Domaszék Nagyközségi Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 26Domaszék Nagyközségi Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
[2] illetve az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) és (3) bekezdésének felhatalmazása alapján – figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltakra – az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével, a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Domaszék Nagyközségi Önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), valamint az Önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre. A rendelet összesítve tartalmazza a három költségvetési szerv bevételeit és kiadásait.
2. § Költségvetési szervek:
a) Domaszék Nagyközségi Önkormányzat
b) Domaszéki Polgármesteri Hivatal
c) Domaszéki Kincskereső Óvoda
A költségvetési szervek 2025. évi költségvetése
3. § (1) A képviselő-testület a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat, a Domaszéki Polgármesteri Hivatal és a Domaszéki Kincskereső Óvoda 2025. évi költségvetésének
a) kiadási főösszegét 1.838.000.000,- forintban,
b) bevételi főösszegét 1.838.000.000,- forintban,
c) költségvetési egyenleget 0 forintban állapítja meg.
(2) A költségvetési bevételek és kiadások az 1. mellékletben együtt szerepelnek, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. §-a szerinti bontásban. Működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban. Az intézmények alábontása az a); b); c) lapokon szerepel.
A költségvetési bevételek
4. § (1) Az Önkormányzat 2025. évi állami támogatásának bevételeit a a 2. melléklet tartalmazza, összesen 566.970.556,-Ft összegben. Az önkormányzat működésének általános támogatására 197.478.975,-Ft, egyes köznevelési feladatokra 257.771.714,- Ft, szociális és gyermekjóléti feladatokra 25.302.192,-Ft, gyermekétkeztetésre 67.856.616,-Ft, kulturális feladatokra 11.219.910,-Ft állami támogatás jár. A polgármester illetményhez és költség terítéshez nyújtott kiegészítő támogatás 7.341.149,-Ft 2025. júliusig. A nemzetiségi önkormányzattól és költségvetési szervétől működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérülése soron a Roma Önkormányzatnak nyújtott 50.000,-Ft kölcsön visszafizetése szerepel. A fejezeti kezelésű előirányzatoktól a mezőőri feladatra nemzeti agrártámogatásként 1.080.000,-Ft, az Agrárminisztériumtól 6.850.000,-Ft támogatás érkezik. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő a gyermekorvosi praxis finanszírozására 35.000.000,-Ft-ot biztosít. A közfoglalkoztatási program keretében 1.800.000,-Ft támogatás jár. Így az Önkormányzat működési célú támogatásokat államháztartáson belülről összesen 611.750.556,-Ft összegben kap
(2) Az államháztartáson belülről kapott felhalmozási célú támogatások között Európai Uniós programok pályázatai keretében kapott támogatások szerepelnek, a Vidékfejlesztési program keretében a külterületi utak pormentesítésére 11.576.515,-Ft, a helyi piac fejlesztésére 41.231.202,-Ft támogatás, ez várhatóan két részletben érkezik meg és a Ruzsával közös Csapadékvíz-elvezetés TOP_PLUSZ-1.2.1 pályázat támogatása 51.435.000,-Ft, összesen 104.243.000,-Ft az előirányzat.
(3) A közhatalmi bevételek tervezett összege 245.200.000,- Ft.
(4) Működési bevételek (szolgáltatások, tulajdonosi bevételek, ellátási díjak bevétele) címen 86.342.998,- Ft lett tervezve.
(5) Felhalmozási célú bevételek az önkormányzati ingatlanok és járművek értékesítéséből származó bevétel 37.500.000,-Ft összegben.
(6) Működési célú átvett pénzeszközök 1.000.000,-Ft, a könyvtári, falunapi és böllérnapi támogatások.
(7) Felhalmozási célú átvett pénzeszköz a Domaszint Szociális Szövetkezetnek nyújtott tagi kölcsön visszafizetése 20.000.000,-Ft.(8) Finanszírozási bevételünk összesen 731.963.446,-Ft. Három részből áll, az Önkormányzat és intézményeinek maradványa 137.266.446,-Ft, a központi irányító szervi támogatás 504.697.000,- Ft, és az önkormányzat tervezett 90.000.000,-Ft összegű hitelfelvétele.
A költségvetési kiadások
5. § (1) Az Önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat és intézményei esetében a személyi juttattatás összesen 495.372.500,-Ft, a munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó összesen 67.186.500,- Ft.
(3) Dologi kiadásokra 275.578.594,-Ft lett tervezve. A dologi kiadások nagy része a működéshez szükséges költségek, a közüzemi díjak, az üzemeltetési kiadások, a vásárolt élelmezés az óvodai és iskolai étkeztetés biztosítása. Szerepel még fásítás, a sportcsarnok elektromos hálózat karbantartása, zebrák felfestése, táblák kihelyezése, buszmegállók mázolása és az óvodában csoport szobák tisztasági festése.
(4) Az ellátottak pénzbeli juttatásaira összesen 1.900.000,- Ft szerepel a költségvetésben.
(5) Egyéb működési célú kiadások összesen 211.602.988,-Ft, ebből kötelezően vállalt feladatokra 207.102.988.,-Ft jut.
a) A szolidaritási hozzájárulás összege majd márciustól kerül levonásra a nettó finanszírozás keretében, a költségvetési törvényben szereplő összeg 12.657.988,-Ft.
b) A Bursa Hungarica ösztöndíj program fedezetére 25.000,- Ft, EFOP-1.5.3 Humán szolgáltatások fejlesztése pályázat esetében a fel nem használt túlfizetés visszautalására 680.000,-Ft lett előirányozva. A szociális feladatok ellátására, bölcsőde működtetésére, a fogorvosi ügyelet biztosítására a Dél-Alföldi Kistérség Többcélú Társulásnak 69.740.000,-Ft-ot kell átadni.
c) A település-üzemeltetési feladatokra a Domatisz Nonprofit Kft. részére 22.000.000,-Ft, a Domadrón Szövetkezet részére 72.000.000,-Ft lett biztosítva.
d) Önként vállalt feladat a helyi civil szervezetek támogatása, melyre a költségvetésben 4.500.000,- Ft lett tervezve.
e) A tartalék összege 30.000.000,-Ft.
(6) Beruházásokra 218.962.000,-Ft, felújításokra 14.500.000,-Ft van betervezve. A jelentősebb beruházások az Önkormányzat esetében 120.000.000,-Ft értékű központi fekvésű ingatlan megvásárlása, a TOP Plusz Összefogás a belvízkezelésért - természetes megoldások Ruzsától Röszkéig közös pályázat Domaszékre eső része 48.895.000,-Ft, az ehhez kapcsolódó zápor tározóhoz szükséges földterület vásárlás 13.000.000,-Ft, a külterületi útépítés pályázat keretében újabb szakasz fog elkészülni várhatóan 2026-ban, ennek csak az 5 % önereje 7.500.000,-Ft, járdaépítésére 10.000.000,-Ft. Az önkormányzatnál informatikai eszközök beszerzése, buszmegállóba fabódé, a pumpapályához kamera telepítés, sportcsarnokba új porszívó, egyéb tárgyi eszközök beszerzése található még. A felújítások között az óvoda felső szintjén szükséges ablak csere 3.500.000,-Ft, a Sárkányhegyi közösségi térben a villamos hálózat felújítás 8.000.000,-Ft, valamint a megvásárolt ingatlan felújítására 3.000.000,-Ft lett tervezve. A Hivatalnál windows vásárlása 180.000,-Ft, informatikai eszközökre 1.200.000,-Ft, egy irodába bútorokra 500.000,-Ft, összesen 1.934.000,-Ft lett tervezve. Az óvoda esetében asztali gép, router, szünetmentes vásárlása, bútorok, polcok pótlása, szerszámok beszerzése szerepel 1.291.000,-Ft összegben.
(7) Felhalmozási célú kiadások a Domaszint Szociális Szövetkezetnek nyújtandó tagi kölcsön 20.000.000,-Ft.
(8) A finanszírozási kiadások tervezett hitel tárgyévi törlesztő részlete 9.000.000,-Ft, államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése 19.200.418,-Ft és az intézményeknek nyújtott irányító szervi támogatás 504.697.000,-Ft, összesen 532.897.418,-Ft összegben.
A költségvetési kiadások és bevételek
6. § Az Önkormányzat költségvetési mérlegének a a 3. mellékletben található terve a működési bevételek és kiadások, a felhalmozási bevételek és kiadások együtt a költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét mutatja. A költségvetési bevételek és kiadások egyenlege és a finanszírozási bevételek és kiadások egyenlege adja a bevételek és kiadások egyenlegét.
7. § Az Önkormányzat több éves kihatással járó döntéseit a a 4. melléklet tartalmazza. Itt elsősorban a közfoglalkoztatási program és a pályázatok miatt vállalt kötelezettség vállalások szerepelnek a következő 3 évre vonatkozóan.
8. § Az Önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét és likviditási tervét az az 5. melléklet tartalmazza. A gazdálkodás vitelének folyamatos biztosítása érdekében a polgármesternek joga van az előirányzat-felhasználási ütemtervtől eltérni.
9. § (1) A három évre előre vonatkozó gördülő tervet a a 6. melléklet tartalmazza.
(2) A 2025. évi közvetett támogatásokat a a 7. melléklet tartalmazza.
(3) A 2025. évi beruházások, fejlesztések tervét a a 8. melléklet tartalmazza.
10. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. 10. § szerinti adósságot keletkeztető ügyletet csak a kormány hozzájárulásával köthet. Az önkormányzat ingatlan vásárlásához kér engedélyt hitel felvételhez.
(2) Adósságot keletkeztető ügyletből és kezességvállalásból az önkormányzatnak nem áll fenn kötelezettsége, de a 2025. évi költségvetésében 90.000.000,-Ft hitel felvételt tervez, és ennek kapcsán kamat és tőkefizetési kötelezettsége fog keletkezni.
(3) Adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalások szempontjából figyelembe vehető Önkormányzati bevételek a költségvetésben nincsenek.
A költségvetési létszámkeret
11. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat létszám-előirányzatát:
a) 67 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban), és
b) 67 fő az év utolsó napján foglalkoztatható záró-létszámban állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát a képviselő-testület a következők szerint állapítja meg:
a) Polgármesteri Hivatal 16 fő
b) Önkormányzat 16 fő
c) Domaszék Óvoda 35 fő
Összesen: 67 fő.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
12. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
13. § (1) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles.
(2) A képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként szükség szerinti gyakorisággal, akár többször is, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(3) Az Önkormányzat képviselő-testülete a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól előirányzat-módosítás nélkül is eltérhet.
(4) Az Áht. 34. § 2. bekezdése alapján a képviselő-testület a polgármester számára lehetővé teszi az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás lehetőségét.
14. § Az Önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
15. § A köztisztviselők illetményalapját Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2024. (II.13.) önkormányzati rendelete 70.000 Ft-ban állapítja meg
Az önállóan működő és gazdálkodó intézményekre vonatkozó szabályok
16. § (1) Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve saját hatáskörben előirányzat-módosítást hajthat végre. Az előirányzat-módosításról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles. A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó intézmény saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változásai miatt szükség szerinti gyakorisággal, akár többször is, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(2) Az Önkormányzat önállóan működő költségvetési szervei a kiemelt előirányzatokon belül átcsoportosítást végezhetnek. A kiemelt előirányzatok módosítását az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjénél kezdeményezhetik.
17. § Az Önkormányzat tulajdonában lévő Domatisz Nonprofit Kft. éves finanszírozása 12 havi részletben történik. A Domatisz Nonprofit Kft. látja el a település-üzemeltetési feladatok közül a bölcsődei gyermekétkeztetést, gyermek szállítást és hivatali, önkormányzati épületek takarítását.(2) A finanszírozás terv szerinti teljesítéséről a polgármester és a jegyző gondoskodik.
18. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az e rendeletben foglalt felhalmozások (felújítások, beruházások) és egyéb kötelezettségvállalások megvalósításával kapcsolatos feladat ellátásával, melyek e rendeleten illetve jogszabályon alapuló feladatok ellátásához szükségesek, így többek között: előkészítés, döntéshozatal (azon ügyekben, melyek helyi rendelet, szabályzat alapján nem tartoznak a Képviselő-testület vagy bizottsága hatáskörébe) utalványozás, kötelezettségvállalás, szerződéskötés.
(2) A közbeszerzési értékhatárt el nem érő, de nettó 3.000.000,-Ft-ot meghaladó kötelezettségvállalások esetén a szerződésekről, megrendelésekről beszerzési eljárás lefolytatását követően, a legelőnyösebb ajánlattevő kiválasztásával kell dönteni.
19. § Az önkormányzat szervei szabadon használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételüket.
Záró rendelkezések
20. § Ez a rendelet 2025. február 26-án lép hatályba és 2030. december 31-ével hatályát veszti.
21. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.