Képviselő-testület kettő állandó bizottságot hoz létre, az alábbi elnevezéssel:

a) Pénzügyi Bizottság

b) Szociális Bizottság

(2) A bizottságok 3 tagból állnak.

a) a Pénzügyi Bizottság 3 települési képviselőből áll.

b) a Szociális Bizottság 2 települési képviselőből és 1 képviselő-testületen kívüli személyből (továbbiakban: külső bizottsági tag) áll.

(3) A bizottságok tagjainak névsorát a 3. melléklet tartalmazza.

41. § (1) A Pénzügyi Bizottság feladat- és a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében eljárva ellátja:

1. a költségvetéssel kapcsolatos pénzügyi ellenőrzési feladatokat,

2. a költségvetés készítésében való részvételt és annak véleményezését,

3. települési bevételeket, kiadásokat érintő döntések előzetes véleményezését,

4. hitelfelvétel véleményezését,

5. pályázatok benyújtásának előzetes véleményezését,

6. Ingatlantulajdon megszerzése esetén a döntés előkészítését,

7. a bruttó 5 millió Ft-ot meghaladó vagyonelemek értékesítésénél a Pályázati Szabályzatban foglalt feladatokat,

8. az önkormányzati intézmények térítési díjának előzetes véleményezését,

9. az éves munkaterv előkészítését,

10. a költségvetés módosításai, valamint a zárszámadás tervezetének véleményezését,

11. a helyi adórendelet alkotásának, módosításának véleményezését,

12. a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának, módosításának készítését, véleményezését,

13. a Gazdasági Program készítésében való részvételt és annak véleményezését,

14. a Településrendezési Terv készítésének, módosításának véleményezését,

15. a polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselők, külső bizottsági tagok és Mötv. 39. § (1) bekezdésében meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartását, ellenőrzését, vagyonnyilatkozati eljárás lefolytatását,

16. a polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének, méltatlansági ügyének kivizsgálását.

(2) A Szociális Bizottság feladat- és a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében eljárva ellátja:

a) dönt a rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról,

b) dönt a szociális célú tűzifa támogatási kérelmek elbírálásáról,

(3) a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíjrendszer előzetes bíráló bizottságaként

a) a beérkezett pályázatok elbírálását előkészíti, valamint javaslatot tesz a képviselő-testületnek a támogatott pályázatok rangsorára (A és B típusú pályázat), a bizottság elnöke benyújtja az előterjesztést a képviselő-testület felé.

b) javaslatot tesz a támogatás visszavonásáról abban az esetben, ha a támogatásban részesített elköltözik a települési önkormányzat illetékességi területéről (A és B típusú pályázat)

42. § (1) Egyes nem állandó feladatok ellátására a képviselő-testület ideiglenes bizottságokat is létrehozhat.

(2) Az ideiglenes bizottság létrehozására, működésére egyebekben az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók.

(3) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.

A Bizottságok létrehozása és működése

43. § (1) A Bizottság üléseit a Képviselő-testület munkatervéhez igazodva (rendes ülés), vagy az év közben felmerülő feladatok alapján tartja.

(2) A Bizottság ülését az elnöke, vagy az általa erre a feladatra kijelölt bizottsági tag hívja össze.

(3) A Bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint fele, azaz az állandó bizottságok esetén legalább 2 fő jelen van.

(4) A bizottsági ülés meghívóját és az annak mellékletét képező előterjesztéseket – a rendkívüli bizottsági ülések kivételével – lehetőleg 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a napirendi pont előadójának, érintettjének el kell juttatni, a testületi ülések összehívására irányadó szabályok szerint.

(5) A Bizottság munkájához szakértőt vehet igénybe, részére tanácskozási jogot biztosíthat. Ellenérték fejében nyújtott szakértői vélemény a Képviselő-testület döntése és költségvetési fedezet biztosítása alapján kérhető. A polgármester által jelen rendelet felhatalmazása alapján igénybe vett tanácsadó, szakértő tárgykörbe tartozó előterjesztés tárgyalásához a Bizottság ülésére meghívható, szakvéleményéről részletesen meghallgatható.

(6) A Bizottság ülésén tanácskozási joggal vesz részt a jegyző, akadályoztatása esetén a Kirendeltségvezető.

(7) A Bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag és a bizottság még egy tagja írja alá.

(8) A Bizottság működési szabályait a maga által elfogadott ügyrendben állapíthatja meg, melyet az elfogadást követő 15 napon belül a jegyzőnek meg kell küldeni.

(9) A Bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben, vagy átruházott hatáskörben meghozott döntését határozati formában alkotja meg. A határozatok nyilvántartását a Kirendeltség vezeti.

(10) A Bizottság működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket a Kirendeltségvezető a Kirendeltség útján biztosítja.

(11) A Képviselő-testület bizottságai együttes ülést is tarthatnak. Az együttes ülésre a Bizottság működésére vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni, azzal, hogy

a) az együttes bizottsági ülés elnöke az együttes ülést kezdeményező bizottsági elnök, ennek hiányában a polgármester által az ülés levezetésére felkért bizottsági elnök,

b) az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül, amelyben egymást követően szerepelnek az egyes bizottságok által hozott határozatok, a saját sorszámozásuk szerint. A jegyzőkönyvet a résztvevő bizottságok elnökei és a jegyző írják alá. A bizottságok közös véleményét a levezető elnök terjeszti a Képviselő-testület elé. Közös vélemény hiányában az elnökök külön-külön ismertetik az egyes bizottságok által kialakított álláspontot.

44. § (1) A Bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a Bizottság üléseit,

b) kiadmányozza a Bizottság döntéseit,

c) ellenőrzi a Bizottság határozatainak végrehajtását,

d) képviseli a Bizottságot,

(2) A Bizottság tagja:

a) részt vesz a Bizottság ülésein,

b) részt vehet a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatja témakörök napirendre tűzését,

c) a Bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértő segítségét kérheti, javasolhatja az elnöknek a bizottság ülésére való meghívását,

d) az elnök megbízása alapján képviselheti a Bizottságot.

(3) A Bizottság elnökének és tagjának megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a képviselői mandátum megszűnésével,

c) a Képviselő-testület megbízatásának megszűnésével,

d) az összeférhetetlenség kimondásával,

e) visszahívással.

(4) A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén a polgármester tesz javaslatot az új tag megválasztására.

A jegyző

45. § (1) A jegyző vezeti és működteti a Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatalt, biztosítja a települési és a nemzetiségi önkormányzati képviselő-testület, a helyi és nemzetiségi önkormányzati képviselők és önkormányzati tisztségviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.

(2) A jegyző feladata az Mötv-ben, valamint egyéb jogszabályokban meghatározottakon túl:

a) közreműködik a Képviselő-testület munkatervi javaslatainak elkészítésében,

b) gondoskodik a testületi és bizottsági előterjesztések, döntések előkészítéséről, törvényességi szempontból előzetesen ellenőrzi azokat,

c) biztosítja a testületi és bizottsági ülésekről szóló jegyzőkönyv elkészítését és határidőn belüli továbbítását, nyilvános ülések jegyzőkönyveinek közzétételét,

d) jóváhagyásra elkészíti a Polgármesteri Hivatal SzMSz-ét,

e) segíti a Képviselő-testület bizottságainak munkáját,

f) ellátja az önkormányzati, polgármesteri, jegyzői feladat- és hatáskörök szervezésével és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.

(3) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át az alábbi hatásköröket:

a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás iránt benyújtott kérelmek elbírálása

b) hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj átvállalása iránt benyújtott kérelmek elbírálása

(4) A jegyző Mötv. szerinti belső ellenőrzési feladatait a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társuláson belül működtetett belső ellenőrzési szervezeti egység útján látja el.

(5) A jegyzőt az aljegyző, az aljegyző akadályoztatása, illetve aljegyzői tisztség hiányában, vagy betöltetlensége esetén a Hatósági és Humán Iroda vezető helyettesíti.

A Közös Hivatal

46. § (1) Szerencs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Mád Község Önkormányzatának Képviselő-testületével igazgatási feladataik ellátására az 1. § (3) bekezdésében meghatározott elnevezéssel Hivatalt alakítanak és tartanak fenn.

(2) A Hivatal a jegyző vezetésével ellátja (1) bekezdésben felsoroltak feladatellátásához kapcsolódó igazgatási (előkészítési, tervezési, szervezési, végrehajtási, ellenőrzési) és ügyviteli feladatokat.

(3) A Hivatalt a jegyző képviseli.

(4) A Hivatal szervezeti felépítését és működésének részletes szabályait a Szerencsi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza. Létszámát az éves költségvetési rendeletében állapítja meg.

Az önkormányzat társulásai

47. § (1) A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás (székhelye: 3900, Szerencs, Rákóczi u. 89.)

b) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás (székhelye: 3916 Bodrogkeresztúr, Kossuth utca 85.)

c) Borsod-Abaúj-Zemplén Térségi Ivóvíz-kezelési Önkormányzati Társulás (székhelye: 3900, Szerencs, Rákóczi u. 89.)

(2) A Társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás és a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(3) A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra a polgármester, alpolgármester, továbbá bármely képviselő vagy Bizottság elnöke, tagja, illetve maga a Bizottság javaslatot tehet. A képviselő-testületi döntést megelőzően ki kell kérni a hatáskörében érintett Bizottság véleményét.

(4) A Társulási Tanácsokban Mád Község Önkormányzatát a polgármester képviseli.

48. § (1) A Képviselő-testület a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra ruházza az alábbi feladat- és hatásköröket:

a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény továbbiakban: Sztv.) 63. §-ában foglalt házi segítségnyújtás;

b) a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján a belső ellenőrzési feladatok ellátása.

(2) A Képviselő-testület az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra ruházza át az alábbi hatáskört: a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-34. §-aiban meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.

A nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos szabályok

49. § (1) Mád községben Mádi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnevezéssel (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) települési nemzetiségi önkormányzat működik.

(2) Az Önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a Nemzetiségi Önkormányzattal.

(3) Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat részére biztosítja a működéséhez szükséges tárgyi feltételeket, így különösen hivatali munkaidőben – a nemzetiségi feladatellátáshoz szükséges tárgyi és technikai eszközökkel felszerelt – a 3909 Mád, Rákóczi u. 50. szám alatti épületben a helyiséghasználatot.

(4) Az Önkormányzat a Kirendeltség útján gondoskodik a Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.

(5) Az Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke a roma nemzetiségi közügyek intézése érdekében a Polgármesternél kezdeményezheti a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, továbbá a Képviselő-testület részére javaslatot tehet.

(6) A Polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni.

(7) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzat egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a Polgármester gondoskodik.

(8) A véleményezési, egyetértési jog gyakorlására az Njtv. 27. §, 35. §, és 83. § (4) bekezdésében foglalt eljárásrend vonatkozik.

(9) A Nemzetiségi Önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke a Polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a Képviselő-testületet a Polgármester tájékoztatja.

Záró rendelkezések

50. § Hatályát veszti a Mád Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2019(VII.17.) önkormányzati rendelet.

51. § Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.

1. melléklet az 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

1. A címer színes grafikája

2. melléklet az 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

A Mád község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013320 Köztemető fenntartás és –működtetés

3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4. 016030 Állampolgársági ügyek

5. 031030 Közterület rendjének fenntartása

6. 041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

7. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

8. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

9. 042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

10. 045120 Út, autópálya építése

11. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

12. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

13. 047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

14. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

15. 061020 Lakóépület építése

16. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

17. 063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

18. 064010 Közvilágítás

19. 066010 Zöldterület-kezelés

20. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

21. 072111 Háziorvosi alapellátás

22. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

23. 072311 Fogorvosi alapellátás

24. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

25. 074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

26. 081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

27. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

28. 082092 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

29. 082044 Könyvtári szolgáltatások

30. 082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

31. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

32. 102025 Időskorúak átmeneti ellátása

33. 102026 Demens betegek átmeneti ellátása

34. 102031 Idősek Nappali Ellátása

35. 107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

36. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

37. 107070 Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

38. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

Vállalkozási tevékenységet nem folytat.

3. melléklet az 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület által létrehozott bizottságok tagjai

1. Pénzügyi Bizottság

1.1. Elnök: Fehér Barnabás

1.2. Tagok: Lengyel Andrea, Bacsur László József

2. Szociális Bizottság

2.1. Elnök: Bacsur László József

2.2. Szívósné Földy Fruzsina, Lipták Tamás