Taktaharkány Nagyközség Képviselő-testületének 8/2015 (II.27.) rendelete

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2016. 02. 17- 2016. 02. 17

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének

8/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 31. cikk (1) bekezdése a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)–(2) bekezdésében és 134/E. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:


2015-07-23

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Taktaharkány nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó, továbbá az Önkormányzattal és az Önkormányzat tagságával működő gazdasági társasággal jogviszonyban álló más személyekre.”

  1. A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § (1) A szociális ellátás megállapítása iránti eljárás hivatalból, vagy kérelemre indul. A kérelmet – a jelen rendeletben meghatározott kivételekkel – a Taktaharkányi Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) lehet előterjeszteni az erre rendszeresített formanyomtatványon.

  1. A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga és a vele egy háztartásban élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező hozzátartozói személyi adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat becsatolni.

  2. A jogosultsági feltételek fennállását – a közös háztartásban való együttélést, a saját háztartáson belüli eltartást, jövedelemmel nem rendelkező nagykorú személy esetében a rokkantságot, fogyatékosságot, munkanélküliséget, az Önkormányzattól vagy szociális intézményektől igénybe vett ellátást, lakáscélú kölcsöntartozást, közüzemi szolgáltatóval szemben fennálló díjhátralékot – köz- vagy teljes bizonyító értékű magánokirattal és a Polgármesteri Hivatalnál, valamint az Önkormányzat intézményeinél, vagy gazdasági társaságánál vezetett nyilvántartások adatainak felhasználásával kell igazolni.

    4. Az e rendeletben szabályozott támogatásokat igénylő személy szociális, vagyoni körülményeinek, valamint egészségi állapotának megismerése érdekében szükség szerint környezettanulmányt kell készíteni, ezen kívül háziorvosi, szakorvosi, védőnői, pedagógiai vélemény, javaslat is kérhető. A vagyoni körülmények további tisztázása érdekében a kérelmező és a vele azonos ingatlanban élő hozzátartozókra vonatkozóan – hozzájáruló nyilatkozatuk alapján – további információk beszerezhetők. Az adatok beszerzéséhez szükséges hozzájáruló nyilatkozatokat – a rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon – a kérelmező köteles beszerezni és az eljáró hatóságnak átadni.”

  3. Amennyiben az igénylő vagy háztartása jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, vagy kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a Polgármesteri Hivatal beszerzi az adóhatóság igazolását a jövedelemadó-alapra vonatkozóan.
  4. Amennyiben a kérelmező nyilatkozataira vonatkozóan kétség merül fel, az elbírálásra jogosult szerv a jegyzőt vagy a Szociális Szolgáltató Központot helyszíni ellenőrzésre kéri fel a nyilatkozatokban foglalt tények és körülmények valódiságának megvizsgálására.
  5. A személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmeket a Szociális Szolgáltató Központhoz kell benyújtani, amelyek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.
  6. A rendeletben meghatározott pénzbeli ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a Polgármesteri Hivatal pénztárából vagy kérelem alapján bankszámlára történő utalással.
  7. A természetben nyújtott ellátások számláit a Polgármesteri Hivatal egyenlíti ki.



„II. Fejezet

A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása

3. § A kérelem benyújtója, vagy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét az alábbiak szerint köteles biztosítani:

a) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház

aa) rendszeres takarítással,

ab) a berendezési tárgyak portalanításával,

ac) a mosható eszközök mosásával és

ad) más alkalmas módon

történő tisztán tartásával,

b) a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986. (II. 21.) ÉVM–EüM együttes rendelet 6. § (1) bekezdés a)–b) pontjainak teljesítésével a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ház udvara, kertje, az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, továbbá ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület), továbbá a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai,

ba) gyommentesítéssel,

bb) fűnyírással,

bc) kaszálással,

bd) sepregetéssel,

be) hó- és síkosság-mentesítéssel, valamint

bf) más alkalmas módon

történő tisztán tartásával,

c) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ingatlan állaga és rendeltetésszerű használhatósága

ca) rendszeres karbantartással,

cb) a hibák kijavításával és

cc) más alkalmas módon

történő biztosításával,

d) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott ingatlan higiénikus állapotának

da) az ingatlan burkolatainak fertőtlenítő tisztításával,

db) a szemét gyűjtésére és tárolására rendelkezésre álló, rendeltetésszerűen használt, a hulladékszállítást végző szolgáltató által elfogadott hulladéktároló edény elhelyezésével, valamint az ingatlan hulladéktól való teljes mentesítésével,

dc) legalább udvari illemhely létesítésével, rendszeres takarításával, fertőtlenítésével,

dd) a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 35. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak teljesítésével,

de) rágcsálóktól, kártevőktől, élősködőktől való mentesítéssel és

df) más alkalmas módon


III. Fejezet

Települési támogatás

4. § (1) A Képviselő-testület a hatáskörébe utalt, e rendelet hatálya alá tartozó hatáskörök gyakorlását a (2) bekezdésben meghatározott támogatási jogcímek esetében a Szociális Bizottságra, a (3) bekezdésben meghatározott támogatási jogcímek esetében a polgármesterre ruházza át.

  1. A Szociális Bizottság települési támogatás keretében nyújt

a) ápolási célú települési támogatást,

b) közgyógyellátási célú települési támogatást,

c) tanévkezdési célú települési támogatást,

d) otthonteremtési célú települési támogatást,

e) kelengye célú települési támogatást,

f) hiányszakon tanulók települési támogatását,

g) rendkívüli települési támogatást.


  1. A polgármester települési támogatás keretében nyújt

a) lakhatási célú települési támogatást,

b) kegyeleti célú települési támogatás,

c) köznevelési célú települési támogatást,

d) időskorúak települési támogatását,

e) rendkívüli települési támogatást.


4. A települési támogatásra az a személy válhat jogosulttá, aki Taktaharkányban legalább 5 éve állandó lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen Taktaharkányban lakik.



1. Ápolási célú települési támogatás

5. § [1](1) A 4. § (2) bekezdés a) pontja szerinti, a 18. életévét betöltött tartósan beteg ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatás az ápolási célú települési támogatás.

  1. Ápolási célú települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi.
  2. A tartós betegség meglétét és a (2) bekezdésben foglaltakat a háziorvos igazolja.
  3. Az ápolási célú települési támogatásra az válhat jogosulttá, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülélő esetén annak 200%-át nem haladja meg.
  4. Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó, ha
  1. az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül,
  2. rendszeres pénzellátásban részesül, és annak összege meghaladja az ápolási célú települési támogatás összegét, ide nem értve a (6) bekezdés szerinti esetet, valamint azt a táppénzt, amelyet az ápolási célú települési támogatás folyósításának időtartama alatt végzett keresőtevékenységéből adódó biztosítási jogviszony alapján – keresőképtelenné válása esetén – folyósítanak,
  3. keresőtevékenységet folytat és munkaideje – az otthon történő munkavégzés kivételével – a napi 4 órát meghaladja.
  1. Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha
  1. az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,
  2. az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti,
  3. az ápolt személy meghal,
  4. a (2) és (4)–(5) bekezdésekben megjelölt jogosultságot kizáró körülmény következik be.
  1. Az ápolt személy halála esetén az ápolási célú települési támogatás folyósítását a halál időpontját követő hónap utolsó napjával kell megszüntetni.
  2. Az ápolási célú települési támogatás havi összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével.
  3. Az ápolási célú települési támogatást a Szociális Bizottság egy évre állapítja meg.
  4. A Szociális Bizottság az ápolási célú települési támogatást legfeljebb tíz fő részére állapíthatja meg.
  5. Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

[2](12) Az ápolási célú települési támogatást a Szociális Bizottság – különös méltánylást érdemlő esetben – a 4. § (4) bekezdésétől, az 5. § (10)–(11) bekezdéseitől eltérően is megállapíthatja.”

[3]2. Hiányszakon tanulók települési támogatása


5/A. § (1) A 4. § (2) bekezdés f) pontja szerinti, a Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata és a Taktaharkányban működő állami szervek közfeladatai stabil ellátásához szükséges közép- és felsőoktatási szakon, vagy szakirányon tanulók részére nyújtott települési támogatás a hiányszakon tanulók települési támogatása.

(2) Hiányszakon tanulók települési támogatása állapítható meg annak a felsőoktatási hallgatónak, vagy középiskolai tanulónak, aki az (1) bekezdés alapján az Önkormányzat és gazdasági társasága, valamint a Taktaharkányban működő állami szervek hosszú távú munkaerő-igényei biztosítása szempontjából a Képviselő-testület által meghatározott szakon, vagy szakirányon tanul.

(3) A hiányszakon tanulók települési támogatása havi összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét érheti el, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(4) A hiányszakon tanulók települési támogatását a Szociális Bizottság egy tanévre állapítja meg.

(5) A hiányszakon tanulók települési támogatására való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult írásban vállalja, hogy

a) a szak, vagy szakirány elvégzése után legalább 2 évig az Önkormányzatnál, gazdasági társaságánál vagy a Taktaharkányban működő állami szervnél a végzettségének megfelelő munkát, a végzettségének megfelelő – közfoglalkoztatási viszonynak, munkaviszonynak, vagy közalkalmazotti jogviszonynak megfelelő – bérért elvállalja, valamint munkáját személyesen, az általában elvárható szakértelemmel és gondossággal, a munkájára vonatkozó szabályok, előírások és utasítások, szokások szerint elvégezze,

b) amennyiben a szakot, vagy szakirányt a szak, vagy szakirány elvégzésére előírt időszak alatt nem végzi el, továbbá az a) pontban meghatározottakat nem teljesíti, a részére juttatott hiányszakon tanulók települési támogatást a jegybanki alapkamattal megemelt összegben 6 hónapon belül visszafizeti.

(6) A hiányszakon tanulók települési támogatását a Szociális Bizottság – különös méltánylást érdemlő esetben – az (5) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.”


3. Közgyógyellátási célú települési támogatás

6. § (1) §  A 4. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, a gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás a közgyógyellátási célú települési támogatás.

2. A közgyógyellátási célú települési támogatást a Szociális Bizottság állapítja meg. A közgyógyellátási célú települési támogatásra való jogosultság kezdő időpontja – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – a jogosultságot megállapító határozat meghozatalát követő 15. nap.

[4]A közgyógyellátási célú települési támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező alanyi vagy normatív jogcímen nem jogosult az Szt. szerinti közgyógyellátásra. Ismételt igénylés esetén az Szt. szerinti alanyi vagy normatív jogcímen járó közgyógyellátásra való kérelmét a járási hivatal a kérelem benyújtását megelőző legfeljebb 9 hónappal korábban elutasította.

  1. Közgyógyellátási célú települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülélő esetén 300%-át és a kérelmező havi gyógyszerköltsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35%-át.
  2. A közgyógyellátási célú települési támogatás iránti kérelem a jogosultság időtartama alatt, annak lejártát megelőző három hónapban is benyújtható. Amennyiben az eljárás a jogosultság lejárta előtt legalább 15 nappal korábban befejeződik, az új jogosultság kezdő időpontjaként a korábbi jogosultság lejártát követő napot kell megállapítani.
  3. A jogosult számára kizárólag a személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátás rendelhető.
  4. A havi rendszeres gyógyító ellátási szükségletet a háziorvos igazolja.
  5. Az igazolás tartalmazza a kérelmező természetes személyazonosító adatait, lakóhelyét és tartózkodási helyét, Társadalombiztosítási Azonosító Jelét, a tartósan fennálló betegségének a betegségek nemzetközi osztályozása szerinti kódját (a továbbiakban: BNO kód). Az igazolás tartalmazza továbbá az alkalmazandó terápiához szükséges gyógyító ellátások megnevezését, mennyiségét, gyógyszerek esetében a gyógyszer megnevezését és a külön jogszabályban meghatározott azonosító adatait, a gyógyszer formáját, mennyiségét, valamint a kívánt terápiás hatás eléréséhez szükséges napi mennyiségét és az adagolást. A csak szakorvos által vagy csak szakorvosi javaslatra rendelhető gyógyszereket az igazoláson a szakorvos nevének, pecsétszámának feltüntetésével külön meg kell jelölni. A szakorvos – a kérelmező igénye esetén – az általa rendelt havi rendszeres gyógyító ellátásokról a háziorvost tájékoztatja.
  6. A közgyógyellátási célú települési támogatás havi összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35%-át érheti el, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
  7. A közgyógyellátási célú települési támogatást a Szociális Bizottság hat hónapra állapítja meg.
  8. A közgyógyellátási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.
  9. A közgyógyellátási célú települési támogatást a Szociális Bizottság – különös méltánylást érdemlő esetben – a (4) és –(11) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.


4. Kegyeleti célú települési támogatás

7. § (1)

[5](1) A 4. § (3) bekezdés b) pontja szerinti, az elhunyt hozzátartozó eltemetéséhez nyújtott települési támogatás a kegyeleti célú települési támogatás.

  1. [6]Kegyeleti célú települési támogatást a polgármester állapítja meg a haláleset időpontjában taktaharkányi állandó lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában taktaharkányi állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója – beleértve a temetésről gondoskodó más személyt is –, ha a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülélő esetén 300%-át.
  2. A kegyeleti célú települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell
    1. az eltemettető és a vele közös háztartásban élők jövedelmét igazoló jövedelemigazolást,
    2. a temetési számlákat,
    3. a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
  3. [7]A kegyeleti célú települési támogatás összege 20000 Ft.

    1. Nem állapítható meg kegyeleti célú települési támogatás annak,
    2. akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése,
    3. aki az elhunyt eltemettetésére köteles, de az eltemettetésről nem gondoskodik.
    4. A kegyeleti célú települési támogatás iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.
    5. A kegyeleti célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

[8]A kegyeleti célú települési támogatást a polgármester – különös méltánylást érdemlő esetben – a (2)–(7) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.

5. Tanévkezdési célú települési támogatás

8. § (1) A 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti iskolakezdési költségek enyhítéséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: tanévkezdési célú települési támogatás).

  1. Tanévkezdési célú települési támogatás állapítható meg annak
  1. a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolában tanulmányokat folytató általános iskolai tanuló után a szülőnek, vagy
  2. a középfokú oktatási intézményben, nappali tagozaton tanulmányokat folytató tanuló után a szülőnek, vagy
  3. a középfokú oktatási intézményben, nappali tagozaton tanulmányokat folytató nagykorú tanulónak, vagy
  4. felsőoktatási intézményben, nappali tagozaton, felsőoktatási szakképzés keretében, vagy alapképzésben tanulmányokat folytató hallgatónak,
  1. A tanévkezdési célú települési támogatást kérelemre állapítja meg a Szociális Bizottság. A kérelmeket szeptember 1. és október 15. között lehet benyújtani a Polgármesteri Hivatalban.
  2. A tanévkezdési célú települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a tanulói vagy hallgatói jogviszonynak a támogatás iránti kérelem évének szeptember 1. és október 15. napja között kiállított igazolását.
  3. A tanévkezdési célú települési támogatás pénzben nyújtható, mértéke az általános iskolai tanulók esetében a megvásárolt tankönyv ára, a középiskolai, vagy a felsőfokú tanulmányokat folytató kérelmezők esetében tanulónként, hallgatónként legalább 5000 Ft, legfeljebb 20000 Ft.
  4. A (2) bekezdés a)–b) pontjaiban meghatározott esetben a tanévkezdési célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy az igénylő a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint az igénylő által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.
  5. A tanévkezdési célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy
  6. a) A jogosult a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998.(VI.3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az Országos Epidemiológiai Központ éves védőoltásokról szóló módszertani levelében meghatározott kötelező életkorhoz kötött védőoltásokat a gyermeknek a módszertani levélben meghatározott életkorában beadatja.

7.b) A jogosult szülő a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolával jogviszonyban álló gyermeke osztályának minden szülői értekezletén részt vegyen, kivéve, ha hiányzását az intézményvezető igazolja.

7. Kelengye célú települési támogatás

10. § (1) A 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti, gyermek születésével felmerülő kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás a kelengye célú települési támogatás.

  1. A Szociális Bizottság kérelemre kelengye célú települési támogatásban részesítheti azt a 21. életévét betöltött édesanyát, aki az alábbi feltételeknek maradéktalanul megfelelnek:
  1. házasságban él,
  2. a kérelmező, vagy házastársa közszolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban, vagy munkaviszonyban áll.
  3. a házastársak közül a várandós nő a várandósság ideje alatt 

ca) a várandósgondozásról szóló 26/2014.(IV.8.) EMMI rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott gndozások mindegyikén részt vett,

cb) a várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV.8.) EMMI rendelet 1. mellékletében szabályozott, a várandós anya gondozási könyvében meghatározott vizsgálatok mindegyikén részt vett,

d) A területi védőnői ellátásról szóló 49/2004.(V.21.) ESZCSM rendelet 3. számú mellékletében meghatározott, a területi védőnő által felajánlott családlátogatások mindegyikét elfogadják

e) a fertőző betegségek és járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998.(VI.3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Országos Epidemiológiai Központ éves védőoltásokról szóló módszertani levelében meghatározott kötelező életkorhoz kötött védőoltásokat a gyermeknek a módszertani levelében meghatározott életkorában beadatják.

(3) 

[9]A kelengye célú települési támogatás a szülést követő 60 napon belül, a gyermek születésével felmerülő kiadásokról a kérelmező, vagy házastársa nevére szóló számla alapján igényelhető.

(4)

[10]A kelengye célú települési támogatás egyszeri összege a (3) bekezdésben meghatározott számla végösszege, de legfeljebb 50.000 Ft.

(5) A kelengye célú települési támogatásra való jogosultság megállapításánek feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.

(6) A kelengye célú települési támogatást a Szociális Bizottság - különös méltánylást érdemlő esetben - az (2)-(3) és (5) bekezdésektől, valamint a 4. § (4) bekezdéstől eltérően is megállapíthatja.


 8. Lakhatási célú települési támogatás

11. §

[11](1) A 4. § (3) bekezdés a) pontja szerinti lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás a lakhatási célú települési támogatás.

  1. A polgármester a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, valamint a tüzelőanyag költségeihez lakhatási célú települési támogatást nyújthat.
  2. A lakhatási célú települési támogatást természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja.
  3. Lakhatási célú települési támogatásra válhat jogosulttá az a személy, akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
  4. A lakhatási célú települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
  1. a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
  2. a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
  3. a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
  4. a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
  5. a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
  1. Ha a háztartás
  1. az (5) bekezdés a)c) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
  2. az (5) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

  1. A lakhatási célú települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege: 450 Ft.
  2. A lakhatási célú települési támogatás esetében elismert lakásnagyság,
  1. ha a háztartásban egy személy lakik: 35 m2,
  2. ha a háztartásban két személy lakik: 45 m2,
  3. ha a háztartásban három személy lakik: 55 m2,
  4. ha a háztartásban négy személy lakik: 65 m2,
  5. ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

9. A lakhatási célú települési támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 3500 Ft és nem lehet több, mint 7000 Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

10.

[12]A TM kiszámítása a következő módon történik:

TM = 0,3 –

J– 0,5 NYM

´ 0,15

NYM

ahol a

  1. J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet,
  2. az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli.

A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

  1. A lakhatási célú települési támogatást a polgármester hat hónapra állapítja meg.
  2. Lakhatási célú települési támogatás ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül az ingatlanban élő személyek és háztartások számától.
  3. A lakhatási célú települési támogatásban részesülő személy állandó lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, vagy a haláleset hónapjára járó támogatást az Önkormányzat teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását a polgármester megszünteti.
  4. A polgármester a lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltételéül szabhatja, hogy a jogosult előrefizetős mérőórát szereltessen fel a villanyáram és a gáz közül arra, amelyik tekintetében a lakhatási célú települési támogatást kérte.
  5. A lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje.
  6.  A lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy

a) a kérelmezés időpontjában a háztartásában élő várandós nő a várandósság ideje alatt[13]

aa) a várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV. 8.) EMMI rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott gondozások mindegyikén részt vett,[14]

ab) a várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV. 8.) EMMI rendelet 1. mellékletében szabályozott, a várandós anya gondozási könyvében meghatározott vizsgálatok mindegyikén részt vett,[15]

b) a jogosult a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESZCSM rendelet 3. számú mellékletében meghatározott, a területi védőnő által felajánlott családlátogatások mindegyikét elfogadja,[16]

c) a jogosult a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az Országos Epidemiológiai Központ éves védőoltásokról szóló módszertani levelében meghatározott kötelező életkorhoz kötött védőoltásokat a gyermeknek a módszertani levélben meghatározott életkorában „beadatja".

d) a jogosult szülő a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolával jogviszonyban álló gyermeke osztályának és a Szivárvány Napközi Otthonos Egységes Óvoda-Bölcsődével jogviszonyban álló gyermeke csoportjának minden szülői értekezletén részt vegyen, kivéve, ha hiányzását az intézményvezető igazolja.

17. A lakhatási célú települési támogatást a polgármester - különös méltánylást érdemlő esetben - a (4), (9)-(11) és (15)-(16) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.


9. Köznevelési célú települési támogatás

12. § (1) [17](1) A 4. § (3) bekezdés c) pontja szerinti, általános iskolai és óvodai étkezési térítési díjak viseléséhez nyújtott települési támogatás a köznevelési célú települési támogatás.

2.
  1. [18]A polgármester hivatalból – a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskola és a Szivárvány Napközi Otthonos Egységes Óvoda-Bölcsőde kezdeményezésére – induló eljárásra természetbeni szociális ellátás formájában köznevelési célú települési támogatásban részesítheti azt a szülőt, aki az alábbi feltételeknek maradéktalanul megfelel:
  1. közszolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban, vagy munkaviszonyban áll,
  2. a köznevelési célú települési támogatással érintett gyermeke rendszeres óvodába járásáról gondoskodik úgy, hogy a gyermeknek egy óvodai nyitvatartási napon legalább hat órát az óvodában kell tartózkodnia,
  3. gondoskodik arról, hogy a köznevelési célú települési támogatással érintett gyermeke eleget tegyen – rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással, képességeinek megfelelően – tanulmányi kötelezettségének,
  4. az általános iskola vagy az óvodai étkezési térítési díjból más módon kedvezményben nem részesül.
  1. A köznevelési célú települési támogatás mértéke az általános iskolai vagy az óvodai étkezési térítési díj 50%-ának megfelelő összeg.
  2. A köznevelési célú települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltétele, hogy:
  3. a)  a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa, valamint a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával művelje,
  4. b) a jogosult szülő a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolával jogviszonyban álló gyermeke osztályának és a Szivárvány Napközi Otthonos Egységes Óvoda-Bölcsődével jogviszonyban álló gyermeke csoportjának minden szülői értekezletén részt vegyen, kivéve, ha hiányzását az intézményvezető igazolja.

10. Időskorúak települési támogatása

13. § (1)

[19](1) A 4. § (3) bekezdés d) pontja szerinti, az időskorú polgárok életkörülményeinek javításához nyújtott települési támogatás az  időskorúak települési támogatása.

  1. [20]Azok, akik a tárgyév december 31. napjáig betöltötték vagy betöltik a 65.
  1. egyszeri 3000 Ft összegű időskorúak települési támogatására jogosultak húsvét és karácsony előtt legfeljebb egy hónappal,
  2. egyszeri 2000 Ft összegű időskorúak települési támogatására jogosultak az idősek világnapja előtt legfeljebb egy hónappal.”
  1. [21]
  2. [22]
  1. Az időskorúak települési támogatása megállapításának feltétele, hogy a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3.§-ban meghatározottak szerint biztosítsa.
  2. Az időskorúak települési támogatását kérelem alapján természetbeni ellátás formájában biztosítja a polgármester.

11. Rendkívüli települési támogatás

14. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a 4. § (2) bekezdés g) pontja szerinti rendkívüli települési támogatás nyújtható.

  1. A Szociális Bizottság rendkívüli települési támogatásban részesíti azokat a személyeket, akik
  1. önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy
  2. alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak

3.

[23]A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 30000 Ft-ot.[24]

  1. A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában is biztosítható. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja. Az ellátás biztosításának módjáról a Szociális Bizottság dönt.
  2. A rendkívüli települési támogatás biztosítására a Szociális Bizottság a jogosult részére elszámolási kötelezettség ír elő.
  3. A rendkívüli telelpülési támogatás biztosításának feltétele, hogy

a) a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3.§-ban meghatározottak szerint biztosítsa,

b)  a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje,

c) a jogosult háztartásában élő várandó nő a várandósság ideje alatt

ca) a várandósgondozásról szóló 26/2014.(IV.8.) EMMI rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott gondozások mindegyikén részt vett,

cb) a várandósgondozásról szóló 26/2014.(IV.8.) EMMI rendelet 1. mellékletében szabályozott, a várandós anya gondozási könyvében meghatározott vizsgálatok mindegyikén részt vett.

d) a jogosult a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004.(V.21.) ESZCSM rendelet 3. számú mellékletében meghatározott, a területi védőnő által felajánlott családlátogatások mindegyikét elfogadja,

e) a jogosult a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998.(VI.3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az Országos Epidemiológiai Központ éves védőoltásokról szóló módszertani levelében meghatározott kötelező életkorhoz kötött védőoltásokat a gyermeknek a módszertani levélben meghatározott életkorában beadatja,

f) a jogosult szülő a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolával jogviszonyban álló gyermeke osztályának és a Szivárvány Napközi Otthonos Egységes Óvoda-Bölcsődével jogviszonyban álló gyermeke csoportjának minden szülői értekezletén részt vegyen, kivéve, ha hiányzását az intézményvezető igazolja.

  1. Az (5)–(6) bekezdésekben meghatározottak elmulasztása esetén a jogosult következő kérelmét a Szociális Bizottság elutasítja.
  2. A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

[25]A rendkívüli települési támogatást a Szociális Bizottság – különös méltánylást érdemlő esetben – a 4- § (4) bekezdése és a 14. § (5)-(7) bekezdéseitől eltérően is megállapíthatja.

15. § (1)

[26](1) A polgármester a 4. § (3) bekezdés e) pontja szerinti rendkívüli települési támogatásban részesítheti azokat, akik kimagasló, példaértékű tanulmányi, kulturális, sportteljesítményt vagy egyéb kiemelkedő közösségi tevékenységet nyújtnak, továbbá azokat, akik az Önkormányzattal jogviszonyban állnak és közfeladatukat kimagasló, példaértékű módon látják el.[27][28]

  1. Az (1) bekezdés szerinti esetben hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, kulturális, vagy sportszervezet kezdeményezésére – induló eljárásra egyszeri legalább 5000 Ft, legfeljebb 15000 Ft értékű természetbeni utalvány vagy pénz formájában adható támogatás.

16. §

(1) A Szociális Bizottság pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában a 4. § (2) bekezdés g) pontja szerinti rendkívüli települési támogatásban részesíti azokat, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni.

[29](2) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást elsősorban a villanyáram-, a víz-, a gáz- vagy a csatornaszolgáltatás bevezetéséhez, szüneteltetéssel vagy kikapcsolással fenyegetett közüzemi díjtartozás megfizetéséhez, gyógyszer és gyógyászati segédeszköz megvásárlásához, továbbá pénzbírság megfizetéséhez nyújthatja a Szociális Bizottság. A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál és nem haladhatja meg az 50.000 Ft-ot, különös méltánylást érdemlő esetben a 80.000 Ft-ot.

[30](3) A polgármester pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában a 4. § (3) bekezdés e) pontja szerinti rendkívüli települési támogatásban részesíti azokat, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni.

[31](4) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást elsősorban szüneteltetéssel vagy kikapcsolással fenyegetett közüzemi díjtartozás megfizetéséhez, gyógyszer és gyógyászati segédeszköz megvásárlásához, továbbá pénzbírság megfizetéséhez nyújthatja a polgármester. A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 20.000 Ft-ot.

(5) Az (1)–(4) bekezdésben meghatározott pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás éves összege nem haladhatja meg a 80000 Ft-ot.

(6) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában – így különösen a közüzemi díjtartozás miatt kikapcsolt szolgáltatónak történő megfizetése – is biztosítható. A természetben nyújtott ellátást a jogosult a Szociális Szolgáltató Központ közreműködésével kapja.

(7) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtásának feltétele, hogy a jogosult előrefizetős mérőórát szereltessen fel a villanyáram és a gáz közül arra, amelyik tekintetében a támogatást kérte.

(8) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás biztosítására a hatáskörrel rendelkező szerv a jogosult részére elszámolási kötelezettség ír elő, amennyiben pénzben biztosítja a támogatást.

(9) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás biztosításának feltétele, hogy

a) a jogosult a lakókörnyezete rendezettségét a 3. §-ban meghatározottak szerint biztosítsa,

b) a jogosult által életvitelszerűen lakott ház kertjét legalább 50 m2 területen konyhakerti növények ültetésével, nevelésével, gondozásával megművelje,

c) a jogosult háztartásában élő várandós nő a várandósság ideje alatt

ca) a várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV. 8.) EMMI rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott gondozások mindegyikén részt vett,

cb) a várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV. 8.) EMMI rendelet 1. mellékletében szabályozott, a várandós anya gondozási könyvében meghatározott vizsgálatok mindegyikén részt vett,

d) a jogosult a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESZCSM rendelet 3. számú mellékletében meghatározott, a területi védőnő által felajánlott családlátogatások mindegyikét elfogadja,

e) a jogosult a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az Országos Epidemiológiai Központ éves védőoltásokról szóló módszertani levelében meghatározott kötelező életkorhoz kötött védőoltásokat a gyermeknek a módszertani levélben meghatározott életkorában beadatja,

f) a jogosult szülő a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskolával jogviszonyban álló gyermeke osztályának és a Szivárvány Napközi Otthonos Egységes Óvoda-Bölcsődével jogviszonyban álló gyermeke csoportjának minden szülői értekezletén részt vegyen, kivéve, ha hiányzását az intézményvezető igazolja.

(10) Az (8)–(9) bekezdésekben meghatározottak elmulasztása esetén a jogosult következő kérelmét a hatáskörrel rendelkező szerv elutasítja.

(11) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás abban az esetben nyújtható, ha a kérelmező Taktaharkány Nagyközség Önkormányzatával

a) közszolgálati, közalkalmazotti, közfoglalkoztatási jogviszonyban, vagy munkaviszonyban áll és

b) megállapodást köt, hogy a pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást legfeljebb 6 hónap alatt visszafizeti.

(12) A rendkívüli települési támogatás és a pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó civil szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

(13) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(14) Az (1)–(4) bekezdésben meghatározott pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatásra a települési támogatásokra rendelkezésre álló keretösszeg legfeljebb 15%-a fordítható.

(15) A pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatást a hatáskörrel rendelkező szerv – különös méltánylást érdemlő esetben – a (7)–(10) bekezdésektől eltérően is megállapíthatja.”

12. Települési támogatással kapcsolatos egyéb rendelkezések


17.§ (1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás összege különös méltánylást érdemlő esetben sem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

(2) A települési támogatás megállapítása céljából a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségeket a jegyző, vagy kérésére a Szociális Szolgáltató Központ ellenőrzi.

(3) Amennyiben a jegyző, vagy a Szociális Szolgáltató Központ az ellenőrzés során megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségének nem, vagy csak részben tett eleget, a jegyző a települési támogatás folyósítását felfüggeszti és a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettség teljesítésére a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével felszólítja.

(4) A települési támogatás felfüggesztésének megszüntetéséről a települési támogatás odaítélésére hatáskört gyakorló dönt, amennyiben a jegyző, vagy kérésére a Szociális Szolgáltató Központ újabb ellenőrzése során megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségeknek eleget tett.

(5) Amennyiben a jegyző, vagy a Szociális Szolgáltató Központ második alkalommal is megállapítja, hogy a jogosult a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó kötelezettségének nem, vagy csak részben tett eleget, a települési támogatás odaítélésére hatáskört gyakorló szerv a települési támogatást megszünteti.”

V. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

19. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat biztosít.

  1. Az Önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a Szociális Szolgáltató Központ útján:
  1. étkeztetés,
  2. házi segítségnyújtás,
  3. családsegítés,
  4. nappali ellátás.
  1. Az Önkormányzat a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján:
  1. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
  2. támogató szolgáltatás.

1. Étkeztetés

20. § (1) Étkeztetést biztosít az Szt.-ben meghatározott jogosultak részére az önkormányzat.

  1. Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorult személyeknek a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
  1. koruk miatt azoknak
  1. a 60 év feletti személyeknek, akik aktív korúak ellátásában részesülnek,
  2. a 60 év feletti személyeknek, akik saját, vagy hozzátartozójuk jogcímén nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban részesülnek,
  1. egészségi állapotuk miatt
  1. aktív korúak ellátásában részesülnek,
  2. akiknek az egészségkárosodás mértéke legalább 40%-os (NRSZH-szakvéleménnyel alátámasztva),
  1. fogyatékosságuk vagy pszichiátriai betegségük miatt
  1. külön jogszabályban meghatározottak szerint fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, magasabb összegű családi pótlékban részesülnek,
  2. pszichiátriai betegségségben szenvednek (pszichiáter, vagy neurológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolva),
  1. szenvedélybetegségük miatt (pszichiáter, vagy addiktológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolva),
  2. hajléktalanság miatt.
  1. Az étkeztetést a Képviselő-testület a Szociális Szolgáltató Központ útján az Önkormányzat Konyháján keresztül biztosítja.
  2. Az étkeztetést nyújtó szociális szolgáltató az étkeztetést a lakosság szükségleteinek megfelelően az étel Konyháról való elvitelével valósítja meg.
  3. Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem függvényében. A térítési díjakat az 1. melléklet tartalmazza.

2. Házi segítségnyújtás

21. § (1) Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat:

  1. azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk hozzátartozók nem gondoskodnak, vagy nem tudnak gondoskodni,
  2. fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
  3. azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik,
  4. azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
  1. A házi segítségnyújtást a Képviselő-testület a Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.
  2. A házi segítségnyújtás keretén belül a Szociális Szolgáltató Központ az étkeztetést kiszállítással biztosítja.
  3. A szolgáltatásért térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem függvényében: naponta az étkeztetésért és az étel kiszállításáért. A gondozásért gondozási díjat kell megfizetnie az ellátottnak. A térítési díjat a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.
  4. A fizetendő díjat az 1. melléklet tartalmazza.

3. Családsegítés

22. § (1) Az Önkormányzat a Szociális Szolgáltató Központ családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és egyéb problémái vagy krízishelyzete miatt hozzájuk forduló egyéneknek, családoknak.

  1. A családsegítés keretén belül a családgondozó az alapfeladatain túl speciális szolgáltatásokat is nyújthat.
  2. A családsegítő szolgáltatás igénybevétele esetén az intézményvezető a forgalmi naplóban dokumentálja az igénybe vevő és a családsegítő szolgálat kapcsolat felvételét.
  3. A családsegítés szolgáltatása térítésmentes.

4. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

23. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján biztosítja.

  1. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatása térítésmentes.

5. Támogató szolgálat

24. § (1) Az Önkormányzat az Szt.-ben meghatározott ellátásokat biztosítja a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás útján a jogosultak részére.

  1. Az ellátás iránti kérelmet a Támogató Szolgálat vezetőjéhez kell benyújtani.
  2. A támogató szolgálat igénybevétele térítésköteles.


6. Nappali ellátás

25. § (1) A nappali ellátás során elsősorban a saját otthonukban élő, nagykorú, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes taktaharkányi lakóhellyel rendelkező személyek részére biztosítunk lehetőséget higiéniai szükségleteik kielégítésére, étkeztetésére.

  1. A nappali ellátást a Szociális Szolgáltató Központ működteti.
  2. A szolgáltatásért – az étkezésért, és a klubban való tartózkodásért - térítési díjat kell fizetni a figyelembe vehető rendszeres jövedelem alapján.
  3. A fizetendő díjat az 1. melléklet tartalmazza.

7. Az intézményi jogviszony megszűnése

26. § (1) Az szociális alapszolgáltatás megszűnik, ha az igénylő

  1. a térítési díjat két hónapon keresztül nem fizeti ki,
  2. a szolgáltatást egy hónapon keresztül nem veszi igénybe,
  3. elhalálozik,
  4. kéri az ellátás megszüntetését.
  1. Az alapellátás keretén belül a szolgáltatás megszüntetése az intézményvezető hatásköre.

V. fejezet

Szociálpolitikai kerekasztal

27. § (1) Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.

  1. A helyi szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart, tagjai
  1. a polgármester,
  2. az alpolgármesterek,
  3. a jegyző,
  4. a Szociális Bizottság tagjai,
  5. a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője,
  6. a háziorvosok,
  7. a védőnők,
  8. a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke,
  9. a Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskola igazgatója,
  10. a Szivárvány Napköziotthonos Óvoda óvodavezetője,
  11. a Taktaharkányi Református Egyházközség képviselője,
  12. a Taktaharkányi Római Katolikus Egyházközség képviselője.
  1. A helyi szociálpolitikai kerekasztal elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a helyi szociálpolitikai kerekasztal ülését.

VI. fejezet

Záró rendelkezések

28. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1-én lép hatályba.

  1. Hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 2/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet.
  2. Nem lép hatályba a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 6/2015. (II. 17.) önkormányzati rendelet.

Taktaharkány, 2015. február 26.

                       Dr. Szemán Ákos                                                Dr. Béni Gyula

                            polgármester                                                            jegyző

[1]

Módosította a 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[2]

Módosította a 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[3]

Beiktatta a 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[4]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[5]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[6]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[7]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[8]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[9]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[10]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[11]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[12]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[17]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[18]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[19]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[20]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[21]

Hatályon kívül helyezi a 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[22]

Hatályon kívül helyezi a 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[23]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[24]

Módosította a 19/2015.(IX.11.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. szeptember 11-től.

[25]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[26]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.


[27]

Módosította a 16/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. június 5-től.

[28]

Módosította a 19/2015.(IX.11.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. szeptember 11-től.

[29]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[30]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.

[31]

Módosította 28/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015. december 2-től.