Sátoraljaújhely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (II. 6.) önkormányzati rendelete

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014. (II.6.) önkormányzati rendelete

Hatályos: 2014. 02. 07- 2015. 04. 30

Sátoraljaújhely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (II. 6.) önkormányzati rendelete

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014. (II.6.) önkormányzati rendelete

2014.02.07.

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra és az Önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetésének

a.) költségvetési bevételi főösszegét (finanszírozási bevételek nélkül) 4 282 194 eFt-ban,
b.) költségvetési kiadási főösszegét (finanszírozási bevételek nélkül) 4 182 645 eFt-ban
c.) finanszírozási bevételek főösszegét1 435 701 eFt- ban
d.) finanszírozási kiadások főösszegét 1 535 250 eFt- ban
e.) bevételi főösszegét 5 717 895 eFt- ban
f.) kiadási főösszegét 5 717 895 eFt- ban
állapítja meg.

3. § (1) A 2. § (1) bekezdés a) pontjában megállapított költségvetési bevételek előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését e rendelet 2., 3., 4. mellékletek tartalmazzák.

(2) A 2. § (1) bekezdés b) pontjában megállapított költségvetési kiadások előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését e rendelet 5., 6., 7. mellékletek tartalmazzák.

(3) A 2. § (1) bekezdés c) pontjában megállapított finanszírozási bevételek részletezését e rendelet 2., 4. melléklete tartalmazza.

(4) A 2. § (1) bekezdés d) pontjában megállapított finanszírozási kiadások részletezését e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(5) Az önkormányzati szintű működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat – tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

4. § (1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését e rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését e rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat elkülönítetten e rendelet 21. melléklete tartalmazza.

5. § A Képviselő-testület a költségvetési kiadási főösszegen belül

a) 0 eFt általános tartalékot és

b) 0 eFt céltartalékot állapít meg.

6. § A költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 12. melléklet tartalmazza.

7. § A Képviselő-testület a költségvetési szervek éves létszám-előirányzatát e rendelet 10. melléklete, a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát e rendelet 11. melléklete szerint határozza meg.

8. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi kötelező feladatok költségvetési kiadásai között 36.000 eFt előirányzattal Környezetvédelmi Alapot hoz létre.

9. § A Képviselő-testület ellátottak pénzbeli juttatása jogcímen 80.000 eFt szociális segélykeretet biztosít.

10. § A Képviselő-testület az igazgatási szakfeladaton belül 600 eFt-ot biztosít a részönkormányzatok működéséhez.

11. § (1) Az igazgatási szakfeladaton belül 200 eFt összeg utólagos elszámolási kötelezettség mellett, elkülönítésre kerül a római katolikus és református egyházak részére támogatásként. A támogatás mértéke egyházanként 100 eFt.

(2) Az igazgatási szakfeladaton belül 1.000 eFt összeg utólagos elszámolási kötelezettség mellett, elkülönítésre kerül a görög katolikus egyház részére támogatásként a görög katolikus templom tornyának felújítására.

12. § Az Önkormányzat önként vállalt feladatai között 6.500 eFt előirányzatként szereplő sportcélú pénzeszköz átadás címzettje az STK. A támogatás folyósítása elszámolási kötelezettség mellett támogatási szerződés megkötését követően folyósítható.

13. § A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek pályázatainak önrészéhez és rendezvényeinek megszervezéséhez 2.000 eFt mértékig pályázati alapot hoz létre.

14. § A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek, sportegyesület, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére a költségvetésben meghatározott 1.000 eFt összeg mértékéig pénzbeli támogatást nyújt.

15. § (1) Az önkormányzat pénzügyi egyensúlyának megteremtése érdekében a Képviselő-testület elrendeli, hogy a jegyző készítse elő a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénybejelentését.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedés megtételéről és a támogatási igény kimunkálásáról, valamint annak határidőben történő benyújtásáról a Polgármester köteles gondoskodni.

16. § A Képviselő-testület e rendeletben jóváhagyott előirányzatok, és létszámkeretek módosításának, átcsoportosításának jogát minden esetben fenntartja magának.

17. § A költségvetési szerv szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, vagy számla ellenében történő igénybevételére – dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra – szerződést külső személlyel, szervezettel csak jogszabályban előírt esetekben, vagy a polgármester és a jegyző együttes írásbeli engedélye alapján köthet.

Költségvetési szerv nyugdíjast csak abban az esetben alkalmazhat, ha a munkakört munkaképes korú szakemberrel nem tudja betölteni. A foglalkoztatáshoz ebben az esetben is a polgármester és a jegyző együttes írásbeli engedélye szükséges.

18. § A költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj, vagy más szerződés alapján díjazás, munkakörébe tartozó, munkaköri leírása szerint számára előírt feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésre a költségvetési szerv által a feladatra vonatkozó előzetesen írásban kötött szerződés igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett. Erről a szerződés megküldése mellett a jegyzőt írásba kell tájékoztatni.

19. § A Képviselő-testület – az önkormányzati bevételek növelése érdekében – felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy tőkegarantált értékpapírt vásároljon.

20. § A költségvetési előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság tekintetében, az önkormányzati előirányzatok kivételével, a költségvetési szervek vezetői teljes jogkörrel rendelkeznek. Az önkormányzati előirányzatok felett kizárólag a polgármester és a jegyző együttesen rendelkezik teljes jogkörrel.

21. § (1) A költségvetési szervek a saját működési bevételük eredeti, illetve módosított előirányzatot meghaladó többletbevétel 50 %-át – a jegyző egyidejű tájékoztatásával – saját hatáskörben felhasználhatják, míg az 50 %-a az önkormányzat bevételét képezi.

(2) A költségvetési szervek az (1) bekezdés szerint saját működési bevételek eredeti, illetve módosított előirányzatát meghaladó többletbevételeikből az éves személyi juttatások és az azzal összefüggő munkaadót terhelő járulékok előirányzatát nem növelhetik.

(3) A költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök, valamint a támogatásértékű bevételek eredeti, illetve módosított előirányzatát meghaladó többletbevételeket – jegyző egyidejű tájékoztatása mellett – intézményi hatáskörben felhasználhatják.

22. § (1) A feladat elmaradásból származó – kiemelt – kiadási előirányzat megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(2) A költségvetési szervek részére biztosított dologi kiadásokon belül a közüzemi kiadások nem csoportosíthatók át.

23. § (1) Az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a tartozásállományukról e rendelet 25. melléklete szerinti formában és tartalommal kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást a költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta, a tárgyhó utolsó naptári napjának megfelelően a tárgyhót követő 10-ig a Jegyző részére köteles teljesíteni.

24. § (1) Költségvetési szervek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban bevételeik és kiadásaik időarányos teljesítéséről és kintlévőségükről kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.

(2) Költségvetési szervek a költségvetési előirányzatok évközi felhasználásának helyzetéről és kintlévőségükről két havonta – minden második hónapot követő hó 15. napjáig – kötelesek a jegyző részére az általa megadott részletességgel és szempontok alapján adatot szolgáltatni.

(3) Az adatszolgáltatásokért az intézmény vezetője felelős.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

25. § (1) A 14. §-ban meghatározott előirányzat felett a rendelkezési jog – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a polgármestert illeti meg. A polgármester ezen tájékoztatást a zárszámadás keretében köteles megtenni.

(2) A 13. §-ban meghatározott előirányzat felett a rendelkezési jog – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Oktatási, Közművelődési, Civil, Ifjúsági és Sportügyi Bizottságot illeti meg.

(3) Az Oktatási, Civil, Ifjúsági és Sportügyi Bizottság a Civil Alap felhasználására évente két alkalommal – április 30. és szeptember 30. napjáig – pályázatot ír ki a civil szervezetek részére.

(4) Az (1)-(3) bekezdésekben szabályozottak figyelembe vételével a támogatás folyósítására ezt követően kerülhet sor, ha a támogatott szervezettel, személlyel

a.) a Bizottság hatáskörébe tartozóan a Bizottság elnöke, míg
b.) az önkormányzat nevében a polgármester
megállapodást köt.
A megállapodásokat a jegyző ellenjegyzi.
(5) Mind a Civil Pályázati Alap, mind pedig a 14. §-ban meghatározott támogatás esetében a megállapodás megkötésének feltétele,
a) a támogatásra pályázó, támogatást kérelmező szervezetnek, személynek ne legyen az Önkormányzat, valamint költségvetési szervei felé semmiféle tartozása, továbbá
b) a pályázó, kérelmező szervezet megfeleljen a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek, melyről a pályázó kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

26. § (1) A támogatott jogosult részben vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.

(2) Amennyiben a támogatott az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatás igényléséhez valótlan adatot szolgáltatott, a támogatást az Önkormányzat fizetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(3) A támogatott a kapott támogatással a pályázatban, illetve a támogatási megállapodásban megfogalmazott cél, illetve tevékenység megvalósítását követően 30 napon belül, de legkésőbb a támogatás folyósítását követő év február 28–ig köteles elszámolni.

(4) A támogatott szervezet, személy – szöveges beszámolóból és a felhasználást igazoló számlamásolatokból álló – elszámolását az ellenőrzési feladatok ellátásával megbízott személy ellenőrizheti.

(5) Újabb támogatási igény benyújtásának feltétele, hogy a támogatott szervezet, személy hiánytalanul eleget tett – korábbi támogatással kapcsolatos – elszámolási (számadási) kötelezettségének és az elszámolás ellenőrzésével megbízott nem állapított meg szabálytalanságot.

27. § A rendelet 11. § és 12. §-ai alapján nyújtott támogatások folyósítására, elszámolására a 24-25. §-ok rendelkezéseit kell alkalmazni.

28. § A nyújtott – nem normatív – céljellegű működési vagy fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevét, a támogatás célját, összegét az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

Kiadások készpénzben történő teljesítése

29. § (1) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és a költségvetési szervek bevételeinek beszedésekor, kiadásainak teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzatnál, valamint az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél az alábbi jogcímeken teljesíthetők készpénzben kifizetések:

a) a közfoglalkoztatásban résztvevők bére,

b) az egységes rovatrend K47. Intézményi ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások,

c) az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,

d) az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,

e) az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó, 100.000 forint értéket el nem érő kiadások,

f) a c)-e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások,

g) az a)-f) pont szerinti kiadásokra a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek,

h) az önkormányzat által az államháztartáson kívüli szervezetek, személyek számára biztosított támogatás kifizetése, abban az esetben, ha a támogatatott szervezet, személy nem rendelkezik hitelintézeti számlával.

Államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó rendelkezések

30. § (1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételére mind az Önkormányzatnál, mind a költségvetési szerveknél csak abban az esetben kerülhet sor, ha

a) az átvétel nem jár semmiféle kötelezettséggel,

b) az átvétel miatt nem keletkezik az átvevőnél többletkiadás (többletköltség),

c) az átvett forrást az átvevő az átadótól függetlenül, önállóan használhatja fel,

d) az átvett forrás felhasználása az átvevő feladatainak ellátását szolgálja.

(2) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről 1.000 eFt-ig a polgármester, illetve az átvétellel érintett költségvetési szerv vezetője, 1.000 eFt összeg felett minden esetben a Képviselő-testület dönt.

(3) A (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő államháztartáson kívüli forrás átvételéről a polgármester, illetve az átvétellel érintett költségvetési szerv vezetője feljegyzést készít, míg a (2) bekezdésben megjelölt összeg felett a Képviselő-testület határozattal dönt. A Képviselő-testületi határozatnak, valamint a feljegyzésnek legalább a következőket kell tartalmaznia:

a) átadó neve, címe,

b) átadott-átvett forrás tárgyiasult formája, mennyisége, értéke,

c) az államháztartáson kívüli forrás átadásának-átvételének célja,

d) az átvevő nyilatkozata, hogy az átvétel megfelel az (1) bekezdés a)-d) pontjában leírt feltételeknek,

e) az átvevő aláírását.

Egyéb rendelkezések

31. § Az Önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit 2013-2028. között évenkénti bontásban a 14. melléklet mutatja be.

32. § A közvetett támogatások 2014. évre tervezett összegét e rendelet 20. melléklete tartalmazza.

33. § Az önkormányzat saját bevételeit és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségének bemutatását e rendelet 14.-17. melléklete tartalmazza.

34. § A 2014. év várható bevételi és kiadási előirányzatok teljesülésére vonatkozó, önkormányzati szintű előirányzat-felhasználási ütemtervet e rendelet 19. melléklete tartalmazza.

35. § A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve e rendelet 22. melléklete tartalmazza.

36. § A helyben elismert legolcsóbb temetés összege 2014. évben 191.480.-Ft.

37. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott, az Önkormányzat Képviselő-testülete részére a zárszámadáshoz csatolandó vagyonkimutatást az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet 30. §-ban meghatározott szerkezetben kell összeállítani, azt tovább nem kell részletezni.

38. § (1) A költségvetési szervek pénzellátásáról, a támogatások utalásáról az önkormányzati szintű forrásképződés üteméhez és nagyságrendjéhez igazodóan a jegyző vagy az általa megbízott személy által előzetesen felülvizsgált és jóváhagyott összegig kell gondoskodni.

(2) A költségvetési szervek kötelezettségvállalás előtt kötelesek a pénzügyi fedezet rendelkezésre állásra, a likviditási problémák elkerülése érdekében a jegyzővel vagy az általa megbízott személlyel egyeztetni.

Záró rendelkezés

39. § Ezen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.

1-24. melléklet a 4/2014. (II. 6.) önkormányzati rendelethez