Taktaharkány Nagyközség Képviselő-testületének 2/2018 (I.23..) rendelete

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 01. 24- 2018. 03. 13

Taktaharkány Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A költségvetés főösszegei


1. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2018. évi költségvetésének

a) bevételi főelőirányzatát 850.510.369 Ft, ebből

aa) működési bevételek előirányzatát 405.103.885 Ft,

ab) felhalmozási bevételek előirányzatát 6.000.000 Ft,

ac) működési célú átvett pénzeszközök előirányzatát t 2.000.000 Ft,

ad) előző évi maradványát 437.406.485 Ft

b) kiadási főelőirányzatát 850.510.369 Ft, ebből

ba) működési kiadások előirányzatát 569.906.588 Ft,

bb) beruházások kiadások előirányzatát 36.418.674 Ft,

bc) felújítások kiadási előirányzatát 232.442.746 Ft,

bd) finanszírozási kiadások előirányzatát 11.742.371 Ft

c) egyenlegét 0 Ft

összegben állapítja meg.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok részletezését a 1–15. mellékletek tartalmazzák.

2. A költségvetési szervek gazdálkodása, előirányzatok megváltoztatása


2. § (1) A költségvetés végrehajtásáért, valamint a beszámolási kötelezettségek teljesítéséért a polgármester a felelős.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadási előirányzatokon belül a kiadások teljesítésére. A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát jelenti.

(3) A bevételi előirányzatok túlteljesítése előirányzat-módosítás nélkül is megengedett, a kiadási előirányzatok nem járnak felhasználási kötelezettséggel.

(4) A költségvetési szerveknél a bevételi előirányzatok elmaradása nem vonja maga után a költségvetési támogatás emelkedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a kiadási előirányzatok nem teljesíthetőek.

(5) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, vagy valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, erről a polgármesternek negyedévente a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatnia.

(6) Az Önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik.

(7) A kiemelt előirányzatok és létszámkeret között átcsoportosítást a Képviselő-testület engedélyezhet.

(8) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre, melyről a polgármestert az átcsoportosítást követően haladéktalanul tájékoztatni köteles, aki ezt a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslatba beépíti.

(9) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.

(10) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

3. A gazdálkodás szabályai


3. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek vezetői az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) A költségvetési szervek készpénzgazdálkodása a pénzkezelési szabályzatban foglaltak alapján történik, e rendeletben meghatározott feltételek betartása mellett. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési intézmények kötelesek betartani a hozzájuk rendelt – könyvelési, pénzügyi gazdálkodási feladataikat együttműködési megállapodás alapján ellátó – gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv pénzügyi, gazdálkodási és számviteli szabályzatait.

(3) A gazdálkodás és a feladatellátás során valamennyi költségvetési szervnek be kell tartania a gazdaságosság, az eredményesség és a hatékonyság követelményeit.


4. § (1) A Képviselő-testület települési támogatás jogcímen 40.500.000 Ft-ot biztosít a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott települési támogatások fedezetére.

(2) A Képviselő-testület a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás keretösszegét 1.000.000 Ft-ban határozza meg.


5. § (1) A város és községgazdálkodás szakfeladaton belül 400.000 Ft összeg utólagos elszámolási kötelezettség mellett elkülönítésre kerül a Taktaharkányi Református Egyházközség, a Taktaharkányi Római Katolikus Plébánia és a Szerencsi Görög Katolikus Egyházközség Taktaharkányi Filiája részére támogatásként.

(2) A város és községgazdálkodás szakfeladaton belül 5.400.000 Ft összeg utólagos elszámolási kötelezettség mellett elkülönítésre kerül a taktaharkányi székhelyű civil szervezetek részére támogatásként, melyből

a) 2.500.000 Ft a Taktaharkányi Sportegyesület működésének és fejlesztéseinek támogatása,

b) 500.000 Ft a Taktaharkányi Polgárőr Szervezet működésének és fejlesztéseinek támogatása,

c) 300.000 Ft a Taktaharkányi Civilek Szövetsége működésének és fejlesztéseinek támogatása,

d) 100.000 Ft a Taktaharkány Nagyközségért Egyesület működésének és fejlesztéseinek támogatása,

e) 100.000 Ft a Taktaharkányi Horgász Egyesület működésének és fejlesztéseinek támogatása,

f) 1.900.000 Ft polgármesteri keret a taktaharkányi székhelyű civil szervezetek egyedi kérelmei megvalósítására.

(3) A támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel az Önkormányzat nevében a polgármester megállapodást köt a támogatás céljáról, a támogatott tevékenységről, a támogatás összegéről, a felhasználás határidejéről, a rendelkezésre bocsátás, folyósítás módjáról, feltételeiről, ütemezéséről, az elszámolási kötelezettség szabályairól, valamint a jogosulatlanul igénybevett támogatás visszafizetési rendjéről.

(4) Amennyiben a támogatott az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a megállapodásban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(5) A felsorolt támogatások felhasználásáról a támogatott legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig köteles a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni, csatolva a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatát.

(6) Amennyiben a támogatott az elszámolási kötelezettségnek nem tesz eleget, vagy nem tudja hitelt érdemlően igazolni az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30. §-ában előírt kötelezettség teljesítését, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhet.


6. § A Képviselő-testület az Önkormányzatnál és intézményeinél közszolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban és munkaviszonyban állók cafetéria juttatása fejenként 200.000 Ft-ban állapítja meg. Nem jogosultak cafetéria juttatásra azok a munkaviszonyban állók, akiknek foglalkoztatása pályázati forrásból valósul meg a pályázati forrásból fedezett munkaviszonyuk után.


7. § (1) A környezetvédelmi alapból származó bevételt az Önkormányzat a szennyvízcsatorna-hálózatra történő bekötésekre és az ezzel összefüggő fejlesztésekre használja fel, melyek érdekében pályázatot hirdethet.

(2) A meghirdetett pályázatra a kérelmeket a Képviselő-testület hirdeti meg és bírálja el az általa meghatározott szabályok szerint.

(3) A környezetvédelmi alapból nyújtott támogatás lehet visszatérítendő és vissza nem térítendő.

(4) A támogatásban részesülő által megvalósítani kívánt cél megvalósulását a jegyző ellenőrzi. Amennyiben a támogatásban részesülő a meghatározott feltételeket önhibájából nem, vagy csak részben teljesíti, a támogatást részben vagy teljes egészében a Képviselő-testület visszavonja.

(5) A visszavonás esetén a már igénybevett összeget a jegybanki alapkamat kétszeresével számított kamattal köteles visszafizetni a támogatásban részesülő.

4. Felhatalmazó rendelkezések


8. § Felhatalmazást kap

(1) a Szociális Bizottság a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázatra és az Arany János Tehetséggondozó Program pályázatainak önrészére biztosított 1.000.000 Ft felhasználására.

(2) a polgármester

a) – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatás mellett – az évközi állami pótelőirányzatok terhére történő kiadási előirányzatoknak a megemeléséhez, az ilyen kifizetések teljesítéséhez.

b) európai uniós vagy nemzeti forrásból kapott támogatásokból a helyi feladatok ellátása érdekében 100 millió Ft összeghatárig a költségvetés kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás végrehajtására, új előirányzat létrehozására, melyről a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslattal egy időben tájékoztatni köteles.

c) a b) ponton kívüli esetben a helyi feladatok ellátása érdekében 10 millió Ft összeghatárig a költségvetés kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás végrehajtására, melyről a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendeletmódosítási javaslattal egy időben tájékoztatni köteles.

d) az Önkormányzat támogatási igénye, kérelme, pályázata esetében két képviselő-testületi ülés között a tartalék keret terhére nyilatkozattételre saját forrás biztosításáról.

e) az Önkormányzat számláján év közben rendelkezésre álló, szabad pénzeszköz lekötéséről a likviditás biztosítása mellett.

f) az egyházközségek egyedi támogatási kérelmeinek elbírálására,

g) a taktaharkányi székhelyű civil szervezetek egyedi támogatási kérelmeinek elbírálására,

h) a környezetvédelmi alap Képviselő-testület által oda nem ítélt részének felhasználására önkormányzati tulajdonú ingatlanok szennyvízcsatorna-hálózatra történő bekötése és az ezzel összefüggő fejlesztések céljából.

5. Záró rendelkezések


9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba –, de rendelkezéseit 2018. január 1-jétől kell alkalmazni – és 2018. december 31-én hatályát veszti.



Taktaharkány, 2018. január




                       Dr. Szemán Ákos                                                Dr. Béni Gyula

                           polgármester                                                            jegyző

Mellékletek