Tiszaújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 09. 01

a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról

Általános indokolás

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal 2021 júliusában Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásokról, valamint a természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: szociális rendelet) vonatkozásában szakmai segítségnyújtással élt az önkormányzat felé. A kormányhivatal – a szakmai konzultációs adatlap alapján – a szociális rendelet módosítását kezdeményezte az alábbi rendelkezések vonatkozásában.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 6. § (3) bekezdése értelmében az időskorúak járadékát, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatást, a gyermekek otthongondozási díját, az ápolási díjat, a foglalkoztatást helyettesítő támogatást, valamint – a települési önkormányzat rendeletének eltérő szabályozása hiányában – a havi rendszerességgel adott települési támogatást utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani azzal, hogy a december hónapra tekintettel járó havi rendszeres szociális ellátást és foglalkoztatást helyettesítő támogatást december 30-áig kell folyósítani.

Tekintettel arra, hogy a Korm. rendelet szabályozza a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás folyósításának határidejét, ezért – a párhuzamos szabályozás megszüntetése érdekében – a települési támogatás vonatkozásában elegendő a Korm. rendelet vonatkozó szakaszára történő hivatkozás.

A jelenleg hatályos szabályok értelmében a kérelmező rendkívüli élethelyzetére tekintettel a döntést hozó az eseti jelleggel megállapított, a gyógyszerkiadások viseléséhez, valamint gyógyászati segédeszköz beszerzése miatt eseti jelleggel megállapított, és a gyermekvédelmi támogatásként eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatások esetében a szociális rendeletben meghatározott támogatási értékhatártól, jövedelmi feltételektől eltérhet.

Tekintettel arra, hogy az adott rendelkezés nem szabályozza, hogy a döntést hozó milyen feltételek és keretek szerint térhet el a támogatási értékhatártól, illetve a jövedelmi feltételektől, szükséges a szabályozás pontosítása. Tekintettel a fentiekre, valamint a gyakorlati tapasztalatok alapján javasoljuk, hogy tárgyévben az egy család tekintetében az eseti jelleggel vagy havi rendszerességgel megállapított rendkívüli települési támogatás együttes összegének (85.500 Ft), valamint tárgyévben egy család esetében személyenként a gyógyszerkiadások viseléséhez, valamint gyógyászati segédeszköz beszerzése céljából nyújtott rendkívüli települési támogatás együttes összegének (48.450 Ft) 100%-áig a döntést hozó eltérhessen.

Javasoljuk továbbá, hogy az eseti jelleggel, a gyógyszerkiadások viseléséhez és gyógyászati segédeszköz beszerzése céljából, valamint a gyermekvédelmi támogatásként összefüggésben megállapított rendkívüli települési támogatás esetében az egy főre jutó jogosultsági értékhatártól a döntést hozó legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 880%-áig (250.800 Ft) eltérhessen.

Tiszaújváros Város Önkormányzata mindig kiemelt figyelmet fordított az időskorú, az egészségügyi problémákkal küzdő, valamint a hátrányos helyzetű, nehéz szociális körülmények között élő lakosokra, a munkanélküliekre, valamint a gyermeket nevelő családokra, ezért kötelező és számos önként vállalt szociális támogatással segíti a rászorulókat. Tiszaújváros Város Önkormányzata saját költségvetése terhére, önként vállalt feladatként nyújtja a települési lakhatási támogatást, az adósságcsökkentési települési támogatást, a települési ápolási támogatást, az egyszeri év végi támogatást, valamint a gyermekes családok év végi támogatását. Ezen ellátások esetében feltételként a kérelem benyújtását megelőző legalább egy év folyamatos tiszaújvárosi lakcímmel/lakóhellyel való rendelkezés került meghatározásra. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontjából levezethető szociális rászorultsági elv alapján nyújtott támogatások esetén a szociális rendeletben szabályozott, nem szociális rászorultsággal összefüggő feltétel szabályozása nem megengedett. Fentiek alapján a vonatkozó támogatások esetén, a kérelem benyújtását megelőző legalább egy év folyamatos tiszaújvárosi lakcímmel/lakóhellyel való rendelkezés feltétele törlésre kerül.

Fentieken túl a szociális rendeletben a Képviselő-testület eredeti jogalkotói hatáskörében, nem szociális rászorultsági alapon szabályozza a hulladékszállítási díjtámogatást és a kábel TV előfizetési díjtámogatást, amelyre a rendelet bevezető része is utal. E támogatások miatt indokolt a szociális rendelet címének oly módon történő meghatározása, hogy már a rendelet címéből is egyértelmű legyen, hogy nem kizárólag szociális rászorultságtól függő támogatási formákat szabályoz. Célszerű tehát a támogatások szociális rendeleten belüli, jól elkülöníthető módon történő szerkesztése, tagolása.

A Jat. 8. § (2) bekezdése értelmében nem lehet módosítani vagy – a jogszabály egészének hatályon kívül helyezése nélkül – hatályon kívül helyezni a jogszabály megjelölését.

Fentiekre tekintettel javasolt a jelenleg hatályos, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásokról, valamint a természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése, és egy új szociális tárgyú rendelet elfogadása.