Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2021. (VII. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása
az egészségügyi alapellátások körzeteinek kialakításáról és működéséről szóló 19/2017.(VII.11.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 08. 01az egészségügyi alapellátások körzeteinek kialakításáról és működéséről szóló 19/2017.(VII.11.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A rendeletmódosítással kapcsolatban az alábbiakat terjesztem elő:
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 5. § és 6. §-a határozza meg a települési önkormányzat egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó feladatait. A 6. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Képviselő-testület rendeletben állapítja meg és alakítja ki az egészségügyi alapellátások körzeteit.
Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete a tárgy szerinti hatályos rendeletét (a továbbiakban: Rendelet) legutóbb 2019. június 26. napján módosította.
Jelen módosítás a védőnői körzeteket, valamint az iskola-egészségügyi körzeteket érinti. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (a továbbiakban: NEAK) részére évente adatszolgáltatás kerül megküldésre a nevelési-oktatási intézmények igazolása alapján. A szolgáltatott adatok többek között a nevelési-oktatási intézményekbe járó gyermekek létszámáról szól. A védőnői körzetek, valamint az iskola-egészségügyi körzetek NEAK általi finanszírozása ezen létszámadatok alapján kerül megállapítására. A finanszírozás szabályait az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelethatározza meg.
Sátoraljaújhely városban összesen 8 védőnői körzet van, ebből hat körzet vegyes védőnői és kettő körzet iskolai védőnői körzet. Az iskola védőnői körzetben már legalább három éve folyamatosan probléma a csökkenő tanulói létszám, amely magával vonja a finanszírozás csökkentését is.
A legutóbbi adatszolgáltatás alapján megállapítást nyert, hogy a védőnői körzetekbe, valamint az iskola-egészségügyi körzetekbe tartozó intézmények vonatkozásában szükséges a felülvizsgálat az ellátandók létszámának optimalizálása érdekében.
Az Eütv. 6. §. (2) bekezdése értelmében az egészségügyi alapellátások körzeteinek kialakítása során ki kell kérni az alapellátásért felelős országos módszertani intézet - védőnői ellátás esetén az országos tisztifőorvos -, valamint a működési engedély kiadására hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szerv véleményét is. A körzetek felülvizsgálata során folyamatos egyeztetés történt ezen szervekkel, akik támogató véleményüket adták jelen rendeletmódosításban foglalt változtatásokhoz.
A módosítás során természetesen átvezetésre kerültek az egyes intézmények tekintetében bekövetkezett névváltozások is.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A korábban normaszövegben szabályozott védőnői körzetekhez tartozó közterületeket és intézményeket jelen rendeletmódosítással a Rendelet 1. melléklete szabályozza majd. Ezen módosítás okán szükséges volt a Rendelet 7. §-ának újra szabályozása
A 2. §-hoz
A korábban normaszövegben szabályozott iskola-egészségügyi körzetekhez tartozó oktatási intézményeket jelen rendeletmódosítással a Rendelet 2. melléklete szabályozza majd. Ezen módosítás okán szükséges volt a Rendelet 8. §-ának újra szabályozása.
A 3. §-hoz
A Rendelet 1. melléklettel, valamint 2. melléklettel egészül ki, melyben szabályozásra kerülnek a védőnői körzetek, valamint az iskola-egészségügyi körzetek. A hatályos állapothoz képest a rendeletmódosítással az alábbi változások kerülnek átvezetésre:
A védőnői körzetek tekintetében (1. melléklet):
Az I. sz. védőnői körzethez az Árpád-házi Szent Margit Katolikus Általános Iskola mellé az intézmény Óvoda Tagintézménye is bekerül.
A II. sz. védőnői körzet esetében a módosítás, hogy a Kazinczy Ferenc Általános Iskola Esze Tamás Tagintézménye átkerült innen a 1. számú iskolavédőnői körzethez, valamint a Berecz Károly Napsugár Művészeti Óvoda és Mini Bölcsőde és a Petőfi Sándor Református Általános Iskola átkerült ehhez a körzethez.
A III. sz. védőnői körzethez a Sátoraljaújhelyi Hétszínvirág Óvoda Szlovák és Német Nemzetiségi Óvoda, Bölcsőde és a Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde Károlyfalvi Tagóvodája kerül.
A IV. sz. védőnői körzetnél nincs érdemi változás.
Az V. sz. védőnői körzethez bekerült a Kazinczy Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű, Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola székhely intézmény és a Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde Diana Művészeti Tagóvoda intézmény
A VI. sz. védőnői körzethez pedig a Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde Kazinczy-kert Művészeti Tagóvodája kerül.
Iskola-egészségügyi ellátáskörzetek tekintetében (2.melléklet):
Ezen körzetek eddig nem kerültek külön-külön feltüntetésre, hanem csak felsorolásra kerültek az intézmények, amelyek ezekhez a körzetekhez tartoznak.
A módosítás alapján már egyértelműen megállapítható az egyes körzetekhez tartozó intézmények.
Az I. számú iskolavédőnői körzethez a Georgikon Görögkatolikus Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, a Szent István Katolikus Technikum és Gimnázium, valamint a Kazinczy Ferenc Általános Iskola Esze Tamás Tagintézménye tartozik.
A II. számú iskolavédőnői körzethez a Szerencsi SZC Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Gimnázium és a Szerencsi SZC Sátoraljaújhelyi Trefort Ágoston Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tartozik.