Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2011. (VI. 01.) önkormányzati rendelete
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2013. 08. 30- 2013. 12. 30Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2011. (VI. 01.) önkormányzati rendelete
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról
2013-08-30-tól 2013-12-31-ig
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi eljárásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1), 21. § (1), 29. § (1), valamint a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi eljárásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya kiterjed:
a) Tiszaújváros közigazgatási területén tartózkodó és bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire, valamint
b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Tiszaújváros közigazgatási területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerinti bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(2)[1]
(3) A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak Tiszaújváros területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.
(4)[2] A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 151. § (5) bekezdésében foglalt kedvezmények (a továbbiakban: normatív kedvezmények) megállapítása, illetve a térítési díj befizetése, ellenőrzése tekintetében a rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben szabályozott személyeken túl a tiszaújvárosi köznevelési intézménnyel jogviszonyban álló gyermekekre és törvényes képviselőire.
2. Eljárási rendelkezések
2. §
(1)[3] A rendeletben szabályozott pénzbeli, természetbeni ellátás megállapítására irányuló kérelmet a mellékletekben meghatározott nyomtatványokon a Polgármesteri Hivatalban kell benyújtani. Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás esetében, ha a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik.
(2)[4] A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítását, igénybevételét kezdeményezheti a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ, valamint köznevelési intézmény vezetője, háziorvos, házi gyermekorvos, védőnő.
(3) A kérelemben, a jövedelemnyilatkozatban és igazolásban szereplő adatok valódisága az eljárás során környezettanulmány készítésével vizsgálható.
A tényállás tisztázása érdekében a döntést előkészítő szervnek az alábbi esetekben indokolt környezettanulmányt készítenie:
- a kérelmező által méltányosságból igényelt támogatások elbírálásához,
- fellebbezések elbírálásához,
- ha a kérelmező által becsatolt jövedelemigazolásokból a kérelmező életkörülményeire tekintettel az állapítható meg, hogy a család jövedelme nem fedezi a kiadásaikat.
(4)[5] A Polgármesteri Hivatal és a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ munkatársai a 9. mellékletben meghatározott tartalmú környezettanulmányt készíthetnek. A támogatások elbírálásához egy évnél nem régebbi környezettanulmányok használhatók fel.
3. §
(1)[6]
(2)[7] A Polgármesteri Hivatal a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra, a gyermek egyéni rászorultsága alapján megállapítható gyermekétkeztetési térítési díjkedvezményre, a táboroztatási támogatásra, illetve a tankönyvtámogatásra való jogosultság elbírálásához felhívhatja az ügyfelet arra, hogy maga, valamint a vele egy családban élő személyek azonosításához szükséges adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzon, és az azokra vonatkozó igazolásokat – a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 36. §-ában foglaltak kivételével – csatolja.
4. §
(1)[8] A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra, a gyermekétkeztetési térítési díjkedvezményre, a táboroztatási támogatásra és a tankönyvtámogatásra beadott kérelmeknél az egy főre eső havi jövedelem számításánál a Gyvt. 19. § (3)-(4) bekezdésében és a 131. §-ában foglaltakat kell figyelembe venni.
(2)[9] A havi egy főre eső jövedelem számításához az alábbi igazolások szükségesek:
- havi rendszeresen mérhető jövedelmek esetén a munkáltató által kifizetett mindennemű juttatással növelt, a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó keresetéről kiállított munkáltatói igazolás,
- társadalombiztosítás keretében nyújtott ellátások esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló irat,
- c)[10] nyugellátás, rokkantsági ellátás és rehabilitációs ellátás folyósítása esetén a nyugdíjfolyósító igazgatóság által év elején kiadott, az ellátás összegét tartalmazó irat, valamint a kérelem beadását megelőző hónap jövedelmét igazoló irat,
- d)[11] járási hivatal, munkaügyi szervek által folyósított ellátás esetén az azt megállapító jogerős határozat,
- e) vállalkozói és őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagának kiszámításához: adóbevallással már lezárt időszakról jövedelemigazolás, a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző, még nem lezárt adóévi jövedelemről nyilatkozat,
- f) gyermektartásdíj esetén a jogerős bírósági határozat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat mellett a ténylegesen fizetett tartásdíj utolsó havi átvételét bizonyító bankszámla kivonat vagy postai feladóvevény, ezek hiányában a törvényes képviselő által tett nyilatkozat,
- g) egyéb, havi rendszerességgel nem mérhető jövedelem esetén nyilatkozat a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap nettó átlagjövedelméről,
- h)[12] felsőfokú oktatási intézményben tanuló gyermek esetén az intézmény igazolása a kérelem benyújtását megelőző havi ösztöndíjról.
5. §
(1) A rendelet alapján ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények, szociális és jövedelmi viszonyainak megváltozásáról 15 napon belül köteles tájékoztatni az ellátást megállapító szervet.
(2)[13] A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésének elrendelése esetén az ügyfél kérelmére méltányosságból a hatáskör gyakorlója legfeljebb 12 havi részletfizetést állapíthat meg, illetve a felvett támogatás megtérítését elengedheti vagy csökkentheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét.
6. §
(1) A gyermekek napközbeni ellátása keretében a bölcsődei ellátásban részesülők jogainak és érdekeinek érvényesítését elősegítő Érdekképviseleti Fórum működik.
(2) Az Érdekképviseleti Fórum tagjai:
- az ellátásban részesülő gyermekek szülei vagy más törvényes képviselői közül 2 fő,
- az intézmény dolgozói közül 1 fő,
- a fenntartó képviseletében Tiszaújváros Önkormányzat részéről a mindenkori szakbizottság elnöke.
(3) A bölcsődében működő Érdekképviseleti Fórum megbízatása 2 évre szól. A tagok megválasztására az intézményvezető által meghatározott időpontban kerül sor. Az Érdekképviseleti Fórum bármely tagjának kiválása esetén 30 napon belül új tagot kell választani.
(4) Az érdekképviseleti fórum feladatkörében eljárva:
- megvizsgálja az elé terjesztett panaszokat,
- dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben,
- c)[14] intézkedést kezdeményezhet a fenntartónál, a gyermekjogi képviselőnél, illetve más hatáskörrel rendelkező szervnél,
- véleményt nyilváníthat az intézmény vezetőjénél a gyermeket érintő ügyekben,
- javaslatot tehet az intézmény alaptevékenységével összhangban végzett szolgáltatások tervezéséről, működéséről, valamint az ebből származó bevételek felhasználásáról,
- egyetértési jogot gyakorol az intézmény házirendjének jóváhagyása tekintetében.
(5)[15] A gyermek szülője, vagy más törvényes képviselője, továbbá a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó érdekképviseleti és szakmai szervek panasszal élhetnek, az intézmény vezetőjénél vagy a fórumnál:
- az intézményi ellátást érintő kifogások orvoslása érdekében,
- a gyermeki jogok sérelme,
- az intézmény dolgozóinak kötelezettségszegése és
- a Gyvt. 136/A. § szerinti iratbetekintés megtagadása esetén.
(6)[16] Az intézmény vezetője, illetve a fórum a hozzá benyújtott panaszt megvizsgálja, és a vizsgálat eredményéről 15 napon belül tájékoztatást ad.
(7) Ha a panaszt tevő a vizsgálat eredményével, illetve a megtett intézkedéssel nem ért egyet vagy a vizsgálat eredményéről 15 napon belül nem kap értesítést, a panasz orvoslása érdekében az intézmény fenntartójához, vagy a gyermekjogi képviselőhöz fordulhat.
3. Pénzbeli és természetbeni ellátások
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
7. §
(1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíthető az a gyermek, aki a Gyvt. 21. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak alapján anyagi segítségre szorul.
(2) A támogatás abban az esetben állapítható meg, ha a családban az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140%-át,
aa) ha a gyermeket egyedülálló szülő, illetve más törvényes képviselő gondozza, vagy
ab) ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy
ac)[17] a nagykorúvá vált gyermek megfelel a 7. § (5) bekezdésben foglalt feltételeknek,
b) az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%-át az a) pont alá nem tartozó esetben.
(3) A kérelmező rendkívüli élethelyzetére tekintettel a támogatás méltányosságból is megállapítható, mely során az (2) bekezdésben foglalt jövedelmi feltételektől, a (4) bekezdésben foglalt segélyezési gyakoriságtól a döntést hozó eltérhet.
A méltányossági jogkör gyakorlására az I. fokon meghozott döntések esetén a polgármester jogosult. Méltánylást érdemlő körülmény:
- köztudomású elemi kár,
- 15 napot meghaladó kórházi kezelés,
- 45 napot meghaladó táppénzes állomány,
- krónikus betegség,
- nagyösszegű lakáskölcsön törlesztése (1 M Ft felett),
- három, vagy több gyermek nevelése,
- a gyermek egyedül nevelése,
- a legalább egy évet meghaladó folyamatos munkanélküliség,
- rokkantság, vagy súlyosan fogyatékosság,
- fogyatékkal élő gyermek nevelése,
- egyéb humanitárius ok.
(4) A támogatás egyszeri összege gyermekenként nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-ánál, és nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét. A támogatás megállapítására tárgyévben legfeljebb négy alkalommal kerülhet sor.
(5)[18] A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható, ha középfokú köznevelési intézmény vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, tanulói-, hallgatói jogviszonyának fennállása idején, de legfeljebb 25. évének betöltéséig.
(6) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásról a polgármester jogosult dönteni.
(7) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összegét a megállapítást követő 8 munkanapon belül a kérelmező címére ki kell utalni. A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet esetén a támogatás házipénztárból a döntést követően kifizethető. Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet:
a) közös háztartásban élő közeli hozzátartozók nyugdíjminimumot meg nem haladó egy főre eső átlagos jövedelme mellett:
aa) e személyek hirtelen fellépő és kórházi ápolást igénylő betegsége, továbbá súlyos vagy életveszélyes sérüléssel járó balesete,
ab) a családfenntartó, közeli hozzátartozó halála,
ac) munkáltató rendes felmondása által bekövetkezett munkanélküliség, amely a munkahely elvesztését követő 30 napon belül vehető figyelembe,
b) lakhatást biztosító épületet elpusztító, vagy rendeltetését akadályozó köztudomású elemi kár, illetve lakhatást biztosító épület meghibásodása,
c) lakáshasználat tényleges jogának elvesztése, hajléktalanná válás,
d) bűncselekmény, vagy szabálysértés következtében elszenvedett létfenntartást veszélyeztető élethelyzet,
e) egyedülálló személynek a nyugdíjminimum alatti pénzösszeggel büntetés-végrehajtási intézetből történő elbocsátása.
(8) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás – különösen a védelembe vett gyermek számára - természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen a gyermek gyermekintézményi térítési díjának megfizetése, tankönyv- és tanszerellátásának támogatása, egyéb ellátás kifizetésének átvállalása, a jogosult közvetlen költségeinek átvállalása:
a)[19] Természetbeni ellátási forma megállapítása esetén a támogatás összegét a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ, vagy a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ számlájára kell utalni. Az intézmény vezetője a támogatás természetbeni ellátás formájában történő biztosításáról gondoskodik, és a felhasználásáról 30 napon belül tájékoztatja a Polgármesteri Hivatalt.
b) A természetbeni ellátást utalvány formájában is lehet biztosítani, különösen tankönyv-tanszer, élelmiszer, ruházat
vásárlására.
Táboroztatási támogatás
8. §
(1)[20] Természetbeni ellátásként táboroztatási támogatásban részesülhet az a tiszaújvárosi állandó lakóhellyel rendelkező gyermek, illetve tiszaújvárosi állandó lakóhellyel rendelkező 23. életévét be nem töltött nagykorú személy, aki Tiszaújváros közigazgatási területén működő állami, egyházi fenntartású alap- és középfokú köznevelési intézmény nappali tagozatán tanul, és a Tiszaújváros Önkormányzata által fenntartott intézmény, valamint állami és egyházi köznevelési intézmények által szervezett nyári táboroztatásban vesz részt.
(2) A támogatásra való jogosultság értékhatárait és mértékét a 3. melléklet határozza meg.
(3) A támogatás iránti kérelmek minden év március 31-éig nyújthatók be a 4. melléklet szerinti formanyomtatványon.
(4) A táboroztatási támogatás gyermekenként és tanévenként egy táborozásra vehető igénybe.
(5)[21] A táboroztatási támogatás megállapításához a táboroztatást szervező intézmények a táborozó gyermekek természetes személyazonosító adatairól és az egy gyermekre jutó táboroztatási díjról a Polgármesteri Hivatal megkeresésére adatszolgáltatást nyújtanak.
(6) A támogatás megállapításáról, elutasításáról a polgármester dönt.
(7)[22] A támogatás összegét a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ számlájára kell utalni. A Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ vezetője a támogatás természetbeni ellátás formájában történő biztosításáról gondoskodik, és a felhasználásról minden év október 31-ig tájékoztatja a Polgármesteri Hivatalt.
A gyermekétkeztetési térítési díjkedvezmény, személyi térítési díj[23]
9. §[24]
(1) Természetbeni ellátásként – a Gyvt. 151. § (5) bekezdés b)-d) pontjaiban meghatározott kedvezményeket (a továbbiakban: normatív kedvezmény) kiegészítve – a 2. mellékletben meghatározott mértékű étkezési térítési díj-kedvezmény nyújtható annak a tiszaújvárosi lakóhellyel rendelkező gyermeknek, aki a Gyvt. 151. § (1) bekezdésének a)-f) pontja alá tartozó ellátást nyújtó önkormányzati és állami fenntartású intézményben étkezik.
(2) Az (1) bekezdésben szerinti jogosultak részére a díjkedvezményt pénzbeli ellátásként kell nyújtani, amennyiben a gyermek nem tiszaújvárosi köznevelési intézményben veszi igénybe az étkeztetést, vagy tartós betegségben szenved és az ellátást nyújtó intézményben nem tud étkezést igénybe venni.
(3) Megállapítható az (1) bekezdésben meghatározott támogatás a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányainak befejezéséig, de legfeljebb a 23. életévének betöltéséig.
(4) A 2. mellékletben meghatározott kedvezményt, illetve a Gyvt. 151. § (5) bekezdésében biztosított normatív kedvezmények figyelembevételével fizetendő személyi térítési díjat a polgármester állapítja meg. A kérelmeket a 6. mellékletben meghatározott nyomtatványon kell benyújtani a Polgármesteri Hivatalhoz.
(5) A személyi térítési díjat, illetve a 2. mellékletben meghatározott egyéni rászorultság alapján járó térítési díjkedvezményt a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától a gondozási, nevelési évre vagy tanévre kell megállapítani, az alábbi eltérésekkel:
- amennyiben a gyermek, tanuló normatív kedvezményben részesül, és a kedvezményre való jogosultsága a gondozási, nevelési éven, tanéven belül jár le, a térítési díjat a kedvezményre való jogosultság lejártának időpontjáig kell megállapítani,
- amennyiben normatív kedvezményre a gyermek, tanuló a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény alapján jogosult, a személyi térítési díjat a kedvezményre való jogosultság kezdő időpontjától kell megállapítani, ha az erre irányuló kérelmét a kedvezményt megállapító határozat keltétől számított 30 napon belül benyújtotta,
c) amennyiben a gyermek, tanuló normatív kedvezményben részesül és
ca) gondozási, nevelési vagy tanév közben változik a normatív kedvezmény jogcíme, vagy
cb) a tartós betegségről kiállított igazolás vagy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság időtartama meghosszabbításra kerül, a személyi térítési díjat a korábbi térítési díjkedvezmény megszűnését követő naptól kell megállapítani, amennyiben a kedvezmény jogosultságát igazoló iratot a kérelmező 30 napon belül benyújtotta,
d) a személyi térítési díjkedvezményre való jogosultság változása esetén az új térítési díjat a változást követő hónap 1. napjától kell megállapítani, illetve megfizetni.
(6) A személyi térítési díj megállapítására a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ vezetője jogosult, kivéve a Gyvt. 151. § (5) bekezdésében biztosított normatív kedvezmények figyelembevételével fizetendő személyi térítési díjat.
(7) A személyi térítési díj összegéről a megállapító szerv értesítést küld. A térítési díj fizetésére kötelezett – amennyiben a személyi térítési díj összegét vitatja, vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri – az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül Tiszaújváros Önkormányzata Képviselő-testületéhez fordulhat.
(8) A személyi térítési díjról szóló értesítésnek a fizetésre kötelezett, valamint a gyermek személyi azonosító adatain túl tartalmaznia kell, amennyiben kedvezményben részesül, annak mértékét, a személyi térítési díjat napra vetítve, utalást arra, hogy a fizetésre kötelezett családi körülményeiben anyagi és szociális helyzetében bekövetkező mindennemű változást köteles 15 napon belül bejelenteni, valamint tájékoztatást arról, hogy amennyiben a térítési díj összegét vitatja, 8 napon belül Tiszaújváros Önkormányzatának Képviselő-testületéhez fordulhat.
Térítési díj
10. §[25]
(1) Az intézményi térítési díjat és az étkeztetés nyersanyagnormáit az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
(3) A bölcsődei ellátás esetében az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltsége és a gondozási költség. A gondozási költség az élelmezés nyersanyagköltségével csökkentett szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözetének egy ellátottra jutó napi összege.
(4) Ha a bölcsődei ellátást a gyermek betegsége, vagy más ok miatt nem kívánja igénybe venni, a távolmaradást a bölcsőde vezetőjénél be kell jelenteni. A szülő vagy törvényes képviselő a gondozási díj megfizetési kötelezettsége alól a bejelentést követő naptól a távolmaradás időtartamáig mentesül.
(5)[26] A gondozásért fizetendő személyi térítési díjat a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ vezetője az 1. melléklet alapján állapítja meg.
Térítési díj befizetése és ellenőrzése
11. §
(1)[27] A személyi térítési díjat egy havi időtartamra előre, a tárgyhónap 10. napjáig kell megfizetni a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ elszámolási számlájára.
(2) Az étkezés lemondása miatt keletkezett túlfizetés összege a következő havi térítési díjban jóváírásra, illetve az intézményi jogviszony megszűnése esetén visszafizetésre kerül.
(3)[28] A Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ vezetője ellenőrzi, hogy a megállapított térítési díj befizetése havonként megtörténik-e. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével a fizetésre kötelezett személyt írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére. Ha a határidő eredménytelenül telt el, az intézmény vezetője a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi.
(4)[29] A (3) bekezdés szerint nyilvántartott díjhátralékról a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ vezetője minden negyedévet követő hónap 15. napjáig tájékoztatja a polgármestert.
(5) A polgármester az intézményvezető tájékoztatása alapján intézkedik a térítési díjhátralék behajtásáról és tájékoztatja az intézmény vezetőjét annak eredményéről vagy eredménytelenségéről.
Tankönyvtámogatás
12. §[30]
(1) Évente egyszeri alkalommal tankönyvtámogatásban részesülhet az a tiszaújvárosi lakóhellyel rendelkező gyermek, illetve tiszaújvárosi lakóhelyű 23. életévét be nem töltött nagykorú személy, aki alap- és középfokú köznevelési intézmény nappali tagozatán tanul, és akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, egyedülálló szülő esetén a 500%-át.
(2) Nem jogosultak támogatásra azok a tanulók, akik a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (4) bekezdése alapján normatív kedvezményben, illetve a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 97. § (22) bekezdése alapján térítésmentes tankönyvellátásban részesülnek.
(3)[31] A támogatás mértéke a tankönyv ára, családok esetében jogosultanként legfeljebb 6.000 Ft/tanuló, egyedülálló szülő által nevelt gyermek esetében jogosultanként legfeljebb 10.000 Ft/tanuló.
(4) A támogatás pénzbeli juttatás formájában nyújtható.
(5) A támogatást a 7. melléklet szerinti formanyomtatványon lehet igényelni. A kérelmek benyújtási határideje: minden év szeptember 30.
(6) A kérelmek elbírálásáról a polgármester dönt.
4. Személyes gondoskodást nyújtó ellátás
13. §
A személyes gondoskodás keretébe tartozó helyi alapellátások:
a) gyermekjóléti szolgálat,
b) gyermekek napközbeni ellátása:
ba) bölcsődei alapellátás, szolgáltatás,
bb)[32]
bc)[33]
Gyermekjóléti szolgálat
14. §
(1) A gyermekjóléti szolgáltatás szervezése, irányítása és összehangolása érdekében gyermekjóléti szolgálat működik a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ keretén belül.
(2) A gyermekek családban történő nevelésének az elősegítése és a veszélyeztetettséget észlelő és jelzőrendszer működtetésének érdekében az alábbi intézmények kötelesek együttműködni, adatokat szolgáltatni és jelzéssel élni:
a)[34] köznevelési intézmények,
b) egészségügyi szolgáltatást nyújtók, különösen háziorvosok, házi gyermekorvosok, védőnők,
c) személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók,
d) rendőrség,
e) munkaügyi hatóság,
f) civil szervezetek, egyházak.
Gyermekek napközbeni ellátása
15. §
(1)[35] A gyermekek napközbeni ellátását az önkormányzat bölcsődei ellátás keretén belül biztosítja.
(2) A bölcsődei alapellátásra a tiszaújvárosi lakóhellyel rendelkező gyermek jogosult. A kérelmet a szülő vagy törvényes képviselő a 8. mellékletben meghatározott nyomtatványon az intézmény vezetőjénél nyújthatja be.
(3) A bölcsődei alapellátás igénybevételéről, megszüntetéséről az intézményvezető saját hatáskörben dönt. Döntéséről a gyermek szülőjét vagy törvényes képviselőjét írásban értesíti. Az intézményvezető intézkedése ellen az ellátást igénylő 8 napon belül a fenntartóhoz benyújtott panasszal élhet. Panasz esetén első fokon a polgármester jogosult dönteni. Az intézmény vezetője külön eljárás nélkül köteles azonnali ellátást biztosítani a rászorulóknak, ha az ellátás hiánya a gyermek egészségét, testi épségét veszélyezteti.
5. Záró rendelkezések
16. §
(1) Ez a rendelet 2011. július 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény helyi végrehajtásának szabályairól szóló 12/2000. (IV.14.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 6/2010. (III.3.), 13/2009. (III.27.), 18/2008. (IV.26.), 12/2008. (III.03.), 25/2007. (IX.10.), 53/2006. (XII.29.), 37/2006. (X.20.) 35. § (3) bekezdése, 14/2006. (II.27.), 36/2005. (XII.23.), 27/2005. (X.29.) 1-3. §-a, 20/2004. (VII. 01.), 11/2004. (V.01.) 12. §-a, 14/2003. (VI.01.), 34/2002. (XII.31.), 18/2002. (VIII.21.), 4/2002. (III.01.), 23/2001. (VIII.31.), 14/2001. (V.11.), 35/2000. (IX.29.) rendelet.
|
Dr. Molnár Tamás s.k. jegyző |
Bráz György s.k. polgármester |
[1] Hatályon kívül helyezte: 3/2013. rendelet 9. §. Hatálytalan: 2013.02.01-től.
[2] Módosította: 8/2012. rendelet 6. §. Hatályos: 2012.04.15-től. Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[3] Módosította: 3/2013. rendelet 1. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[4] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[5] Módosította: 3/2013. rendelet 1. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[6] Hatályon kívül helyezte: 3/2013. rendelet 9. §. Hatálytalan: 2013.02.01-től.
[7] Módosította: 3/2013. rendelet 2. §. Hatályos: 2013.02.01-től. Módosította: 24/2013. rendelet 1. §. Hatályos: 2013.08.30-tól.
[8] Módosította: 24/2013. rendelet 2. §. Hatályos: 2013.08.30-tól.
[9] Módosította: 8/2012. rendelet 1. §. Hatályos: 2012.04.15-től.
[10] Módosította: 3/2013. rendelet 3. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[11] Módosította: 3/2013. rendelet 3. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[12] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[13] Módosíotta: 8/2012. rendelet 2. §. Hatályos: 2012.04.15-től.
[14] Módosította: 3/2013. rendelet 4. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[15] Módosította: 3/2013. rendelet 4. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[16] Módosította: 3/2013. rendelet 4. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[17] Módosította: 13/2013. rendelet 1. §. Hatályos: 2013.06.15-től.
[18] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[19] Módosította: 3/2013. rendelet 5. §. Hatályos: 2013.02.01-től. Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[20] Módosította: 3/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.02.01-től. Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[21] Módosította: 3/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[22] Módosította: 3/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.02.01-től.
[23] Módosította: 6/2013. rendelet 1. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[24] Módosította: 13/2013. rendelet 2. §. Hatályos: 2013.06.15-től.
[25] Módosította: 8/2012. rendelet 4. §. Hatályos: 2012.04.15-től.
[26] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[27] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[28] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[29] Módosította: 6/2013. rendelet 6. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[30] Módosította: 13/2013. rendelet 3. §. Hatályos: 2013.06.15-től.
[31] Módosította: 24/2013. rendelet 3. §. Hatályos: 2013.08.30-tól.
[32] Hatályon kívül helyezte: 8/2012. rendelet 8. §. Hatálytalan: 2012.04.15-től.
[33] Hatályon kívül helyezte: 8/2012. rendelet 8. §. Hatálytalan: 2012.04.15-től.
[34] Módosította: 6/2013. rendelet 4. §. Hatályos: 2013.04.01-től.
[35] Módosította: 8/2012. rendelet 5. §. Hatályos: 2012.04.15-től.