Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014.(II.10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és szervei 2014. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról, a költségvetési gazdálkodás 2014. évi vitelének szabályairól

Hatályos: 2014. 09. 27- 2014. 12. 19

Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



A rendelet hatálya


1.§


A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, az önkormányzat által fenntartott önállóan működő és gazdálkodó- valamint az önállóan működő költségvetési szerveire.



Az önkormányzat és költségvetési szervei

2014. évi költségvetési bevételei és kiadásai


2. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2014. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszegét 750 635 ezer forintban állapítja meg. A bevételi főösszegen belül 25 663 ezer Ft felhalmozási forráshiány fedezeteként felhalmozási célú hitel igénybevétel, az önkormányzat intézményeinek finanszírozására 141 630 ezer Ft bevételi és kiadási előirányzat szerepel.



(2)

A képviselő-testület az önkormányzat és  költségvetési szervei együttes költségvetésében


          a) A működési célú bevételeket                                              476 059 ezer forintban

              Ebből:

          aa) A központi, irányítószervi támogatás bevételét                  141 630 ezer forintban

          ab) a működési célú pénzmaradvány igénybevételt                   29 840 ezer forintban


          b) A működési célú kiadásokat                                              465 195 ezer forintban

              Ebből:                                                       

              ba) a személyi jellegű kiadásokat                                      120 164 ezer forintban

              bb) a munkaadókat terhelő járulékokat                                 29 107 ezer forintban

              bc) a dologi jellegű kiadásokat                                          110 456 ezer forintban

              bd) ellátottak pénzbeli juttatásait                                         26 601 ezer forintban

be) egyéb működési célú kiadások összegét                        37 237 ezer forintban

bf) a központi, irányítószervi támogatás  kiadását               141 630 ezer forintban


állapítja meg.


          c) A felhalmozási célú bevételt                                               274 576 ezer forintban

              ca) A felhalmozási célú hitel előirányzatot                            25 663 ezer forintban

              cb) A központi, irányítószervi támogatás bevételét                  3 071 ezer forintban

              cc) a felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevételt           10 251 ezer forintban


          d) A felhalmozási célú kiadást                                               285 440 ezer forintban

              Ebből:

              da) a beruházások összegét                                              261 320 ezer forintban

              db) a felújítások összegét                                                      5 860 ezer forintban

              dc) az egyéb felhalmozási célú kiadásokat                            10 895 ezer forintban

              dd) a felhalmozási célú hitel visszafizetés összegét                 2 220 ezer forintban

              de) a központi, irányítószervi támogatás kiadását                    3 071 ezer forintban

              df) a pályázati alap tartalékot                                                 2 074 ezer forintban


            állapítja meg.



Az önkormányzat bevételei


3. §


(1)  A 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt- és részelőirányzatok szerinti részletezésben elkülönítetten és összesítve az 1. melléklet tartalmazza.


(2)  Az önkormányzat 2014. évre tervezett egyéb működési célú támogatásokból származó bevételeinek összege: 37 762 ezer forint.

Az egyéb működési célú támogatásokból származó bevételeket jogcímenként az 1. melléklet tartalmazza.


(3)  Az önkormányzat általános működésének 2014. évi támogatását a 2. melléklet mutatja be.



Az önkormányzat kiadásai


4. §


(1)  A 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg – az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek címek, alcímek, előirányzat-csoport, kiemelt- és részelőirányzatok szerinti részletezését – elkülönítetten és összesítve, valamint a költségvetési szervek létszám-előirányzatát a 3. melléklet tartalmazza.


(2)  Az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felújítási előirányzatait célonként, felhalmozási kiadásait feladatonként – cím, alcím, kiemelt előirányzat, részelőirányzat bontásban – a 4. melléklet rögzíti.


(3)  Az önkormányzat által tervezett pénzbeni és természetbeni szociális alapellátásokat tételesen az 5. melléklet tartalmazza.


(3)  Az önkormányzat által tervezett egyéb működési célú kiadásokat tételesen a 6. melléklet tartalmazza.


(4)  Az önkormányzat céltartalékot nem tervezett.


(5) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből származó kötelezettségeit a 11. melléklet tartalmazza.


(6) Az önkormányzat fejlesztési célú hitelfelvétellel tervezett fejlesztési céljait a 9. melléklet tartalmazza.


(7) Az önkormányzat 2014. évi saját bevételeit a 10. melléklet tartalmazza.



A hiány finanszírozási módja


5. §


(1) E költségvetésben szereplő felhalmozási célú hitelfelvétel akkor lehetséges, ha a hitelfelvételi ügylet megfelel a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, és az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011.(XII.30.) Kormányrendeletben foglalt rendelkezéseknek.


(2) A hitelszerződés aláírására a képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester jogosult.



Illetménykiegészítés


6.§


A képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § alapján az önkormányzat köztisztviselői részére 10% illetménykiegészítést állapít meg.



Kereset-kiegészítés


7.§


(2) A képviselő-testület a Zákányszéki Manó-kert Óvoda és Bölcsődénél az élelmezésvezető és vezető szakács munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottaknak kereset kiegészítés fedezetet biztosít 2014. január 1. napjától. A képviselő-testület az illetménykiegészítés mértékét a közalkalmazotti pótlékalap 65 %-ában határozza meg.



Költségvetési szervek létszámkeretei


8. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat

          a) engedélyezett költségvetési létszámkeretét (álláshely)                           102,1 főben

          b) az éves átlagos statisztikai állományi létszámot (átlaglétszám)               102,1 főben


          állapítja meg.


(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervei létszám-előirányzatát a képviselő-testület címenként a 3. melléklet szerint állapítja meg.



Az önkormányzat 2014. évi költségvetési mérlege


9. §


A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat bemutató 2014. évi költségvetési mérleget a 7. melléklet tartalmazza.



Előirányzat-felhasználási ütemterv


10. §


(1) Az önkormányzat 2014. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 8. melléklet tartalmazza.


(2) Az előirányzat-felhasználási ütemtervet az év közbeni pótelőirányzatokkal, valamint az időközben az önkormányzat tudomására jutott eltérő pénzforgalmi teljesítéssel módosítani szükséges.


(3) A képviselő-testület a gazdálkodás vitelének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetési szervek kezdeményezése alapján feljogosítja a polgármestert az előirányzat-felhasználási ütemtervtől való eltérésre. A polgármester – az első negyedév kivételével –negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal a képviselő-testület elé terjeszti az előirányzat-felhasználási ütemterv módosítását.



A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

A költségvetés vitelének rendje


11. §


(1) Az önkormányzat és a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatait év közben a képviselő-testület döntésével megváltoztathatja.


(2) A költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a képviselő-testület 500.000,-Ft értékhatárig a polgármesterre átruházza.


(3) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó önállóan gazdálkodó költségvetési szerve a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól előirányzat-módosítás nélkül eltérhet, kivéve a külön sorban szereplő részelőirányzatokat.


12. §


(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek saját hatáskörben előirányzat-módosítási kezdeményezést nyújthatnak be a polgármesternél.


(2) Az előirányzat-módosításról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles. A képviselő-testület előirányzat változás miatt a költségvetési rendeletet – az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosíthatja.



Pályázat, megállapodás eljárási rendje


13. §


Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknek – szakmai feladataik ellátásához – az önkormányzaton kívüli költségvetési források igénybevételére irányuló tevékenysége (pályázat, megállapodás) során az alábbiak szerint kell eljárniuk:


a) A költségvetési szerv pályázati tevékenysége pénzeszközök átvételére vonatkozó megállapodás az alapító okiratban megjelölt alapfeladat ellátására irányulhat.


b) Amennyiben a tervezett pályázat megvalósítása

          ba) a költségvetési szerv alapfeladatától eltérő szakmai kötelezettséget jelent

          bb) az alapfeladat növekedését és többletműködtetési igényt eredményezne.

          bc) fenntartó részéről támogatási nyilatkozatot igényel


a költségvetési szerv köteles előzetesen bejelenteni a polgármesternek.


c) A polgármester a képviselő-testület elé legközelebbi ülésre döntésre beterjeszti az önkormányzaton kívüli forrás költségvetési igénybevételét.


d) Az önkormányzat 2014. évi költségvetésében pályázati támogatással megvalósuló feladatok teljesítése a támogatás jóváhagyását követően kezdhető meg.



Pénzmaradvány felülvizsgálat, elszámolás


14. §


(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek pénzmaradványát a képviselő-testület vizsgálja felül, és azt a képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egy időben hagyja jóvá.


(2)   A pénzmaradvány elszámolása során elvonásra kerül:

a) végleges feladat elmaradás miatti összeg,

b) a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,

c) a munkaadót terhelő járulékok,

d) gazdálkodási szabályok megsértéséből adódó összeg,

e) a feladatmutató elmaradásával arányos támogatás.


(3)   Az állami költségvetés javára befizetendő, az önkormányzatot meg nem illető normatív állami hozzájárulást az előző évi pénzmaradvány terhére kell elszámolni.


(4)  Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi személyi juttatásai - és annak járulékaiból származó előirányzat maradványának felhasználásáról a képviselő-testület dönt. A döntést legkésőbb a pénzmaradvány felülvizsgálatakor meghozza, figyelembe véve az önkormányzat forráshiányát, az emiatt fennálló gazdasági szükséghelyzetet.


Támogatásokról beszámolás és ellenőrzés


15. §


(1)  Az önkormányzat köteles a támogatottakat ellenőrizni.


(2) Az önkormányzat költségvetéséből támogatott szervezetekkel, személyekkel szerződést kell kötni. A szerződés tartalmazza:

a) a célhoz kötöttség előírását,

b) a támogató önkormányzat ellenőrzési kötelezettségét és jogát,

c) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját,

d) az elszámolás módját.


(3) A támogatási összegek felhasználásáról a támogatottak kötelesek számot adni a tárgyévet követő február 28-ig. A beszámolóban külön ki kell térni arra, hogy a támogatott céllal és a szervezet alapító okiratában írt alaptevékenységgel, közösségi célokkal a felhasználás összhangban van-e.


(4) Az elszámolási határidőt indokolt esetben a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottsága meghosszabbíthatja.


(5) Ha a támogatott szervezet az előírt számadási kötelezettségének nem tesz eleget az előírt határidőben, vagy nem megfelelően tesz eleget, – a kötelezettség teljesítéséig további támogatás nem folyósítható. Indokolt esetben – a pénzügy bizottság döntése alapján – a támogatás visszafizetéséről is rendelkezni lehet.


(6)  Amennyiben a támogatott szervezet, személy elszámolási kötelezettségének határidőn túl, meghosszabbítást követően sem tesz eleget, úgy a támogatásból 3 évig automatikusan kizárja magát.



Adat- és információszolgáltatás


16. §


(1)   Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek gazdálkodásukról a polgármester által elrendelt időben és tartalommal szolgáltatnak információt.


(2)   Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a költségvetési előirányzatok teljesítéséről minden hónapban a tárgyhót követő hó 20. napjáig információt szolgáltat a polgármester és az önállóan működő intézmények vezetői részére. Az információs jelentést első alkalommal az I-III. havi adatokról 2014. április 20. napjáig kell szolgáltatni.


(3)   Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a költségvetés tervezéséhez és végrehajtásához kapcsolódó rendszeres és eseti adat- és információ szolgáltatásra köteles a Magyar Államkincstár Csongrád Megyei Igazgatósága felé.      Az adatszolgáltatás magába foglalja a hozzá tartozó önállóan működő költségvetési szervek adatszolgáltatását is.



A karbantartási és felhalmozási feladatok végrehajtása


17. §


(1)  Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a saját költségvetésükben szereplő előirányzat terhére karbantartási feladataikat saját jogkörükben végzik el.


(2)  Az önkormányzat költségvetési szervei 2014. évben a felújítási és beruházási feladatokat az intézményi felhalmozási kiadások előirányzata terhére saját jogkörükben végzik el.


(3)  Az önkormányzat felújítási és beruházási feladatainak megvalósítása a Polgármesteri Hivatal feladatát képezi.


(4)  A felújítási és beruházási célú kiadási előirányzatot az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a költségvetési rendeletben meghatározott célra használják fel. Az önkormányzatnak a megjelölt feladatra fel nem használt része, valamint a feladatok évközi csökkentése esetén az e célra biztosított előirányzat arányos része elvonásra kerül a pénzmaradvány felülvizsgálata során.



Az önkormányzati biztos


18. §


(1)  Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnek tájékoztatást kell adni a polgármesternek a költségvetési szervek elismert tartozásállományáról, mely az esedékességet követő 20 napon belül ki nem egyenlített tartozásokat egy összegben, az esedékességet követő 20 napon túl ki nem egyenlített tartozásokat tételesen tartalmazza.


(2)  Amennyiben a költségvetési szerv eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, de legalább 5.000 e Ft-ot meghaladó tartozásállománya 30 napon túl fennáll, önkormányzati biztost kell kirendelni.


(3)  Az önkormányzati biztos személyéről a képviselő-testület dönt. A képviselő-testület döntése alapján a biztost a polgármester bízza meg.



Bankszámla vezetés


19. §


(1)  Az önkormányzat számlavezető pénzintézete a 2014. évben a Pillér Takarékszövetkezet.


(2)  Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek – Polgármesteri Hivatal, Manó-kert Óvoda és Bölcsőde, Művelődési Ház és Könyvtár,– önálló bankszámlával rendelkeznek.


(3)  Az intézmények pénzellátása a gazdasági eseményekhez igazodóan, az önkormányzat általi finanszírozással történik.


(4)  Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei a vagyonrendeletben írtak szerint a számlavezető hitelintézetnél helyezhető el 3 hónapnál rövidebb időre lekötött tartós bankbetét, kivéve ha a bankbetét összege nem haladja meg a felhalmozási célú bevételeknél átmenetileg fel nem használt forrásokat.



Átmeneti, záró rendelkezések


20. §


(1)  Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2014. január 1-től kell alkalmazni.