Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016. (II.11.) önkormányzati rendelete

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 08. 11- 2016. 09. 13

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1.§


A rendelet hatálya Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra és az Önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2.§


A Képviselő-testület megállapítja, hogy az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének


a) működési költségvetési bevétel főösszege

2.353.703 eFt

b) működési költségvetési kiadás főösszege

2.353.703 eFt

c) működési finanszírozási bevételek

1.202.995 eFt

d) működési finanszírozási kiadások

1.202.995 eFt

e) felhalmozási költségvetési bevételek

192.426 eFt

f) felhalmozási költségvetési kiadások

442.426 eFt

g) felhalmozási finanszírozási bevételek

500.000 eFt

h) felhalmozási finanszírozási kiadások

250.000 eFt

i) bevétel főösszege

4.249.124 eFt

j) kiadás főösszege

4.249.124 eFt


3.§


(1) A 2.§ (1) bekezdés a) pontjában megállapított költségvetési bevételek előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését e rendelet 2., 3., 4. mellékletei tartalmazzák.

(2) A 2.§ (1) bekezdés b) pontjában megállapított költségvetési kiadások előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését e rendelet 5., 6., 7. mellékletei tartalmazzák.

(3) A 2.§ (1) bekezdés c) pontjában megállapított működési finanszírozási bevételek részletezését e rendelet 2. és 4. mellékletei tartalmazzák.

(4) A 2.§ (1) bekezdés d) pontjában megállapított működési finanszírozási kiadások részletezését e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(5) Az önkormányzati szintű működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat – tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

4.§


(1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését a 8. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését a 9. melléklet tartalmazza.

(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott, támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait elkülönítetten a 21. melléklet tartalmazza.

5.§


A Képviselő-testület a költségvetési kiadási főösszegen belül

a) 0 eFt általános tartalékot és

b) 0 eFt céltartalékot állapít meg.

6.§


A költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 12. melléklet tartalmazza.

7.§


A Képviselő-testület a költségvetési szervek éves létszám-előirányzatát e rendelet 10. melléklete, a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát pedig a rendelet 11. melléklete szerint határozza meg.

8.§


A Képviselő-testület az igazgatás cofogon belül 600 eFt-ot biztosít a részönkormányzatok működéséhez.

9.§


Elszámolási kötelezettség mellett elkülönítésre kerül 450 eFt előirányzat a római katolikus, görög katolikus és református egyházak részére támogatásként. A támogatás egyenlő összegben illeti meg az egyházakat.

10.§


Az Önkormányzat önként vállalt feladatai között 5.500 eFt előirányzatként szereplő sportcélú pénzeszköz átadás címzettje a Sátoraljaújhelyi Testedzők Köre, míg 150 eFt az ESZE-DSE Közhasznú Diáksport Egyesület részére kerül biztosításra. A támogatások folyósítására elszámolási kötelezettség mellett támogatási szerződés megkötését követően nyílik lehetőség.

11.§


(1) A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek pályázatainak önrészéhez 1.500 eFt előirányzattal pályázati alapot hoz létre, mely alap felett a rendelkezési jog – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Nevelési-Ifjúsági, Civil-Sportügyi és Közművelődési Bizottságot illeti meg.

(2) A Nevelési-Ifjúsági, Civil-Sportügyi és Közművelődési Bizottság az előirányzat felhasználása érdekében pályázatot ír ki a civil szervezetek részére.

12.§


A Polgármester a rendelkezésére bocsátott 1.500 eFt keret erejéig a civil önszerveződő közösségek, sportegyesület, együttesek, klubok, egyházi közösségek stb. részére elszámolási kötelezettség mellett pénzbeli támogatást nyújthat rendezvényeik megtartása, működésük támogatása céljából. Ezen támogatási keret felhasználásával a zárszámadás keretén belül kell a Képviselő-testület felé tájékoztatást nyújtani.

13.§


Az önként vállalt feladatok között 9.500 eFt előirányzat került elkülönítésre, mely a Képviselő-testület által kiírt munkahely-megtartó és bővítő pályázatok feltételeinek teljesítése esetén kerül a Képviselő-testület egyedi döntése alapján felhasználásra.

14.§


A Képviselő-testület az Önkormányzat 2016. évi kötelező feladatok költségvetési kiadásai között 47.000 eFt előirányzattal Környezetvédelmi Alapot hoz létre.

15.§


A Képviselő-testület 20.000 eFt előirányzatot biztosít az építési, és ugyancsak 20.000 eFt előirányzatot biztosít a közutak, hidak szakfeladatokra.

16.§


A Képviselő-testület az ellátottak pénzbeli juttatása jogcímen 61.007 eFt szociális segélykeretet hoz létre.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

17.§


(1) Az önkormányzat pénzügyi egyensúlyának megteremtése érdekében a Képviselő-testület elrendeli, hogy a jegyző készítse elő a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénybejelentését.


(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedés megtételéről és a támogatási igény kimunkálásáról, valamint annak határidőben történő benyújtásáról a Polgármester köteles gondoskodni.

18.§


A Képviselő-testület e rendeletben jóváhagyott előirányzatok, és létszámkeretek módosításának, átcsoportosításának jogát minden esetben fenntartja magának.

19.§


A költségvetési szerv szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, vagy számla ellenében történő igénybevételére – dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra – szerződést külső személlyel, szervezettel csak jogszabályban előírt esetekben, vagy a polgármester és a jegyző együttes írásbeli engedélye alapján köthet.

Költségvetési szerv nyugdíjast csak abban az esetben alkalmazhat, ha a munkakört munkaképes korú szakemberrel nem tudja beölteni. A foglalkoztatáshoz ebben az esetben is a polgármester és a jegyző együttes írásbeli engedélyes szükséges.

20.§


A költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj, vagy más szerződés alapján díjazás, munkakörébe tartozó, munkaköri leírása szerint számára előírt feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésre a költségvetési szerv által a feladatra vonatkozó előzetesen írásban kötött szerződés igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett. Erről a szerződés megküldése mellett a jegyzőt írásban kell tájékoztatni.

21.§


A Képviselő-testület – az önkormányzati bevételek növelése érdekében – felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy tőkegarantált értékpapírt vásároljon.

22.§


(1) Az intézményi költségvetési előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság tekintetében a költségvetési szervek vezetői – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - teljes jogkörrel rendelkeznek. Az önkormányzati előirányzatok felett kizárólag a polgármester és a jegyző együttesen rendelkezik teljes jogkörrel.

(2) A Városellátó Szervezet személyi juttatásából 7.722 eFt, míg a munkaadót terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó összegéből 2.085 eFt zárolásra kerül. A zárolás feloldására és így a szakmunkás létszám növelésére az önkormányzat likviditási problémáinak megszűnésekor a Polgármester jogosult.

23.§


(1) A költségvetési szervek a saját működési bevételük eredeti, illetve módosított előirányzatot meghaladó többletbevételük 50 %-át – a jegyző egyidejű tájékoztatásával – saját hatáskörben felhasználhatják, míg az 50 %-a az önkormányzat bevételét képezi.

(2) A költségvetési szervek az (1) bekezdés szerint saját működési bevételük eredeti, illetve módosított előirányzatát meghaladó többletbevételeikből az éves személyi juttatások és az azzal összefüggő munkaadót terhelő járulékok előirányzatát nem növelhetik.

(3) A költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök, valamint a támogatásértékű bevételek eredeti, illetve módosított előirányzatát meghaladó többletbevételeiket – jegyző egyidejű tájékoztatása mellett – intézményi hatáskörben felhasználhatják.

24.§


(1) A feladat elmaradásból származó – kiemelt – kiadási előirányzat megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(2) A költségvetési szervek részére biztosított dologi kiadásokon belül a közüzemi kiadások nem csoportosíthatók át.

25.§


(1) Költségvetési szervek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban bevételeik és kiadásaik időarányos teljesítéséről és kintlévőségükről kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.

(2) Költségvetési szervek a költségvetési előirányzatok évközi felhasználásának helyzetéről és kintlévőségükről kéthavonta – minden második hónapot követő hó 15. napjáig – kötelesek a jegyző részére az általa megadott részletességgel és szempontok alapján adatot szolgáltatni.

(3) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv esetében az intézményvezető, a többi intézmény vonatkozásában pedig a Polgármesteri Hivatal pénzügyi osztályvezetője felelős az adatszolgáltatásért.

26.§


(1) A költségvetési szerv pénzellátásáról, szállítói tartozásainak kiegyenlítéséről az intézmény részére rendelkezésre álló havi finanszírozási keretösszeg figyelembevételével az intézményvezető köteles gondoskodni.

(2) Az intézményvezető kötelezettségvállalás előtt köteles meggyőződni a pénzügyi fedezet időbeni rendelkezésre állásáról.

(3) Az intézményvezető felelősséggel tartozik azért, hogy az intézmény éves finanszírozási előirányzatán belül gazdálkodjon.

Kiadások készpénzben történő teljesítése

27.§


(1) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és a költségvetési szervek bevételeinek beszedésekor, kiadásainak teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzatnál valamint az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél az alábbi jogcímeken teljesíthetők készpénzben kifizetések:

a) a közfoglalkoztatásban résztvevők bére,

b) az egységes rovatrend K47. intézményi ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások,

c) az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,

d) az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, ki értékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,

e) az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó kiadások,

f) a c)-e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások,

g) az a)-f) pont szerinti kiadásokra a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek,

h) az önkormányzat által az államháztartáson kívüli szervezetek, személyek számára biztosított támogatás kifizetése, abban az esetben, ha a támogatott szervezet, személy nem rendelkezik hitelintézeti számlával.

Államháztartáson kívülre történő forrás átadásra vonatkozó rendelkezések

28.§


(1) Az államháztartáson kívüli forrás vagy támogatás átadására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a támogatott szervezettel, személlyel elszámolási kötelezettség mellett megállapodás megkötésére kerül sor.

(2) A megállapodást

a) a Bizottság hatáskörébe tartozóan a Bizottság elnöke, míg

b) az önkormányzat nevében a polgármester

köti meg.

A megállapodásokat jogilag a jegyző, pénzügyileg a pénzügyi osztályvezető ellenjegyzi.


(3) A megállapodás megkötésének feltétele:

a) a támogatásra pályázó, támogatást kérelmező szervezetnek, személynek ne legyen az Önkormányzat, valamint költségvetési szervei felé semmiféle tartozása, továbbá

b) a pályázó, kérelmező szervezet megfeleljen a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek, melyről a pályázó kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

29.§


(1) A támogatott jogosult részben vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.

(2) Amennyiben a támogatott az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatás igényléséhez valótlan adatot szolgáltatott, a támogatást az Önkormányzat fizetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(3) A támogatott a kapott támogatással a pályázatban, illetve a támogatási megállapodásban megfogalmazott cél, illetve tevékenység megvalósítását követően 30 napon belül, de legkésőbb a támogatás folyósítását követő év február 28-ig köteles elszámolni.

(4) A támogatott szervezet, személy – szöveges beszámolóból és a felhasználást igazoló számlamásolatokból álló – elszámolását az ellenőrzési feladatok ellátásával megbízott személy ellenőrizheti.

(5) Újabb támogatási igény benyújtásának feltétele, hogy a támogatott szervezet, személy hiánytalanul eleget tett – korábbi támogatással kapcsolatos – elszámolási (számadási) kötelezettségének és az elszámolás ellenőrzésével megbízott nem állapított meg szabálytalanságot.

30.§


A nyújtott – nem normatív – céljellegű működési vagy fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevét, a támogatás célját, összegét az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

31.§


A rendelet 9-12.§-ai alapján nyújtott támogatások folyósítására, elszámolására a 28-29.§ rendelkezéseit alkalmazni kell.

Államháztartáson kívüli forrás átvételére

átadására vonatkozó rendelkezések


32.§


(1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételére mind az Önkormányzatnál, mind a költségvetési szerveknél csak abban az esetben kerülhet sor, ha

a) az átvétel nem jár semmiféle kötelezettséggel,

b) az átvétel miatt nem keletkezik az átvevőnél többletkiadás (többletköltség),

c) az átvett forrást az átvevő az átadótól függetlenül, önállóan használhatja fel,

d) az átvett forrás felhasználása az átvevő feladatainak ellátását szolgálja.

(2) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről 1.000 eFt-ig a polgármester, illetve az átvétellel érintett költségvetési szerv vezetője, 1.000 eFt összeg felett minden esetben a Képviselő-testület dönt.

(3) A (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő államháztartáson kívüli forrás átvételéről a polgármester, illetve az átvétellel érintett költségvetési szerv vezetője feljegyzést készít, míg a (2) bekezdésben megjelölt összeg felett a Képviselő-testület határozattal dönt. A Képviselő-testületi határozatnak, valamint a feljegyzésnek legalább a következőket kell tartalmaznia:

a) átadó neve, címe,

b) átadott-átvett forrás tárgyiasult formája, mennyisége, értéke,

c) az államháztartáson kívüli forrás átadásának-átvételének célja,

d) az átvevő nyilatkozata, hogy az átvétel megfelel az (1) bekezdés a)-d) pontjában leírt feltételeknek,

e) az átvevő aláírását.

Egyéb rendelkezések

33.§


Az Önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit évenkénti bontásban 2016-2025. között a 17. melléklet mutatja be.

34.§


A közvetett támogatások 2016. évre tervezett összegét a rendelet 20. melléklete tartalmazza.

35.§


Az önkormányzat saját bevételeit és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségek futamidő végéig fennálló összegét a rendelet 14.-15. melléklete tartalmazza.

36.§


2016. év várható bevételi és kiadási előirányzatok teljesülésére vonatkozó, önkormányzati szintű előirányzat-felhasználási ütemtervet a rendelet 19. melléklete tartalmazza.

37.§


A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a rendelet 22. melléklete tartalmazza.

38.§


A helyben elismert legolcsóbb temetés összege 2016. évben 195.980 ,- Ft.

39.§


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (2) bekezdés c) pontjában meghatározott, az Önkormányzat Képviselő-testülete részére a zárszámadáshoz csatolandó vagyonkimutatást az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet 30.§-ban meghatározott szerkezetben kell összeállítani és azt tovább nem kell részletezni.

Záró rendelkezések

40.§


Ezen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2016. január 1-től kell alkalmazni.