Tokaj Város Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Általános indokolás

Tokaj Város Önkormányzatának polgármestere 2020. február 13-n fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

A 2020. évi költségvetés tervezésekor még nem számolhattunk a COVID 19 koronavírus járvány, a pandémia okozta gazdasági „válság” hatásával.

A COVID kormányzati kezelése számos olyan intézkedést tartalmazott, mely hatással volt az önkormányzat működési célú bevételeire. Az idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó állami támogatást megvonták, mely 12 708 e Ft kiesést jelentett. Az iskolák digitális oktatásra történő átállása miatt jelentősen csökkent az étkeztetett gyermekek száma, így a hozzá kapcsolódó állami támogatás is, ezt ellensúlyozta, hogy nem kellett alapanyagot beszerezni, de az állandó költségeink (bér, járulék, átalánydíj a villany esetében) nem változtak. A vendéglátóhelyek teraszai nem fizettek közterület használatot, illetve a vállalkozások tekintetében nem szedhettük be a bérleti díjat. A helyi adók tekintetében 14 122 e Ft IFA bevételt kompenzált az állam. A gépjárműadó bevételünket teljes egészében elvesztettük. Ezen kívül a védekezés költségeit saját erőből kellett megoldani az Önkormányzatnak (maszkok, fertőtlenítők, egyéb a Népegészségügyi hatóság által előírt anyagok beszerzése).

Megpróbáltuk a károkat úgy minimalizálni, hogy ne kelljen létszámcsökkentést végrehajtani, ezt úgy sikerült megoldani, hogy a határozott idejű szerződéssel rendelkező munkavállalók munkaszerződése nem került meghosszabbításra. Ezen túl a Hivatal állami támogatásának egy részét visszavontuk, minimalizáltuk az önként vállalt feladatok ellátását is. A működési forráshiányra az önkormányzat a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásából 24 438 053 Ft-ot kapott az év folyamán. Ezen túl 33 678 311 Ft kiegészítő támogatást kaptunk minimálbér ellentételezésére

A koronavírus azonban nemcsak a működés tekintetében, hanem a pályázatok megvalósítása tekintetében is problémát jelentetett. Ezt a menedzsment, illetve a kormányzat támogatási szerződés módosítás keretében kezelte, úgy, hogy a megvalósítási időszakot meghosszabbította, jellemzően 2021. év második feléig.

Mindezekre tekintettel az önkormányzat költségvetési rendelet 2 alkalommal került módosításra, jellemzően az állami támogatások korrekciója, valamint az elnyert pályázatok miatt érkezett források miatt került sor.

Tokaj Város lakosainak száma 2020. január 1-jén 3824 fő volt.

A Munkaügyi Központ adata alapján a településen a regisztrált álláskeresők száma az év végén (2020. december 20-án) 193 fő volt, melyből 365 napot meghaladóan nyilvántartott 78 fő. Járadék típusú ellátásban 26 fő, segély típusú ellátásban 25 fő, rendelkezésre állási támogatásban pedig 61 fő részesült.

Az önkormányzat 2020-ban felhalmozásra és felújításra összességében 477 266 606 Ft-tal fordított többet, mint 2019-ben. A felhalmozási jellegű kiadásoknál csak néhány beruházás fejeződött be (bölcsőde, csapadékvíz elvezetése, külterületi utak felújítása) jelentős részük áthúzódik 2021-re, illetve 2022-re.

A Polgármester az önkormányzat 2020. évi költségvetését 0 Ft működési forráshiánnyal fogadta el.

A beszámolási időszakban összesen fejlesztési célú hitelt nem vettünk fel.

Az önkormányzat a forráshiányt a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

A 2020. évben az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék ellenőrizte. Az ellenőrzésről 2021. évben készült jelentés, melyet a Képviselő-testület részére e-mailen megküldtünk. A jelentésben foglaltak intézkedést nem igényeltek.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 3 314 037 515 Ft volt. Bevételként 6 233 294 242 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 3 341 844 297 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 2 906 741 712 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 2 613 539 733 Ft. A felhalmozási célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

Az önkormányzat hitelállománnyal 2020. december 31-én nem rendelkezett.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege 2 990 800 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Magánszemélyek kommunális adója: 600 000 Ft

Idegenforgalmi adó tartózkodás után: 2 390 800 Ft

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 193 746 779 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 21 981 050 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 84 911 789 Ft.

Az intézmények 2020. évi utolsó finanszírozására 2020. december 29-én került sor, melyből az eddig beérkezett 2020. évi fizetési határidejű számláikat egyenlítették ki. Ezt követően még érkeztek 2020. évi fizetési határidejű számlák (melyek 2021. Február hónapban kifizetésre kerültek). Ezek összegét lejárt adósság állományként kell kimutatni.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 13 351 028 456 Ft, mely 4,99 %-kal 634 753 257 Ft-tal nőtt az előző évhez képest.

Az immateriális javak állománya 67,07 %-kal (13 578 870 Ft-tal), csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva, mely a Közös Hivatalnál és az intézményeknél a vásárolt szoftverek és vagyoni értékű jogok elszámolt értékcsökkenése miatt keletkezett.

A tárgyi eszközök állománya 8 578 996 635 Ft. 37,85% -os növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt. A fentieken kívül a Borsodvíz Zrt. felértékeltette a víziközmű vagyont, s annak összege került átvezetésre a koncesszióba adott eszközök közül az ingatlanok közé.

A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változtak.

A kezelésbe átadott eszközök év végi állománya 46,38 %-kal, 1 196 504 315 Ft-tal csökkent elsősorban a víziközmű vagyon átvezetése a tárgyi eszközök állománya közé következtében.

A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 2 047 727 Ft, mely 1 550 400 Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Elsősorban a COVID védekezés, valamint az EFOP-1.5.3 pályázat keretében beszerzett eszközökkel.

A csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 2 906 741 712 Ft.

A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható, mértéke 1,32% az előző évhez képest.

Az önkormányzat intézményei és a Közös Hivatalnál az érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) kimutatták.

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek összes állománya 111 586 e Ft, melyek a következő jogcímeken keletkeztek:

Tokaji Egészségfejlesztő Nonprofit Kft. 38 315 e Ft

Tokaj Kelep Zrt. 54 913 e Ft

Tokaj Consulting Kft. 7 933 e Ft

Tokaj.hu Kft. 10 245 e Ft

A részesedések a kimutatásban szerepkő tételekből tevődnek össze.

Elkészítettük Tokaj Város Önkormányzat 2020. évi gazdálkodásának helyzetéről készült tájékoztatót, melyet a következők szerint terjesztek elő.

BEVÉTELEK

I. Működési bevételek

1. Önkormányzat működési támogatásai

Helyi önkormányzat működésének általános támogatása

jogcímen

180 609 738 Ft bevételt számoltunk el.

Önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

jogcímen 103 055 854 Ft bevételt számoltunk el.

Önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása

jogcímen 467 861 848Ft bevételt számoltunk el, mely tartalmazza a szociális ágazati pótlék összegét is.

Önkormányzatok kulturális feladatainak támogatás

jogcímen 31 314 078Ft bevétellel számoltunk, mely tartalmazza a kulturális pótlék összegét is.

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások

jogcímen 405 099 528 Ft bevételt kaptunk az alábbiak szerint:

Rendkívüli támogatás: 24 438 053 Ft

Szociális tűzifa támogatás: 2 924 175 Ft

IFA támogatás: 14 122 400 Ft

Lakossági víz- és csatornatámogatás: 4 795 900 Ft

Ázsiós tőkeemelés Borsodvíz Zrt. 358 819 000 Ft

2. Működési célú támogatások államháztartáson belül 257 465 368 Ft érkezett a számlánkra az alábbi jogcímeken:

Előző évi BURSA támogatás visszautalása: 30 000 Ft

Kulturális int.fogl.érintő bérintézkedés (EMMI) 757 201 Ft

Agrártámogatás (mezőőri szolgálat) 2 160 000 Ft

EFOP-1.2.11-16 támogatás 52 362 642 Ft

EFOP-3.9.2. támogatás 34 260 680 Ft

EFOP-1.5.3. támogatás 49 672 772 Ft

MVH földalapú támogatás: 752 175 Ft

Magyar Falu Program fogorvosi rendelő 1 100 000 Ft

Magyar Falu Program óvoda tető 14 265 Ft

Időközi választásra átvett pénzeszköz Hivatal 2 189 454 Ft

Munkaügyi Hivatal támogatás Hivatal 185 955 Ft

NTP pályázat Tokaji Múzeum 600 000 Ft

Munkaügyi Hivatal támogatás TVSZ 62 885 670 Ft

Munkaügyi Hivatal támogatás Időskorúak 7 842 786 Ft

Pályázati támogatás KKK: 42 651 768 Ft

3. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belül előirányzat teljesítésének összege 134 307 371 Ft. Ezen összegeket az alábbi jogcímeken kaptuk:

Zártkerti program elszámolás (előző évi): 2 496 820 Ft

Fogorvosi rendelő felújítása (MFP): 28 751 972 Ft

Óvoda tető felújítása (MFP): 33 399 765 Ft

Vis maior támogatás (temetőnél): 13 596 940 Ft

Belterületi utak felújítása (BM): 17 258 722 Ft

Kompok felújítása 11 805 920 Ft

Közművelődési érdekeltégnövelő 649 000 Ft

Pályázati támogatás KKK: 26 348 232 Ft

4. A Közhatalmi bevételek teljesített összege 119 517 505 Ft az alábbi jogcímeken:

A

helyi adókból

származó bevétel 117 191 902 Ft az alábbiak szerint:

Magánszemélyek kommunális adója: 4 784 475 Ft

Tartózkodás utáni IFA: 4 836 789 Ft

Iparűzési adó: 107 570 638 Ft

A helyi adókhoz kapcsolódó

bírság

okból,

pótlék

okból, igazgatási szolgáltatási díjakból, valamint

talajterhelési díjból

2 325 603 Ft bevétele keletkezett az önkormányzatnak (bírság: 368 472 Ft, talajterhelési díj: 192 240 Ft, késedelmi pótlék: 1 046 091 Ft, egyéb bevétel: 73 800 Ft, igazgatási szolgáltatási díj (esküvők) 645 000 Ft)

5. Az önkormányzat működési bevétele 259 556 090 Ft ebben az időszakban, mely az 360 956 401 Ft előirányzat 71,91 %-os teljesítésének felel meg.

6. A felhalmozási bevételek 8 808 878 Ft értékben teljesültek, a polgármesteri, testületi döntéseknek megfelelően (Jókai úti lakás értékesítése, Csurgó környéki ingatlanok értékesítése, Dienes úti ingatlanrész értékesítése)

7. Működési célú átvett pénzeszközök 12 659 536 Ft érkezett a számlánkra 3 000 000 Ft kölcsön visszatérülése (Tokaj Consultingtól) 35 700 Ft Borsodvíz Zrt. előző évi lakossági-víz és csatornatámogatás elszámolása után visszafizetendő összeg, 12 000 Ft köztemetés visszafizetése, valamint 9 611 836 Ft egyszeri hozzájárulás fizetése (Időskorúak Otthona emelt ellátás) történt meg.

8. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 1 190 000 Ft értékben teljesült a Tokaji Uszodába szauna kialakítására átvett támogatások.

Finanszírozási bevételek

Likviditási célú hitelek, kölcsönök felvétele pénzügyi vállalkozásoktól előirányzata 814 677 331 Ft értékben teljesült, melyet működésre vettünk fel. (A tényleges hitelkeretünk 300 000 000 Ft, azonban a 38/2013. (IX.19.) NGM rendelet alapján a likviditási célú hitel napi záró állománya növekedését kell könyvelnünk)

Előző évek költségvetési maradványának igénybevétele a pénzmaradvány korrekciójának könyvelését követően 3 409 369 177 Ft értékben teljesült.

Államháztartáson belüli megelőlegezés, 2021. 0. havi nettó finanszírozás 27 801 940 Ft értékben teljesült.

A költségvetésben megtervezett kiadásokat is nagyon visszafogottan tudjuk teljesíteni, folyamatos likviditási gonddal küzd a település, ezért mindenkinek fokozottabban szem előtt kell tartania a szigorú, ésszerű, takarékos gazdálkodást.

A költségvetés folyó bevételeinek szintje 94,87%-os, ami a módosított előirányzat 1 981 445 794 Ft-os teljesítésének felel meg, a finanszírozási bevételeket is figyelembe véve pedig 98,85%-os a teljesítés.

KIADÁSOK

1. Működési kiadások

A működési kiadás önkormányzati szinten 84,37%-os, a 1 841 080 010 Ft módosított előirányzatból 1 553 281 655 Ft felhasználása történt meg.

A személyi juttatások felhasználása

701 633 379 Ft kifizetése történt meg. A személyi juttatások között pályázatokhoz kapcsolódóan 78 145 253 Ft kifizetése történt meg.

A munkaadókat terhelő járulék és szoc.ho

előirányzatának 84,70%a került felhasználásra. A munkaadókat terhelő járulékok és szoc.hó között pályázatokhoz kapcsolódóan 12 576 842 Ft kifizetése történt meg.

A dologi jellegű kiadások

összesen 557 741 255 Ft-ot igényeltek, ami 74,12%-os teljesítésnek felel meg, ez az alacsony teljesítés a szállító tartozásoknak tudható be. A dologi kiadások között pályázatokhoz kapcsolódóan 104 501 469 Ft kifizetése történt meg.

Ellátottak pénzbeli juttatása

ként 11 935 915 Ft került kifizetésre.

Az egyéb működési célú kiadások teljesített összege 165 842 392 Ft, ami a módosított előirányzat 89,86%-os felhasználását eredményezte az alábbi jogcímeken:

Helyi önkormányzatok előző évi elszámolásából származó kiadások

jogcímen 7 781 848 Ft került visszafizetésre.

Egyéb működési célú támogatások

jogcímen a

Tokaji Többcélú Kistérségi

Társulásnak

133 947 476

Ft-ot adtunk át, valamint

100 000

Ft

Bursa

utalása történt. Csobaj Község Önkormányzatának a közös hivatal fenntartásából nekik járó összegként 2 278 644 Ft átutalása történt meg a 2019. és 2020. évi elszámolásnak megfelelően. A Tokaji Múzeum EFOP pályázatához kapcsolódó fel nem használt támogatás 326 665 Ft értékben is megjelenik.

Működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök nyújtása államháztartáson kívülre előirányzata

1 732 536 Ft

,

Tokaj Kelep Zrt

. részére az apporthoz kapcsolódó illeték megfizetéséhez nyújtott tagi kölcsön.

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzata

19 675 223 Ft összegben teljesült. Az alábbiak szerint:

121 538 Ft az Együtt Tokaj Városáért Egyesület támogatása, Új Nemzedék Gyermekeinkért Alapítvány támogatása 98 388 Ft.

Ezen túl az EFOP-1.2.11, (Esélyotthon) és EFOP-3.9.2 pályázat keretében 5 080 000 Ft kiutalt ösztöndíjak támogatását jelenti.

A Tokaj Consulting Kft. 3 000 000 Ft, míg a Tokaji Egészségfejlesztő Központ 5 400 000 Ft támogatást kapott.

A Borsodvíz Zrt. részére 4 795 900 Ft lakossági víz- és csatorna támogatás továbbutalása megtörtént.

Emelt szintű ellátotti díjakból 1 167 397 Ft visszafizetése történt meg kiköltözés, vagy átköltözés miatt.

Tokaj Hétszőlő Zrt. részére 12 000 Ft értékben történt meg a pótbefizetés.

2. Felhalmozási és tőkejellegű kiadások

Beruházásra

620 751 436 Ft-ot költött a település, jogcímek szerint részletezését a 3. számú melléklet tartalmazza.

Felújítás

ra

149 272 549 Ft fordítandó részletesebben az 4. számú melléklet tartalmazza.

Egyéb felhalmozási célú kiadások

között szereplő 350 305 Ft az alábbi tételekből tevődik össze: 256 305 Ft KÖFOP pályázat fel nem használt támogatás visszautalása, 94 000 Ft Bodrog Híd pályázat fel nem használt támogatás visszautalása.

10. Finanszírozási kiadások jogcímen 1 018 188 352 Ft szerepel, 26 822 287 Ft államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetését jelenti (2020. évi 0. havi nettó finanszírozás, mely kiutalásra került 2019. decemberében), továbbá 176 688 734 Ft hitel került visszafizetésre a 2019. december 31-ei állapotnak megfelelően, illetve az évközben felvett likvid hitelből 814 677 331 Ft visszafizetés szerepel itt.

A hitelünk az alábbiak szerint alakult: 814 677 331 Ft felvétel – 814 677 331 Ft visszafizetés = 0 Ft, így a 300 000 000 Ft-os hitelkeretünkből 2020. december 31-n megszűnt, hitelállománnyal év végén nem rendelkeztünk.

Vevőköveteléseink 67 802 139 Ft, míg szállítói tartozásaink összege 193 746 779 Ft.

A költségvetés kiadási szintje 43,95%-os, mely a tervezett 5 287 610 168 Ft-ból 2 323 655 945 Ft felhasználását jelenti a finanszírozási kiadásokat is figyelembe véve pedig 53,00%-os.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe.:

csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,

létszámstop bevezetése,

hatékonyabb munkaszervezés.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása,). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés, önkormányzati lakások bérbeadása).

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben energetikai beruházást, felújítását végezte el az önkormányzat az Óvodán és az Időskorúak Otthonán, így a település szociális ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait