Mád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 14

Mád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.03.14.

[1] A 2025. évi költségvetés célja, hogy a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához a tervezett bevételek fedezzék a felmerülő kiadásokat, az önkormányzat intézményeinek zavartalan működését, biztosítsák a költségvetés tartós egyensúlyát. A 2025. évi költségvetés kiemelt elemei közé tartozik a folyamatban lévő pályázatok befejezése, valamint a korábbi pályázatokhoz kapcsolódó visszafizetési kötelezettségek forrásainak előteremtése.

[2] Mád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a Képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A költségvetés főösszegei

1. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének

a) bevételi főelőirányzatát 752.602.532 Ft, ebből

aa) működési bevételek előirányzatát 473.871.644 Ft,

ab) finanszírozási bevétel 243.730.888 Ft

ac) felhalmozási bevétel 35.000.000 Ft

b) kiadási főelőirányzatát 752.602.532 Ft, ebből

ba) működési kiadások előirányzatát 517.252.343 Ft,

bb) beruházások kiadások előirányzatát 16.736.983 Ft,

bc) felújítási kiadások előirányzatát 209.258.354 Ft,

bd) finanszírozási kiadások előirányzatát 9.354.852 Ft

c) egyenlegét 0 Ft

összegben állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok részletezését az 1–8. mellékletek tartalmazzák.

2. A költségvetési szervek gazdálkodása, előirányzatok megváltoztatása

2. § (1) Felhatalmazást kapnak a költségvetési szervek a bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadási előirányzatokon belül a kiadások teljesítésére. A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát jelenti.

(2) A bevételi előirányzatok túlteljesítése előirányzat-módosítás nélkül is megengedett, a kiadási előirányzatok nem járnak felhasználási kötelezettséggel.

(3) A költségvetési szerveknél a bevételi előirányzatok elmaradása nem vonja maga után a költségvetési támogatás emelkedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a kiadási előirányzatok nem teljesíthetőek.

(4) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, vagy valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, erről a polgármesternek negyedévente a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatnia.

(5) Az Önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik.

(6) A kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást e rendeletben foglalt kivétellel a Képviselő-testület, a létszámkeret között átcsoportosítást a polgármester engedélyezhet.

(7) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre, melyről a polgármestert az átcsoportosítást követően haladéktalanul tájékoztatni köteles, aki ezt a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslatba beépíti.

(8) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.

(9) A kiemelt előirányzatok túllépése fegyelmi felelősséget von maga után.

3. A gazdálkodás szabályai

3. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek vezetői az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) A költségvetési szervek készpénzgazdálkodása a pénzkezelési szabályzatban foglaltak alapján történik, e rendeletben meghatározott feltételek betartása mellett. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési intézmények kötelesek betartani a hozzájuk rendelt – könyvelési, pénzügyi gazdálkodási feladataikat együttműködési megállapodás alapján ellátó – gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv pénzügyi, gazdálkodási és számviteli szabályzatait.

(4) A gazdálkodás és a feladatellátás során valamennyi költségvetési szervnek be kell tartania a gazdaságosság, az eredményesség és a hatékonyság követelményeit.

4. Egyes juttatások mértéke

4. § Az Önkormányzatnál és intézményeinél közszolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban és munkaviszonyban állók munkáltatót terhelő közterheket is magában foglaló cafetéria-juttatása fejenként 200.000 Ft. Nem jogosultak cafetéria-juttatásra azok, akiknek foglalkoztatása pályázati forrásból valósul meg a pályázati forrásból fedezett jogviszonyuk után.

5. Felhatalmazó rendelkezések

5. § Felhatalmazást kap a polgármester

a) – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatás mellett – az évközi állami pótelőirányzatok terhére történő kiadási előirányzatoknak a megemeléséhez, az ilyen kifizetések teljesítéséhez.

b) európai uniós vagy nemzeti forrásból kapott támogatásokból a helyi feladatok ellátása érdekében 100 millió Ft összeghatárig a költségvetés kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás végrehajtására, új előirányzat létrehozására, melyről a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslattal egy időben tájékoztatni köteles.

c) a b) ponton kívüli esetben a helyi feladatok ellátása érdekében 5 millió Ft összeghatárig a költségvetés előirányzatai közötti átcsoportosítás végrehajtására, melyről a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslattal egy időben tájékoztatni köteles.

d) az Önkormányzat támogatási igénye, kérelme, pályázata esetében két képviselő-testületi ülés között a tartalék keret terhére nyilatkozattételre saját forrás biztosításáról,

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.