Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2015. (II. 17.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 02. 18- 2015. 02. 28

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2015. (II. 17.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

2015.02.18.

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 31. cikk (1) bekezdése a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében és 134/E. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Taktaharkány nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó személyekre.

(2) A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § (1) A szociális ellátás megállapítása iránti eljárás hivatalból, vagy kérelemre indul. A kérelmet - a jelen rendeletben meghatározott kivételekkel - a Taktaharkányi Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) lehet előterjeszteni az erre rendszeresített formanyomtatványon.

(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga és a vele egy háztartásban élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező hozzátartozói személyi adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat becsatolni.

(3) A jogosultsági feltételek fennállását - a közös háztartásban együttélést, a saját háztartáson belüli eltartást, jövedelemmel nem rendelkező nagykorú személy esetében a rokkantságot, fogyatékosságot, munkanélküliséget, az Önkormányzattól vagy szociális intézményektől igénybe vett ellátást, lakáscélú kölcsöntartozást, közüzemi szolgáltatóval szemben fennálló díjhátralékot - köz- vagy teljes bizonyító értékű magánokirattal és a Polgármesteri Hivatalnál, az Önkonnányzat intézményeinél vezetett nyilvántartások adatainak felhasználásával kell igazolni.

(4) Az e rendeletben szabályozott támogatásokat igénylő szociális, vagyoni körülményeinek, valamint egészségi állapotának megismerése érdekében szükség szerint környezettanulmányt kell készíteni, továbbá háziorvosi, szakorvosi, védőnői, pedagógiai vélemény, javaslat kérhető. A vagyoni körülmények további tisztázása érdekében a kérelmező és vele azonos ingatlanban élő hozzátartozókra vonatkozóan - hozzájáruló nyilatkozatuk alapján - további információk beszerezhetők. Az adatok beszerzéséhez szükséges hozzájáruló nyilatkozatokat - a rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon - a kérelmező köteles beszerezni és az eljáró hatóságnak átadni.

(5) Amennyiben az igénylő vagy háztartása jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, vagy kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a Polgármesteri Hivatal beszerzi az adóhatóság igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.

(6) Amennyiben a kérelmező nyilatkozataira vonatkozóan kétség merül fel, az elbírálásra jogosult szerv, vagy a jegyző helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg, vagy a Szociális Szolgáltató Központot ellenőrzésre kéri fel a nyilatkozatokban foglalt tények és körülmények valódiságát.

(7) Személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmeket a Szociális Szolgáltató Központhoz kell benyújtani, amelyek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.

(8) A rendeletben meghatározott pénzbeli ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a Polgármesteri Hivatal pénztárából vagy kérelem alapján bankszámlára történő utalással.

(9) A természetben nyújtott ellátások számláit a Polgármesteri Hivatal egyenlíti ki.

(10) A rendeletben használt fogalmak tekintetében a Szov. tv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

II. Fejezet

Az aktív korúak ellátására való jogosultság feltételei

3. § (1) Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapításának helyi feltétele, hogy a kérelem benyújtója, vagy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét biztosítsa az alábbiak szerint:

a) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott házat

aa) rendszeres takarítással,

ab) a berendezési tárgyak portalanításával,

ae) a mosható eszközök mosásával és

ad) más alkalmas módon tisztán tartsa,

b) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház udvarát, kertjét, a kerítéssel kívül határos területet, járdát, árkot

ba) gyommentesítéssel,

bb) fűnyírással, be) kaszálással, bd) sepregetéssel,

be) hó- és síkosság-mentesítéssel és

bf) más alkalmas módon tisztán tartsa,

c) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ingatlan állagát és rendeltetésszerű használhatóságát

ca) rendszeres karbantartással,

cb) a hibák kijavításával és

cc) más alkalmas módon biztosítsa,

d) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ingatlan higiénikus állapotát

da) az ingatlan burkolatainak fertőtlenítő tisztításával,

db) a szemét gyűjtésére és tárolására rendelkezésre álló rendeltetésszerűen használt, a hulladékszállítást végző szolgáltató által elfogadott hulladéktároló edény elhelyezésével, valamint az ingatlan hulladéktól való teljes mentesítésével,

dc) legalább udvari illemhely létesítésével, rendszeres takarításával, fertőtlenítésével,

dd) a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 35. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak teljesítésével,

de) rágcsálóktól, kártevőktől, élősködőktől való mentesítéssel és

dj) más alkalmas módon biztosítsa.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségek teljesítését a Szociális Szolgáltató Központ ellenőrzi.

III. Fejezet

Települési támogatás

4. § (1) A Képviselő-testület a hatáskörébe utalt, e rendelet hatálya alá tartozó hatáskörök gyakorlását a (2) bekezdésben meghatározott támogatási jogcímek esetében a Szociális Bizottságra, a (3) bekezdésben meghatározott támogatási jogcímek esetében a polgármesterre ruházza át.

(2) A Szociális Bizottság települési támogatás keretében nyújt:

a) ápolási célú települési támogatást,

b) közgyógyellátási célú települési támogatást,

e) kegyeleti célú települési támogatást,

d) tanévkezdési célú települési támogatást,

e) rendkívüli települési támogatást

(3) A polgármester települési támogatás keretében nyújt

a) lakhatási célú települési támogatást,

b) időskorúak települési támogatását,

e) rendkívüli települési támogatást.

(4) Települési támogatásra az a személy válhat jogosulttá, aki Taktaharkányban legalább 5 éve állandó lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen Taktaharkányban lakík.

1. Ápolási célú települési támogatás

5. § (1) A 4. § (2) bekezdés a) pontja szerinti, a 18. életévét betöltött tartósan beteg az ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: ápolási célú települési támogatás).

(2) Ápolási célú települési támogatás állapítható meg annak a személynek, annak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi.

(3) A tartós betegség meglétét és a (2) bekezdésben foglaltakat a háziorvos igazolja.

(4) Az ápolási célú települési támogatásra az válhat jogosulttá, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetén annak 200%-át nem haladja meg.

(5) Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó, ha

a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül,

b) rendszeres pénzellátásban részesül, és annak összege meghaladja az ápolási célú települési támogatás összegét, ide nem értve a (6) bekezdés szerinti esetet, valamint azt a táppénzt, amelyet az ápolási célú települési támogatás folyósításának időtartama alatt végzett keresőtevékenységéből adódó biztosítási jogviszony alapján - keresőképtelenné válása esetén - folyósítanak,

e) keresőtevékenységet folytat és munkaideje - az otthon történő munkavégzés kivételével - a napi 4 órát meghaladja.

(6) Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha

a) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,

b) az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti,

e) az ápolt személy meghal,

d) a (2) és (4)-(5) bekezdésekben megjelölt jogosultságot kizáró körülmény következik

be.

(7) Az ápolt személy halála esetén az ápolási célú települési támogatás folyósítását a halál időpontját követő hónap utolsó napjával kell megszüntetni.

(8) Az ápolási célú települési támogatás havi összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 85%-ával, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(9) Az ápolási célú települési támogatást a Szociális Bizottság egy évre állapítja.

(10) A Szociális Bizottság az ápolási célú települési támogatást legfeljebb hat fő részére állapíthatja meg.

(11) Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(12) Az ápolási célú települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben- a (2)-(5) és (10)-(11) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

2. Közgyógyellátási célú települési támogatás

6. § (1) A 4. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, a gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: közgyógyellátási célú települési támogatás).

(2) A közgyógyellátási célú települési támogatást a Szociális Bizottság egy évre állapítja meg. A közgyógyellátási célú települési támogatásra való jogosultság kezdő időpontja - az (3) bekezdésben foglaltak kivételével - a jogosultságot megállapító határozat meghozatalát követő 15. nap.

(3) A közgyógyellátási célú települési támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező alanyi vagy normatív jogcímen nem jogosult a Szoc. tv. szerinti közgyógyellátásra.

(4) Közgyógyellátási célú települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetén 200%-át.

(5) A közgyógyellátási célú települési támogatás iránti kérelem a jogosultság időtartama alatt, annak lejártát megelőző három hónapban is benyújtható. Amennyiben az eljárás a jogosultság lejárta előtt legalább 15 nappal korábban befejeződik, az új jogosultság kezdő időpontjaként a korábbi jogosultság lejártát követő napot kell megállapítani.

(6) A jogosult számára kizárólag a személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátás rendelhető.

(7) A havi rendszeres gyógyító ellátási szükségletet a háziorvos igazolja.

(8) Az igazolás tartalmazza a kérelmező természetes személyazonosító adatait, lakóhelyét és tartózkodási helyét, Társadalombiztosítási Azonosító Jelét, a tartósan fennálló betegségének a betegségek nemzetközi osztályozása szerinti kódját (a továbbiakban: BNO kód). Az igazolás tartalmazza továbbá az alkalmazandó terápiához szükséges gyógyító ellátások megnevezését, mennyiségét, gyógyszerek esetében a gyógyszer megnevezését és a külön jogszabályban meghatározott azonosító adatait, a gyógyszer formáját, mennyiségét, valamint a kívánt terápiás hatás eléréséhez szükséges napi mennyiségét és az adagolást. A csak szakorvos által vagy csak szakorvosi javaslatra rendelhető gyógyszereket az igazoláson a szakorvos nevének, pecsétszámának feltüntetésével külön meg kell jelölni. A szakorvos - a kérelmező igénye esetén - az általa rendelt havi rendszeres gyógyító ellátásokról a háziorvost tájékoztatja.

(9) A közgyógyellátási célú települési támogatás havi összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át érheti el, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(10) A közgyógyellátási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(11) A közgyógyellátási célú települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben- a (4) és (10)-(11) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

3. Kegyeleti célú települési támogatás

7. § (1) A 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti, az elhunyt hozzátartozó eltemetéséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: kegyeleti célú települési támogatás).

(2) Kegyeleti célú települési támogatásra jogosult a haláleset időpontjában taktaharkányi állandó lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában taktaharkányi állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója- beleértve a temetésről gondoskodó más személyt is-, ha a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülálló esetén 300%-át.

(3) A kegyeleti célú települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell

a) az eltemettető és a vele közös háztartásban élők jövedelmét igazoló jövedelemigazolást,

b) a temetési számlákat,

e) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

(4) A kegyeleti célú települési támogatás összege 10000 Ft.

(5) Nem állapítható meg kegyeleti célú települési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.

(6) A kegyeleti célú települési támogatás iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.

(7) A kegyeleti célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(8) A kegyeleti célú települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben - a (2}--(7) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

4. Tanévkezdési célú települési támogatás

8. § (1) A 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti iskolakezdési költségek enyhítéséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: tanévkezdési célú települési támogatás).

(2) Tanévkezdési célú települési támogatás állapítható meg annak

a) a helyi általános iskolában tanulmányokat folytató általános iskolai tanuló után a szülőnek, vagy

b) a középfokú oktatási intézményben, nappali tagozaton tanulmányokat folytató tanuló után a szülőnek, vagy

e) a középfokú oktatási intézményben, nappali tagozaton tanulmányokat folytató nagykorú tanulónak, vagy

d) felsőoktatási intézményben, nappali tagozaton, felsőoktatási szakképzés keretében, vagy alapképzésben tanulmányokat folytató hallgatónak,

(3) A tanévkezdési célú települési támogatást kérelemre állapítja meg a Szociális Bizottság. A kérelmeket szeptember 1. és október 15. között lehet benyújtani a Polgármesteri Hivatalban.

(4) A tanévkezdési célú települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a tanulói vagy hallgatói jogviszonynak a támogatás iránti kérelem évének szeptember 1. és október 15. napja között kiállított igazolását.

(5) A tanévkezdési célú települési támogatás pénzben nyújtható, mértéke az általános iskolai tanulók esetében a megvásárolt tankönyv árának visszatérítése, a középiskolai, vagy a felsőfokú tanulmányokat folytató kérelmezők esetében tanulónként, hallgatónként legalább 5000 Ft, legfeljebb 10000 Ft.

(6) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a tanévkezdési célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy az igénylő a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint az igénylő által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(7) A tanévkezdési célú települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben- az (5)-(6) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

5. Lakhatási célú települési támogatás

9. § (1) A 4. § (3) bekezdés a) pontja szerinti lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: lakhatási célú települési támogatás) a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) A polgármester a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási célú települési támogatást nyújthat.

(3) A lakhatási célú települési támogatást természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja.

(4) Lakhatási célú települési támogatásra válhat jogosulttá az a személy, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jöveddme n haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(5) A lakhatási célú települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

e) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(6) Ha a háztartás

a) az (5) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) az (5) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(7) A lakhatási célú települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege: 450 Ft.

(8) A lakhatási célú települési támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 m2,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 m2,

e) ha a háztartásban három személy lakik 55 m2,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 m2,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, ad) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(9) A lakhatási célú települési támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2000 Ft és nem lehet több, mint 6000 Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(10) A TM kiszámítása a következő módon történik:

TM = 0,3 -

J-0,5 NYM

x 0,15

NYM

ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.
(11) A lakhatási célú települési támogatást a Szociális Bizottság hat hónapra állapítja meg.
(12) Lakhatási célú települési támogatás ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a.z ingatlanban élő személyek és háztartások számától.
(13) A lakhatási célú települési támogatásban részesülő személy állandó lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, vagy a haláleset hónapjára járó támogatást az Önkormányzat teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását a Szociális Bizottság megszünteti.
(14) A polgármester a lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltételéül szabhatja, hogy a jogosult előrefizetős mérőórát szereltessen fel a villanyáram és a gáz közül arra, amelyik tekintetében a lakhatási célú települési támogatást kérte.
(15) A lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.
(16) A lakhatási célú települési támogatást a polgármester - különös méltánylást érdemlő esetben- a (4), (9)-(11) és (15) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

6. Időskorúak települési támogatása

10. § (1) A 4. § (3) bekezdés b) pontja szerinti, az időskorú polgárok életkörülményeinek javításához nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: időskorúak települési támogatása).

(2) Időskorúak települési támogatásra jogosultak húsvét és karácsony előtt legfeljebb két héttel - anyagi és jövedelmi helyzetüktől függetlenül - azok, akik Taktaharkány nagyközségben bejelentett állandó lakóhellyel rendelkeznek, életvitelszerűen Taktaharkányban laknak és a tárgyév december 31. napjáig betöltötték vagy betöltik a 65. életévüket.

(3) Az időskorúak települési támogatásának mértéke 3OOO Ft jogosultanként.

(4) Az időskorúak települési támogatása megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa.

(5) A:z időskorúak települési támogatását kérelem alapján természetbeni ellátás formájában biztosítja a polgármester.

7. Rendkívüli települési támogatás

11. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatás nyújtható.

(2) A Szociális Bizottság rendkívüli települési támogatásban részesíti azokat a személyeket, akik vagy

a) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni,

b) alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez,

elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak

(3) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 20000 Ft-ot.

(4) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában is biztosítható. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja. A:z ellátás biztosításának módjáról a Szociális Bizottság dönt.

(5) A rendkívüli települési támogatás biztosítására a Szociális Bizottság a jogosult részére elszámolási kötelezettség ír elő.

(6) A rendkívüli települési támogatás biztosításának feltétele, hogy a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(7) Az (5)-(6) bekezdésekben meghatározottak elmulasztása esetén a jogosult következő kérelmét a Szociális Bizottság elutasítja.

(8) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(9) A rendkívüli települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben - az (5)-(7) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

12. § (1) A polgármester rendkívüli települési támogatásban részesítheti azokat, akik olyan kimagasló tanulmányi, kulturális, vagy sportteljesítményt nyújtanak, mely példaértékű, ezért elismerése indokol.

(2) A:z (1) bekezdés szerinti esetben hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, kulturális, vagy sportszervezet kezdeményezésére - induló eljárásra egyszeri 10000 Ft értékű természetbeni utalvány formájában adható a támogatás.

13. § (1) A polgármester pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában rendkívüli települési támogatásban részesíti azokat, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni.

(2) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 80000 Ft-ot.

(3) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában - így különösen a közüzemi díjtartozás miatt kikapcsolt szolgáltatónak történő megfizetése - is biztosítható. Az ellátás biztosításának módjáról a polgármester dönt. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja.

(4) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtásának feltétele, hogy a jogosult előrefizetős mérőórát szereltessen fel a villanyáram és a gáz közül arra, amelyik tekintetében a támogatást kérte.

(5) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás biztosítására a polgármester a jogosult részére elszámolási kötelezettség ír elő, amennyiben pénzben kapta a támogatást.

(6) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás biztosításának feltétele, hogy a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(7) Az (5)-(6) bekezdésekben meghatározottak elmulasztása esetén a jogosult következő kérelmét a polgármester elutasítja.

(8) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás abban az esetben nyújtható, ha a kérelmező Taktaharkány Nagyközség Önkormányzatával

a) közszolgálati, közalkalmazotti, közfoglalkoztatási jogviszonyban, vagy munkaviszonyban áll és

b) megállapodást köt, hogy a pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást legfeljebb 6 hónap alatt visszafizeti.

(9) A rendkívüli települési támogatás és a pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó civil szervezet kezdeményezésére- is megállapítható.

(10) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(11) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatással egy időben legfeljebb tíz jogosult rendelkezhet.

(12) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást a polgármester - különös méltánylást érdemlő esetben - a (4)-(7) és (11) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

8. A települési támogatással kapcsolatos egyéb rendelkezések

14. § (1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás összege különös méltánylást érdemlő esetben sem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

(2) A települési támogatás megállapítása céljából a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségeket a Szociális Szolgáltató Központ ellenőrzi. Amennyiben a Szociális Szolgáltató Központ az ellenőrzés során megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségének nem, vagy csak részben tett eleget, a jegyző a települési támogatás folyósítását felfüggeszti és a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettség teljesítésére a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével felszólítja.

(3) A települési támogatás felfüggesztésének megszüntetéséről a települési támogatás odaítélésére hatáskört gyakorló dönt, amennyiben a Szociális Szolgáltató Központ újabb ellenőrzése során megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségeknek eleget tett.

(4) A települési támogatás felfüggesztésének megszüntetéséről a települési támogatás odaítélésére hatáskört gyakorló szerv - különös méltánylást érdemlő esetben - a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségek részbeni teljesítése esetén is dönthet. Ebben az esetben a Szociális Szolgáltató Központ egy hónapon belül köteles újabb ellenőrzést tartani.

(5) Amennyiben a Szociális Szolgáltató Központ második alkalommal is megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségének nem, vagy csak részben tett eleget, a települési támogatás odaítélésére hatáskört gyakorló szerv a települési támogatást megszünteti.

IV. Fejezet

Köztemetés

15. § (1) Amennyiben a haláleset Taktaharkány nagyközség illetékességi területén történt a polgármester - a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) A polgármester

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) A polgármester a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, családban élő esetén 100%-át.

(4) A polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére legfeljebb tíz havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat. Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 15. napja.

V. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

16. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat biztosít.

(2) Az Önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a Szociális Szolgáltató Központ útján:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

e) családsegítés,

d) nappali ellátás.

(3) Az Önkormányzat a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján:

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

b) támogató szolgáltatás.

1. Étkeztetés

17. § (1) Étkeztetést biztosít az Szoc. tv.-ben meghatározott jogosultak részére az önkormányzat.

(2) Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorult személyeknek a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk miatt azoknak

aa) a 60 év feletti személyeknek, a.kik aktív korúak ellátásában részesülnek,

ab) a 60 év feletti személyeknek, a.kik saját, vagy hozzátartozójuk jogcímén nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban részesülnek,

b) egészségi állapotuk miatt

ba) aktív korúak ellátásában részesülnek,

bb) akiknek az egészségkárosodás mértéke legalább 40%-os (NRSZH sza.kvéleménnyel alátámasztva),

e) fogyatékosságuk vagy pszichiátriai betegségük miatt

ca) külön jogszabályban meghatározottak szerint fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, magasabb összegű családi pótlékban részesülnek,

eb) pszichiátriai betegségségben szenvednek (pszichiáter, vagy neurológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolva),

d) szenvedélybetegségük miatt (pszichiáter, vagy addiktológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolva),

e) hajléktalanság miatt.

(3) Az étkeztetést a Képviselő-testület a Szociális Szolgáltató Központ útján az Önkormányzat Konyháján keresztül biztosítja. Az ellátás iránti kérelmet a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjéhez lehet benyújtani szóban vagy írásban. A szóban bejelentett kérelemről feljegyzést kell készíteni. Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.

(4) Az étkeztetést nyújtó szociális szolgáltató az étkeztetést a lakosság szükségleteinek megfelelően az étel központi konyháról való elvitelével valósítja meg.

(5) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem függvényében. A térítési díjakat az 1. melléklet tartalmazza.

2. Házi segítségnyújtás

18. § (1) Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat:

a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk hozzátartozók nem gondoskodnak, vagy nem tudnak gondoskodni,

b) fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,

e) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik,

d) azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetük:be történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(2) A házi segítségnyújtást a Képviselő-testület a Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.

(3) Az ellátás iránti írásbeli kérelmet a kérelmező a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjéhez nyújthatja be. Az ellátás iránti kérelemről az intézményvezető dönt.

(4) A házi segítségnyújtás keretén belül a Szociális Szolgáltató Központ az étkeztetést kiszállítással biztosítja.

(5) A szolgáltatásért térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem függvényében: naponta az étkeztetésért és az étel kiszállításáért. A gondozásért gondozási díjat kell megfizetnie az ellátottnak. A térítési díjat a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.

(6) A fizetendő díjat az 1. melléklet tartalmazza.

3. Családsegítés

19. § (1) Az Önkormányzat a Szociális Szolgáltató Központ családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és egyéb problémái vagy krízishelyzete miatt hozzájuk forduló egyéneknek, családoknak.

(2) A családsegítés keretén belül a családgondozó az alapfeladatain túl speciális szolgáltatásokat is nyújthat.

(3) A családsegítő szolgáltatás igénybevétele esetén az intézményvezető a forgalmi naplóban dokumentálja az igénybe vevő és a családsegítő szolgálat kapcsolat felvételét.

(4) A családsegítés szolgáltatása térítésmentes.

4. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

20. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján biztosítja.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a Szociális Szolgáltató Központnál lehet benyújtani. A kérelmek elbírálását az intézményvezető végzi, mely függ az üzembe helyezett jelzőkészülékek számától.

(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatása térítésmentes.

5. Támogató szolgálat

21. § (1) Az Önkormányzat a Szoc. tv.-ben meghatározott ellátásokat biztosítja a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján a jogosultak részére.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a Támogató Szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani.

(3) A támogató szolgálat igénybevétele térítésköteles.

6. Nappali ellátás

22. § (1) A nappali ellátás során elsősorban a saját otthonukban élő, nagykorú, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes taktaharkányi lakóhellyel rendelkező személyek részére biztosítunk lehetőséget higiéniai szükségleteik kielégítésére, étkeztetésére.

(2) A nappali ellátást a Szociális Szolgáltató Központ működteti. Az ellátás iránti kérelmet írásban a kérelmező a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjéhez nyújthatja be. Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.

(3) A szolgáltatásért - az étkezésért, és a klubban való tartózkodásért - térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem alapján.

(4) A fizetendő díjat az 1. melléklet tartalmazza.

7. Az intézményi jogviszony megszűnése

23. § (1) Az szociális alapszolgáltatás megszűnik, ha az igénylő

a) a térítési díjat két hónapon keresztül nem fizeti ki,

b) a szolgáltatást egy hónapon keresztül nem veszi igénybe,

e) elhalálozik,

d) kéri az ellátás megszüntetését.

(2) Az alapellátás keretén belül a szolgáltatás megszüntetése az intézményvezető hatásköre.

V. Fejezet

Szociálpolitikai kerekasztal

24. § (1) Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.

(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart, tagjai

a) a polgármester,

b) az alpolgármesterek,

c) a jegyző,

d) a Szociális Bizottság tagjai,

e) a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője,

f) a háziorvosok,

g) a védőnők,

h) a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke,

i) az Apáczai Csere János Általános Iskola igazgatója,

j) a Szivárvány Napköziotthonos Óvoda óvodavezetője,

k) a Taktaharkányi Református Egyházközség képviselője,

l) a Taktaharkányi Római Katolikus Egyházközség képviselője.

(3) A helyi szociálpolitikai kerekasztal elnöke a polgármester, alelnöke a Szociális Bizottság elnöke.

(4) A helyi szociálpolitikai kerekasztal elnöke összehívja és vezeti a helyi szociálpolitikai kerekasztal ülését.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet 2015. március l-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 2/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet.