Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
Zákányszék Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 09. 27- 2025. 09. 27Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
Zákányszék Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A rendelet célja, hogy meghatározza az Önkormányzat szervezeti és működési feltételeit, azok megvalósulásának módjait, az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti naprakész felsorolását.
[2] Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a következőket rendeli el:
1. § A Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019 (XI.18.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A képviselő-testület szervei:
a) a polgármester;
b) a képviselő-testület bizottsága;
c) a képviselő-testület hivatala;
d) a jegyző;
e) az önkormányzat részvételével működő társulások, melyek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.”
2. § A rendelet 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület egyéb hatásköreinek átruházásáról rendeletalkotási jogkörében eljárva, az adott tárgykör szerinti rendelet megalkotásakor határoz, melyet egyidejűleg a Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatában is át kell vezetni.”
3. § A rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik (rendes ülés). A képviselő-testület az üléseit rendszerint a Zákányszéki Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal) tanácstermében tartja, de kihelyezett ülést is tarthat. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül más, a településen lévő önkormányzati tulajdonú ingatlanba is összehívható. Ennek tényét az ülés időpontját megelőző öt nappal korábban közzétett írásos meghívóban közölni kell.”
4. § A rendelet 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester akadályoztatása esetén az alakuló ülést, valamint az alpolgármester és a bizottsági elnök megválasztásáig minden további ülést a korelnök hívja össze. A képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze. Mindhárom tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a testületi ülést.”
5. § (1) A rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság elnöke vezeti. Mindhárom tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti a testületi ülést.”
(2) A rendelet 8. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
„(4a) A képviselő a képviselő-testület munkájában történő részvétel során köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, A képviselő az általánosan elfogadott erkölcsi szabályok szerint köteles viselkedni, nem tanúsíthat megbotránkoztató, a képviselő-testület tekintélyét sértő magatartást, köteles tartózkodni a bekiabálástól, valamint a sértő tartalmú véleménynyilvánítástól, nem nyújthat segítséget mások rendzavarásához.”
6. § A rendelet 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetében a képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti. ”
7. § A rendelet 22. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:
„(6) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester minden, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(7) A polgármester dönthet a két ülés között felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó minden ügyben az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.”
8. § A rendelet 29. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) Az önkormányzat szakágazati besorolását, valamint intézményhez nem telepített feladataként ellátott alaptevékenységeinek jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.”
9. § A rendelet VI. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
KÖZMEGHALLGATÁS, LAKOSSÁGI FÓRUMOK, FALUGYŰLÉS”
10. § A rendelet a következő 33/A. §-sal egészül ki:
„33/A. § (1) Lakossági fórum bármilyen, a település egészét vagy egy részét érintő helyi közügyben, a település egészének vagy érintett részének szervezhető.
(2) A falugyűlés a lakosság tájékoztatását, a közös véleménycserét szolgálja a település egészét érintő bármilyen helyi közügyben.
(3) A lakossági fórumot és a falugyűlést a polgármester hívja össze és vezeti. A meghívót az ülés előtt 15 nappal a helyben szokásos módon teszi közzé.”
11. § (1) A rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
12. § Hatályát veszti a rendelet 35. § (1) bekezdése.
13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
1. Alaptevékenység államháztartási szakágazati azonosítója:
|
841105 |
Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége |
2. Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
2 |
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
|
3 |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
|
4 |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
5 |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
|
6 |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
|
7 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
8 |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
|
9 |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
|
10 |
042130 |
Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
|
11 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
12 |
045161 |
Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása |
|
13 |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
|
14 |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
15 |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
16 |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
17 |
063020 |
Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
|
18 |
064010 |
Közvilágítás |
|
19 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
20 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
21 |
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
|
22 |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
23 |
074011 |
Foglalkozás-egészségügyi alapellátás |
|
24 |
074040 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás |
|
25 |
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
26 |
082091 |
Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
27 |
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
28 |
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
|
29 |
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
|
30 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
2. melléklet a 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
1. A rendelet 2. mellékletében foglalt táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
Név |
Jogállás |
Feladat |
|
|
1 |
Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás |
Jogi személy |
Hulladékgazdálkodás |
|
2 |
Homokháti Kistérség Többcélú Társulása |
Jogi személy |
Tagönkormányzatok által átruházott önkormányzati feladat- és hatáskörök |
|
3 |
Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása |
Jogi személy |
Kistérségfejlesztés |