Szerencs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete

szervezeti és működési szabályairól

Hatályos: 2018. 03. 30- 2018. 08. 26

Szerencs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete

szervezeti és működési szabályairól

2018.03.30.

Szerencs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - Szerencs Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályairól szóló 10/2011. (V.26.) önkormányzati rendelet 17. § (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi, valamint Jogi és Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével - a következőket rendeli el:

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Hivatalos megnevezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye: Szerencs Város Önkormányzata, 3900 Szerencs, Rákóczi u. 89. (továbbiakban: Önkormányzat).

(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése, székhelye: Szerencs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, 3900 Szerencs, Rákóczi u. 89. (továbbiakban: Képviselő-testület).

(3) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése, székhelye: Szerencsi Polgármesteri Hivatal, 3900 Szerencs, Rákóczi út 89. (továbbiakban: Hivatal).

Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Szerencs város jelképei a címer és a zászló. A jelképek leírását és használatuk rendjét önálló önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Szerencs Város Napja: április 20.

(3) A Szerencs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által alapított elismerő címekről és kitüntetésekről önálló rendelet rendelkezik.

(4) Szerencs Város Önkormányzatának hivatalos lapja a Szerencsi Hírek elnevezésű közéleti lap, hivatalos televíziós műsorszolgáltatója a Szerencsi Városi Televízió (továbbiakban együtt helyi önkormányzati sajtó).

Az önkormányzat közigazgatási határai

3. § Szerencs város közigazgatási határai Rátka, Monok, Bekecs, Taktaszada, Prügy, Mezőzombor, és Mád községek határvonalát érintik, a város összterülete: 3.669 ha.

Az önkormányzati bélyegzők leírása

4. § (1) A Képviselő-testület bélyegzője Szerencs Város Önkormányzata feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(2) A polgármester aláírását hitelesítő bélyegző: Szerencs Város Polgármestere feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(3) A jegyző aláírását hitelesítő bélyegző: Szerencs Város Jegyzője feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(4) A Hivatal által használt bélyegző: Szerencsi Polgármesteri Hivatal feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(5) A bélyegző-nyilvántartást a Hivatal vezeti.

Az önkormányzat alaptevékenysége és önként vállalt feladatai

5. § (1) Az önkormányzat alaptevékenysége és önként vállalt feladatainak államháztartási szakágazati és kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

II. KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

A képviselő-testület tagjai, ülései

6. § (1) A Képviselő-testület 9 főből áll. A polgármester, az alpolgármesterek nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.

Munkaterv

7. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját, melyet a polgármester terjeszt elő. A Képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább 11 alkalommal tart rendes ülést. A munkatervben havonta egy alkalommal kell ülést tervezni, július hónap kivételével. Július hónapban a Képviselő-testület nem tart munkaterv szerinti ülést.

(2) A munkatervet a Képviselő-testület a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig tárgyalja, és hagyja jóvá.

(3) A munkaterv elkészítésére javaslatot kell kérni:

- a települési önkormányzati képviselőktől,
- az önkormányzat tisztségviselőitől,
- a társadalmi szervezetektől,
- az önkormányzati intézmények vezetőitől,
- a nemzetiségi önkormányzatoktól,
- a Hivatal szervezeti egységeinek vezetőitől.
(4) A munkaterv tartalmazza:
- a tárgyév fő feladatait,
- az ülések időpontját és helyszínét,
- az előkészítésben résztvevők körét,
- a szükséges bizottsági részvételt, állásfoglalást, véleményezést,
- az adott évben tervezett közmeghallgatások időpontját, témáját, helyszínét.
(5) Év közben felmerülő sürgős feladat esetén a polgármester a munkatervtől eltérő időpontra rendkívüli ülésre is összehívhatja a Képviselő-testületet.
(6) Rendkívüli ülésen kizárólag azok a napirendi pontok tárgyalhatók, amelyeket a polgármester meghívója, illetve az összehívásra vonatkozó indítvány tartalmazott.
Előterjesztések, indítványok

8. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, indítványok írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre indokolt esetben – legkésőbb az ülés előtt egy órával jelezve annak szándékát – a polgármester javaslatára kerülhet sor. Rendeletalkotásról, intézményalapításról, megszüntetéséről, átszervezéséről, továbbá személyi ügyben csak írásbeli előterjesztés alapján hozható döntés. Az ilyen tárgyú előterjesztésekhez módosító javaslat kizárólag írásban nyújtható be, legkésőbb a testületi ülés tervezett időpontja előtt egy nappal.

(2) Az írásbeli előterjesztések (a tájékoztatók kivételével) két részből állnak. Az első rész tartalmazza az adott témával kapcsolatos legfontosabb információkat, a helyzetfeltárást, probléma vázolását, a megoldásra vonatkozó konkrét döntési javaslatot (vagy alternatívákat), illetve azok rövid indokolását. A második rész a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot foglalja magában, az intézkedésre javasoltak, illetve a végrehajtásra kötelezettek pontos megjelölésével, és a végrehajtás határidejével. Deklaratív jellegű határozat esetén a felelős és a határidő megjelölése elmaradhat.

(3) A Képviselő-testület elé előterjesztést a polgármester, a képviselők, a jegyző, a bizottságok elnökei, a nemzetiségi önkormányzatok, az önkormányzati intézmények és a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, továbbá a szerencsi székhellyel rendelkező társadalmi szervezetek nyújthatnak be.

(4) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, illetve azt a képviselő-testületi ülésen az elnök, vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti.

(5) A képviselő-testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket – a Képviselő-testületen és a Hivatalon kívülről érkező tájékoztatók kivételével – előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából.

A képviselő-testület összehívásának rendje

9. § (1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A képviselő-testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket elektronikusan kell kézbesíteni úgy, hogy azt a meghívottak legalább 3, rendkívüli ülés esetén lehetőleg 1 nappal az ülés napja előtt megkapják. Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon, illetve testületi ülésen szóban) – akár aznapra – is össze lehet hívni.

(2) A Hivatal a Képviselő-testület elé terjesztést (a képviselő-testületi tagoknak történő megküldést) követően haladéktalanul gondoskodik arról, hogy a Képviselő-testület nyilvános ülésének meghívója és előterjesztései – a személyes adatok védelmének biztosítása mellett – az önkormányzat honlapján közzétételre kerüljenek.

(3) A Képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére meg kell hívni:

- a települési önkormányzati képviselőket,
- a jegyzőt, aljegyzőt,
- a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
- a városi bíróság elnökét,
- a városi ügyészség vezetőjét,
- a városi rendőrkapitányt,
- a helyi önkormányzati – továbbá kiemelkedő jelentőségű téma tárgyalása esetén – a megyei, országos sajtó tudósítóit,
- a Hivatal szervezeti egységeinek vezetőit,
- az önkormányzati intézmények és költségvetési szervek vezetőit,
- a kizárólag önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vezetőit,
- a Szerencsi Járási Hivatal vezetőjét,
- a Szerencsi Tankerületi Központ igazgatóját,
- A Szerencsi Szakképzési Centrum igazgatóját,
- a napirendi pontok előadóit,
- akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottságok javaslata alapján indokoltnak tart.
(4) Rendkívüli ülésre a Képviselő-testület tagjain, továbbá a jegyzőn, aljegyzőn, és a helyi önkormányzati sajtó képviselőjén kívül az előterjesztés készítőjét, szakértőjét, és amennyiben meghallgatása szükséges, érintettjét kell meghívni.
(5) A polgármester a Képviselő-testület ülésére a szerencsi székhelyű társadalmi szervezetek vezetőit – az őket érintő kérdésben – tanácskozási joggal meghívja.
(6) A sajtó tudósítói az ülésteremben az e célra kijelölt helyről készíthetnek felvételt.
A nyilvánosság biztosítása

10. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a nyilvánosságot az alábbiak szerint kell értesíteni:

a) a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével a 9. § (1) bekezdésében foglalt határidők figyelembevételével és

b) amennyiben lehetőség van rá, a Szerencsi Hírekben sajtóközlemény közzététele útján.

(2) A napirendeket és az ülések időpontját a meghívó kiküldésével egyidejűleg a városi honlapon meg kell jeleníteni.

(3) Valamennyi előterjesztést, melyet a Képviselő-testület nyilvános ülésen tárgyal, a városi honlapon közzé kell tenni (www.szerencs.hu) a 9. §-ban foglalt határidők figyelembevételével.

(4) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője a rendzavarókat az ülésről kiutasíthatja.

(5) A képviselő-testület a levezető elnök javaslatára - vita nélkül - dönt arról, hogy a megjelenteknek felszólalási jogot ad. A felszólalás időtartamát a levezető elnök határozza meg.

(6) A Képviselő-testület a nyilvánosság teljeskörű biztosítása érdekében gondoskodik a nyilvános testületi ülések élő adásban történő közvetítéséről, továbbá azok vágatlanul történő többszöri adásba szerkesztéséről, internetes letölthetőségéről.

(7) A képviselő-testület zárt ülésén hozott döntéseiről nyilvános ülésen az ülés vezetője szóban tájékoztatást ad.

A képviselő-testületi ülések menete

11. § (1)1 Az ülés megnyitását követően a polgármester megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítő személyére, valamint a képviselők meghallgatását követően a napirendre, melyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) A polgármester a napirendi pontok szerinti sorrendben megadja a szót az előterjesztőnek, aki az írásos előterjesztést legfeljebb 5 perc időtartamban összefoglalja, szükség esetén szóbeli kiegészítést tesz. Ezután a bizottság elnöke legfeljebb 5 percben ismerteti a bizottság álláspontját, majd a képviselő-testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, észrevételt tehetnek, módosító indítvánnyal élhetnek, személyenként legfeljebb 5 perc időtartamban. A kérdésekre, észrevételekre az előterjesztő a napirendi pont lezárása előtt válaszol. Amennyiben a választ a kérdező nem találja elfogadhatónak, vagy az elhangzottak alapján ismételten véleményt kíván nyilvánítani, 3 perc áll rendelkezésére. A polgármester szükség esetén ismételten megadja a szót az előadónak, majd lezárja a vitát, összefoglalja az elhangzottakat, és elrendeli a szavazást.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott időtartamok túllépését indokolt esetben a polgármester engedélyezheti.

(4) Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni. Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan szavazási mód, és olyan szavazati arány szükséges, amilyen az előterjesztés elfogadásához kell. Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő egyetért, azt befogadja, vagy a módosító javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell. Az ülésről távollévő képviselő az előterjesztéshez kérdést, véleményt, módosító javaslatot csak írásban tehet, melyet a polgármesterhez nyújthat be legalább az adott ülést megelőzően egy órával.

(5) A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve.

(6) Szavazni csak személyesen lehet, a szavazás során a szavazatot indokolni nem kell, és nem lehet. A szavazást követően a polgármester ismerteti annak eredményét és a döntést.

(7) Ha bármely képviselő a szavazást követően azonnal jelzi, hogy tévesen szavazott, a jegyzőkönyvben az ily módon javított szavazatát kell rögzíteni.

(8) A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni.

(9) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirendi pont érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának (1)-(3) bekezdésében meghatározott módjától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön alakszerű határozat meghozatala nélkül szavaz.

(10) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

- rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés munkáját zavarja,
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet túllépi, vagy másokat sértő megjegyzést teszi,
- ismételt sértő megjegyzés esetén megvonhatja a szót,
- a rendreutasítást követően kiutasíthatja az ülésteremből azt a személyt, (ide nem értve a Képviselő-testület tagjait és a jegyzőt), aki a Képviselő-testület munkáját továbbra is zavarja,
- kezdeményezheti a széksértés megállapítását.
(11) Széksértést követ el az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a Képviselő-testület tagjait, az előadókat, előterjesztőket, meghívott vendégeket, szakértőket sértő kifejezésekkel illeti, ha bántó kijelentéseit rögtön, vagy felszólítás ellenére nem vonja vissza, továbbá a sértettet, illetve a Képviselő-testületet meg nem követi. A széksértés tényét a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel állapítja meg, és az elkövetőt esetenként 5.000 forintos rendbírsággal sújtja, melyet a Hivatal pénztárába kell az ülést követő három munkanapon belül befizetni.
(12) Akit a képviselő-testületi ülésen megszólítottak, vagy általa méltatlannak tartott hozzászólás személyesen érint, a polgármester engedélyével legfeljebb 2 percben válaszolhat.
(13) A tárgyalás elhúzódására tekintettel, vagy technikai okokból a polgármester szünetet rendelhet el, melynek meghatározza időtartamát, azt követően a Képviselő-testület az eredetileg elfogadott napirendje szerint folytatja az ülést.
(14) Amennyiben a tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás történik, az ülést a Képviselő-testület a polgármester javaslatára határozott időre félbeszakíthatja. Az ily módon félbeszakított ülés csak a polgármester összehívására folytatódhat.

Döntéshozatal

12. § (1) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen tagjainak több mint fele, azaz legalább 5 fő jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester 5 napon belüli új időpontra hívja össze a Képviselő-testület ülését, az eredeti meghívóban szereplő napirendi pontokkal.

(3) A minősített többségű döntéshez 5 képviselő-testületi tag egybehangzó szavazata szükséges.

(4) Tájékoztató esetén a polgármester az előterjesztésben foglaltak tudomásulvételét kéri, határozathozatalra nem kerül sor.

(5) Jogszabály által előírt tájékoztató, beszámoló esetén a Képviselő-testület az általános szabályok szerint szavaz, és az elfogadásról határozatot hoz.

(6) A szavazás a szavazógép igénybevételével – amennyiben ez nem biztosított – kézfelemeléssel történik.

(7) Név szerint szavaz a Képviselő-testület:

a) önkormányzati ingatlan eladása,

b) helyi adónemek mértékének meghatározása,

c) hitelfelvétel esetén.

(8) A Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazást rendelhet el.

(9) Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa fel a képviselők nevét „ABC” sorrendben, akik „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg „tartózkodnak” a szavazástól.

(10) A titkos szavazás lebonyolítása gépi úton történik. Amennyiben az nem biztosított a szavazás lebonyolítása borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és Urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolítása a jegyző és a Jogi és Ügyrendi Bizottság tagjainak közreműködésével történik.

A jegyzőkönyv

13. § (1) A Képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről hangfelvétel, és annak alapján elkészített, a tanácskozás lényegét tartalmazó írott jegyzőkönyv készül, melyet archiválni kell. A hangfelvétel számítógépes rögzítés útján kerül archiválásra.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző mellett a Képviselő-testület által ülésenként e feladatra a testület tagjai közül megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(3) A jegyzőkönyvnek Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:

a) az ülésről távolmaradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távolmaradó bizottsági tagok nevét,

b) a tárgyalt napirendi pontok előadóinak nevét,

c) az ülésen történt fontosabb eseményeket.

(4) Hangrögzítés esetén a visszahallgatás lehetőségét 5 évig biztosítani kell.

(5) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) jelenléti ív,

c) írásos előterjesztések, indítványok, kérdések,

d) írásban benyújtott hozzászólások,

e) jegyző írásos észrevételei,

f) névszerinti szavazásról készült névsor.

(6) A nyilvános ülések jegyzőkönyveit a városi honlapon közzé kell tenni az aláírásokat követő 15 napon belül.

(7) A képviselő-testület és a bizottságok ülésén készült jegyzőkönyvről és jegyzőkönyvből - az adatvédelemre vonatkozó szabályok figyelembevételével - másolat készíthető.

A polgármester

14. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármesterre átruházott feladat- és hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A polgármester illetményére, jutalmazására az alakuló ülésen a korelnök, egyéb esetekben a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke tesz javaslatot.

(4) A polgármester felelős:

a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,

b) a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezéséért,

c) a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért (tanácskozási jog nélkül),

d) a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért.

(5) A polgármester a testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséért, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról a testület tájékoztatásáért.

(6) A polgármester egyes feladatok elvégzésére - külön megállapodásban, szerződésben rögzített formában - tanácsadókat kérhet fel.

(7) A polgármester dönthet a képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan ügyekben, amelyek nem tartoznak a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe. Amennyiben a polgármester ezen döntési jogkörével él a képviselő-testületet erről a következő ülésen tájékoztatni köteles.

Az alpolgármesterek

15. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére két társadalmi megbízatású alpolgármester választ saját tagjai közül. A polgármestert az általa kijelölt alpolgármester helyettesíti.

A települési képviselők

16. § (1) Az önkormányzati képviselőt megilletik a jogszabályokban foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek.

(2) Az önkormányzati képviselő, amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, úgy csak a képviselő-testület döntésének megfelelő, vagy a polgármesterrel egyeztetett álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.

(3) A képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, a polgármesteri hivatal osztályvezetője munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott képviselői munkája ellátásához szükséges önkormányzati ügyben érdemi választ adni.

(4) A képviselő írásban vagy szóban az ülést megelőzően köteles bejelenteni az ülés összehívójának, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, illetve a polgármesternek jelezni, ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályozva van.

(5) A képviselő a képviselő-testület ülésén, illetőleg a bizottság tagja a bizottság ülésén köteles részt venni.

(6) A polgármester és az önkormányzati képviselők, a bizottságok külső (nem települési önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Jogi és Ügyrendi Bizottság végzi, és egyúttal gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről. A vagyonnyilatkozatok nyilvánosságra hozatalra kerülnek.

(7) Amennyiben az önkormányzati képviselő a személyes érintettséget nem jelenti be, úgy annak jogkövetkezményeiről a képviselő-testület a tudomásra jutást követően dönthet.

(8) A képviselő a képviselői munkájáért havi 30 ezer forint tiszteletdíjra jogosult. A bizottsági tagságáért, bizottsági elnöki tisztségéért többletjuttatásra nem jogosult. Nem jogosult tiszteletdíjra a bizottságok külső (nem települési önkormányzati képviselő) tagja.

(9) A Képviselő-testület tagja a Képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségének megtérítésére jogosult. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.

(10) Az alpolgármestereket havonta a tiszteletdíj 15%-ának megfelelő összegű költségtérítés illeti meg.

(11) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját 20%-kal 6 havi időtartamra csökkentheti, illetőleg természetbeni juttatásait ugyanilyen időtartamra megvonhatja.

(12) A hiányzás igazolására a képviselő, a bizottság elnöke és a bizottság tagja a hiányzást követő 8 napon belül igazolási kérelmet nyújthat be. Az igazolás elfogadásáról a képviselő és a bizottság elnöke tekintetében a polgármester, a bizottság tagja tekintetében a bizottság elnöke dönt.

(13) A tiszteletdíj csökkentésére a képviselő-testület tagjait, a tanácsnokokat és a bizottság elnökeit érintően a polgármester, a bizottság tagjai vonatkozásában a bizottság elnöke tesz javaslatot a képviselő-testület felé.

A képviselő-testület bizottságai

17. § (1) A Képviselő-testület 3 képviselőből és 2 külső tagból álló bizottságokat hoz létre, az alábbi elnevezéssel és feladatkörrel:

a) Jogi és Ügyrendi Bizottság

- rendészeti, honvédelmi, tűzvédelmi, katasztrófa-védelmi ügyekben való döntés előkészítése,
- intézményvezetői pályázatok, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó egyéb személyi ügyek előzetes véleményezése,
- intézmények létesítésének, átszervezésének, megszüntetésének véleményezése,
- közoktatási ügyek előzetes véleményezése.
b) Pénzügyi Bizottság
- költségvetéssel kapcsolatos pénzügyi ellenőrzés,
- költségvetési és azt módosító rendeletek, zárszámadás véleményezése,
- hitelfelvétel és minden egyéb pénzügyi, költségvetési vonatkozású előterjesztés véleményezése,
- ipar, kereskedelem, mezőgazdaság, energiaellátás, idegenforgalom témájához kapcsolódó előterjesztések véleményezése,
- városrendezési, városüzemeltetési, városfejlesztési, környezet- és műemlékvédelmi, városmarketinget, vállalkozások fejlesztését, munkahelyteremtést elősegítő feladatok előkészítése, véleményezése,
- kistérségi, illetve városi projektek, benyújtandó pályázatok előzetes véleményezése,
- önkormányzati ingatlan eladása, használatba adása, ingatlan vásárlás véleményezése.
(2) Mindkét bizottság előzetesen véleményezi:
- az éves munkatervet, kivéve: annak nem átfogó, kizárólag az ülés időpontját, helyszínét, az egyes ülésnapokon tárgyalandó napirendi pontokat illető módosítását,
- a költségvetés és módosításai, valamint a zárszámadás tervezetét,
- a helyi adórendelet-tervezetét,
- a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatát, annak módosítását,
- a településrendezési tervet és annak módosítását.
(3) A bizottságok tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza. A bizottságra átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület szükség esetén egy konkrét feladat ellátására, illetve egy adott ügy kivizsgálására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság létrehozására az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, működésére a létrehozó határozatban foglaltak irányadók.
(5) A bizottság üléseit a Képviselő-testület munkatervéhez igazodva (rendes ülés), vagy az év közben felmerülő feladatok alapján tartja.
(6) A bizottság ülését az elnöke, a bizottság elnöke által erre a feladatra kijelölt bizottsági tag hívja össze.
(7) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint fele, azaz legalább 3 fő jelen van.
(8) A bizottságok a Képviselő-testület elé kerülő szakmai anyagokat előzetesen tárgyalják, és a bizottság véleményét az elnök, vagy általa megbízott bizottsági tag ismerteti a Képviselő-testülettel.
(9) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket – a rendkívüli bizottsági vagy testületi ülések kivételével – lehetőleg 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a napirendi pont előadójának, érintettjének el kell juttatni, a testületi ülések összehívására irányadó szabályok szerint.
(10) A bizottság munkájához szakértőt vehet igénybe, részére tanácskozási jogot biztosíthat.
(11) A bizottság üléséről készülő jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag, valamint a bizottság által előzetesen megválasztott további egy tag ír alá.
A tanácsnok

18. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati feladatok eredményesebb ellátása érdekében a polgármesternek vagy bármely települési képviselőnek a javaslatára a települési képviselők közül tanácsnokot választhat a képviselő-testület által meghatározott megnevezéssel, és feladatkörök ellátásának felügyeletével.

(2) A tanácsnok megbízatása határozott időre szól.

(3) A tanácsnok feladatkörének ellátása érdekében önálló előterjesztési jogot biztosít.

(4) A tanácsnok által felügyelt feladatkörökben a képviselő-testület elé előterjesztés csak az érintett tanácsnok ellenjegyzésével tehető.

(5) A tanácsnok köteles az általa felügyelt feladatkörben szükség szerint intézkedést kezdeményezni, tapasztalatairól a képviselő-testületet évente egy alkalommal tájékoztatni.

(6) A tanácsnok feladatkörében kezdeményezett testületi intézkedést a képviselő-testület soron következő ülésének napirendjére fel kell venni.

(7) A tanácsnok munkájához szakértőt vehet igénybe.

(8) A tanácsnok munkájáért havi 50 ezer forint tiszteletdíjra jogosult.

(9) A tanácsnok neve mellett használhatja a feladatkörének megfelelő elnevezést.

(10) A képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával a tanácsnoki megbízást – amennyiben a tanácsnok tevékenysége sérti az önkormányzat érdekeit, illetve ellentétes a képviselő-testület döntéseivel, álláspontjával – visszavonhatja.

(11) A tanácsnoki megbízás megszűnik:

a) határozott idő leteltével,

b) lemondással,

c) a képviselői mandátum megszűnésével,

d) visszavonással,

e) a képviselő halálával.

Jegyző, aljegyző

19. § (1) A polgármester – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.

(2) A jegyző feladata továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben, valamint egyéb az önkormányzat működésével összefüggő jogszabályokban meghatározottakon túl:

a) közreműködés a képviselő-testület munkatervi javaslatainak elkészítésében,

b) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,

c) biztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyv elkészítését és határidőn belüli elküldését,

d) jóváhagyásra elkészíti a polgármesteri hivatal SZMSZ-ét,

e) segíti a képviselő-testület bizottságainak munkáját,

f) ellátja mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület, a polgármester megbízza.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a Humánpolitikai Osztályvezető látja el a jegyzői feladatokat.

A Hivatal tagozódása, feladatai

20. § (1) A Képviselő-testület a Hivatal szervezeti felépítését az alábbiak szerint állapítja meg:

a) Igazgatási és Hatósági Osztály szervezési, jogi, hatósági, szociális, egészségügyi, hagyatéki, anyakönyvi, titkársági, közművelődési, oktatási, ifjúsági és sport feladatok ellátására.

b) Adóügyi Osztály adóhatósági feladatok, kereskedelmi és telephely-engedélyezési ügyek, önkormányzati cégekkel kapcsolatos feladatok ellátására.

c) Városfejlesztési Osztály városfejlesztési, városüzemeltetési, építéshatósági, közterület-felügyeleti feladatok ellátására.

d) Pénzügyi Osztály vagyongazdálkodási, pénzügyi, költségvetés-gazdálkodási, feladatok ellátására.

e) Humánpolitikai Osztály személyügyi, intézményellátó, foglalkoztatási feladatok ellátására.

f) Informatikai és Kommunikációs Osztály informatikai, telekommunikációs, közbiztonsági, iktatási feladatok, városmarketing tevékenység ellátására.

(2) A Hivatal részletes működési szabályait a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, melyet a Képviselő-testület határozattal hagy jóvá.


A társulások

21. § (1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás

b) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás

c) Borsod-Abaúj-Zemplén Térségi Ivóvíz-kezelési Önkormányzati Társulás

(2) A társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás és a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(3)2 A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra bármely képviselő javaslatot tehet.

(4) A társulási megállapodásokat a jegyző készíti elő, illetve a jegyző véleményezi azokat.

(5) A Társulási Tanácsokban Szerencs Város Önkormányzatát a polgármester képviseli.

(6)3

(7) A társulásokra átruházott feladatokat és hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.

NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOK

22. § (1) Szerencs városában két nemzetiségi önkormányzat működik:

Szerencs Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Szerencs Város Német Nemzetiségi Önkormányzat
(2) A nemzetiségi önkormányzatok bizottságot hozhatnak létre.
(3) A nemzetiségi önkormányzatok tagjai közül társadalmi megbízatású elnököt, és az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére elnökhelyettest választanak. Az elnökök képviselik a nemzetiségi önkormányzatokat, tanácskozási joggal részt vesznek a települési önkormányzat képviselő-testülete ülésén.
Nemzetiségi Önkormányzatok működésének szabályai

23. § (2) A Képviselő-testület és szervei, valamint a nemzetiségi önkormányzatok közötti rendszeres kapcsolat biztosítása érdekében a nemzetiségi önkormányzatok:

elnöke (elnökhelyettes) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testületi üléseken,
elnöke (elnökhelyettes) tanácskozási joggal részt vehet a bizottság ülésén, ha a bizottság nemzetiséget érintő napirendet tárgyal,
véleményt nyilváníthat és javaslatot tehet az éves költségvetéshez, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóhoz, valamint a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő képviselő-testületi határozat, illetve rendelet tervezetéhez,
javaslatot tehet a Képviselő-testület éves munkatervének összeállításához.
(3) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzatok működésének segítéséhez biztosított pénzügyi hozzájárulás mértékét az Önkormányzat éves költségvetésében állapítja meg.
(4) A nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása a Hivatalban történik.
(5) Szerencs Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat székhelye: 3900, Szerencs, Rákóczi út 89.
(6) Szerencs Város Német Nemzetiségi Önkormányzat székhelye: 3900, Szerencs, Rákóczi út 89.
(7) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok üléseinek megtartásához a 3900 Szerencs, Rákóczi út 89. szám alatti épületben helyiséget biztosít ingyenesen.
(8) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátásához szakmai segítséget nyújt a Hivatal útján. Az Önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok közötti kapcsolattartást a Jegyző és az általa kijelölt közszolgálati tisztviselő koordinálja.
(9) A Hivatal belső szervezeti egységei – feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben – segítik a nemzetiségi önkormányzatok munkáját.
(10) A jegyző vagy megbízottja jelzi a nemzetiségi önkormányzatok testületének, illetőleg elnökének, ha döntéseiknél jogszabálysértést észlel.
(11) A Hivatal nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos feladatokkal megbízott ügyintézője elkészíti a nemzetiségi önkormányzat költségvetését, amit a Pénzügyi Osztályvezető ellenőriz.
(12) A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodási feladatainak végrehajtó szerve a Hivatal.
(13) A Hivatal a kötelezettségvállalásokhoz kapcsolódóan, olyan analitikus nyilvántartást vezet, amelyből megállapítható az évenkénti kötelezettségvállalás összege, erről igény szerint adatot szolgáltat.
(14) A Hivatal a nemzetiségi önkormányzatok vagyoni és számviteli nyilvántartásait a rendelkezésre bocsátott adatok alapján vezeti. A szükséges információkat és dokumentációkat a nemzetiségi önkormányzatok elnökei biztosítják.
(15) A nemzetiségi önkormányzatok vagyonának leltározása, illetve vagyonának selejtezése a Hivatal szabályzataiban meghatározottak alapján történik.

Közmeghallgatás, lakossági fórum

24. § (1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórum és a közmeghallgatás intézményével biztosítja.

(2) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi önszerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - lakossági fórumot hívhat össze. A résztvevők közvetlenül a döntéshozók előtt kifejthetik álláspontjukat az előterjesztésről. Összehívására, a meghívandók körére és a jegyzőkönyv készítésére vonatkozó szabályokat a közmeghallgatással azonos módon kell alkalmazni.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(4) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterekhez és a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.

(5)4 A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt legalább 15 nappal a helyben szokásos módon tájékoztatást kell adni.

(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak.

III. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

25. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Szerencs Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályairól szóló 10/2011. (V.26.) önkormányzati rendelete.

(3) A települési önkormányzati képviselők név szerinti felsorolása a rendelet 1. függelékét, az a bizottsági tagok felsorolása a rendelet 2. függelékét, a Képviselő-testület éves munkaterve a rendelet 3. sz. függelékét, a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata a rendelet 4. sz. függelékét képezi.

(4) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait az 1. melléklet, a polgármesterre átruházott hatásköröket a 2., a bizottságra átruházott hatásköröket a 3., míg a társulásra átruházott feladat-és hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.

1

A 9/2019.(VIII.29.) ör. szerint megállapított szöveg.

2

A 9/2019.(VIII.29.) ör. szerint megállapított szöveg.

3

A 9/2019.(VIII.29.) ör hatályon kívül helyezte.

4

A 9/2019.(VIII.29.) ör szerint megállapított szöveg.