Megyaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete

Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 05. 22

Megyaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete

Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.05.22.

Megyaszó Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Megyaszó Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3718 Megyaszó, Alkotmány út 2.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése: Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő-testülete

(4) A képviselő-testület hivatala: Megyaszói Közös Önkormányzati Hivatal

a) Székhelye: 3718 Megyaszó, Alkotmány út 2.

b) Alsódobszai Kirendeltsége: 3717 Alsódobsza, Rákóczi út 44.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

1. A Képviselő-testület ülései

2. § A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

3. § (1) Az alakuló ülés napirendje:

a) Képviselők eskütétele

b) Polgármester eskütétele

c) Alpolgármester megválasztása, eskütétele

d) Polgármester illetményének megállapítása

e) Alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása

f) Bizottságok tagjainak megválasztása

(2) Az alpolgármester választását lebonyolító ideiglenes szavazatszedő bizottság elnökére és tagjaira a polgármester tesz javaslatot.

(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást a szavazatszedő bizottság bonyolítja le. Szavazás módja kijelölt helyiség és urna igénybevétele, borítékban elhelyezett szavazólap rendelkezésre bocsátása.

(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a választás helyét, napját, kezdetét és végét,

b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét

c) a szavazás során felmerült körülményeket

d) a szavazás eredményét

e) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

4. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye.

(3) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerint ülésezik.

(4) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.

(5) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések várható időpontját.

b) az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját.

c) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.

2. A Képviselő-testületi ülések összehívása

5. § A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.

6. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a Képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. Amennyiben az előterjesztések postázására vagy email-ben történő elküldésére nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.

(4) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a) képviselőknek,

b) jegyzőnek,

c) bizottságok nem képviselő tagjainak, ha a napirend a bizottság előterjesztésében, vagy állásfoglalásával kerül megtárgyalásra,

d) nem állandó meghívottaknak:

da) előterjesztőknek,

db) akiket az ülés összehívója megjelöl,

dc) intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor,

dd) szakértőnek.

7. § (1) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede vagy a képviselő- testület bizottsága indítványozza, az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet, a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal.

(3) A polgármester rendkívüli ülést rendkívüli, sürgős intézkedést igénylő esetben hívhat össze.

(4) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

8. § (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) a jegyzőt,

b) a bizottság nem képviselő tagját,

c) előterjesztőt,

d) szakértőt,

e) nemzetiségi önkormányzat elnökét.

(2) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő napirendekhez kapcsolódóan.

9. § (1) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.

(2) A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, valamint a közösségi hirdetőtáblákra.

3. A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok

10. § (1) A polgármester feladata:

a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

e) tárgyalt napirendként:

ea) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

eb) vita összefoglalása,

ec) indítványok szavazásra való feltevése,

ed) határozati javaslatok szavaztatása,

ee) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

ef) a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése.

f) a rend fenntartása,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,

c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,

d) amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.

(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.

4. Közmeghallgatás

11. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 7 nappal.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.

(4) Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni és azt aláírás után a jegyző 15 napon belül köteles a Nemzeti Jogszabálytár felületén felterjeszteni a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz.

5. Vagyongazdálkodás

12. § Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkcióit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja, a Képviselő-testület döntései, jegyzőkönyv

6. A határozatképesség megállapítása

13. § (1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 6 fő, polgármesterrel együtt 7 fő.

(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

7. Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

14. § (1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.

8. A Képviselő-testület döntései

15. § (1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.

(2) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(3) A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.

(5) A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.

(6) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.

(7) Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv) meghatározottakon túl:

a) helyi népszavazás kiírásához,

b) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,

c) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,

d) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.

(8) Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alkalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft.

9. Önkormányzati rendelet

16. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) polgármester,

b) képviselő,

c) képviselő-testület bizottsága,

d) jegyző.

(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(4) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

17. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése: Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/év (hó, nap) önkormányzati rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.

(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

10. Önkormányzati határozat

18. § (1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvben rögzítetten, de számozatlan határozattal dönt:

a) ügyrendi kérdésekben,

b) képviselői interpelláció, kérdésre adott válasz elfogadásáról,

c) név szerinti, vagy titkos szavazás elrendeléséről,

d) tájékoztató, beszámoló elfogadásáról,

e) módosító indítványokról.

(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

19. § (1) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik: Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorszám/évszám (hó, nap.) határozata.

(2) A normatív határozatok kihirdetésének és közzétételének módja megegyezik a 16. § (3)–(4) bekezdésében foglaltakkal.

(3) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

11. A jegyzőkönyv

20. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet 15 napon belül aláírásokkal, pecséttel ellátva a Nemzeti Jogszabálytár felületén fel kell terjeszteni a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz, melyért a jegyző a felelős.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) írásos előterjesztéseket,

d) illetve a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.

(3) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.

(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.

(5) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek az anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(6) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.

(7) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

IV. Fejezet

Az önkormányzati képviselők

12. A képviselők névsora

21. § Az önkormányzati képviselők névsorát, az 1. számú függelék tartalmazza.

13. A képviselők tiszteletdíja

22. § (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult.

(2) A települési képviselők tiszteletdíjáról önálló rendelet rendelkezik.

(3) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.

(4) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.

(5) Indokolt a távolmaradás:

a) betegség miatt,

b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,

c) halaszthatatlan családi esemény miatt.

(6) A távolmaradás „igazolt” vagy „igazolatlan” tényét a jelenléti íven és a jegyzőkönyvben is rögzíteni kell.

(7) Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő- testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.

(8) Az ismételt kötelezettségszegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.

(9) A (7)–(8) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik.

(10) A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.

(11) A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:

a) mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,

b) az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.

V. Fejezet

A Képviselő-testület szervei

14. A bizottságok létrehozása

23. § (1) A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Pénzügyi Bizottság: tagjainak száma 3 fő

b) Ügyrendi Bizottság: tagjainak száma 3 fő

c) Kulturális Bizottság: tagjainak száma 5 fő.

(3) A bizottságok tagjainak névsorát a rendelet 2. függeléke tartalmazza.

15. A bizottságok működése

24. § (1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze, a polgármester indítványozhatja a bizottsági ülés összehívását.

(2) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén helyettesítéséről a bizottság esetenként dönt.

(3) A bizottságok szükség szerint üléseznek.

(4) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.

(5) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vesz:

a) jegyző,

b) akinek részvétele a tárgyalt napirend tárgyalásához szükséges,

c) nemzetiségi önkormányzat elnöke.

(6) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:

a) képviselők,

b) bizottság által meghívott személyek.

(7) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(8) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(9) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Nemzeti Jogszabálytár felületén felterjeszteni a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz.

(10) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Képviselő-testület hivatala látja el.

(11) Igazoltnak kell tekinteni a bizottsági tag távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását az elnöknek.

(12) Indokolt a távolmaradás:

a) betegség miatt,

b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,

c) halaszthatatlan családi esemény miatt.

(13) A bizottság nem képviselő-testületi tagjai közül választott tagja vagyonnyilatkozat tételre kötelezett, vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének 2 évente köteles eleget tenni.

16. Pénzügyi Bizottság

25. § (1) A Pénzügyi Bizottság feladata és hatásköre:

a) véleményezi a rendelet-tervezeteket

b) javaslatot tehet az önkormányzat törvényes működésének ellenőrzésére és közreműködhet is az ellenőrzésben

c) az önkormányzat fejlesztési feladatok rangsorolása és előkészítése, hatástanulmányok készítése, véleményezése

d) pénzügyi, fejlesztési és környezetvédelmi tárgykörökben pályázati lehetőségek keresése, véleményezése

e) a pénzügyi bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, háromnegyed éves tájékoztatást, éves beszámoló tervezeteit,

f) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,- csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

g) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését,

h) javaslatot tesz a polgármester illetményének emelésére.

(2) Kizárólag a bizottsági állásfoglalással benyújtható előterjesztések:

a) költségvetés

b) féléves, év végi beszámoló

c) zárszámadás.

17. Ügyrendi Bizottság

26. § Az Ügyrendi Bizottság feladata és hatásköre:

a) a képviselő-testület tagjait terhelő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nyilvántartja, ellenőrzi és az ezzel összefüggő kezdeményezéseket vizsgálja,

b) a képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést vizsgálja,

c) az önkormányzati intézmények dolgozóinak magatartásával kapcsolatban felmerülő etikai észrevételek kivizsgálása.

18. Kulturális Bizottság

27. § A Kulturális Bizottság feladatai és hatásköre:

a) figyelemmel kíséri a kulturális és művészeti tevékenységet folytató közösségek munkáját, javaslatot tesz azok támogatására,

b) javaslatot tesz képzőművészeti események, kiállítások támogatására,

c) biztosítja a kulturális rendezvények szervezését és lebonyolítását,

d) javaslatot tesz kulturális rendezvények megtartására, állami és nemzeti ünnepeink, valamint évfordulók méltó megünneplésére, programjára.

19. A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai

28. § (1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

a) meghatározott időre, vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére hozza létre.

(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.

(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

a) dönt a bizottság elnevezéséről,

b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,

c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő- testülethez,

d) meghatározza a bizottságok feladat- és hatáskörét.

(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.

20. A polgármester

29. § A polgármester megbízatását főállásban látja el.

30. § A polgármester szabadságát a képviselő-testületnek előzetesen bejelenti és azt a közös önkormányzati hivatal erre kijelölt ügyintézője vezeti.

31. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő önkormányzati hatósági feladat-és hatásköreit:

a) települési temetési támogatás,

b) települési gyógyszertámogatás,

c) települési időskorúak támogatás,

d) települési rendkívüli támogatás,

e) települési háztartási támogatás,

f) települési tanévkezdési támogatás elbírálása,

g) közterület használat engedélyezése.

(2) A képviselő- testület az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a polgármesterre ruházza át a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket.

(3) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

a) döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,

b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,

c) a képviselő-testület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.

21. Az alpolgármesterek

32. § (1) A képviselő-testület a képviselő –testületi tagjai közül egy alpolgármestert, valamint további egy, nem képviselő-testületi tag alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármesterek a polgármester irányításával látják el feladataikat.

(3) Az alpolgármesterek tisztségüket társadalmi megbízatásban látják el.

22. A jegyző

33. § (1) A jegyző a képviselő-testület üléseinek előkészítése során:

a) előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a képviselő-testület, és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat

c) gondoskodik a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, ill. tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásával - legfeljebb hat hónap időtartamra- a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő a Közös Önkormányzati Hivatalban dolgozó köztisztviselő bízható meg.

(3) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint a jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.

(4) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza a következő önkormányzati hatósági feladat-és hatásköreit:

a) települési lakhatási támogatás,

b) települési ápolási támogatás elbírálása.

23. A Képviselő-testület hivatala

34. § A hivatal a jegyző által elkészített Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.

24. Társulás

35. § (1) Megyaszó Község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:

a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás (székhelye: Szerencs),

b) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás (székhelye: Encs)

(2) A Társulási Tanácsok ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén feladatát a képviselő-testület kijelölő határozata alapján a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester látja el.

(3) Képviselő-testület a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra ruházza a következő feladat-és hatásköreit:

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

b) támogató szolgáltatás.

(4) A Képviselő-testület a Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásra (székhelye: Encs) ruházza a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.

VI. Fejezet

Együttműködés a települési nemzetiségi önkormányzattal és az önszerveződő közösségekkel

25. Nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés

36. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzattal.

(2) Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget Megyaszó Község Önkormányzatának székhelyén, a 3718 Megyaszó, Alkotmány út 2. sz. alatti nagytermében, biztosítja továbbá a 3718 Megyaszó, Hősök útja 1. sz. alatti Művelődési Ház Kisterem helyiséget a Nemzetiségi Önkormányzat közmeghallgatásaihoz, fórumaihoz. A Képviselő-testület biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket. A Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző és a hivatal témafelelősei részt vesznek.

(3) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a hivatalon keresztül látja el.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a hivatal biztosítja.

(5) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX, törvényben (a továbbiakban: Njtv,) előírtak szerint köteles a nemzetiségi önkormányzat kezdeményezései, javaslatai tárgyában történő döntéshozatal iránt intézkedni. A kezdeményezés, javaslat kézhezvételét követő képviselő-testületi ülésen a kezdeményezést, javaslatot napirendre tűzi. A döntésről írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzat elnökét és képviselő-testületét.

(6) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik. A polgármester köteles tájékoztatni a nemzetiségi önkormányzatot véleményezési, egyetértési jogának gyakorlásáról, úgy, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésére joga gyakorlásához. A tájékoztatást írásban kell eljuttatni a nemzetiségi önkormányzat elnökéhez.

(7) Az együttműködési megállapodást a 2. melléklet tartalmazza.

26. Együttműködés a civil szervezetekkel

37. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására törekednek.

(2) Az önszerveződő közösségeket, civil szervezeteket és egyesületeket - a tevékenységi körük szerinti napirend tárgyalásakor - tanácskozási joggal a képviselő-testületi ülésre meg kell hívni.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

38. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

39. § Hatályát veszti a Megyaszó Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2020.(III.11.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 13/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelethez

Alaptevékenységi besorolás:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

S.sz.

kor.funk.

megnevezés

1.

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

3.

013340

Az állami vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4.

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5.

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

6.

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

7.

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

8.

041236

Országos közfoglalkoztatási program

9.

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

10.

045120

Út, autópálya építése

11.

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

12.

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

13.

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

14.

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

15.

064010

Közvilágítás

16.

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

17.

072111

Háziorvosi alapellátás

18.

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

19.

074032

Ifjúság – egészségügyi gondozás

20.

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

21.

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

22.

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

23.

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

24.

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

25.

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

26.

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

27.

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

28.

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

29.

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

30.

107052

Házi segítségnyújtás

31.

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenyégek és programok