Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 50/2001. (XII.21.) önkormányzati rendelete
Kazincbarcika Város Önkormányzata 19/2013. (VII.11.) önkormányzati rendelete a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 50/2001. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2002. 01. 01- 2013. 11. 29Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 50/2001. (XII.21.) önkormányzati rendelete
Kazincbarcika Város Önkormányzata 19/2013. (VII.11.) önkormányzati rendelete a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 50/2001. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról
2002-01-01-tól 2013-11-30-ig
Szerkesztés...
Kazincbarcika Város Önkormányzatának
50/2001. (XII. 21.) sz. rendelete
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos
hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról
[1]Kazincbarcika Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 16. § /1/ bekezdésében, valamint a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (Hgt.) 23. §-ban kapott felhatalmazás alapján, a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 242/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet rendelkezéseire figyelemmel a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról az alábbi rendeletet alkotja (a dőlt betűs szöveg a Hgt. szövege):
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
/1/ Kazincbarcika Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a jelen rendeletben foglaltak szerint hulladékkezelési közszolgáltatást szervez a települési szilárd hulladék rendszeres gyűjtésére, elszállítására, ártalmatlanítására és kezelésére. Ezen tevékenységek ellátásáról kötelező helyi közszolgáltatás útján gondoskodik.
/2/ A közszolgáltatás célja a köztisztaság, a településtisztaság biztosítása, e területen a közegészségügy szabályainak betartása, valamint az épített és természeti környezet védelme. A kötelező közszolgáltatásra vonatkozó rendelkezések célja a közszolgáltatás kiszámítható, folyamatos és biztonságos ellátása, a tevékenység ellenőrizhetősége.
/3/ A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás Kazincbarcika város (a továbbiakban: település) mindenkori közigazgatási területére terjed ki.
/4/ A település közigazgatási területén a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatás teljesítésére jogosult, illetőleg kötelezett közszolgáltató az Észak-magyarországi Hulladékgazdálkodási Rt. (a továbbiakban: Szolgáltató).
Fogalom meghatározás
2. §
E rendelet alkalmazása szempontjából:
1. települési szilárd hulladék: a háztartásokból származó- rendszeresen vagy alkalmilag képződő – szilárd hulladék, illetőleg a háztartási hulladékhoz hasonló jellegű és összetételű, azzal együtt kezelhető más hulladék, kivéve az egyéb jogszabályokban meghatározott veszélyes hulladékot és a radioaktív hulladékot;
2. háztartás: a lakás, pihenés, üdülés céljait szolgáló ingatlan, függetlenül attól, hogy az adott ingatlan magán (külön) tulajdonban vagy közös tulajdonban van-e;
3. lomtalanítás alá tartozó települési szilárd hulladék: az az alkalmilag képződött vagy felhalmozódott települési szilárd hulladék, amely a közszolgáltatást végző Szolgáltató által rendszeresített gyűjtőedényzetben mérete vagy mennyisége miatt nem helyezhető el;
4. ingatlantulajdonosnak tekintendő: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, társasházak, lakásszövetkezetek, akinek/amelynek ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik;
[2]5. ártalmatlanítás: a hulladék okozta környezetterhelés csökkentése, környezetet veszélyeztető, szennyező, károsító hatásának megszüntetése, kizárása-a környezet elemeitől történő elszigeteléssel vagy anyagi minőségének megváltoztatásával-az ártalmatlanítás csak az ember egészsége és az épített és természeti környezet veszélyeztetése kizárásával végezhető, és az ezeknek megfelelő eljárások valamelyikének alkalmazásával,) (Hgt. 3. § k. pont);
6. ártalmatlanítóhely: a települési szilárd hulladék ártalmatlanítását szolgáló, kizárólag erre a célra létesített és az Önkormányzat által kijelölt lerakóhely, létesítmény;
7. hasznosítóhely: a települési szilárd hulladéknak vagy valamely összetevőjének a termelésben vagy a szolgáltatásban történő felhasználására szolgáló, kizárólag erre a célra létesített és az Önkormányzat által erre kijelölt létesítmény;
8. hulladékkezelő: aki a települési szilárd hulladékot gazdasági tevékenysége körében az ingatlan tulajdonosától átveszi, begyűjti, elszállítja, tárolja, hasznosítja, illetve ártalmatlanítja;
9. hulladékkezelési tevékenység: a hulladék gyűjtése, begyűjtése, szállítása, előkezelése, tárolása, hasznosítása és ártalmatlanítása;
[3]10. hulladékgazdálkodás: a hulladékkal összefüggő tevékenységek rendszere, beleértve a hulladék keletkezésének megelőzését, mennyiségének és veszélyességének csökkentését, kezelését, ezek tervezését és ellenőrzését, a kezelő berendezések és létesítmények üzemeltetését, bezárását, utógondozását, a működés felhagyását követő vizsgálatokat, valamint az ezekhez kapcsolódó szaktanácsadást és oktatást,) (Hgt 3.§ h. pont);
11. szolgáltató: Kazincbarcika település közigazgatási területén a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás ellátására az e rendelet szerint kizárólagosan feljogosított hulladékkezelő;
12. hulladékkezelési közszolgáltatás: a települési szilárd hulladéknak a feljogosított Szolgáltató által az ingatlantulajdonosoktól történő rendszeres begyűjtése, elszállítása, tárolása, ártalmatlanítása és hasznosítása (a hulladék kezelése), illetőleg kezelő létesítmény üzemeltetése, működtetése;
[4]13. közszolgáltatási díj: a közszolgáltatás igénybevételéért a Szolgáltatónak fizetendő díj;
14. gazdálkodó szervezet: a Ptk. 685. §. c.) pontjában foglalt gazdálkodó szervezetek;
15. intenzív beépítésű terület: ahol, épületenként négy lakásnál több lakóingatlan van.
Az Önkormányzat közszolgáltatással kapcsolatos feladatai
3. §
[5][6][7]/1/ Az Önkormányzat az ingatlantulajdonosok által fizetendő szemétszállítási közszolgáltatás díjának beszedésével a Barcika Park nonprofit Kft-t ( 3700 Kazincbarcika, Mátyás király út 36. sz) bízta meg. ( Továbbiakban: Társaság)”
A Társaság jogosult a közszolgáltatással összefüggésben a hulladékkezelési közszolgáltatást igénybevevő ingatlantulajdonosok személyes adatainak ( név, lakcím, születési hely és idő, anyja neve) kezelésére. Az adatkezelés kizárólagos célja a hulladékkezelési közszolgáltatást igénybevevő ingatlantulajdonosok nyilvántartása .
A személyes adatokat a Társaság elkülönítetten köteles kezelni. Az adatokat a Társaság kizárólag hatóság, bíróság illetve végrehajtó részére továbbíthatja.
Az Önkormányzat feladata különösen:
[8]a.) díjfizetés rendjének megállapítása;
b.) a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos egyes- a jogszabályban meghatározott – hatósági jogkör gyakorlása;
c.) a közszolgáltatással összefüggő- egyéb jogszabályban nem rendezett –önkormányzati feladat-és hatáskör megállapítása.
/2/ A közszolgáltatás a Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényben, a közterületen vagy az ingatlanon összegyűjtött, és a Szolgáltató rendelkezésére bocsátott települési szilárd hulladék elhelyezés céljából történő rendszeres elszállítására terjed ki.
Az ingatlantulajdonos kötelezettségei
4. §
/1/ Az ingatlantulajdonos köteles az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladékot az e rendeletben meghatározott módon és helyen gyűjteni, továbbá hasznosításáról vagy ártalmatlanításáról gondoskodni. Alapvető kötelessége e tekintetben, hogy:
a) a települési szilárd hulladékot – különös tekintettel a hulladék további kezelésére – az elszállításra való átvételig gyűjtse, illetve tárolja;
b.) az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladék kezelésére az Önkormányzat által szervezett közszolgáltatást vegye igénybe, illetve a hulladékot a begyűjtésre e rendeletben feljogosított hulladékkezelőnek adja át;
c) a hulladék gyűjtése során megfelelő gondossággal járjon el annak érdekében, hogy a hulladék mások életét, testi épségét, egészségét és jó közérzetét ne veszélyeztesse, a város természetes és épített környezetét ne szennyezze, a növény- és állatvilágot ne károsítsa, a közrendet és a közbiztonságot ne zavarja;
d) az ingatlanán keletkező hulladék mennyiségét alacsony szinten tartsa.
/2/ Az ingatlantulajdonos köteles a Szolgáltatónak bejelenteni, ha tulajdonosváltozás vagy egyéb ok folytán a közszolgáltatás igénybevételére kötelezetté válik.
/3/ A település közigazgatási területén lévő valamennyi ingatlan tulajdonosa, birtokosa vagy használója (a továbbiakban: ingatlantulajdonos) az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladék gyűjtéséről és annak a - begyűjtésre feljogosított és engedéllyel rendelkező - hulladékkezelőnek történő átadásáról az e rendeletben meghatározott módon köteles gondoskodni.
/4/ Az ingatlantulajdonost nem terheli az /1/ bekezdésben foglalt kötelezettség az olyan beépítetlen ingatlana tekintetében, ahol életvitelszerűen nem tartózkodnak, illetve nem folytatnak gazdálkodó tevékenységet, így hulladék sem keletkezik.
/5/ Az az ingatlantulajdonos, akinek lakóingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik, de az ingatlana egyidejűleg gazdálkodó szervezet cégnyilvántartásban bejegyzett székhelyéül, telephelyéül vagy fióktelepéül is szolgál, köteles - a települési szilárd hulladékát a gazdálkodó szervezetnek az ingatlanon folytatott gazdasági tevékenysége során keletkezett települési szilárd hulladéktól - elkülönítetten gyűjteni.
Az így összegyűjtött hulladék szállítására, ártalmatlanítására e rendelet 15. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.
II. fejezet
A hulladékkezelési helyi közszolgáltatás ellátásának rendje,
a közszolgáltatás kötelező igénybevétele
5. §
/1/ Az ingatlantulajdonos köteles a Szolgáltató által nyújtott közszolgáltatást igénybe venni.
/2/ A helyi közszolgáltatás körében az ingatlantulajdonos és a Szolgáltató között jogviszonyt a települési szilárd hulladékra vonatkozó közszolgáltatás esetében az a tény hozza létre, hogy a Szolgáltató az ingatlantulajdonos számára a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll.
/3/ A közszolgáltatás teljesítésének feltételeiről a Szolgáltató az ingatlantulajdonost írásban köteles értesíteni vagy felhívás közzététele útján tájékoztatni. A hulladék begyűjtésének, elszállításának rendjét (gyakoriság és időpont) – a keletkező hulladékmennyiségek figyelembevételével – a Szolgáltató köteles elkészíteni és arról az ingatlantulajdonosokat – változás esetén is – értesíteni.
/4/ Amennyiben a települési szilárd hulladéknak nem minősülő hulladék – árusító, szolgáltató vagy egyéb gazdasági tevékenység folytán – közterületen keletkezik, a tevékenység végzésére kiadott közterület-használati engedély jogosultja köteles az elszállításáról gondoskodni.
/5/ A hulladékkezelés helyi közszolgáltatás feltételeiben bekövetkezett változásokról a Szolgáltató az ingatlantulajdonost – a változás bekövetkezte előtt – írásban értesíteni köteles.
A hulladékkezelési közszolgáltatás teljesítésére
vonatkozó szerződés egyes tartalmi eleme
6. §
/1/ A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szerződésben (1. sz. melléklet) meg kell határozni a szerződő feleket.
/2/ A szerződésben meg kell jelölni:
a) a közszolgáltatás igénybevételének kezdő napját;
b) a teljesítés helyét;
c) a Megrendelő rendelkezésére bocsátott gyűjtőedényt űrtartalom és darabszám szerint;
d) az ürítési gyakoriságot és az ürítés idejét.
/3/ A szerződésben rendelkezni kell továbbá:
a) a gyűjtőedények használatának jogcíméről és módjáról;
b) a közszolgáltatási díjról és alkalmazásának feltételeiről;
c) a közszolgáltatás mértékét meghaladó, a Megrendelő igényei szerinti esetleges többletszolgáltatásról és annak díjáról;
d) a közszolgáltatási díj megfizetésének módjáról;
e) a szerződés módosításának, felmondásának feltételeiről, az irányadó jogszabályok meghatározásáról.
A hulladék gyűjtésére és elszállítására szolgáló
gyűjtőedények rendelkezésre bocsátásával kapcsolatos jogok és
kötelezettségek
7. §
/1/ Az ingatlantulajdonos a települési szilárd hulladék gyűjtésére, illetve elszállítására a Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényt, valamint – a Szolgáltató által rendelkezésre bocsátott gyűjtőedényzet űrtartalmát meghaladó mennyiségű alkalmi hulladék gyűjtésére – a Szolgáltató által rendelkezésre bocsátott és azonosító jellel ellátott más gyűjtőeszközt köteles igénybe venni. Az igénybeveendő gyűjtőedények, illetve gyűjtőeszközök felsorolását a jelen rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.
/2/ A helyi közszolgáltatás által ellátandó területre rendszeresített, szabványos gyűjtőedények típusát, minimális térfogatát, darabszámát és ürítésre való átadásának helyét a Szolgáltató a polgármester egyetértésével állapítja meg a keletkezett hulladékmennyiség és a gyűjtési/ürítési gyakoriság figyelembe vételével.
/3/ A hulladék ürítésének minimális gyakorisága intenzív beépítésű területen heti 2 alkalom és egyedi beépítésű területen, heti 1 alkalom. Amennyiben a hulladék szállítása a Szolgáltató hibájából elmarad 24 órán belül pótolni köteles.
/4/ A gyűjtőedények méretének és számának meghatározásakor két ürítés közötti időszakra ingatlanonként legkevesebb 4 liter /fő/nap hulladékmennyiséget kell figyelembe venni.
/5/ A lakás célú ingatlantulajdonosok és bérlők kérelme esetén a Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített, és a keletkezett hulladék mennyiségének megfelelő méretű és számú gyűjtőedényeket térítési díj nélkül biztosítja. Az ingatlantulajdonos vagy meghatalmazottja a gyűjtőedény átvételét aláírásával köteles igazolni. Az egyéb ingatlantulajdonosok vagy ingatlan használója külön díj ellenében jogosult bérbe venni az edényzetet, vagy köteles arról saját maga gondoskodni. A gyűjtőedényzet bérleti díját a rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.
/6/ Ha az ingatlantulajdonos a Szolgáltató felé a valóságnak nem megfelelő mennyiséget vagy adatot közöl, ennek folytán az átadásra kerülő hulladék
mennyisége rendszeresen meghaladja az átvett gyűjtőedények űrtartalmát, a Szolgáltató – az ingatlantulajdonos megkeresésével egyidejűleg – jogosult a tényleges mennyiségű hulladéknak megfelelő űrtartalmú edényre cserélni az eredeti gyűjtőedényt, illetve jogosult megemelni az ürítési gyakoriságot vagy a gyűjtésre átadott gyűjtőedények számát.
/7/ Az ingatlantulajdonos köteles írásban, legalább három nappal korábban bejelenteni a Szolgáltatónak, ha ingatlanán az addig szokásos hulladékmennyiséget jelentősen meghaladó mennyiségű hulladék keletkezése várható. A bejelentés alapján a Szolgáltató köteles az ingatlantulajdonos által megjelölt időpontra vagy időtartamra a hulladék adott mennyiségének megfelelő gyűjtéséhez, illetve elszállításához alkalmas nagyobb űrtartalmú, vagy további gyűjtőedényt, illetve a hulladék gyűjtésére alkalmas műanyagzsákot külön díj ellenében az ingatlantulajdonos rendelkezésére bocsátani, és a többletszolgáltatást teljesíteni. A többletszolgáltatásért az ingatlantulajdonos külön díjat köteles fizetni.
/8/ Ha az ingatlanon keletkező hulladék mennyisége nem rendszeresen, hanem alkalmilag haladja meg az átadott gyűjtőedények űrtartalmát, és az ingatlantulajdonos elmulasztja a /6/ bekezdésben írt bejelentési kötelezettségét, a Szolgáltató jogosult az így átadott, illetőleg a gyűjtőedényzet mellé kirakott hulladék elszállítására. A többletszolgáltatás tényéről és az ennek megfelelő díj alkalmazásáról a Szolgáltató az ingatlantulajdonost egyidejűleg értesíteni köteles.
[9]/9/ Amennyiben a Szolgáltatást nem az ingatlan tulajdonosa, hanem a birtokosa vagy használója veszi igénybe, az ingatlan tulajdonosa erről a Társaságot írásban tájékoztatni köteles.
A hulladék gyűjtésére és elszállítására
szolgáló gyűjtőedények elhelyezésével, használatával és kezelésével
kapcsolatos kötelezettségek
8. §
/1/ Az ingatlantulajdonos az átvett gyűjtőedényeket az ingatlan területén belül köteles elhelyezni.
/2/ Az ingatlantulajdonos köteles az átvett gyűjtőedényeket a hulladék elszállítása céljából a Szolgáltató által megjelölt időpontban, a közterületen, a begyűjtést végző gépjárművel megközelíthető és ürítésre alkalmas helyen elhelyezni. A gyűjtőedényt legfeljebb a szállítási napot megelőző napon, 18 órától lehet kihelyezni a közterületre, kivéve a tartósan engedélyezett elhelyezést.
/3/A hulladék elszállítása céljából kihelyezett gyűjtőedény fedelének - a közterület szennyezésének elkerülése érdekében – lecsukott állapotban kell lennie. A hulladékot a gyűjtőedényben úgy kell elhelyezni, hogy az az edény mozgatásakor és ürítésekor ne szóródjon, valamint a gépi ürítést ne akadályozza.
A kihelyezett gyűjtőedény nem akadályozhatja a jármű és gyalogos forgalmat és elhelyezése egyébként sem járhat baleset vagy károkozás veszélyének előidézésével.
9. §
/1/ Az intenzív beépítésű területeken (társasházak, lakásszövetkezetek) ingyenesen, a gazdálkodó szervezeteknél megrendelés esetén külön díjazás ellenében a Szolgáltató évi 2 alkalommal gondoskodik a gyűjtőedények tisztántartásáról, fertőtlenítéséről. A szabályszerűen kihelyezett gyűjtőedények ürítése során esetlegesen keletkezett szennyeződés takarításáról a Szolgáltató köteles gondoskodni. Az egyedi beépítésű területeken a gyűjtőedényzet tisztántartása az ingatlantulajdonos kötelezettsége.
/2/ A Szolgáltató tulajdonát képező, az ingatlantulajdonos rendelkezésére bocsátott vagy általa bérbe vett rendeltetésszerűen használt gyűjtőedények szükség szerinti javításáról, cseréjéről és esetleges pótlásáról az ingatlantulajdonos bejelentése alapján a Szolgáltató köteles gondoskodni.
/3/A gyűjtőedény rendeltetéstől eltérő használata, valamint eltűnése vagy megsemmisülése miatt keletkezett kárt az az ingatlantulajdonos 30 napon belül köteles megtéríteni, aki a gyűjtőedényt a 7.§ /5/ bekezdésében foglaltaknak megfelelően átvette, illetve az köteles viselni, aki a gyűjtőedény bérleti jogát a 7.§ /5/ bekezdésében foglaltak szerint megszerezte. Amennyiben a Szolgáltató hibájából a gyűjtőedény rongálódik, vagy a hulladék tárolására használhatatlanná válik a Szolgáltató köteles gondoskodni a gyűjtőedények pótlásáról, kicseréléséről, javításáról.
10. §
/1/ A gyűjtőedényben elhelyezhető települési szilárd hulladék súlya:
a) 110-120 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 25 kg,
b) 240 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 50 kg,
c) 770 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 175 kg,
d) 1 100 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 250 kg,
e) 4000 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 3000 kg lehet.
/2/ Ha a gyűjtőedényben olyan nedves hulladékot helyeztek el, amely az edényben összetömörödött vagy befagyott, illetve az edényben lévő hulladékot úgy összepréselték, hogy emiatt az edényt üríteni nem lehet, az ingatlantulajdonos a Szolgáltató felhívására köteles az edényt üríthetővé, illetve használhatóvá tenni.
/3/Tilos a gyűjtőedénybe folyékony, mérgező, tűz- és robbanásveszélyes anyagot, állati tetemet vagy egyéb olyan anyagot elhelyezni, amely veszélyeztetheti a begyűjtést, ürítést végző személyek vagy más személyek életét, testi épségét, egészségét.
A hulladék elhelyezésével, ártalmatlanításával,
illetve hasznosításával kapcsolatos rendelkezések
11. §
/1/ A települési szilárd hulladék elhelyezését, ártalmatlanítását és hasznosítását a Szolgáltató kizárólag a települési önkormányzat által az erre a célra kijelölt létesítményben – Sajókazai Hulladékkezelő Centrumban - végezheti.
/2/ A hulladék ártalmatlanításáról, illetve hasznosításáról a Szolgáltató köteles gondoskodni.
12. §
Az ingatlantulajdonos az ingatlanán alkalmilag keletkezett települési szilárd hulladékot – legfeljebb évi 1 m3, illetve 300 kg mennyiségben – a 11. § /1/ bekezdésében meghatározott létesítménybe maga is elszállíthatja, és ott díjmentesen elhelyezheti.
A lomtalanítás alá tartozó alkalmi háztartási szilárd hulladékra
vonatkozó külön rendelkezések
13. §
/1/ A lomtalanítás megszervezéséről és lebonyolításáról térítésmentesen a Szolgáltató évente kétszer a polgármesterrel egyeztetett módon gondoskodik.
/2/ A hulladék elszállítását, ártalmatlanítását, illetve hasznosítását a Szolgáltató végzi.
/3/ A hulladékot az ingatlantulajdonos a Szolgáltató által előzetesen megjelölt időpontban helyezheti ki elszállítás céljából arra a helyre, amelyet a Szolgáltató előzetesen megjelölt.
/4/ Az elszállítandó hulladékot úgy kell elhelyezni a közterületen, hogy az a jármű és gyalogos forgalmat ne akadályozza, a zöldterületeket és a növényzetet ne károsítsa, illetve ne járjon baleset vagy károkozás veszélyének előidézésével.
A hulladékkezelési közszolgáltatási díj
14. §
[10]/1/ Az ingatlantulajdonos köteles a közszolgáltatási díjat havonta számla ellenében megfizetni a Társaságnak.
[11][12]/2/ A közszolgáltatási szerződés alapján a közszolgáltató részére a közszolgáltatási díjat az Önkormányzat fizeti meg.
[13]/3/
[14]/4/
/5/ A Szolgáltató köteles évente november 15. napjáig költségelemzést készíteni és ezt a jegyző javaslat formájában az Önkormányzat Képviselő-testülete elé terjeszti.
III. fejezet
A hulladékkezelési helyi közszolgáltatás alá nem tartozó
települési szilárd hulladékkal kapcsolatos tevékenység
ellátásának rendjére vonatkozó előírások
15. §
[15]/1/A hulladékkezelési közszolgáltatás az ingatlanon folytatott ipari, kereskedelmi, szolgáltató és egyéb gazdasági tevékenysége során keletkezett hulladékra nem terjed ki, ha a gazdálkodó szervezet nem kötelezett a közszolgáltatás igénybevételére. Ezen hulladékfajták esetében az ingatlantulajdonosnak a hulladék termelőjére és birtokosára vonatkozó szabályok szerint kell eljárnia.
/2/ A hulladék termelője, birtokosa a tevékenysége gyakorlása során keletkező, vagy más módon a birtokába kerülő hulladékot köteles gyűjteni, továbbá az ártalmatlanításáról vagy a hasznosításáról gondoskodni.
/3/ Az ártalmatlanításra vagy hasznosításra vonatkozó kötelezettséget a hulladék termelője, birtokosa
a) jogszabályokban meghatározott feltételeknek megfelelő ártalmatlanító vagy hasznosító eljárás, berendezés, létesítmény alkalmazásával saját maga teljesíti, vagy
b) az erre feljogosított és engedéllyel rendelkező hulladékkezelőnek történő átadással, a kezelés költségeinek megfizetésével teljesíti.
[16]/4/ Amennyiben a gazdálkodó szervezet a /2/ és /3/ bekezdésben foglaltaknak nem tesz eleget, továbbá ha a Kazincbarcika Város Önkormányzat által szervezett közszolgáltatás keretében nyújtott települési hulladékkezelés – a környezetvédelmi felügyelőség által igazoltan – lényegesen kedvezőbb megoldással történik, mint a /2/ és /3/ bekezdésben meghatározottak, úgy a gazdálkodó szervezet köteles a közszolgáltatás igénybevételére.
/5/ Az /1/ bekezdésben megjelölt hulladékot az Önkormányzat által kijelölt, továbbá egyéb, környezetvédelmi hatósági engedéllyel rendelkező ártalmatlanítóhelyre vagy hasznosítóhelyre a hulladék termelője, birtokosa külön engedély nélkül maga is elszállíthatja. Amennyiben a hulladékot jellege vagy összetétele miatt az egyéb ártalmatlanítóhely nem veheti át, annak elhelyezésére a kijelölt ártalmatlanítóhelyet kell igénybe venni.
/6/ A hulladék elszállításához egyebekben hulladékszállítási tevékenységre a Szolgáltatón kívüli, környezetvédelmi hatósági engedéllyel rendelkező gazdálkodó szervezetet is igénybe lehet venni.
/7/ A hulladék elszállítása során olyan gondossággal kell eljárni, hogy a hulladék a szállítójárműbe történő ürítésekor, illetőleg a szállítás folyamán ne szóródjon és más környezetterhelést ne idézzen elő. Szállításból eredő szennyeződés esetén a hulladék eltakarításáról, a terület szennyeződés-mentesítéséről, valamint az eredeti környezeti állapot helyreállításáról a hulladék termelője, birtokosa, illetőleg az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni.
/8/ Gazdálkodó szervezet igénybevétele mellett történő szállítás esetén a gazdálkodó szervezet, saját szállítás esetén pedig a hulladék termelője, birtokosa, illetőleg az ingatlantulajdonos az átvett, illetve átadott hulladék mennyiségét és összetételét – a külön jogszabályokban meghatározott módon és tartalommal – köteles fajtánként nyilvántartani és erről a hatóságoknak bejelentést tenni.
/9/ A /8/ bekezdésben előírt kötelezettség – a külön jogszabályokban meghatározottak szerint – mind a kijelölt ártalmatlanítóhely üzemeltetőjét, mind pedig az egyéb ártalmatlanítóhely tulajdonosát (üzemeltetőjét, használóját) is terheli.
/10/ Ha a hulladék termelője, birtokosa a hulladékot saját maga a kijelölt ártalmatlanítóhelyre szállítja, a hulladék átadásával egyidejűleg, számla ellenében díjat köteles fizetni az üzemeltető részére.
16. §
/1/ Ha az ingatlantulajdonos a közszolgáltatás alá nem tartozó hulladék elszállításával a Szolgáltatót bízza meg, a megrendelés és a szolgáltatás feltételeiben történő megállapodásuk alapján a Szolgáltató a megjelölt időpontra vagy időtartamra - a megjelölt mennyiségű és összetételű - hulladéknak megfelelő gyűjtőedényt az ingatlantulajdonos rendelkezésére bocsátja, a hulladék elszállítását elvégzi és gondoskodik a kijelölt ártalmatlanítóhelyen történő elhelyezéséről.
/2/ Az ingatlantulajdonos a Szolgáltató részére a megállapodásban kikötött díjat köteles megfizetni.
17. §
/1/ A közszolgáltatás alá nem tartozó hulladék szállítása esetében a hulladék termelője, birtokosa, illetőleg az általa szállításra igénybe vett gazdálkodó szervezet köteles a közterület tisztántartására vonatkozó jogszabályok szerint eljárni.
/2/ A hulladék termelője, birtokosa köteles gondoskodni a konténer környezetének folyamatos tisztántartásáról, a konténer telítődése esetén annak haladéktalan elszállíttatásáról.
/3/ A szállítást végző gazdálkodó szervezet konténert közterületen a közúti és a gyalogos forgalom biztonságát nem veszélyeztető módon, az alábbi előírások megtartásával helyezhet ki:
a) főútvonalon konténer kizárólag folyamatos rakodás idejére helyezhető ki, a szállító jármű helyszínen tartásával annak érdekében, hogy az elszállítás a telítődéskor haladéktalanul megtörténhessen;
b) tömegközlekedési útvonalon, amennyiben a konténer kihelyezése csak a közúti forgalom zavarásával oldható meg, az a) pontban foglaltak szerint kell eljárni;
c) egyéb útvonalakon a konténert, a telítődést követő 8 órán belül el kell szállítani.
/4/ Közterületre kihelyezett konténeren el nem távolítható módon, jól láthatóan fel kell tüntetni a hulladék termelőjének, birtokosának, illetőleg a szállításra igénybe vett gazdálkodó szervezetnek nevét, cégnevét, címét, telefonszámát és a konténer azonosító számát.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
Hatálybaléptető és átmeneti rendelkezések
18. §
/1/ E rendelet a 2002. január 1-jén lép hatályba.
/2/ A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Kazincbarcika Város Önkormányzatának a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló többször módosított 18/1996. (V. 09.) számú rendeletének címéből „a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységéről” szóló szövegrész, 3. § c) pontjában a „valamint települési szilárd hulladék kezeléséről” szóló szövegrész, valamint a 3. § e)-től l) pontjáig, továbbá a 12. §-tól a 18. §-ig és a 19. § /2/ bek-ből, „16. § /1/ bek. a) pontjában” szövegrész hatályát veszti.
Kazincbarcika, 2001. december 21.
Veresné dr. Jakab Zsuzsanna sk. jegyző | Dr. Király Bálint sk. polgármester |
A kihirdetés napja: 2001. december 21.
Veresné dr. Jakab Zsuzsanna sk jegyző |
[1] A bevezető rész szövegét a 28/2004. (IX. 03.) sz. Ör. módosította.
[2] A 2. § 5. pontját a 28/2004. (IX. 03.) sz. Ör. módosította.
[3] A 2. §. 10. pontját a 28/2004. (IX. 03.) sz. Ör. módosította.
[4] A 2. § 13. pontját a 19/2013 (VII.11.) sz. Ör. módosította
[5] A 3. § /1/ bekezdésének második francia bekezdését hatályon kívül helyezte a 60/2012. (XII.20.) sz. ör
[6] A 3 § /1/ bekezdését a 38/2011. (XII.16.) sz Ör. módosította
[7] A 3 § /1/ bekezdés első francia bekezdését a 60/2012. (XII.20.) sz Ör. módosította
[8] A 3. § /1/ bekezdés a.) pontját a 19/2013. (VII.11.) sz. Ör módosította
[9] A 7 §-t /9/ bekezdéssel kiegészítette a 38/2011. (XII.16.) sz. Ör.
[10] A 14 § /1/ bekezdését a 19/2013. (VII.11.) sz. Ör. módosította
[11] A 14. § /2/ bekezdését a 60/2012. (XII.20.) sz. Ör. módosította
[12] A 14 § /2/ bekezdését a 38/2011. (XII.16.) sz. Ör. módosította
[13] A 14. § /3/ bekezdését hatályon kívül helyezte a 19/2013. (VII.11.) sz. Ör
[14] A 14. § /4/ bekezdését hatályon kívül helyezte a 19/2013. (VII.11.) sz. Ör
[15] A 15. § /1/ bekezdését a 28/2004. (IX. 03.) sz. Ör. módosította.
[16] A 15. § /4/ bekezdés szövegét a 28/2004. (IX. 03.) sz. Ör. módosította.