Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 14.) önkormányzati rendeletének indokolása
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról
Hatályos: 2021. 09. 15A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról
Általános indokolás
Általános indokolás
A B-A-Z Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály - Törvényességi Felügyeleti Osztály Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 6/2020.(VI.30.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Ör.) célvizsgálata során tapasztaltakkal összefüggésben az alábbi szakmai segítséget nyújtotta:
Az Ör. 5. § (7) bekezdésében foglaltak szerint „nem állapítható meg települési támogatás annak a személynek ak az önkormányzattal szemben fennálló érvényes szerződésből fakadó fizetési kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget”.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) által intézményesített települési pénzbeli támogatás nem szociális szemponthoz való kötése ellentétes a Sztv. 26. §-ában meghatározott rászorultsági elvvel.
Az Ör. 5/A § (1) bekezdésében foglalt „állandó lakóhellyel szövegrész nincs összhangban a Sztv. 32/A § (1) bekezdésében foglaltakkal”.
Mivel szűkíti a Sztv.-ben meghatározott személyi hatályt, hiszen az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásokra a törvényi rendelkezés értelmében a településen lakóhellyel rendelkezők mellett a településen életvitelszerűen élő és tartózkodási hellyel rendelkezők is jogosultak.
Az Sztv.25. § (3) bekezdés b) pontja úgy rendelkezik, hogy a szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület a Sztv.-ben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint települési támogatást állapít meg.
A képviselő testület az Sztv. 132. (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a törvény előírásait figyelembe véve maga alakítja a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapítási feltételeit, ez által a vállalt kötelezettségei mértékét, mely rendelkezések magát az önkormányzatot is kötik.
Az Ör. 5/A § (1) bekezdésében és a 7 § (1) bekezdésben meghatározott támogatási formák esetében a feltételes mód ú szabályozás ellentétes az Sztv.-vel.
Az Ör. 6. § (1) bekezdése szerinti „kivételes méltánylást érdemlő esetben „ szabályozás széleskörű, szubjektív döntési jogosultságot biztosít a polgármester részére. Ez sérti a jogbiztonság elvét, és megnyitja az utat a szubjektív önkényes jogalkalmazás előtt. Meg kell határozni a jogalkalmazói mérlegelés keretit.
Fenti szakmai segítségnyújtásnak megfelelően az egyes rendelkezések módosításra kerültek, továbbá egy új települési támogatási forma is megalkotásra került a felsőoktatási hallgatók támogatására, és a hozzá tartozó kérelem nyomtatvány új mellékletként jelenik meg.
A rendeletet új egységes szerkezetben fogadja el a Képviselő testület.