Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 01

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A rendeletmódosítással kapcsolatban az alábbiakat terjesztem elő.

Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2015. évben alkotta meg a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II. 11.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet), melyet a változó életviszonyok (pl.: jövedelemhelyzet) okán rendszeresen felülvizsgált és szükség szerint módosított.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály- Törvényességi Felügyleti Osztálya szakmai segítségnyújtás keretében a Rendelet több rendelkezése tekintetében tett megállapítást és ezekre tekintettel kérte a Rendelet mielőbbi módosítását legkésőbb 2021. szeptember 15. napjáig.

A jegyző szerint az indokolás közzététele szükséges.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

A Rendelet a 4. §-ban és a 7. §-ban esetében az ott megjelölt ellátások megállapítása feltételes módban került megfogalmazásra. Szükséges a normaszöveg módosítása akként, hogy az jelen idejű, kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazásban szerepeljen.

A 3. §-hoz

A Rendelet 30. § (1) és (2) bekezdésében foglalt rendelkezések anyagi jogi feltételeket tartalmaznak az eljárás jogi rendelkezések között. Indokolt e rendelkezéseket az anyagi jogi szabályokat tartalmazó rendelkezések közé helyezni. Így a módosítás folytán kibővül a 8. § (2) és (3) bekezdéssel. Az eredetileg a Rendelet 30. §-ában szereplő feltételek többsége azonban a nem összeegyeztethetők a támogatás céljával, így ezek hatályban tartása indokolatlan.

A 4. §-hoz

A Rendelet 9. § (1) bekezdését módosítani szüksége a feltételes módú megfogalmazás miatt, továbbá a (2) bekezdése tévesen hivatkozik a 8. § (1) bekezdésére. Jelen módosítással a hivatkozás is pontosításra kerül.

Az 5. §-hoz

A Rendelet 12. § (1) bekezdését módosítani szüksége a feltételes módú megfogalmazás miatt, valamint a személyi hatályt szükséges módosítani akként, hogy nem csak az állandó lakóhellyel rendelkezők, hanem a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők is jogosultak lehessenek a támogatásra. A 12. § (6) b) pontjában szereplő „elköltözik” szöveg módosítását a jogbiztonság elvére tekintettel szükséges módosítani, a pontosabb megfogalmazás érdekében.

A 6. §-hoz

A Rendelet 13. § (1) bekezdését módosítani szüksége a feltételes módú megfogalmazás miatt.

A 7. §-hoz

A Rendelet 15. § (1)-(3) bekezdését módosítani szüksége a feltételes módú megfogalmazás miatt.

A 8. §-hoz

A Rendelet 17. § (1) bekezdését módosítani szüksége a feltételes módú megfogalmazás miatt, valamint a személyi hatályt szükséges módosítani akként, hogy nem csak az állandó lakóhellyel rendelkezők, hanem a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők is jogosultak lehessenek a támogatásra.

A 9. §-hoz

A Rendelet 20. § (2) bekezdését szükséges módosítania jogszabály-szerkesztési okból, a normaszöveg változtatása nélkül.

A 10. §-hoz

A Rendelet 21. § (1) bekezdés c) pontját szükséges módosítani, tekintettel arra, hogy „kert rendeltetésszerű használata, művelése” nem szabható feltételként.

A 11. §-hoz

A Rendeletben hivatkozott jogszabály melléklete hatályon kívül helyezésre került ezért szükséges a módosítás a vagyonról szóló nyilatkozat vonatkozásában.

A 12. §-hoz

A Rendelet 26. § (3) bekezdésben szereplő „illetve” kifejezés elhagyása miatt szükséges a rendelkezés újra szabályozása, valamint a (6) bekezdésben.

A 13. §-hoz

A Rendelet 28. § (1) bekezdése rendelkezik a havi rendszerességgel nyújtott, valamint a rendkívüli települési támogatások folyósításának határidejéről. Tekintettel arra, hogy a rendszeres települési támogatás folyósításának szabályait a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 6. § (1) és (3) bekezdése tartalmazza, a párhuzamos szabályozás miatt szükséges a rendelkezés módosítása oly módon, hogy az kizárólag a rendkívüli települési támogatás határidejéről rendelkezzen.

A 14. §-hoz

A Rendelet 30. § (4) bekezdésében és a 35. § (3) bekezdés c) pontjában szereplő osztály elnevezésének változása miatt szükséges a módosítás, valamint a 33. § (1) bekezdés b) pontjába szereplő „illetve” kifejezés „vagy” szövegre történő cseréje indokolt a jogszabályi előírásoknak megfelelően.

A 15. §-hoz

A Rendelet 11. §-a szabályozza a karácsony többletkiadások fedezésére nyújtott települési támogatást, mely jövedelmi és vagyoni viszonyoktól, tehát szociális helyzettől függetlenül megillet minden 70. életévét betöltött személyt. Az önkormányzati rendelet a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontja szerinti felhatalmazás alapján szociális rászorultság alapján állapíthat meg települési támogatásokat. Tekintve, hogy ezen támogatás esetében ez nem áll fenn, a rendelkezés hatályon kívül helyezése indokolt. A 12/A. §-ban került szabályozásra a fűtőanyag elszállítás költségéhez nyújtott egyszeri települési támogatás, melynek deregulációja szintén indokolt. A 15. § (5) bekezdésben foglalt rendelkezés hatályon kívül helyezése szintén indokolt, tekintettel arra, hogy az a vagyoni, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül nyújt támogatást. A Rendelet 21. §-a tartalmazza a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó előírásokat. A Kúria gyakorlata szerint amennyiben az önkormányzat ilyen jellegű feltételhez kívánja kötni az általa meghatározott települési támogatási formát, úgy az a magánszférához való alapjogi elvárásra tekintettel kizárólag a lakhely külső ismérveire vonatkozhat. Erre tekintettel szükséges a 21. § (1) bekezdésében foglalt néhány pont hatályon kívül helyezése.

A 16. §-hoz

a hatálybaléptető rendelkezést tartalmazza.