Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 6.) önkormányzati rendeletének indokolása

Tiszalúc Nagyközség Helyi Építési Szabályzatáról és Szabályozási tervéről szóló 21/2000. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 08. 10

Tiszalúc Nagyközség Helyi Építési Szabályzatáról és Szabályozási tervéről szóló 21/2000. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

Az Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat, kezdeményezésre - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében foglalt feladatának eleget téve, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) kormányrendeletre (továbbiakban: Kr.) figyelemmel - a hatályos településrendezési eszközök felülvizsgálatra, módosításra vonatkozóan a Polgármester – a Képviselő-testület hatáskörében eljárva - a 26/2021. (III. 29) számon határozatot hozott. A határozatban a 1138/181, 1138/182, 1138/183 és 1138/184 hrsz.-ú ingatlanokon növényi olaj és illóolaj üzem megvalósíthatósága érdekében ipari gazdasági terület-felhasználásra történő, valamint ezzel összefüggésben a 1138/76, 1138/77, 1138/78, 1138/79 hrsz.-ú ingatlanok zöldterületre történő átminősítése településrendezési eljárásának megindításáról döntött.

A módosítási kezdeményezés a településünk településfejlesztési törekvésekkel összhangban van, ezért az ingatlanokat a hivatkozott döntés „kiemelt fejlesztési területté” minősítette, ezért a településrendezési dokumentumok egyeztetése, véleményezése a Kr. 32. § (6) bekezdés c) pontjára figyelemmel „tárgyalásos” eljárás szerint történt.

A tervezet átvezetéséhez a következő eljárásokat folytattuk le a Kr. előírásaira figyelemmel:

1./ Az érintett államigazgatási szerveket megkérdeztük a környezeti vizsgálatról szóló a 2/2005. (I.11.) Korm. rendeletelvárásai alapján a környezeti vizsgálati dokumentáció szükségességét érintően.

A megkeresett államigazgatási szervek nyilatkozatukban - az általános és egyes konkrét jogszabályi előírások betartásának kötelezettségének hangsúlyozásával – az önálló környezeti vizsgálati dokumentáció készítését nem kérték.

Ennek ismeretében a Polgármester – a Képviselő-testület hatáskörében eljárva -46/2021. (V.21.) számú határozatában lezárta a környezeti vizsgálati eljárást.

2./ A partnerségi tájékoztatás a Kr. 42. § (1) előírását követve a partnerségi egyeztetés rendjét szabályozó Kr. 29 és 29/A § (2,3), és a önkormányzat helyi rendelete alapján megtörtént.

Az egyeztetés lebonyolítására

a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 2. § (3) bekezdése felhatalmazásával kihirdetett,

a 2021. február 8. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról 80/2021. (II. 22.) Korm. rendelet 1. § 26. pontjában felsorolt,

a veszélyhelyzet ideje alatt egyes településfejlesztési, településrendezési és településkép-védelmi szabályok eltérő alkalmazásáról 546/2020. (XII. 2.) Korm. rendeletszerint kerül sor.

(kivonat a kormányrendeletből):

1. § A veszélyhelyzet ideje alatt a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletet ebben a § - ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § (1) A 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelettől eltérően

b) a helyi önkormányzat a partnerségi egyeztetés személyes megjelenést előíró szabályaitól eltérően a tájékoztatást, a véleménynyilvánítást és az egyeztetést elektronikus úton is lefolytathatja,

c) az előzetes és munkaközi tájékoztatás lakossági fóruma elektronikus úton is történhet azzal, hogy az észrevételeket és javaslatokat a közzétételtől számított tizenöt napon belül lehet megtenni, kizárólag elektronikus úton,

(2) Elektronikus útnak minősül

a) az (1) bekezdés a)–c) pontja szerinti esetekben az önkormányzat honlapján közzétett részletes szakmai tájékoztató.

A felhívást 2021. április 23. napján közzétettük, a véleményezésre meghirdetett határidőig, 2021. május 7. napjáig észrevétel nem érkezett.

Ennek ismeretében a Polgármester – a Képviselő-testület hatáskörében eljárva -47/2021. (V.21.) számú határozatában lezárta a partnerségi egyeztetési eljárást.

3./ A tervezet további egyeztetése, véleményezése a Kr. 42. § (2) bekezdései szerint történt, azaz a Borsod- Abaúj- Zemplén Megyei Kormányhivatal Állami Főépítészénél (ÁFI) kezdeményeztük az egyeztető tárgyalás megtartását.

A megkereséshez az előbbiek szerinti döntéseket és a végső véleményezési dokumentációt csatoltuk. A végső véleményezési dokumentáció a képviselőtestület által jóváhagyandó és alátámasztó munkarészeket tartalmaz.

A jóváhagyandó munkarész a hatályos Település-szerkezeti Tervben (42/2004. (IV.27.) Képviselőtestületi határozat), illetve a Helyi Építési Szabályzatban ( 21/2000. (XII.20.) önkormányzati rendelet) és a mellékeltét képező Szabályozási Tervben tartalmaz módosítást. A módosítás meghatározóan a meglévő terület-felhasználási és beépítési paraméterek módosítását jelentik, amely az érintett ingatlanokra vonatkozó normákat módosítja, illetve az egyeztetés során felmerült szakmai elvárásokra ad előírást.

Az alátámasztó munkarészek, a módosítás szakmai alátámasztását, indokolását,

valamint az egyeztetések során beérkezett adatokat, állásfoglalásokat tartalmazza.

Az ÁFI az egyeztető tárgyalást 2021. június 9. napjára kitűzte és az eljárást lefolytatta.

A BO/17/00122-21/2021. iktatószámú jegyzőkönyvben megállapította, hogy

Az államigazgatási szervek az előzetesen beérkezett, a jegyzőkönyvben rögzített és a szóban elhangzott, írásban megküldött fentebb leírt véleménye alapján - a BAZ. MKH. Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály kivételével, aki a BO/25/00985-3/2021. számú nyilatkozata szerint örökségvédelmi hatástanulmány elkészíttetését írta elő - nem emeltek kifogást az előterjesztett tervezet ellen.

Fentiek ismeretében az egyeztetési tárgyalás lezárásra került, azonban a záró szakmai vélemény kiadása a kérelmező részére csak az előírt örökségvédelmi hatástanulmány elkészíttetése és annak az illetékes államigazgatási szerv általi elfogadása után lehetséges.

Majd az ennek alapján kiadott BO/17/00122-25/2021. számú záró szakmai véleményben megállapította, hogy

A BAZ. MKH. Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály a BO/25/01685-2/2021. számú ügyszámon megadott véleményében az pótlólag becsatolt örökségvédelmi hatástanulmányt elfogadta, ezért a záró szakmai nyilatkozat kiadásának nincs akadálya.

Tiszalúc nagyközség közigazgatási területén – a növényi olaj és illóolaj gyártó üzemlétesítése érdekében Fl -ből Gip átsorolására vonatkozóan – a hatályos településrendezési eszközök módosításának, a település-szerkezeti terv, a helyi építési szabályzat, valamint az annak mellékletét képező szabályozási terv jóváhagyása ellen nem emelek kifogást.