Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő testületének 12/2019 (X.22.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és működési szabályzatról
Hatályos: 2024. 04. 01Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő testületének 12/2019 (X.22.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és működési szabályzatról
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában, 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotó hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében és 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzata megalkotására a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Domaszék Nagyközségi Önkormányzat
(2) Az önkormányzat működési területe: Domaszék nagyközség közigazgatási területe
(3) Az önkormányzat székhelye: 6781 Domaszék, Köztársaság tér 1.
(4) Az önkormányzat – külön rendeletben meghatározottak szerint – jelképekkel (címer, zászló, pecsét) rendelkezik, valamint kitüntetéseket és elismerő címeket adományoz.
(5) Az önkormányzat havonta megjelenő hivatalos lapja a Domaszéki Hírmondó, hivatalos honlapja a www.domaszek.hu.
(6) A település történetét és főbb adatait az 1. számú függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület feladatai és hatásköre
2. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:
A Képviselő-testület szervezete, működése
Az együttes képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályok
3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő. A testület 8 fő képviselőből és 1 fő polgármesterből áll. A Képviselő-testület névsora a 2. számú függelékben olvasható.
(2) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 10 ülést tart.
(3) A Képviselő-testületi ülés időpontját és napirendjét - kitűzését követően haladéktalanul - közzé kell tenni a Domaszéki Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján. A közzététel még történhet:
A Képviselő-testület munkaterve
4. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
(2) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a Képviselő-testület tagjainak, társadalmi szervezeteknek, önkormányzati intézmények vezetőinek, valamint a lakosság véleményét.
(3) A munkatervre vonatkozó javaslatok előterjesztésére vonatkozó felhívást a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára, a munkatervet tárgyaló Képviselő-testületi ülést legalább 15 nappal megelőzően ki kell függeszteni, valamint az ülésen tanácskozási joggal rendelkezők részére írásban is meg kell küldeni.
(4) A munkatervben kerül meghatározásra:
a) az ülés tervezett időpontja
b) az ülés napirendje
c) az ülés napirendjének előadói
d) azok a napirendek, amelyek bizottságnak előzetesen meg kell tárgyalnia.
e) egyéb szervezési feladatok (fórum, falugyűlés stb.)
A Képviselő-testület működése
5. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén az (1) bekezdésben meghatározott feladatait az alpolgármester látja el.
(3)1 A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök veszi át az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos teendőket. Ha a korelnök sincs jelen az ülésen, de az ülés egyébként határozatképes, az ülést a legidősebb jelenlevő képviselő vezeti.
(4) A Képviselő-testület ülését legkésőbb az ülést megelőző ötödik napon, írásbeli meghívóval vagy elektronikus úton megküldött meghívóval kell összehívni. A tervezett Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés időpontját, helyét, napirendjét, a tanácskozási joggal meghívottak körét. Sürgős esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülését ettől eltérő módon, így különösen távbeszélőn keresztül is össze lehet hívni. A meghívóhoz mellékelni kell a megfelelő időben benyújtott írásbeli előterjesztéseket. Írásbeli előterjesztést kell készíteni a következő esetekben:
a) önkormányzati rendeletalkotás
b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése
c) helyi népszavazás kiírása.
(5) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A Képviselő-testület ülésein – tevékenységi körükben - tanácskozási joggal rész vehetnek a domaszéki székhelyű önszerveződő közösségek képviselői. A Képviselő-testület nyílt ülésén bárki részt vehet és a polgármester szót adhat, ha kérését elutasítja, akkor a képviselő-testület dönt alakszerű határozat nélkül. A nyílt ülésen jelen levők a Képviselő-testület munkáját nem zavarhatják.
(6) A Képviselő-testület nyílt üléséről bárki készíthet video-, hang- vagy fényképfelvételeket. A zárt ülésről – a jegyzőkönyvi hangfelvételen kívül- semmilyen felvétel nem készíthető.
(7) A Képviselő-testület zárt ülést tart, illetve tarthat az Mötv. 46. §-ban meghatározott esetekben.
(8) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a testület határoz. Az ülés határozatképtelensége esetén az ülés tervezett napirendjét a következő rendes Képviselő-testületi ülés elé kell terjeszteni.
(9) A polgármester a polgármesteri jelentés keretében tájékoztatást ad az ülést megelőző fontosabb intézkedésekről, az ülés időpontjáig végrehajtandó határozatokról, a jegyző közreműködésével tájékoztatást ad az időközben megjelent fontosabb jogszabályokról.
(10) A napirend tárgyalása kapcsán:
a) az írásbeli előterjesztést – a kérdések, vélemények, valamint a vita előtt – a napirendi pont előadója szóban kiegészítheti,
b) a napirendi ponttal, előterjesztéssel kapcsolatosan a képviselő-testület tagjai, valamint az ülésen tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel melyre az előadó válaszol, majd lefolytatják a vitát,
c) a vita lezárása után az előadó – szükség esetén – válaszol a hozzászólásokra,
d) a polgármester összefoglalja az elhangzott javaslatokat, és javaslatot tesz a határozatra.
(11) A tanácskozási joggal rendelkező résztvevők hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik. A polgármester a szót jelentkezési sorrendben adja meg.
(12) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
6. § (1) A Képviselő-testület napirendjére felvenni javasolt előterjesztéseket írásban legkésőbb az ülést megelőzően, az ülés kezdete előtt a polgármesterhez kell benyújtani. Az előterjesztésnek tartalmaznia kell legalább a meghozandó döntés rövid indoklását, valamint a javasolt döntés jellegét. A testületi ülésen ad-hoc módon a képviselő-testület számára előterjesztést a polgármester tudta nélkül kiosztani nem lehet.
(2) Kivételesen, sürgős esetben legkésőbb az ülés bezárásáig szóban vagy írásban is javasolható döntés meghozatala (sürgősségi indítvány). Ezen bekezdés alkalmazásában sürgős esetnek kell tekinteni, ha az azonnali döntés elmaradása
a) az önkormányzatnak vagy más személynek anyagi veszteséget okozhat,
b) jogszabállyal ellentétes állapotot eredményez, vagy
c) bárki életét, testi épségét, egészségét veszélyezteti.
(3) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülés bezárásáig terjeszthető elő. Az írásban benyújtott sürgősségi indítványnak a sokszorosításáról és a képviselők részére történő kiosztásáról a polgármester gondoskodik.
(4) Sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult:
7. § (1) A Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) A Képviselő-testület minősített többséggel dönt a jogszabályban meghatározott esetekben. Minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
(3) A Képviselő-testület különösen a következő ügyekben dönt minősített többséggel:
8. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására Önkormányzati rendeletet alkot.
9. § (1) Képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül, mely nem selejtezhető.
(2) A Képviselő-testület üléséről, a tanácskozás lényegéről és a hozott döntésekről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvben csak a felszólaló kifejezett kérésére kell a felszólalást szó szerint rögzíteni. A képviselő kérésére az ülésen elhangzott felszólalása írásban benyújtott szövegét a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A jegyzőkönyv elkészítéséért a jegyző a felelős.
(3) A jegyzőkönyv egy példányához mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, a napirendi pontok anyagát, a képviselő (2) bekezdés szerinti felszólalását, valamint az előterjesztések egy-egy példányát.
(4) A jegyzőkönyv a Nemzeti Jogszabálytárban rögzítésre kerül.
(5) Zárt ülés anyagán kívül a Képviselő-testület üléseinek előterjesztéseibe, jegyzőkönyvébe bárki betekinthet. Ez a betekintés csak akkor tagadható meg, ha az előterjesztés, a jegyzőkönyv állami vagy szolgálati titkot, illetve jogszabályi rendelkezés folytán védendő személyes adatot tartalmaz. A személyes adatokba bárki betekinthet, ha az érintett személy beleegyezését adja. A jegyzőkönyvet a jegyzőnél lehet megtekinteni, a polgármesteri hivatal nyitvatartási idejében.
10. § A Képviselő-testület közmeghallgatással egybekötött falugyűlést tart évente legalább egy alkalommal, ahol a polgármester tájékoztatja a résztvevőket az önkormányzatot érintő feladatokról, a költségvetés alakulásáról. A felmerülő közérdekű kérdésekre, javaslatokra a Képviselő-testület tagjai válaszolnak, bevonják a lakosságot a döntés-előkészítő munkába.
Interpellációs jog
11. § (1) A képviselők a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottságok elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhetnek. A felvilágosítás kérhető interpelláció vagy kérdés formájában.
(2) Az interpellációt írásban, legkésőbb az ülés megkezdéséig lehet benyújtani.
(3) Az ülésen érdemi választ kell adni az interpellációra, ha azt az ülés előtt legalább 3 nappal írásban benyújtották. Az érdemi választ a polgármesteri hivatal nevében a jegyző adja meg.
(4) Ha a válaszadás azonnal nem lehetséges, az interpellációra 15 napon belül írásban kell válaszolni, s az írásbeli tájékoztatást a legközelebbi ülésen ismertetni kell.
(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. Amennyiben az interpelláló képviselő a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület határoz a válasz elfogadásáról. Ha a Képviselő-testület a választ nem fogadja el, az interpellációval érintett ügyet a hatáskörrel rendelkező bizottság megvizsgálja, s a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testületet következő ülésén tájékoztatja.
(6) A kérdést írásban, vagy a Képviselő-testület ülésén szóban lehet előterjeszteni. A kérdezett az ülésen szóban azonnal, vagy ha ez nem lehetséges, legkésőbb 15 napon belül írásban köteles válaszolni. A Képviselő-testület ülésén elhangzott kérdésre adott írásbeli választ a következő ülésen ismertetni kell.
A települési képviselő
12. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.
(2) A képviselő a Képviselő-testület munkájában köteles részt venni, a testület üléséről való távolmaradását hitelt érdemlően igazolnia kell.
(3) A képviselőt munkájáért tiszteletdíj illeti meg, melynek mértékéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
(4) A képviselő jogai különösen:
A Képviselő-testület bizottságai
13. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
14. § (1) A bizottság működésének részletes szabályait maga állapítja meg. A bizottság saját szervezeti és működési szabályzatában határozza meg összehívásának, ülésezésének rendjét, a bizottság üléseire tanácskozási joggal meghívottak körét. Amennyiben a bizottság szervezeti és működési szabályzata eltérően nem rendelkezik, a bizottság működésére a Képviselő-testület működésének szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(2) A bizottság munkájáról a Képviselő-testületnek választási ciklusonként legalább egy alkalommal beszámol. Ettől a Képviselő-testület egyedi döntése alapján el lehet térni.
(3) A bizottságok névsorát a 4. számú függelék tartalmazza.
Ügyrendi Bizottság feladatai
15. § Az Ügyrendi Bizottság:
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság feladatai
16. § A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság:
Humán Bizottság feladatai
17. § A Humán Bizottság
Településfejlesztési és -üzemeltetési Bizottság feladatai
18. § · Véleményezi a pályázati előterjesztéseket, elképzeléseket, javaslatokat tesz azok esetleges módosítására.
Polgármester, alpolgármester, jegyző
19. § (1) A polgármester:
20. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Az alpolgármester a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat csak a polgármester tartós akadályoztatása esetén, helyettesítési jogkörében gyakorolhatja.
(3)2 Az alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.
(4) A (2) bekezdésben foglaltak mellett az alpolgármester által ellátott feladatokat a 6. számú függelék tartalmazza.
21. § (1) A jegyző feladat és hatáskörét külön jogszabályok állapítják meg.
(2) A jegyző segíti a bizottságok munkáját, a bizottsági üléseken tanácskozási joggal részt vehet.
(3) A képviselő-testület és bizottságai ülésén az ülést vezetőnek jelzi az esetleges jogszabálysértő működést vagy a döntés jogsértő voltát, tájékoztatja annak lehetséges jogkövetkezményeiről.
(4) A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt, megszervezi a hivatal munkáját, gyakorolja a munkáltatói jogot a köztisztviselők felett.
(5)34 A jegyző helyettesítését, teljes jogkörben – a jegyzői tisztség betöltetlensége, valamint a jegyző tartós akadályoztatása esetén – a Domaszéki Polgármesteri Hivatal Igazgatási csoport vezetője látja el. Az Igazgatási csoport vezetőjének tartós akadályoztatása, vagy a csoportvezetői munkakör betöltetlensége esetén a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a jegyzői feladatokat ellátó, a Domaszéki Polgármesteri Hivatal állományába tartozó, felsőfokú képesítéssel rendelkező köztisztviselő kijelölésére.
Polgármesteri Hivatal
22. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Domaszéki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) elnevezéssel, az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A polgármester a testület döntései szerint a saját önkormányzati jogkörében irányítja a Polgármesteri Hivatalt.
(3)5
(1)6
(2)7
(1)8
(2)9
(4)10 A csoportok önkormányzati és államigazgatási feladatait a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(5)11 A Polgármesteri Hivatalban a polgármester és a jegyző kiadmányozási joggal megbízhatja a csoportvezetőket, ügyintézőket. A kiadmányozási joggal való megbízást a polgármester, illetve a jegyző határozatban közli az érdekeltekkel, vagy kiadmányozásról szóló szabályzatban rögzíti a kiadmányozás rendjét.
23. § (1)12
(2)13
(3) A Polgármesteri Hivatal az ügyfélfogadást a teljes hivatali apparátus közreműködésével látja el.
(4) A polgármester és az alpolgármester fogadóórája:
Társulások
24. § (1) A Képviselő-testület feladatai hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.
(2) A társulások adatait a 2. számú melléklet, azok jogkörét, feladatait külön társulási megállapodások tartalmazzák.
Az Önkormányzat vagyona, költségvetése
25. § (1) A helyi Önkormányzat vagyona a tulajdonból és vagyoni értékű jogokból áll. A vagyon az önkormányzati célok, megvalósítását szolgálja. A tulajdonost megillető jogokat a képviselő-testület gyakorolja.
(2) Az Önkormányzat vagyonát önkormányzati rendelet állapítja meg.
(3) A helyi Önkormányzat meghatározott vagyonát vagy vagyonrész elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetőleg más célú hasznosítását önkormányzati rendeletben helyi népszavazáshoz kötheti.
(4) A polgármester falugyűlés, közmeghallgatás keretében évente egyszer tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról.
26. § (1) A Képviselő-testület költségvetését rendeletben állapítja meg.
Záró rendelkezések
27. § (1) Ezen rendelet 2019. október 22. napján 13 óra 30 perckor lép hatályba.
(2) Az SZMSZ függelékek naprakész tartásáról a jegyző gondoskodik.
(3) E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti Domaszék Község Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 12/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelete.
Az 5. § (3) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét a 12/2020 (XII. 1.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2021. január 1-jétől
A 21. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 15/2019. (XI.21.) önkormányzati rendelete. (Hatálybalépés: 2019. november 22.)
A 22. § (3) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (4) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 22. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 23. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 23. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 26. § (6) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2024. (III. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2024. (III. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.