Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2021. (VI.29.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 07. 01Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. § alapján hozott, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a szerint Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában és a 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotó hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése 8a) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 1. § (2) bekezdésének, 25. § (3) bekezdése b) pontjában, 26. §-ában, a Szoctv. 32. § (1) bekezdése b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. §-ában, a Szoctv. 92. § (1) bekezdése a) pontjában és 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
ELSŐ RÉSZ ÁLTALÁNOS RÉSZ
1. Általános rendelkezések és hatásköri szabályok
1. § (1) A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások és szociális ellátások igénylésének és megállapításának helyi feltételeit és szabályait. A képviselő-testület a jelen rendeletben szabályozott szociális támogatások biztosítása révén a szociális szempontból rászorult családoknak nyújt segítséget, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
(2) A rendelet hatálya kiterjed a település közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és a településen életvitelszerűen élő:
- a) magyar állampolgárokra,
- b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
- c) hontalanokra,
- d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre,
- e) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény rendelkezései szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik,
- f) a Szoctv. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a (2) bekezdés a-e) pontjaiban foglaltakon túl kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) Az önkormányzat a rendelet hatálya alá tartozó személyeknek a szociális alapellátás keretében a szociális rászorultságtól függően az Szoctv-ben és e rendeletben foglalt feltételek szerint pénzbeli és/vagy természetbeni támogatást nyújt.
- a) A támogatás lehet egyszeri, vagy havonta ismétlődő – meghatározott időre szóló, legfeljebb egy naptári évig terjedő – folyamatos.
- b) A támogatás formáját és gyakoriságát a kérelem elbírálására jogosult – a Szoctv. és e rendelet rendelkezéseit figyelembe véve – határozza meg.
(4) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára jelen rendelet 5. §-ban meghatározottak alapján települési támogatást és köztemetést nyújthat.
(5) A képviselő-testület a szociális ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a következők szerint ruházza át:
- a) A polgármester hatásköre a
- aa) krízis segély,
- ab) kamatmentes kölcsön,
- ac) köztemetés
megállapítása
- b) A jegyző hatásköre a
- ba) lakhatási támogatás megállapítása,
- bb) gyógyszertámogatás megállapítása,
- bc) első osztályosok beiskolázási támogatásának engedélyezése.
- c) A Humán Bizottság hatásköre minden más esetben nyújtott települési támogatás.
(6) E rendeletet a Szoctv-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27) Kormányrendelettel, a gyermekekkel kapcsolatban nyújtott támogatások tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször módosított 1997. évi XXXI. törvénnyel és annak végrehajtási rendeletével, valamint a magasabb szintű ágazati jogszabályokkal együttesen kell alkalmazni.
(7) Jelen rendelet alkalmazása esetén a Szoctv-ben meghatározott fogalmakat kell figyelembe venni.
(8) A megállapított támogatások folyósítására – ha e rendelet másképp nem rendelkezik – a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló mindenkor hatályos szakmai jogszabályban vagy kormányrendeletben meghatározottak az irányadók.
(9) A rendeletben nem szabályozott eljárási rendelkezésekben, az ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
MÁSODIK RÉSZ KÜLÖNÖS RÉSZ
2. Eljárási rendelkezések és a támogatásokra vonatkozó közös szabályok
2. § (1) A pénzbeli és a természetben nyújtott szociális ellátás iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalban az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.
(2) A kérelem formanyomtatvány a személyes adatokon felül minden esetben tartalmazza a rászorultság és a jogosultsági feltételek megállapítása érdekében szükséges jövedelem- és vagyonnyilatkozatot is.
(3) A kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelmeként a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetében a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónapban elért jövedelem havi átlagát kell figyelembe venni.
(4) A kérelemben foglaltak és a mellékletként csatolt iratok tartalmának ellenőrzése céljából a Polgármesteri Hivatal a határozat meghozatala előtt a kérelmező jövedelmi, vagyoni és személyi körülményeinek tisztázása érdekében a kérelmező lakóhelyén környezettanulmányt készíthet, vagy környezettanulmány készítésére a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény munkatársait is felkérheti, valamint megkeresheti
- a) az állami adóhatóságot,
- b) a polgárok személyi adatait, lakcímét nyilvántartó szervet,
- c) az igazolást kiállító szervet,
- d) a munkáltatót
- e) a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőt.
(5) A jogosult köteles a saját vagy a vele együtt lakó hozzátartozója lakcím és egyéb személyes adataiban, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban, valamint a család vagy háztartás létszámában bekövetkezett változást 15 napon belül a Polgármesteri Hivatalban bejelenteni.
3. Az ellátások kifizetése, folyósítása és ellenőrzése
3. § (1) Az egyes szociális ellátások kifizetése lakossági folyószámlára való utalással, postai úton vagy a Domaszéki Polgármesteri Hivatal pénztárából fizethető ki. A lakhatáshoz nyújtott települési támogatás átutalása közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére is történhet.
(2) Amennyiben a pénzbeli és a természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásának napjától esedékes. Az e rendelet szerinti rendszeres ellátásokat a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani egy éves határozott időtartamra.
- a) Az eseti ellátások egy alkalomra szólnak, a rendszeres ellátások az egy éves határozott időtartam alatt havonta folyósítandóak.
- b) A határozott időtartamra megállapított ellátások a határidő lejártával megszűnnek, és a további jogosultság megállapítása érdekében új kérelmet kell előterjeszteni.
- c) A rendszeres települési támogatásra való jogosultságot – amennyiben az e rendeletben meghatározott jogosultsági feltételek továbbra is fennállnak – a korábbi jogosultság megszűnését követő hónap első napjától kell megállapítani.
(3) Az e rendeletben meghatározott ellátásokra való jogosultságot meg kell szüntetni az arra okot adó körülmény bekövetkezését követő hónap első napjával, amennyiben
- a) a jogosult a településről elköltözik,
- b) a jogosult meghal,
- c) az ellátás jogosultja az e rendelet 2. § (6) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget,
- d) a jogosult, vagy a vele együtt lakó hozzátartozó(k) jövedelmi és vagyoni viszonyaiban olyan változás következik be, amely alapján az ellátásra való jogosultság nem áll fenn.
- e) a jogosult kéri.
(4) A (3) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának vagy az arról való tudomásszerzés hónapjának utolsó napja.
(5) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatásra való jogosultságot – a (3) bekezdés szerinti eseteken kívül – a (4) bekezdés szerinti időponttal meg kell szüntetni abban az esetben is, ha a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött, vagy ha a jogosult és a közüzemi szolgáltató közötti szolgáltatási szerződés megszűnik.
(6) A kérelem benyújtására az ellátás igénylője vagy annak törvényes képviselője jogosult. A rendkívüli települési támogatás hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más, családvédelemmel foglalkozó intézmény kezdeményezésére.
(7) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell
- a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére,
- b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.
4. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
4. § (1) A kérelemben valótlan adatok feltüntetése, valamint a 2. § (1) bekezdés szerinti bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.
(2) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére a Szoctv. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítéséről a hatáskör gyakorlója dönt.
(4) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizetésére legfeljebb 12 havi részletfizetés engedélyezhető.
5. Települési támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásai
5. § (1) A hatáskörrel rendelkező jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli és/vagy természetbeni szociális ellátást nyújthat a szociális alapellátás keretében.
(2) Pénzbeli ellátások:
- a) Rendszeres települési támogatás: lakhatási támogatás
- b) Rendkívüli települési támogatás
- ba) átmeneti segély
- bb) krízis segély
- bc) kamatmentes kölcsön
- bd) gyógyszertámogatás
- be) beiskolázási támogatás első osztályosoknak
- bf) temetési segély
(3) Természetbeni ellátás: köztemetés
6. Lakhatási támogatás
6. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség (a továbbiakban együtt: lakás) fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez havi rendszerességgel nyújtott hozzájárulás.
(2) Lakhatási támogatásra jogosult az a kérelmező, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 130 %-át.
(3) A lakhatási támogatást egy db, legfeljebb 100 m² alapterületű lakás vonatkozásában, egy háztartásból csak egy személy veheti igénybe.
(4) A lakhatási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától 12 hónapra kell megállapítani. Amennyiben a kérelmező lakhatási támogatásra való jogosultsága még fennáll, a jogosultság megállapítása iránti kérelem legkorábban a jogosultság lejáratának hónapjában adható be, és a lakhatási támogatást a korábbi jogosultság megszűnését követő hónap első napjától kell megállapítani.
(5) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell azonban tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit, mely tényt igazolni kell.
(6) A lakhatási támogatás összege 4.000,- Ft/hó.
(7) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában kell biztosítani, de kivételesen pénzbeli ellátás formájában is biztosítható a lakhatáshoz kapcsolódó egyéb rendszeres költségek enyhítése céljából.
(8) A természetben nyújtott lakhatási támogatást megállapító határozatnak tartalmaznia kell a szolgáltató nevét, valamint azon fogyasztási hely azonosítót, amely alapján a szolgáltató a támogatást a fogyasztó számláján havonta jóváírja.
(9) A kérelmezőnek a kérelem első alkalommal történő benyújtásakor igazolnia kell a lakásra vonatkozó tulajdonjogát vagy használati jogát tulajdoni lap, adásvételi szerződés vagy bérleti szerződés bemutatásával.
(10) A lakhatási támogatást a közüzemi szolgáltató részére a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell utalni.
(11) A lakhatási támogatást meg kell szüntetni, ha a kérelmező
- a) lakcíme megváltozott,
- b) elhunyt,
- c) azt kérelmezi.
(12) A lakhatási támogatást a lakcímváltozás, illetve a haláleset hónapjának utolsó napjával bezárólag kell megszüntetni.
(13) A kérelmet év közben folyamatosan lehet benyújtani, mely kérelmet évente meg kell újítani.
(14) Ha a lakásfenntartási támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, a változás hónapjára járó támogatást a hatáskör gyakorlója teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.
(15) A tüzelőanyag vásárlása céljából biztosított lakhatási támogatás megállapítása és kifizetése 12 hónapra előre, egy összegben történik. Kifizetésére a házipénztáron keresztül kerül sor, a tüzelőanyag megvásárlása a területileg illetékes tanyagondnok közreműködésével történik, a vásárlásról minden esetben a pénztárban benyújtandó számla bemutatása szükséges.
7. Átmeneti segély
7. § (1) Az átmeneti segély létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek kiadásainak mérséklésére nyújtott támogatás
(2) Települési támogatás átmeneti segély formájában annak a részére adható, akinek családjában az egy főre számított családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.
(3) Az átmeneti segély legkisebb összege 1.000,-Ft, a legnagyobb összege 10.000,-Ft lehet.
(4) Átmeneti segélyt évente háztartásonként 2 alkalommal lehet benyújtani, függetlenül a háztartásban élő személyek számától.
8. Krízis segély
8. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint krízis segély formájában rendkívüli települési támogatást nyújt azoknak a személyeknek, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegség, elemi kár elhárítása – miatt váratlanul nehéz anyagi helyzetbe kerülnek. Krízishelyzet: a kérelmezőnek és a vele közös háztartásban élőknek nincs élelmiszerre, lakásfenntartásra jövedelme, a kérelem benyújtásának időpontjában létfenntartása közvetlen veszélybe kerül.
(2) Krízis segély elsősorban a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek kiadásainak mérséklésére igényelhető.
(3) A krízishelyzetben lévő jövedelmi viszonyaira tekintet nélkül kérelmezheti a támogatás megállapítását.
(4) A krízis segély alkalmankénti legkisebb összege 1.000,-Ft, azonban alkalmanként az 5.000,-Ft-ot nem haladhatja meg.
(5) Krízis segély ugyanazon háztartás részére legfeljebb évente négy alkalommal adható. Ettől a rendelkezéstől különös méltánylást érdemlő esetben lehet eltérni.
(6) A krízis segély összege háztartásonként, évente nem haladhatja meg a 20.000,-Ft-ot.
(7) A krízis segély felhasználásáról a jogosultat el lehet számoltatni. Ha elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, az újabb segélykérelmét el kell utasítani.
(8) A megállapított krízis segély a célzott felhasználás biztosítása érdekében gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, valamint családgondozó részére is kiutalható. A pénz felvételére jogosult kötelezhető arra, hogy a felhasználásról elszámoljon, a megvásárolt élelmiszer vagy gyógyszer összegéről számlát nyújtson be.
(9) Krízishelyzetbe került kérelmező részére 100.000 forintig terjedő települési rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben tűzeset vagy robbanás a lakásában, lakóházában, ingatlanában olyan mértékű kárt okozott, amely a lakhatását, megélhetését súlyosan veszélyezteti.
9. Kamatmentes kölcsön
9. § (1) Rendkívüli települési támogatás különösen indokolt esetben kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható.
(2) A kamatmentes kölcsön összege maximum 10.000,- Ft lehet.
(3) A kölcsön visszafizetése a felek megállapodása alapján történik, de a visszafizetés határideje a 6 hónapot nem haladhatja meg. Újabb kölcsönt csak az előző visszafizetése után kaphat a kérelmező.
(4) A kölcsön felvételéhez előző havi jövedelemigazolások szükségesek, jövedelemmel nem rendelkező kérelmező nem részesülhet kamatmentes kölcsönben.
(5) Kamatmentes kölcsön csak abban az esetben nyújtható, ha a kérelmező, illetve családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.
(6) A kölcsönről és annak visszafizetéséről szóló megállapodást a megállapító határozat alapján az önkormányzat részéről a polgármester írja alá.
(7) A visszafizetés ideje alatt a kérelmező minden egyes befizetéskor köteles bemutatni az aktuális törlesztőrészlet befizetéséről szóló igazolást a szociális ügyintézőnek.
(8) Nem részesíthető újabb kamatmentes kölcsönben és egyéb települési támogatásban az a kérelmező, akinek a kérelem benyújtását megelőző egy évben az előző kölcsön visszafizetése határidőre nem történt meg, illetve egyszeri vagy akár többszöri felszólítás került részére kiküldésre. Ilyen esetben leghamarabb a lejárt tartozás visszafizetésétől számított 1 év leteltét követően kérhető újabb kamatmentes kölcsön.
(9) Amennyiben a kölcsön visszafizetése határidőre nem történik meg, kétszeri felszólítás után a behajtás a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közreműködésével megkezdhető.
10. Gyógyszertámogatás
10. § (1) A hatáskör gyakorlója annak a személynek a részére, aki nem felel meg az Szt-ben a közgyógyellátás tekintetében meghatározott törvényi feltételeknek, de szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt a létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, az e rendelet szerinti feltételek fennállása esetén gyógyszertámogatást állapíthat meg. Gyógyszertámogatás adható a szociálisan rászorult személy részére egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében.
(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a kérelmező, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és krónikus, hosszan tartó betegségére tekintettel háziorvos vagy szakorvos által vényre felírt havi gyógyszerköltsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35 %-át.
(3) A gyógyszerkiadásokhoz csak abban az esetben nyújtható támogatás, ha a kérelmező közgyógyellátási-igazolvánnyal nem rendelkezik.
(4) Gyógyszertámogatás évente legfeljebb kettő alkalommal adható, a gyógyszerkiadásokhoz nyújtott eseti támogatás összege a jogosult gyógyszertár által igazolt havi rendszeres gyógyszerköltsége, ezer forintra kerekítve, de legfeljebb maximum 10.000,- Ft lehet.
(5) A kérelemhez mellékelni kell a háziorvos előzetes összeírása alapján a gyógyszertár által kiállított havi rendszeres gyógyszerköltségről szóló igazolást.
(6) A gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatásra való jogosultság közgyógyellátási-igazolvány igénylésére nem jogosít.
11. Beiskolázási települési támogatás első osztályosoknak
11. § (1) Valamennyi, domaszéki bejelentett lakóhellyel rendelkező vagy tartózkodási hellyel rendelkező, de életvitelszerűen itt élő, általános iskolában első évfolyamos, és/vagy a Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskolában első évfolyamos gyermek egyszeri, 10.000.- forintos beiskolázási települési támogatásra jogosult.
(2) A támogatás igénybevételéhez a gyermek szülője vagy törvényes képviselője a beiratkozást követően július 1-től kezdődően, de legkésőbb a tanév megkezdését követő 30 napon belül iskolalátogatási igazolást nyújt be, mellyel együtt be kell mutatni a gyermek érvényes lakcímet igazoló hatósági igazolványát.
12. Temetkezés céljára nyújtott települési támogatás
12. § (1) Települési támogatás temetkezési célra nyújtható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles; vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-ánál, de indokolt esetben elérheti a temetési költség teljes összegét, azonban nem haladhatja meg a 150.000,- Ft-ot. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 300.000,- Ft.
(3) Nem állapítható meg támogatás annak, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át.
(4) Nem állapítható meg a temetkezés céljára nyújtott települési támogatás, ha az elhunyt személy és a kérelmező között tartási-, életjáradéki vagy öröklési szerződés volt, illetve az elhunyt eltemettetéséről köztemetés vagy szociális temetés keretében gondoskodtak.
(5) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező nevére kiállított temetési számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A számla a kellékek árát, a szolgáltatás díját, a sírhely megváltásának díját és egy családi koszorú költségét tartalmazhatja.
(6) Az eredeti számlákra rá kell vezetni a támogatás összegét, illetve a határozat számát, és azt a kérelmező részére vissza kell adni.
13. Köztemetés
13. § (1) A Szoctv. 48. §. (3) bekezdés b) pontja szerint az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat a köztemetés költségét hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(2) A polgármester különös méltánylást érdemlő esetben – ha az elhalt vagyontalan – az eltemettetésre köteles személyt, a terhére megállapítható köztemetés költségeinek megfizetése alól mentesítheti.
(3) Amennyiben az elhalt hozzátartozója a köztemetés költségeinek megfizetésére kötelezhető, úgy a megtérítésre legfeljebb 12 havi részletfizetés engedélyezhető.
(4) A köztemetés egyéb kérdéseiben a Szoctv. megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni.
14. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
14. § (1) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások közül biztosítja az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a család- és gyermekjóléti szolgáltatást, valamint a tanyagondoki szolgáltatást az ezen rendeletben foglalt szabályok szerint.
(2) A tanyagondnoki szolgáltatást az önkormányzat három tanyagondnoki körzetben biztosítja. Az 1. és 3. körzetet a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása, míg a 2. körzetet saját fenntartásában látja el. A tanyagondnoki körzetek határait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
15. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele
15. § (1) A szociális étkezést, házi segítségnyújtást és a család- és gyermekjóléti szolgáltatást, valamint a tanyagondnoki szolgáltatást (1., 3. körzet) a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény Családsegítő, Gyermekjóléti és Védőnői Szolgálata látja el.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(3) Az ellátás igénybevételére irányuló szóbeli vagy írásbeli kérelmeket a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény Családsegítő, Gyermekjóléti és Védőnői Szolgálatához kell benyújtani, amely azokat az intézményvezetőhöz továbbítja. A kérelemről az intézményvezető dönt.
(4) A tanyagondnoki szolgáltatás célja a település külterületének intézményhiányából eredő hátrányok enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
(5) A tanyagondnokok az alapszolgáltatási feladatok körében az alábbi szolgáltatásokat látják el:
- a) házi segítségnyújtás szociális gondozó, családsegítő közreműködésével,
- b) a gondozottak fizikai ellátása: lakás és környezet tisztán tartása, a megfelelő ruházat biztosítása (mosás, vasalás), élelmezés biztosítása (ebédhordás, bevásárlás),
- c) a gondozottak társadalmi kapcsolatainak elősegítése (rokonokkal, szomszédokkal való kapcsolattartás),
- d) művelődési, sport, szabadidős tevékenységben való közreműködés,
- e) más szociális ellátásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzájutás elősegítése, hivatalos ügyek intézésében közreműködés.
(6) A tanyagondnoki szolgáltatást a település külterületén élő lakosok vehetik igénybe ingyenesen.
16. Szociálpolitikai Kerekasztal
16. § (1) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Szociálpolitikai Kerekasztalt (a továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre és gondoskodik működésének feltételeiről.
(2) A Kerekasztal feladata a szolgáltatásszervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, a szociális ellátórendszer működésének véleményezése, továbbfejlesztésére javaslatok kidolgozása, a helyi igények felmérése és az önkormányzat felé közvetítése.
(3) A Kerekasztal tagjai:
- a) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat részéről a polgármester
- b) Domaszék Nagyközség területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői
- c) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete Humán Bizottságának elnöke
- d) Helyi Nagycsaládosok képviselője.
(4) A Kerekasztal első ülését a polgármester hívja össze. A Kerekasztal első ülésén egyszerű szótöbbséggel saját tagjai közül választja meg elnökét.
(5) A Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart. Ezen túlmenően a Kerekasztal maga határozza meg működésének és ülésezésének rendjét.
(6) A Kerekasztal elnökét tanácskozási joggal meg kell hívni a Humán Bizottság nyílt üléseire.
17. Szociális információs szolgáltatás
17. § (1) Az önkormányzat szociális információs szolgáltatást biztosít. A szolgáltatást a Polgármesteri Hivatal jegyzője, illetve az általa meghatározott köztisztviselő, valamint a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézmény Családsegítő, Gyermekjóléti és Védőnői Szolgálat munkatársai nyújtják.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek írásbeli vagy szóbeli kérelem alapján kötelesek a kérelmezőnek felvilágosítást adni a szociális ellátások elérhetőségéről és igénybevételük módjáról.
(3) A szociális információs szolgáltatás térítésmentes.
HARMADIK RÉSZ ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
18. § Domaszék Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az egyes szociális ellátásokról szóló 15/2013. (XII. 12.) önkormányzati rendelete és az azt módosító önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.
19. § Ez a rendelet 2021. július 1-jén lép hatályba.
1. melléklet
Tanyagondnoki körzetek határai
1.körzet:
E-75 út, Mórahegy, Móraszék, Nagy-Mátyás hegy, Kunhalom által határolt terület
Lakosság száma: 397 fő
2.körzet:
E-75 út határától, Belső-Feketeszél, Csamangó, 55-ös út által határolt terület
Lakosság száma: 388 fő
3.körzet:
55-ös úttól, Jancsár, Bojárhalom, Sárkányhegy, Kisivánszék, Domaszéki-főcsatorna, Zöldfás, Ábrahám kertekig határolt terület
Lakosság száma: 394 fő
Megállapodás és értesítés írásban történik.