Rátka Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014(XI.13.) Önkormanyzati rendelet
Rátka Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (XI.13.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 13- 2015. 02. 18Rátka Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014(XI.13.) Önkormanyzati rendelet
Az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzata
2014-11-13-tól 2015-02-18-ig
Rátka Község Önkormányzat
Képviselő-testületének
8/2014. (XI.13.)
önkormányzati rendelete
az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Rátka Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, valamint a 143. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Rátka Község Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat elnevezése, székhelye és működési területe
- §
- Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Rátkai Német Nemzetiségi Települési Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: 3908 Rátka, Széchenyi tér 1
- Működési területe: Rátka község közigazgatási területe.
- A Képviselő- testület hivatalos megnevezése: Rátka Község Önkormányzatának Képviselő- testülete (továbbiakban: Képviselő- testület).
- A Képviselő- testület hivatalának hivatalos megnevezése: Rátkai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal).
- A Képviselő-testület tagjainak száma 5 fő a polgármesterrel együtt. A képviselők névjegyzékét e rendelet 1. függeléke tartalmazza.
Jelképek, kitüntetések
2. §
- Rátka jelképei Rátka község címere és a zászlója.
- A község jelképeiről és azok használatáról a 3/1993.(III.26.) önkormányzati rendelet rendelkezik.
- Az Önkormányzat az arra érdemes személyeket az alábbi kitüntetésekben részesítheti:
- Rátka Község Díszpolgára,
- Rátka Községért Emlékérem
- Rátka Községért Díszoklevél
- Az Önkormányzat kitüntetéseiről és azok odaítéléséről 12/2000. (VII.11.) önkormányzati rendelet rendelkezik.
- Az Önkormányzat helyi ünnepei Nemzetiségi fesztivál, Töltött Káposzta fesztivál, Málenkij Robot, Idősek napja, Mindenki Karácsonya, amelynek szervezéséről az Önkormányzat gondoskodik.
- A nemzeti ünnepek - március15.; augusztus 20.; október 6. ; október 23.; - amelyeknek szervezéséről az Önkormányzat gondoskodik.
Bélyegző használat
3. §
- A polgármester az Önkormányzat, valamint közös hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
- A Önkormányzat pecsétjét kell használni a Képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére, a Képviselő- testület által adományozott okleveleken.
- A polgármester pecsétjét kell használni a polgármester hatáskörébe átadott feladatok esetében, valamint a munkáltatói jogkörben ellátott feladatok esetében.
- A közös önkormányzati hivatal bélyegzőjét kell használni államigazgatási illetve hatósági ügyeknél.
Az Önkormányzat feladatai, hatáskörei
4. §
- Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei a Képviselő-testületet illetik. Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei (bizottságok, polgármester, jegyző, közös hivatal) látják el. A Képviselő-testület által szerveire átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza. A Képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat.
- A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
5. §
- Az Önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat.
- Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait költségvetési szervein, szervezetein keresztül látja el.
- A Képviselő-testület által alapított és fenntartott költségvetési szervek, jelen rendelet 3. függeléke tartalmazza. A változást a közös hivatal 2 munkanapon belül átvezeti.
- Az Önkormányzat kötelező feladatain túl, önként is vállalhatja más feladat ellátását Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (2) bekezdésében meghatározottak fennállása esetén, amennyiben
a) az átvállalt feladat olyan közfeladat, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe, vagy azt a feladat címzettjétől átvállalja,
b) rendelkezésére állnak a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek, valamint alaptevékenységéhez kapcsolódó eszközök gazdaságos működtetése indokolttá teszi.
- Az Önkormányzat által önként vállalt feladatok felsorolását, valamint az önkormányzat alaptevékenységébe tartozó szakfeladatok meghatározását e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
II. fejezet
A Képviselő-testület működése
A képviselő-testület ülései
6. §
- A Képviselő-testület alakuló, rendes- és rendkívüli ülést tart.
- A Képviselő-testület üléseit a polgármester – az ülés elnöke – hívja össze. akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén a korelnök gondoskodik az összehívásról.
A Képviselő-testület megalakulása és az alakuló ülés
7. §
A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.
8. §
- A Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.
- A Helyi Választási Bizottság Elnökének tájékoztatása után először a Képviselő-testület, majd a polgármester esküt tesznek, majd aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a polgármester eskütételénél a Helyi Választási Bizottság Elnöke, a képviselők eskütétele során a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
9. §
A polgármester az alakuló ülés után legkésőbb hat hónapon belül programot terjeszt a Képviselő- testület elé, amely a Képviselő- testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.
A Képviselő- testület tisztségviselőinek megválasztása
10. §
- A Képviselő- testület az alakuló ülésen dönt az alpolgármesteri és a bizottsági elnöki tisztségek betöltéséről.
- Az alpolgármester választás lebonyolítására a Képviselő- testület tagjai közül háromtagú Szavazatszámláló Bizottságot választ. A Szavazatszámláló Bizottság elnökét a Képviselő- testület választja meg. Az alpolgármester választás eredményét a Szavazatszámláló Bizottság elnöke hirdeti ki.
- Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök megválasztásánál nincs meg a szükséges többség, e tisztségek tekintetében a soron következő ülésen megismételt szavazást kell tartani.
A bizottság tagjainak megválasztása
11. §
- A Képviselő- testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésen megválasztja az állandó bizottságok képviselő tagjait.
- Az állandó bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő- testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésen dönt. Az állandó bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő- testület előtt esküt tesznek. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
Juttatások meghatározása
12. §
A Képviselő- testület alakuló ülésén, illetve a polgármester megválasztását követő első ülésen dönt a polgármester, alpolgármester részére nyújtott juttatásokról.
Rendes ülés
13. §
- A Képviselő-testület a munkatervében meghatározott időpontokban rendes ülést tart.
- A Képviselő-testület minden év július és augusztus havában tanácskozási szünetet tart, mely idő alatt csak rendkívüli esetben hívható össze.
Rendkívüli ülés
14. §
- A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
- A rendkívüli ülést össze kell hívni 2 fő települési képviselő, illetve a Képviselő-testület bizottságának indítványára, valamint polgármester kezdeményezésre.
- A (2) bekezdésben jelölt indítvány csak írásban adható be a napirend megjelölésével és az arra vonatkozó előterjesztéssel együtt, valamint a rendkívüliség indokolásával, az indítványozók saját kezű aláírásával.
- Az indítványt a polgármesternek címezve kell benyújtani, aki a benyújtástól számított 8 napon belül, de legkorábban legalább a benyújtástól számított 24 óra elteltével köteles a rendkívüli ülést összehívni.
- A polgármester sürgős és halaszthatatlan esetben 24 órán belülre is összehívhatja a képviselő-testületet.
Az ülések éves munkaterve
15. §
- A Képviselő- testület éves munkatervének megfelelően 10 rendes ülést tart, ezen kívül rendkívüli ülések megtartására is sor kerülhet.
- A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a Képviselő- testület tagjától;
b) a Képviselő- testület bizottságától.
- A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő- testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.
- A munkaterv tervezetét minden év december hó 15-ig a polgármester terjeszti a Képviselő- testület elé.
- A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő- testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b) az előterjesztő, közreműködő megnevezését,
c) a testületi ülésre meghívottak megnevezése
Az ülés összehívása
16. §
- A Képviselő- testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a közös hivatala a lakosságot az ülés előtt 4 naptári nappal hivatalosan tájékoztatja a hivatal hirdetőtábláján való közzététellel. A Képviselő- testület ülésének helyéről, időpontjáról a lakosságot a község honlapján keresztül is értesíteni kell.
- A közmeghallgatás időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni.
- A közmeghallgatás eljárási szabályai:
a) A Képviselő- testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
b) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a közös hivatala 30 napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő- testületet tájékoztatni kell.
c) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról a lakosság a község honlapján keresztül is értesül.
d) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
e) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.
- Falugyűlés eljárás szabályai
A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, ill. a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – falugyűlést hívhat össze. A falugyűlés fontosabb szabályai:
- A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján, honlapon. útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal,
- A falugyűlést a polgármester vezeti. Erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, az önkormányzat vezető állású dolgozóit.
- A falugyűlésről jegyzőkönyv készült, amelynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
A meghívó
17. §
- A képviselők és meghívottak a Képviselő- testület ülése előtt 4 naptári nappal, elektronikus formában, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző napon megkapják a meghívót és az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő- testület dönt egyszerű többséggel.
- A Képviselő- testület elé kerülő napirendi pontot írásban kell előterjeszteni. Halaszthatatlan esetben a Képviselő- testület döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont. Szóbeli előterjesztés esetén is a határozati javaslatot írásban kell előterjeszteni.
- A Képviselő- testület halaszthatatlan esetben rövid úton telefonon is összehívható. Ebben az esetben az előterjesztés a helyszínen is kiosztható, illetve szóban is előadható, azonban a határozati javaslatot csak írásban lehet előterjeszteni.
18. §
- A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit. A meghívóhoz a napirendi pontok előterjesztései is csatolásra kerülnek.
- A Képviselő- testület ülésére meg kell hívni a Képviselő- testület tagjai mellett:
- a járási hivatal vezetőjét;
- a napirendi pont tárgya szerint illetékes költségvetési szerv vezetőjét, civil szervezet képviselőjét;
- a napirendi pont tárgya szerint a közös hivatala illetékes munkatársát;
- külsős bizottsági tagokat
- valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
Az ülés vezetése
19. §
- A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést a korelnök vezeti.
- A Képviselő- testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő- testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét.
- A Képviselő- testület a napirendről és a napirenden kívüli felszólalás lehetőségéről vita nélkül határoz. A polgármester és az alpolgármester napirendi pontok tárgyalását követően tájékoztatja a Képviselő- testületet a legutóbbi ülés és az aktuális ülés között történt eseményekről.
- Amennyiben az ülés meghirdetett időpontját követő legalább tizenöt percen belül a határozatképességhez szükséges létszámú képviselő nem jelenik meg, akkor az ülést a polgármester elnapolja és bejelenti az új ülés időpontját. Az elnapolt ülés napirendi pontjai a következő ülés napirendjére kerülnek.
- Amennyiben az ülés a napirend tárgyalása közben válik határozatképtelenné, úgy a határozatképtelenség megállapításakor a polgármester az ülést berekeszti. A berekesztett ülés napirendjei a következő ülés napirendjére kerülnek.
20. §
Napirendi pont előterjesztője lehet:
a) a Képviselő- testület tagja;
b) a Képviselő- testület bizottsága;
c) a jegyző;
d) a Képviselő- testület által felkért költségvetési szerv vezetője, szakfeladat szakmai ellátója, civil szervezet képviselője.
Ügyrendi indítvány
21. §
- A települési képviselő az ülés bármely szakában ügyrendi indítványt tehet.
- Ügyrendi indítványon az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, helyi rendeletben vagy a Képviselő- testület SZMSZ-ében szabályozott törvényességet, jogszerűséget érintő javaslatot vagy kérdést kell érteni.
- Az ügyrendi javaslatról a Képviselő- testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
Sürgősségi javaslat
22. §
- A polgármester, az alpolgármester, a bizottság, a képviselő, illetőleg a jegyző javasolhatja a Képviselő-testületnek a napirendi javaslatba felvett ügyekkel össze nem függő előterjesztés sürgős megtárgyalását (sürgősségi javaslat).
- A Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt a sürgősség tárgyában.
A vita
23.§
- Az egyes napirendi pontok tárgyalása során először a napirendi pont előterjesztője röviden ismerteti a napirendi pont lényegét, a döntési alternatívákat. Ezt követően a bizottsági elnökök ismertetik a bizottságok véleményét.
- A szóbeli kiegészítést követően a képviselők kérdést intézhetnek az előterjesztőhöz, melyekre a vita előtt kell válaszolni.
24. §
- A polgármester minden előterjesztés felett külön nyit vitát, vagy javaslatot tesz a vita nélküli döntéshozatalra, erről a Képviselő- testület vita nélkül határoz.
- A vitában résztvevő képviselők ugyanazon napirend tárgyalása során két alkalommal nyilváníthatnak véleményt a jelentkezésük sorrendjében.
25. §
- A vita lezárására bármelyik képviselő javaslatot tehet, erről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
- Ha a napirendi ponthoz további hozzászólás nincs, illetve az erre irányuló ügyrendi javaslat elfogadásra került, a polgármester a vitát lezárja.
- A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszolhat a hozzászólásokra.
- A vita lezárása után további hozzászólások nem engedélyezhetők, csak a határozati javaslat - módosító indítvány - pontosítható.
26. §
- A polgármester összefoglalja a vitát, és szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat.
- A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
- Amennyiben egy előterjesztéshez több határozati javaslat tartozik, azokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Ha a napirendi ponttal kapcsolatban nem volt kérdés, illetve észrevétel, a Képviselő-testület vita nélkül dönt a határozati javaslatok együttes szavazásáról.
- Amennyiben az előterjesztett javaslatról a Képviselő-testület változtatás nélkül dönt, úgy a döntéshozatal előtt a polgármester ismerteti a határozati javaslatot.
27. §
A polgármester saját véleményét a vita során önálló hozzászólásban nyilváníthatja ki.
Az előterjesztés
28. §
- Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló, tájékoztató.
- Halasztást nem tűrő esetben a polgármester engedélyezheti az írásban benyújtott előterjesztés (kivétel rendelet- tervezet) testületi ülésen történő kiosztását. A testületi ülésen kiosztott előterjesztés áttanulmányozásához szünet elrendelésével megfelelő időt kell biztosítani.
- Az előterjesztés két részből áll:
a) Első rész:
- a tárgy pontos meghatározása;
- az előterjesztést készítők megnevezése.
- az előkészítés során felmerülő vélemények;
b) Második rész:
- határozati javaslat;
- a végrehajtásért felelős személy megnevezése;
- a határidő megjelölése.
- A polgármester különleges szakértelmet igénykő ügyekben szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására.
29. §
Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülések előtt legalább 7 nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.
A napirendi pont tárgyalásának elnapolása
30. §
- A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja bármelyik napirendi pont tárgyalásának elnapolását, melyről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
- Ha a vita során kiderül, hogy a napirenddel kapcsolatban jelentős kérdés tisztázása válik szükségessé a megalapozott döntés meghozatala érdekében az előterjesztést a Képviselő- testület visszautalhatja az illetékes bizottsághoz, illetve azt a napirend tárgyalása során az előterjesztő is visszavonhatja, melyről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
- Az elnapolt napirendi pontot a következő munkaterv szerinti rendes testületi ülésen kell első napirendként felvenni.
- Korábban tárgyalt napirendi pont újratárgyalásának előterjesztéséről a Képviselő- testület dönt.
Az ülés rendje
31. §
- Az ülés vezetője gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
- rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
- ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
- megvonja a szót, amennyiben az a)- b) pontban nevezett intézkedései nem vezettek eredményre.
- ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához a Tállyai Rendőrkapitányságának segítségét veszi igénybe;
- a c) és e) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő- testület tagjával szemben nem alkalmazhatóak.
- A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.
- Az érintett képviselő a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.
A nyilvánosság
32. §
- A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő- testület tagjainak,
b) a jegyzőnek
c) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak
d) a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal járási hivatal vezetőjének,
e) a napirendi pontot előkészítő, valamint végrehajtó személynek.
- A zárt ülés anyaga csak annyi példányban sokszorosítható, hogy az (1) bekezdésben felsorolt személyek egy- egy példányt kaphassanak.
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő- testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal vezetője, továbbá a jegyző tekinthet be.
33.§
- A Önkormányzat vagyongazdálkodása körében a nettó 1 millió forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű szerződésekre vonatkozó adatokat Monok Község Honlapján nyilvánosságra kell hozni.
- Az Önkormányzat által nyújtott támogatásokra vonatkozó adatok közzététele egyszázezer forint alatti összeg esetében mellőzhető.
Döntéshozatal
34. §
- A Képviselő-testület határozatképességéről és a javaslat elfogadásához szükséges szavazati arányról az Mötv. 47.§ (1) bekezdése rendelkezik.
- Határozatképtelenség esetén a Képviselő- testület ülését 8 napon belül újra össze kell hívni.
- A minősített többséget az Mötv. 50.§ paragrafusa határozza meg.
- Minősített többség kell az Mötv.-ben meghatározott minősített többséget igénylő ügyeken kívül:
a) a gazdasági program, valamint a választási ciklus tartamára, vagy annál hosszabb időre szóló koncepció elfogadásához,
c) az önkormányzati ingatlanok versenytárgyalás (pályáztatás) mellőzésével történő értékesítésére irányuló javaslat elfogadásához,
d) alapítványi támogatás esetén,
e) a Képviselő- testület hatáskörének átruházása esetén,
g) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása esetén.
- A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő- testület tagjai közül háromfős Szavazatszámláló Bizottságot választ. A Szavazatszámláló Bizottság elnökét a Képviselő- testület választja meg. A titkos szavazás eredményét a Szavazatszámláló Bizottság elnöke hirdeti ki.
- A szavazásról jegyzőkönyv készül, amelyet a Szavazatszámláló Bizottság tagjai írnak alá.
- A titkos szavazás idejére a polgármester szünetet rendel el.
- A titkos szavazáshoz a jegyző készíti el a szavazólapokat.
- A titkos szavazás lebonyolítására a informatikai teremben kerül sor lezárt urna felhasználásával. A szavazatok urnába történő elhelyezésének ideje alatt a jegyző és a Szavazatszámláló Bizottság tagjai közül legalább egy fő folyamatosan a informatikai teremben tartózkodik.
35. §
A Képviselő- testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
Szavazás
36. §
- A Képviselő- testület döntéseit nyílt szavazással hozza. A képviselők „igen”, „nem” szavazattal szavazhatnak.
- A Képviselő- testület az Mötv. 48.§ (4) bekezdése alapján tarthat titkos szavazást.
Név szerinti szavazás
37. §
- A polgármester vagy bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő- testület egyszerű többséggel dönt.
- A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő- testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem” kijelentéssel szavaznak.
- Név szerinti szavazást kell tartani a Képviselő- testület megbízatásának lejártát megelőző feloszlásáról szóló testületi döntés esetén.
- Nem lehet név szerinti szavazást tartani ügyrendi kérdésekben.
Az interpelláció
38. §
- Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő- testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a Képviselő- testület bizottságához, polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz.
- Interpellálni a Képviselő- testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
- Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő- testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt.
39. §
- Az interpellációra a Képviselő- testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben, a Képviselő- testület döntése alapján, 15 napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
- Ha a választ a Képviselő- testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el, melyet az illetékes bizottság végez.
- Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
A kérdés
40. §
- A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
- A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 39. § és a 40. § rendelkezéseit a következő eltérésekkel kell alkalmazni:
a) csak az a kérdés tárgyalható, amelyet az ülésnapot megelőző munkanapon déli 12.00 óráig a jegyzőhöz írásban benyújtottak,
b) kérdés esetében a képviselőnek viszontválaszra nincs joga és a Képviselő- testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai
41. §
- Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) a Képviselő- testület tagja;
b) a Képviselő- testület bizottsága;
c) a jegyző;
d) a civil szervezet képviselője.
- Rendelet-tervezetet a jegyző törvényességi ellenőrzésével lehet a Képviselő- testület elé terjeszteni.
42. §
- A Képviselő- testület a polgármester és a jegyző véleményének meghallgatása után, a rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt társadalmi vitára bocsát.
- Az önkormányzati rendeletek előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
43. §
- A Képviselő- testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről és a zárszámadásról, a helyi építési szabályzat és szabályozási tervről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet tervezeteket a jegyző terjeszti a Képviselő- testület elé.
- A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
A közzététel
44. §
- A rendeletet a Közös Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel közzé kell tenni, valamint Rátka Község Honlapján is a lakosság tájékoztatása céljából meg kell jelentetni. A rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
- Az önkormányzati rendeletek és határozatok, valamint a polgármester átruházott hatáskörben hozott határozatainak hivatalos szövegét az Önkormányzat honlapja tartalmazza.
III. fejezet
A JEGYZŐKÖNYV
45. §
- A Képviselő- testület üléséről az Mötv. 52.§ alapján bekezdésének rendelkezései szerint jegyzőkönyv készül.
- A Képviselő- testület tagjának kérésére a hozzászólást jegyzőkönyvben szó szerint kell rögzíteni.
- A jegyzőkönyvet a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni.
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, a jelenléti ívet, az előterjesztések és azok mellékleteinek egy-egy példányát, az elfogadott határozatokat, valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott rendeletet.
- (9) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyv-hitelesítő az utolsó oldalon írja alá, a közbenső oldalakat a hitelesítő szignálja.
- (10) A jegyzőkönyv-hitelesítő csak képviselő-testületi tag lehet.
46. §
- A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Közös Hivatala kezeli, gondoskodik a megfelelő őrzéséről.
- A Képviselő- testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet. A jegyzőkönyvet a hitelesítést követő 15. munkanapon belül a település honlapján – egy éves időtartamra – bárki számára hozzáférhetővé kell tenni.
IV. fejezet
A KÉPVISELŐ- TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
47. §
- A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság (2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő tag),
b) Német Nemzetiségi Bizottság (2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő tag),
- A Bizottságok tagjainak névsorát e rendelet 2. függeléke tartalmazza.
- A Bizottságok feladat- és hatáskörét e rendelet 1. melléklete tartalmazza
- A Képviselő- testület döntése alapján határozott időtartamra eseti bizottságot is alakíthat. Az eseti bizottság működésének szabályait maga határozza meg.
48. §
- A bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a Képviselő- testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
- A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
49. §
- A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság alelnöke gondoskodik. A bizottsági ülés meghívóját és előterjesztéseit az ülés előtt 3 naptári nappal kell a bizottság tagjainak elektronikusan megküldeni.
- A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a polgármester, az alpolgármester vagy a bizottsági tagok egyharmadának napirendi javaslatot és előterjesztést tartalmazó indítványára. Ez esetben a meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb az ülés előtt 1 naptári nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
- A bizottságok működésére az Mötv.- ben foglaltakat és e rendeletnek a Képviselő- testületre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
- A Képviselő- testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
V. fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ, KÖZÖS HIVATAL
A polgármester
50. §
- A polgármester a Képviselő- testület elnöke, aki főállásban megbízatásban látja el tisztségét, felelős az Önkormányzat egészének működéséért.
- Főbb feladatai különösen:
- a település fejlődésének elősegítése;
- a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
- az Önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
- az Önkormányzat gazdálkodása személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése;
- a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása;
- a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
- a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása;
- kapcsolattartás a pártok és civil szervezetek helyi vezetőivel;
- az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
- az alpolgármester munkájának koordinálása;
- a közös hivatal telephelyén a hivatal irányítása;
- a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása,
- a Képviselő- testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
- a Képviselő- testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
- a Képviselő- testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
- a Képviselő- testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
- A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő- testület eseti döntései határozzák meg.
- A Képviselő – testület egyes hatásköreinek gyakorlását e rendelet 2. mellékletben foglaltak szerinti felsorolással a polgármesterre a pénzügyi és ügyrendi, valamint a kulturális bizottságra ruházza át.
Alpolgármester
51. §
- A polgármester javaslatára a Képviselő- testület a saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el tisztségét.
- Az alpolgármestert a polgármester tartós távolléte, illetve tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Együttes akadályoztatásuk esetén a korelnököt illetik meg a polgármester jogosultságai.
- Tartós távollétnek, illetve tartós akadályoztatásnak minősül a polgármesternek folyamatosan 5 munkanapot meghaladó hiányzása.
A jegyző
52. §
- A jegyző:
- vezeti a Közös Hivatalát, elkészíti annak SZMSZ-ét, gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról;
- elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését és teljesítmény értékelését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, kötelezettségvállalás, az utalványozás, szakmai teljesítésigazolás és a pénzügyi ellenjegyzés rendjét;
- rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek, a bizottságoknak az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
- előkészíti a Képviselő- testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket;
- a Képviselő- testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;
- tájékoztatja a Képviselő- testületet az Önkormányzat munkájáról, az ügyintézésről;
- gondoskodik az önkormányzati rendeletek megismertetéséről és végrehajtásáról;
- szervezi a jogi felvilágosító munkát;
- gondoskodik a Körjegyzőség Hivatala dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről.
- A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő- testület döntései határozzák meg.
KÖZÖS HIVATAL
53. §
A Közös Hivatal szervezeti felépítését, ügyfélfogadási rendjét, a tisztségviselők ügyfélfogadási rendjét a hivatal SzMSz-e tartalmazza.
VI. fejezet
A KÉPVISELŐ
A képviselő jogai és kötelezettségei
54. §
A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Mötv.-ben meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő- testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b) a Képviselő- testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;
d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.
A kizárás szabályai
55. §
- A Képviselő- testület döntéshozatalából történő kizárásra az Mötv.-ben meghatározott szabályok az irányadók.
- A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
- Amennyiben a képviselő-testület tagja elmulasztja az (1) bekezdés szerinti bejelentést, a képviselő-testület a tudomására jutást követően határozatban figyelmezteti az érintettet.
- Abban az esetben, ha egy érintett képviselő egy cikluson belül két, illetve több alkalommal elmulasztotta az (1) bekezdés szerinti bejelentést, akkor a képviselő-testület dönt az érintett képviselővel szemben alkalmazandó – alkalmanként, maximum 20%-os mértékű– tiszteletdíj levonásról.
Az összeférhetetlenségi eljárás
56. §
- A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül a Szociális és Ügyrendi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban, tájékoztatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
- Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek a (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, a Szociális és Ügyrendi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
- A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra értelemszerűen az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.
VII. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
Az Önkormányzat vagyona
57. §
Az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodás szabályait a 6/2012. (II.27.) önkormányzati rendelet állapítja meg.
58. §
Az Önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol. A következő évet előkészítő közmeghallgatás egyik napirendjeként a Képviselő-testület tájékoztatást ad az Önkormányzat vagyoni helyzetéről.
Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
59. §
Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv.-ben meghatározott szabályok irányadók.
VIII. fejezet
HELYI NÉPSZAVAZÁS
60. §
A választópolgárok részéről a helyi népszavazást a választópolgárok 25 százaléka kezdeményezheti.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
61. §
(1) Ez a rendelet 2014. november 13-án lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Képviselő- testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (III. 29.) önkormányzati rendelete.
Dr. Béni Gyula Tirk Sándorné
jegyző polgármester
Záradék:
E rendelet a Közös Hivatal hirdetőtábláján 2014. november 14-én kihirdetésre került.
Dr. Béni Gyula
jegyző