Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2022. (II. 22.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 09. 28- 2023. 05. 24

Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2022. (II. 22.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.09.28.

Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. § alapján hozott, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a szerint Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) és (3) bekezdésének felhatalmazása alapján – figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltakra – az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Domaszék Nagyközségi Önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), valamint az Önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre. A rendelet összesítve tartalmazza a három költségvetési szerv bevételeit és kiadásait.

2. § Költségvetési szervek:

a) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat

b) Domaszéki Polgármesteri Hivatal

c) Domaszéki Kincskereső Óvoda

II. Fejezet

A költségvetési szervek 2022. évi költségvetése

3. § (1)1 A képviselő-testület a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat, a Domaszéki Polgármesteri Hivatal és a Domaszéki Kincskereső Óvoda 2022. évi költségvetésének

a) kiadási főösszegét 1.430.148.000,- forintban,

b) bevételi főösszegét 1.430.148.000,- forintban,

c) költségvetési egyenleget 0 forintban állapítja meg.

(2) A költségvetési bevételek és kiadások az 1. mellékletben együtt szerepelnek, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. §-a szerinti bontásban. Működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban. Az intézmények alábontása az a); b); c) lapokon szerepel.

III. Fejezet

A költségvetési bevételek

4. § (1)2 Az Önkormányzat 2022. évi állami támogatásának bevételeit a kiegészítő támogatással együtt a 2. melléklet tartalmazza. A működési célú támogatások államháztartáson belülről rovat előirányzata ezenfelül tartalmazza még a Magyarország központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 3. melléklet 6.3. pontjának k) alpontja alapján a kieső iparűzési adót (37.000.000,- Ft); az elszámolásból származó bevételek soron (1.769.200,- Ft) a 2021. évi beszámoló alapján kapott pótlólagos támogatást; a SZKTT-től az orvosi ügyelet elszámolásakor kapott összeget (440.000,- Ft-ot); az Európai Uniós programok pályázatai keretében kapott támogatásoknál a TOP-5.3.1 Helyi identitás és kohézió erősítése pályázat várható bevételét, 10.000.000,- Ft-ot; a mezőőri feladatra a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarától (1.080.000,- Ft), illetve a Mórahalom, Röszke, Zákányszék, Ruzsa–Öttömös, Kelebia, Tompa, Bácsalmás, Ásotthalom és Domaszék mezei őrszolgálata fejlesztéséhez szükséges források biztosításáról szóló 1010/2022. (I. 24.) Korm. határozat 3. pont i) alpontja alapján a mezei őrszolgálat működésére 2.396.000,- Ft; a kulturális pótlék bértámogatására 989.000,- Ft; a NEAK-tól a gyermekorvosi praxis finanszírozásra 20.787.992, -Ft és közfoglalkoztatási program keretében kapott (1.217.000,- Ft) támogatást. Így az Önkormányzat államháztartáson belülről kapott működési célú támogatásainak előirányzata összesen 455.985.279,- Ft. A Hivatal az országgyűlési választásokra 2.010.339,- Ft, a népszámlálásra 4.406.070,- Ft támogatást kapott. Az államháztartáson belülről a működési célú támogatások előirányzata összesen 462.401.688,- Ft.

(2)3 Az államháztartáson belülről kapott felhalmozási célú támogatások között az óvoda főzőkonyha pályázat esetében 57.845.000,- Ft, az óvoda főzőkonyha bővítési és udvari játékok beszerzésére 46.151.000,- Ft, valamint az 1010/2022. (I. 24.) Korm. határozat 3. pont i) alpontja alapján a mezei őrszolgálat fejlesztésére kapott támogatás előirányzata 4.000.000,-Ft, összesen 107.996.000,- Ft előirányzat lett tervezve.

(3)4 A közhatalmi bevételek előirányzata az eredeti 160.890.000,- Ft helyett 166.817.500,- Ft-ra változott.

(4)5 Működési bevételek (szolgáltatások, tulajdonosi bevételek, ellátási díjak bevétele) címen a módosításkor 73.354.204,- Ft lett tervezve. A szolgáltatások teljesítése rovaton 2.600.000,- Ft, a kiszámlázott áfán 2.000.000,- Ft, az egyéb járó kamatok és kamatbevételeken 4.328.591,- Ft, a biztosító által fizetett kártérítésen 310.000,- Ft-ot, az egyéb működési bevételeken összesen 3.501.000,- Ft előirányzatot kellett emelni.

(4a)6 Felhalmozási célú bevétel az asztalok, székek értékesítésből keletkezett, 40.000,- Ft előirányzat lett ide tervezve.

(5)7 Működési célú átvett pénzeszközökre (kamatmentes kölcsönök visszafizetése) 70.000,- Ft, a háztartásoktól kapott falunapi támogatásokra 262.000,- Ft előirányzat képződött.

(6) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök között a tavalyi évben megvásárolt ivókútra a Csongrád Megye Önkormányzataiért Alapítványának támogatása 200.000,- Ft összegben szerepel.

(7)8 Finanszírozási bevételek az előző évi maradvány igénybevétele, illetve az intézmények esetében az irányító szervi támogatások, amit az önkormányzat nyújt 334.594.000,- Ft, az Önkormányzat és intézményeinek maradványa 284.412.608,- Ft, ami tartalmazza a pályázatokra megkapott előlegeket és az eddigi összes megtakarítást. Finanszírozási bevételek előirányzata 619.006.608,- Ft.

IV. Fejezet

A költségvetési kiadások

5. § (1) Az Önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait az 1. melléklet tartalmazza.

(2)9 Az Önkormányzat és intézményei esetében a személyi juttattatás előirányzata összesen 313.570.000,- Ft-ra emelkedett, az önkormányzatnál a gyermekorvos és az asszisztens bére az eredeti előirányzatnál nem lett tervezve. A munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó összesen 42.018.000,- Ft lett, 70.000,- Ft-tal kevesebb az eredeti előirányzathoz képest. A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok a Hivatal esetében tartalmazzák az országgyűlési választások személyi kiadásait is.

(3)10 Dologi kiadásokra 196.018.000,- Ft lett tervezve. A dologi kiadások nagy része a működéshez szükséges költségek, az étkeztetés biztosítása, valamint itt szerepelnek még a karbantartási kiadások. Az üzemeltetési anyagok beszerzése (3.000.000,- Ft-tal), informatikai szolgáltatások (200.000,- Ft-tal), a bérleti és lízingdíjak (4.600.000,- Ft-tal), a fizetendő áfa (3.002.000,- Ft-tal) és az egyéb dologi kiadások (2.200.000,- Ft-tal) a teljesítés miatt kerültek megemelésre. A gáz és áram díjak drasztikus áremelése miatt a közüzemi díjak előirányzata jelentősen (11.191.000,- Ft-tal) megnőtt. A önkormányzat esetében a karbantartási kiadások nagy része a sportcsarnok játéktér faburkolat festése, a parketta csiszolása, újralakkozása, a kiszolgáló helyiségek festése, ajtók mázolásának előirányzata (27.000.0000,- Ft + 6.500.000,- Ft áfa) átcsoportosításra került a felújítások rovatra. Az óvodában a karbantartási kiadásoknál lépcsőház, emeleti zsibongó festése esetében egy kisebb emelés (300.000,- Ft) vált szükségessé.

(4) Az ellátottak pénzbeli juttatásaira összesen 2.680.000,- Ft szerepel a költségvetésben.

(5)11 Egyéb működési célú kiadások összesen 231.644.372,- Ft, ebből kötelezően vállalt feladatokra 227.144.372,- Ft jut.

a) A előző évi elszámolásból származó kiadások előirányzata 145.000,-Ft, az ASP rendszer bevezetésére kapott támogatás fel nem használt része. A 22.000,- forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatnak az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást kell teljesíteni a központi költségvetésnek a helyi önkormányzatok törvényi előíráson alapuló befizetései rovaton, ez az Önkormányzat esetében 1.104.273,- Ft, ami a nettó finanszírozás keretében havonta levonásra kerül. A Bursa Hungarica ösztöndíj program fedezetére 50.000,- Ft, a Mórahalmi önkormányzatnak a kerékpárút tervezésére átadott pénzeszköz fedezetére 870.000,-Ft lett előirányozva.

b) A szociális feladatok ellátására, belső ellenőrzésre és az orvosi ügyelet biztosítására a Szegedi Kistérségi Társulás Egyesített Szociális Intézményének átadott pénzeszköz előirányzata a 2021. évi elszámolás miatt emelkedett meg 37.635.000,-Ft-ra. Kamatmentes kölcsön kifizetésekre 50.000,- Ft lett tervezve. A település-üzemeltetési feladatokra és az ipari park megemelkedett költségeinek fedezetére a Domatisz Nonprofit Kft. részére 88.110.000,- Ft, a Domadrón Szövetkezet részére település-üzemeltetési feladatokra 42.000.000,- Ft lett biztosítva. A Falugondnoki Duna-Tisza Közi Egyesületének 63.000,- Ft tagi hozzájárulást kell fizetni.

c) Az egyéb működési célú kiadások között az önként vállalt feladat a helyi civil szervezetek támogatása, melyre a költségvetésben 4.500.000,- Ft lett tervezve.

d) A tartalék összege 57.117.099,- Ft-ra változott. A tartalékból céltartalék 30.000.000,- Ft, ami a bérlakások karbantartására fordítandó, 27.117.099,- Ft általános tartalék.

(6)12 A módosított előirányzat a beruházások esetében 177.001.000,- Ft, a felújításoknál 114.200.000,- Ft. A Hivatalnál elsősorban informatikai eszközök és a hozzájuk kapcsolódó tárgyi eszközök megvásárlása szükséges 1.250.000,- Ft összegben. Az óvoda esetében klíma beszerelése, tornaszobai eszközök, udvari játékok, fektetők és informatikai eszközök beszerzésére 4.301.000,- Ft lett tervezve, a lépcsőház és az emeleti zsibongó lambériával történő burkolása a dologi kiadások közé került átcsoportosításra, felújításra 200.000,-Ft előirányzat maradt. A jelentősebb beruházások az Önkormányzat esetében valósulnak meg: belterületi utak szilárd burkolattal történő ellátása, a Szegfű út pormentesítése, valamint a külterületi utak pormentesítésének testület által elfogadott önereje, a tervezett traktor megvásárlása és az egyéb pályázatokhoz kapcsolódó eszközbeszerzések szerepelnek összesen 171.450.000,- Ft összegben. Az eredeti előirányzatot az immateriális javak esetében 700.000,- Ft-tal, a tárgyi eszköz beszerzést főzőkonyha bővítés miatt 15.000.000,- Ft-tal, a hozzájuk kapcsolódó áfát 4.250.000,- Ft-tal kellett megemelni. Felújítás az önkormányzat épületei esetében a Sárkányhegyi Közösségi Színtér, a sportcsarnok tetőszerkezetének felújítása és nyílászárók cseréje, valamint a karbantartási kiadásokról ide került át a sportcsarnok belső festése, parketta csiszolása, lakkozása. A Kossuth utca, a védőnői épület pályázata nem nyert, annak előirányzata a főzőkonyha kapacitás bővítés belső átalakítások, parkoló kialakítására lett átcsoportosítva, a Teleház épület felújításának testület által elfogadott önereje is itt szerepel. Az önkormányzat esetében a felújítások előirányzata 114.000.000,- Ft.

(7) A központi kezelésű előirányzatnak EU-s programok és azok hazai társfinanszírozására egyéb felhalmozási célú támogatások soron az EFOP-3.9.2 Humán kapacitások fejlesztése pályázat esetében a fel nem használt túlfizetés 4.023.277,- Ft visszautalása szerepel.

(8)13 A finanszírozási kiadások az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetését és az intézményeknek nyújtott irányító szervi támogatást tartalmazzák összesen 348.993.351,- Ft összegben.

V. Fejezet

A költségvetési kiadások és bevételek

6. § Az Önkormányzat költségvetési mérlegének a 3. mellékletben található terve a működési bevételek és kiadások, a felhalmozási bevételek és kiadások együtt a költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét mutatja. A költségvetési bevételek és kiadások egyenlege és a finanszírozási bevételek és kiadások egyenlege adja a bevételek és kiadások egyenlegét.

7. § Az Önkormányzat több éves kihatással járó döntéseit a 4. melléklet tartalmazza. Itt elsősorban a pályázatok miatt vállalt kötelezettség-vállalások szerepelnek a következő 3 évre vonatkozóan.

8. § Az Önkormányzat 2022. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét és likviditási tervét az 5. melléklet tartalmazza. A gazdálkodás vitelének folyamatos biztosítása érdekében a polgármesternek joga van az előirányzat-felhasználási ütemtervtől eltérni.

9. § (1) A három évre előre vonatkozó gördülő tervet a 6. melléklet tartalmazza.

(2) A 2022. évi közvetett támogatásokat a 7. melléklet tartalmazza.

10. § (1) Az önkormányzat költségvetése olyan fejlesztési célt nem tartalmaz, amelynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. 3§ 1. bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges.

(2) Adósságot keletkeztető ügyletből és kezességvállalásból az Önkormányzatnak nem áll fenn kötelezettsége és a 2022. évi költségvetésében erre vonatkozó kötelezettséget nem tervez.

(3) Adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalások szempontjából figyelembe vehető önkormányzati bevételek a költségvetésben nincsenek.

VI. Fejezet

A költségvetési létszámkeret

11. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat létszám-előirányzatát:

a) 63 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban), és

b) 63 fő az év utolsó napján foglalkoztatható záró-létszámban állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát a képviselő-testület a következők szerint állapítja meg:

a) Polgármesteri Hivatal 16 fő

b) Önkormányzat 12 fő

c) Domaszék Óvoda 35 fő

Összesen: 63 fő.

VII. Fejezet

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

12. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

13. § (1) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

(2) A képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként szükség szerinti gyakorisággal, akár többször is, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(3) Az Önkormányzat képviselő-testülete a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól előirányzat-módosítás nélkül is eltérhet.

(4) Az Áht. 34. § 2. bekezdése alapján a képviselő-testület a polgármester számára lehetővé teszi az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás lehetőségét.

14. § Az Önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

15. § Jelen rendelet a köztisztviselők illetményalapját 55.000 Ft-ban állapítja meg a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. § (6) bekezdése alapján.

VIII. Fejezet

Az önállóan működő és gazdálkodó intézményekre vonatkozó szabályok

16. § (1) Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve saját hatáskörben előirányzat-módosítást hajthat végre. Az előirányzat-módosításról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles. A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó intézmény saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változásai miatt szükség szerinti gyakorisággal, akár többször is, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(2) Az Önkormányzat önállóan működő költségvetési szervei a kiemelt előirányzatokon belül átcsoportosítást végezhetnek. A kiemelt előirányzatok módosítását az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjénél kezdeményezhetik.

17. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő Domatisz Nonprofit Kft. éves finanszírozása 12 havi részletben történik. A Domatisz Nonprofit Kft. látja el az Önkormányzati kötelezően ellátandó feladatok közül a település-üzemeltetési feladatokat.

(2) A finanszírozás terv szerinti teljesítéséről a polgármester és a jegyző gondoskodik.

18. § A képviselő-testület feljogosítja az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet – és ennek érdekében e költségvetési rendeletben a költségvetési szerv eredeti költségvetésében előirányozza – a tárgyi eszköz felújítási, illetve egyéb felhalmozási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.

19. § Az önkormányzat szervei szabadon használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételüket.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

21. § E rendelet rendelkezéseit 2022. január 1-től kell alkalmazni.

1

A 3. § (1) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (1) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 4. § (2) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 4. § (3) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 4. § (4) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 4. § (4a) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

7

A 4. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 4. § (7) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

9

Az 5. § (2) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

Az 5. § (3) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

Az 5. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

12

Az 5. § (6) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

Az 5. § (8) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

14

Az 1. melléklet a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. § - 1. mellékletével megállapított szöveg.