Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 11. 02

Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.11.02.

Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat, a képviselő-testület és szervei elnevezése, székhelye, bélyegzői és iratkezelése

1. § (1) Az önkormányzat

a) hivatalos elnevezése: Tarcal Község Önkormányzata, székhelye: 3915 Tarcal, Fő u. 61. (a továbbiakban: Önkormányzat)

b) képviselő-testületének elnevezése: Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete, (a továbbiakban: Képviselő-testület) székhelye: 3915 Tarcal, Fő u. 61.

(2) Az önkormányzat

a) számlaszáma: 55800013-12000014

b) adószáma: 15726425-2-05

c) törzskönyvi azonosító száma: 726423

d) KSH statisztikai számjele: 15726425-8411-321-05

e) internetes honlapja: www.tarcal.hu

f) e-mail címe: titkarsag@tarcal.hu

g) önkormányzati lapjának címe: Tarcali Hírek

(3) Az önkormányzat lapjának évenkénti megjelenéséről az önkormányzat költségvetésének elfogadásakor dönt. A Tarcali Híreket valamennyi tarcali háztartás térítésmentesen kapja meg.

(4) A Képviselő-testület szervei:

a) Tarcal Község Önkormányzat Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester)

b) Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság) székhelye: 3915 Tarcal, Fő u. 61.

c) Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottsága (a továbbiakban: Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottság ) székhelye: 3915 Tarcal, Fő u. 61.

d) a Képviselő-testület hivatala: Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3915 Tarcal, Fő u. 61.)

e) Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)

(5) Az önkormányzat közigazgatási területe: Tarcal község közigazgatási területe.

(6) Az önkormányzat alaptevékenységi besorolását és kormányzati funkcióit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

2. § (1) Tarcal Község Önkormányzata körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben a „Tarcal Község Önkormányzata” elnevezést és a bélyegző sorszámát.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben a „Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal” elnevezést, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

(3) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben a „Tarcal Község Polgármestere” feliratot és a település megnevezését.

(4) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben a „Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” feliratot és a település megnevezését.

3. § (1) Az önkormányzati feladatellátás során keletkező iratok iratkezelésének szervezeti rendjét a Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal egyedi iratkezelési szabályzata szabályozza.

(2) Az önkormányzati feladatellátás során az iratkezeléssel és az azzal összefüggő tevékenységekre vonatkozó feladat és hatásköröket a Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal egyedi iratkezelési szabályzata tartalmazza.

(3) Az önkormányzati feladatellátás során keletkező iratok felügyeletét a jegyző látja el.

2. Az Önkormányzat jelképei, az általa alapított elismerések

4. § (1) Az önkormányzat jelképei: a település címere és zászlaja.

(2) Az önkormányzat jelképeit, a helyi kitüntetéseket, azok használatával kapcsolatos szabályokat önálló önkormányzati rendeletek rögzítik.

3. Az Önkormányzat feladat és hatáskörei

5. § (1) Az önkormányzat kötelező feladat és hatásköreit Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban Mötv.) 13. § (1) bekezdés és egyéb ágazati jogszabályok állapítják meg.

(2) Az önkormányzat törvényi kötelezettségének teljesítésén túl, pénzügyi lehetőségeinek függvényében, lakossági igények alapján maga határozza meg, hogy milyen önként vállalt feladatokat, milyen mértékben és milyen módon lát el.

(3) A Képviselő-testület által önként vállalt feladatokat a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre, a bizottságaira és jegyzőre átruházott hatásköröket, a 6. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

4. A Képviselő-testület

6. § (1) A Képviselő-testület tagjai a polgármester és a képviselők.

(2) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

7. § A Képviselő-testület mindenkori névsorát a 3. melléklet tartalmazza.

5. A Képviselő-testület ülései

8. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze.

(3) Az Mötv 44. § 2. mondata szabályozza a képviselő-testületi ülés kötelező összehívásának eseteit, módját, időpontját.

(4) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásáról a korelnök gondoskodik, ebben az esetben a Képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.

(5) Tartós akadályoztatásnak minősül a 15 munkanapot meghaladó bármely ok miatti távollét.

9. § (1) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(2) Rendkívüli ülés összehívásáról a polgármester dönt.

(3) A polgármester rendkívüli ülést hív össze:

a) halasztást nem tűrő esetekben, ha a döntéshez határidő lejárata kapcsolódik,

b) ha a Képviselő-testület döntésének hiánya az Önkormányzat, vagy intézménye zavartalan működését akadályozná, veszélyeztetné,

c) a döntés későbbi időpontban történő meghozatala tárgytalanná válna,

d) a Képviselő-testület döntésének hiánya valamely személy életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné,

e) ha az adott ügyben indokoltnak látja a Képviselő-testület véleményezését, illetve döntését.

(4) Rendkívüli ülés összehívása esetén bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.

10. § (1) A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, mely a Közös Önkormányzati Hivatal Nagyterme.

(2) A Képviselő-testület esetenként dönthet arról, hogy kihelyezett ülést tart, székhelyétől eltérő helyen. A kijelölt helyszínnek méltónak kell lennie a Képviselő-testület működéséhez.

(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésén a hallgatóság a részére kijelölt helyen foglalhat helyet.

11. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésben felsorolt esetekben zárt ülés tart, illetve zárt ülést rendelhet el.

(2) Zárt ülésen az Mötv 46. § (3) bekezdésben felsoroltak vesznek részt.

12. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület az érintett kérésére zárt ülést tart, úgy az érintett erre vonatkozó kérését - amennyiben jelen van - a testületi ülésen is előterjesztheti.

(2) A testületi ülésről távol lévő érintett az (1) bekezdés szerinti kérelmet az ülést megelőzően akár szóban, akár írásban a polgármesternél terjeszti elő.

(3) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti érintett kérését szóban terjeszti elő, úgy azt a jegyzőkönyvbe kell foglalni, amennyiben írásban kéri a zárt ülés megtartását, úgy nyilatkozatát kell csatolni a jegyzőkönyvhöz.

13. § (1) Zárt ülésen elhangzott közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat nyilvánosságát a zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosságra hozatalával kell biztosítani. Amennyiben a zárt ülésen hozott határozat személyes adatokat tartalmaz, úgy annak anonimizált változata kerül a honlapra.

(2) A nyílt és zárt ülésen hozott képviselő-testületi határozatokat a nyílt ülésről készült jegyzőkönyvvel együtt kell az önkormányzat honlapján közzétenni, illetve a nyilvános ülés jegyzőkönyvét megtekintő állampolgár rendelkezésére bocsátani.

14. § (1) A polgármester a képviselő-testület rendes üléseit az ülés helyének, időpontjának, a napirendek tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívó útján hívja össze úgy, hogy azt a képviselő-testület tagjai és az érintettek a napirendek anyagával együtt az ülés előtt legalább öt nappal megkapják. A papíralapon kézbesített képviselő-testületi meghívót és hozzá tartozó előterjesztéseket kézbesítő íven kell az érintettek részére átadni. Elektronikus meghívás esetén elektronikus levélcímre küldött értesítést kell alkalmazni.

(2) A Képviselő-testület minden nyilvános ülésére, valamennyi napirendi ponthoz tanácskozási joggal meg kell hívni a 4. melléklet I. pontjában felsorolt szerveket és személyeket.

(3) A meghívott érintett részére egyszeri kétperces hozzászólási lehetőség biztosított, kizárólag ahhoz a napirendi ponthoz, melyhez meghívták. A meghívás lehetősége opcionális.

(4) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni azon szerveket és személyeket, akiknek tevékenységét a tárgyalt napirendi pont érinti. A meghívottak az adott napirendnél tanácskozási joggal vesznek részt.

(5) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, napirendjéről, valamint a nyilvános ülés előterjesztéseinek közzétételével a Közös Önkormányzati Hivatal a település honlapján és a meghívónak a hivatal hirdetőtábláján való közzététel útján, az ülés előtt 5 nappal értesíti a lakosságot.

(6) A határozatképtelen ülést 8 naptári napon belül, változatlan napirenddel kell összehívni. Az ismételten kiadott változatlan napirendet tartalmazó meghívóhoz az előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni az érintettek számára.

6. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

15. § (1) Az alakuló ülés napirendje:

a) beszámoló a helyi önkormányzati képviselő és polgármester választás, valamint nemzetiségi önkormányzati választás lebonyolításáról, eredményeiről,

b) a képviselő-testület tagjainak eskütétele,

c) a polgármester eskütétele,

d) a polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítása,

e) a polgármester programjának ismertetése,

f) Szavazatszámláló Bizottság megválasztása,

g) alpolgármester választása,

h) alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása,

i) képviselők tiszteletdíjának megállapítása tárgyában döntéshozatal,

j) bizottságok struktúrájának kialakítása, bizottságok tagjainak, elnökeinek megválasztása, vagy ezzel kapcsolatos polgármesteri koncepció ismertetése,

k) egyebek.

(2) Az alpolgármester választását a Képviselő-testület által választott két tagú szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.

(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a választás időpontját,

b) a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak nevét

c) a titkos szavazás rendjét,

d) a titkos szavazás eredményét,

e) a szavazatszámláló bizottság elnökének és tagjainak aláírását,

f) a jegyző aláírását.

(4) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

7. A Képviselő-testület munkaterve

16. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv szerint végzi munkáját.

(2) A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti legkésőbb a tárgyfélévet megelőző félév utolsó hónapjában a Képviselő-testület elé. A munkatervben megtárgyalandó napirendekre a Képviselő-testület tagjai, a bizottságok tagjai, a jegyző, valamint a helyi civil szervezetek tehetnek javaslatot.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülés tervezett időpontját (hónap),

b) a tervezett napirendi pontokat,

c) a tervezett napirendi pontok előterjesztőit és az előkészítésben résztvevő személyeket,

d) az előterjesztéshez kapcsolódó szükséges bizottsági véleményezés tényét,

e) az adott időszakban tervezett, közmeghallgatás időpontját és témáját.

(4) A Képviselő-testület munkatervében az ülés napirendjére kell tűzni a polgármester tájékoztatóját a két testületi ülés közötti időszak legfontosabb eseményeiről és az általa tett intézkedésekről.

(5) Az ülésen a polgármester és a jegyző tájékoztatást ad az ülésre szóló meghívó kiküldésének időpontjáig lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról.

8. Az ülésvezető jogkörei

17. § Az ülésvezető

a) megnyitja a Képviselő-testület ülését,

b) a jelenléti ív alapján megállapítja az ülés határozatképességét,

c) megállapítja a bejelentés alapján és a bejelentés nélkül távolmaradó képviselőket,

d) az ülés teljes időszakában vizsgálja a határozatképességet,

e) a határozatképtelen ülést elnapolja,

f) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

g) egyenként tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

h) napirendi pontonként megnyitja a vitát,

i) engedélyezi a kérdések feltevését, a hozzászólások, vélemények nyilvánítását,

j) lezárja a vitát,

k) lezárja a napirendi pont tárgyalását,

l) szavazása bocsátja a döntési javaslatokat,

m) gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról,

n) szünetet rendel el,

o) felfüggeszti az ülést,

p) berekeszti az ülést,

q) bezárja az ülést.

9. A tanácskozás rendje

18. § (1) A napirend tárgyalási sorrendje:

a) intézmények és egyéb külső szervek, szervezetek beszámolói,

b) rendelet megalkotását igénylő napirendi pontok,

c) határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,

d) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok,

e) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről, fontosabb intézkedésekről,

f) tájékoztató a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

g) egyebek, képviselők, meghívottak bejelentései.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.

(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

a) az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,

b) az előterjesztéssel kapcsolatban véleményező, javaslattevő bizottság ismerteti véleményét,

c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

d) az előterjesztéssel kapcsolatos vélemények, ellenvélemények, vita

e) módosító javaslatok megtétele,

f) döntés a módosító javaslatokról, javaslatonként, ha vita nincs, akkor egyben, vagy

g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról, az esetleges módosításokkal kiegészítve, ha vita nincs, akkor a polgármester javaslatára egyben.

(4) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

(5) Napirendi pont felvételére javaslatot bármely képviselő-testületi tag és a jegyző is tehet, a napirendi pontok megtárgyalása előtt, melyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(6) Az elfogadott napirendi pontokról szóló felsorolást a napirendi pontok sorszámának, címének, és az előterjesztőnek a megjelölésével egy határozatban a nyílt és amennyiben zárt ülés van a zárt ülés napirendi pontjainak felsorolásával kell meghozni.

19. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

(2) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja, egy ízben maximum két percben.

(3) A napirendi pont előterjesztőjéhez a képviselők és tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyekre a vita előtt van válaszadási lehetőség maximum öt percben. A vita lezárására, vagy a hozzászólás időtartamának korlátozására a polgármester vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet.

(4) A vita során a napirendi ponttól eltérni nem lehet.

(5) A hozzászólások befejezése után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére érkezett javaslatokra.

(6) A vita során indokolt esetben a Képviselő-testület tagja ügyrendi javaslatot tehet, mely a vita azonnali lezárását vonja maga után és a napirendi pont megoldási javaslata egyben. Az ügyrendi javaslatról a polgármester az elhangzást követően azonnal szavazást rendel el. Az ügyrendi javaslat elfogadását követően a napirendi pont tárgyalását nem lehet folytatni.

20. § (1) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését zavaró képviselőt, jelenlévő előterjesztőt, vagy érintettet,

b) a tárgytól eltérő, vagy ugyanazon érveket, megismétlő hozzászólót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,

c) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testület tekintélyét sértő kifejezést használ,

d) tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a tanácskozást lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén az ülést felfüggeszti. Ha a felfüggesztés után újból megnyitott ülésen a rendzavarás megismétlődik, az ülést berekeszti és a még le nem zárt napirendek tárgyalását a soron következő ülésre napolja,

e) a megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendre utasítja, figyelmezteti. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintett állampolgárt a terem elhagyására felkéri.

(2) A polgármester a rendfenntartás érdekében tett, indokolt intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(4) Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak, feltéve, ha ezt a szándékukat az ülést megelőző nap 15.00 óráig a polgármesternek írásban bejelentették.

10. Az előterjesztések

21. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) rendelet-tervezet és indokolása,

b) határozati javaslat,

c) beszámoló,

d) jelentés,

e) tájékoztató,

f) önálló indítvány,

g) levél,

h) megkeresés.

(2) Az előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester,

b) a Képviselő-testület tagjai,

c) a Képviselő-testület bizottságai,

d) a jegyző,

e) az intézményvezetők,

f) külső szerv, vagy szervezet vezetője a tevékenységéről szóló beszámolóval kapcsolatban.

(3) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket általában írásban kell elkészíteni és lehetőség szerint határozati javaslattal együtt a meghívóhoz csatolni kell.

(4) Egyszerűbb döntést igénylő ügyekben írásbeli előterjesztést nem kell készíteni. Ilyen esetekben a meghívóhoz csak határozati javaslatot kell mellékelni.

(5) Halaszhatatlan esetben, valamint az adatok testületi ülést követlenül megelőző rendelkezésre állása esetén a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(6) Rendkívüli képviselő-testületi ülés esetén az előterjesztés írásbelisége mellőzhető. A szóbeli előterjesztésnek világosnak és közérthetőnek kell lennie, abban minden rendelkezésre álló információt ismertetni kell a döntéshozók felé.

22. § (1) Az előterjesztést a munkatervben meghatározott előterjesztő köteles elkészíteni úgy, hogy a szükséges egyeztetésre, véleményezésre, bizottsági állásfoglalásra megfelelő idő álljon rendelkezésre.

(2) Az előterjesztés tartalmazza:

a) a téma kifejtését, elemzését, értékelését tartalmazó részt,

b) rendelet megalkotásánál, vagy módosításánál rendelet-tervezetet és hatásvizsgálatot,

c) határozathozatalt igénylő döntésnél határozati javaslatot.

(3) Az előterjesztés tartalmi követelményei:

a) tárja fel a meglévő problémákat, adjon számot az elvégzett munkáról, tevékenységről,

b) döntés-centrikus legyen,

c) foglalja össze azokat a tényeket, adatokat, amelyek alkalmasak megfelelő következtetések levonására, célszerű, előremutató döntések meghozatalára,

d) két vagy több döntési lehetőség esetén alternatív határozati javaslatok kerülhetnek kidolgozásra,

e) a határozati javaslatban meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személy nevét, a döntés végrehajtási határidejét, amennyiben releváns.

11. Döntéshozatal

23. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A nyílt szavazás során a Képviselő-testület tagjai kézfelemeléssel szavaznak, közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket. Szavazni „igen”, „nem”, „tartózkodás” módokon lehet.

(3) A polgármester a vita lezárását és összefoglalását követően, amennyiben módosítási javaslat nem volt, az előterjesztett rendelet-tervezetet, vagy határozati javaslatot szavazásra bocsátja.

(4) A képviselő-testület egyetértése esetén a polgármester a módosítási javaslatokat összefoglalva, vagy a döntési javaslatot a módosításokkal kiegészítve bocsátja szavazásra. Amennyiben ugyanazon rendelkezéshez, a határozatnak ugyanazon pontjához több, tartalmában eltérő módosító indítvány, javaslat hangzik el, úgy a polgármester dönt azok megszavazásának rendjéről.

(5) A módosító indítványok, javaslatok megszavazása után kerülhet sor a rendelet-tervezet, illetve a határozati javaslat módosító indítvánnyal együtt történő megszavazására.

(6) Az előterjesztő által elmondott módosító indítványokat az eredeti előterjesztés részének kell tekinteni, ezért nem kell külön szavazásra bocsátani.

24. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület ülését vezető a határozatképesség hiányát állapítja meg, úgy egy alkalommal – maximum 15 percre – az ülést felfüggesztheti.

(2) Ha az ülés ezt követően is határozatképtelen, akkor az ülésvezető az ülést elnapolja.

(3) A határozatképtelenség miatt nem tárgyalt napirendi pontokat a soron következő ülésen kell napirendre tűzni.

25. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra vonatkozó szabályokat az Mötv. 49. § (1) és (1a) bekezdésben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

(2) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a polgármester, polgármester személyes érintettsége miatt a pénzügyi bizottság elnöke az ok tudomására jutását követő testületi ülésen jelez a Képviselő-testület felé.

(3) A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a (2) bekezdés szerinti jelzést követően az érintettet az ülésvezető figyelmezteti és a Képviselő-testület az ügyben ismételt szavazást tart.

(4) A (3) bekezdés szerinti szavazás eredményeként hozott határozatnak tartalmaznia kell

a) az érintett határozat számát, tárgyát,

b) az ismételt döntés okát, és

c) a tárgyi döntést.

26. § (1) A Képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg.

(2) Minősített többség – a megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata – szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott esetekben továbbá:

a) a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásához,

b) a polgármester elleni kereset benyújtásához,

c) a gazdasági program elfogadásához,

d) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, tagi kölcsön, valamint az önkormányzat intézményei részére kamatmentes hitel nyújtásához,

e) önkormányzati vagyonnal való rendelkezéshez hárommillió forint felett,

f) helyi népszavazás kiírásához a törvény által nem kötelező esetekben,

g) kitüntetés adományozásához,

h) testületi hatáskörök átruházásához,

i) peres ügyekben hozott döntésekhez,

j) titkos szavazással hozott döntésekhez.

27. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

(2) A Képviselő-testület eseti jelleggel határoz a szavazás titkosságáról.

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, elkülönített helyiségben, urna igénybevételével történik.

(4) A titkos szavazásra a Képviselő-testület tagja tehet javaslatot, melyről a képviselő-testület minősített többséggel szavaz.

(5) A titkos szavazáshoz tagjai közül a Képviselő-testület háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ, egy elnököt és két tagot. A bizottság ülésén a törvényesség fenntartása érdekében részt vesz a jegyző.

(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a testületi ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.

(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a jegyzőkönyv megnevezést,

b) a titkos szavazás tárgyát, amely ügyben a testület a szavazást elrendelte,

c) a szavazás időpontját, év, hónap, nap, óra megjelöléssel,

d) a titkos szavazás rendjét,

e) a titkos szavazás eredményét,

f) a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak és a jegyzőnek az aláírását.

28. § (1) A Képviselő-testület név szerinti szavazást köteles elrendelni, ha azt a törvény írja elő.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző betűrendben felolvassa a képviselők nevét, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasását követően „igen”, „nem”, „tartózkodom” kifejezések valamelyikével szóban szavaznak.

(3) A név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza az ülésről távol lévő képviselők nevét is, „távollévő” megjelöléssel.

(4) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza

a) a jegyzőkönyv megnevezést,

b) a szavazás tárgyát,

c) a szavazás időpontját, év, hónap, nap, óra megjelöléssel,

d) a hozott döntés megnevezését, mely a javaslat elfogadása, elutasítását is tartalmazza,

e) a szavazás eredményét, szavazatszám és „igen, nem, tartózkodás” megjelöléssel,

f) a polgármester és a jegyző aláírását.

(5) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.

29. § (1) Amennyiben a döntés elfogadásához szükséges többséget a javaslat nem kapja meg, úgy az ülésvezető 15 perc szünetet rendel el. A szünet után az Mötv. 47. § (2) bekezdésében foglaltak betartásával bocsátja az ülésvezető az előterjesztést szavazásra.

(2) Amennyiben ezen szavazás nem vezet eredményre, az előterjesztést az előterjesztőnek ismételt mérlegelésre vissza kell adni és az így újra átdolgozott előterjesztést a soron következő rendes ülésen napirendre kell tűzni.

12. Önkormányzati rendelet

30. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényes felhatalmazás alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A rendelet alkotását – a polgármesternél – az alpolgármester, a települési képviselő, a Képviselő-testület bizottsága és a jegyző kezdeményezheti.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata, melynek szakmai kidolgozásában a Közös Önkormányzati Hivatal érintett munkatársai részt vesznek.

(4) A rendelet-tervezetet a véleményezésre köteles, vagy jogosult szerveknek, személyeknek a jegyző küldi meg. Az előterjesztés részét képezi, amennyiben rendelkezésre áll, a megkeresett szerv, személy véleménye.

31. § (1) Az elfogadott rendelet hiteles szövegének megszerkesztése, a rendelet hatályosságának biztosítása a jegyző feladata.

(2) A rendelet kihirdetését követően a Nemzeti Jogszabálytárban történő publikálásáért a jegyző felelős.

(3) A rendelet egységes szerkezetbe foglalását követően hiteles szövege közzétételre kerül az önkormányzat hivatalos honlapján.

(4) Az önkormányzati rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárban történő közzétételen kívül, a helyben szokásos módon – a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel – kell kihirdetni.

(5) Az önkormányzati rendeleteket szükség szerint, de legalább kétévente felül kell vizsgálni.

(6) A kihirdetett önkormányzati rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

a) az önkormányzati rendelet számát,

b) az önkormányzati rendelet címét,

c) a kihirdetés időpontját,

d) a hatályba lépés időpontját,

e) a módosító önkormányzati rendeletek számát, kihirdetésének időpontját,

f) a hatályon kívül helyezés időpontját, a hatályon kívül helyező rendelet számát.

13. Határozat

32. § (1) A Képviselő-testület által hozott döntést határozatba kell foglalni, amennyiben a döntés nem önkormányzati rendelet.

(2) A határozat tartalmazza

a) a képviselő-testület döntését az adott ügyben,

b) az ellátandó feladatokat,

c) a felelősök megnevezését,

d) a feladat ellátására adott felhatalmazást,

e) a döntés végrehajtására adott határidőt.

(3) A Képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(4) A határozat megjelölés magában foglalja a képviselő-testület elnevezését, a határozat számát arab számmal, „/”jelet, majd az évszámot, a határozathozatal hónapját római számmal, napját arab számmal „()” zárójelek által körbe zártan, valamint a döntés tárgyából képzett címét, „-ról, ről” raggal ellátva.

(5) A Képviselő-testület nem hoz határozatot:

a) ügyrendi kérdésekben,

b) informális tájékoztatás tudomásul vételéről,

c) kérdésre adott válasz elfogadásáról,

d) feladat-meghatározást nem tartalmazó tájékoztatásról, bejelentésekről.

14. Jegyzőkönyv

33. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a Képviselő-testület ülésén történt legfontosabb eseményeket. A jegyzőkönyv egy eredeti nyomtatott példányban készül.

(2) A jegyzőkönyv az Mötv-ben foglaltakon túl tartalmazza

a) a polgármester által az elhangzott felvetésekre, kérdésekre, hozzászólásokra adott válaszát,

b) a polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseit,

c) a szünet elrendelésének tényét,

d) az ülés felfüggesztésének tényét,

e) az ülés berekesztésének, bezárásának tényét.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:

a) a jelenléti ívet,

b) az írásos előterjesztéseket, indítványokat,

c) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó törvényességi észrevételeit, mely a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztés részét képezi,

d) a név szerinti szavazás esetén felvett jegyzőkönyvet, a szavazás számszerű eredményéről,

e) a megalkotott önkormányzati rendeletek elfogadott, kihirdetett példányait,

f) elfogadott szabályzatok aláírt, bélyegzett hiteles példányát,

g) a 10. § (1) bekezdésében foglalt nyilatkozatot a nyilvános vagy zárt ülésen való tárgyalásról.

(4) A jegyzőkönyv minden oldalát folyamatos sorszámozással kell ellátni, majd a bal felső sarkán tűzőgéppel össze kell fűzni. Ugyanitt a jegyzőkönyv valamennyi lapját zárócímkével kell átragasztani oly módon, hogy az okirat sérelem nélkül ne legyen megbontható. A zárócímkét a jegyzőkönyv első és utolsó oldalán úgy kell bélyegzőlenyomattal ellátni, hogy a lenyomat részben a zárócímkére, részben az okiratra kerüljön.

(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről az ülést követő 15 napon belül a jegyző gondoskodik.

(6) A jegyzőkönyv aláírására az Mötv. 52. § (2) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

34. § (1) A Képviselő-testület nyílt üléséről készült jegyzőkönyvbe, a nyílt ülésen tárgyalt előterjesztésekbe, a zárt ülés személyi adatokat nem tartalmazó határozataiba, továbbá a zárt ülésen tárgyalt közérdekű adatokba, közérdekből nyilvános adatokba a választópolgárok betekintési jogát a jegyző a honlapon történő megjelenéssel biztosítja.

(2) A zárt ülés személyi adatokat nem tartalmazó határozatait, továbbá a zárt ülésen tárgyalt közérdekű adatokat, közérdekből nyilvános adatokat az állampolgárok a honlapon tekinthetik meg.

15. Közmeghallgatás, falugyűlés

35. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, melynek lefolytatására a Képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadók.

(2) Közmeghallgatást kell tartani:

a) terület- és településfejlesztési koncepciók véleményezésére,

b) helyi építési szabályzat készítése, módosítása esetén,

c) terület-szervezési kérdések esetén,

d) a Képviselő-testület döntése alapján.

(3) A közmeghallgatás meghívóját az ülés időpontja előtt legalább 5 nappal meg kell küldeni a 14. § (2) bekezdésében meghatározottak részére. Ezzel egyidőben a polgármester az önkormányzat hirdetőtábláján, valamint honlapján a meghívó közzétételével a lakosságot tájékoztatja.

(4) A közmeghallgatás napirendi pontjaira vonatkozó előterjesztések az önkormányzat honlapján, illetve személyesen ügyfélfogadási időben a Közös Önkormányzati Hivatalban ismerhetők meg, amennyiben írásos előterjesztések készülnek.

(5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Ha a kérdés, javaslat nem válaszolható meg, illetve nem dönthető el, a Képviselő-testületnek, vagy szerveinek kell megvizsgálnia és arról a kérdést feltevőt 15 napon belül írásban kell tájékoztatni. A döntéshez a jelenlevő képviselők több mint felének támogató, vagy elutasító szavazata szükséges.

(6) A közmeghallgatáson a polgármester tájékoztatást ad közérdekű és aktuális településpolitikai kérdésekről, ezen belül a beruházásokról, az önkormányzat aktuális vagyoni helyzetéről.

III. Fejezet

A képviselő jogállása, vagyonnyilatkozata

16. A képviselő jogállása

36. § (1) A képviselőt az Mötv-ben és jelen Szabályzatban foglalt jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik. A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítására vonatkozó szabályokat, - amennyiben a Képviselő-testület megállapítja - külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

37. § (1) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.

(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki:

a) engedéllyel, (maximálisan évi 3 rendes ülés)

b) betegség miatt

volt távol.

(3) A képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről két egymást követő alkalommal igazolatlanul távol maradó képviselő, bizottsági tag tiszteletdíját három hónap időtartamra 25%-kal csökkenteni kell.

(4) Az igazoltan és igazolatlanul távollévők nyilvántartásáról a Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik, és évente egy alkalommal – a tárgyév utolsó bizottsági ülésére - adatot szolgáltat a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságnak.

38. § (1) A képviselő a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságnak.

(2) Az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokat az Mötv. 36. §-a tartalmazza.

(3) A méltatlansági eljárásra az Mötv. 38. § (4) bekezdésben foglaltak az irányadók.

(4) Az összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása, az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladata.

17. A képviselő vagyonnyilatkozata

39. § Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségeire vonatkozó szabályokat az Mötv. 39. §-a, a bizottságok nem képviselő tagja vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségeire vonatkozóan az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 5. § és 11. § (1)-(5) bekezdései tartalmazzák.

40. § A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén annak benyújtásáig az Mötv. 39. § (2) bekezdésében foglalt jogkövetkezményeket kell alkalmazni.

41. § (1) A képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság tartja nyilván.

(2) A bizottság nem képviselő-testületi tagja és hozzátartozói vagyonnyilatkozatát a Képviselő-testület Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottsága tartja nyilván.

42. § (1) A vagyonnyilatkozatokat a Közös Önkormányzati Hivatalban a titkárság veszi át, és igazolást állít ki az átvételről, illetve végzi a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos technikai tevékenységet. Az átadás-átvételi elismervényeket az átvevő részéről a jegyző írja alá.

(2) A képviselő, a Képviselő-testület bizottsága nem képviselő tagja a saját és a hozzátartozói vagyonnyilatkozatait külön-külön borítékban adja át az átvételre jogosult hivatali dolgozónak.

(3) A képviselő a saját vagyonnyilatkozatát névvel ellátott nyílt, míg a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat névvel ellátott lezárt borítékban, a bizottság nem képviselő tagja a saját és hozzátartozói vagyonnyilatkozatát névvel ellátott lezárt borítékban adja át. Az átvételkor a képviselő hozzátartozója, a bizottság nem képviselő tagja és hozzátartozója borítékját a Közös Önkormányzati Hivatal körbélyegzőjével kell lebélyegezni, a leragasztott borítékokat a vagyonnyilatkozatot tevő a ragasztásnál a bélyegzőn aláírásával rögzíti.

(4) A (2)–(3) bekezdésben felsorolt vagyonnyilatkozatokat az egyéb iratoktól elkülönítetten kell kezelni, azokat a jegyző által kijelölt biztonsági zárral ellátott páncélszekrényben kell tárolni.

(5) A vagyonnyilatkozatokról, az ellenőrzési eljárásról, az ellenőrzés során a vagyonnyilatkozatokba történő betekintésről, valamint az átvételről, a vagyonnyilatkozatok visszaadásáról a Szervezeti és Működési Szabályzat 5. melléklete szerinti nyilvántartást, illetve igazolást kell kiállítani és vezetni.

IV. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, jogállásuk, feladataik

18. A Polgármester

43. § (1) A Polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A főállású Polgármester munkarendje:

a) hétfő-kedd és csütörtöki napokon 7.30 órától 16.00 óráig,

b) szerdán 7.30 órától 17.00 óráig,

c) pénteken 7.30 órától 12.30 óráig.

(3) A Polgármester szabadságát a Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/C. §-a szerint hagyja jóvá.

(4) A Polgármester minden héten hétfőn, szerda és pénteken 8.00 órától 12.00 óráig ügyfélfogadást tart.

(5) A Polgármester feladatait az Mötv. 65-67. §-ai szabályozzák. A polgármester ezen túlmenően:

a) segíti a képviselők munkáját, irányítja és összehangolja a Képviselő-testület működését,

b) irányítja az Alpolgármester munkáját, biztosítja a vezetés egységét, az Alpolgármester részére rendszeres tájékoztatást nyújt, meghatározza az időszerű feladatokat és tevékenységéről beszámoltatja őt,

c) a helyi újság, a honlap és egyéb fórumok útján rendszeresen tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat munkájáról,

d) kapcsolatot tart az önszerveződő közösségek, helyi szervezetek, karitatív és egyéb társadalmi szervek, egyesületek vezetőivel.

44. § (1) A Polgármester a Képviselő-testület határozatképtelensége, vagy határozathozatal hiánya miatt az Mötv. 42. §-aiban meghatározott ügyek kivételével minden testületi hatáskörbe tartozó ügyben döntést hozhat, melyről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatni köteles.

(2) A Polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben dönthet. Halaszthatatlan önkormányzati ügynek minősül az az ügy, melynek tárgyában a döntés elmaradása a kötelező önkormányzati feladatok ellátását, vagy a Képviselő-testület határozatának végrehajtását veszélyeztetné.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az önkormányzati feladatok ellátásának folyamatos és hatékony biztosítása érdekében, az éves költségvetésben biztosított előirányzatokon belül 1.000.000 Ft összegig kötelezettséget vállaljon, szerződést kössön. Az 1.000.000 – 1.500.000 Ft összegű szerződéskötésnél előzetesen konzultálni köteles a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnökével.

(4) A polgármesteri tisztség az Mötv. 69. § (1) bekezdésében szabályozott esetekben megszűnik.

19. Az Alpolgármester

45. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül az Mötv. 74. §-ában foglaltak figyelembevételével egy fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.

(2) Az alpolgármester tisztsége az Mötv. 76. §-ában szabályozott esetekben szűnik meg.

(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el munkáját.

(4) Az alpolgármester minden hónap harmadik szerdáján 15.00 órától 16.00 óráig ügyfélfogadást tart.

20. A Képviselő-testület bizottságai

46. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve a döntések végrehajtásának ellenőrzésére állandó bizottságokat hoz, ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) 3 fős Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságot,

b) 3 fős Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottságot.

(3) A bizottságok véleményezési és döntési jogkörét és hatásköreit a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(4) A bizottságok elnökeinek és tagjainak névsorát a rendelet 7. melléklete tartalmazza.

47. § (1) A bizottságok a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak alapján látják el munkájukat.

(2) A bizottságok ügyviteli teendőinek ellátását a Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.

21. A Közös Önkormányzati Hivatal

48. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal munkáját a Képviselő-testület által határozatával jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint látja el.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal munkarendjét – a Polgármesterrel egyetértésben a Jegyző állapítja meg.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(4) A Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói munkaköri leírásuknak, a jogszabályoknak, a belső szabályzatoknak megfelelően és a kapott utasítások szerint látják el feladataikat.

22. A Jegyző

49. § (1) A Jegyző kinevezésével kapcsolatos szabályokat az Mötv. 82. § (1) bekezdése tartalmazza.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátásának módja, hogy a polgármester a jegyzői feladatok ellátásáról a Közös Önkormányzati Hivatalban a jegyzői képesítésre vonatkozó előírásoknak megfelelő személy megbízásáról gondoskodik.

(3) Tartós akadályoztatásnak minősül a 15 munkanapot meghaladó távollét.

(4) A Jegyző feladatait az Mötv. 81. § (3) bekezdése szabályozza. A Jegyző részére magasabb szintű jogszabály feladatot állapíthat meg.

(5) A Jegyző hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyek felsorolását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(6) A Képviselő-testület és bizottságai ülésén a Jegyző köteles jelezni, ha bármely javaslattal, vagy a testületek működésével kapcsolatban jogszabálysértést észlel.

(7) A jegyző minden héten hétfőn, szerdán és pénteken 8.00 óra és 12.00 óra között ügyfélfogadást tart.

V. Fejezet

Nemzetközi kapcsolatok

50. § (1) Testvér-települési kapcsolatok kialakításáról és feltételeiről a Képviselő-testület dönt.

(2) Nemzetközi kapcsolat kialakítása céljából külföldi partnerrel a polgármester, vagy az általa megbízott személy jogosult tárgyalni.

VI. Fejezet

Az önkormányzat vagyongazdálkodása

23. Az önkormányzat vagyona

51. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonát, ezen belül forgalomképtelen, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal, valamint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnal való gazdálkodás előírásait, és a tulajdonosi jogok gyakorlásának módját külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

(2) Az önkormányzati tulajdonba tartozó vagyonelemekről a Jegyző önkormányzati vagyonnyilvántartást vezet.

(3) Az önkormányzati vagyonkataszter vezetésére az Mötv. 110. §-a, valamint a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

52. § (1) Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol.

(2) Az évente megtartandó közmeghallgatáson a polgármester tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.

24. Az önkormányzat gazdálkodása

53. § Az önkormányzat gazdálkodására az államháztartási törvényben, végrehajtási rendeletében foglaltak és az Mötv. 111-116. §-ai az irányadóak.

54. § (1) A költségvetésről szóló előterjesztést és rendelet-tervezetet a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság tárgyalja.

(2) A jegyző vagy a pénzügyi csoportvezető, a költségvetési rendelet-tervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti. Az egyeztetés eredményét jegyzőkönyvben kell rögzíteni, mely eredményeket a Képviselő-testület és a bizottságok ülésén be kell mutatni a költségvetés-tervezet tárgyalásakor abból a célból, hogy annak tartalmát a Képviselő-testület és bizottságai megismerhessék.

55. § (1) A képviselő-testület megválasztásának időtartamára gazdasági programot készít, melyet a polgármester terjeszt elő.

(2) A polgármester az előterjesztést a képviselők és a bizottsági tagok javaslatainak figyelembe vételével állítja össze.

56. § (1) A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságnak az önkormányzat belső kontroll rendszerével kapcsolatos feladatait az Mötv. 120. §-a tartalmazza.

(2) Az önkormányzat és intézményei gazdálkodási feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(3) Az önkormányzat költségvetési, a költségvetés teljesítési és szakmai tevékenységének bemutatására, értékelésére vonatkozó adatainak jogszabályban meghatározott körét a Jegyző évente a honlapon történő megjelentetéssel közzéteszi.

25. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

57. § (1) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzéséről a Jegyző gondoskodik a külön jogszabályok szerint előírt belső ellenőrzés és vezetői ellenőrzés útján.

(2) Az éves ellenőrzési tervet a Képviselő-testület a költségvetési szervek kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011.(XII.31.) Korm.rendelet 32. § (4) bekezdésében meghatározott határidőben hagyja jóvá.

(3) A polgármester a tárgyévre vonatkozó összefoglaló ellenőrzési jelentést a költségvetési szervek kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011.(XII.31.) Korm.rendelet 49. § (3a) bekezdésében foglaltak szerint a zárszámadási rendelet-tervezettel egyidejűleg terjeszti a Képviselő-testület elé.

58. § A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról, vagyonának hasznosításáról külön önkormányzati rendeletet alkot.

VII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

59. § Hatályát veszti A Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018 (III.23.) önkormányzati rendelet.

60. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

Tarcal Község Önkormányzata államháztartási szakágazati besorolása és alaptevékenységeinek kormányzati funkció szerinti megjelölése

1. Tarcal Község Önkormányzata államháztartási szakágazati besorolása:

841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

2. Az alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti megjelölése:

2.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.2. 013320 Köztemető-fenntartása és működtetése

2.3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

2.4. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

2.5. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

2.6. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

2.7. 045120 Út, autópálya építése

2.8. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása,

2.9. 047120 Piac üzemeltetése

2.10. 049010 Máshová nem sorolt gazdasági ügyek

2.11. 064010 Közvilágítás

2.12. 066010 Zöldterület-kezelés

2.13. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

2.14. 072111 Háziorvosi alapellátás

2.15. 072311 Fogorvosi alapellátás

2.16. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

2.17. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

2.18. 081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

2.19. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

2.20. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

2.21. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

2.22. 083030 Egyéb kiadó tevékenység

2.23. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

2.24. 091140 Óvodai nevelés ellátás, működési feladatai

2.25. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

2.26. 104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok

2.27. 106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

2.28. 107060 Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

2. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület által önként vállalt feladatok

1. Non-profit (civil) szervezetek és egyesületek támogatása

2. Sportszervezetek támogatása

3. Helyi újság kiadása

4. Elismerő címek, kitüntetések adományozása

5. Szálláshely szolgáltatás

3. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület névsora

1. Polgármester: Butta László

2. Képviselők:

2.1. Biró László

2.2. Gergely Csaba

2.3. Kissné Fási Nóra

2.4. Kisvárdainé Posta Mariann

2.5. Perge Géza

2.6. Varga Lajos

4. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület ülésére meghívottak:

1. Valamennyi ülésre tanácskozási joggal meghívottak:

1.1. egyéni választókerület országgyűlési képviselő

1.2. Járási Hivatal vezetője

2. A tárgyalt napirendnél való érintettség esetén tanácskozási joggal meghívott

2.1. beszámoló, tájékoztató előterjesztője,

2.2. a napirendi pontokban érintett önkormányzati fenntartásban lévő intézmények vezetői,

2.3. a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi csoportvezetője

2.4. a Közös Önkormányzati Hivatal műszaki ügyintézője,

2.5. a Közös Önkormányzati Hivatal adóügyi ügyintézője,

2.6. bizottságok nem képviselő-testületi tagjai.

3. Tevékenységi körüket érintően tanácskozási joggal a Képviselő-testület és Bizottságai üléseire meghívandó helyi önszerveződő közösségek képviselői:

3.1. Tarcali Polgárőr Egyesület

3.2. Diáksport Egyesület

3.3. Tarcal Jövőjéért Közalapítvány

3.4. Kikelet Gyermekjövő Alapítvány

3.5. Tarcali Ötök Egyesület

5. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

NYILVÁNTARTÁS

1. Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai és a bizottságok nem képviselő tagjai által leadott vagyonnyilatkozatokról

1.1. ……….. év

1.2. Nyilvántartás

Sorszám

Képviselő neve

Hozzátartozó neve

Nyilvántartási szám

Átvétel időpontja

2. Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai vagyonnyilatkozat ellenőrzési eljárásáról

2.1. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást kezdeményező

2.2. Neve: ..................................................................................................................................................

2.3. Címe: .................................................................................................................................................

2.4. Az eljárás kezdeményezésének időpontja:.........................................................................................

2.5. Az eljárásban érintett képviselő:........................................................................................................

2.6. A vagyonnyilatkozat kifogásolt része:..................................................................................................

2.7. A 2.6 pont megjelölésének hiányában a hiánypótlás időpontja:.........................................................

2.8. Az érintett tájékoztatásának időpontja a bejelentésről:......................................................................

2.9. Azonosító adatok átadásának időpontja a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság részére: .......

2.10. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság ülésének időpontja:.....................................................

2.11. Az eljárás eredménye:

2.11.1. bejelentés elutasítva, mert

2.11.2. nyilvánvalóan alaptalan,

2.11.3. hiánypótlást nem vagy nem megfelelően teljesítette,

2.11.4. az ismételt kezdeményezés új tényállást nem tartalmaz.

2.11.5. a bejelentés alapján az ügyrendi bizottság megállapításai:

2.12. Azonosító adatok törlésének időpontja:............................................................................................

2.13. A Képviselő-testület tájékoztatásának időpontja a kezdeményezésről: ...........................................

3. Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai vagyonnyilatkozataiba történő betekintésről

Betekintő személy neve

Aláírása

Betekintés ideje

megjegyzés

4. IGAZOLÁS Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagja/bizottság nem képviselő tagja vagyonnyilatkozat átvételéről

4.1. Alulírott vagyonnyilatkozat tételre kötelezett önkormányzati képviselő/bizottság nem képviselő tagja az alábbi vagyonnyilatkozatot(kat) adom át:

4.2. önkormányzati képviselő /bizottság nem képviselő tagja

4.3. házastárs/élettárs

4.4. gyermek

4.5. gyermek

4.6. gyermek

4.7. Tarcal,

Önkormányzati képviselő/
bizottság nem képviselő tagja

Átvevő

5. IGAZOLÁS Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagja/bizottság nem képviselő tagja vagyonnyilatkozat visszaadásáról

5.1. Alulírott vagyonnyilatkozat tételre kötelezett önkormányzati képviselő/bizottság nem képviselő tagja az alábbi hozzátartozói vagyonnyilatkozatot(kat) veszem át:

5.2. házastárs/élettárs

5.3. gyermek

5.4. gyermek

5.5. gyermek

5.6. Tarcal,

Önkormányzati képviselő/
bizottság nem képviselő tagja

Átvevő köztisztviselő

6. IGAZOLÁS Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagja/bizottság nem képviselő tagja vagyonnyilatkozat visszaadásáról

6.1. Alulírott önkormányzati képviselőként/bizottság nem képviselő tagjaként vagyonnyilatkozat tételre kötelezett, képviselői mandátumom/bizottsági tagságom megszűnése miatt az alábbi vagyonnyilatkozatot(kat) veszem át:

6.2. önkormányzati képviselő/ bizottság nem képviselő tagja

6.3. házastárs/élettárs

6.4. gyermek

6.5. gyermek

6.6. gyermek

6.7. Tarcal,

Önkormányzati képviselő/
bizottság nem képviselő tagja

Átvevő köztisztviselő

6. melléklet a 11/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület által bizottságaira, a polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat- és hatáskörök

1. Valamennyi bizottság feladat- és hatásköre:

1.1. A bizottság előzetesen állást foglal és véleményez:

1.2. a feladatkörét érintő előterjesztésekről,

1.3. a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetről

1.4. a bizottság feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezetről.

1.5. A bizottság dönt a Képviselő-testület által átruházott jogkörökben.

1.6. A bizottság kapcsolatot tart a feladatkörét érintő szakterületen működő intézményekkel és a lakossági önszerveződő közösségekkel.

2. Az egyes bizottságok feladat- és hatásköre

2.1. Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

2.1.1. Előzetesen állást foglal a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben:

2.1.2. a költségvetés megállapítása, módosítása,

2.1.3. a zárszámadás megállapítása,

2.1.4. hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, tagi kölcsön, az önkormányzat intézményeinek nyújtott kamatmentes hitel,

2.1.5. alapítvány létrehozása, ahhoz való csatlakozás,

2.1.6. helyi adó bevezetése, megállapítása, módosítása, megszüntetése,

2.1.7. az önkormányzati intézmények éves gazdasági-, számviteli-, ellenőrzési programja és az ellenőrzésről szóló beszámoló elfogadása,

2.1.8. támogatások odaítélése, felhasználásának ellenőrzése

2.1.9. önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok bérleti díjának megállapítása, felülvizsgálata

2.1.10. gazdasági társaság alapítása, meglévő társaság üzletrészének, részvényének megvásárlása, vagy eladása,

2.1.11. vagyonkezeléssel és gazdálkodással kapcsolatos koncepciók, önkormányzati rendeletek,

2.1.12. önkormányzati vagyon átminősítése kérdésében,

2.1.13. önkormányzati vagyon elidegenítése, gazdasági társaságba vagy alapítványba történő bevitele, térítésmentes átadása, közérdekű kötelezettség vállalása,

2.1.14. a korlátozottan forgalomképes és üzleti vagyon körébe tartozó vagyontárgyak tekintetében a bérbeadásról, használatba adásról és haszonbérletről,

n)az önkormányzati beruházásokhoz fejlesztési koncepciók előkészítése,

2.1.15. biztosítási szerződések véleményezése.

2.1.16. településüzemeltetési, településrendezési, műszaki, felújítási, karbantartási programok, tervek előterjesztések,

2.1.17. a település közmű- és közúthálózatának fejlesztésére tett javaslatok,

2.1.18. belterületi határokra, illetve annak módosítására tett javaslatok,

2.1.19. a helyi közút forgalmi rendjének kialakítása (ha jogszabály másként nem rendelkezik),

2.1.20. a közterület elnevezési javaslatok és az előterjesztések.

2.2. Dönt átruházott hatáskörben:

2.2.1. Vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése.

2.2.2. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és bizottságok nem képviselő tagjai, valamint a képviselőkkel és a bizottságok nem képviselő tagjaival közös háztartásban élő házas- vagy élettárs, valamint gyermek vagyonnyilatkozatát.

2.2.3. Lefolytatja a képviselő-testület tagjai, valamint a bizottságok nem képviselő tagjaival szemben felmerült összeférhetetlenség esetén a 38. § szerinti eljárást.

3. Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottság

3.1. Előzetesen véleményezi és állást foglal a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben:

3.1.1. valamennyi szakterületét érintő önkormányzati rendeletalkotás, módosítás,

3.1.2. feladatkörébe tartozó előterjesztések, koncepciók,

3.1.3. kulturális beruházások, fejlesztések, valamint a szakmai pályázatok előkészítésében,

3.1.4. az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlőinek kijelölése,

3.1.5. közreműködik a lakosság szociális helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában,

figyelemmel kíséri a művelődési és oktatási intézmények működését,

3.1.6. a költségvetés megállapításához javaslatot tesz a területét érintő feladatok ellátásához szükséges költségek tekintetében, különös tekintettel a civil szervezetek (művészi csoportok) tevékenységére,

g)segíti a gyermek- és ifjúsági jogok érvényesítésével kapcsolatos feladatokat, vizsgálja ezek megvalósítását, elemzi a meghatározó és befolyásoló tényezőket,

3.1.7. támogatja, felkarolja a művelődéssel, kultúrával kapcsolatos helyi kezdeményezéseket,

3.1.8. évente beszámol a munkájáról, valamint a hatáskörébe tartozó intézményeknél végzett ellenőrzésről.

3.2. Dönt átruházott hatáskörben:

3.2.1. ápolási díj megállapítása,

3.2.2. rendkívüli települési támogatás megállapítása (tárgyévi költségvetési előirányzat 75%-ának megfelelő összegéig),

3.2.3. gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás megállapítása.

4. A polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök:

4.1. Átruházott hatáskörben dönt:

4.2. az elhunyt személy temetési költségeihez való hozzájárulás megállapítása,

4.3. a köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés megállapítása,

4.4. rendkívüli települési támogatás krízishelyzetben (a tárgyévi költségvetési előirányzat 25%-ának megfelelő összegig),

4.5. településképi bejelentési eljárás lefolytatása,

4.6. településképi kötelezési eljárás lefolytatása,

4.7. 100%-os támogatottságú, önerőt nem igénylő pályázatok benyújtása,

4.8. a hazai, vagy európai uniós támogatással megvalósuló fejlesztések lebonyolításában a résztvevők (előkészítés, projektmenedzsment, műszaki ellenőr, stb.) kiválasztása, a kiválasztott vállalkozókkal, vállalkozásokkal a szerződés megkötése, kivéve a Közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLII. törvény hatálya alá tartozó, valamint a kivitelezők kiválasztására vonatkozó eljárásokat.

5. A jegyzőre átruházott feladat és hatáskörök

5.1. Átruházott hatáskörben dönt:

5.2. közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetése és kezelése,

5.3. a közösségi együttélés szabályainak megsértése esetén közigazgatási bírság megállapítása,

5.4. lakásfenntartási támogatás megállapítása,

5.5. időskorúak karácsonyi támogatásának megállapítása,

5.6. beiskolázási támogatás megállapítása,

5.7. hulladékszállítási díjhoz való hozzájárulás megállapítása,

5.8. személyes gondoskodás körében igénybe vett ellátás térítési díjához hozzájárulás megállapítása,

5.9. a közterületek elnevezéséről és a házszám-megállapítás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglalt hatáskörök gyakorlása.